Uutisten mukaan kouvolalainen "Risumies" Jorma Hirvonen on kuollut. Hän nousi viime kesän videon myötä julkisuuteen, jossa hän jätti kielletylle alueelle risuja. Tässä hieman ajatuksia hänestä.
Keskeisinä henkilöinä tapauksessa on siis tämä risumies sekä tapauksen videoinut mies. En suoraan ajattele kummankaan tehneen mitään vakavaa rikosta, vaikka kummatkin tekivät hieman sääntöjen vastaisia asioita. Risumies uhkaili videoivaa miestä ja käytti epäasiallista kieltä häntä kohtaan, mutta ei sen videon nettiin noin vain lataaminen ollut myöskään ihan sääntöjen mukaan oikein tehty. Mielestäni kuitenkin kaikenlaisien ns. Risumiehen pilaversioidenvideoiden tekijät ovat ehkä jopa suurimmassa vastuussa risumiehen negatiivisesta julkisuudesta, sillä ne erityisesti levittivät epäasiallista kuvaa risumiehestä. Varsinaisen risumiesvideon lataaja ei lähtenyt erikseen muokkaamaan videotaansa tapaamisesta risumiehen kanssa ja tekemään hänestä naurunalaista. Pilaversiovideoiden ym. sellaisten tekijöiden tavoite sen sijaan on nimenomaan ollut risumiehen kustannuksella nauraminen ja pilailu, mikä on ehdottoman väärin. Olihan kyseessä melko iäkäs henkilö.
Mielestäni ei tässä jutussa voi olla yhtä ja ainoaa syyllistä henkilöä, vaan sekä itse Risumies, alkuperäisen videon kuvaaja sekä pilaversioiden tekijät ovat yhtä lailla kaikki osallisia tapaukseen.
Kaikesta huolimatta tätä risumiestä ei olisi saanut alkaa kiusaamaan ja häiritsemään, sillä on ollut myötävaikutusta hänen terveydentilansa heikkenemiseen sekä lopulta poisnukkumiseen. Toivottavasti tämä herättää kaikissa tunteen että kaikenlainen kiusaaminen on väärin.
Tuskin monikaan kuitenkin ajattelee tällä hetkellä risumiehestä negatiivisesti, vaan enemmänkin ihan myötämielisellä tunteella. Eihän hän kenellekkään mitään pahaa halunnut, vaikka uhkaili videolla aseella. Hän oli kuitenkin iäkäs ihminen, luulen että muut ihmiset ovat aiheuttaneet hänelle paljon enemmän harmia kiusaamisella.
Risumies saa nyt levätä rauhassa, älkää nyt kaikki mielennepahoittajat ja muut valittajat saako kohtausta seuraavasta ehdotuksesta, ihan pilke silmäkulmassa ja myötämielisesti risumiestä muistaen tällainen ehdotus: Tälle alkuperäiselle videon risunjemmaammispaikalle voitaisiin antaa yleisesti reittiohjeet ja kertoa tästä paikasta ja sen sijainnista tarkemmin, jos ihmisiä kiinnostaisi käydä tällä jo legendaarisella risumies-paikalla katsomassa, mistä kohtaa tämä kaikki sai alkunsa. Siinä lähellähän on Kouvolan vanha hautausmaa, jolla on joskus järjestetty kävelykierroksia alueen historiaan liittyen. Mitä jos tulevilla kierroksilla piipahdettaisiin myös tällä Risumiehen paikalla, voisi olla aika erikoinen juttu nähdä ihan livenä se paikka.
Toivottavasti kukaan ei ajattele risumiehestä mitenkään negatiivisesti. Tietysti tällekin tekstille löytyy vaikka kuinka monta valittajaa, kuten näillä keskustelupalstoilla aina vain morkataan ja haukutaan muiden kirjoituksia. Itse en ainakaan haukkunut tässä jutussa ketään, vaan kerroin omia mielipiteitäni asiaan. Haukut tulee kuitenkin tällaisissa paikoissa aina, aiheesta kuin aiheesta.
