Kosteus mittaukset

DrySkipper

Kertokaapa mikä on normaali kosteus % purjeveneen (1988 sandwich rakenne) vesirajan ala-ja yläpuolella mitattuna? Entä minkälaisilla arvoilla kannataa jättää rannalle(ostamatta)?
Esim. viime syksynä nostettu ja talven ulkona peitettynä olleena.

23

803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhtresrtyyy

      Ei ole mahdollista antaa mitään rh- arvoa. Pintakosteudentunnistin jolla noita mitataan ei anna kosteusarvoa vaan sähköiseen resistanssiin perustuvan lukuarvon. Tämä voidaan muuttaa taulukon mukaan kosteusprosenttiarvioksi esin betonissa. Kerrosrakenteessa ei onnistu suoraan näin vaan tehdään vertailevaa mittausta eri paikoista. Tämä vaatii kokemusta ja ammattitaitoa eli palkkaa ammattilainen arvioimaan asia.

    • FoamPommi

      Lämpökuvauksella voi paikantaa/nähdä paremmin kosteat paikat. Kosteusmittari ei tunnista täytteen kosteutta jos sitä olisi...

    • tervemaalaisjärki

      Sanoisin, että siinä vaiheessa kun päässä alkaa pyöriä tuon kaltaisia kysymyksiä, kannattaa luopua veneen hankkimisesta ja kiinnostua esim. veneaiheisista postimerkeistä.
      Vene on kunnossa jos siitä on normaalisti huolehdittu, eikä se ole rikki eikä ollut uponneena. Normaali huolenpito näkyy veneen ulkoisesta ilmeestä. Samoin suljetut tilat on siistit, akkukotelot yms. eivät ole täynnä jäätynyttä vettä (sekin on nähty), ja yleisilmeestä näkyy että edellinen omistaja on pitänyt paikat kunnossa.

      • LLHH---

        Ilmeisesti jollakin on myynnissa kippo, jossa kannen sandwich on vettynyt. Kyllahan se tietenkin harmittaa, jos joku huomaisi tuollaisen pikkuseikan...


    • Joakim1

      EI tuohon ole mitään hyvää ja selkeää vastausta. Riippuu myös hyvin paljon mittarista mitä se näyttää eri tapauksissa. Toiset reagoivat vain pintakosteuteen ja toiset valittavat kerrosrakenteen läpikin sisällä olevan tankin kosteudesta. Myös mittarin asetukset voivat vaikuttaa asiaan.

      Kosteusmittarit ovat pääsääntöisesti kapasitiivisia, jolloin ne mittaavat aineen suhteellista permitiivisyyttä, joka on ilmalla 1, tislatulla vedellä 81 ja kiinteillä eristeillä 2-7, muoveilla lähempänä 2:ta. Nuo reagoivat myös johteisiin voimakkaasti ja jotkut maalit aiheuttavat suuria arvoja joillain mittareilla. Tässä aika paljon asiaa noista mittareista: http://www.jklopman.com/articles/meters1.pdf

      Lämpökameralla tosiaan näkee paljonkin, mutta tulkinta on vielä haastavampaa. Se mitä näkyy riippu kelistä. Jos lämpötila on ollut pitkään tasainen tai aurinko paistaa sinne tänne, ei lämpökameralla näe mitään. Sopivasti aamulla tai illalla lämpötilan muuttessa sillä näkee paljonkin. Tasaisessa lämpötilassa voi käyttää myös lämpöpulssia, vaikkapa halogeenivalolla "maalamalla" pinnan tasaisesti. Vesi, metallit ja paksut rakenteet reagoivat hitaammin lämpötilamuutoksiin eli ovat kuumempia tai kylmempiä kuin muut alueet.

      Katsottiin kaverin kanssa pääsiäisenä veneitämme ja muutaman muunkin venettä sekä kosteusmittarilla että lämpökameralla. Lämpökamera oli ominaisuuksiltaan n. 4 tonnin vehkeitä vastaava (320x240 ja 0,06 C resoluutio). Pakkasyön jälkeen lämpökameralla näkyi kyllä hyvin eri alueita ja kosteusmittarilla pystyi vahvistamaan löydökset. Paikallisia kosteusläiskiä on aika vaikea tai ainakin työlästä löytää kosteusmittarilla.

      Omasta veneestä näkyi selvästi lämpökameralla alueet, joissa on kerrosrakenne vs. umpilaminaatti. Toisista peräsimistä näkyy selvästi akseli ja rakenteet, toisista ei. Joistain vain toiseslta puolelta.

      Veneidemme sandwhich-rungot olivat varsin kuivia (5-8%, alle 10% pitäisi olla hyvä arvo ko. mittarilla). Melkein kaikkien veneiden peräsimistä löytyi selvästi yli 10% kosteuksia, pahimmillaan yli 25%.

      Yhdessä 80-luvun ruotsalaisessa ruisku-umpilaminaattiveneessä rungon kosteudet olivat reilusti yli 20% kaikkialla selvästi vesilinjan alapuolella ja pahimmillaan 28%. Vesirajasta kosteus kasvoi tasaisesti eikä maalin alkamisesta tullut hyppäystä, joten märkyys vaikutti todelliselta. Eipä tuo ole menoa tuntunut haittaavan,

      Melkein kaikista 80-luvun veneistä löytyi yli 10% arvoja rungosta eikä 15-20% olleet harvinaisia. FG36 oli ainoa poikkeus ja siinä oli myös peräsin täysin kuiva.

      Ko. lukemat siis yhdellä mittarilla, joka ei ole linkissä enkä löytänyt siitä speksejä. Mittarin lainannut taho sanoi tuon alle 10% on hyvä. Aiemmin olen käyttänyt Tramex Skipper plussaa. Siinä "vihreä" alue ulottuu 14% saakka ja sillä mitattuna edellinen balsa-sandwhich veneeni oli kirkkaasti vihreällä ja moni 80-luvun vene keltaisella, osa punaisella.

    • Jos on paljon rakkuloita, on aihetta pelästyä, muuten ei. Jos lasikuituun pääsee paljon kosteutta, syntyy niitä rakkuloita, ja silloinkin kannattaa vielä pohtia tarkemmalla tutkimuksella, millä hinnalla vaurion saa korjattua. Runko harvoin menee huonoon kuntoon.

    • Mitäihmettäsa

      Paljonko veneen paino kasvaa ikääntymisen myötä? Jos painoa tulee lisää 20 %, niin onhan sillä jo merkittävä vaikutus veneen ominaisuuksiin.

      • Se_suhteellinen_kosteus

        Ajatuksesi mukaan siis esimerkiksi 10 tonnin vene hieman vedenalaisilta osiltaan kun vettyisi painaisi sillä sinun olettamalla 20% kosteudella 12 tonnia, niinkö?
        Voi kun ajatusmaailma tässä tapauksessa ei nyt noin mene. Ensinnäkin se vedenalaisen laminaatin osuuden paino koko veneen painosta on muutamia prosentteja eikä sekään osuus sisällä koskaan, edes täysin vettyneenä, lähellekään 20% vettä. Isossa maailmassa, suurten vetten takana, jossa näitä osmoositapauksia on rutkasti enemmän kuin meilläpäin ovat asiansa osaavat veneentarkastajat arvioineet vettä olevan umpilaminaatissa pahimmillaan 1-2% verran laminaatin tilavuudesta. Ja sen laminaatin tilavuus ei kovin suuri esim 40 jalan umpilaminaattiveneessä ole. Esimerkin kokoisessa "täysin" vettyneessä veneessä puhutaan muutamista litroista vettä, aivan enimmillään 10-20 litraa. Se muuten painaa vain sen 10-20 kilogrammaa!


      • Joakim1

        Esimerkiksi minun 6 tonnin veneessä on märkäpintaa ilman köliä ja peräsintä 22 m2. Tuosta ehkä puolet on kerrosrakennetta ja puolet umpilaminaattia. Sanotaan, että keskimäärin 20 mm paksua (kerrsorakenne ehkä paksumpi, umpilaminaatti ohuempi kölialuetta lukuun ottamatta). Tuon vedenealaisen lasikuidun ja kerrosrakenteen tilavuus siis on 0,44 m2. Joten mystisesti koko sen tilavuuden syrjäyttämällä siis voisi tulla 440 kg lisää painoa.

        Väliaine saattaa olla 10 mm paksua ja sitä oli ehkä se puolet eli 11 m2. Tuonne siis voisi mahtua 110 kg vettä, jos väliaine jotenkin mystisesti lakkaisi olemasta siellä. Kylkien pinta-ala on samaa luokkaa kuin vedenalainen osa eli tuonne voisi väliaineen poistamalla tunkea vielä 200 kg vettä. Kannnessa väliainetta on vähemmän kuin 20 m2, sillä kaarevissa kohdissa, ikkuoiden lähelllä jne. ei yleensä ole kerrosrakennetta. Ehkä tuonnekin väliaineen poistamalla voisi tunkea sen reilut 100 kg vettä.

        Aika vaikea kuvitella, että laminaatissa tai väliaineessa olisi edes kymmeniä kiloja vettä, ehkä tuo 10-20 on tosiaan realistinen.

        Peräsimessä,huonosti tehdyssä sellaisessa, saattaa olla jopa yli 10 l vettä. Noiden tilavuus on 30 l luokkaa tuossa kokoluokassa ja tuonne ämpärissä sekoitettu vaahto on usein huonolaatuista.


      • verrokkina
        Joakim1 kirjoitti:

        Esimerkiksi minun 6 tonnin veneessä on märkäpintaa ilman köliä ja peräsintä 22 m2. Tuosta ehkä puolet on kerrosrakennetta ja puolet umpilaminaattia. Sanotaan, että keskimäärin 20 mm paksua (kerrsorakenne ehkä paksumpi, umpilaminaatti ohuempi kölialuetta lukuun ottamatta). Tuon vedenealaisen lasikuidun ja kerrosrakenteen tilavuus siis on 0,44 m2. Joten mystisesti koko sen tilavuuden syrjäyttämällä siis voisi tulla 440 kg lisää painoa.

        Väliaine saattaa olla 10 mm paksua ja sitä oli ehkä se puolet eli 11 m2. Tuonne siis voisi mahtua 110 kg vettä, jos väliaine jotenkin mystisesti lakkaisi olemasta siellä. Kylkien pinta-ala on samaa luokkaa kuin vedenalainen osa eli tuonne voisi väliaineen poistamalla tunkea vielä 200 kg vettä. Kannnessa väliainetta on vähemmän kuin 20 m2, sillä kaarevissa kohdissa, ikkuoiden lähelllä jne. ei yleensä ole kerrosrakennetta. Ehkä tuonnekin väliaineen poistamalla voisi tunkea sen reilut 100 kg vettä.

        Aika vaikea kuvitella, että laminaatissa tai väliaineessa olisi edes kymmeniä kiloja vettä, ehkä tuo 10-20 on tosiaan realistinen.

        Peräsimessä,huonosti tehdyssä sellaisessa, saattaa olla jopa yli 10 l vettä. Noiden tilavuus on 30 l luokkaa tuossa kokoluokassa ja tuonne ämpärissä sekoitettu vaahto on usein huonolaatuista.

        Vertailun vuoksi voisi mainita arvion, että klassinen, siis puinen 6mR vene voi vetää rakenteeseensa noin 50 litraa vettä. Sekin edustaa vain hieman yli yhtä prosenttia veneen painosta, josta kuitenkin melkein 2/3 on lyijyä.


      • FoamPommi
        Se_suhteellinen_kosteus kirjoitti:

        Ajatuksesi mukaan siis esimerkiksi 10 tonnin vene hieman vedenalaisilta osiltaan kun vettyisi painaisi sillä sinun olettamalla 20% kosteudella 12 tonnia, niinkö?
        Voi kun ajatusmaailma tässä tapauksessa ei nyt noin mene. Ensinnäkin se vedenalaisen laminaatin osuuden paino koko veneen painosta on muutamia prosentteja eikä sekään osuus sisällä koskaan, edes täysin vettyneenä, lähellekään 20% vettä. Isossa maailmassa, suurten vetten takana, jossa näitä osmoositapauksia on rutkasti enemmän kuin meilläpäin ovat asiansa osaavat veneentarkastajat arvioineet vettä olevan umpilaminaatissa pahimmillaan 1-2% verran laminaatin tilavuudesta. Ja sen laminaatin tilavuus ei kovin suuri esim 40 jalan umpilaminaattiveneessä ole. Esimerkin kokoisessa "täysin" vettyneessä veneessä puhutaan muutamista litroista vettä, aivan enimmillään 10-20 litraa. Se muuten painaa vain sen 10-20 kilogrammaa!

        Olen myös törmännyt tuohon noin 2% lukuun kosteuden imeytymisestä umpilaminaattiin. Varsinainen ongelma ja painon kertyminen voi tapahtua kerros rakenteessa, jossa vaahdon imiessä vettä solukkoonsa alkaakin paino nousta jo ihan eri volyymillä.

        Ilmeisesti balsa täyte imaisee vasta veden sisälleen jos se pääsee kosketuksiin balsa kuidun pään kanssa?


      • NiinTaiNäinVaiNoinkohan
        FoamPommi kirjoitti:

        Olen myös törmännyt tuohon noin 2% lukuun kosteuden imeytymisestä umpilaminaattiin. Varsinainen ongelma ja painon kertyminen voi tapahtua kerros rakenteessa, jossa vaahdon imiessä vettä solukkoonsa alkaakin paino nousta jo ihan eri volyymillä.

        Ilmeisesti balsa täyte imaisee vasta veden sisälleen jos se pääsee kosketuksiin balsa kuidun pään kanssa?

        No ei sinne vaahtoon tai balsaan tilavuutta enempää vettä mahdu. Joakim tuossa ylenpänä laski, että hänen 35 jalkaisessa on väliäaineen tilavuus tuollaiset 110 litraa. Eli jos kaikki väliaine katoaisi ja korvautuisi vedellä niin painoa tulisi 110 kg - väliaineen paino lisää. Ja kun se väliainekin kuitenkin jää sinne ...


      • FoamPommi
        NiinTaiNäinVaiNoinkohan kirjoitti:

        No ei sinne vaahtoon tai balsaan tilavuutta enempää vettä mahdu. Joakim tuossa ylenpänä laski, että hänen 35 jalkaisessa on väliäaineen tilavuus tuollaiset 110 litraa. Eli jos kaikki väliaine katoaisi ja korvautuisi vedellä niin painoa tulisi 110 kg - väliaineen paino lisää. Ja kun se väliainekin kuitenkin jää sinne ...

        Väliaineen paksuudesta tietysti kiinni, olen törmännyt huomattavasti paksumpiinkin täyte ratkaisuihin. Toiseksi väliaine jatkuu yleensä rungossa myös laidoille koko pituudelta, joten tilavuus kasvaa, kun vesi etenee kapilaarisesti, jos sitä jostain syystä sinne pääsee, toivottavasti ei. Vai mahtaako olla rakennettu niin että eri "osastoja"


      • Joakim1

        10-20 mm lienee alue, jolla suurin osa normaaleiden purjeveneiden väliaineista on. Tässä 20 mm: http://www.maestroboats.fi/M40/M40_Specification.htm ja 1/2" eli n. 12 mm lienee tavallisin.

        Ei noissa mitään osastoja ole muuten kuin alueet, joissa on umpilaminaattia. Yleensä rungon ja kannen liitosalue, kölipalkiston ja moottoripedin alue, peräsimen alue jne. Kannessa usein myös ruffin kyljet ja monet muotoillut alueet ovat umpilaminaattia.

        Balsa on täynnä vettä elävänä ja painaa n. 1000 kg/m3. Kuivattuna ja valikoituna väliaineena painoa on n. 100 kg/m3. Periaatteessa siis 900 kg/m3 voi mahtua vettä. Osan tuosta on jo ottanut hartsi laminoitaessa. Lisäksi balsan "vesikanavat" ovat laminaatista toiseen ja hyvin tehtynä päät on tukossa hartsilla. Tällöin siis vesi etenee erittäin hitaasti sivusuunnassa.

        Huonommin tehtynä sitten voi jäädä kulkureittejä lähinnä alueilla, jossa pinnat ovat kaarevia. Tällöin on pakko käyttää viiltoja balsassa, jotta balsa taipuu muotoon. Viiltojen on tarkoitus täyttyä hartsilla, mutta ilman alipainelaminointia se ei ole varmaa. Erittäin huonosti tehtynä laminaatti on irti osin tai kokonaan väliaineesta, jolloin vesi pääsee hyvin liikkumaan ja potensitaalisesti myös suoraan puun syihin. Tällöin lujuus on tietysti jo menetetty ennen vettäkin.

        Onhan noita balsalla tehtyjä veneitä punnittu runsaasti kilpapurjehdusta varten. Ei ole havaittavissa satojen kilojen painoeroja 80-luvulta nykypäivään puhumattakaan 10 % eroista.


      • Joakim1 kirjoitti:

        10-20 mm lienee alue, jolla suurin osa normaaleiden purjeveneiden väliaineista on. Tässä 20 mm: http://www.maestroboats.fi/M40/M40_Specification.htm ja 1/2" eli n. 12 mm lienee tavallisin.

        Ei noissa mitään osastoja ole muuten kuin alueet, joissa on umpilaminaattia. Yleensä rungon ja kannen liitosalue, kölipalkiston ja moottoripedin alue, peräsimen alue jne. Kannessa usein myös ruffin kyljet ja monet muotoillut alueet ovat umpilaminaattia.

        Balsa on täynnä vettä elävänä ja painaa n. 1000 kg/m3. Kuivattuna ja valikoituna väliaineena painoa on n. 100 kg/m3. Periaatteessa siis 900 kg/m3 voi mahtua vettä. Osan tuosta on jo ottanut hartsi laminoitaessa. Lisäksi balsan "vesikanavat" ovat laminaatista toiseen ja hyvin tehtynä päät on tukossa hartsilla. Tällöin siis vesi etenee erittäin hitaasti sivusuunnassa.

        Huonommin tehtynä sitten voi jäädä kulkureittejä lähinnä alueilla, jossa pinnat ovat kaarevia. Tällöin on pakko käyttää viiltoja balsassa, jotta balsa taipuu muotoon. Viiltojen on tarkoitus täyttyä hartsilla, mutta ilman alipainelaminointia se ei ole varmaa. Erittäin huonosti tehtynä laminaatti on irti osin tai kokonaan väliaineesta, jolloin vesi pääsee hyvin liikkumaan ja potensitaalisesti myös suoraan puun syihin. Tällöin lujuus on tietysti jo menetetty ennen vettäkin.

        Onhan noita balsalla tehtyjä veneitä punnittu runsaasti kilpapurjehdusta varten. Ei ole havaittavissa satojen kilojen painoeroja 80-luvulta nykypäivään puhumattakaan 10 % eroista.

        Joissain Terhi-veneissä, joissa siis on sisä- ja ulkokuori ja niiden välissä polyuretaanivaahtoa, on vettä päässyt imeytymään vaahtoon. Tällöin voi myös ulkokuori nousta kupruille, kun vettä kertyy sisälle. Silloin kuorien välinen tilavuus kasvaa ja veneestä tulee todella painava. Mahtaako lasikuitu voida myös kupruilla. Senhän näkee helposti ainakin Terheistä, joten kosteusmittausta ei tarvita.


      • Joakim1

        Terhit ovat aivan eri juttu. Ainakin osa noista on muistaakseeni ABS-muovia eikä lasikuitua. Sitten se vaahto on paikanpäälä tehtyä eikä levynä ostettua, kuten normaalin kerrosrakenteen väliaine.

        Lasikuituinen Terhi siis vastaa lähinnä peräsintä ja ne tunnetusti voivat imeä huomattavan määrän vettä tilavuuteensa nähden. Saattavat myös haljeta eikä halkeaminen välttämättä liity pakkaseen. Tutun 2000-luvun laatuveneessä oli peräsin halki ja vettynyt, vaikka vene ei ole koskaan ollut pakkasessa, vaan säilytetty lämpimässä hallissa.

        Tuo kellukemateriaalien vettyminen on tunnettu ongelma jo ainakin 70-luvulta. Kyse lienee siitä, että vaahdon tekoprosessi on mennyt jotain pieleen ja vaahto ei ole tasalaatuista eikä umpisoluista.


    • veneenrakentaja

      Jos vakavasti aikoo asiaan paneutua niin silloin ei muutama mittaus auta yhtäänmitään. Tällä palstalla jo aiemmin esitelty tubekanavaa pitävä tanskalainen hoitaa asian perusteellisesi. Lyhyesti otti pohjan aulki ja seuraa useiden pisteiden tilannetta mittausten ja Excel-taulukon avaulla ja mikäli olen ymmärtänyt oiken arvio on että ensi syksynä pääsee lyömään paikat peittoon.

      https://www.youtube.com/channel/UC5xDht2blPNWdVtl9PkDmgA

      • Seuraajamiekin

        Luulen, ettei Mads saa sitä pohjaa ikinä valmiiksi (kuivaksi). Kuten meillä, Tanskassakin on aivan kamala sää ympäri vuoden. No, ehkä jos tulee hellekesä...


    • Keulamies

      Tässä esimerkki todellisesta maailmasta. Vene on aikoinaan 90-luvun alussa brittiläisen laatuveistämön tekemä. Kyseinen vene oli maannut ymmärtääkseni viimeiset 8 vuotta välimeressä lukuunottamatta satunnaisia pohjanpuhdistuksia ja muita huoltotoimenpiteitä. Pohjaan ei ollut vedetty epoksia uutena mutta kylläkin Coppercoat antifoulingia joka siis on epoksihartsia ja kuparijauhetta. Pohjaa tarkasteltaessa paikanpäällä siinä oli useita 1-3 kämmenen kokoisia alueita joissa oli tiheään pieniä noin 3-4mm halkaisijaltaan ja noin 2-3mm kohoumaltaan olevia "rakkuloita". Niitä rapsuttaessa ei mitään tullut rakkuloista ulos. Veneestä tehtiin kaupat ja se siirtyi Suomeen ja säilytettiin ulkona ensimmäinen talvi. Samat rakkulat pysyivät saman kokoisina. Sittemmin vene siirrettiin lämpimään halliin talvisäilytyksen ajaksi lähinnä varustelun helpottamiseksi. Toisen hallikauden jälkeen (oli joka kesä vedessä noin 5-6 kk) pohja mitattiin eräällä kosteusmittarilla järjestelmällisesti noin 150 pisteestä. Mittarin lainanneelta kuivausalan ammattilaiselta, joka samalla kuivatteli ja seurasi kyseisellä mittarilla eräällä läheisellä telakalla työn alla olevaa venettä 5 kuukauden ajan, sain ohjeen kyseisellä mittarilla hyväksi arvoksi 30, jonka alle he eivät olleet päässeet kuivauksen päätteeksi missään kohtaa venettä. Ensimmäisellä mittauskerralla veneeni arvot olivat noin välillä 25-50 täysin randomina siten että 25 arvoa saattoi ilmetä oletetusta "märimmästäkin" kohdasta ja päinvastoin. Neljäntenä hallikautena päätin ryhtyä toimiin siitä huolimatta, että rakkulat suurimmalta osin (n70-80%) olivat hävinneet kokonaan ja loput pienentyneet kooltansa reilusti. Osa rakkuloista puhkesi omia aikojaan ja alta paljastui lähinnä suolaiselta maistuvaa valkoista jauhetta. Perimmäinen syy suureen urakkaan oli kuitenkin epäilys siitä, että Coppercoat saattoi aiheuttaa arvojen vääristymistä mutta ennenkaikkea käsitellä pohja kunnon epoksikerroksella. Höyläsin tarkoitukseen löytyvällä höylällä, kun sellainen sattuu löytymään pakista, pohjan puhtaaksi laminaattiin asti löytämättä mitään ihmeellistä. Työn aikana tuli myös hiottua kerros kerrokselta myrkkyä, Coppercoatia ja gelcoatia pois etenkin rakkuloiden kohdalta ja vaikutelmaksi jäi, että rakkulat olivat Coppercoatin ja gelcoatin välissä. Mittasin "kosteuden" paljaalta laminaatilta heti kuorinnan jälkeen ja parin kuukauden "kuivumisen" jälkeen samoista pisteistä kuin aikaisemminkin. Arvot olivat keskimäärin aivan samat kaikilla mittauskerroilla keskiarvon ollessa noin 30-35 joten vetelin epoksit ja uudet myrkyt päälle. Viime kesänä vene oli 6 kk vesillä ja nostettaessa pohja oli kuin pakasta vedetty, millaiseksi sen tein.
      Olen nähnyt parista samanmerkkisestä ja -ikäisestä veneestä, jotka ovat enimmäkseen olleet jatkuvasti suolaisessa vedessä, kuvia ennen ja jälkeen pohjan kuorimisen, todellisesta osmoosista, joten ehkä omassa tapauksessa Coppercoat oli jotakin auttanut.
      Mielestäni ei kannata ihan pienistä heti hätkähtää vaikka tietysti täysiä pommejakin on ja jopa niitä joissa ongelma on "korjattu" mutta se uusii muutaman vuoden päästä entistä pahempana. Koko kosteuden/vedenimeytymis/osmoosiasiassa on niin monta muuttujaa ja tekijää, että jopa asiantuntijoilla, sellaisilla jotka näkevät näitä tapauksia viikottain, on erittäin vaikea antaa mitään tarkkaa yhtenäistä lausuntoa tapauksista. Huonoimmalla onnella koko prosessi saa alkunsa jo laminointivaiheessa, kun laminointi on suoritettu liian suuren suhteellisen kosteuden vallitessa ja samalla on käytetty huonoja hartsilaatuja kustannusten säästämiseksi.

      • seppomartti

        Mielenkiintoinen tarina. Yhden Coppercoatluennon kuunnelleena muistelen, että ei suositella smaalattavaksi muiden antifowlingienpäälle. Mutta ei kai ole tarkoitettu epoksiprimerien korvaavaksi. Ymmörsinkö oikein, että vielä 12 v käsittelemätyömyyden jälkeen ko antofowling toimi eliönestona kuplista huolimatta?. Hienoa.
        Kaikki pohjan maalikerroksessa näkyvät kuplat eivät ole muovilaminaatin osmoosia. Maalikerrokset voivat erota toisistaan siten, että kuplat ovat epoksikerroksen eli vesisulun ulkopuolella kovien myrkkykerrosten välissä. Erään artikkelin mukaan tällaisten vaarattomien kuplien riski lisääntyy maalikerrosten lukumäärän ja paksuuden lisääntyessä. Riskiraja muodostumiselle taisi olla 10v / 10 maalikerrosta/ yli 40 u paksuus.
        Kaikki kuplat eivät ole rungon osmoosia


    • yhdys

      Kosteus mittaukset ja purjevene kauppa ovat kuitenkin sataprosenttisesti yhdyssanoja.

      • Kieliposliini

        Ehkäpäsuomenkielessäpitäisikirjoittaakaikkisanatyhteen,niinkukaaneitekisienääyhdyssanavirheitä.


      • huumoriaveneeseen

        Hohoo, aivan loistava kommentti, kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe