TURHAT REKAT PITÄISI SAADA POIS KESKUSTASTA

Järkeillään

Helsingin keskusta on välillä pullollaan rekkoja - Jätkäsaaren, Ruoholahden, Kauppatorin, Katajanokan alueilla pyörii päivittäin satoja rekkoja, miksi? Juu, koska H:gin kaupungin omistama H:gin Satama haalii rahtiliikennettä keskustasatamien kautta, ilmeisesti tulojen toivossa. Kaupungin asukkaiden terveys, kärsivällisyys ja ympäristöohjelma edellyttää aivan muuta - turha raskas liikenne pitäisi saada ulos kaupungista. Se on helppoa; rekat ohjataan käyttämään muita satamia, Vuosaari, Kirkkonummi, Inkoo, Hanko, Loviisa. Kyllä varustamot muuttavat reittejään, jos viranomainen käskee. Keskustasatamien kautta kulkisi vain henkilö, henkilöauto, charter-bussi ja kevyt rahtiliikenne sekä välttämätön raskas rahtiliikenne. Näin saataisiin hieman kaivattua väljyyttä liikenteeseen, ilmanlaatuun parannusta ja pienempää kulutusta tienpintoihin sekä järkeä logistiikkaan.
Jos kaupunkibulevardeja suunnitellaan edes jonnekin on aivan mahdotonta ajattaa rekkajonoja niiden kautta! Nyt jo rekat tuovat valtavasti pienhiukkasia ja muuta ilmansaastetta keskelle kaupunkia.
Hämmästyttävän pieni osa kumipyörärahtiliikenteestä kohdistuu tai lähtee kehä I:n sisältä. Sinnekin pääsee helpommin Vuosaaren tai Kirkkonummen satamien kautta. Länsisataman kautta ajelee nyt Venäjältä, Norjasta ja Ruotsista sekä sinne meneviä rekkoja - aivan hölmöä!
Nyt kannattaisi miettiä aivan uudestaan nämä raskaat kuljetukset. On kestämätöntä, että n 500-1000 turhaa rekkaa ajaa H:gin keskustan kautta päivittäin.
Ajoissa tulisi myös miettiä miten liikenne järjestetään, kun H:ki-Tallinna tunneli toimii n 10 vuoden kuluttua. Pasilasta ja Vuosaaresta kulkee silloin tavaraa ja ihmisiä Muugan satamaan ja lentokentälle. Suuriin uudistuksiin kannattaa valmistautua ja samalla parantaa elinoloja ja ilmastoa. Myös ympäristökunnat kiittäisivät, työtä ja toimintaa.

87

862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkeäonkositä

      Niinpä niin...Nokalta rekat menee jopa näköetäisyydeltä Kauppatorista Krunikanrantsun kautta Sörkan rantatielle. Jätkästä,ym.rekat vendaa länteen.

      • sadisti.mamut.väijyy

        Ei se olla turhat rekat ! Me ajaa tedan yli rekoilla, se monikultuuria on !!


    • 38765

      Keskustan läpi ei mene yhtään rekkaa laillisesti.
      Viimeisen 10 v aikana olen nähnyt yhden rekan - oli eksynyt itäeurooppalainen kuljettaja. Poliisi ohjasi parhainta reittiä pois.

      • Tikkerix

        Missähän sinä olet ollut, Suomenlinnassa? Jos ei Pressan linna, Kauppatori ja Hietalahti ole keskustaa, niin mikä? Helsingin niemi vilisee näemmä laittomia rekkoja. Sakkolaput vaan jokaiselle satamassa.


      • Diiseli99

        Yks tuttava rekkakuski sanoi ettei se tulis stadin keskustaan ollenkaan rekalla, mut ku ei oo muuta mahdollisuutta. Virolaiset kuskit on todella käärmeissään, kun ne saa vielä enemmän keskisormea. Rekat muualle vain, Vuosaareen mahtuu paljon lisää ja Kirkkonummelle!


    • 38765

      Ne ajavat keskustan laitamilla. Ja laillisesti. Reitit ovat ilmavia paikkoja eivätkä mitään katukuiluja

      http://www.google.fi/url?url=http://www.portofhelsinki.fi/sites/default/files/attachments/Raskas liikenne Helsingissa.pdf&rct=j&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwjfqd3eypDTAhVBBSwKHXzEA_gQFggwMAY&usg=AFQjCNGM_uewsN3_B1W_HaVayI-Mn9qLgg

      Jätkän, Etelä-Sataman ja Skattan kautta tulevia rekkoja on murto-osa siitä mitä Vuosaaren kautta. Nähtävästi vain sellaisia rekkoja, jotka eivät ole mahtuneet rekkalaivoihin muihin satamiin.
      Tärkeimpiä sinunkin elättämiseksi ovat Stadin satamat ja energialaitos.

      Varmaan haluat Savuttoman Suomenkin. Arvioisin sen merkitsevän 600-700 eur/vuosi lisää veronmaksua jokaiselle palkansaajalle.

      • Toivoa_onkyllä

        Rekat ajavat nyt laillisesti, mutta se ei tarkoita sitä, että toiminta olisi järkevää mitenkään. Se häiritsee liikennettä, asumista, ilmanlaatua, turvallisuutta ja viihtyvyyttä yleensäkin. Tässä on uudelle kaupunginvaltuustolle ensimmäinen tärkeä työtehtävä!
        Keskustasatamien kautta kukee erittäin huomattava osa kumipyörärahtiliikennettä eikä mikään murto-osa. Kontteja kulkee Vuosaaren kautta paljon enemmän, mutta sinnehän on raideyhteys.
        Helsingin Satama on merkittävä työnantaja ja toimija kansallisestikin, mutta se ei oikeuta haitantekoon melun, ruuhkan, ilmansaasteen ja teiden tuhoamisen muodoissa.
        Savuton Suomi on loistava ajatus. Säästyisi satoja miljoonia terveydenhoitokuluissa vuosittain, huomattavasti enemmän, kuin mitä saadaan tupakkaverona. Lisäksi koko kansanterveys kokisi huomattavan kohennuksen, kun passiivinen savusaaste poistuisi. Kyllä se tulee vielä, kuten rekoilta rauhoitettu Helsingin keskusta!


      • 38765
        Toivoa_onkyllä kirjoitti:

        Rekat ajavat nyt laillisesti, mutta se ei tarkoita sitä, että toiminta olisi järkevää mitenkään. Se häiritsee liikennettä, asumista, ilmanlaatua, turvallisuutta ja viihtyvyyttä yleensäkin. Tässä on uudelle kaupunginvaltuustolle ensimmäinen tärkeä työtehtävä!
        Keskustasatamien kautta kukee erittäin huomattava osa kumipyörärahtiliikennettä eikä mikään murto-osa. Kontteja kulkee Vuosaaren kautta paljon enemmän, mutta sinnehän on raideyhteys.
        Helsingin Satama on merkittävä työnantaja ja toimija kansallisestikin, mutta se ei oikeuta haitantekoon melun, ruuhkan, ilmansaasteen ja teiden tuhoamisen muodoissa.
        Savuton Suomi on loistava ajatus. Säästyisi satoja miljoonia terveydenhoitokuluissa vuosittain, huomattavasti enemmän, kuin mitä saadaan tupakkaverona. Lisäksi koko kansanterveys kokisi huomattavan kohennuksen, kun passiivinen savusaaste poistuisi. Kyllä se tulee vielä, kuten rekoilta rauhoitettu Helsingin keskusta!

