Voi voi kun nämä kielikiihkoilijat elävät

aika.nannaa

menneessä, ja kuvittelevat että ruotsin kieli edelleen olisi muka tärkeä kieli suomalaisille. Vedotaan hädissään pohjoismaisuuteen, että on tärkeää osata ruotsia Pohjoismaissa.

Ihan höpöhöpöö, sillä muissa Pohjoismaissa enkku käy varsin hyvin, vain rkp luulee että ruotsia on pakko käyttää.

Menneisyydessä eläjät..hehhehehehee!

28

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pqopoqpoeåpo

      Ei kukaan ole "hädissään vedonnut pohjoismaisuuteen" missään yhteydessä (sitä paitsi ruotsia käytetään pohjoismaisessa yhteistyössä laajasti; jos et itse ole mukana tällaisessa, niin et voi tietää asiaa). Ruotsi on lisäksi käyttökieli Suomessa yksityisissä yrityksissä edelleen, julkisista puhumattakaan. Vaikka ruotsin pakollisuus poistuisi kokonaan kouluista, niin firmoissa tarvitaan ruotsintaitoisia edelleen.

      • huomautan

        Hohhoijaa taas. ELI kannatat pakkoruotsituksen lopettamista? Muuta johtopäätöstä ei tuosta vuodatuksesta voi tehdä.


    • lycka.till

      Suomessa on siis kaksi eri kansaa? Suomen kieliset ja österbotit? Uudenmaan ruotsikot eivät kaipaa omaa autonomiaa, mutta siellä lähellä uumeåå haluavat: Miksikö? He eivät osaa suomea, ja kaikki totuus tulee ruotsin median kautta. Siinä se.

      • tänk.nu.lite

        Nejnej det finns bara ett folk i Finland, språket är helt irrelevant och har ingenting med nationalitet att göra.


      • eieieieieiei
        tänk.nu.lite kirjoitti:

        Nejnej det finns bara ett folk i Finland, språket är helt irrelevant och har ingenting med nationalitet att göra.

        Ei pidä paikkaansa.


      • PelleH

        Olisiko aika arvioida pakollinen virkamies ruotsi uudelleen.
        Jos manner suomessa asuu n.260 000 ruotsinkielistä, kuinkahan moni heistä ei tulisi toimeen asioimalla suomen kielellä.
        Sanon tämän itse kaksikielisenä.


    • Lukiossa venäjää lukenut kaveri sai kesäduunin 3000€/kk. Palkka olisi parempi, jos jäisi vakituiseksi. Stockmann maksaa alle puolet.

      • Hieno homma! Onko kaverisi oppinut venäjää pelkästään koulussa vai onko hänellä venäjä ensimmäisenä tai toisena kielenä?

        Osaamalla ruotsia saa myös paremkin töitä kuin jos ei osaa. Itse en tunne yhtäkään työtöntä surua.


      • Ankdam kirjoitti:

        Hieno homma! Onko kaverisi oppinut venäjää pelkästään koulussa vai onko hänellä venäjä ensimmäisenä tai toisena kielenä?

        Osaamalla ruotsia saa myös paremkin töitä kuin jos ei osaa. Itse en tunne yhtäkään työtöntä surua.

        Surut saavat kyllä töitä, koska pakkoruotsin avulla on järjestetty etuilu systeemi. Me emme puhu ruotsin osaamisesta, vaan pakkoruotsista. Opetuksen avulla ei kukaan ruotsia kunnolla opi. Toki ruotsia ei oikeasti tarvita ja siitä luopuminen on järkevää. Ahvenanmaa pärjää yhdellä kielellä mainiosti.


      • Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Surut saavat kyllä töitä, koska pakkoruotsin avulla on järjestetty etuilu systeemi. Me emme puhu ruotsin osaamisesta, vaan pakkoruotsista. Opetuksen avulla ei kukaan ruotsia kunnolla opi. Toki ruotsia ei oikeasti tarvita ja siitä luopuminen on järkevää. Ahvenanmaa pärjää yhdellä kielellä mainiosti.

        Ei ne kaikki ruotsin kielen taitoiset suinkaan virkamiehiksi päädy joten voit unohtaa pakkoruotsiväitteen. Sen sijaan sitä ruotsia kaivataan laajasti ihan yksityisellä puolella, erilaisissa palveluhommissa täällä ranikolla?


      • Ankdam kirjoitti:

        Ei ne kaikki ruotsin kielen taitoiset suinkaan virkamiehiksi päädy joten voit unohtaa pakkoruotsiväitteen. Sen sijaan sitä ruotsia kaivataan laajasti ihan yksityisellä puolella, erilaisissa palveluhommissa täällä ranikolla?

        Hieno homma, onkin syytä keskittää ruotsin kielen käyttö sinne rannikolle.
        Lappeenrannassa harvemmin tarvitsee ruotsia, siellä työllistyy hyvin, jos osaa venäjää. Valitettavasti kaikki venäjän taitoiset ovat venäläisiä Suomen typerän kielipolitiikan takia. Seuraava muuttoaalto tulee Venäjältä.


      • Ankdam kirjoitti:

        Ei ne kaikki ruotsin kielen taitoiset suinkaan virkamiehiksi päädy joten voit unohtaa pakkoruotsiväitteen. Sen sijaan sitä ruotsia kaivataan laajasti ihan yksityisellä puolella, erilaisissa palveluhommissa täällä ranikolla?

        Ankdam on erinomainen esimerkki kiihkonationalistista. Hänen olisi syytä omaksua humaani länsimainen ajattelutapa. Humaani ihminen suvaitsee kanssaihmisen harjoittaa haluamaansa uskontoa ja opiskella haluamaansa kieltä.


      • kaksikotimaista
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Surut saavat kyllä töitä, koska pakkoruotsin avulla on järjestetty etuilu systeemi. Me emme puhu ruotsin osaamisesta, vaan pakkoruotsista. Opetuksen avulla ei kukaan ruotsia kunnolla opi. Toki ruotsia ei oikeasti tarvita ja siitä luopuminen on järkevää. Ahvenanmaa pärjää yhdellä kielellä mainiosti.

        Eivät pelkästään "surut" saa, vaan myös suomenkieliset, jotka osaavat ruotsia. Veljeni on käynyt ruotsinkielisen koulun, ja hän ei ole koskaan ollut työttömänä. Olen varma, että hänen kahden kotimaisen kielen taitonsa on se syy tähän.


      • Likkax
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Ankdam on erinomainen esimerkki kiihkonationalistista. Hänen olisi syytä omaksua humaani länsimainen ajattelutapa. Humaani ihminen suvaitsee kanssaihmisen harjoittaa haluamaansa uskontoa ja opiskella haluamaansa kieltä.

        Lukiolaislikka puolestaan on kunnostautunut väärän tiedon levittämisessä palstalle ja esiintyy usealla eri nimimerkillä.


      • Likkax kirjoitti:

        Lukiolaislikka puolestaan on kunnostautunut väärän tiedon levittämisessä palstalle ja esiintyy usealla eri nimimerkillä.

        Olemme rekisteröineet nimimerkin. Esiinnymme yhtenä ryhmänä. Toki ryhmästä voi joku kirjoittaa omiin nimiinsä.


      • Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Ankdam on erinomainen esimerkki kiihkonationalistista. Hänen olisi syytä omaksua humaani länsimainen ajattelutapa. Humaani ihminen suvaitsee kanssaihmisen harjoittaa haluamaansa uskontoa ja opiskella haluamaansa kieltä.

        Osoittaisitko kirjoituksen jossa olen ollut sitä mieltä ettette te suomenkieliset saisi opiskella mitä lystäätte?

        Olen toki useassa yhteydessä perustellut ruotsin osaamisen hyötyjä, olen kannustanut kielten opiskeluun ja suhtaudun täysin kiihkottomasti mahdolliseen kokeiluun.
        Mikä minusta siis tekee kiihkonationalistin? Sekö että puolustan omaa asemaani suomalaisena ja pidän kiinni lakisääteisistä kielellisistä oikeuksistani?

        Read my lips, opiskele tai ole opiskelemati, minulle aivan sama.

        Velvollisuudet minua kohtaan ovat yhteiskunnalla, ei yksittäisellä persufennolla!


      • kaksikotimaista kirjoitti:

        Eivät pelkästään "surut" saa, vaan myös suomenkieliset, jotka osaavat ruotsia. Veljeni on käynyt ruotsinkielisen koulun, ja hän ei ole koskaan ollut työttömänä. Olen varma, että hänen kahden kotimaisen kielen taitonsa on se syy tähän.

        Ruotsin kieliseen kouluun ei hyväksytä suomenkielisiä, romaneja tai maahanmuuttajia. Pakkoruotsi ei työllistä ketään ja opiskelusta huolimatta nuoriso on työttömänä. Vaatimus ruotsin osaamisesta monessa virassa estää nuoria saamasta ensimmäistä työpaikkaa. Erittäin moni ylioppilas ei pysty, eikä suostu ruotsia puhumaan. Opetus on ollut turhaa!


      • kiitos_
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Olemme rekisteröineet nimimerkin. Esiinnymme yhtenä ryhmänä. Toki ryhmästä voi joku kirjoittaa omiin nimiinsä.

        päivän naurut, kiitos :)


      • Levittäjä
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Ruotsin kieliseen kouluun ei hyväksytä suomenkielisiä, romaneja tai maahanmuuttajia. Pakkoruotsi ei työllistä ketään ja opiskelusta huolimatta nuoriso on työttömänä. Vaatimus ruotsin osaamisesta monessa virassa estää nuoria saamasta ensimmäistä työpaikkaa. Erittäin moni ylioppilas ei pysty, eikä suostu ruotsia puhumaan. Opetus on ollut turhaa!

        "Ruotsin kieliseen kouluun ei hyväksytä suomenkielisiä, romaneja tai maahanmuuttajia. "

        Koska ajattelit lopettaa väärän tiedon levityksen palstalle?


      • Ankdam kirjoitti:

        Osoittaisitko kirjoituksen jossa olen ollut sitä mieltä ettette te suomenkieliset saisi opiskella mitä lystäätte?

        Olen toki useassa yhteydessä perustellut ruotsin osaamisen hyötyjä, olen kannustanut kielten opiskeluun ja suhtaudun täysin kiihkottomasti mahdolliseen kokeiluun.
        Mikä minusta siis tekee kiihkonationalistin? Sekö että puolustan omaa asemaani suomalaisena ja pidän kiinni lakisääteisistä kielellisistä oikeuksistani?

        Read my lips, opiskele tai ole opiskelemati, minulle aivan sama.

        Velvollisuudet minua kohtaan ovat yhteiskunnalla, ei yksittäisellä persufennolla!

        Vaikea ymmärtää, että kutsutte meitä haukkumistarkoituksessa persufennoiksi.
        Meillä ei ole Persujen jäsenkirjaa. Suomenkielisistä vain osa on persuja.
        Tosin persut näyttävät olevan hyvin suvaitsevaisia nimenomaan kieliasioissa.
        Persujen kielipolitiikalla pärjää EU-ssa ja globaalisti. RKP:n kiihkonatiolismilla vain Impivaarassa.


      • Levittäjä kirjoitti:

        "Ruotsin kieliseen kouluun ei hyväksytä suomenkielisiä, romaneja tai maahanmuuttajia. "

        Koska ajattelit lopettaa väärän tiedon levityksen palstalle?

        Nikkilässä esimerkiksi on rakennettu aita suomen-ja ruotsin kielisen koulun väliin. Välitunnit on määrätty pidettävän eriaikaan.


      • persuus.1
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Vaikea ymmärtää, että kutsutte meitä haukkumistarkoituksessa persufennoiksi.
        Meillä ei ole Persujen jäsenkirjaa. Suomenkielisistä vain osa on persuja.
        Tosin persut näyttävät olevan hyvin suvaitsevaisia nimenomaan kieliasioissa.
        Persujen kielipolitiikalla pärjää EU-ssa ja globaalisti. RKP:n kiihkonatiolismilla vain Impivaarassa.

        persuja olette kaikki, ei epäilystäkään


      • mnjhmm
        Ankdam kirjoitti:

        Hieno homma! Onko kaverisi oppinut venäjää pelkästään koulussa vai onko hänellä venäjä ensimmäisenä tai toisena kielenä?

        Osaamalla ruotsia saa myös paremkin töitä kuin jos ei osaa. Itse en tunne yhtäkään työtöntä surua.

        Sivumennen sanoen, minä tunnen. Eikä tunnu muutenkaan elämä olevan kovin auvoista.


      • Idioottimaisen_hyvää

        Missäköhän mielessä idioottimainen? Onko kaikki positiivinen yrittäminen palstafennomaanin mielestä aina "idioottimaista". Onko onnistuminen "idioottimaista"? Onko tasapuolisuus "idioottimaista" - siis se, että sekä suomen- että ruotsinkielisillä on halutessaan oikeus/mahdollisuus tulla tai pyrkiä toisen kotimaisen kielen kouluihin/yliopistoihin?


      • hdghhvv
        Levittäjä kirjoitti:

        "Ruotsin kieliseen kouluun ei hyväksytä suomenkielisiä, romaneja tai maahanmuuttajia. "

        Koska ajattelit lopettaa väärän tiedon levityksen palstalle?

        Kerro missä ruotsinkielisessä koulussa on esim. romaneja?


      • hdghhvv kirjoitti:

        Kerro missä ruotsinkielisessä koulussa on esim. romaneja?

        Romaneja tuskin on missään ruotsin kielisessä koulussa . Matuja saattaa muutama olla jossain, mutta Finlandssvenska on hyvin kansalliskiihkoinen. Tässä ympäristössä tehdään töitä vain ruotsia äidinkielenään puhuvan valkoihoisen hyväksi. Monikulttuurille ja suvaitsevaisuudelle ei ole tilaa. Edes skolsvenskan suorittaneita terveysalan ammattilaisia ei suvaita hoitamaan terveyttä.


      • aldrig.I.livet
        hdghhvv kirjoitti:

        Kerro missä ruotsinkielisessä koulussa on esim. romaneja?

        No ei missään.


    • Romaneja ei hyväksytä ruotsin kielisiin kouluihin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe