Nastarenkaista luopuminen parantaisi ilmaa selväst

KATUPÖLYSTÄ 40–50 prosenttia irtoaa teiden päällysteistä. Renkaat ja erityisesti niiden nastat jauhavat tienpintaa hiukkasiksi. Nastarenkaista luopuminen vähentäisi katupölyn määrää merkittävästi.

Helsingin alueella neljäsosa autoilijoista käyttää kitkarenkaita. Ne eivät kuluta asfalttia yhtä paljon kuin nastat.

Oslossa kitkarenkaiden osuus on saatu nostettua jo 1990-luvulla 50 prosenttiin. Helsinki tähtää samaan vuoteen 2025 mennessä. Kaupungin omat autot näyttävät esimerkkiä. Norjassa on Oslossa ja Bergenissä nastarenkaille tullit. Jos vaihtaa kitkarenkaisiin, saa siihen rahallista tukea. Ruotsissa on katuja, joilla ei saa ajaa nastarenkailla. Käsityksiä nastarenkaiden paremmasta pidosta oikoi akatemiatutkija Ari Tuononen Aalto-yliopistosta. Tutkimusten mukaan kuolonkolareita sattuu nasta- ja kitkarenkailla samassa suhteessa.

Helsingin Sanomat 20.03.2017
Ilmianna
Jaa

34 Vastausta



Suola pitää kuulemma EU direktiivin lopettaa sen saastuttavuuden takia vuoteen 2025 viimeistäänb. Suomi lupasi teiden suolaaminen loppuu 2020. Sitten nähdään miten autoilijat osaa ajaa.
Ilmianna
Jaa
Pölyn vaaroja ei ole vielä tiedostettu.Nastapöly on äärimmäisen vaarallista ja hyvin hienojakoista. Nastat kuluttavat tienpintoja aiheuttaen pölyvaaran. Mielestäni nastoille tulisi panna tuntuva nastavero, joka sitten sijoitettaisiin suoraan tien parannuksiin.
Jokainen havaitsee nastapölyn kun ajaa hieman ajouran sivussa tai seuraa kirkkaalla ilmalla vaikkapa kehäteiden yllä leijuvaa pölyä.
Ilmianna
Jaa
Se pöly tulee hiekoituksesta jota pistetään jalkakäytävälle että ihmiset pysyisivät pystyssä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Joo näin on. Täällä maaseudulla kun ei ole kevyenliikenteenväyliä jalkakäytävistä puhumattakaan niin aika kaukaa se pöly nytkin on sitten lentänyt koska lähimpään jalkakäytävään on matkaa 18km.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jussi.Maa kirjoitti:
Joo näin on. Täällä maaseudulla kun ei ole kevyenliikenteenväyliä jalkakäytävistä puhumattakaan niin aika kaukaa se pöly nytkin on sitten lentänyt koska lähimpään jalkakäytävään on matkaa 18km.
Puhuin kaupungista, maaseutu on eri juttu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:
Puhuin kaupungista, maaseutu on eri juttu.
Mistä se pöly tänne maaseudulle sitten tulee?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jussi.Maa kirjoitti:
Mistä se pöly tänne maaseudulle sitten tulee?
Jaa-a kuule. Varmaan ufot lähettävät säteitä jotka saavat kaikki lehmät pieremään pölyä. Tai sitten niistä teidän hyvin hoidetuista teistänne. (Ei ollenkaan sarkasmia)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:
Jaa-a kuule. Varmaan ufot lähettävät säteitä jotka saavat kaikki lehmät pieremään pölyä. Tai sitten niistä teidän hyvin hoidetuista teistänne. (Ei ollenkaan sarkasmia)
Ilmeisesti et halua tai kykene asialliseen keskusteluun mutta kerron nyt kuitenkin vielä että pienellä paikkakunnalla kun asun eikä täällä ole kevyenliikenteenväyliä mutta taajaman tiet ovat kuitenkin kohtalaisen uuden ja hyväkuntoisen asfaltin peitossa niin keväällä ilmassa leijailevan pölyn määrä on suhteessa sama kuin kaupungissa. Eli täällä leijalevalla pölyllä ei ole mitään tekemistä jalkakäytävien hiekoituksen kanssa mutta silti pölyää. Eiköhän se pöly täälläkin synny ajoratojen hiekoituksesta sekä renkaiden, eteenkin nastarenkaiden asfaltista talven aikana irroittamasta asfaltista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jussi.Maa kirjoitti:
