Taloudenhoito

opetelkaarahankäyttö

Olen köyhä mutta pystyn elämään vuodessa 7110 eurolla. Viime vuonna kirjoitin ylös joka ainoan menon. Tuohon summaan kuuluu ruoka, sähkö, yhtiövastike, laajakaista, apteekki, meikit ja kaikki taloustarvikkeet.. Ostan yleensä kaiken S-marketista ja Lidlistä. Myös pullo viiniä viikossa Alkosta.
En ole koskaan saanut minkäänlaisia tukia, nyt eläkkeeni on 890e, josta aikaisimpina vuosina olen pystynyt säästämään.
Asun omassa pienessä yksiössä. Syön paremmin kuin koskaan ennen. Olen 76v nainen.
Viime vuonna jouduin ottamaan säästöistä tietokoneeseen 349e, puhelimeen 178e, turvalukko 200e, silmälääkäri 99e, hesari 180e, loma 493e. sukulaiselle annoin 1500 lainan, jota luultavasti en koskaan saa takaisin. Tämä kaikki 48.000 tuhannen säästöistä.
Minut määritellään köyhäksi mutta en tunne sitä. Kyllä alle 1000 euron eläkkeellä pitäisi pystyä hyvin elämään jos saa asunnon tukia.

40

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tähän.asti

      Kyllä tulee toimeen alle 1000 €, kukin tavallaan.

      • Lorenaa

        Nuuka saa olla mutta ei natku, kuvaava sanonta.

        Kaikki olemme varmaankin lukeneet miten kaupan kassatädit kohtelivat pyörätuolilla kulkevaa miestä, hänellä oli vain kotitossut-kuluneet jalassa. Sossu oli suuressa laupeudessaan antanut talvikenkien ostoon 70€ litteran. Oli vain yksi kenkämalli joka oli sopiva miehelle.

        Auta ja armias, kengät maksoivat noin 73-74 € joten kaupan täti ei antanut kenkiä, selityksiä riitti. Sivullinen jonossa seisova rouva tarjosi puuttuvaa summaa, ei käy, vastasi kaupan täti. Auttavalta rouvalta ei mennyt "jauhot suuhun", hän maksoi miehen kengät n. 73-74 €. Mies sai kengät maksaja rouva vei vielä miehen kaupan kahvilaan päivä kahville.

        Kaupan tädin tueksi oli pomokin tullut vahvistamaan näin meillä toimitaan ja piste.
        Asian tultua julkisuuteen nyt kaupan pomo pahoittelee tapahtunutta lupasi muuttaa sääntöjä, sekä hyvittää asiakkaille aiheutuneista kuluista, pahaa mieltä ei noin vain paikata. Kysymys oli osuuskaupan menettelystä.

        Vieläkö olemme sitä mieltä että ihmisistä ikääntyessä pidetään huolta, kohdellaan tasa-arvoisesti? Ainut taho joka auttaa ovat vanhemman sukupolven henkilöt silloin kun apua tarvitsee. Ei ne eläkkeet suuria ole, ihmettelen suuresti pieniä eläkkeitä saavia miten he toimeen tulevat, he ovat todellisia taloustaitureita pärjätessä päivästä toiseen, saadessa muutakin kun ylähuulta leivän päälle.


      • Lorenaa kirjoitti:

        Nuuka saa olla mutta ei natku, kuvaava sanonta.

        Kaikki olemme varmaankin lukeneet miten kaupan kassatädit kohtelivat pyörätuolilla kulkevaa miestä, hänellä oli vain kotitossut-kuluneet jalassa. Sossu oli suuressa laupeudessaan antanut talvikenkien ostoon 70€ litteran. Oli vain yksi kenkämalli joka oli sopiva miehelle.

        Auta ja armias, kengät maksoivat noin 73-74 € joten kaupan täti ei antanut kenkiä, selityksiä riitti. Sivullinen jonossa seisova rouva tarjosi puuttuvaa summaa, ei käy, vastasi kaupan täti. Auttavalta rouvalta ei mennyt "jauhot suuhun", hän maksoi miehen kengät n. 73-74 €. Mies sai kengät maksaja rouva vei vielä miehen kaupan kahvilaan päivä kahville.

        Kaupan tädin tueksi oli pomokin tullut vahvistamaan näin meillä toimitaan ja piste.
        Asian tultua julkisuuteen nyt kaupan pomo pahoittelee tapahtunutta lupasi muuttaa sääntöjä, sekä hyvittää asiakkaille aiheutuneista kuluista, pahaa mieltä ei noin vain paikata. Kysymys oli osuuskaupan menettelystä.

        Vieläkö olemme sitä mieltä että ihmisistä ikääntyessä pidetään huolta, kohdellaan tasa-arvoisesti? Ainut taho joka auttaa ovat vanhemman sukupolven henkilöt silloin kun apua tarvitsee. Ei ne eläkkeet suuria ole, ihmettelen suuresti pieniä eläkkeitä saavia miten he toimeen tulevat, he ovat todellisia taloustaitureita pärjätessä päivästä toiseen, saadessa muutakin kun ylähuulta leivän päälle.

        Auttamisen tahdosta ja taidosta tuli mieleeni parin päivän takainen tapaus metron rullaportaissa. Ylös meneviä portaita on useampia. Viereisellä portaalla oli rouvan hiha tarttunut käsihihnaan. Rouva tempoili hihaa irti ja joutui aina astumaan askeleen alaspäin. Minä en pystynyt omalta puoleltani auttamaan. Edessään seisoi nuori mies reppu selässä päätään kääntämättä. Rouva siirtyi askel askeleelta alaspäin, hiha ei irronnut. Minä huusin miehelle: "Auttakaa nyt häntä". Mies ei liikahtanutkaan, mutta pari naista ryntäsi alaspäin apuun. He saivat hihan irti, rouva kaatui, naiset huhkivat siinä ympärilä, mies oli kääntynyt ja seurasi tapahtumia kädet taskussa.

        Panin merkille vain edellisen mielipiteen lauseen "Ainut taho joka auttaa ovat vanhemman sukupolven henkilöt silloin kuin apua tarvitsee." Jokapäiväisessä elämässä, voisii korjata lauseen muotoon..."vanhemman sukupolven naiset"...

        Tässä nyt ei ollut kyse rahasta, mutta avun annosta kyllä. Se todella oli tarpeen.


      • kgjh
        Makriina kirjoitti:

        Auttamisen tahdosta ja taidosta tuli mieleeni parin päivän takainen tapaus metron rullaportaissa. Ylös meneviä portaita on useampia. Viereisellä portaalla oli rouvan hiha tarttunut käsihihnaan. Rouva tempoili hihaa irti ja joutui aina astumaan askeleen alaspäin. Minä en pystynyt omalta puoleltani auttamaan. Edessään seisoi nuori mies reppu selässä päätään kääntämättä. Rouva siirtyi askel askeleelta alaspäin, hiha ei irronnut. Minä huusin miehelle: "Auttakaa nyt häntä". Mies ei liikahtanutkaan, mutta pari naista ryntäsi alaspäin apuun. He saivat hihan irti, rouva kaatui, naiset huhkivat siinä ympärilä, mies oli kääntynyt ja seurasi tapahtumia kädet taskussa.

        Panin merkille vain edellisen mielipiteen lauseen "Ainut taho joka auttaa ovat vanhemman sukupolven henkilöt silloin kuin apua tarvitsee." Jokapäiväisessä elämässä, voisii korjata lauseen muotoon..."vanhemman sukupolven naiset"...

        Tässä nyt ei ollut kyse rahasta, mutta avun annosta kyllä. Se todella oli tarpeen.

        Kun vaihtoehtona on nuori mies tai vanhemmat naiset, niin mihin perustuu johtopäätös, että VAIN vanhemmat NAISET auttavat?


      • kgjh kirjoitti:

        Kun vaihtoehtona on nuori mies tai vanhemmat naiset, niin mihin perustuu johtopäätös, että VAIN vanhemmat NAISET auttavat?

        Ainakin tässä tapauksessa nuori mies seisoi tapahtumaa seuraten kädet taskussa. Johtopäätöksen muodostui siitä, että ylhäältä juoksi alaspäin kaksi naista, portailla seisseet muut ihmiset väistivät ja antoivat tilaa naisille, joiden oli aika vaikea juosta alaspäin liukuportaita. Ystävälliesti kuitenkin vetivät mahansa sisään, että muorit pääsivät kulkemaan.
        Itsekin olen sitä vanhempaa naisväkeä, mutta en toisilta portailta pystynyt auttamaan mitenkään muuten kuin huutamalla!


      • kgjh
        Makriina kirjoitti:

        Ainakin tässä tapauksessa nuori mies seisoi tapahtumaa seuraten kädet taskussa. Johtopäätöksen muodostui siitä, että ylhäältä juoksi alaspäin kaksi naista, portailla seisseet muut ihmiset väistivät ja antoivat tilaa naisille, joiden oli aika vaikea juosta alaspäin liukuportaita. Ystävälliesti kuitenkin vetivät mahansa sisään, että muorit pääsivät kulkemaan.
        Itsekin olen sitä vanhempaa naisväkeä, mutta en toisilta portailta pystynyt auttamaan mitenkään muuten kuin huutamalla!

        ...ja tästä päättelit, että vanhemman sukupolven miehet eivät olisi tehneet mitään tämän nuoren junnun tapaan?


      • kilogrammajauhoja
        kgjh kirjoitti:

        ...ja tästä päättelit, että vanhemman sukupolven miehet eivät olisi tehneet mitään tämän nuoren junnun tapaan?

        mutta sinähän et ollut paikalla ! :(


    • reppuriika

      Olen samalainen eläjä. Kun tein osa-aikatöitä pitkään ja elelen jatketuilla liitonpäivärhoilla niin tuloni ovat samaa luokkaa. Yhtiövastike on aika suuri kun kaikki tehdään ostopalveluna ja vanhassa talossa on remontteja. Tiedossa on suuri putkiremontti ja siihen on säästössä rahaa.
      Kun sitä sukua ei ole huoltamassa, niin olen minäkin kasannut pientä rahastoa päiviin, kun en enää jaksa kulkea omin neuvoin asioilla, lääkäri- ja lääkekukuihin ja yllätysmenoihin. Tietokone on kohta kolme vuotta vanha, harkitsen älypuhelinta. Hyvä on ollut myös arkkurahat omasta takaa.

      Kun teen paljon vapaaehtoistyötä, niin saamme ottaa jonkin verran elintarvikkeita ja yleensä otan rikkoutuneita pakkauksia ja niitä joita ei voi jakaa tai jää jakamatta. Näiden säästöjen turvin kannatan erästä lähettiperhettä Romaniassa ja minulla on kummityttö Keniassa.
      Ostan melkein kaiken vaatteen kirpparilta, en käytä meikkejä, alkoholia, en tilaa muuta kuin paikallislehden.
      En ajattele rahaa ja minulla sille ei ole muuta kuin vain se että selviydyn mukavasti omillani arjesta ja laskut hoituu.
      Jos on auto, asuu suuressa asunnossa, ostaa sitä sun tätä, niin mikään ei riitä.
      Äitini motto oli, että rikastu ei suurilla tuloilla vaan pienillä menoilla. Samoin yrittäjän hyvä neuvo on, että paljon aikaan ja hyötyä pienillä kustannuksilla.
      Moni laittaa rahansa reikäiseen kukkaroon ja on aina p-auki.

    • hyväomatunto

      Kyllä sentään saa asua hyvällä omallatunnolla isossa asunnossa , kun sen on säästänyt ja maksaa itse asumiskulunsa. Autokin on monelle vanhalle tarpeen ja saahan sillä omalla autollaan huvikseenkin ajaa. Voi olla pitkät kauppamatkat ja pääsee myös sukuloimaan. Saa ostaa tarpeellista ja tarpeetontakin omalla rahallaan ja sehän pitää talouden pyöriä vauhdissa. Onkos reppuriikka ottanut reppuunsa nyt itselleen kuulumattomia asioita, mikä sinä olet sanomaan ettei mikään muka riitä, jos vähän vauraammin elää. Varakkaatkin harrastaa vapaaehtoistyötä ja hyväntekeväisyyttä kaikki vaan ei sitä kuuluta toreilla ja palstoilla. Suurituloiset maksaa myös rutkasti veroja, joilla rahoitetaan esim. asumistukia ja toimeentulotukia.

    • näkkileipääjatonnikalaa

      "...ruoka, sähkö, yhtiövastike, laajakaista, apteekki, meikit ja kaikki taloustarvikkeet.. Ostan yleensä kaiken S-marketista ja Lidlistä. Myös pullo viiniä viikossa Alkosta."

      Netto eläke on n.860€/kk. Et sitten paljon syö.....;)

      • eivainnäkkileipää

        Kyllä normaalilla älyllä varustettu ihminen pystyy viikossa 30-35 eurolla hyvin syömään, eikä tarvitse ruokajonossa käydä. On vain mietittävä mitä ostaa. Valikoima on valtava,


    • Se-entinen-Kukkahame

      Auto on minulle kuin sisko! Vuosia sitten issiaslääke ei sopinut ja vei jalat alta, nyt olen saanut hiukan kuntoa vaan aina talviaika tekee takapakkia.
      Olen itselleni kiitollinen kun järki kuitenkin säilyy ja ystävät.

      Tässä odottelen kuntoutus viikkoja eiköhän ne pian ilmoita, ja sitten diabetes ryökäle rajoittaa omalla tavallaan, kauemmaksi jos sukuloimaankin menen niin on sitä ja tätä kerättävä pussukoihin, jos heittoja tulee on suuhun saatava jotain tai laitettava pistäen.
      Kaikki eivät vieläkään ole selvillä taudista on edelleen hyviä neuvoja antavia sukulaisia *niin kun teet kun neuvoin* pääset lääkkeistä! hurraa niin yksinkertaista.'¨;-))

    • alle1000

      En sitten olekaan kummajainen. Netto eläkkeeni on muutaman kympin alle 1000€.
      Asun omassa kolmiossani joka on tarpeeseeni turhan suuri mutta sopii minulle sijaintinsa puolesta hyvin.
      Olen päätellyt "hyvän" toimeentuloni olevan osittain nautintojen puuttumisen ansiota. En ole koskaan tupakoinut ja sairauteni johdosta en nauti edes aikaisemminkin niukkaa alkoholimäärää.
      Autoa en tarvitse eikä minulla ole ajokortiakaan.
      Ainoa tukimuotoni on kokonaan korvattava lääkitys mihin nyt tuli pieniä muutoksia.
      Pienituloisena opin jo varhain, etten koskaan käytä viimeisiä killinkejä joten eläkkeestäni jää nytkin säästöön ja liikkumavaraa mahdollisiin, mittavampiin hankintoihin.
      En pidä kirjaa kuluistani vaan elän sen mukaan mitä tarvitsen-

    • ainavelkainenmies

      Olen joskus yrittänyt kirjata ylös kaikki laskuni vuoden alusta, mutta ei minusta ole vaan siihen.
      Käteen jää huikeat 1300 € kk. Auto ja ok-talon hoito pitävät saldon noin tasarahalla. Viinaan menee vuodessa muutama satanen.

      Olen nuorena miehenä tupakoinut peittääkseni epävarmuuttani. Syntymäheikko hapenottokykyni antoi syyn lopettaa savukaasuilla itsen saastuttaminen.

      Lopetin sukulaisten avustamisen. Sovittakoon kukin menonsa tulojen mukaan. Ei se minuu haittaa vaikka sivuperilliset perisivätkin muutaman tuhannen ekua. Omii lapsii ei ole.

      Jos saan pankkilainani maksettua, tilaan kyllä parinviikon hemmotteluloman jossakin etäämmällä, pahimman "kaamoksemme" keskivaiheilla. Se loma olisi ainoa elämässäni.

    • Hyviä kirjoituksia. Menot tulojen niin on oikein, näin pitäisi olla ikään katsomatta.

      Lopetin 58 vuotiaana, koska vaimoni sairastui syöpään ja halusi olla kotona, hoidin häntä 2 vuotta ja 2 kuukautta, hän oli kävely kunnossa vielä 12 tuntia ennen kuolemaa.
      Pidin hänen kädestä 3-4 tuntia kunnes hän kuoli. (sairalassa)

      Koska lopetin aikaisin ei valtion eläke ole suuri, omalla hoidolla kulkee talous, kaksi viikkoa sitten tilasin uuden auton, ei lainaa oma tiilitalo ei maalausta ei kuitenkaan asuminen ole ilmaista.

    • Ei-itara

      Minäkin tulen hyvin toimeen, vaikka on alle 1000 €uroa eläke kuukaudessa, 960 €.
      Oma uudehko kolmio kaupungin keskustassa, jossa vain 15000 € vielä taloyhtiölainaa. Autoa en tarvitse enkä edes haluaisi, koska on kymmenien vuosien kokemus siitä, mikä vaiva on omasta autosta. Vuokraan joskus auton käyttööni. Tupakoinut en ole koskaan ja halvinta 40 % vodkaa joudun ostamaan ja käytän ikenien hoitoon aina kun muistan sekoitusta 1 cl vettä 2 cl vodkaa. Ientulehduksen ehkäisyyn. Yksi hammas irtosi ientulehduksen vuoksi tässä taannoin. Aiemmin en ole Alkon ovea avannut ja oudolta se tuntuu edelleen. Lääkkeitä en tarvitse. Kuntoilen liikkumalla, sauvakävellen, pyöräillen ja puntteillen ja jumpaten, venytellen. Joka päivä hengastyen. Terveellisesti minulla on vara syödä. Labra-arvoni ovat hyvät. Nuorimmille lapsilleni annan rahaa, kun vielä eivät ole työssä vaan opiskelevat ja tasapuolisuuden vuoksikin, kun vanhemmatkin lapset ovat saaneet rahallista tukea aikoinaan. Noin 5000 €uroa saan säästöön vuodessa ja siitä osan siis annan lapsille. Itselläni pidän vain muutaman tonnin vararahastoa pahan päivän varalle. Olen päättänyt että tuollainen 5000 € riittää minulle varaksi. En ala saituriksi ja rahanahneeksi, joka säästää ja säästää vaan itselleen vaan annan ylimenevät lapsilleni.

      • Lapseni tulevat toimeen omillaan. Sauvakävelystä on hyvä jos sauvat antavat periksi sopivalla kilomäärällä saavat kädet voimistelua.


      • ei.usko

        "...vaikka on alle 1000 €uroa eläke kuukaudessa,...Noin 5000 €uroa saan säästöön vuodessa...
        No jopas !!!

        "Nuorimmille lapsilleni annan rahaa, kun vielä eivät ole työssä..."
        Kypsän ikäisenä olet lapset tehnyt;)


      • Ei-itara
        ei.usko kirjoitti:

        "...vaikka on alle 1000 €uroa eläke kuukaudessa,...Noin 5000 €uroa saan säästöön vuodessa...
        No jopas !!!

        "Nuorimmille lapsilleni annan rahaa, kun vielä eivät ole työssä..."
        Kypsän ikäisenä olet lapset tehnyt;)

        Ei sun tarvi uskoa. Ei mun elämä ole mikään Katekismuksen uskon kappale.
        Noin se vaan on. Yhden miehen kanssa olen lapseni tehnyt avioliitossa. Ikäeroa on kuopuksen ja esikoisen välillä 20 vuotta.

        Lisään vielä, etten osta mitään kirppareilta. Ostan hyvälaatuisia kenkiä ja muitakin vaatteita ja jopa valitsen omaan tyyliini sopivia. Hyvälaatuiset tulevat loppujen lopuksi edullisemmiksi ja tuntuvat ihanilta käyttää. Tarjouksia toki hyödynnän vaatteiden ja kenkien ostossa mutta laadusta ja tyylistä en tingi. Mitään en osta vähittäismaksulla vaan ensin säästän ja sitten vasta ostan. Niin no, asuntoon voin ottaa velkaa, mutta se on ainut. Asunnonkin ostan hyvän ja harkiten, että saan sen myytyä ja omat rahani pois.
        Voihan se olla vaikeaa uskoa. Mutta näin se nyt vaan on.


      • tarzan_ja_apinat
        Ei-itara kirjoitti:

        Ei sun tarvi uskoa. Ei mun elämä ole mikään Katekismuksen uskon kappale.
        Noin se vaan on. Yhden miehen kanssa olen lapseni tehnyt avioliitossa. Ikäeroa on kuopuksen ja esikoisen välillä 20 vuotta.

        Lisään vielä, etten osta mitään kirppareilta. Ostan hyvälaatuisia kenkiä ja muitakin vaatteita ja jopa valitsen omaan tyyliini sopivia. Hyvälaatuiset tulevat loppujen lopuksi edullisemmiksi ja tuntuvat ihanilta käyttää. Tarjouksia toki hyödynnän vaatteiden ja kenkien ostossa mutta laadusta ja tyylistä en tingi. Mitään en osta vähittäismaksulla vaan ensin säästän ja sitten vasta ostan. Niin no, asuntoon voin ottaa velkaa, mutta se on ainut. Asunnonkin ostan hyvän ja harkiten, että saan sen myytyä ja omat rahani pois.
        Voihan se olla vaikeaa uskoa. Mutta näin se nyt vaan on.

        Onkohan typsy hieman eksynyt palstaviidakossa ??


      • Ei-itara
        tarzan_ja_apinat kirjoitti:

        Onkohan typsy hieman eksynyt palstaviidakossa ??

        Tervehdys apina!
        Ei ole eksynyt. Ensi vuonna täytän 70 vuotta. Kai täällä saa osallistua keskusteluun vähän alaikäinen, kun noita yli-ikäisiäkin täällä näkyy olevan.


    • synnynnäinen.kitaristi

      Aloittaja, missä päin maata asut? Kaupungissa vai sivummalla?

    • Leski.omakotitalossa

      Kuinka kukakin menonsa laskee. Omsta eläkkeestäni olisin nuo aloittajan kaikki menot joutunut maksamaan, paitsi lainaa, jota en olisi edes sukulaiselle antanut.
      Kaikilla ei ole pesämunaa. Eikä se välttämättä ole tuhlauksen syytä.
      Vertailu on kyllä turhaa, koska asuntomenot vaihtelevat eri puolilla Suomea hyvinkin paljon, lämmityskulut, bussiliput, asunnon korjauskulut jne. Ei niistä voi säästää. Laskut on maksettava. Monilla on allergiat ja lääkitykset, joista ei voi tinkiä terveyttään menettämättä.
      Ollaanhan me kaikki selvitty. Jokainen tyytyväinen elämänsä laatuun.

    • 3980778

      Menikö aloittajalla kädet poikki?

      Aloittaja, missä päin maata asut? Kaupungissa vai sivummalla?

      • aloittaja7110

        Asun Katajanokalla Helsingissä.ja yhtiövastike on 250 e 29 neliön asunosta. Täytyy myöntää että auton kanssa piti tiukalla, mutta nyt pärjään hyvin ilman autoa. En tietenkään pysty käymään oopperassa tai teatterissa ilman vapaata lippua.
        Ostan vuosilipun liikenteeseen, yli 500e.
        Minulla olisi paljon vinkkejä tavalliseen elämään, joita opin 30vuotiaana, kun erosin ja oli asuntovelka ym. vaikeaa.
        Mielestäni on tärkeää pitää kirjaa kaikista menoista, silloin vain tajuaa mihin turhaan ne eurot häviävät.


    • ihailtavaa

      Ap.n viesti tuntuu aidolta. Kyllä tuollaisille kansalaisille tulisi kustantaa edes ylellinen ulkomaanmatka. Todellinen taloustaituri hän on.

    • kohtuutta

      Enää en ihmettele omaa tuhlailevaa elämäntapaani sillä runsaan 11000€:n vuosieläkkeellä jo pitääkin varsinaisia rällinkejä. En saa mitään tukia mutta asun omassa, velattomassa osakkeessani.Ei autoa, ei alkoa, ei savua niin hyvin menee.

    • havumetsäin_mies

      Esimerkit osoittavat, että suhteellisen vähälläkin pystyy elämään.
      Mielenvirkistyksestä edellä on kirjoiteltu aika vähän tai ei oikeastaan mitään. Sekin on syytä mainita.

      Viikottain moni käy yleisissä tansseissa, joissa muuten usein on eläkeläisalennuksia Lipun hinta on 10-15 euroa, eli vuosittain noin 650 euroa. Joskus on halvempiakin lippuja päivätansseissa ja etenkin eläkeläisjärjestöjen pitämissä karkeloissa. Hyvällä onnella voi selvitä 500 euron vuosittaisella tanssibudjetilla, jos käy kerran viikossa pyörähtelemässä parketilla.

      Toinen puoli on se, että matkat tanssipaikalle voivat maksaa.

      • Vähälläkin tulee toimeen kyllä niin, mutta elämä on kuitenkin mielestäni lyhyt siis miksi pitäisi säästää. Yritän kuitenkin niin että 10 vuotta eteenpäin on varmaa en ole mikään säästeliäs. Mitä apua saimme oli lapsilisät ja sain vuoden leskeneläkettä noin 300 euroa/kk.

        Eläkealennuksia en ole käyttänyt, enkä ole missään järjestöissä. Noin 2 vuoden jälkeen vaimoni kuolemasta aloin käydä tansseissa tulivat melkokalliiksi tosin en kadu sain mitä halusin. Tuo 500 euroa taisi muutaman kerran mennä yhdellä matkalla.


      • flegmaatti
        xx9 kirjoitti:

        Vähälläkin tulee toimeen kyllä niin, mutta elämä on kuitenkin mielestäni lyhyt siis miksi pitäisi säästää. Yritän kuitenkin niin että 10 vuotta eteenpäin on varmaa en ole mikään säästeliäs. Mitä apua saimme oli lapsilisät ja sain vuoden leskeneläkettä noin 300 euroa/kk.

        Eläkealennuksia en ole käyttänyt, enkä ole missään järjestöissä. Noin 2 vuoden jälkeen vaimoni kuolemasta aloin käydä tansseissa tulivat melkokalliiksi tosin en kadu sain mitä halusin. Tuo 500 euroa taisi muutaman kerran mennä yhdellä matkalla.

        Vähälläkin tulee toimeen kyllä. Totta on. Jos jotain jää kuluttamatta niin minun terminologiassani se ei ole säästämistä. Siis tietoista rahan jemmaamista vaan sitä vain jää käyttämättä.

        Käyttämättä jäänyt reservi antaa vapauden mittavampienkin, kohtuullisten mielitekojen tyydyttämiseen.
        Vaatimattomista, puitteissamme kohtuullisista mieliteoista olkoon esimerkkinä vaikkapa tulevan heinäkuun risteily. Vaimoni löysi, aiempien 3:n käymämme lisäksi, uuden reitin joten menemme sille vaimon toivomuksen mukaan.

        Minä käytän eläkeläisalennukset. Lomapaikan kuntosalilla eläkeläiset saavat 40%:n alennuksen. Hiusten leikkuu maksaa "alaikäisillä" 10€ mutta eläkeläisen karvat lyhenevät 6:lla eurolla. yms.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Vähälläkin tulee toimeen kyllä. Totta on. Jos jotain jää kuluttamatta niin minun terminologiassani se ei ole säästämistä. Siis tietoista rahan jemmaamista vaan sitä vain jää käyttämättä.

        Käyttämättä jäänyt reservi antaa vapauden mittavampienkin, kohtuullisten mielitekojen tyydyttämiseen.
        Vaatimattomista, puitteissamme kohtuullisista mieliteoista olkoon esimerkkinä vaikkapa tulevan heinäkuun risteily. Vaimoni löysi, aiempien 3:n käymämme lisäksi, uuden reitin joten menemme sille vaimon toivomuksen mukaan.

        Minä käytän eläkeläisalennukset. Lomapaikan kuntosalilla eläkeläiset saavat 40%:n alennuksen. Hiusten leikkuu maksaa "alaikäisillä" 10€ mutta eläkeläisen karvat lyhenevät 6:lla eurolla. yms.

        Suurin osa rahoista on maailman pörsseissä tulo tänä vuonna yli 10%.

        Nuorempana tuli matkusteltua perheen kanssa, lentäen, autoillen. Ennen oli harrastuksena purjehdus, nykyään se on hyvin kallista vuosi asteella ja kun on yli 70 ei onnistu.


    • flegmaatti

      Säästäminen, rahan käyttö ja rahan haaskaus ovat eri asioita.

      Kun tarkastelee omia, todellisia tarpeitaan niin huomaa väistämättä, että pienistäkin tuloista jää rahaa käyttämättä.
      Mielihyvää tuottavia asioita on jokaisella. Niidenkin tärkeysjärjestyksen arviointi on vain järkevää suunnittelua.
      Jos rahaa käyttää asioihin joiden tarve on syntynyt halusta tulla hyväksytyksi, haluksi viestiä ympäristölle jotain sellaista jota ei oikeastaan ole tai pelkästään hetken mielijohteesta koska rahaa sattuu olemaan, niin tämä on mielestäni haskausta.

      Kaikkien arvomaailma ei ole samanlainen. Viimeeksi tänä aamuna käytiin salin kahviossa lyhyt keskustelu aiheesta "kyllä joka mies mersulla ajaa jos on siihen rahaa" niin minä olin yksin eri mieltä tuon ajatuksen periaatteesta.
      Vallitseva mielipide oli, että mahdollisuuksien mukaan rahaa käytetään tuotteisiin joiden kuvitellaan tuovan arvostusta tai kateutta. No, mielihyvän aihehan sekin on?!

      • Täällä Ruotsissa ei luullakseni ole kateutta ex auto enkä tiedä muutakaan.


      • flegmaatti
        xx9 kirjoitti:

        Täällä Ruotsissa ei luullakseni ole kateutta ex auto enkä tiedä muutakaan.

        Oletpa kovin varma monikulttuurisen, laajan valtion asujamiston ajatusmaailmasta!
        Poikkesit silti asian ytimestä, säästämisestä oheisilmiöineen.
        Ps. Olen asunut Ruotsissa, Sölvesborgissa ja Södertäljessä. Tosin aikaa on jo vierähtänyt.


    • ilonpilleri

      Aloitus huijaus......
      Herää epäilys....

      Aloittaja ei ole osannut hakea Kelalta takuueläkettä?

      "Takuueläke turvaa Suomessa asuvalle henkilölle vähimmäiseläkkeen (760,26 e/kk)"
      http://www.kela.fi/takuuelake

      Vuodessa
      12 x 760,26 € = 9123,12 €
      Tämän suuruisesta eläkkeestä ei mene veroa.

      • robotti-laskee

        Aloittaja kirjoitti;

        " nyt eläkkeeni on 890e,"/kk


    • havumetsäin_mies

      Rikas ei ole se,jolla on paljon, vaan se, joka tuntee, ettei häneltä mitään puutu.

      Köyhä ei ole se, jolla on vähän, vaan se, joka tuntee, että häneltä puuttuu paljon,

      Tältä pohjalta voi todeta, että ketjun aloittaja on rikas.

    • 11-21

      Kyllä sitten inhottavat nuo alati köyhyydestään ruikuttavat.
      Vaikka köyhä ja kurja olisinkin, niin en siihen ainakaan täällä olisi lohtua hakemassa.

      • jakolasku

        Entä jos aloittajalla ei ole muita kun tämä palsta mihinkä kertoo asioitansa.
        On turha olla vittumainen toisten epäonnelle. Voi tulla potku omaan nilkkaasi. Elämä nimittäin kuljettaa eteen ja taakse aivan summittaisesti.


      • 11--21
        jakolasku kirjoitti:

        Entä jos aloittajalla ei ole muita kun tämä palsta mihinkä kertoo asioitansa.
        On turha olla vittumainen toisten epäonnelle. Voi tulla potku omaan nilkkaasi. Elämä nimittäin kuljettaa eteen ja taakse aivan summittaisesti.

        Mikähän tuonkin tarkoitus oli? Onpa äkkiväärää.

        Mitäs pahaa siinä on , että hän kirjoittelee vain tälle palstalle? EI hän missään kerro epäonnestaan.

        Siinä - nimim. jakolasku - on köyhä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe