Heinolassa tapahtuu tärkeitä

LinjauksiaRaameihin

Missä käydään keskustelua Heinolan hyvinvointipalveluista, elinvoimayksikön muutoksista tai esimerkiksi uudesta Heinolan viestintäohjelmasta? Miten asukkaat osallistuvat päätöksentekoon? Miten kaupunki viestii muutoksista ja kenen ehdoilla muutokset tehdään - entä ketä ne hyödyttävät? Pohditaanko yhdessä Suomi24:ssa Heinola-palstalla?

Kaupunginhallituksen esityslistalla 24/4 on useita tärkeitä asioita.
105 Organisaatiomuutokset 1.6.2017
106 Osavuosikatsaus 1/2017
107 Talousarviolainan otto (18 M€), Päijät-Hämeen Osuuspankki
108 Heinolan kaupungin viestintäohjelma
109 Ystävyyskaupunkimatka Piestanyyn 2. - 4.6.2017
110 Suostumus Lahden Seudun Puhelin Oy:n purkamistoimenpiteisiin
111 Suomalaisen talviosaamisen vienti -hanke
112 Lausunto hallituksen esityksestä laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
113 Palvelutalo Hopeasillan rahoitus; talousarviolainan otto
...
Organisaatiomuutoksista on kaavio KH:n esityslistan liitteenä. Huomio kiintyy uuteen elinvoimatoimialueeseen ja sen organisaatioon. Esittelijänä on hallinto- ja kehitysjohtaja.
Heinolan elinvoima johtaa toimialajohtaja ELINVOIMAJOHTAJA.
Toimialueen palvelualueet jakaantuvat esityksen mukaan 1. Maankäyttö, 2. Yritykset ja työ,
3. Kulttuuri. (Kulttuuriyksikkö siirtyisi siis elinvoimaan eikä hyvinvointipalveluihin.
- No eihän kulttuuri Heinolassa olekaan hyvinvointipalvelua.

1. Maankäyttö -palvelualue (kaavoituspäällikkö palvelualuejohtajana) jakaantuu 2 toimintayksikköön:
1 a: kaavoitus; kaavoituspäällikkö ja 1 b: Kiinteistö- ja mittaus; maankäyttöinsinööri.

Yritykset ja työ -palvelualue: 2 a: Työllisyyspalvelut; työllisyyskoordinaattori,
2 b: elinkeinopalvelut; elinkeinopäällikkö.

Kulttuuri on oma palvelualueensa ja kulttuuri-palvelualueen johtaja on kulttuurisihteeri.
Kulttuurisihteeri on myös kulttuuri- ja tapahtumat toimintayksikön johtaja.
- valitaanko heinolaan uusi akateemisen koulutuksen saanut KULTTUURI-palvelualueen johtaja, jos toimintayksikköä johtaa kulttuurisihteeri.
Lintutarha- toimintayksikkö on kulttuuripalvelualueen alaisuudessa.

HYVINVOINTIPALVELUT -TOIMIALUEEN johtaja on hyvinvoinvointijohtaja.
Toimialue jakaantuu neljään palvelualueeseen:
- hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen -palvelualueeseen 1.1.2018 alkaen.
- varhaiskasvatus -palvelualueeseen , jossa noin 160 henkilöä, netto n. 7 376 000 €
- opetus ja koulutus -palvelualueeseen, jossa noin 220 henkilöä, netto n. 14 218 000 €
- virikkeellinen elämä -palvelualueeseen, jossa noin 40 henkilöä, netto n. 3 247 000 €

Hyvinvointipalvelut -toimialueen netto 24.841 miljoonaa ilman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menoja...
Myös muiden toimialueiden olisi syytä miettiä henkilömääriä ja nettomenoja, jotta organisaation kokonaisuutta palveluineen ja palveluja vastaavine menoineen voisi arvioida.

Onko tärkeää tehdä organisaatiomuutos: TOIMIALAT: palvelualueet ja toimintayksiköt 1.6.2017 lähtien vielä vanhan vallan aikana - ennenkuin uusi hallitus ja valtuusto päättävät?

UUSI TALOUSARVIOLAINA
Heinola ottaa 20 miljoonaa talousarviolainaa, josta 8,9 miljoonalla lyhennetään vanhoja lainoja.

HOPEASILLAN LAINA
ARA:n avustuksen lisäksi ARA:lta otetaan 4,5 lainaa ja lisäksi Heinolan oma rahoitus.

- Kun uusi sote-hyvinvointiyhtymä aloittaa, ei ole tiedossa miten Hopeasillan toiminta jatkuu ja mihin hintaan palveluasunnon huoneita vuokrataan ja kenelle.

VIESTINTÄOHJELMA on hallitus- ja kehitysjohtajan esityksenä. Heinolan tiedottaja on laatinut alustavan "Viestinnän yleiset linjaukset ja vastuut". Esityslistan liitteenä on mielenkiintoinen "Viestinnän linjaukset". Kannattaa lukea.
Valmistelijan mukaan viestintäohjelmaa on tarkoitus työstää keskustelun kautta: "Sisäisesti työtä on jo tehty. Tiedottaja on kiertänyt yksiköitä ja palveluita kooten henkilöstöltä tietoa ja odotuksia sisäiseen viestintään liittyen. Ulkoisten kohderyhmien kanssa on tarkoitus myös keskustella ja kysyä viestinnän tarpeista ja toiveista. Kehittämisasiat liittyvät myös linjauksiin, joiden raameissa niitä toteutetaan."
- pitäisikö myös liittyä kuntalakiin ja kuntalain viestintä- ja osallistumispykäliin. Kaupungin tiedottajan ehdotuksessa on kuntalaki mukana, mutta miten lakia sovellettaisiin eli linjattaisiin niihin raameihin?

Viestintäohjelmassa pitäisi selvittää myös viestintävälineet huomioiden kuntalaisten mahdollisuudet saada tietoa. Kunnalliseen ja kunnolliseen viestintään ei riitä paikallislehden valinta viralliseksi tiedotuskanavaksi, kun paikallislehden sisällöstä vastaa päätoimittaja. Netti ei ole riittävä tiedotuskanava, etenkin kun Heinola on vanhuskaupunki, jossa nettiä ei käytetä kunnan informaation saamiseksi.

VIESTINTÄVASTUU näyttäisi kuuluvan hallinto- ja kehitysjohtajan esityksen mukaan hänelle itselleen. Palvelualueena olisi: OSALLISUUS JA VUOROVAIKUTUS ja toimiyksikkönä: viestintä.

Uusi organisaatio ja hallintosääntö vaikuttavat erittäin byrokraattisilta ja tulevat hyvin kalliiksi.

12

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viestintäsuunnittelu

      Suomen Kuntaliitto on julkaissut "Kunnan viestintä" ohjeistuksen kunnille. Tätä ohje on jäänyt huomiotta, vaikka onkin varsin ajankohtainen ja varteenotettava. Jotkut kunnat tosin ovat kirjoittaneet viestintäsuunnitelmansa ajat sitten soveltaen edellä mainittua ohjeistusta.

      Kunnan viestintä
      S i s ä l t ö
      Lukijalle
      Kunnan viestintäperiaatteet
      Kunta on kuntalaista varten
      Asukkaat osallistumaan
      Viestintä vastuut selkeiksi
      Viestintää kannattaa suunnitella
      Vastaanottojalähtöinen viestintä tehoaa
      Kokouksista tiedotetaan etu- ja jälkikäteen
      Tiedotusvälineitä palveltava aktiivisesti
      Sisäinen viestintä luo työskentelyedellytyksiä
      Markkinointi tukee kuntakuvaa
      Kriisiviestintään on valmistauduttava

      Periaatteet käytäntöön
      Tavoitteena elävä demokratia
      Osallistuminen on kunnallisdemokratiaa
      Maankäyttö suunnitellaan yhdessä asukkaiden kanssa
      Kuntakonserni viestii avoimesti
      Päätöksenteko on julkista
      Työntekijät ja luottamushenkilöt tiedottajina
      Tiedotusvälineet tärkeitä kuntatiedon lähteitä
      Neuvonta on osa asiakaspalvelua
      Erityisryhmien tiedonsaanti turvattava
      Verkkoviestinnän merkitys kasvaa
      Sisäinen viestintä tuo tulosta
      Profilointi ja markkinointi ovat osa kunnan strategiaa
      Tiedottaminen erityistilanteissa ja poikkeusoloissa
      Kunnallisista kuulutuksista vuorovaikutukseen

      Viestinnän keskeiset säädökset
      Jokaisella on perusoikeus tietoon ja hyvään hallintoon
      Suomen perustuslaki
      Julkisuuslaki
      Hallintomenettelylaki
      Maankäyttö- ja rakennuslaki
      Yleissopimus yhteistoimintamenettelystä

      Viestintäoppaan alussa on luetelty viestintäperiaatteet, joiden pohjalta kunta voi valmistella omat viestintäohjeensa. Lisäksi kirjasessa on käytännön ohjeita tiedottajille sekä tiivis kooste kuntaviestintää ohjaavista säännöksistä.

      HEINOLA ON HEINOLALAISIA VARTEN
      Asukkailla on oikeus tietää, miten yhteisiä asioita hoidetaan, sekä osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Aktiivinen, aikaisessa vaiheessa tapahtuva tiedottaminen ja vuorovaikutus luovat asukkaille edellytyksiä vaikuttaa yhteisiin asioihin ja toimia kunnan jäsenenä. Viestintä tukee kunnan kehitystä ja edistää asukkaiden hyvinvointia. Viestintä tekee myös mahdolliseksi KUNNAN TOIMINNAN ARVIOINNIN.

      Vireillä olevista asioista on annettava riittävästi tietoja jo suunnitteluvaiheessa. Myös ratkaisujen vaikutuksista on kerrottava. Kuntalaisille on tiedotettava, miten he voivat esittää kysymyksiä ja mielipiteitä valmistelijoille ja päättäjille. Asukkaiden viestejä on kuunneltava aidosti ja uskottavasti.

      * Eli miten Heinolassa asukkaille on kerrottu organisaatiomuutoksesta, sen vaikutuksista ja miten valmisteluun on voitu vaikuttaa?

      ASUKKAAT OSALLISTUMAAN
      Kunnan on pidettävä huolta siitä, että asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on edellytyksiä osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.

      VIESTINTÄVASTUUT SELKEIKSI
      Valtuusto linjaa kunna strategian ja luo edellytykset viestinnälle sekä asukkaiden ja palvelujen käyttäjien osallistumiselle kunnan toimintaan. Viestintää johtaa ja valvoo kunnanhallitus. Käytännössä siitä vastaa kunnanjohtaja.

      Viestintä on organisoitava siten, että sen kehittämisestä, koordinoinnista ja toteuttamisesta vastaa nimetty viranhaltija. Koko kunnan viestintää hoitavan henkilön tulee olla suoraan kunnanjohtajan alaisuudeessa ja yksiköiden tiedottajien yksikön johtajan alaisuudessa.

      * Heinolan uuden, organisaatiokaavion mukaan viestinnästä vastaisi
      hallinto- ja kehitysjohtajan esityksen mukaan hänelle itselleen. Palvelualueena olisi: OSALLISUUS JA VUOROVAIKUTUS ja toimiyksikkönä: viestintä.

      * Nykyaikana kunnan viestintä ja markkinointi edellyttävät alan tutkintoja ja tuloksellista näyttöä onnistuneesta viestinnästä ja markkinoinnista eri sidosryhmien ja kunnan kehityksen kannalta tarkasteltuna.

      Tehokas viestintä edellyttää, että viestintävastaava kuuluu kunnan ja eri yksiköiden johtoryhmiin. Hänellä on oltava oikeus osallistua toimielinten kokouksiin sekä muutoinkin riittävät mahdollisuudet tarpeellisten tietojen saantiin sekä omatoimiseen tiedottamiseen.

      * Heinolassa päättäjien olisi hyvä tietää, mitä TEHOKAS VIESTINTÄ edellyttää...

      Muutamia huomion arvoisia ohjeita Suomen kuntaliiton ohjeista:
      - Hyvin toimiva kunta painottaa avoimuutta ja viestintää jo kunnan strategiassa.
      - Viestinnän peruslinjat ja kunnalle tavoiteltavan yhteisökuvan eli profiili tulisi määrittää viestintästrategiassa.
      - Kunnalle kannattaa tehdä vuosibudjetin yhteydessä viestintäsuunnitelma. Viestintä on kytkettävä kunnan kaikkiin merkittäviin hankkeisiin alusta lähtien. Keskeisille hankkeille ja työryhmille on syytä nimetä tiedotusvastaava.

      VIESTINTÄVÄLINEET
      Viestintä tavoittaa kuntalaiset varmimmin, kun käytetään useita eri välineitä. Viestinnän kanavia ovat tiedotusvälineiden palvelu, suora kuntalaisviestintä, tiedotuslehdet, esitteet, internet, muu sähköinen viestintä, yleisötilaisuudet ja maksullinen mainonta.

    • Viestintäsuunnittelu

      Jatkoa: Viestintäsuunnittelu

      TAVOITTEENA ON ELÄVÄ DEMOKRATIA

      Kuntalaisilla on oikeus tietää, miten yhteisiä asioita hoidetaan. Asukkaat ovat myös vaativia kuluttajia, maksajia ja omistajia. Tämä edellyttää kunnilta jatkuvaa laatu-, arviointi-, osallistumis- ja palautejärjestelmien kehittämistä. Kunnan toiminnan on oltava LÄPINÄKYVÄÄ ja ARVIOITAVISSA.

      Kunnan on hankittava toiminnalleen oikeutus kuntalaisiltkaan. Tämä tapahtuu paitsi kunnallisvaalien myös avoimen vuoropuhelun kautta. Asioista on synnytettävä mielipiteenvaihtoa jo varhaisessa valmisteluvaiheessa. Päätökset on perusteltava ja asetettava kritiikille alttiiksi. Luottamushenkilöiden ja virkamiesten on pystyttävä aidosti ja uskottavasti kuuntelemaan kuntalaisten viestejä.

      Tärkeää on myös se, että päätöksentekijät keskittyvät oikeisiin asioihin, ovat yhteistyökykyisiä ja luovat toimivia vuorovaikutusverkostoja erilaisten sidosryhmien kanssa Byrokraattinen, riitelevä ja hitaasti toimiva kunta ei anna palvelevaa ja kilpailukykyistä kuvaa.

      HUOMIO HEINOLAN PÄÄTTÄJÄT!
      ... byrokraattinen, riitelevä ja hitaasti toimiva kunta ei anna palvelevaa ja kilpailukykyistä kuvaa ...

      OSALLISTUMINEN ON KUNNALLISDEMOKRATIAA
      Asukkaiden ja palvelujen käyttäjien osallistuminen ja toimiva vuorovaikutus on osa kunnallisdemokratiaa. Hyvät kokemukset asioihin vaikuttamisesta herättävät kiinnostusta myös kunnan päätöksentekoa ja kunnallisvaaleja kohtaan.

      Valtuuston tärkeä tehtävä on luoda edellytyksiä kuntalaisten osallistumiselle ja avoimelle vuorovaikutukselle. Osallistumisen edellytyksenö on TIEDONSAANTI kunnan suunnitelmista ja palveluista. Osallistumiselle on hyvä asettaa määrälliset ja laadulliset tavoitteet, joiden toteutumista mitataan demokratiatilinpäätösten avulla.

      Kuntalaki vaatii kuntaa selvittämään asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa sekä avustamaan asukkaiden oma-aloitteista asioiden hoitoa, valmistelua ja suunnittelua.

      Kunnat TUKEVAT yleisesti kuntalaisten oma-aloitteista toimintaa TARJOAMALLA TILOJA ja LAITTEITA sekä antamalla suoraa TALOUDELLISTA TUKEA. Tukea on mahdollista suunnata myös kuntalaisjärjestöjen tiedotustoimintaan.

      PÄÄTÖKSENTEKO ON JULKISTA
      Esityslistat ovat merkittävä tiedon lähde kunnassa valmisteilla olevista asioista. Esityslistojen julkistaminen auttaa tiedottamista valmisteilla olevista asioista. Listoille merkitään kaikki asiat, jotka eivät lain mukaan ole salaisia. Kunnan edun mukaista ei ole piilottaa asioita ns. b-listoille. Salassa pidettäviä tietoja sisältäviä esityslistoja ei saa antaa julkisuuteen.

      Yleinen käytäntö kunnissa on, että toimielimet lähettävät esityslistansa tiedotusvälineille hyvissä ajoin ennen kokousta. Esityslistat voidaan julkistaa myös internetissä
      Esityslistassa selostetaan tiiviisti asian valmistelun tulokset: selvitys vireilletulosta, asian aiempi käsittely, vastaajien asioiden alempi ratkaisukäytäntö, lainsäädäntö ja johtosäännöt, talousarvio ja -suunnitelmat sekä ratkaisuvaihtoehdot ja niiden vaikutukset.

      TEOT LUOVAT IMAGOA
      Imago eli mielikuva kunnasta sisältää kunnan vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Imago syntyy tekojen kautta, mutta samalla myös ulkopuolisten tahojen sekä tiedotusvälineiden kautta. Imago kartoitetaan erilaisin mielikuvatutkimuksin, minkä jälkeen sovitaan strategiasta toivotun imagon vahvistamiseksi.

      Mitä johdonmukaisemmin kunta tai muu organisaatio viestii omia keskeisiä viestejään, sitä todennäköisemmin ne näkyvät myös sen imagossa. Viestittiinpä tai ei, imago syntyy aina. Jokainen työntekijä, luottamushenkilö asukas ja yritys luovat teoillaan, sanoillaan ja ulkoisella esiintymisellään imagoa omasta kunnasta.
      Mielikuvamarkkinoinnilla menestyminen on kiinni siitä, kuinka hyvin vastaanottajan vaikuttavia ja muista poikkeavia viestejä osataan välittää sekä siitä, miten niihin pystytään vastaamaan käytännössä. Mielikuvakilpailussa menestyvät kunnat, jotka kykenevät kirkkaimmin kertomaan oman tarinansa sidosryhmilleen.

      Mielikuvan rakentamisessa tavoitteena on nostaa ihmisten tietoisuuteen korostetusti olemassa olevia haluttuja asioita. Se on kunnalle ominaisten vahvuuksien esiin tuomista pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti.

      Tavoitemielikuva ja perusviesti tärkeimmät työkalut
      Profilointityön kivijalan muodostaa kunnan strategia ja siitä johdettu tavoitemielikuva millainen kunta haluaa olla sidosryhmien silmissä ja mistä se haluaa itsensä tunnistettavan. Tavoitemielikuva on kunnan johdon määriteltävä. Laadittu tavoitemielikuva on syytä testata kuntalaisten, henkilöstön ja sidosryhmien piirissä ennen kuin sen eteen ryhdytään tekemään työtä.

      * Kunnilla on ollut runsaasti hyviä ohjeita kuntien viestintään ja markkinointiin. Jotkut kunnat ovat kirjoittaneet omat viestintäsuunnitelmansa soveltaen Kuntaliiton ohjeita omaan tarkoitukseen. Menestyneet kunnat voivat vahvistaa hyvää imagoaan - Heinolan tulisi ensiksi luoda uusi imago riitaisan ja kuihtuvan pikkukaupunki -mielikuvan tilalle.

    • YhteinenAsia

      Kertokaa, mitä KH ja valtuusto päätti kokouksessaan Heinolan asukkaiden parhaaksi? Tuleeko Heinolaan monitoimitalo asukkaiden ja järjestöjen käyttöön?

    • VeronmaksajilleTiedoksi

      Tietävätkö valtuutetut mitä ovat muiden toimialueiden kuin HYVINVOINTIPALVELUJEN henkilöstömäärät ja nettomenot? Avattiinko talousarviota uuden organisaation tullessa vai tehtiinkö talousarvio uutta organisaatiota silmällä pitäen? Veronmaksajia varmasti kiinnostaa.


      HYVINVOINTIPALVELUT -TOIMIALUEEN johtaja on hyvinvoinvointijohtaja.
      Toimialue jakaantuu neljään palvelualueeseen:
      - hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen -palvelualueeseen 1.1.2018 alkaen.
      - varhaiskasvatus -palvelualueeseen , jossa noin 160 henkilöä, netto n. 7 376 000 €
      - opetus ja koulutus -palvelualueeseen, jossa noin 220 henkilöä, netto n. 14 218 000 €
      - virikkeellinen elämä -palvelualueeseen, jossa noin 40 henkilöä, netto n. 3 247 000 €

      Hyvinvointipalvelut -toimialueen netto 24.841 miljoonaa ilman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menoja...
      Myös muiden toimialueiden olisi syytä miettiä henkilömääriä ja nettomenoja, jotta organisaation kokonaisuutta palveluineen ja palveluja vastaavine menoineen voisi arvioida.

    • Eikaiepäpäteviä

      Onko johtajaviroissa asianmukaisen korkeakoulututkinnon suorittaneet henkilöt?

    • Sopiva.ei.pätevä

      Heinolassa korkeakoulututkinnoksi hyväksyttänee myös kirjeopiston kurssit kulttuuritoimen osalta?

    • Uraputki

      Mikä on tulevan hyvinvointijohtajan koulutus?

    • Viran.valovoimaisuus

      Heinolaan valittiin henkilöstöjohtajaksi Ypäjän kunnan entinen kunnanjohtaja. Henkilöstöjohtajan virkaa hän ei kauan hoitanut, vaan työskenteli kaupunginjohtajan erottamisen aikoina selvitysryhmän sihteerinä sekä va. kaupunginjohtajana. Heinolaan perustettiin vaalikauden aikana uusi hallinto- ja kehitysjohtajan virka, jota perusteltiin valovoimaisena virkana entisen kansliapäällikön viran sijaan. "Valovoimaiseksi" virka saatiin kun viran nimike vaihdettiin hallinto- ja kehitysjohtajaksi ja poistamalla entisestä kansliapäällikön virasta lakiopinnot. Hallinto- ja kehitysjohtajan virkaan valittiin Heinolaan henkilöstöjohtajaksi rekrytoitu entinen Ypäjän kaupunginjohtaja. Eiköhän hyvinvointijohtajan virka liene "sopivan valovoimainen" nykyiselle hallinto- ja kehitysjohtajalle?

    • Jooojooojooo

      Sivistystoimenjohtajahan siihen siirtyy

    • Ketä.Palvelemaan

      Minne kulttuuritoimi/kesäteatteri siirtyy?

    • Jooojooojooo

      Elinvoimaan pelkkä kesäteatteri, muu kulttuuri jää hyvinvointiin

    • Kaupunginteatteri

      Jokohan kesäteatterin tilinpäätös ja tulos on sitten nähtävissä? Veronmaksajia ehkä kiinnostaa tietää, mikä on kaupungin avustus kesäteatterille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe