Auton virtalukko

Autoni lämmityslaitteen rele ei kytkeydy kun laittaa virrat päälle. Rele on kunnossa. Mikä voisi olla vikana kun virta ei kulje releelle?
Ilmianna
Jaa

12 Vastausta


No sulake palanut tietty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Sulakkeet kunnossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Releee kirjoitti:
Sulakkeet kunnossa.
Sitten on rele rikki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rele on kunnossa, mutta se ei saa sähköä/käskyä virtalukolta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Releeee kirjoitti:
Rele on kunnossa, mutta se ei saa sähköä/käskyä virtalukolta.
Ei virtalukolta mitään erillistä lähtöä ole lämmityslaitteelle, jos vika olisi virtalukossa olisi muitakin laitteita toimattomana.
Oletko mitannut:
- Tuleeko releen kosketinkärjelle käyttöjännite?
- Tuleeko releelle ohjausjännite? (ei tule välttämättä suoraan virtalukolta)
- Alkaako lämppäri toimia jos kytkee ohituksen releen kärjille?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mulla vanhassa matkailuautofolkkarissa hävisi ajoittain ajovalot. Viaksi osoittautui viimein virtalukon pohja, jossa kontaktit kuluneet ja likaiset. Ensin tuli tutkittua valonvaihtajaa, mutta turhaan.

Nyt laitoin autovaloille releen, jolloin virtalukko ja valonvaihtaja ohjaa releitä, jolloin virtalukon kontaktit kestää paremmin, kun päävirta kulkee releiden kautta.

Lämmityslaite voi kuormittaa virtalukkoa, jolloin huono kontakti suuremmalla kuormitusvirralla pätkii (Kuten mulla noitten ajovalojen kanssa). Yleensä virtalukon pohjat ei maksa paljon, joten sen voisi uusia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vianetsintä kirjoitti:
Mulla vanhassa matkailuautofolkkarissa hävisi ajoittain ajovalot. Viaksi osoittautui viimein virtalukon pohja, jossa kontaktit kuluneet ja likaiset. Ensin tuli tutkittua valonvaihtajaa, mutta turhaan.

Nyt laitoin autovaloille releen, jolloin virtalukko ja valonvaihtaja ohjaa releitä, jolloin virtalukon kontaktit kestää paremmin, kun päävirta kulkee releiden kautta.

Lämmityslaite voi kuormittaa virtalukkoa, jolloin huono kontakti suuremmalla kuormitusvirralla pätkii (Kuten mulla noitten ajovalojen kanssa). Yleensä virtalukon pohjat ei maksa paljon, joten sen voisi uusia.
Yleensä lämmityslaite ottaa sähköt omalta sulakkeelta releen kautta. Vain releen ohjaus tulee mittariston sulakkeelta joka on virtalukon perässä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tästä varmaankin on kysymys. Releelle tulee virta, mutta releen ohjaus ei toimi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Releeee kirjoitti:
Tästä varmaankin on kysymys. Releelle tulee virta, mutta releen ohjaus ei toimi.
No mikset sitten tee asialle jotain...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nyt kun kysymyksessä on kokematon amatööri korjailija niin kannattaa edetä A:sta Ö:hön järjestelmällisesti niin kuin muussakin korjauksessa. Kun järjestelmä on tuttu voi vianhaussa oikoa. Selvitä auton merkki ja malli, hanki kyseinen kytkentäkaavio ja etene sen mukaan. Voit tietenkin ostella osia summanmutikassa ja vaihdella niinkun joku neuvoi. Usein virtalukolla on niinsanottu X-virtarele keventämässä virtalukon kuormaa mutta sen takana on muutakin kun lämmitys. Onko moottorin ohjaus etuvastuksella vai pwm-säätimellä. Mistä tiedät että rele joka ei mielestäsi toimi on lämmityslaitteen rele.
Ilmianna
Jaa
Eikö taaskaan tullut mieleen kertoa auton merkkiä, mallia...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Veikkaan että kysyjä lähti "soitellen sotaan" ja löysi tarkemmin tutkittuaan palaneen sulakkeen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Auton virtalukko

Autoni lämmityslaitteen rele ei kytkeydy kun laittaa virrat päälle. Rele on kunnossa. Mikä voisi olla vikana kun virta ei kulje releelle?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta