Soite ja äidinkieli

totuusseerumi

RKPn valehtelijain kerho. Marianne Käcko Purmo

Keskipohjanmaalehden mielipide sivulla hänen kirjoitus, kirjoitettu suomeksi, eikä missään kerrota, että olisi joku toinen avustanut.

Sanoisin, että törkeetä ja on totta niin miksi siellä melkein kaikille maksetaan kielilisää?

13

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuusseerumi

      RKP n törkeyttä astuvat omaan paskaansa.
      Soite ja äidinkieli

      Tulin lähetteellä Pietarsaaresta Keski-Pohjanmaan keskussairaalaan kovilla vatsakivuilla ja kuumeisena. Olen elänyt Ruotsissa, enkä osaa suomea, luulin sairaalan olevan kaksikielinen. Suomenkielinen hoitaja, joka otti minut vastaan, lopetti puhumisen, kun huomasi etten ymmärrä suomea. Yritin sekä ruotsiksi että englanniksi, tuloksetta. Eräs lääkäri, joka puhui auttavasti ruotsia, lähetti minut röntgeniin, missä puhuttiin ruotsia.
      Myöhemmin toinen lääkäri tiedotti suomeksi. Keskeytin, että en osaa suomea, mutta englanti käy. Hän selitti englanniksi että minulla oli akuutti paksusuolen divertikuliitti. Tulkkia ei haettu. Kysyin voinko syödä. Hän nyökkäsi ja haki sämpylän. Sain kiinteää ruokaa vielä kolme ateriaa. Joka kerta kysyin, saanko varmasti syödä. Muistelin, että vastaavassa tilanteessa olin saanut nestemäistä ruokaa.
      Viides ateria olikin nestemäinen, ohjeistus oli jäänyt huomaamatta. Illalla sain sietämättömiä vatsakipuja. Vatsa ei toiminut viiteen päivään, turposi ja tuskan hiki nousi pintaan. Soitin kelloa. Hoitaja tulee ja kerron että suoli on aivan tukossa, minun täytyy saada apua, tarvitsen kipulääkettä. Hän ei vastaa vaan lähtee pois ja palaa hetken kuluttua. Hän aikoo huuhdella suoltani. Protestoin, ei voi huuhdella, suoli puhkeaa, hakekaa lääkäri tai ruotsia ymmärtävä hoitaja! Täytyyhän täällä olla jokun osata ruotsia. Ainoat lauseet, mitkä saan vastaukseksi, on ’Ei oo’. Olin turhautunut ja kipeä, suutuin. Ellei löydy ruotsia ymmärtävää hoitajaa teen valituksen! Hoitaja poistui nopeasti ja palasi toisen suomenkielisen hoitajan kanssa, hän ymmärsi mitä tarkoitan. Kolmas hoitaja tulee antamaan kipulääkettä. Kivut laantuvat, uupuneena ja kuumeisena nukahdan. Suomalainen lääkäri käy aamulla mukanaan ruotsia puhuva hoitaja. Selviää, että leikataan myöhemmin mutta nyt saan lähteä kotiin. Henkilökuntaa ei näy kun jätän osaston. Jäi tunne että minua vältellään ruotsinkielisenä potilaana.
      Onko K-P:n keskussairaala kaksikielinen? Oli epämiellyttävä kokemus kohdata hoitaja, joka ei suostunut kommunikoimaan ja suomenkielinen lääkäri, joka ei ymmärrä minua. Petyin kohteluuni. Olen ollut yhteydessä potilasasiamieheen ja ylilääkäriin. Minulle on kerrottiin, että sairaalalla on selkeä strategia miten kohdataan ruotsinkielisiä omalla äidinkielellä. Miksi tämä ei toimi käytännössä? Minulla oli ehkä epäonnea, mutta ei saa olla tuurista kiinni miten tulee kohdelluksi. En vaadi, että kaikkien pitäisi osata ruotsia, enhän minäkään osaa suomea. Vaadin, että kaikkia potilaita, riippumatta äidinkielestä, kohdellaan tasavertaisesti ja ystävällisesti ja että henkilöstö hakee jonkun tulkkaamaan jos ei pysty kommunikoimaan potilaan kanssa.
      Marianne Käcko
      Purmo

      • ihmettelenvain

        Kirjoitit suomeksi?


    • oikeus-ja-kohtuus

      Taitaa olla kruunupyyläisten RKP ystävä Purmosta.
      Suuntaus vaasaan huonompien palveluiden pariin, siis miksi ei heti mennyt vaasaan vaan tuli kokkolan harmiksi.

    • alaveteli

      Kymmeniä vuosia ovat ruotsinkieliset olleet tyytyväisiä K.P:n keskussairaalaan, enkä usko että siellä olisi kielliset palvelut huonontuneet.

      SOTE probakantaa jossa vastuun on hölmöillä ruotsinkielisillä.

    • media-tieto

      Varmaa tietoa Anna-Maja Henriksson lobbaa SOTE palveluita Vaasaan.

      RKP on estänyt kymmeniä vuosia Keski-Pohjanmaan yhdistymistä.

      Keskipohjanmaan talousalue on sama kuin tuleva Keskipojanmaan maakunta.

      SOTE on ihmisten alue eikä RKPn temmelyskenttä.

    • TosirealistiKokkolan

      "Olen elänyt Ruotsissa enkä osaa suomea"... Hah hah haaa, on siinä saatanallinen ämmä. Osaa kirjoittaa kuitenkin lähes virheetöntä suomenkieltä. Onhan tämä nyt varsin ihmeellistä: Akka ei osaa suomenkieltä, mutta osaa sitä kirjoittaa, hah hah haaa!. Vetäkää käteen kaikki ruotsinmurteiset. Satoja miljardeja maksavaa ruotsinkieltä ei SUOMESSA tarvita ja piste, onko selvä, hah hah haaa!!!...

    • Suomalainen-ranta-hurri

      Samma på svenska kirjoittaja teki kaikista ruotsinkielisistä typeriä anteeksi tyhmiä.

      Eikä kirjoittaja ole ollut kovin sairas, varmaan sai tarvittavan avun kun pystyy kirjoittamaan suomeksi keskipojanmaalehteen.
      hödy--vaf--vaf noin minua neuvoi eräs setä nauramaan ruotsiksi.

      Ehkä potilas ohjattiin mielenterveysosasastolle, jossa hänestä tuli suomenkielinen.

      Terveisiä kaikille suomalaislle, myös niille sadoille ruotsinkielisille sukulaisilleni.

    • lillby

      Olisko pitänyt lähteä vaasaan alle 100 km autolla noin 1t 30 min

    • piikki-peräsuoleen

      Varmaan tuo sekopää olisi ollut helpompi hoidettava jos olisi ollut tajuton.

    • Över-Purmo

      Vittu sulla mikään ollu. Pysy siellä omies joukoissa, äläkä kuluta Suomalaisten rahoja. Vähän kuumetta niin heti pitäis teidän majesteettia olla kantotuolilla viemässä oikealle, ja vasemmalle.

    • Deritr

      Onkohan tämä niitä ruotsindemokraatteja niin kuin ,kruunupyyn päättäjät , eri mieltä kuin äänestäjät.Voi olla että tulevissa vaaleissa asiat muuttuvat.

    • viisasmies69

      Mitä helkkaria tehdään tällä pakko ruotsilla kouluissa jos sille ei ole sitten ruottalaisten keskuudessa käyttöä??? Ruotsi on naapurissa menkööt sinne kitisemään tämä kekkokin purmosta.

    • Dragos

      Tosirealisti.Sinä olet ikuinen Persänreikä1 Perhon n evalta kotoisiin.Tuo Purmonnainen liira myöskin .Ni kan dra åt helvetet!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe