Uusi kylmälaite tarpeen

Monivuotinen jääkaappini poksahti viime kesänä. Viime viikolla korjauspisteestä soittivat että kaatopaikalle voi viedä. Nyt ois kovasti tarpeen jokin uusi, ei aivan suuri laite. Tottakai vähän virtaa kuluttava, pakstuu nopeasti, aurinkopanelilla hyvin toimiva etc etc. On kehuttu että Waeco CoolFreeze CF 35 olisi hyvä onko sellaisesta kokemuksia, ainakin se mitoiltaan olisi kovin sopiva. Toinen vaihtoehto olis jokin kiskoilla liukuva boksi minkä saisin pistpunkkaan asennettua kun se ei oikeastaan muussakan käytössä ole. Toki joku muu merkki voisi yhtä hyvin kiinnostaa mutta sitten ihan oikealla kokemusperusteella suositeltava. Kyllä hinta saisi max siinä 600 EUR olla , mielummin alle sen.
Ilmianna
Jaa

48 Vastausta



Lyhyt vastaus: pidä jääkaappisi, jos se on jotenkin asennettuna, mutta osta uusi kymäköneisto n500€. CoolFreeze on käytössäni. Ellei edellinen ehdotus ole hyvä niin sitten kommentoin lisää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kyllä se vanha menee hävitykseen, oli muutenkin jo aiika roisissa kunnossa. Ajattelin tulevana viikkona käydä venemessuilla katsomassa. noita Waecoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kuinka paljon suunnilleen aurinkopanelia tarvittaisiin tuollaisen kylmäkoneiston tarvitseman sähkön tuottamiseen Suomen kesässä? Veneessäni on alkuperäinen jäillä ladattava jääkaappi johon voisi asentaa kylmäkoneistonkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ei tuohon noilla tiedoilla saa vastausta. Tuo Danfossin pienin kompressori voi kuluttaa keskimäärin Suomen oloissa 0,2-2 A, ehkä enemmänkin. Riippuu kaapin koosta, eristyksestä, kylmäkoneiston paikasta ja käytöstä.

Melkein sama epämääräisyys on myös aurinkopanelin tuotossa. Tyypillisin asennuspaikka on luukkutallin päällä, jolloin puomi, masto ja sprayhood varjostavat panelia. Omassa veneessä 50 W paneeli tuottaa tuossa kohtaa parhaimmillaan hiukan yli 10 Ah/vrk eli suuruusluokkaa 0,5 A keskimäärin. Tuo siis lähes pilvettöminä päivinä touko-heinäkuussa. Keskimäärin jää ehkä 0,3-0,4 A paikkeille.

Varjottomaan paikkaan kiinteään optimikulmaan asennettu 50 W paneelin pitäisi tuottaa Suomessa touko-heinäkuussa n. 15 Ah/vrk keskimäärin eli keskivirtana 0,6 A.

Pienehkön hyvin eristetun kaapin kuluttaman virran siis saa kompensoitua 50 W paneelilla, ainakin kompressorin ollessa hyvin kylmenevässä paikassa. Omassa veneessäni on veistämön tekemä ehkä 60 l boksi, jossa veistämön asentama pienin Coolmaticin koneisto. Se vie yleensä keskimäärin n. 1 A eli 50 W paneeli ei riitä.

Edellisessä veneesä oli 22 l boksi, johon itse asensin Coolmatic pienimmän koneiston pienellä höyristemellä. Se vei 0,3-0,5 A lämpötilasta riippuen keskimäärin eli 50 W paneeli olisi jo riittänyt, ainakin useinmiten.

Paneelin tuotto tippuu elokuussa jo selvästi ja syyskuussa jäädään jo puoleen tai alle touko- heinäkuun tuotosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ilmeisesti kylmäkoneiston uusiminen entiseen jääkaappiin ei ole mieluinen vaihtoehto? Waeco CoolFreeze on ihan näppärä ja kompakti. Hyvä ominaisuus on jäähtyminen .15...18 pakkaselle, jos niin halutaan. Jostain syystä jäähtyy paremmin tyhjänä ja aivan täytenä päällimmäiset eivät pysy jäässä. Normaali jääkaappi minusta jäähtyy paremmin täytenä kuin tyhjänä, ehkä tilavuuden pinentämisen vuoksi. Outo kokemus. Kannattaa huomata säilytykseen käytettävän sisätilan pienuus vrt ulkomittoihin.
Pieninkään malli 18 ei tule toimimaan pelkällä aurinkopaneelilla vaikka vrk:n kulutus 15-20Ah ei ole iso. Virtapuolen ongelmana minulla on ollut aluksi lataaminen tupakansytyttimen kautta. Sama ongelma 220V liian pienellä laturiteholla. Ei jäähtynyt kuten olisi pitänyt. Alkuperäinen verkkolaturi on peräti 100W , Kompressorin lähtiessä käyntiin virtapiikki ilmeisesti on useita ampeereita. Esitteissä puhutaan mieluummin pienemmistä luvuista= "keskimäärin". Käytännön ongelma oli akkuvahti, mikä kytkee virran pois jännitteen laskiessa. Jos Coolfreeze on pitkien johtojen päässä,,esimerkiksi virta on otettu jonkin lampun johdosta, ja veneessä on päällä virran kuluttajia (kulkuvalot, autopilotti, navigaatoelektroniikka) nìin kompressorin käynnistyessa akkuvahti tunnistaa 11,7V ja kytkee jääkaapin pois. Se käynnistyy uudelleen kun jännite on yli 12.5V (arvot ulkomuistista) eli useimmilla vasta kun kone käynnistetään. Valittana on akkuvahtiin high ja low, veneessä pitää olla low.
Eli lyhyesti: CoolFreeze on ihan ok jos otat seuraavaksi suuremman mitä ajattelet ja pistät lyhyet ja paksut sähkön syöttöjohdot.
Ilmianna
Jaa
Katso että kompressorin jäähdytyspuhallus osuu vapaaseen tilaan .
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
"Katso että kompressorin jäähdytyspuhallus osuu vapaaseen tilaan . "

EI minun jääkaapisa aineskaan mitään kompuran jäähdytyspuhallusta ollut. Se oli ihan sellainen musta umpimötkikkä kuin kotijääkaapissa.

Itse paransin siksi helposti lämpöeristyksiä ja äänieristyksiä siten, että ruiskutin jääkaapin ja laipion kaiken välitilan täyteen uretaanivaahtoa. Sitä meni noin neljä isoa purkilista, ja ei maksa paljon. Otin sitten teitoisen riskin, että jääkaapin korjaaminen on sitten melkein mahdoton juttu, mutta kaveri sanoi että jos siihen tulee vikaa niin sen korjaaminen maksaa joka tapauksessa niin paljon ettei kanata.

Sitten joksus jos tarvii vaihtaa jääkaappi, niin voi muuten istua aika tiukassa kun se on kauttaaltaan liimaantunut kiinni siihen umpivaahtoon. Tarviiko tuota siten edes ehjänä irti saada jos kerran on hajonnut? mutta ei enää kaiu kompuran hurina veneen rungossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
waceo.jääkaappi kirjoitti:
"Katso että kompressorin jäähdytyspuhallus osuu vapaaseen tilaan . "

EI minun jääkaapisa aineskaan mitään kompuran jäähdytyspuhallusta ollut. Se oli ihan sellainen musta umpimötkikkä kuin kotijääkaapissa.

Itse paransin siksi helposti lämpöeristyksiä ja äänieristyksiä siten, että ruiskutin jääkaapin ja laipion kaiken välitilan täyteen uretaanivaahtoa. Sitä meni noin neljä isoa purkilista, ja ei maksa paljon. Otin sitten teitoisen riskin, että jääkaapin korjaaminen on sitten melkein mahdoton juttu, mutta kaveri sanoi että jos siihen tulee vikaa niin sen korjaaminen maksaa joka tapauksessa niin paljon ettei kanata.