Ilmeisesti et halua tai kykene asialliseen keskusteluun mutta kerron nyt kuitenkin vielä että pienellä paikkakunnalla kun asun eikä täällä ole kevyenliikenteenväyliä mutta taajaman tiet ovat kuitenkin kohtalaisen uuden ja hyväkuntoisen asfaltin peitossa niin keväällä ilmassa leijailevan pölyn määrä on suhteessa sama kuin kaupungissa. Eli täällä leijalevalla pölyllä ei ole mitään tekemistä jalkakäytävien hiekoituksen kanssa mutta silti pölyää. Eiköhän se pöly täälläkin synny ajoratojen hiekoituksesta sekä renkaiden, eteenkin nastarenkaiden asfaltista talven aikana irroittamasta asfaltista.
Ei sinun kanssa voi keskustella kun olet niin tyhmä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ilman nastoja tulis varhaisia hautajaisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Tarkoitatko, että elävältä haudattaisiin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Tarkoitatko, että elävältä haudattaisiin?
Ei toki, vaan kuolleita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei kai ne hautajaiset sitten olisi varhaisia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ja kerran vielä, VTT:n tutkimuksen mukaan nastoista aiheutunut pöly on määrältään 2-3% ja muu on hiekotusta, suollaa, rapautumista, ympäristön likaa jne.. Suurin syy pölyongelmaan on huono ja laiminlyöty tienpito.
Sitten on se Helsingin tilaama tutkimus jossa on saatu sellainen tulos joka tilattiin.
Ilmianna
Jaa
Paras ratkaisu on se, että puretaan öljysorat pois kaikilta teiltä ja muutetaan hiekkateiksi. Loppuu siinä kivi- ja bitumipölyt, nastarenkaat ei enää haittaa yhtään.
Hiekkapintaisen tien voi tehdä hyvänkin ja murto-osakustannuksin. Kunnossapitokin maksaa vain osia verrattuna asfalttiteihin! Suolaustarve loppuu kokonaan, sitämyöten loppuu ympäristön pilaaminen joka on laissakin kielletty.
Nykyautot ovat niin hyviä että ei ne mitään asfalttiteitä tarvitse kun on kaikenmaailman ajovakauttimet, iskarit ja jousitukset huippuluokkaa jne kaikki härpäkkeet!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olipa taas todella nerokas ajatus. Ajelepa kuule maaseudulla hiekkateitä muutaman päivän sateiden jälkeen ja mieti kun nimismiehenkiharoille menneen hiekkatien syvät tuhannet kuopat hakkaavat niin että hampaat putoavat suusta niin kerro sen jälkeen onko kovinkin järkevää ja mukavaa muuttaa päällystetyt tiet muutetaan taas hevosille sopiviksi poluiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Syö vitamiinia siellä landella niin hampaat pysyy suussa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Robotit on kalliita. Norja on maailman onnellisin maa, kertovat YK:n kestävän kehityksen tutkijat uudessa raportissa. Norja syrjäyttää kärkipaikalta Tanskan,
joka putoaa toiseksi. Muista Pohjoismaista Islanti on sijalla kolme, Suomi
sijalla viisi ja Ruotsi sijalla kymmenen. Ne pitävät viimevuotiset
sijoituksen. Raportissa onnellisuuden mittareina käytettiin kuutta kriteeriä. Ne ovat
bruttokansantuote henkeä kohden, odotettavissa oleva terve elinikä, odotettavissa oleva anteliaisuus, odotettavissa oleva sosiaalinen tuki, sekä odotettavissa oleva korruptiosta vapaa hallinto ja talouselämä. Odotettavissa olevan ilmaston laatu on tiedetty kauan ennen nykyhuomisen tuloa, kuten itsekunkin rikkaus.
Ilmianna
Jaa
Koskahan kiinnostutaan suolan haitoista. Tiedossahan on kyllä niiden selvästi vakavammat ja suuremmat haitat. Kyllä joskus harvoin on joku niistäkin maininnut, mutta se kun ei ole oikein 'mediaseksikäs' aihe.

Katupölystä Helsingissä varmaankin nastojen osuus voi olla tuo 40-50%, mutta pölyä ja muita ilman hiukkasia on muutakin. Kaikkiaan nastojen pölykuorma lienee tuo VTT:n tutkimuksen mukainen 2-3% koko vuoden pölykuormasta. Samaisessa tutkimuksessa muuten suolan ja hiekan osuus oli noin 6%. Katupöly tietysti korostuu keväisin muutaman viikon ajan, kun koko talven kaikki kerääntyneet pölyt nousevat ilmaan lumien sulaessa ja tienpintojen kuivuessa ennenkuin tiet ehditään pestä.

Tiivis ja tiheä autoliikenne Helngingin seudun jatkuvasti suolatuilla teillä varmasti poikkeaa muun Suomen tilanteesta. Toki nastojen haitatkin korostuvat, kun teitä pidetään jatkuvasti märkinä ja myös jatkuva sulatus-jäätyminen murentaa ja rikkoo teitä, asfaltti murtuu ja jauhautuu hienoksi pölyksi. Nämäkin pölyt taidetaan sujuvasti pistää nastarenkaiden syyksi. Ihmetyttää sekin, että pölyn määrä ei vaan näytä Helsingissa vähenevän, vaikka nastarenkaiden osuus pienentynyt selvästi ja uudet nastarenkaat kuluttavat tienpintoja murto-osan vanhoihin verrattuna. Mkähän mahtaa olla syynä?

Jokin aika sitten uutisoitiin Helsingin valtavasta suolausmääristä. En nyt muista lukumääriä, mutta jo verrattuna Vantaan ja Espoon määriin se oli huikea. Siinä varovasti ohimennen mainittiin myös haitoista, jotka nekin eroavat selvästi Helsingin ja muun Suomen ja jopa Vantaan ja Espoonkin tasosta. Ei herännyt minkäänlaista keskustelua. Miksiköhän?

Sitähän ei kai kukaan kiellä, etteikö nastat kuluta vielä nykyäänkin teitä, mutta ei sen varjolla kannattaisi ohittaa muita ja pidemmällä aikavälillä ehkäpä vakavampiakin haittoja.
Ilmianna
Jaa
Tämä on taas niitä STADI suomi24 sivut! Muistakaa että suurin osa suomalaisista asuu maaseudulla ja meillä ei ole hiekotus ja suolaus päivän selvä asia! Miten me päästään ISOLLE tielle jos ei ole nastoja? Ehdottaisin että stadilaiset pysyisivät sisällä niin syksyllä talvisin keväisin ja kesäisin niin mitään ongelma ei ole.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Maaseudulta ja syrjäkyliltä se suurin porukka pääkaupunkiseudulle tulee aamuruuhkia tekemään. Siinä sitten miljoonat nastat jyrsivät asfaltit urille ja suolaukset sun muut rapauttavat tiet. Ja em. syistä keväisin hengitämme viikkokausia hiekkaa ilmasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Lumesta ja jäästä luopuminen on vaikeampi juttu.
Ilmianna
Jaa
Kitkarenkaista luopuminen parantaisi ilmanlaatua selvästi.

On nimittäin tutkittua tietoa että kitkarengas pölyttää nastarengasta enemmän (imukuppiilmiö). http://www.nordicenvicon.fi/data/hue446gs/4. Polytutkimukset.doc

Lisäksi sekin tosiasia on olemassa että myös niissä euroopan kaupungeissa joissa ei saa käyttää nastarenkaita, on katupölyn aiheuttamia ilmanlaatuongelmia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Yritäpä vielä todistaa se, että nastarenkaat on kielletty hyvin monessa maassa muun kuin teiden tuhoamisen takia. Ja että tuhoutunut päällyste ei nouse pölynä ilmaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
todistapase kirjoitti:
Yritäpä vielä todistaa se, että nastarenkaat on kielletty hyvin monessa maassa muun kuin teiden tuhoamisen takia. Ja että tuhoutunut päällyste ei nouse pölynä ilmaan.
Ei tarvitse todistaa. Nastarenkaat ovat vain yksi tekijä, joka vaikuttaa katupölyn syntymiseen. Nastarenkaita on kuitenkin kehitetty entistä ympäristöystävällisimmiksi ja entistä vähemmän katupölyä aiheuttaviksi.