Mietteitä Risumiehestä
37
778
Vastaukset
- Risumiehenmuistolle
Mielelläni kuulen siis muiden ajatuksia asiaan liittyen.
- vittumikäpaska
Narsu riekkuu joka asiassa. kas kun ei ole Eerolan syytä.
- tässäO
Toivoin jossakin aiemmin lähettämässäni kommentissa, että kuvaaja olisi ottanut yhteyttä JH:n ja he olisivat voineet keskenään sopia asiasta ja sen jälkeen katkaista tämä sairas joutilaiden tubettajien ja kommentoijien huvittelu antamalla yhteinen lausunto medialle. Joskus ikävistäkin asioista voi nimittäin kasvaa jotakin hyvää, jos löytyy nöyryyttä. Tässä tapauksessa olen ollut alusta asti risuja metsään tuoneen vanhan miehen sympatiseeraaja, sillä olen saanut itse kokea miten julmia ja tyhmiä ihmiset ovat, kun kokevat että heillä on luvallinen "kohde".
Monet kokevat, että julkisuus on makea juttu, josta pitäisi olla oikein kiitollinen. Tämän onnettomuuden aloitti ajattelematon ihminen, mutta kokonaisilmiö ei ole hänen syytään. Ihminen ei yleensä opi näitä asioita ennen kuin kolahtaa kovaa.
Toivottavasti JH:n omaiset eivät jää katkeruuteen kiinni, jospa tuleva suruaika ja sitä seuraava jatkoprosessi voisi sisältää edes jotakin hyvää. Tsemppiä kaikille jotka sitä tarvitsevat ja pystyvät ottamaan vastaan. - risumiehenmuistolle
Ihan hyviä ajatuksia asiaan liittyen!
- surullinen.ja.vihainen
En itse ole paikkakuntalaisia, enkä tunne kumpaakaan miestä, mutta jo kesällä alkuperäisen videon ilmestyttyä nettiin myönnän, että hetken minuakin ihan inhimillisesti nauratti, mutta kun sitten pysähdyin miettimään tämän mistään Youtubesta tietämättömän miehen tulevaa kohtaloa, niin huolestuin.
Arvasin, että näinkin mehukas video tulee leviämään paljon, vaikka en tajunnut millaiset mittasuhteet se tulee saamaankaan. Videon perusteella tämä kuvaaja halusi todella vain ärsyttää vanhempaa miestä, ja saada videosta todella "mehukkaan." Hän myös varmasti oli sillä asenteella liikkeellä, että hän saa "hyvän" videon, häntä arvostetaan ja hänen videonsa saa paljon "tykkäyksiä".
Koska kyseessä oli kuitenkin aivan aikuinen mies, niin en todellakaan voi hänen puolustamisekseen juurikaan mitään sanoa. Hänen oli pakko ymmärtää se, että videon aiheuttama julkisuus ei varmastikaan miellyttäisi kuvattua. Hänen olisi pitänyt ymmärtää se, että monetkaan ihmiset eivät halua tulla vasten tahtoaan "julkkikseksi." Hänen olisi pitänyt ymmärtää se, että hän tuhoaa ihmisen elämän, ihmisen oman rauhan, oman yksityisyyden. Hän teki sen kuitenkin. Hän rikkoi toisen ihmisen yksityisyyden rajat, ja se jos mikä on todella tuomittavaa.
Sen verran puutun tähän Hirvosen tekemään "rikokseen", että se olisi voinut hoitua ihan puhumalla kahden kesken. Ilman kuvaamista.
En tiedä, mitä ihmettä kuvaajan päässä liikkui, kun hän aikuisena ihmisenä meni laittamaan videon nettiin, ja häpäisemään jo elonsa loppupuolella olevan ihmisen. Eikö hän kuvaajan mielestä ollut tarpeeksi arvokas ihminen saadakseen elää elämän ehtoonsa rauhassa. Niinkuin ennen tuota episodiakin. Ilmeisesti kuvaaja ei kuitenkaan pitänyt hänen elämäänsä arvokkaana ja siten suojattuna.
Hän toimi hyvin itsekkäästi ja lyhytnäköisesti. Sillä tavalla kuin kuvittelisi keskenkasvuisten ihmisten toimivan.
Normaalisti henkisesti kehittynyt aikuinen ei koskaan tahallaan halua vahingoittaa toista ihmistä.
Olen niin surullinen ja pahoillani Hirvosen puolesta. Ei hänen loppuelämänsä näin olisi pitänyt mennä. Eikä yhdenkään ihmisen.
Omaisille jaksamista ja kaikkea hyvää surun keskelläkin. - HupiukkoKoko
jätkä! Kyrvänsyylä! Hirvonen oli ihan kunnonmies mut hätäänty kun alettiin syyttelemään. Lupas viedä risut pois mut kyrvänsyylä vaan ärsytti lisää. Muutama risu!!! Kai nyt jokainen suuttuu kun ärsytetään, varsinkin vanha mies joka yllätetään itse teosta. Ja kyseessä muutama risu!! Lähettäkää se hupiukko tänne niin annan sille raivaussahan ja laitan raivaamaan vesakoita!!
- lkjhlkgjghkihk
Tuntui että Hirvonen oli henkisesti viimeisen päälle periaatteen mies. Hän romahti kun täysin mitättömästä jutusta tehtiin valtava katastrofi. Kuvaaja oli rkyllä öyhkeä kun videoi ja vielä röyhkeämpi kun latasi sen sitten youtubeen. Tuosta asiasta he olisivat voineet käydä tuon saman keskustelun ilman mitään videotallennetta. Ja kuuluuko kansalaisen mennä asiasta huomauttamaan jos näkee jonkun laittavan risuja autostaan tien varteen? Minä kävelisin ainakin ohi sanomatta mitään ja puuttumatta koko asiaan. Mutta kuvaaja ehkä provosoi Hirvosta ensin, emmekä tiedä mitä hän on sanonut jo ennen videoinnin alkamista.
Mutta ei kuvaajalla varmaan tarkoitus ollut ihan tälläistä aiheuttaa, mutta tästä näkee mitä sinänsä silloin hauskalta tuntuva kuvaaminen saakin jotain kammottavaa aikaan.
Youtubeen ei kannata laittaa ihan mitä tahansa.- hgvguo52ouihj
Oli varsinaanen kyrvänsyylä tuo koirankusettaja, joka videon kuvasi. Risuthan oli aivan oikeassa paikassa, metsässä. Onko nyt hyvä mieli, kyrvänsyylä?
- joviaaIi
Saattapi tulla paikkakunnan vaihto, kun tulee tunnetuksi? Kansa ei unohda tällaista koskaan!
Vielä sadan vuoden päästäkin tästä puhutaan. Takuulla. - kohtuuta
joviaaIi kirjoitti:
Saattapi tulla paikkakunnan vaihto, kun tulee tunnetuksi? Kansa ei unohda tällaista koskaan!
Vielä sadan vuoden päästäkin tästä puhutaan. Takuulla.Olihan tuo sarkasmia, olihan? Aikuisten oikeesti, tuota mitätöntä episodia ei enää edes ensi kesänä muista kukaan, kyllä kansalla on isompiakin murheita!
Eiköhän ne mahdolliset pilkkaajat ole ihan toisia henkilöitä kun kuvaaja.
- se.avuntarpees
Kyllä mahtaa kuvaajalla olla olot ja juttu seuraa mukana hautaan asti.
Näinköhän on jo turvautunut ammattiapuun tai joutunut laitoshoitoon, tai viety. Eihän sitä itse osaa apua hakea jos heittää pääs.
Jotenkin videolla huomasi, ettei kuuvaaja ei miltään terveeltä kuulostanut.
Voi olla että tuomitaan syyntakeettomana.- Paskantaja
Haudoista puheen ollen, tiedätkö onko risumies jo haudattu? Pitäs viedä risuja haudalle...
- varo.se.ei.ole.viisasta
Ei ole
- haloosiellä
kummallakaan osapuolella ei mitään syytä olettaa että päässä heittäisi.
- laki.ja.oikeus
Videon kuvaajan motiivina ladata pätkä youtubeen oli hakea Hirvoselle maksimaalinen häpeä julkisyhteisön avulla, voidaan sanoa että tässä onnistuttiin täysin.
Pätkä joka ladattiin youtubeen ei sisällä mitään alustusta siitä kuinka tapahtumat kärjistyivät sanallisen konfliktin tasolle, näytettiin vain pätkä jossa valmiiksi ärsytettyä vanhaa miestä kuvataan raivon partaalla ja kuvaaja ymmärtää että koiran läsnäolo hillitsee ärsytetyn miehen halua ryhtyä tilanteessa oikeutettuun isälliseen ojentamiseen.
Oletan ettei ärsyttäjä uskonut itsekään pätkän johtavan näin suureen huomioon, mutta videon lataaminen youtubeen osoittaa ettei häntä pelottanut seuraukset jotka sillä voisi olla. Näkisin että oikeuslaitoksella olisi nyt paikka osoittaa ihmisille vastuullista sosiaalisen median käyttämistä, ja tehdä tyypistä varoittava esimerkki kaikelle kansalle.
Kyseinen videoija olisi rangaistuksensa ansainnut, ihmisten tarkoituksellisesta kiusaamisesta ei tulisi tehdä sallittua kansanhuvia.- raivoisaorlando
Mistä tiedät kuka on kiusannut ja ketä "raivon partaalle", olitko paikalla?
Oikeuslaitoksella oli tosiaan paikka osoittaa, ettei kellekkään saa raivota eikä uhkailla, valitettavasti se on jo myöhäistä, risumieskin, levätköön rauhassa, varmaan itse toivoisi, ettei moista tyhjänpäiväistä juttua enää riepoteltaisi. - laki.ja.oikeus
raivoisaorlando kirjoitti:
Mistä tiedät kuka on kiusannut ja ketä "raivon partaalle", olitko paikalla?
Oikeuslaitoksella oli tosiaan paikka osoittaa, ettei kellekkään saa raivota eikä uhkailla, valitettavasti se on jo myöhäistä, risumieskin, levätköön rauhassa, varmaan itse toivoisi, ettei moista tyhjänpäiväistä juttua enää riepoteltaisi.Kyllähän pätkästä käy ilmi se että kuvaaja kontrolloi tilannetta, ja nauttii selkeästi pystyessään koiransa läsnäolon turvin hillitsemään Hirvosen halua pamauttaa kiusaajaltaan tajun kankaalle.
Kuvaaminenhan on lähtenyt keskenkasvuisten poikalasten tarpeesta suojella omaa koskemattomuuttaan tekemällä itse aiheuttamastaan konfliktista julkisen, kyse on siis miehisestä näkökulmasta tarkasteltuna munattomuudesta. - Vähän-piiskaa
laki.ja.oikeus kirjoitti:
Kyllähän pätkästä käy ilmi se että kuvaaja kontrolloi tilannetta, ja nauttii selkeästi pystyessään koiransa läsnäolon turvin hillitsemään Hirvosen halua pamauttaa kiusaajaltaan tajun kankaalle.
Kuvaaminenhan on lähtenyt keskenkasvuisten poikalasten tarpeesta suojella omaa koskemattomuuttaan tekemällä itse aiheuttamastaan konfliktista julkisen, kyse on siis miehisestä näkökulmasta tarkasteltuna munattomuudesta.Olisikohan mahdollista osoittaa videon julkaisun ja kuoleman välinen yhteys niin vahvasti, että rikoslain kuolemantuottamus-pykälän "huolimattomuudellaan aiheuttaa" voisi täyttyä?
- sitkeäkiusattu
Joka tapauessa on hyä, että on noussut keskustelua siitä,
-että on törkeää provosoida ja sitten videoida vastapuoli
-
- yotubeen panemalla aiheuttaa kiusatuksi tulemisen riski
- ja myönnetään se, että kiusaamalla voi saada toisen hengiltä - laki.ja.oikeus
Vähän-piiskaa kirjoitti:
Olisikohan mahdollista osoittaa videon julkaisun ja kuoleman välinen yhteys niin vahvasti, että rikoslain kuolemantuottamus-pykälän "huolimattomuudellaan aiheuttaa" voisi täyttyä?
Tuollasesta tuskin edes keskustellaan, mutta risumiehen tapaus takuulla saa monet ymmärtämään ettei tämä teinikoltiaisten aloittama tapa provosoida ihmisiä ja kuvata reaktioita sekä niiden pätkien lataaminen youtubeen ole terve kehityskulku.
Risupoliisin olisi kuulunut tehdä roskaamisesta ilmianto poliisille, ei hänellä ollut valtuuksia kiusata vanhaa miestä ja laittaa pätkää nettiin. Risupoliisin teko osoitti selkeästi ettei hänellä ollut mitään muuta motiivia kuin saattaa vanha mies julkisesti naurunalaiseksi. - laki.ja.oikeus
sitkeäkiusattu kirjoitti:
Joka tapauessa on hyä, että on noussut keskustelua siitä,
-että on törkeää provosoida ja sitten videoida vastapuoli
-
- yotubeen panemalla aiheuttaa kiusatuksi tulemisen riski
- ja myönnetään se, että kiusaamalla voi saada toisen hengiltäVideokuvaajan ainoa motiivi oli kiusaaminen, hänhän ei ollut kiinnostunut tekemään edes ilmiantoa tapahtuneesta roskaamisesta poliisille.
Teko on siinä määrin harkittu, että uskon ihmisten tulevan osoittamaan videokuvaajalle hänen tekonsa olevan yhteisön näkökulmasta tuomittava. Joku kuumakalle voi tirvaista nokkaankin, en yllättyisi. - NaskalPron
Risumies oli 100% pelkuri ja ympäristön paskaaja, samoin kuin sen koko suku ja ystäväpiiri. Anonyyminä huutelevat jossain nettipalstoilla, mutta mitään eivät uskalla tehdä.
- laki.ja.oikeus
NaskalPron kirjoitti:
Risumies oli 100% pelkuri ja ympäristön paskaaja, samoin kuin sen koko suku ja ystäväpiiri. Anonyyminä huutelevat jossain nettipalstoilla, mutta mitään eivät uskalla tehdä.
Pidä kuitenkin nulikka suusi soukemmalla kun aikamiesten seurassa puhut, noista mietteistäsi tulisit saamaan vitsaa persiillesi.
- nytkylvittu
Pidä kuitenkin nulikka suusi soukemmalla kun aikamiesten seurassa puhut, noista mietteistäsi tulisit saamaan vitsaa persiillesi.
siis mitä vittuuu? siis mä oon aikamies, vittu mää on 30 vittu tiiätsä hä?
vittu sano aika ja paikka, vittu, kynis, vittu oon mörssäri, hä? alatsä hä? - laki.ja.oikeus
nytkylvittu kirjoitti:
siis mitä vittuuu? siis mä oon aikamies, vittu mää on 30 vittu tiiätsä hä?
vittu sano aika ja paikka, vittu, kynis, vittu oon mörssäri, hä? alatsä hä?Rauhoitu nulikka, en ole tulossa vetämään sua turpaan. Kukatietää sustakin tulee joskus aikamies, nyt juttusi ovat vain niin lapsellisia.
- mitäsjätkämuutavittu
Rauhoitu nulikka, en ole tulossa vetämään sua turpaan. Kukatietää sustakin tulee joskus aikamies, nyt juttusi ovat vain niin lapsellisia.
vittu vittu, nyt tulee tuubaa ja kovaa, vittu, aika ja paikka, vittu, etsä tiiä oon sm tason balettitanssija, alatsä hä?
- laki.ja.oikeus
mitäsjätkämuutavittu kirjoitti:
vittu vittu, nyt tulee tuubaa ja kovaa, vittu, aika ja paikka, vittu, etsä tiiä oon sm tason balettitanssija, alatsä hä?
Sukkahousupoikiin en koskisi nyrkilläkään.
- risumies2
Kyllähän pätkästä käy ilmi se että kuvaaja kontrolloi tilannetta, ja nauttii selkeästi pystyessään koiransa läsnäolon turvin hillitsemään Hirvosen halua pamauttaa kiusaajaltaan tajun kankaalle.
Kuvaaminenhan on lähtenyt keskenkasvuisten poikalasten tarpeesta suojella omaa koskemattomuuttaan tekemällä itse aiheuttamastaan konfliktista julkisen, kyse on siis miehisestä näkökulmasta tarkasteltuna munattomuudesta.Eihän siinä kukaan kontrollo mitääni, ei edes risumies itse itseään.
Moneen kertaan olen kysynyt: mitähän olisi tapahtunut jos risumies olisikin vienyt risunsa jäteasemalle? - laki.ja.oikeus
risumies2 kirjoitti:
Eihän siinä kukaan kontrollo mitääni, ei edes risumies itse itseään.
Moneen kertaan olen kysynyt: mitähän olisi tapahtunut jos risumies olisikin vienyt risunsa jäteasemalle?Kyllähän tuosta pätkästä tajuaa jokainen että ilman koiran ja kameran läsnäoloa Jorma olisi näyttänyt risupoliisille hauista ja ajanut kotiinsa, risupoliisi olisi sitten voinut tehdä ilmoituksen poliisille jos olisi nähnyt tarpeelliseksi. Olisi varmaan jättänyt ilmoittamatta kuten nytkin kävi.
Siviilihenkilöllä ei ole viranomaisvaltuuksia, eikä käräjäoikeuden tulisi hyväksyä sellaista menettelyä jossa tavan lenkkimies ryhtyy ojentamaan muita susikoira remmissä vasemmassa kädessä ja kamera oikeassa kädessä ja käskyttää samalla kuin poliisi.
Pienimulkkuisen risupoliisin itsetunto kärsi tilanteessa ilmeisen kolauksen kun Jorma ei ryhtynyt siinä nöyristelemään kuten odotettiin, vaan itsepäisenä miehenä kertoi rehellisen mielipiteensä asiasta vaikka oli koiran läsnäolon johdosta hienoisesti alakynnessä. Siitä seurasi videon lataaminen youtubeen.
Risupoliisin toiminta oli täysin anteeksiantamatonta, tuollaisesta menettelystä kuuluu tulla seuraamuksia. Odotamme käräjäoikeuden päätöstä.
- kunnoinuhoat
luulenpa että jos sut joku tietää ja tulee jututtamaan niin yleensä reagoit "en mää mitää oo tehny/sanonu mitää"
kokemusta on.
oletko sinä pelle sen kuvaajan sukulaisii tms?
mikset kerro tänne minne nää jorman sukumiehet pääsee vetäsemään sua turpaan?
anna tulla tee jotain? - quuusaaalaiset
kuusaalaiset varsinkii on tyhjänuhoajii, netissä riekkuu, muualla juoksee karkuun tai väittää ettei osaa tai arpaa mihinkää.
samanlainen on tuo joka risumiehestä koko ajan vittuilee jotain - ootsäälittäväpelle
asuu varmaan vielä isipapan luonakin ja sieltä käsin kirjottelee tänne.
- hyväkunmeni
Näyttää tämä rattijuoppo risumies olevan palstojen uusi Kervinen.
- hyväkunmeni
Näyttää olevan tämä rattijuoppo risumies palstojen uusi Kervinen.
- senkinpahantekijä
"Joku kuumakalle voi tirvaista nokkaankin, en yllättyisi."
ensihoidon ukkoja ei saa tirpoa nokkaan ne on tärkeitä miÄhii- laki.ja.oikeus
Oliko kuvaaja oikein sisar hento valkoinen?
- risukasaaneikosketa
Kyllä. Se on varma tieto ja aiemmin tältä palstalta luettu.
kuvakin löytyy googlella jos on älyä penkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871714- 851222
- 1101113
- 67906
- 102874
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56818- 47731
- 36722
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47671- 33653