        """Savuton Suomi on loistava ajatus. Säästyisi satoja miljoonia terveydenhoitokuluissa vuosittain, huomattavasti enemmän, kuin mitä saadaan tupakkaverona. Lisäksi koko kansanterveys kokisi huomattavan kohennuksen, kun passiivinen savusaaste poistuisi."""

        Taas yksi ajattelematon/tietämätön.
        1) Tupakoimattomien terveydenhoitokulut 25% enemmän kuin tupakoimattomien. Terveydenhoito vie tällä hetkellä n. 20 miljardia/vuosi.
        http://www.iltalehti.fi/terveys/200810068379693_tr.shtml

        2) 8-900.000 päivittäin tupakoivan yksikin lisäelinvuosi on n. 14,5 miljardia lisäkulua eläkkeissä, joita kaikki palkansaajatkin maksavat.

        3) Tupakkaveron menetys on jokaista suomalaista kohti imeväiset mukaanlukien n. 140 eur/vuosi.

        Passiivinen tupakointi tarkoittaa asumista samassa huoneessa tupakoivan kanssa tai ahtaassa työtilassa.


      • 38765
        38765 kirjoitti:

        """Savuton Suomi on loistava ajatus. Säästyisi satoja miljoonia terveydenhoitokuluissa vuosittain, huomattavasti enemmän, kuin mitä saadaan tupakkaverona. Lisäksi koko kansanterveys kokisi huomattavan kohennuksen, kun passiivinen savusaaste poistuisi."""

        Taas yksi ajattelematon/tietämätön.
        1) Tupakoimattomien terveydenhoitokulut 25% enemmän kuin tupakoimattomien. Terveydenhoito vie tällä hetkellä n. 20 miljardia/vuosi.
        http://www.iltalehti.fi/terveys/200810068379693_tr.shtml

        2) 8-900.000 päivittäin tupakoivan yksikin lisäelinvuosi on n. 14,5 miljardia lisäkulua eläkkeissä, joita kaikki palkansaajatkin maksavat.

        3) Tupakkaveron menetys on jokaista suomalaista kohti imeväiset mukaanlukien n. 140 eur/vuosi.

        Passiivinen tupakointi tarkoittaa asumista samassa huoneessa tupakoivan kanssa tai ahtaassa työtilassa.

        Korjaan: Tupakoimattomien terveydenhoitokulut 25% enemmän kuin tupakoivien kuten Vanhasen uutisesta selviää.


      • HHiukkanen

        Tuon 10 vuotta vanhan Vanhasen raportin päätelmät on jo moneen otteeseen todettu virheellisiksi m.m. THL:n tieteellisissä tutkimuksissa. Siellä on myös todettu, että raskas pyöräliikenne aiheuttaa suhteellisen paljon haitallisia pienhiukkasia ilmaan kaiken muun haitan lisäksi. Nämä pienhiukkaset ovat erityisen vaarallisia taajamissa ja kaupungeissa, joissa ihmiset saavat niitä kehoonsa hengitysilmassa. Raskas liikenne on yleensä dieselkäyttöistä, jonka saastehaitat tunnetaan.


      • 38765
        HHiukkanen kirjoitti:

        Tuon 10 vuotta vanhan Vanhasen raportin päätelmät on jo moneen otteeseen todettu virheellisiksi m.m. THL:n tieteellisissä tutkimuksissa. Siellä on myös todettu, että raskas pyöräliikenne aiheuttaa suhteellisen paljon haitallisia pienhiukkasia ilmaan kaiken muun haitan lisäksi. Nämä pienhiukkaset ovat erityisen vaarallisia taajamissa ja kaupungeissa, joissa ihmiset saavat niitä kehoonsa hengitysilmassa. Raskas liikenne on yleensä dieselkäyttöistä, jonka saastehaitat tunnetaan.

        "Tuon 10 vuotta vanhan Vanhasen raportin päätelmät on jo moneen otteeseen todettu virheellisiksi m.m. THL:n tieteellisissä tutkimuksissa."

        Sellaista tutkimusta ei ole.

        THL:n tupakkatutkimus revittelee mielikuvituksellisia kuluja tupakoinnista ja ottaa sitten vasta pikkutekstissä huomioon tupakkaveron vaikutuksen jättäen kokonaan huomiotta ylempänä ( kalliit ) kohdat 1 ja 2 ( myöntäen sen pikkutekstissä ).
        THL:n proffalta ( H.H. )livahti tv-haastattelussa, että hänen vastustus ei ole terveydenhoitokulut vaan tupakkatehtaiden voitot. Siis poliittinen tarkoitusperä välittämättä siitä kuinka paljon tästä tulee kustannuksia tupakoimattomille.
        Saman toi esiin THL:n nainen tupakka-aiheisessa Perjantai-ohjelmassa - tupakkatehtaiden voitot.

        Aitoon suomalaisuuteen ei kuulu valehteleminen. En pidä siitä, että tuot/lisäät sellaista kulttuuria tänne.


      • HHiukkanen

        Lue THL tutkimus "Tupakoinnin yhteiskunnalliset vaikutukset ja niiden tutkimusmenetelmät" viime vuodelta. TV:sta ja somesta tulee kaikenlaista vaihtoehtoista faktaa, joka on uusi ilmiö suomalaisuudessa; valehtelu.


      • 38765
        HHiukkanen kirjoitti:

        Lue THL tutkimus "Tupakoinnin yhteiskunnalliset vaikutukset ja niiden tutkimusmenetelmät" viime vuodelta. TV:sta ja somesta tulee kaikenlaista vaihtoehtoista faktaa, joka on uusi ilmiö suomalaisuudessa; valehtelu.

        """Lue THL tutkimus "Tupakoinnin yhteiskunnalliset vaikutukset ja niiden tutkimusmenetelmät" viime vuodelta."""
        Ei löydy tuollaista. Laita linkki.


      • HHiukkanen

    • tunnelintuntija

      Keskustan huoltotunneli tulisi ottaa tyhjäkäytöltä käyttöön.

      • Myyräläinen

        Totta, vaikka se ei juuri auta kestämättömän rekkaliikenteen ongelmaan. Huoltotunneli on lähinnä keskustan kiinteistöjen ja liikkeiden logistiikkaan kehitetty. Kaupunki ei ole kuitenkaan vaatinut sen tehokasta hyödyntämistä, harmi! Pitäisikö painaa päälle!?


    • jätkäsaarelainen

      Tämän viestiketjun otsikko on kyllä täysin perusteltu! Niin monta ongelmaa vähemmän olisi, jos rekat kiellettäisiin Jätkäsaarelta, siis satamasta. Järkyttävää kokea nuo meluisat ja löyhkäävät jonot monta kertaa päivässä, mennen tullen. Ei kannata lähteä omalla autolla, kun lautta tulee tai on lähdössä. Tämä on kai vasta pientä ruuhkan alkua, kun tänne rakennetaan vielä ainakin 5 vuotta. Rekat siis pois!

      • zpon

        Stadilainen ei tarvitse bilikkaa.


      • julkikulkija

        Osittain totta, moni ajaa aivan turhaan yksityisellä autolla keskustassa. Julkiset on nyt jo melko hyvää ja halpaa kyytiä. Oikeus yksityisen auton käyttöön pitää olla, mutta järki käteen, kävelkää, pyöräilkää ja menkää julkisilla. Hullua ajaa keskustaan muutia satoja metrejä ja ihmetellä, kun ei ole parkkipaikkoja. Skattallakin olis mukava kävellä, kunnes kilometrin pituinen jono rekkoja tukkii kaikki paikat, kai se siltakin pian romahtaa!? Aito stadilainen pärjää ilman bilikkaa (melkein ;=) )


      • Miten niin halpaa, juuri oli juttu kuinka yhteiskunta tukee juna- ja bussiliikennettä ( puolet kustannuksista) Käytän omaa autoa, en halua olla yhteiskunnan elätti. Olen eläkkeellä ja olen itse maksanut sen. Värivammaisten ei tarvi vaivautua. Ongelma tulee ehkä olemaan, miten saan tulevaisuudessa Postista valkoihoisen vaipanvaihtajan.


    • rekatovatmurhaa

      Olisi terroristeja jahtaavillakin poliiseillakin helpompaa kun voisi avata tulen heti jos rekka keskustassa.

    • 38765

      @Hhiukkanen

      Tuo on THL:n raportti, josta puhuin.
      THL:n tiivistelmä:

      https://www.thl.fi/fi/-/tupakoinnin-hintalappu-yhteiskunnalle-1-5-miljardia-euroa

      Raportti:

      http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126796/URN_ISBN_978-952-302-503-5.pdf?sequence=1

      ””Vuonna 2012 työkyvyttömyyseläkettä maksettiin yhteensä 3 065,7 miljoonaa euroa. Työeläkejärjestelmän osuus tästä oli 2 322,5 miljoonaa euroa (76 %) ja kansaneläkejärjestelmän osuus 743,2 miljoonaa euroa (24 %). Tupakkatautien osuus työkyvyttömyyseläkkeistä oli 218 miljoonan euroa. Kokonaisuudessaan tupakoinnin osuus kaikista työkyvyttömyyseläkkeistä arvioitiin olevan noin kolme prosenttia.””

      ””Sosiaali- ja terveysministeriön (STM 2014) raportissa arvioitiin, että työntekijöiden sairauspoissaolot aiheuttivat Suomessa vuonna 2012 noin 3 400 miljoonan euron kustannukset menetettyjen työpanosten muodossa. Tupakoinnin syyosuus on tästä arviosta 3,8 prosenttia.””

      Yleisestikin tupakoinnin vaikutus on 2-4% koko kuluista eli 96-98% aiheutuu vallan muista syistä kuin tupakoinnista. Diabetes vie 15% terveydenhoitokuluista.

      1) Tiivistelmän 1,5 miljardissa ei ole huomioitu tupakkaveron tuottoa n. 870 miljoonaa euroa ( arvio 2015 ) arvonlisäveroa 24% ja on jätetty pois ne kaikkein arvokkaimmat tupakoinnin tuotot, jotka ovat miljardeja.
      2) Vanhasen kertoma tupakoivien 25% pienempi terveydenhoitokulu ja keskimäärin 10 v lyhyemmän elämän tuottama eläkesäästö on sivuutettu TARKOITUSHAKUISESTI kokonaan THL:n tutkimuksessa.
      3) Jos 800.000 tupakoitsijaa lopettaa tupakoinnin ja elää YHDEN VUODEN pidempään eläkkeellä, on sen lisäkulu 14,4 miljardia euroa, jonka työntekijät ja työnantajat maksavat yhdessä. Kaksi vuotta tekee 28,8 miljardia jne.

      Näin näppärästi kohtien 2 ja 3 sivuuttamisesta sanotaan:

      ””On varsin selvää, että tupakoinnin aiheuttamat ennenaikaiset kuolemat tuovat säästöjä välillisesti vältettyjen kustannusten muodossa. Tupakoinnin taloudellisten kustannusten arvioimisen kirjallisuudessa tupakointikuolemien aiheuttamia yhteiskunnallisia säästöjä, esimerkiksi terveydenhuoltokustannusten muodossa, ei pyritä kuitenkaan yleensä arvioimaa. Näkökulmaa, jossa pyritään arvioimaan tupakointikuolemien aiheuttamia vältettyjä kustannuksia, on kritisoitu varsin laajasti. Jokainen meistä on kustannus yhteiskunnalle elinkaarensa alku- ja loppuvaiheessa, joten tässä mielessä esimerkiksi vältettyjen kustannusten kautta kertyneiden säästöjen arvioimien on kyseenalaista. (Chaloupka & Warner 2000; Sung ym. 2011.)””

      Savuton Suomi 2030 -operaatio on hulvattoman kallis veronmaksajille. Toki ymmärrän niitä, jotka sen puolesta puhuvat, koska tuohan se työpaikan heille. Varsinkin nyt, kun työpaikan löytäminen on vaikeaa.

      Vihreiden ensisijainen syy ajaa Savuton Suomi 2030 on poliittinen, jonka tarkoituksena on poistaa tupakkatehtaiden voitot. Välittämättä miten kalliiksi se kansalaisille tulee.

      Tupakoitsija on eläessään hyvin tuottava yhteiskunnalle – ja varsinkin kuoltuaan n. 10 v nuorempana.
      Tupakoitsijat maksavat muiden sairastamisia ja monia monia muita kuluja.

      • RÖHKÖH

        Matikalla voi yrittää todistaa mitä tahtoo. Elämä ei oo vain numeroita vaan aivan kaikkea muuta. Tupakka sairastuttaa ennen kuin se tappaa ennenaikaisesti. Säälittää!


      • Dosenttinen

        38765...
        Ethän ole tosissasi, että puolustat, jopa suosittelet tupakointia kansantaloudellisilla syillä!? Alkoholismi on sairaus, kuten tupakkariippuvuus ja johtaa samaan tulokseen, sairauteen, kurjuuteen ja ennenaikaiseen kuolemaan. Ennen sitä ovat nämä sairaat kuitenkin aiheuttaneet paljon surua omaisilleen.


      • 38765
        Dosenttinen kirjoitti:

        38765...
        Ethän ole tosissasi, että puolustat, jopa suosittelet tupakointia kansantaloudellisilla syillä!? Alkoholismi on sairaus, kuten tupakkariippuvuus ja johtaa samaan tulokseen, sairauteen, kurjuuteen ja ennenaikaiseen kuolemaan. Ennen sitä ovat nämä sairaat kuitenkin aiheuttaneet paljon surua omaisilleen.

        Ehei, en puolusta tupakoinnin aloittamista.

        ***

        Vertaat tupakan haittoja alkoholiin?
        Oletko tavannut montakin tapausta, jossa nopeasti askin tupakkaa polttanut on tämän tupakoinnin takia hakannut vaimonsa ja lapset, lähtenyt ajamaan autolla ajaen jalankulkijan päälle ja lopulta päin puuta tappaen itsensä.
        Tupakan takia...


    • tätisinnevihreä

      Rekat pois ja rahti polkupyörillä hoidettavaksi.

      • Fillerille

        Paikallisrahtia voisi hyvinkin hoitaa fillariläheteillä, kunhan pyöräteitä ja -reittejä kehitetään vielä hieman. Nuorille ja hyväkuntoisille keikkatöitä. Sähköpyöriä voisi kehittää tähän tarkoitukseen, peräkärryt tai pikku lavat perään? Kopteritouhu ihmetyttää!?
        Mutta eiköhän rekat, junat ja lentsikat hoida suuret paketit perille kuitenkin...
        Mutta kyllä - rekat pois - keskustasta.


    • Maksaja

      Jos Tallinnan ja Ruotsin laivoilta kiellettäisiin rekkojen kuljettaminen, ei olisi ainoatakaan isoa matkustajalaivaa näillä väleillä tai lippujen hinnat olisi 200 egee/kpl.

      • itämeriitkee

        Ymmärrätkö, paljonko meridieselit saastuttavat? Olisi hyvä asia että suuret matkustajalaivat poistuisivat.


      • VoiSua
        itämeriitkee kirjoitti:

        Ymmärrätkö, paljonko meridieselit saastuttavat? Olisi hyvä asia että suuret matkustajalaivat poistuisivat.

        Vanhaa tietoa.


      • Sinnetännemäki

        Ettäkö te voisi puskea porukalla niitä rekkoja niin ei tulisi niitä päästöjä? Kymmenen riskiä helsinkiläistä pukkaamaan ja Eesti Keeli vain ohjaisi moottori sammuksisa.


      • Järkeillään

        Maksaja!
        Rekat saavat tietenkin kulkea vastaisuudessakin laivoilla, mutta ei H:gin keskustasatamien kautta. Osa lautoista, jotka sopivat parhaiten rekkaliikenteeseen, siirretään muualle; Vuosaari, Kantvik, Inkoo, Hanko jne... Ne lautat taas, jotka sopivat parhaiten matkustaja- ja kevyeelle autoliikenteelle saavat kulkea keskustasatamiin. Nähin voi myös tulla kevyttä rahtiliikennettä, charterbusseja ja vastaavia. T.s kaikki lautat jatkavat liikennöimistä ja hinnat pysyvät kurissa, jopa laskevat vähitellen, kun armoitettu FinEst tunneli saadaan kilpailijaksi.


      • ÖLLÖLÄ__
        Järkeillään kirjoitti:

        Maksaja!
        Rekat saavat tietenkin kulkea vastaisuudessakin laivoilla, mutta ei H:gin keskustasatamien kautta. Osa lautoista, jotka sopivat parhaiten rekkaliikenteeseen, siirretään muualle; Vuosaari, Kantvik, Inkoo, Hanko jne... Ne lautat taas, jotka sopivat parhaiten matkustaja- ja kevyeelle autoliikenteelle saavat kulkea keskustasatamiin. Nähin voi myös tulla kevyttä rahtiliikennettä, charterbusseja ja vastaavia. T.s kaikki lautat jatkavat liikennöimistä ja hinnat pysyvät kurissa, jopa laskevat vähitellen, kun armoitettu FinEst tunneli saadaan kilpailijaksi.

        Esimerkkisi vaatisi monta uutta alusta. Nykyäänhän rekat kulkevat samoissa laivoissa kuin matkustajatkin.


      • Järkeillään

        Ei suinkaan, koska lähes kaikki "matkustajat" eivät halua matkustaa H:gin kautta, vaan muista satamista, jolloin liikenne kaikkiaan jakautuisi hyvin monipuolisesti ja nykyinen laivakanta riittäisi.


      • ÖLLÖLÄ__
        Järkeillään kirjoitti:

        Ei suinkaan, koska lähes kaikki "matkustajat" eivät halua matkustaa H:gin kautta, vaan muista satamista, jolloin liikenne kaikkiaan jakautuisi hyvin monipuolisesti ja nykyinen laivakanta riittäisi.

        Luulenpa että säännöllisesti tuota reittiä käyttävät ovat erimieltä kanssasi koska matka-aika esim. Hangosta on huomattavasti pidempi ja sitämyötä polttoainekulut kasvaa, ja esim. vuositasolla alus pystyy siirtämään paljon vähemmän ihmisiä ja rahtia Hangosta Tallinnaan kuin Helsingistä Tallinnaan ja ainoa keino kompenoida asia o nostaa matkan hintaa. Johan tämä on ekologisestikin vähemmän edullista.


      • Vektoritiedettä

        Täsmennetään sikäli että etäisyys Tallinnasta Hankoon on vain hieman pidempi kuin Helsinkiin. Sen sijan on etäisyys Kantvikiin (K-nummi) huomattavasti lyhyempi ja Kantvikista pääsee lähes esteittä Kehä III:lle. mikä on valtava etu. Sama koskee Vuosaarta. Näiden kahden sataman käyttöastetta rekkaliikenteelle pitäisi nostaa. Helsinki päättää siis rekkojen häätämisestä keskustasatamista esim näihin kahteen ja markkinat hoitavat loput. Valmistelu on aloitettava heti, jotta tämä toimii ennen kuin tilanne Jätkäsaaressa on täysin kestämätön.


    • RatkaiseeKaiken

      Keskustatunneli tarvitaan liikennettä varten.

      • Myyräläinen

        Keskustatunneli olisi oikein hyvä, vaikkakin kallis, mutta sillä saataisiin poikkiliikenne kulkemaan nopeasti, vaivatta, ruuhkatta ja samalla keskustan paineet vähenisivät, kuten saasteetkin.

        Järkeillään kirjoitti: "miten liikenne järjestetään, kun H:ki-Tallinna tunneli toimii n 10 vuoden kuluttua. Pasilasta ja Vuosaaresta kulkee silloin tavaraa ja ihmisiä Muugan satamaan ja lentokentälle"?
        Sepä hyvä kysymys, jota kannattaa miettiä ja erityisesti suunnitella, koska se hetki koittaa...
        Tunnelirakentaminen yleensäkin on kannatettavaa, vaikkakin hieman kalliimpaa alussa, mutta maksaa itsensä takaisin nopeasti. FinEst tunneli olisi luultavasti maksullinen, mutta niinhän on nytkin laiva- ja lentoliikenne.


    • wroooom

      Joo, kaikki turhat rekat pois tieltä. Koska muutaman täyden tankkiauton missä on erikoispanssaroidut lasit (ettei poliisi pääse ampumaan) ja vahvistetut renkaat, pitää päästä kulkemaan etenkin Taiteiden yön ymv. aikana äärimmäisellä nopeudella esteettä .

    • sinikkalainen

      Miksihän valtuusto ei ole ryhtynyt häätämään näitä turhia rekkoja jo aikoja sitten? Onkohan satamalle ja varustamoille luvattu "työrauha"? Millä hinnalla ja ketkä ovat tämän järjettömyyden takana - Sauri ja vihreät?!

    • irtoperä

      Tällä hetkellä ainoa mahdollisuus Hki-Tallinna on mennä viikkarilla tai siljalla, Viroonhan nuo rekat on menossa/tulossa. Ei muutakun määrätään laivat kulkemaan Inkoosta tai Hangosta niin keskusta rauhoittuu. Suuri helpotus myös kuskeille kun ei tartte kaupungissa ajella.

      • Jatkovarsi

        Irtoperä!
        Oikeassa olet, paitsi, että myös Loviisa on hyvä vaihtoehto ja palvelee myös idän ja Venäjän rahti- ja muuta liikennettä.


    • mantanbatsas

      Allahu akbar! Allahin nimissä tehty yksittäistapaus ja neitsyet odottavat Sankariaan.
      Vääräuskoinen tuli listittyä tosin vain yksi siis lisää viihdettä tiedossa. Ties vaikka Helsingissä...

    • lääh

      Taas kymmenet rekat jonottivat Jätkäsaarella Lauralle pääsyä, moottorit tuntikaupalla käynnissä, kauheat katkut, pienhiukkasia ties millaisia pitoisuuksia! Rekat pois Jätkäsaarelta ja mieluiten heti!!

      • Vihreillä....sätii

        Jättirekat alkavat ajaa stadin läpi, kun rannassa olevat ......laivoilla huollettavat....
        Hiilivoimalat muutetaan risulla, hakkeella ja pelletillä toimiviksi.......vihreiden vaatimuksesta.
        Siis järjetöntä muutta hiilivoimalat risuille.


      • ghdjh
        Vihreillä....sätii kirjoitti:

        Jättirekat alkavat ajaa stadin läpi, kun rannassa olevat ......laivoilla huollettavat....
        Hiilivoimalat muutetaan risulla, hakkeella ja pelletillä toimiviksi.......vihreiden vaatimuksesta.
        Siis järjetöntä muutta hiilivoimalat risuille.

        Tosiaan, muistelen jossain artikkelissa puhutun tarvittavan 50 täysperävaunullista rekkaa joka päivä kunkin hiilivoimalan polttoaineen korvaamiseksi edellämainituilla.


      • Neitijätkäsaarelainen

        Milloinkohan Jätkäsaaren uudet asukkaat ryhtyvät toistoimiin rekkojen häirinnän takia. Onhan sielä asukasyhdistys, jonka pitäisi varjella asukkiden etuja, terveyttä, turvallisuutta, asumismukavuutta, liikennejärjestelyjä, kaavasuunnittelua jne... Ei ole kuulunut vielä mitään!? Tekisivät suuren palveluksen koko pääkaupunkiseudelle jos ryhtyisivät ajamaan Jätkäsaari rekkavapaaksi-hanketta! Silloin päästäisiin myös Etelä-sataman rekkahäiriköistä eroon ja kesksusta rauhoittuisi, puhdistuisi, liikenne kulkisi, turvallisuus paranisi ja katujen, siltojen ja väylien kulutus pienenisi, Helsinki säästäisi valtavasti.


    • RÖHKÖH

      Suuret matkustajalautat ottavat pahimmillaan lähes 100 rekkaa kerralla. Näitä lauttoja kulkee kolmen keskustasataman kautta pari kolme kertaa vuorokaudessa, teoriassa siis n 1000 rekkaa vrk:ssa. Siis H:gin halki edes takaisin aamusta iltaan k, kesät talvet! Ei ihmekään että kaupungissa on huono ilma ja ihmisillä hengityselinsairauksia.

      • ghdjh

        Roskaa


      • Hiili.on.luonnontuote

        Joo roskaa ja risuja aletaan kärrätä valtavat määrät kaupungin läpi rantaan valtavilla rekoilla korvaamaan merellistä hiiltä.
        Uusia hiilivoimaloita rakennetaan kymmeniä Saksaan ja 80 uutta ydinvoimalaa Kiinaan.


    • volvosisuska

      Entä ruotsinlaivojen autokansilta? Sieltä niitä puskee?

    • rauhaarannoille

      Kulkeehan rekkoja kaikilla autolautoilla Hgin satamien kautta! Ruotsin liikenne käyttää Etelä-satamaa (Katajanokka, Olympiterminaali), mikä on aivan yhtä suuri häpeä, kuin Jätkäsaaren rekkahäiriköt. Samaa mieltä, rekat pois stadista!

    • Reaktionaikanyt

      Pöyristyttävää, että helsinkiläiset ovat joutuneet nöyrtymään varustamoiden ja kaupunkin valtuuston sekä kaupungin omistaman Helsingin Sataman lehmänkauppojen sorron alle! Nyt ei olla enää 70-luvulla, jolloin kansa joutui nielemään herrojen metkujen sotkut! Reagoikaa!

      • pienivihreämies

        Kyllä siinä rouvatkin ovat olleet mukana, jos ei muuten, niin passiivisuutensa takia voi heitäkin syyttää sotkuista, vaikkakin satama- ja liikenne enimmäkseen on ollut "herrojen" vastuulla. Toivotaan, että uusi valtuusto, jossa pieniä vihreitä naisia, ryhtyy vihdoin ajamaan helsinkiläisten etuja.


    • pitäistehräjotain

      Joo, nyt on vihreillä näytön paikka, Sinnemäki ja muutkin töihin! Vastuu on nyt teillä!!

      • Hiili.on.luonnontuote

        Hiililaivat eivät häiritse ketän.
        Risurekat keskustan läpi rantaan voimalaitoksille häiritsevät kaikkia.


      • helsinki.ihmisille
        Hiili.on.luonnontuote kirjoitti:

        Hiililaivat eivät häiritse ketän.
        Risurekat keskustan läpi rantaan voimalaitoksille häiritsevät kaikkia.

        Kaikki rekat keskustan läpi rantaan häiritsevät kaikkia riippumatta kuormasta olkoon täysiä tai tyhjiä.


      • pieniäpillereitä
        helsinki.ihmisille kirjoitti:

        Kaikki rekat keskustan läpi rantaan häiritsevät kaikkia riippumatta kuormasta olkoon täysiä tai tyhjiä.

        Kannattaisi hakeutua ammattiauttajalle jos näkee rekkojen ajavan stadin keskustan läpi.


      • Ammattiauttajat.HOI
        pieniäpillereitä kirjoitti:

        Kannattaisi hakeutua ammattiauttajalle jos näkee rekkojen ajavan stadin keskustan läpi.

        Kyllä, Helsingin kaupunginvaltuusto on tässäkin kysymyksessä ammattiauttaja, jonka tulisi huolehtia asukkaiden hyvinvoinnista ja saada Etelärannan, Kauppatorin, Ruoholahden, Crusellin sillan, Katajanokan, Hietalahdenrannan, Meritullintorin, Sörnäisten, Hämeentien ja muiden H:gin keskustasatamiin kulkevien reittien varrelta turha rekkaliikenne pois. Näitä saastuttajia ja ruuhkaa aiheuttavia monstereita voi tarkkaavainen nähdä noin vajaat 1000 kappaletta pahimpina päivinä, aivan keskustan tuntumassa ja Presidentin Linnan nurkilla! Ammattiauttajat, Helsingin poliitikot, auttakaa!


    • järkiratkaisu

      Hyvä. Kielletään rekat käyttämästä länsi-satamaa, niin ne siirtyy Vuosaaren sataman käyttäjiksi. Samalla saadaan myös Viron matkustajaliikenne sinne. Metron raidetta kilometri lisää, niin henkilöliikennekin toimii. Sopii hyvin mulle.

      • joustavuutta.kulkuun

        Varmaan osa Tallinnan henkilöautoliikenteestä siirtyisikin mukana Vuosaareen, eivät läheskään kaikki halua ajaa Helsingin keskustan läpi päästäkseen lautalle tai lautalta.
        Olisi muuten aivan huimaa, jos Vuosaareen saakka kulkisi metro. No, Fin-Est tunnelihan kulkee sitten Pasilasta ja Vuosaaresta Suomenlahden ali Viroon. Ehkä sen yhteydessä saadaan tunneliyhteys myös Pasilan ja Vuosaaren välille.
        Pääsääntöisesti kävelevä henkilöliikenne lautoille säilyisi H:gin kesksustasatamissa, sehän on aivan suotavaa, mutta vaihtoehtoja sillekin pitää olla. Vuosaareen mahtuisi suuret parkkipaikat, joten henkilöauton voisi jättää sinne, kun piipahtaa esim Tallinnassa tai Tukholmassa.


      • dper
        joustavuutta.kulkuun kirjoitti:

        Varmaan osa Tallinnan henkilöautoliikenteestä siirtyisikin mukana Vuosaareen, eivät läheskään kaikki halua ajaa Helsingin keskustan läpi päästäkseen lautalle tai lautalta.
        Olisi muuten aivan huimaa, jos Vuosaareen saakka kulkisi metro. No, Fin-Est tunnelihan kulkee sitten Pasilasta ja Vuosaaresta Suomenlahden ali Viroon. Ehkä sen yhteydessä saadaan tunneliyhteys myös Pasilan ja Vuosaaren välille.
        Pääsääntöisesti kävelevä henkilöliikenne lautoille säilyisi H:gin kesksustasatamissa, sehän on aivan suotavaa, mutta vaihtoehtoja sillekin pitää olla. Vuosaareen mahtuisi suuret parkkipaikat, joten henkilöauton voisi jättää sinne, kun piipahtaa esim Tallinnassa tai Tukholmassa.

        "...eivät läheskään kaikki halua ajaa Helsingin keskustan läpi päästäkseen lautalle ..."
        Vain maalaisjuntti valitsisi näin huonon ajoreitin.


    • hengitä_syvään

      "Olisi muuten aivan huimaa, jos Vuosaareen saakka kulkisi metro. "
      Vuosaareen on kulkenut metro vuodesta 1998 alkaen.
      Huimaa !!!!

      • odottavan.aika

        Vuosaaren metroyhteys oli todella suuri parannus, se olis pitänyt rakentaa heti jo 70-luvulla, kuten Länsimetrokin. Nyt odotamme sitten jatkoyhteyttä Vuosaaren satamaan saakka.


      • aika_odottaja
        odottavan.aika kirjoitti:

        Vuosaaren metroyhteys oli todella suuri parannus, se olis pitänyt rakentaa heti jo 70-luvulla, kuten Länsimetrokin. Nyt odotamme sitten jatkoyhteyttä Vuosaaren satamaan saakka.

        "...heti jo 70-luvulla, kuten Länsimetrokin. "
        Aloitettiinko länsimetro todella -70 luvulla ?? Eikä vieläkään valmis !!!

        "Nyt odotamme sitten jatkoyhteyttä ...."
        Mikäli sataman itä/pohjoispuolelle ei tule laajaa asutusta,ei tule metroakaan.


    • LeipäähänSe

      Ehkäpä rekka tuo tai vie tomeentuloon tarvittavaa kamaa . Jopa aloituksen tekijäkin elää rekan kuljettaman tuotteen verokertymällä . Joten rekat lie vähiten tarpeettomia .

      • Äänestäväajattelia

        Rekat kuljettavat suuren osan käyttämästämme tavarasta, ilman niitä Suomi ja moni muukin maa "seisoisi". Aloitteen tekijä on kuitenkin oikealla asialla siinä, että yhä kasvavan rekkaliikenteen kulku satamiemme kautta ei saa mennä asuinalueiden läpi, sehän on selvä! Toimivia yhteyksiä tulee kehittää m.m. Suomenlahden satamiin, kuten Kirkkonummi, Loviisa ja tietenkin Vuosaaren sataman volyymiä pitää nostaa. Nyt se toimii aivan vajaalla. H:gin kaupunki omistaa Vuosaaren ja Loviisan satamat PortOfHelsinki-yhtiön kautta. Eli järkeviä päätöksiä kaipaavat kansalaiset, kiitos!


      • kartner
        Äänestäväajattelia kirjoitti:

        Rekat kuljettavat suuren osan käyttämästämme tavarasta, ilman niitä Suomi ja moni muukin maa "seisoisi". Aloitteen tekijä on kuitenkin oikealla asialla siinä, että yhä kasvavan rekkaliikenteen kulku satamiemme kautta ei saa mennä asuinalueiden läpi, sehän on selvä! Toimivia yhteyksiä tulee kehittää m.m. Suomenlahden satamiin, kuten Kirkkonummi, Loviisa ja tietenkin Vuosaaren sataman volyymiä pitää nostaa. Nyt se toimii aivan vajaalla. H:gin kaupunki omistaa Vuosaaren ja Loviisan satamat PortOfHelsinki-yhtiön kautta. Eli järkeviä päätöksiä kaipaavat kansalaiset, kiitos!

        "Vuosaaren sataman volyymiä pitää nostaa. Nyt se toimii aivan vajaalla. "
        Höpöhöpö:))) Jos vienti alkaa vetämään oikein reilusti,joutuvat laivat odottaman redillä.
        Suurin osa rahdista kulkee konteissa,2016 stadin satamien kautta niitä meni n.450 000kpl.
        Kantvikissa ja Valkossa ei käsitellä kontteja.


      • Logistiikkalogarytmi
        kartner kirjoitti:

        "Vuosaaren sataman volyymiä pitää nostaa. Nyt se toimii aivan vajaalla. "
        Höpöhöpö:))) Jos vienti alkaa vetämään oikein reilusti,joutuvat laivat odottaman redillä.
        Suurin osa rahdista kulkee konteissa,2016 stadin satamien kautta niitä meni n.450 000kpl.
        Kantvikissa ja Valkossa ei käsitellä kontteja.

        Vuosaaren sataman koko kapasiteettia ei ole vielä otettu käyttöön. On aivan tavallista, että alukset joskus odottavat redillä tilapäisen ruuhkan purkamiseksi. Esim Singporen ja Hong Kongin redeillä saattaa olla kymmeniä aluksia pitkiäkin aikoja, samaten Rotterdam. Kantvik (K-nummi) ja Valko (Loviisa) ovat juuri sen takia sopivia rekkojen läpikulkusatamiksi, koska eivät käsittele kontteja. Kontit kuljettaa rekat tai junat satamaan - Junalla tunnelista läpi, se olisi jotain!?


      • ldoswk
        Logistiikkalogarytmi kirjoitti:

        Vuosaaren sataman koko kapasiteettia ei ole vielä otettu käyttöön. On aivan tavallista, että alukset joskus odottavat redillä tilapäisen ruuhkan purkamiseksi. Esim Singporen ja Hong Kongin redeillä saattaa olla kymmeniä aluksia pitkiäkin aikoja, samaten Rotterdam. Kantvik (K-nummi) ja Valko (Loviisa) ovat juuri sen takia sopivia rekkojen läpikulkusatamiksi, koska eivät käsittele kontteja. Kontit kuljettaa rekat tai junat satamaan - Junalla tunnelista läpi, se olisi jotain!?

        Joopajooo:)))
        "Vuosaaren sataman koko kapasiteettia ei ole vielä otettu käyttöön."
        Kuinka niin ?? Lisää laitureita ei voi rakentaa,miten lisätään kapasiteettia ??
        Kantvikissa riittää vettä mutta Valkoon menee matala ja mutkikas väylä.
        Ramppilaiturit,ym.nehän on halpoja investointeja;) Puhumattakaan väylän syventämisestä...


      • Valkolakkinen
        ldoswk kirjoitti:

        Joopajooo:)))
        "Vuosaaren sataman koko kapasiteettia ei ole vielä otettu käyttöön."
        Kuinka niin ?? Lisää laitureita ei voi rakentaa,miten lisätään kapasiteettia ??
        Kantvikissa riittää vettä mutta Valkoon menee matala ja mutkikas väylä.
        Ramppilaiturit,ym.nehän on halpoja investointeja;) Puhumattakaan väylän syventämisestä...

        Valkon väylä on muuten harvinaisen helppo ja suojainen ja koko matkan noin 8 metriä, satamassakaan ei tarvita juurikaan ruoppauksia. Sopii erinomaisesti aluksille, joihin mahtuu n 50-80 rekkaa ja satakunta henkilöautoa kerralla. Hyvä muutaman kilometrin reitti valtatielle tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet sujuvalle kululle. Ja rautatiekin on valmiina!


      • Vuosaareenvaan

      • rekatrassaaa
        Vuosaareenvaan kirjoitti:

        Vuosaaren satamaa voi laajentaa ja kapasiteettia lisätä vielä huomattavasti. Lukekaa: http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2013-17.pdf

        No herrajestas, mitä ne rekat sitten tekee Stadin keskustasatamissa ollenkaan!!! Kaikki vaan Vuosaareen tai muualle, pääasia että ei kulje Kauppatorilla, Katajanokalla tai Jätkäsaaressa!


    • Virheliike

      """Jos et pysty samaan kuin kilpailijasi, niin sabotoi häntä, jotta hänkin menestyy yhtä huonosti kuin sinä! Mikäpä olikaan parempi keino sabotoida länsimaista hyvinvointia, teollisuutta ja elintasoa, kuin Vihreä liike?!? Voi olla toki puhdasta sattumaa, että Vihreän liikkeen ideologia johtaa länsimaisen hyvinvoinnin ja teollisuustuotannon tuhoon, mutta joka tapauksessa se sopi mainiosti Stasin tarkoitusperiin."""
      Linkkiä ei voi laittaa. Googleen Jansson kulttuurimarxismi

      • Elämäon.lyhyt

        Huhuuu, taidat Virheliike olla väärässä keskustelufoorumissa. Mutta kun nyt otit asian esille, voi vain todeta, että juuri tuo sokea hyvinvoinnin tavoittelu ja häikäilemätön teollisuustuotanto tuhoaa länsimaat, jos ei ole vastapainoksi jotain, joka huomioi ihmiset, luonnon ja yhteiskunnan inhimillisiä arvoja, omatunto.


      • Virheliike
        Elämäon.lyhyt kirjoitti:

        Huhuuu, taidat Virheliike olla väärässä keskustelufoorumissa. Mutta kun nyt otit asian esille, voi vain todeta, että juuri tuo sokea hyvinvoinnin tavoittelu ja häikäilemätön teollisuustuotanto tuhoaa länsimaat, jos ei ole vastapainoksi jotain, joka huomioi ihmiset, luonnon ja yhteiskunnan inhimillisiä arvoja, omatunto.

        Viestini ei ole väärässä paikassa.

        Korostat läntistä teollisuustuotantoa.
        Länsimainen teollisuustuotanto ei ole ollut koskaan niin vähän ympäristöä ja ihmistä huomioonottavaa kuin mm. Aasiassa ja Venäjällä.
        Omalla sanomisellasi osoitat Janssonin blogin paikkansapitäväksi. Siinä virheliike haluaa nimenomaan vaikeuttaa ja tuhota _länsimaista_ tuotantoa.

        Herää kysymys miksi virheliike ei keskity vomallisesti toimimaan esim. Venäjällä ja Kiinassa, joissa ympäristötuhot ovat valtavat ja piittaamattomat.

        Palautetaan mieleen rekkojen reitit. Ne ovat kaduilla, joissa ilma ei todellakaan seiso aiheuttaen äärettömän vähän haittoja. Kaikissa reiteissä on suora merellinen yhteys.

        http://www.google.fi/url?url=http://www.portofhelsinki.fi/sites/default/files/attachments/Raskas liikenne Helsingissa.pdf&rct=j&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwjfqd3eypDTAhVBBSwKHXzEA_gQFggwMAY&usg=AFQjCNGM_uewsN3_B1W_HaVayI-Mn9qLgg
        ***

        Sama koskee tuota ylempänä ollutta Savutonta Suomea. Senkään pontimena ei ole suinkaan terveydenhoito vaan sitä ajavan sosiaalipolitiikan proffan tavoite lopettaa ( läntisten ) tupakkatehtaiden voitot. Virheliikkeen kansanedustajaehdokas 2011.
        Syyt löytyvät Janssonin blogista.


      • tarkkaavainen.kyllä
        Virheliike kirjoitti:

        Viestini ei ole väärässä paikassa.

        Korostat läntistä teollisuustuotantoa.
        Länsimainen teollisuustuotanto ei ole ollut koskaan niin vähän ympäristöä ja ihmistä huomioonottavaa kuin mm. Aasiassa ja Venäjällä.
        Omalla sanomisellasi osoitat Janssonin blogin paikkansapitäväksi. Siinä virheliike haluaa nimenomaan vaikeuttaa ja tuhota _länsimaista_ tuotantoa.

        Herää kysymys miksi virheliike ei keskity vomallisesti toimimaan esim. Venäjällä ja Kiinassa, joissa ympäristötuhot ovat valtavat ja piittaamattomat.

        Palautetaan mieleen rekkojen reitit. Ne ovat kaduilla, joissa ilma ei todellakaan seiso aiheuttaen äärettömän vähän haittoja. Kaikissa reiteissä on suora merellinen yhteys.

        http://www.google.fi/url?url=http://www.portofhelsinki.fi/sites/default/files/attachments/Raskas liikenne Helsingissa.pdf&rct=j&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwjfqd3eypDTAhVBBSwKHXzEA_gQFggwMAY&usg=AFQjCNGM_uewsN3_B1W_HaVayI-Mn9qLgg
        ***

        Sama koskee tuota ylempänä ollutta Savutonta Suomea. Senkään pontimena ei ole suinkaan terveydenhoito vaan sitä ajavan sosiaalipolitiikan proffan tavoite lopettaa ( läntisten ) tupakkatehtaiden voitot. Virheliikkeen kansanedustajaehdokas 2011.
        Syyt löytyvät Janssonin blogista.

        Jos tarkkaan luetaan niin Elämäon.lyhyt kirjoittaa sokeasta hyvinvoinnin tavoittelusta ja häikäilemättömästä teollisuustuotannosta yleensä, joka kaikkiallakin tuhoaa pitkällä tähtäimella enemmän kuin luo uutta. Lue: maailman tämän vuoden luonnonvarat on käytetty jo syksyyn mennessä. Liika on liikaa, kuten se, että väkisin ajatetaan satoja diesel- ja pienhiukkas-saastetta levittävää raskasta rahtirekkaa Helsingin keskustan laitamille. Ihmisiä asuu muuallakin kuin H:gin keskustassa ja erityisesti muuallakin.
        On muuten täysin harhaanjohtavaa puhua rekkojen äärettömän vähän haittoja aiheuttavista reiteistä. Osa näistä kaduista on niitä pahimpia; Lauttasaaren läpiajo, Porkkalankatu, Mechelininkatu, koko Ruoholahti ja Jätkäsaari, Eteläranta, Katajanokka, Pohjoisranta, Sörnäinen jne... Siis melkoista vaihtoehtoista faktaa esität Virheliike!


    • kauhistunutkaveri

      Rekat haittaa missä vaan kulkevat, mutta täytyy minimoida ja kohtuullistaa haittavaikutus! Päävartion kulmalla on kauheita tilanteita, kun jalankulkijat, pyöräilijät, sporat, lauttaliikenne, paikallisliikenne yrittää väistellä rekkoja... Ajavat lisäksi päin punaisia minkä ehtivät! Sama on Krusellin sillalla ja Jätkäsaaressa! Pitääkö sattua joku karmea onnettomuus ennenkö viranomaiset ja jälkiviisaat poliitikot herää!?

    • early.bird

      Silloinhan ne jälkiviisaat yleensä herää, kun on myöhäistä!?
      Silloin syytetään edellisiä päättäjiä...
      Nyt täytyy toimia, ettei seuraajien tarvitse kantaa vastuuta saamattomuudestamme!

      • Ruskohiili-on-luontotuot

        Päästöt nesteytetään
        Schwarze Pumpe on yksi maailman suu- rimmista ruskohiilivoimaloista. Siinä on kaksi 800 megawatin yksikköä – tehoa on yhtä paljon kuin Olkiluo-
        toon nousevassa Suomen viidennessä ydinvoimalas- sa. Suomen suurimman hiilivoimalan Inkoon neljä blokkia tuottavat yhteensä tuhat megawattia.
        Mutta Vattenfallin varsi-
        nainen ylpeys on suurvoi-
        malan kylkeen nouseva pi- lottilaitos. Yhtiö markkinoi
        sitä maailman ensimmäi-
        senä täysin päästöttömänä hiilivoimalana. Tosiasiassa
        sekin aiheuttaa hiilidioksi- dipäästöjä, mutta ne otetaan talteen.
        Uusi teknologia saadaan kaupalliseen käyttöön 2020 mennessä.


    • äimistynyt.äiti

      Alkaa olla aivan sietokyvyn rajoilla tuo rekkaralli täällä Jätkäsaaressa! Nyt niitä kulkee sekä Crusellin että Hietalahden risteyksen kautta. Lapsi heräsi vaunuissa itkemään, kun rekkakolonna rymisteli ohi parin metrin päästä. Mitenköhan Ullanlinnan ja Eiran väki suhtautuu lisääntyvään bussiliikenteeseen ristelysatamista, joita on sekä Järkäsaaressa että Hernesaaressa? Huh, melkoista vilskettä ja ruuhkaa etelä-Helsingin rannoilla, kun raskas liikenne valloittaa alueen. Mitähän ne rekat tekee täällä, niillehän on rakennettu oma satama Vuosaareen? Täytyy kai muuttaa pois, kun ilmanlaatukin kuulemma niin huonoa! Eikö H:gillä ole mitään ympäristöohjelmaa!!??

      • ällistynyt_setä

        Sitten heräsit,kävit kusella,laskit kissan ulos ja menit takaisin nukkumaan.


      • taidanpalähteä.suosiolla
        ällistynyt_setä kirjoitti:

        Sitten heräsit,kävit kusella,laskit kissan ulos ja menit takaisin nukkumaan.

        Ei tainnut olla pahaa unta äimistyneellä.äidillä, aivan hyvin tuo kuvaa tilannetta, joka ei taida parantua aivan lähiaikoina. Kuulin, että Cruselline rekkaralli tulee jatkumaan, kunnes koko Jätkäsaari on valmis, siis jopa 10 vuotta! Good Bye!


      • Diesel-on-taloudellisin

        Joo roskaa ja risuja ja pellettiä aletaan kärrätä valtavat määrät kaupungin läpi rantaan voimalaitoksille. valtavilla rekoilla korvaamaan merellistä hiiltä.
        Uusia hiilivoimaloita rakennetaan kymmeniä Saksaan ja 80 uutta ydinvoimalaa Kiinaan.
        Uudet dieselmoottorit ovat hyötysuhteeltaan parhaita---siis kokonaisenergiataloudellisesti----että kaikki logistiikka kulkee dieselillä, ei bensalla eikä sähköllä.
        Myös uudet dieselin lisäaineet ja suodattimet ovat tehokkaita.


      • sähköjänis.tulee
        Diesel-on-taloudellisin kirjoitti:

        Joo roskaa ja risuja ja pellettiä aletaan kärrätä valtavat määrät kaupungin läpi rantaan voimalaitoksille. valtavilla rekoilla korvaamaan merellistä hiiltä.
        Uusia hiilivoimaloita rakennetaan kymmeniä Saksaan ja 80 uutta ydinvoimalaa Kiinaan.
        Uudet dieselmoottorit ovat hyötysuhteeltaan parhaita---siis kokonaisenergiataloudellisesti----että kaikki logistiikka kulkee dieselillä, ei bensalla eikä sähköllä.
        Myös uudet dieselin lisäaineet ja suodattimet ovat tehokkaita.

        Vanhoista hiilivoimalaitoksista tehdään liikuntahalleja, moskeijoita, monitoimikeskuksia tai puretaan yksinkertaisesti. Uudet voimalaitokset eivät tarvitse sataman läheisyyttä, vaan ne rakennetaan aiavn muualle, suojaan ja piiloon. Risuja löytyy siis lähimetsistä.
        Uudet dieselmoottorit ovat hieman vanhoja parempia, mutta pienhiukkaspäästöt ovat edelleen luvattoman korkeat! Eivät pärjää siis uusille sähkömoottoreille lainkaan ei myöskään kokonaisenergiataloudessa. Fossiilisella polttoaineella toimivat moottorit-dieselit ensin-postuvat 10-15 vuoden sisällä tuotannosta. Ensin joukkoliikenne, sitten henkilöautot, sitten kevyt hyötyliikenne ja viimeisenä rahtiliikenne, suurimmat ympäristöroistot!
        Ennen sitä pitää saada nuo vanhat diesel-louskut pois ihmisten lähettyviltä, kaupungista!


    • ilmanlaatu.vaivaa

      Dieselrekat pois keskustasta olisi todella helppo tapa saada merkittäviä ja nopeita vaikutuksia, kuka hoitaa!??

      • sinnemäen.testi

        Pormestari Vapaavuoreen tuskin voi tässä asiassa turvautua!? Hänhän on H:gin villin ja rajoittamattoman kasvun kannattaja. Tosin hän käyttää tästä kasvusta valenimitystä "menestyä". Vapaavuoren kasvupolitiikka kuivattaa muun Suomen, mutta se on toinen asia.
        Nyt uusi apulaispormestari Anne Sinnemäki, joka vastaa kaupunkiympäristöstä, saa toteuttaa kaikki vihreän aatteensa mukaiset temput, jotta ilman saastuminen pienhiukkasineen, melu, ruuhka, katujen kohtuuton kuluminen, turvattomuus ja epäviihtyisyys saadaan kuriin. Helppo nakki; aloitetaan kieltämällä keskustasatamien kautta kulkeva rahtirekkaliikenne!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2062
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1280
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      277
      1137
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      132
      1041
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      857
    Aihe