Katupölyn syntymiseen vaikuttavat monet monet muutkin tekijät, joista merkittävimmät ovat katujen hiekoitus ja katujen kunnossapito, kuten suolaus. Muita tekijöitä ovat muun muassa kosteus, tuulen nopeus, ilman lämpötila, tien päällystemateriaali, liikenne ja ajoneuvojen paino ja ajonopeus.

Suola ja hiekka yhdistettynä kosteuteen murskaantuu joka ikisen renkaan alla, oli ne minkälaiset renkaat tahansa. Paitsi että mönjästä itsestään syntyy pölyä, kuluttaa tuo myös tietä ja katupölyä syntyy sitäkin kautta.

Järkevin tapa on siivota ja putsata kadut tarpeeksi ajoissa. Pölyn määrää voidaan myös rajoittaa esimerkiksi laskemalla ajonopeuksia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
todistapase kirjoitti:
Yritäpä vielä todistaa se, että nastarenkaat on kielletty hyvin monessa maassa muun kuin teiden tuhoamisen takia. Ja että tuhoutunut päällyste ei nouse pölynä ilmaan.
Nastarenkaita ei ole kielletty missään, jossa on Suomen kaltaiset talvet. Ei missään. Eikä myöskään monissa maissa, jossa talviolosuhteet ovat lievempiäkin kuin Suomessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pärjättiin sitä ilman asfalttiteitä ennenkin, ja millaisilla autoilla. Beatlesmosseilla, Ifoilla, Skodilla ja Popedoilla. Ja eteenpäin mentiin eikä kukaan valittanut. Nykyautot ovat aivan toisesta maailmasta verrattuna vanhan ajan rytkyttimiin. Nykyautoilla on ihan sama millaisella pinnalla ajetaan, joten asfaltit joutaa rullalle ja hiekkatiet vaan tilalle. Miljardiluokan säästöt! Nykyihmiset ovat vaan niin uussaamattomia ja herkkäperseisiä vätyksiä etteivät tule toimeen ilman laboratorio-olosuhteita missään!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Joo ennen oli kaikki niin paljon paremmin. Juu niin varmaan oli. Ihmiset ei kolisevilla, talvella kylmillä, kesällä kuumilla, haisevilla, isoruokaisilla ja saastuttavilla autoilla ajaessaan tiennyt paremmasta joten ei valitettu. Oli niin helvetin mukava ajaa joo. Mene sinäkin vaikka vuodeksi ajamaan kuoppaisen hiekkatien päähän jokapäiväisellä työmatkalla niin heräät todellisuuteen. Renkaat ja iskarit kuluvat lopppuun monta kertaa lyhyemmässä ajassa kuin asfalttiteillä ajaessa. Soraruisku syö kynnyskoteloista ja pohjasta pellit ja auto ruostuu. Ajonopeudet laskee dramaattisesti kun hiekkateille voi yhden kovemman rankkasateen aikana syntyä niin syviä kuoppia että aluvanteet halkeavat iskun voimasta. Joo kaikki asfalttitiet vaan hiekkateiksi. Olisi niin pirun hyvä ajella sen jälkeen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TaasJokEinsteinÄänessä kirjoitti:
Joo ennen oli kaikki niin paljon paremmin. Juu niin varmaan oli. Ihmiset ei kolisevilla, talvella kylmillä, kesällä kuumilla, haisevilla, isoruokaisilla ja saastuttavilla autoilla ajaessaan tiennyt paremmasta joten ei valitettu. Oli niin helvetin mukava ajaa joo. Mene sinäkin vaikka vuodeksi ajamaan kuoppaisen hiekkatien päähän jokapäiväisellä työmatkalla niin heräät todellisuuteen. Renkaat ja iskarit kuluvat lopppuun monta kertaa lyhyemmässä ajassa kuin asfalttiteillä ajaessa. Soraruisku syö kynnyskoteloista ja pohjasta pellit ja auto ruostuu. Ajonopeudet laskee dramaattisesti kun hiekkateille voi yhden kovemman rankkasateen aikana syntyä niin syviä kuoppia että aluvanteet halkeavat iskun voimasta. Joo kaikki asfalttitiet vaan hiekkateiksi. Olisi niin pirun hyvä ajella sen jälkeen.
Olisi myös mukava nähdä hiekkateillä kun vuorokaudessa sadat raskaat ajoneuvoyhdistelmät, raskaimmat yli 75 tonnia painavat, jyräisivät sateen jälkeen pehmenneillä pääväylillä. Puhumattakaan kun taajamissa samat rekat kaarteissa ja risteyksissä renkaineen murtaisivat pehmeää hiekkaa entisestään. Heti vaan kaikki hiekkateiksi takaisin!! Heti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vanhojen muistelu on aina valikoivaa ja yleensä ikävät muistot ovat unohtuneet.

Muistan kyllä itsekin, kun joskus 60-luvun alkupuoliskolla lapsena perheeni kanssa matkustettiin useinkin kuplavolkkarilla Oulu-Tampere väliä kesärenkailla talvisin. Tuohon noin 500 km:n matkaan kului tietysti koko päivä ja nopeus siinä 60:n km/t:n paikkeilla ja välillä reilusti allekin. Kyllä isän keskittyminen ajamiseen 'kieli keskellä suuta' on jäänyt mieleen sitenkin, että vilkkaat veljekset takapenkillä eivät uskaltaneet liikoja mekastaa ja kinastella.
Suolauksesta ei kukaan ollut kuullutkaan, talvirenkaista liikkui huhuja, jopa nastarenkaista. Kitkoista ei kukaan ollut kuullut. Joissakin paikoissa, yleensä mäkiosuuksilla joita tosiaan riitti keskisessä Suomessa, oli hiekkaa joku levittänyt. Yleistä olikin tienvarsilla olleet hiekkalaatikot, josta tarpeen mukaan voi jokainen hakea itse hiekkansa. Jäästä kiiltävillä tienpinnoilla nuo olivat joskus välttämätön edellytys päästä eteenpäin.
Automääräkin on reippaasti vähemmän kuin nykyisi, ehkä kolmannes, jos sitäkään. Joten teillä liukasteluun rekkojen ja bussien ja muutamien muiden henkilöautojen, jopa moottoripyörien ja mopojen joukossa oli enemmän tilaa. Ja kun vauhdit olivat puolet nykyisesta, niin lukuisat ojaanajot harvoin johtivat muuhun kuin mielipahaan ja vähäisiin peltilommoihin. Muovejahan ei ollut autoissa. Tosin kuolemaan johtaneet kolarit olivat reilusti isommat kuin nykyisin, ehkä jopa kaksinkertaiset huolimatta liikennesuoritteiden vähäisyydestä nykyisyyteen verrattuna.

Tällaiseenko hyvien entisaikojen muistelijat haluaisivat palata? Luulenpa 'itkun' olevan lähellä, jos tuohon palattaisiin....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Herkkäpeput äänessä. Kyllä se auto kulkee ihan hyvin hiekkatielläkin. Raskas liikenne voidan laittaa rautateille, nythän tulee uusia vetureita ja vaunuja suuria määriä, ratoja parannetaan. Mitä ne raskaat ajoneuvot maanteillä tekee, hyötysuhteeltaan surkeita rautatiehen. Ja sitten on vielä vesistökuljetukset, kalliilla rahalla on tehty kanavia ja niitä on perusteltu kuljetustarpeella. Ei muuta kun nyt kuljettamaan.
Muutama auto kulkee kyllä ilman myrkyllistä asfalttia ja suolaakin. Ja nykyautot on moninverroin lujempaa tekoa kuin vanhan ajan autot ja hyviä ajaa. Eli älkää valittako herkkäpeput vaan nautitaan puhtaasta ilmasta ilman kivi- ja nastapölyjä.
Ja onhan niistä öljysorateistä aika paljon jo luovuttukin, joissain kunnissa on järki otettu käteen!
Ilmianna
Jaa
Juuri uutisissa kerrottiin, että katupölystä iso osa on autosta irronnutta metallia, eli Toyota on hengenvaarallinen keuhkojen pilaaja. Mikää muu auto ei nimittäin ruostu ja valu teiden ja katujen pinnille kuin Toyotan aasialainen erikoisteräspelti. Tämä ruostuminen on Toyotalla todellinen ongelma ja niitä pirulaisia on ihan liikaa teillämme.
Ilmianna
Jaa
KitkailijaTerot taas luulevat tietävänsä asioista, Todellisuudessa he eivät tiedä asioista yhtään mitään. Todellisuudessa nastarenkailla ei ole mitään vaikutusta katupölyyn. Vaan suurinosa katupölystä on hiekoitus hiekkaa ja muuta pölyä yms. saasteita.

Jo pelkästään liikkuvan ajoneuvon aikaan samaa ilmavirta nostaa tien päällä olevan pölyn ilmaan, eikä pelkästään ajoneuvon pyörivät renkaat. Jarruistakin irtoaa materiaalia/likaa tiehen. Jos siis halutaan oikeasti vähentää katupölyä niin silloin pitäisi joko vähentää teiden yleistä hiekoitusta ja suolausta.

Vaihtoehtoisesti voitaisiin rakentaa kaupunkien lähettyvillle muutama iso harjaton autopesula joissa olisi myös alustan huuhtelu ominaisuus suurella vedenpaineella, missä huuhdeltaisiin pois autoista edes irtoliat mitkä eivät ole pinttyneet kiinni autojen rakenteisiin. Vahvat liuotin pesuaineet ja vahakäsittely jätettäisiin pois kulujen kurissa pitämiseksi ja samalla estetään mahdollisten kulkutautien muuttuminen resistiiviksi puhdistusaineille. Näiden autopesuloiden toimintaa voitaisiin vaikkapa rahoittaa mainostuloilla. Autolla ajavien sitten olisi pakko ajaa näiden autopesuloiden kautta ennen kuin he pääsisivät kaupunkiin. Näin vähenisi rajusti katupölyn ja "tuontilian" määrät. Saattaisi jopa parantaa hieman turvallisuuttakin kuin autojen valot, ikkunat olisivat aina puhtaita edes ulkopuolelta. Teoriassa tämä voisi myös mahdollistaa autojen hyödyntämistä lääketieteen eduksi jos näihin autopesuloiden yhteyteen rakennettaisiin vielä näytteenotto laboratoriota ja pesuaineettomista autojen huuhteluvesistä otettaisiin näytteitä analysoitavaksi mahdollisien uusien kulkutautien löytämiseksi.
Ilmianna
Jaa
Luulisi että nykyään pystytään kehittämään uudenlaisia tiepinnotteita, parempia ja turvallisempia kuin asfaltti, mahdollisuudet ovat rajattomat.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Nastarenkaista luopuminen parantaisi ilmaa selväst

KATUPÖLYSTÄ 40–50 prosenttia irtoaa teiden päällysteistä. Renkaat ja erityisesti niiden nastat jauhavat tienpintaa hiukkasiksi. Nastarenkaista luopuminen vähentäisi katupölyn määrää merkittävästi.

Helsingin alueella neljäsosa autoilijoista käyttää kitkarenkaita. Ne eivät kuluta asfalttia yhtä paljon kuin nastat.

Oslossa kitkarenkaiden osuus on saatu nostettua jo 1990-luvulla 50 prosenttiin. Helsinki tähtää samaan vuoteen 2025 mennessä. Kaupungin omat autot näyttävät esimerkkiä. Norjassa on Oslossa ja Bergenissä nastarenkaille tullit. Jos vaihtaa kitkarenkaisiin, saa siihen rahallista tukea. Ruotsissa on katuja, joilla ei saa ajaa nastarenkailla. Käsityksiä nastarenkaiden paremmasta pidosta oikoi akatemiatutkija Ari Tuononen Aalto-yliopistosta. Tutkimusten mukaan kuolonkolareita sattuu nasta- ja kitkarenkailla samassa suhteessa.

Helsingin Sanomat 20.03.2017

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta