Mercuryn trimmi ei jaksa pitää konetta ylhäällä eli kone valuu itsestään alas.
Parkissa ollessa se valuu alas noin 10 minuutissa ja ajaessa saa vähän väliä trimmata ylöspäin. Välillä myöskin ylöspäin trimmatessa kuuluu, että siellä olisi ilmaa.
Viime keväänä otin sitten trimmin irti ja vähän tutkiskelin sitä pöydällä.
Öljyä siellä oli riittävästi, mutta huomasin, että muovisen "trimmiventtiilin" kärki oli katkennut ja siitä puuttui uloin O-rengas. Yritin "huuhdella"öljyllä jos sieltä olisi tullut irronneet osat ulos, mutta eihän sieltä mitään tullut. Laitoin kiinni uuden trimmiventtiilin ja sehän alkoi toimimaan.
Kuukauden kuluttua trimmi alkoi taas pikku hiljaa valumaan ja kesää kohti mentäessä tilanne oli entisellään. Syksyn tullessa huomasin kuitenkin, että trimmi alkoikin taas pitämään. Ilmeisesti se ei siis vuoda niin paljoa kylmällä kelillä? En ole vielä katsonut onko trimmiventtiili vielä ehjä, mutta mikähän tuolla trimmissä mahtaa vuotaa?
En ole avannut trimmiä aikaisemmin, mutta jokin tiivistehän sieltä varmaankin on vaihdettava...?
Kuva trimmiventtiilistä
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81LBnTFCq0L._SX522_.jpg
Mercury F60 vm.2008 trimmi
3
1616
Vastaukset
- TurunTautiako
Jaahas, Mercuryn trimmistä nyt en tiedä yhtikäs mitään mutta yleisesti hydrauliikasta jonkun verran. Tässä siis yleistä arvailua perus hydrauliikan toimilaitteiden näkökulmasta.
Kun hydrauliikan toimilaitteille tulee ikää joko paljon käytön-tiivistepinnat kuluneet tai käyttämättömyydestä-tiivistepinnat kuivuneet johtuen jolloin tiivisteet tuppaavat kulahtamaan etenkin sylintereissä. Veneen kyseessä ollen trimmisylinterit ovat usein veden alla jolloin jos tiivisteet vähänkin vuotavat, ei veden korroloivaa vaikutusta sylinteriputkissa ja männässä voi mitenkään väheksyä jos vesi kulkeutuu sinne asti.
Nyt kun vene on kuivilla voisi sylinterien mahdollista vuotoa testata yhdessä apumiehen kanssa siten, että ensin ilmaa hydraulipiirin siten, että apumies ajaa trimmiä koneen nostoasentoon vastetta vasten ja pitää nostoa käynnissä saman aikaisesti kun toinen kaveri avaa sylinterin ilmausruuvia -ilmaa ja pistää ruuvin kiinni pumpun käydessä koko ajan olettaen että Mercury on rakentanut järjestelmään ylipaine venttiilin. Jos ylipaine venttiiliä ei ole vaan ohjaus on toteutettu pelkästään sähköisin rajakytkimin moottorin ylä- ja ala-asentoja indikoiden, on riskinä vastetta vasten ajettaessa pumpun vaurioituminen.
Pumppua ajetaan edelleen vastetta vasten ja samalla katsotaan onko männänvarresta öljyvuotoja. Jos on, pitää sylinteri purkaa ja vaihtaa sekä männän tiivisteet, että männänvarren tiivisteet. Ilmaus tulee tehdä myös alassuuntaan ajettaessa jos tälle suunnalle on oma ilmausruuvinsa. Jos sylintereissä ei ole ilmausruuveja niin syöttöletkujen liittimiä sopivasti löysäten homma saattaa onnistua tai sitten vaan hydraulipumpun ( koneikko ) ilmausruuvista konetta ääripäästä toiseen rumputtaen useampaan kertaan....
Nyt kun vehje pelasi syksyllä, se saattaa pelata myös vuototestissä talvella. Syynä on hydrauliöljyn viskositeetti, mikä on riippuvainen käyttölämpötilasta. Kepulikonsti millä pulman saattaa saada ratkaistuksi ilman suurempaa vaivaa on vaihtaa "paksumpi" hydrauliikkaöljy vanhan öljyn tilalle. Aika tyypillisesti 12V:n sähkömoottorilla pyörivissä hydraulikoneikoissa käytetään erityisen notkeaa öljyä, jonka viskositeettia kuvaava arvo on 22. Jos tilalle vaihtaa arvolla 32 olevan hydrauliöljyn, saattaa pulma korjautua muutamaksi vuodeksi. Edelleen seuraava suurempi yleisesti käytettävissä oleva arvo on 46. Tosin jos 46:sta käyttää niin se saattaa olla jo liian jäykkää heiveröiselle koneikolle - jolloin saattaa syntyä muita vaurioita, eikä sitä jäykkyytensä takia voi käyttää esimerkiksi pakkaskauden aikana.
Kannattaa kuitenkin tsekata Mercuryn huoltokirjasta mitä viskositeettilukua öljyyn suosittelevat. Ao. luvusta voi useimmiten mennä yhden pykälän ylöspäin ilman murheita, eli esimerkiksi 22 -> 32 - Jdvdl
Osta ne kartioventtiilit uudet, tai se venttiilisarja. Ei maksa paljoa.
Tietenkin jos järjestelmässä on roskaa, äkkiä ne jää noiden venttiilien väliin ja vuoto on taattu.
Käyttäisin vain alkuperäistä oikeaa öljyä siellä. - Juyhgtrf
Sisäinen vuoto, joko ylipaine vena tai toi vapautusventtiilin orengas.
Tai sitten melko tavallinen jäätymisvaurio, joka on hajoittanut sylinterin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2452654Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit111583- 1201579
TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161452Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun961325Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71170Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9933- 61898
- 56888
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1855