Nanoflowcell lupaa mullistaa sähköautoilun ja siinä sivussa koko liikenteen ja akkutekniikan. Nanoflowcellin autot eivät saa virtaa perinteisitä akuista vaan virtausakusta, siis eräänlaisesta polttokennosta, jonka polttoaineena käytetään kahta erimerkkisesti varattua elektrolyyttiä eli ionista nestettä.
Nesteet kohtavat polttokennossa puoliläpäisevän kalvon eri puolilla, missä nesteet vaihtavat ioneja ja sen seurauksena syntyy sähkövirtaa.
Nesteen energiatiheydeksi ilmoitetaan 600Wh/litra, ja siihen tarvitaan puoli litraa positiivisesti varattua ja puoli litraa negatiivisesti varattua nestettä.
Jos autossa on kaksi sadan litran tankkia, niihin mahtuu 120kWh energiaa (vertaa Teslan akkukapasiteetti 85-100kWh), jolla toimintamatkaksi tulee jopa 1000km.
Neste on
- halpaa, (hinta n. 10 eurosenttiä/litra ilman veroja ja kuluja),
- turvallista (neste ei ole juotunakaan myrkyllistä)
- päästötöntä (pakoputkesta tulee pelkkää vesisumua, suola jää talteen autossa olevaan suodattimeen)
- nopeaa tankata (2x159L siirtyy 4 minuutissa, sadan litran tankkeihin tietysti nopeammin)
Prototyyppien koeajot ovat jo käynnissä. Yhteistyökumppanin etsintä on käynnissä.
Lähde: Tekniikan Maailma 6/2017
Kun/jos tämä toteutuu, se on viimeinen naula vetypolttokennotekniikan arkkuun.
Painakaapa tarkoin mieleenne puhtaasti eurooppalainen Nanoflowcell!
Tuolta voitte myös lukea konseptiautosta ja sen tekniikasta: http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/liian-hyvaa-ollakseen-totta-tama-sahkoauto-kulkee-1-000-kilometria-yhdella-latauksella-hintaa-35-000-euroa/6108212
Kuinka käy Mirain?
4
56
Vastaukset
- tojo_putoo_junasta
Terot ovat kauhusta kankeana! Eivät kykene edes Toyota_palstan_trollipoika-räksytyksiin.
- Eioikeastimyynnissä
Mirai on niin ruma että kukaan ei sellaista halua. Ei se ole oikeasti edes myynnissä, erikoistilanteissa tekevät vuoden jonotusajalla. Halusivat vain esitellä tuo muka tuotantomallina koska uutta esiteltävää oli niin vähän
- realiteetit
Jos tuossa Nanoflowcell jutussa on puoletkaan totta tolkuttoman kalliin vetypolttokennotekniikan yleistyminen maantieliikenteessä tyssää alkuunsa.
- Tero.paistattelee
Kestänee kuitenkin vielä monta vuotta ennenkuin sarjatuotantoon päästään, joten Tero ei näe edes painajaisia vaan ajelee hybridillään iloisesti ja hyvin vähän saastuttaen kaupunkilaisten ilmaa.
Kuten tämän päivän KL:ssakin kerrotaan ADAC:n päästötesteissä Toyotan hybridit olivat puhtaampia kuin Tesla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683209
- 2002821
- 222628
- 492598
- 202476
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412315Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101763Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241717- 371580
- 181426