Mercury F60 vm.2008 trimmi

PePee2017

Mercuryn trimmi ei jaksa pitää konetta ylhäällä eli kone valuu itsestään alas.
Parkissa ollessa se valuu alas noin 10 minuutissa ja ajaessa saa vähän väliä trimmata ylöspäin. Välillä myöskin ylöspäin trimmatessa kuuluu, että siellä olisi ilmaa.

Viime keväänä otin sitten trimmin irti ja vähän tutkiskelin sitä pöydällä.
Öljyä siellä oli riittävästi, mutta huomasin, että muovisen "trimmiventtiilin" kärki oli katkennut ja siitä puuttui uloin O-rengas. Yritin "huuhdella"öljyllä jos sieltä olisi tullut irronneet osat ulos, mutta eihän sieltä mitään tullut. Laitoin kiinni uuden trimmiventtiilin ja sehän alkoi toimimaan.

Kuukauden kuluttua trimmi alkoi taas pikku hiljaa valumaan ja kesää kohti mentäessä tilanne oli entisellään. Syksyn tullessa huomasin kuitenkin, että trimmi alkoikin taas pitämään. Ilmeisesti se ei siis vuoda niin paljoa kylmällä kelillä? En ole vielä katsonut onko trimmiventtiili vielä ehjä, mutta mikähän tuolla trimmissä mahtaa vuotaa?

En ole avannut trimmiä aikaisemmin, mutta jokin tiivistehän sieltä varmaankin on vaihdettava...?

Kuva trimmiventtiilistä
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81LBnTFCq0L._SX522_.jpg

3

1615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurunTautiako

      Jaahas, Mercuryn trimmistä nyt en tiedä yhtikäs mitään mutta yleisesti hydrauliikasta jonkun verran. Tässä siis yleistä arvailua perus hydrauliikan toimilaitteiden näkökulmasta.

      Kun hydrauliikan toimilaitteille tulee ikää joko paljon käytön-tiivistepinnat kuluneet tai käyttämättömyydestä-tiivistepinnat kuivuneet johtuen jolloin tiivisteet tuppaavat kulahtamaan etenkin sylintereissä. Veneen kyseessä ollen trimmisylinterit ovat usein veden alla jolloin jos tiivisteet vähänkin vuotavat, ei veden korroloivaa vaikutusta sylinteriputkissa ja männässä voi mitenkään väheksyä jos vesi kulkeutuu sinne asti.

      Nyt kun vene on kuivilla voisi sylinterien mahdollista vuotoa testata yhdessä apumiehen kanssa siten, että ensin ilmaa hydraulipiirin siten, että apumies ajaa trimmiä koneen nostoasentoon vastetta vasten ja pitää nostoa käynnissä saman aikaisesti kun toinen kaveri avaa sylinterin ilmausruuvia -ilmaa ja pistää ruuvin kiinni pumpun käydessä koko ajan olettaen että Mercury on rakentanut järjestelmään ylipaine venttiilin. Jos ylipaine venttiiliä ei ole vaan ohjaus on toteutettu pelkästään sähköisin rajakytkimin moottorin ylä- ja ala-asentoja indikoiden, on riskinä vastetta vasten ajettaessa pumpun vaurioituminen.
      Pumppua ajetaan edelleen vastetta vasten ja samalla katsotaan onko männänvarresta öljyvuotoja. Jos on, pitää sylinteri purkaa ja vaihtaa sekä männän tiivisteet, että männänvarren tiivisteet. Ilmaus tulee tehdä myös alassuuntaan ajettaessa jos tälle suunnalle on oma ilmausruuvinsa. Jos sylintereissä ei ole ilmausruuveja niin syöttöletkujen liittimiä sopivasti löysäten homma saattaa onnistua tai sitten vaan hydraulipumpun ( koneikko ) ilmausruuvista konetta ääripäästä toiseen rumputtaen useampaan kertaan....

      Nyt kun vehje pelasi syksyllä, se saattaa pelata myös vuototestissä talvella. Syynä on hydrauliöljyn viskositeetti, mikä on riippuvainen käyttölämpötilasta. Kepulikonsti millä pulman saattaa saada ratkaistuksi ilman suurempaa vaivaa on vaihtaa "paksumpi" hydrauliikkaöljy vanhan öljyn tilalle. Aika tyypillisesti 12V:n sähkömoottorilla pyörivissä hydraulikoneikoissa käytetään erityisen notkeaa öljyä, jonka viskositeettia kuvaava arvo on 22. Jos tilalle vaihtaa arvolla 32 olevan hydrauliöljyn, saattaa pulma korjautua muutamaksi vuodeksi. Edelleen seuraava suurempi yleisesti käytettävissä oleva arvo on 46. Tosin jos 46:sta käyttää niin se saattaa olla jo liian jäykkää heiveröiselle koneikolle - jolloin saattaa syntyä muita vaurioita, eikä sitä jäykkyytensä takia voi käyttää esimerkiksi pakkaskauden aikana.

      Kannattaa kuitenkin tsekata Mercuryn huoltokirjasta mitä viskositeettilukua öljyyn suosittelevat. Ao. luvusta voi useimmiten mennä yhden pykälän ylöspäin ilman murheita, eli esimerkiksi 22 -> 32

    • Jdvdl

      Osta ne kartioventtiilit uudet, tai se venttiilisarja. Ei maksa paljoa.

      Tietenkin jos järjestelmässä on roskaa, äkkiä ne jää noiden venttiilien väliin ja vuoto on taattu.

      Käyttäisin vain alkuperäistä oikeaa öljyä siellä.

    • Juyhgtrf

      Sisäinen vuoto, joko ylipaine vena tai toi vapautusventtiilin orengas.
      Tai sitten melko tavallinen jäätymisvaurio, joka on hajoittanut sylinterin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3300
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2862
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2686
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2638
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2514
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1813
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1757
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1630
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1476
    Aihe