Miksi ihmeessä vaihtoon?

HorizonDeVer8

Yrittäkää puhua mut ympäri.

Opettajat toitottaa että kolmannella kaikkien täytyy mennä vaihtoon.

Minulla ei herätä intohimoja - tosin en oo ikinä ollut ulkomailla - vanhemmat ei puhu kuin suomea ja ei ole ikinä ollut varaa. Tosin puhun itse Suomen lisäksi englantia, ruotsia, venäjää ja hiukka ranskaa. Olen ollut aina kiinnostunut asioista ja tunnen eri kulttuurien ja yhteiskuntien tapoja vaikken ole maissa käynyt.

Vaihtoon meno vain sotkisi suunnitelmat. Lisäksi stressaan helposti pieniäkin asioita esim. Junalla matkustamista, elokuvateatterissa käymistä jne. Mulla on todettu lisäksi sos fobia. Lisäksi kaikki muu ylimääräinen sähläys vie voimat. En vain yksinkertaisesti luota omiin kykyihini pärjätä - jos jotain sattuisi kukaan ei oikeastaan jäisi kaipaamaan koska mulla ei ole oikein ystäviä.

Mitä vaihdossa ylipäätään tehdään? Opiskellaanko siellä ihan tavallisesti kuin muuten yliopistossa vai opiskellaanko ollenkaan.

Täyd. vaihtokohde olisi kaikista helpoin ja vähiten stressiä aiheuttava.

Kertokaa kaikki juurta jaksain

5

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asgef

      Vaihdossa yleensä opiskellaan ja nämä opinnot hyväksytään osaksi tutkintoa. Erityisesti sinulle vaihto tekisi hyvää.

      Alapa selvittää oman opinahjosi vaihtomahdollisuuksia!

    • MuutenKadut

      Kannattaa kokeilla!

      Laske yhteen lähdöstäsi aiheutuvat ''miinukset'' ja ''plussat'' ja tee sen perusteella päätös.

      Suosittelen vahvasti, että menet ja otat sen tilaisuutena nähdä maailmaa.. Voin luvata, että reissun jälkeen olet enemmän kuin iloinen päätöksestäsi lähteä.

      Nuorempana itse matkustin paljon n. 2-3x vuodessa.. enää ei ole varaa moiseen, mutta ne matkat jäivät kyllä mieleeni.. hyvällä tavalla :)

      PS. Olet nähtävästi saanut jostain diagnoosin vaivaasi, joten oletan, että haluat apua siihen... tästä reissusta olisi enemmän apua kuin uskotkaan.. älä ota mitään lääkkeitä vastaan kyseiseen vaivaasi (sos. fobia.)... Ainoa keino on mennä siihen täyteen junaan tai elokuvateatteriin ja huomata ettei siinä ole mitään pelättävää.. se vaatii toistoja, että siihen tottuu.

      • MeneMene

        Ei ulkomailla opiskelu eroa juurikaan täällä opiskelusta. Ainoa ero on, että siellä puhutaan eri kieltä... :)

        Ihmisiä me kaikki olemme.


    • minäkiolin

      "jos jotain sattuisi kukaan ei oikeastaan jäisi kaipaamaan koska mulla ei ole oikein ystäviä."

      Sinulle voi sattua mitä vain myös Suomessa. Kaikille voi sattua, voi sattua sekä hyvät että pahat. Älä silti jätä mahdollisuuksia käyttämättä ja elämää elämättä.

      Vaihdossa opiskellaan samaan tapaan kuin Suomessa. Voit hyvin valita lyhyimmän vaihdon, sekin avartaa näköaloja ja tuo uusia ideoita. Vaihto Euroopassa on helpoin joka suhteessa. Valitse maa ja yliopisto, jonka kieli on tuttu. Ala jo kohentaa kielitaitoasi.

      Palaat aikanaan vaihdosta selviytyjänä!

    • Voiko esim. opiskella muuta kuin omaa pääainetta?

      Niinkuin ylimääräisenä? Että ois vaikka vuoden muualla opiskelemassa jotain muuta ainetta, joka kuitenkin tukisi omaa pääainetta? Voiko niin tehdä?

      Minun opinahjossa moni haluaa esim. opiskella graafista suunnittelua "ylimääräisenä" mutta ongelma on ollut se, että ko. aineeseen pääsee vain jos kursseilla vajausta mut usein ovat täynnä. On neuvottu hakemaan vaihtoon graafisen opinahjoihin. Omalla alalla toimitaan osittain graafisen suunnittelun puolella mm. kuvanmuokkausohjelmin. Oiskohan mitään ulkomaista opinahjoa, joka opettaisi myös 3D mallinnusta? Mitkä aineet yleensä tukisivat teollisen muotoilun pääainetta?

      Voikos vaihtoehtoinen saada mitään apurahoja?

      Tartten kyllä enemmän taivuttelua

      Pelkkä ajatuskin saa otsasuonen sykkimään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      284
      3131
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2734
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      20
      1853
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      130
      1851
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      115
      1606
    6. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1594
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1370
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1143
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1113
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      62
      1063
    Aihe