Sitten joksus jos tarvii vaihtaa jääkaappi, niin voi muuten istua aika tiukassa kun se on kauttaaltaan liimaantunut kiinni siihen umpivaahtoon. Tarviiko tuota siten edes ehjänä irti saada jos kerran on hajonnut? mutta ei enää kaiu kompuran hurina veneen rungossa.
...Olihan tää vitsi? Olihan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Katso että kompressorin jäähdytyspuhallus osuu vapaaseen tilaan"
Kommenttini koski arkkumallia.
waceo.jääkaappi
Teit saman asian kuin minä viime syksynä.Sähkönkulutus tippui dramaattisesti.Vielä on takaosa ja ovi eristämättä.Odotan innolla miten kaappi käyttäytyy kun ulkolämpötila mene yli + 30 deg.C
Elämä ilman venejääkaappia ei ole elämisen arvoista ...
Yksi juttu vielä. Laskimme purjehtiakaverini kanssa kuinka paljon kuluu ampeeritunteja (12 VDC) olutlitran (kolme purkkia) jäähdyttämiseen +25 deg.C +5 deg.C. Muistaakseni se oli noin 4 Ah.
Että kylmä kalja maksaa (vaivaa).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
SVB:llä on Mobicoolin kompurakaappeja suht edullisesti. Itsellä ei ole niistä kokemuksia.

https://www.svb24.com/en/mobicool-fr34-compressor-cooler.html

Black Friday tarjouksena ostin sieltä Waecon CFX-35 Black Edition:in 499€ + 6€ postikulut. Sitä en ole sen enempää käyttänyt, muuta kuin kokeillut että meni -22ast verkkovirralla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Waecoja löytyy saksalaisista karavaanari verkkokaupoista melko edullisesti , itse ostin 26L :n maksoi 340€. Hyvä on ollut boksin lisänä .
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Meillä on oltu tyytyväisiä W:n CD-30 laatikkomalliin. Kätevä käyttää, kamat nopeasti poimittavissa ja sille löytyi sopiva paikka ilman kompuran irrottamistakin. Maito on ostettu kierrekorkillisissa pakkauksissa tai kaadettu kahteen 0,5 litran pakastepulloon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
Kuka vittu ostaa maitoa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jääkaappimies kirjoitti:
Kuka vittu ostaa maitoa?
Samaa ihmettelen. Junttien, persaukisten ja eläinten ravintoa.

Vielä veneessä, missä kylmätilat rajalliset!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jääkaappimies kirjoitti:
Kuka vittu ostaa maitoa?
Varmaan aika monikin vittu, jos sitä termiä käytämme.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Terminaattori11 kirjoitti:
Varmaan aika monikin vittu, jos sitä termiä käytämme.
Voin ilmoittautua maidon ostajien joukkoon, eikä v-tututa yhtään. UTH-maito säilyy sesongin ajan ilman kylmyyttä. Ei sitä juoda. Tuoremaito vaatii jääkaapin. Kaikki maito haisee hirveälle jääkaapissa jos tölkki vuotaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
seppomartti kirjoitti:
Voin ilmoittautua maidon ostajien joukkoon, eikä v-tututa yhtään. UTH-maito säilyy sesongin ajan ilman kylmyyttä. Ei sitä juoda. Tuoremaito vaatii jääkaapin. Kaikki maito haisee hirveälle jääkaapissa jos tölkki vuotaa.
Se on UHT-maito, ei UTH-maito. Ja mihin sitä käytetään jos ei juoda?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Terminaattori11 kirjoitti:
Varmaan aika monikin vittu, jos sitä termiä käytämme.
Käytetään vaan. Miksi niin moni vittu ostaa maitoa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tarkkuuttapeliin kirjoitti:
Se on UHT-maito, ei UTH-maito. Ja mihin sitä käytetään jos ei juoda?
Esimerkiksi valkosipuliperunat uunissa. No menee tilkka kahviinkin monilla..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
epätietous kirjoitti:
Käytetään vaan. Miksi niin moni vittu ostaa maitoa?
Lapset juo ja laittaa murojen sekaan. Oluttako muroihin pitäisi laittaa ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jääkaappimies kirjoitti:
Kuka vittu ostaa maitoa?
Tuon kannanoton perusteella sinun pitäisi vielä melko pitkään , tai sitten olet jäänyt sitäkin paitsi ja sen huomaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mikäkumma kirjoitti:
Lapset juo ja laittaa murojen sekaan. Oluttako muroihin pitäisi laittaa ?
Kuka vittu juottaa lapsilleen vasikan ruokaa? Hyi hitto. Limoittaa elimistön ja altistaa sammakselle. Ilmankos Suomessa on sydän- ja versuonitaudit huipussaan.

Murotkin ovat pelkkiä suola- ja sokeripommeja,
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
seppomartti kirjoitti:
Esimerkiksi valkosipuliperunat uunissa. No menee tilkka kahviinkin monilla..
Valkosipuliperunat ok. Itse tosin käytän mieluummin niihin pienissä purkeissa olevia ruokakermoja. Tulee täyteläisempi maku. Kahvissa käytännöllisin veneessä on kermajauhe, itse juon kyllä ihan mustana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Laivanälkä kirjoitti:
Valkosipuliperunat ok. Itse tosin käytän mieluummin niihin pienissä purkeissa olevia ruokakermoja. Tulee täyteläisempi maku. Kahvissa käytännöllisin veneessä on kermajauhe, itse juon kyllä ihan mustana.
Jos lopetat perunan syönnin, niin häviää jarruraita housuista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos pistopunkan alunen on käytettävissä, niin rakentaisin kylmäarkun sinne. Uretaanilevystä leikkaa/liimaa runko ja laminoiden laatikon sisäpuoli siistiksi. Kylmäkoneisto maksaa n. 400 ja laatikon tarvikkeet muutaman kympin. Tila tulee tehokkaasti käytettyä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tämä oli tosiaankin minun eka ajatus mutta siinä pistopunkan alla on 4 akkua joten en halua niitä siirtää. Sen takia jokin boksi jonka voisi kiskoja myöten vetää kohdalleen kun pitä avata olisi se paras ratkaisu. Kyllä sellaisenkin boxin voisi toki itse värkätä mutta olen hieman laiska luonteeltani.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Uusin kylmäkoneemme muutama vuosi sitten. Homma oli helposti tehtävissä, mutta kuten aina veneprojekteissa aikaa meni yllättävän paljon. Hyvä suunnittelu auttaa pitkälle.

Kylmäkone on toiminut todella hyvin - ei mitään huolia. Sähköä ei mene nimeksikään. Esim. viime syksynä vuorokausi laiturissa lämppäri päällä kokoajan + muut sähkökamat (sis. kylmäboksi) - ei mitään ongelmaa sähköjen kanssa (meillä ei ole paneelia - hupiakut 2*90A).

Budjetti asettui vähän alle tonniin, kun otti huomioon kylmäkoneen ja siihen liittyvät osat. Muutama uusi työkalu asentamista varten. Läjä sälää, eristettä, ruuveja jne.
Ilmianna
Jaa
Kuinka kaukana kylmäkoneisto saa olla jääkaapista, ja voiko koneisto olla samassa tilassa lämppärin ja akkujen kanssa, pitääkö koneisto koteloida?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Koneistoa ei tarvitse koteloida ja se pitää olla tuuletetussa tilassa. Kun ostat paketin lauhdutin ja koneisto siinä on mukana "kaapelit" joilla ne yhdistetään. Mielestäni meillä pituus oli yhteensä n. 2 metriä, Jos sinulla ei ole valtavan kokoinen vene ja syvä varustelaatikko löytyy, niin sinne pohjalle valepohja ja koneisto sen alle. Valepohjaan pitää tehdä riittävästi aukkoja, jotta ilma vaihtuu.

En usko, että on estettä laittaa konetta akun ja lämppärin kanssa samaan tilaan. Joku varmaan kommentoi, että akuista voi ladatessa tulla jotain kaasua jne. joka voi syttyä kun kompura on sähkölaite. Ehkä näin, meillä ei ollut tarvetta laittaa koneistoa akkujen kanssa samaan tilaan.

Meillä koneisto on samassa tilassa lämppärin kanssa, mutta ei toistensa vieressä. Ne ovat toisistaan n. metrin päässä ja välissä on seinämä, jossa on tuuletusaukkoja.

Netistä varmaan löytyy tietoa noista "kaapeleiden" mitoissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
FF31 kirjoitti:
Koneistoa ei tarvitse koteloida ja se pitää olla tuuletetussa tilassa. Kun ostat paketin lauhdutin ja koneisto siinä on mukana "kaapelit" joilla ne yhdistetään. Mielestäni meillä pituus oli yhteensä n. 2 metriä, Jos sinulla ei ole valtavan kokoinen vene ja syvä varustelaatikko löytyy, niin sinne pohjalle valepohja ja koneisto sen alle. Valepohjaan pitää tehdä riittävästi aukkoja, jotta ilma vaihtuu.

En usko, että on estettä laittaa konetta akun ja lämppärin kanssa samaan tilaan. Joku varmaan kommentoi, että akuista voi ladatessa tulla jotain kaasua jne. joka voi syttyä kun kompura on sähkölaite. Ehkä näin, meillä ei ollut tarvetta laittaa koneistoa akkujen kanssa samaan tilaan.

Meillä koneisto on samassa tilassa lämppärin kanssa, mutta ei toistensa vieressä. Ne ovat toisistaan n. metrin päässä ja välissä on seinämä, jossa on tuuletusaukkoja.

Netistä varmaan löytyy tietoa noista "kaapeleiden" mitoissa.
Mitä materiaalia käytit eristeenä? Teen itsellenikin ensikesäksi kylmätilan tai oikeastaan kaappi on jo valmiina veneessä, mutta se täytyy vain eristää. Ensin ajattelin finnfoamia, mutta noinkohan se löyhkää suljetussa tilassa ja tartuttaa hajuja ja makuja eväisiin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Velifinnfoam kirjoitti:
Mitä materiaalia käytit eristeenä? Teen itsellenikin ensikesäksi kylmätilan tai oikeastaan kaappi on jo valmiina veneessä, mutta se täytyy vain eristää. Ensin ajattelin finnfoamia, mutta noinkohan se löyhkää suljetussa tilassa ja tartuttaa hajuja ja makuja eväisiin?
Hanki aerogeliä. Se on kallista, mutta erittäin eristävää ja helppoa käsitellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
NiinMinäkin kirjoitti:
Hanki aerogeliä. Se on kallista, mutta erittäin eristävää ja helppoa käsitellä.
Onkohan ihan mielekäs eriste jääkaappiin? Tuo tarttis laittaa joko ulkopuolelle tai ainakin jotenkin saada estettyä nestemäisten ruokien pääsy eristeeseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aerogeelillä eristin kaappimme viime syksynä.Noin kaksi kertaa eristävämpi kuin polyuretaani. Hinnakasta 1,4 m2 maksoi noin 90,00 Euroa.Se kannatta laittaa (liimata) kaapin ulkopuolelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Velifinnfoam kirjoitti:
Mitä materiaalia käytit eristeenä? Teen itsellenikin ensikesäksi kylmätilan tai oikeastaan kaappi on jo valmiina veneessä, mutta se täytyy vain eristää. Ensin ajattelin finnfoamia, mutta noinkohan se löyhkää suljetussa tilassa ja tartuttaa hajuja ja makuja eväisiin?
En uusinut koko boksia, koska se oli sinällään hyvässä kunnossa. Eli pääosin mennään vanhoilla eristeillä. Reiät, jotka tein, jotta sain lauhduttimen yms. boksiin sisään eristin uretaanilla.

Hyvä homma tässä minun projektissa oli, että mistään ei näe, että vanhaa laatikkoa on peukaloitu - jos siis ei mene ryömimään varustelaatikon pohjan alle :). Toisaalta onhan siellä tullut vietettyä tunti jos toinenkin =).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muutama kommentti yllä oleviin. En ole nähnyt kylmäkoneistoa, missä ei olisi jäähdytyssäleikköä, yleensä kopressorin vieressä. Se on lämmin ja kannattaa jäähdyttää tietokoneen puhaltimen avulla. Ei lisää vaan vähentää virran kulutusta. Usein kylmäkoneisto on asennettu turhan umpinaiseen tilaan tai kaappiin.
Lämmityslaitteen ja jäähdytyskoneiston asentaminen vierekkäin samaan tilaan on tietenkin huono ratkaisu. Jos muuta mahdolliduutta ei tilan puutteen vuoksi ole tarjolla niin kannattaa valita Isotherm ASU, mikä hävittää jäähdytyskoneen tuottaman lämmön veteen eikä ilmaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Pitääkös tuolle ASU:lle sitten järjestää merivesikierto, onko siinä merivesilauhdutin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Koneisto_lämmin kirjoitti:
Pitääkös tuolle ASU:lle sitten järjestää merivesikierto, onko siinä merivesilauhdutin?
Tavallaan pitää järjestä merivesikierto. Se tarkoitaa kuitenkin vain läpivientiä eikä varsinaista kiertoputkistoa. Merivedellä jäähdytettävissä kylmälaitteissa kuuma neste viedään veteen jäähtymään eikä vettä tuoda koneen sisälle.

Italialaiset laittavat veneen ulkopuolelle lauhdutinlenkin. Se on erittäin tehokas ilmajäähdytykseen verrattuna ja tarpeen jos jääkaappi on iso tai ilma kuuma. Lisäksi se ei puhalla kuumaa ilmaa sisälle.

Jos pieni jääkaappi ei riitä, niin mm. Frogomarilta saa ammatilaisvehkeitä. Virrankulutus vastaa tietenkin jäähdytystehoa, mutta niinhän se on kaikissa laitteissa, näissä sitä tehoa on vain enemmän.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Varuiksi korjaava kommentti, siis ettei kukaan osta tavallista ASU -mallia ja kuvittele saavansa vesijäähdytteistä. ASU ei viittaa mitenkään vesijäähdytykseen vaan on Isothermin mallistossa se versio, jossa kylmäelementti on varaava. ASU -koneikossa on automatiikka, joka jauhaa ylimääräistä kylmää silloin kun ylimääräistä energiaa on saatavilla. Toki ASU mallistakin löytyy vesijäähdytetty versio.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
spkoo kirjoitti:
Varuiksi korjaava kommentti, siis ettei kukaan osta tavallista ASU -mallia ja kuvittele saavansa vesijäähdytteistä. ASU ei viittaa mitenkään vesijäähdytykseen vaan on Isothermin mallistossa se versio, jossa kylmäelementti on varaava. ASU -koneikossa on automatiikka, joka jauhaa ylimääräistä kylmää silloin kun ylimääräistä energiaa on saatavilla. Toki ASU mallistakin löytyy vesijäähdytetty versio.
Täydennyksen täydennys. Kun kirjoitin ASU, mikä hävittää tuotetun lämmön veteen, tarkoitin vesilavuaarin ulosvientiin liitettävää jäähdytyskierukkaa. Silloin ei rakenneta lisää putkistoja tai läpivientejä. Kun varaajan avulla virran kulutuksen väitetään alenevan niin ahtaassa tilassa voi olettaa lämmön tuottoakin pienemmäksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
seppomartti kirjoitti:
Täydennyksen täydennys. Kun kirjoitin ASU, mikä hävittää tuotetun lämmön veteen, tarkoitin vesilavuaarin ulosvientiin liitettävää jäähdytyskierukkaa. Silloin ei rakenneta lisää putkistoja tai läpivientejä. Kun varaajan avulla virran kulutuksen väitetään alenevan niin ahtaassa tilassa voi olettaa lämmön tuottoakin pienemmäksi.
Virrankulutus on kuitenkin viimekädessä kiinni jäähdytyksen tarpeesta. Hyötysuhteessa on jonkin verran eroja, mutta ruoka itsessään vaatii saman verran energianpoistoa viiletäkseen.

Tehokkaimman viilennyksen saa siirtämällä lämmön veteen. Mitä vapaampi tila, sitä parempi lopputulos. ASU:n vesikierukasta ei ole mitään kokemusta. Jos siinä vesi vaihtuu, niin se on varmasti toimiva peli. En ole ihan varma onko se kuitenkaan helpompi asentaa kuin ulkopuolelle laitettava lenkki koska läpiviennin suurentaminen on työläämpää kuin kahden uuden reiän tekeminen.

Meidän leveysasteillamme hukkalämpö on usein tarpeen sisätilojen lämmittämiseksi ja kylmälaitteelta tehoja vaativia ilmoja on hyvin harvoin. Vaihtoehtoja on paljon olemassa ja kaapit saadaan kylmiksi kuumillakin keleillä. Jokainen voi valita omansa jääkaapin koon, vaadittavan tehon, käytettävissä olevan virran ja tietenkin lompakon paksuuden perusteella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onhan näitä "hybridikaappejakin" eli toimii kaasulla/12V/220V.
Koneajossa ja laiturissa sähköllä, jos löytyy, ja purjehtiessa kaasulla.

Miinuspuoli: palokaasut pitää johtaa huolella ulos, hormi rakennettava.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Tämä absorbtio menetelmä on hidas, mutta toimii. Kovalla helteellä tehoton
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eienäätollasta kirjoitti:
Tämä absorbtio menetelmä on hidas, mutta toimii. Kovalla helteellä tehoton
En tiedä minkä merkkisestä vehkeestä sinulla on kokemusta, mutta minulla on kolmesta kaasujääkaapista ja jokainen niistä on ollut tehokkaampi kuin vastaava töpseliversio. Yksi liiankin kylmä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kaasukinmiäs kirjoitti:
En tiedä minkä merkkisestä vehkeestä sinulla on kokemusta, mutta minulla on kolmesta kaasujääkaapista ja jokainen niistä on ollut tehokkaampi kuin vastaava töpseliversio. Yksi liiankin kylmä.
No jos vertaat kaasukaappi peltier-elemnttiseen sähkökaappiin niin varmasti noin. Mutta saa olla kyllä susihuonosti valmistettu kompressorijääkaappi että kaasukaappi päihittää sen kylmäntuotossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kaasukinmiäs kirjoitti:
En tiedä minkä merkkisestä vehkeestä sinulla on kokemusta, mutta minulla on kolmesta kaasujääkaapista ja jokainen niistä on ollut tehokkaampi kuin vastaava töpseliversio. Yksi liiankin kylmä.
Sama juttu.Ellei kaappiin lisätty lämmintä "ainetta" parin päivän välein maito jäätyi. Jos samoilla mitoilla olisi ollut kaasukaappeja saatavana kun tuli jääkaapin uusimistarve olisi meilläkin kaasujääkaappi. Silloin ei olisi tarvinnut lähteä mukaan tähän aurinkopaneelirumbaan ja sähköä olisi riittänyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kiitos kaikista hyvistä neuvoista. Tilasin tänään Ruotsista Dometic Coolfreze CFX 50W boxin (entinen Waeco). Kiskosysteemin asennan sitten erikseen. Olen jo hahmottanut sen paperille miten saan sen pistopunkkaan hyvin toimivaksi kokonaisuudeksi.
Verrattuna venemessujen hintoihin sain sen ruotsista huomattavasti halvemmalla, melkein sen CF 35 hinnalla.
Hyvä ystäväni Tukholmasta tuo sen minulle viikon päästä kun käy mökillänsä täällä saaristossa. Katsotaan sitten kesällä miten toimii. Toivotaan että tulee oikein kunnon helteet =)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Onneksi olkoon, teit hyvät kaupat, arkkumalli on hyvä meilläkin oli sellainen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Minulla on kaasu / 230 Vac versio (Electrolux) pakastimella. On tehokas. Jopa liian tehokas. Pakastinpuoli menee kevyeen -18 asteeseen ja jääkaapinkin saa asteeseen pariin kun ulkona on heinäkuussa noin 28 astetta. Edellisessä veneessäkin oli Elctrolux ja hyvin toimi.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Uusi kylmälaite tarpeen

Monivuotinen jääkaappini poksahti viime kesänä. Viime viikolla korjauspisteestä soittivat että kaatopaikalle voi viedä. Nyt ois kovasti tarpeen jokin uusi, ei aivan suuri laite. Tottakai vähän virtaa kuluttava, pakstuu nopeasti, aurinkopanelilla hyvin toimiva etc etc. On kehuttu että Waeco CoolFreeze CF 35 olisi hyvä onko sellaisesta kokemuksia, ainakin se mitoiltaan olisi kovin sopiva. Toinen vaihtoehto olis jokin kiskoilla liukuva boksi minkä saisin pistpunkkaan asennettua kun se ei oikeastaan muussakan käytössä ole. Toki joku muu merkki voisi yhtä hyvin kiinnostaa mutta sitten ihan oikealla kokemusperusteella suositeltava. Kyllä hinta saisi max siinä 600 EUR olla , mielummin alle sen.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta