En ole enää minä

vihai.nen

Kuinka paljon vihaa ja katkeruutta voi tuntea?

Olen hauska, älykäs, huumorintajuinen ja tutustuttua hyvää seuraa. Olen todella empaattinen ja kykenen keskimääräistä paremmin asettumaan sellaisenkin ihmisen asemaan, jonka tilanteessa en ole ollut itse.

Mutta noita puolia on nykyään lähestulkoon mahdotonta huomata minussa. Tiedän että ne ovat vielä jossain, mutta sairaus syö minua hyvää vauhtia. Tunnen silmitöntä vihaa, katkeruutta ja kateutta heitä kohtaan, joilla menee paremmin. Koen, ettei minua ymmärretä vaan saamattomuuteni leimataan laiskuudeksi ja tyhmyydeksi. Tunnen jatkuvaa ahdistusta.

Tiedän, että viha on todella paha asia ja on pilannut monia ihmisiä ja on yksi suurimmista syistä maailman pahuudelle, mutten pääse sitä pakoon. Järki pelaa sentään vielä, mutta pahat tunteet on kuin jättimäinen musta sumupilvi pääni sisällä, joille järki koettaa puhua mutta ei saa yhteyttä. Vihaan muita, vihaan itseäni.

Ajoittain olen ihan ok. Muissa on hyvää, minussakin on hyvää. Ihmiset ovat kauniita ja minä olen kaunis. Mutta se ei ikinä kestä muutamaa päivää kauemmin. Haluan kuolla tai elää terveenä.

9

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtklnb

      Onko sairautesi joka sinua syö fyysinen vai psyykinen, eli se vihan ja katkeruuden tunne, josta kerroit ?
      Sinulla on varmaan joku käsitys, milloin ja miksi se alkoi ?
      Kun löytää syyn, voi löytää "lääkkeen". Voi alkaa parantua.

      • vihai.nen

        Yksinkertaisesti masennus, josta ei ole edes virallista diagnoosia, mutta lääkärin epäily. Alkamisajankohtaa en tosiaankaan tiedä, ehkä samoihin aikoihin kun sairastuin syömishäiriöön (josta nyt parantunut) eli noin 6 vuotta sitten.


    • Jaipur

      Siiskö tunnet itsesi väärinymmäretyksi ja aloit vihata muita ja olla katkera ?
      Ei kannata luulla, että kukaan tässä elämässä helpolla pääsee.
      Ketään ei kannata kadehtia. Jokaisella on ongelmansa. Ennemmin tai myöhemmin.
      Kukaan ei ruusuilla tanssien pääse elämäänsä läpi.
      Miksi itseäsi vihaat ? Senkä takia, että vihaat muita ja pahojen tunneolojen takia ?
      Monien muittenkin kuin sinun posiitiviset puolet jäävät piiloon maailmalta,
      eihän sitä itseään kukaan voi tuodajatkuvasti aktiivisesti esille, saamatta itserakkaan leimaa.
      Sinulla on ne positiiviset puolet, ole onnellinen niistä, niillä on käyttöä tulevaisuudessakin
      ja nyt päästäksesi huonojen tuntemusten yli.
      Hellitä vähän ! Tee jotain mukavaa, mistä oikein paljon pidät !
      Ota rennosti, älä vaadi itseltäsi liikaa ! Äläkä ajattele koko ajan itseäsi !
      Keskity muuhunkin välillä kuin itseesi ja olotilaasi.

      • vihai.nen

        Yritin siis selittää juuri sitä, että järki sanookin ettei kateus, viha ja katkeruus ole hyväksi ja niistä tulisi hankkiutua eroon, mutta järkiperäiset ajatukset tuntuvat pelkiltä sanoilta isojen, pahojen tunteiden rinnalla. Ihan kuin olisi kaksi puolta, josta pelkkä järkiperäinen ajattelu on hallittavissa ja tunteet riehuu itsekseen antamatta järjelle yhtään vaikutusvaltaa.


      • Ehkä_toivun_ehkä_en

        Mahdatko olla syönyt mielialalääkkeitä pitkään, kenties vuosia? Minulla muuttui niiden pitkäaikaisen käytön myötä persoonallisuus juuri tuolla kuvaamallasi tavalla. Kaikkien kanssa toimeen tulevasta, rauhallisesta ja tasaisesta ihmisestä muutuin riidanhaluiseksi, hermostuneeksi ja vihamieliseksi.

        Lääkeyritykset varmaan sanoisivat, että lääkkeet ne vain kuorivat todellisen persoonani sieltä esiin. ;)


      • vihai.nen

        En ole syönyt mitään mielialalääkkeitä, enkä aio ottaa vaikka niitä määrättäisiinkin.


      • hgnbqw
        vihai.nen kirjoitti:

        Yritin siis selittää juuri sitä, että järki sanookin ettei kateus, viha ja katkeruus ole hyväksi ja niistä tulisi hankkiutua eroon, mutta järkiperäiset ajatukset tuntuvat pelkiltä sanoilta isojen, pahojen tunteiden rinnalla. Ihan kuin olisi kaksi puolta, josta pelkkä järkiperäinen ajattelu on hallittavissa ja tunteet riehuu itsekseen antamatta järjelle yhtään vaikutusvaltaa.

        Se on autonominen hermosto, joka on ehkä ottanut vallan. Siihen ei järjen selitykset tehoa.
        Harvoin helposti itsekseen paranee, jos sitä on kestänyt kauan ja kääntäen: se, että sitä on kestänyt kauan juuri tarkoittaa, ettei ole parantunut "itsekseen". Terapiat voi auttaa ja vaikka joku kevyt lääkitys, mutta jokainen päättää, mitä lääkettä haluaa vai nieleekö omaa "myrkkyään", sitä tautia.
        Lääkkeisiin ei kannata ryhtyä, jos ilman kestää helvettiään.
        Lääkkeistä voi tulla kuitenkin toinen helvetti.


    • Feeniksin_kyynel

      Oletko etsinyt ongelmaan apua jo jotenkin?

      Joku psykologi varmaan osaisi parhaiten sanoa, mikä tässä tilanteessa olisi järkevintä menetellä.

      Tunteitaan, niihin suhtautumista ja ajatteluaan voi arjessaan harjoittaa toki ilman psykologin tai psykoterapeutin apuakin. Psykologeilta voi kyllä pyytää tähän keinoja, joita sitten itse voi käyttää.

      Puhutaan "tunnetaidoista" tai "tunneälystä" .
      Kaiken perusta on omien tunnetilojen huomaaminen ja tunnistaminen. En tiedä, mutta tästä voi ehkä myös löytyä nopealla haulla lisätietoa.

      Toki masennuksen hoidossa esimerkiksi kognitiivisen psykoterapian avulla pyritään juuri muuttamaan haitallisia ajatuskulkuja, jotka ruokkivat entisestään vaikkapa juuri vihan tunnetta.

      Itse kysyisin alan ammattilaiselta mikä voisi auttaa.

    • CmClane

      Sitä voi tuntea paljon ja kauan. Itse olen hyvin samanlainen kuin itseäsi kuvailit. Tunnen vihaa ja katkeruutta niin itseäni kuin muita kohtaan. Tavallaan en halua liikaa antaa itsestäni kenellekään koska kaikki voivat kuitenkin loppujen lopuksi lyödä puukon selkään. Ympärilläni olevat ihmiset ovat minulle joko ystäviä tai vihollisia. Tiedän, olen hyvin mustavalkoinen.

      Tiedän myös että kuulosta varmaankin hyvin raskaalta elämältä ja tiedän myös olevani toisinaan aika raskas tapaus ympäristölleni. Olen rajatilapersoonallisuus kuntoutuja. Olen syönyt yli kymmenen vuotta mielialalääkkeitä ja koen että ne eivät enää auta mitään.

      Haluaisin itsekin olla joskus (parhaimpina päivinä olenkin) huoleton ja iloita elämästä mutta ei se vaan aina onnistu. Viha on todella raastava mutta myös voimaannuttava mutta niin kuluttava. Itseäni auttaa rakas harrastus onneksi vaikka välillä ahdistaa niin ettei sitäkään saa tehtyä.

      Jonain päivänä, joskus, kaikki on paremmin ja maailmassa on enemmän värejä...voimia kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1992
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      158
      1682
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe