Lääkiksen pääsykoekirjoista!

Jenniboe

Valmistun nyt keväällä lukiosta ja aion hakea ensi vuonna lääkikseen. Pidän kuitenkin välivuoden tässä välissä ja ajattelin opiskella töiden ohella vuoden mittaan.
Kysymykseni olisikin että muuttuuko lääkiksen pääsykoekirjat vuosittain merkittävästi vai onko kaikissa täysin sama sisältö? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin esim. oikeustueteen kirjojen aiheet vaihtuvat vuosittain ja hakijoiden täytyy opiskella joku tietty (vuosittain vaihtuva) oikeudenala tarkemmin.
Biologia, kemia ja fysiikka eivät kuitenkaan todennäköisesti tule erityisemmin muuttumaan joten voisiko tämän vuoden lääkiksen pääsykoekirjoilla alkaa jo lukemaan ensi vuoden pääsykokeisiin?

10

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koewe9

      Koealueessa ei ole enään vuosittaisia muutoksia, kun vuodesta -12 alkaen siirryttiin Galenoksesta lukion oppimääriin. Suurimmat muutokset ovat koetelleet itse fyysistä koeuudistusta (mennyt monivalinta painotteisemmaksi) ja valintakriteereiden hakijakiintiöitä. Huomioi nyt kumminkin lukion OPS:n uudistus.

    • ihmeissää

      Hei!
      Itse olen myös kiinnostunut lääketieteellisestä. Onko nyt siis niin, että tuo galenos ei enää ole käytössä vaan vain lukion oppimäärät matikasta,bilsasta,kemiasta ja fysiikasta? Luin jostain, että se on vielä lääkiksen pääsykoekirjana????

      • Pkk2k

        Kyllä Iso-G on kuopattu pois opiskelijavalinnasta kokonaan vuosia sitten. Lukion matematiikka ei ole osa valintakoealuetta, toisin kuin ke fy bi, mutta sen perustietämys on hyvä hallita em. aineiden laskuja ajatellen.


      • eienääihmeissään

        Okei, kiitos paljon vastauksestasi. Arvostan sitä.


      • samaheppu

        Eli Galenosta ei ole missään lääketieteellisessä tiedekunnassa esim hammas jne?
        Eikös se ole sinäänsä huono asia sillä Galenoksesta saa paljon enemmän tietoa, kuin vain lukion oppimäärästä? Tarkoitan, että taso oli korkeampi kirjan kanssa ja nyt taso laskee vai?Vai olenko ymmärtänyt väärin?


      • luinkauansitte
        samaheppu kirjoitti:

        Eli Galenosta ei ole missään lääketieteellisessä tiedekunnassa esim hammas jne?
        Eikös se ole sinäänsä huono asia sillä Galenoksesta saa paljon enemmän tietoa, kuin vain lukion oppimäärästä? Tarkoitan, että taso oli korkeampi kirjan kanssa ja nyt taso laskee vai?Vai olenko ymmärtänyt väärin?

        Miten niin huono asia? Suurin osa hakijoista luki Galenoksen kovalla urakalla turhaan.

        Pääsykokeen tarkoitus on kuitenkin valita tietty määrä parhaita opiskelemaan, taso on sama. Ei taso Galenoksesta mihinkään muutu. Lääkiksessä opitaan lääkäriksi.


      • Pkk3k
        samaheppu kirjoitti:

        Eli Galenosta ei ole missään lääketieteellisessä tiedekunnassa esim hammas jne?
        Eikös se ole sinäänsä huono asia sillä Galenoksesta saa paljon enemmän tietoa, kuin vain lukion oppimäärästä? Tarkoitan, että taso oli korkeampi kirjan kanssa ja nyt taso laskee vai?Vai olenko ymmärtänyt väärin?

        Suomessa lääketieteellinen pääsykoe on sama kaikille ja järjestetään koko Suomen laajuisesti samaan kellonaikaan kerran vuodessa (Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa). Koe on yhteinen niin eläin-, hammas- kuin myös yleislääketieteen linjalle pyrkiville, katsomatta tarkemmin minne näistä haet.


      • Pkk4k
        luinkauansitte kirjoitti:

        Miten niin huono asia? Suurin osa hakijoista luki Galenoksen kovalla urakalla turhaan.

        Pääsykokeen tarkoitus on kuitenkin valita tietty määrä parhaita opiskelemaan, taso on sama. Ei taso Galenoksesta mihinkään muutu. Lääkiksessä opitaan lääkäriksi.

        Vielä täydennystä koskien hakijoiden tasoa. Siis kyllä, hakijoiden keskimääräinen lähtötaso on hieman laskenut viime vuosina ja se heijastuu varsinkin kahden ensimmäisen vuoden aikana asiakokonaisuuksien hahmottamisvaikeuksiin sekä vääriin käsityksiin esim. ihmisen fysiologisten toimintojen osalta. Tuosta oli viime syksynä lääkärilehessä ihan juttukin, joka osin myös verkossa nyt selattavissa. Viime kädessä pienellä alkukankeudella ei kumminkaan ole merkitystä, sillä aika korjaa ja kaikki oppivat asiat ennemmin tai myöhemmin. Sisäänpääseminen on jo puolivoitto sinänsä! Tsemppiä hakuihin :)


      • rrrrrrrrrrrrr

        Kiitos kaikille vastanneille asiallisista ja arvokkaista tiedoista!


    • jahahhh

      Eikö Galenosta tarvitse lukea!? Sehän on suuri helpotus ja epäreilua sillä muut joutuivat opiskelemaan sen lukion oppimäärän lisäksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe