Miksi työ ei kelpaa ?

Kaaleppi.k

Asiakkaaksi ohjautui TE-toimistosta työtön, n. 50v, työssä viimeksi vuonna 2007. Pitkäaikaistyötön tosiaan, ja siten oikeutettu palkkatuettuun työhön. Kunnalla, jossa työskentelen, on paljon eri yksiköitä jonne mielellään otetaan työttömiä töihin. Työtä on tarjolla vähintään 6 kuukautta kerrallaan. Hyville työntekijöille tarjottiin jopa puolen vuoden jatkopestiä.

Kun terve työmies on ollut vuosikymmenen, parhaat työvuotensa 40-vuotiaasta 50-vuotiaaksi työttömänä, niin sillä aikaa työtön on kupannut yhteiskunnalta sievoiset rahat. Palkkatuetussa työssä ehtii jo tienata itselleen huomattavasti enemmän kuin tähän saakka tukena saamansa pelkkä työmarkkinatuki! Näinhän sitä tätäkin eri työttömien foorumeita lukiessa tulee tietäneeksi.

Tarjosin ensimmäistä työtä, keskusteltiin tunti määristä. Ei kelvannut. Työssä olisi nimittäin ollut noin kerran kuukaudessa työtä sunnuntaisin (tupla palkka), mutta tämä ei käynyt. Ei voi jättää kuulemma muijaa koko sunnuntaiksi yksin kun lähtee pyhänä töihin. Yhteinen aika on tärkeää. (Sitä olikin jo vuosikymmennen verran jo vietetty. Jos ollut sama muija koko ajan.)

Esittelin toista työpaikkaa, jonne työtön mielellään sijoitettaisiin. Tätä tutkailtiin, soitin työnjohtajalle ja kyselin asiakkaan esittämiä yksityiskohtia, yritin sopia haastatteluaikaakin asiakkaalle. Ei kelvannut tämäkään sijoituspaikka. Olisi joutunut tekemään tekemään ulkotöitä ilman asianmukaisia työvaatteita. Kyllähän talo rukkaset tarjoaa.

Esittelin kunnan organisaatiosta vielä yhtä paikkaa. Ei ulkotyötä, ei viikonloppuja. Mutta paikkaa arvioidessaan ei voinut sitäkään paikkaa ottaa vastaan. Selkä ei kuulemma kestäisi istumista toimistohommissa. Mulla ei sitten ollut enää mitään muita paikkoja tarjota. Ikävä kyllä.

Siitä lähti laiska ja saamaton pitkäaikaistyötön jatkamaan lohdutonta taivaltaan. Kun ei löydy työtä. Väitti mulle (ja ehkä uskoo itsekkin), että entiseen paikkaansa hänet voitaisiin ihan hyvin palkata. Ajattelin siinä, että ihan paskanpuhumiseksi meni taas tämäkin palaveri, mutta että onhan tää mulle ihan kokopäivätyö ja palkkaakin maksetaan. Meneehän se näinkin. Laitoin meiliä työkkärin virkailijalle, että ottavat sitten yhteyttä työttömään omilla kirjeillään.

Eikä ollut mulla tai työparilla ensimmäinen eikä viimeinen tällainen tapaaminen. Näitä tulee jatkuvasti. Eri ”syitä” kieltäytyä tarjotusta työstä on ihan uskomattomia.
Sitten vielä tälläkin palstalla valitetaan viestikaupalla, kun työttömiä ilkeesti pakotetaan jotakin tekemään välillä, kun on toistakytä vuotta kuitattu korvauksia. Ei teillä taida olla mitään tietoa siitä, minkälaista todellisuus on. Aktiiviset ja työtähaluavat ihmiset ei kauan kortistossa roiku, vaan aina pääsevät jonnekin. Maassa on kuulkaa tuhansia sellaisia työttömiä, joilla ei ole mitään aikomusta mennä mihinkään töihin, vaan edellyttävät, että heitä elättää yhteiskunta ihan vauvasta vaariin saakka.

17

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottakai_otatte

      Tottakai te orjatyöllistäjät mielellään otatte työttömiä töihin, kun ilmatteeksi saa ilman palkkaa ihn 9 eurolla päivä. Minun kohdallani moinen pelleily johtaa 100% oikeudenistuntoon maksamattomista palkoista. Kas kun sosiaaliturvaksi luokiteltua turvaa, eli ts. työttömyyskorvausta ei voi milloinkaan, ja mitenkään määritellä palkaksi, se seisoo perustuslaissa, ja tämä orjatyö touhu on jo 8:sas perustuslain rikkominen tältä persläpi hallitukselta. Minäkin teen vain rahan takia työtä, se ei ole minulle harrastus, eikä koskaan ole ollutkaan. Itse firmat ei kiinnosta pätkääkään, kas senkin teeskentelyn olen jo lopettanut, että muka pitäisin työn teosta.

    • mosee

      "työssä viimeksi vuonna 2007"
      Liian kauan. Ei pysty enää mukautumaan työelämään.
      Olen itsekin työtön. Silloin tällöin joku aktiviteetti piristää.
      Porkkanaa,ja keppiä.

    • Miksi että kysy minkälaista työtä työtön olisi valmis tekemään? Voisi ehkä auttaa. Jos tarjolla on vaan sellasia vaihtoehtoja jotka eivät kenellekään kelpaa niin vika varmaan on työtä tarjoavassa päässä. Ja ymmärsin että eka vaihtoehto oli pelkästään sunnuntaityötä? Kyllä se joillekin voi sopia mutta aika harva haluaa sitoa itsensä jatkuvasti aina joka sunnuntai itsensä työhön. Teillä pitäisi vakavasti miettiä muitakin vaihtoehtoja kuin nuo kaksi mitä nyt kerroit. Kyllä varmasti muitakin vaihtoehtoja löytyy tarjottavaksi jos vain haluatte.

    • Eiaikomustakaan

      Palkkatuettu työ on aina määräaikainen ja yleensä sen jälkeen laitetaan pellolle eli kortistoon eikä jatketa työsopimusta normipalkalla ja seuraajaksi palkataan uusi palkkatukityöntekijä ja sama taas jatkuu... Eli työnantaja härskisti käyttää hyväkseen näitä palkkatukisysteemejä eikä ole tarkoituskaan työlistää ketään palkkatuen jälkeen, ainoastaan halvalla palkata ihmisiä töihin.

    • beethooven

      Ei niillä surkimuksilla ole siellä tarjota mitään muuta kuin korkeintaan hikistä rumaa kättä nykyaikana usein miten vielä ainakin.

    • mosee

      Ylläolevanlaisia selityksiä työnvälittäjä virkailijat joutuvat kuuntelemaan päivästä päivään.
      Ei käy katteks.

      • Ihantottaon

        Itse olin aikoinani palkkatuetussa työssä puoli vuotta. Laittoivat pihalle kun normipalkalla työllistäminen olisi liian kallista. Jouduin vielä perehdyttämään tilalleni tulevan.


    • Kunnanelätille

      Oletko sinä noin paljon parempi ihminen, voi tulla aika jolloin sinut revitään kappaleiksi ja viskataan variksille.

    • 28268892

      Niinhän se on, että ei suuri osa työttömistä oikeasti töitä halua. Palkka ei vain ole riittävä houkutin nykytilanteessa. Laiskoilta pitäisi ottaa kaikki rahallinen tuki pois, tilalle vain ilmaista puuroa, kierrätysvaatteet ja parakkimajoitus. Silloin lähtisi Suomi nousuun.

      • runkkupetteri001

        Ihan kuin itse tekisit jotain saatanan paskahommia 10 euroa per tunti ja nollatuntisopparilla vuokrafirman armoilla ilman kesälomia ja mitään talon etuja tms. normaalia mitä maksetaan vakkareille.

        Vittu toivottavasti saat maistaa omaa paskaasi mahdollisimman paljon tulevaisuudessa.


      • Killo
        runkkupetteri001 kirjoitti:

        Ihan kuin itse tekisit jotain saatanan paskahommia 10 euroa per tunti ja nollatuntisopparilla vuokrafirman armoilla ilman kesälomia ja mitään talon etuja tms. normaalia mitä maksetaan vakkareille.

        Vittu toivottavasti saat maistaa omaa paskaasi mahdollisimman paljon tulevaisuudessa.

        Kyllä todennäköisesti saa maistaa omaa sontaansa ja itse asiassa mikäli hänellä on jälkikasvua niin tällaisen asenteen levittämisestä on kaikkein suurin ongelma muodostumassa seuraavan sukupolven työikäisille.


    • Ukkpå

      Joo ja lähtisi vielä parempaan nousuun jos kaltaisesi aivokääpiöt poistettaisiin kokonaan muonavahvuudesta.

    • Dippainssi

      Olen työtön mutta kunnioitan itseäni. En ota vastaan orjatöitä enkä muitakaan p__duuneja. Minä olen aina tehnyt kaiken oikein. Olen hankkinut hyvän koulutuksen ja tehnyt aina työni hyvin ja ollut todella tuottava työntekijä. Olen myös aina maksanut korkeita veroja. Nyt 52 vuotiaana olen elämäni parhaassa vedossa mutta ilmeisesti liian vanha samaan enää kunnon töitä. Tottakai tällainen järjettömyys kaataa vielä näin pienen maan. Siitä ei kuitenkaan seuraa automaattisesti että työtön on se jonka pitäisi itsensä täysin nöyryyttää ja uhrata. Minä kehoitan ainakin kaikkia vähät välittämään näistä itsensä ylentäjistä. Tilastollisesti valtaosa heistä on vielä joskus työttömiä.

    • Valtolinström

      Joko persujen kannatus on alle RKP:n

    • hhhjkkkk

      keksi ukko uusi satu!

    • pazkakaza

      Onko taas on kalevi aktivoitunut? Tampereella on ollut Kelan konttorin seinillä kalevistisia viestejä työttömille. ja nyt tällä palstalla on kaivettu esiin tämä ikivanha ja vuosien mittaan usein nähty kalevistimen jorina.

      Jossa jorinassa on joitain ristiriitaisuuksia. kuten että työttömälle tarjotaan palkkatukityötä jossa oltaisiin töissä myös viikonloppuisin.

      Tosiasiassahan palkkatuettu työntekijä ei saa tehdä yli- eikä viikonlopputöitä, niistä jouduttaisiin maksamaan palkanpäälle tulevia lisiä joihin ei ole varattuna palkkatukirahoja.

      Toisekseen, ikäänkuin yleisellä tasolla yli 360 000 rtyötöntä eivät ole klooneja toisistaan, joten mikä ehkä pätisikin yhteen työttömään ei silti välttämättä päde kehenkään muuhun, joten jos yksi työtön olisikin missä hyvänsä negatiivisessa merkityksessä "sellainen" niin se ei silti merkitse että kaikki työttömät myös ovat "sellaisia".

      Myöskään mitään kollektiivista vastuuta työttömien kesken ei ole, jos yksi työtön käyttäytyy miten ikinä käyttäytyy, niin siitä käytöksestä vastuun kantaa vain ja ainoastaan tuo yksi työtön mutta ei kukaan muu työtön.

      Ja yhä edelleen, kuten aina näissä kalevistisissa höpötyksissä, jorina ei onnistu selittämään sitä missä ovat ne avoimet työpaikat johon työtötmät voisivat työllistyä jos eivät olisi niin pilalla?

      Miksi kalevi ei ikuna selitä sitä että miksi työttömiä moninaisine vikoineen on yli 360 000, mutta avoimia palkkatyöpaikkoja tosiasiassa tarjolla alle 10 000. Nimittäin jos kaikki 360 000 työtöntä ovat niin pilalla että heistä ei juuri siksi töihin ole, niin eikö silloin pitäisi olla myös noin 360 000 avointa palkkatyöpaikkaa odottelemassa että josko työttömistä edes jotkut palkattoman määräaikaisen pakkotyön teolla palaisivat työkuntoon?

    • liisaleenamarianna

      Ei kannata yli 50v enää lähteä kouluttautumaan uuteen ammattiin. Näitä lähihoitajia koulutetaan liukuhihnalta ja töitä riittää. Kunto kaikilta vaan ei enää riitä tässä työssä jaksamiseen. Itse kouluttauduin muutamia vuosia sitten. Kolmivuorotyö osoittautui kuitenkin liian raskaaksi, eikä muuta ollut tarjolla. Paloin muutamassa vuodessa loppuun. pelkästään sen vuoksi että en yövuorojen jälkeen saanut unirytmiä palautumaan. Valvoin öitä ja samoilla silmillä jouduin aamuisin menemään töihin. Työnantaja ei joustanut. Ei auttanut muu kun sanoa itsensä irti en vaan jaksanut. Tilanteeni on kuitenkin siinä mielessä hyvä että voin tehdä sijaisuuksia sen mukaan kun jaksan, niitä onneksi on riittänyt. Työtön kuitenkin tavallaan olen enkä edes haaveile enää vakituisesta työstä, en enää 60v jaksaisi tuota hoitoalaa, kyllä siellä kaikki löysät on otettu pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe