Kirjan suunnittelu

Aino521

Miten paljon ja mitä suunnittelette ennen kuin lähdette kirjoittamaan? Esimerkiksi:
Koko juoni - pääkohdat -ei ollenkaan
Henkilöiden ominaisuudet -tausta -motiivit - ei ollenkaan
Jne.
Millaisia suunnittelutapoja käytätte?
Esimerkiksi:
Mind-map
Ranskalaiset viivat
Kuva
Jne.

16

1564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helpfull

      Luonnostelen juonen ja päähenkilöt, en oikeastaan muuta. Sen jälkeen annan tarinan viedä. Yleensä teen eka luonnokset käsin vihkoon ja sieltä siirrän scriveneriin. Käytän vihkossa yleensä ranskalaisia viivoja, välillä teen pieniä midmappeja. Pari karttaakin on tullut piirrettyä.

    • Paperipoika

      Kirjoitin ensimmäisen kirjani suunnittelematta sen ihmeemmin, vain juonen pääkohdat mielessäni. Seurauksena oli se, että käsikirjoituksen ollessa jo hyvin pitkällä törmäsin ongelmiin, jotka johtuivat tästä sunnittelemattomuudestani. En tiennytkään miten siirtyä tilanteesta toiseen ja henkilöhahmot tuntuivat epäjohdonmukaisilta, kun en ollut tehnyt heille luonnekuvauksia etukäteen. Taustatietoa aloin etsiä vasta kesken kirjoitusprosessin ja moni asia muuttui sen myötä. Kun aloitan seuraavan projektin, aion tehdä ainakin luku-luvulta juonisuunnitelman ja luonnekuvaukset ennen kuin aloitan varsinaisen kirjoittamisen.

    • täysipäiväinen

      Olen varmaankin jossain kultaisessa välimaastossa.

      Ensimmäiseksi kirjoitan päähenkilöistä jopa kymmeniä sivuja laveat henkilötutkielmat: taustat, motiivit, tavoitteet, puutteet, kipukohdat. Miksi ovat juuri sellaisia kuin ovat ja mitä asialle pitäisi tehdä? Tyyliin "6 kipupistettä" ja "paras hetki tähänastisessa elämässä ja miksi?" Minulle kaikki lähtee kiinostavista henkilöistä. Olen kiinostunut juurikin siitä, että miten monimutkaisia olentoja me olemme ja miten yksilöllisesti me reagoimme ja miten kaikki (ainutlaatuiset kokemuksemme) vaikuttavat kaikkeen.

      Seuraavaksi teen nelikenttäanalyysin, jolla varmistan, että tarinassa on riittävästi jännitettä. Elikkä en välitä kirjoittaa staattisista hahmoista! :) Päähenkilöiden pitää olla itse itsensä pahimpia vihollisia ja toinen toistensa pahimpia painajaisia ja minä haen ja luon ne parhaat olosuhteet SWOT-ristiriidoille. Tämä on minulle ehkä se tärkein konkreettinen työkalu. Tällä syntyy jänniteisiä kohtauksia kun päähenkilöt purkavat ja työstävät ristiriitojaan ja patoutumiaan. Ennen kuin edes lähden kirjoittamaan juonta auki niin tiedän jo, että siellä pitää olla tällainen-ja-tällainen kohtaus, jossa pohjimmiltaan työstetään tätä-ja-tätä kipukohtaa/teemaa. Kohtaus itsessään voi toki sitten ulkoisilta puitteiltaan ja pinnaltaan olla jotain ihan muuta.

      Sitten kasvatan ja kirjoitan juoni- ja kohtausaihioista 5-10 sivun synopsiksen keskittyen klassisiin käännekohtiin ja päähenkilöiden "kasvutarinaan" tai matkaan, en kuitenkaan luku-luvulta. Synopsiksesta noukin ne pääkohdat kuollut puu-kortistokorteille, jotka järjestän olkkarin lattialle päiväksi tai pariksi storyboard-tapaisesti ihan vain varmistaakseni, että homma etenee loogisesti ja missään ei ole aukkopaikkoja. Aukot täytän jos tarvis. Sen enempää en tähän metodiin enää palaa, vaikka tiedänkin, että kollegoilla on seinät näitä korkkitauluja täynnä monta kuukautta. ;)

      Itse kirjoitusprosessissa tarina elää ja muokkaankin synopsis-työkalua sitä mukaan kun oivalluksia syntyy. Yritän pitää tarinan pääteeman/"sanoman" johtotähtenä, jolle kaikki muu on alisteista. Tämä "slogan" on liimattuna ruudun yläkulmaan kun kirjoitan tarinaa auki, muistutuksena, että kaikki mahdollinen tukee tätä "sanomaa." Kaiken tarkistamista ja taustatyötä vaativat yksityiskohdat "(paljonko Tampereella maksaa linja-autolippu" tvs.) tarinan edetessä merkkaan punaisella tekstiin ja "ohitan" ja palaan & otan selväksi myöhemmin, koska muuten hukun internetin ihmemaahan tekemään pelkkää taustatutkimusta eikä kirjoittamisprosessini pysy enää kasassa. Eli en halua jumiutua yksityiskohtiin ensimmäisessä "aukikirjoitusvaiheessa." Mutu-tuntumalla tuntuu olevan monelle kollegalle se isoin kompastuskivi kirjan kirjoittamisen & julkaisun vs. loputtoman kirjoitus/työstämisprosessin välillä.

      Vaikka tiedänkin mitä päähenkilöni tarvitsevat päästäkseen sinne viimeiselle sivulle niin silti se matka ja miten he sinne lopulta päätyvät yllättää minut kaikesta kartoittamisesta huolimatta. Ja se on ihan parasta tässä työssä! Tarina on minun mutta silti itsekin saan nauttia sen löytämisestä. :)

      • täysipäiväinen

        "Kiinostavista" ja "kiinostunut" -- ääh! Kiinnostavia ja kiinnostunut. Oikeesti! Kyllä mä osaan nää! ;)


    • kirjoittajaminäkin

      Vau, "täysipäiväisen" alkuvalmistelut kuulostavat vakuuttavilta. Täytyypä laittaa itselle muistiin. Entisenä kirjallisuudenopiskelijana olen aina lähestynyt kirjoittamista ja juonenkuvausta enemmän tutkijatyyppisesti (eli lukenut paljon taustaa) ja kadottanut siinä samassa romaanin punaisen langan. Noilla täyspäiväisen vinkeillä voisi saada ryhtiä rakenteeseen sen sijaan että hukkuisi yksityiskohtiin.

    • ttttttttttttttttttt

      Ensimmäinen viritelmäni lähti käyntiin ilman selkeää näkemystä siitä, mihin pyrin. Oli paha virhe. Jouduin kirjoittamaan 250 sivun tarinan tavallaan uusiksi kahdeksan kertaa. Aikaa kului kaikkinensa yli vuosi. Vaikka tulisikin hylsy, niin ihan ok mieli nyt. Eka versio oli ihan kamala.

      Luin äskettäin joitain kotimaisia nuorehkoja mieskirjailijoita ja huomasin, että heillä oli ollut alussa hyvä ja hauska idea, mutta loppua ei ollut selvästikään mietitty. Molemmat kirjat alkoivat sekoilla loppua kohden sillai unenomaisesti. Teki mieli jättää kesken.

      Itse en tykkää siitä ajatuksesta, että eka luvun pitää olla tyrkky, mutta viimeisen luvun pitää olla pirun hyvä. Ennen ei kannata lähetellä mihinkään, jollei ole julkkis.

      • kellokahdeksan

        Sinäkin Brutukseni! Olen samassa tilanteessa jo toista vuotta. Käytitkö arvostelupalvelua? Omani, n. 250s, on nyt 4. kertaa arvostelussa.

        Olen siis kirjoittanut sen 4 kertaa omasta mielestäni valmiiksi, on kova urakka, eikä tässä vaiheessa enää voi jättää kesken.

        Lähetit toivottavasti omasi kaikille mahdollisille kustantajille?


    • karhu_900

      Olisi kiva kuulla lisää siitä, miten kehittelette henkilöhahmoja ennen varsinaista kirjoitustyötä. Ajatteletteko te henkilöhahmoja pareina? Itse teen niin, että ajattelen heitä alusta asti suhteessa toisiinsa. He rakentuvat hahmoina ja koko tekstin jännite sitä kautta, että luon tilanteita samalla, kun mietin millaisia henkilöhahmot ovat. Ts. dialogi on mukana jo tässä hahmojen suunnitteluvaiheessa. Tuleeko teille mieleen jotain, miten voisin tätä tekniikkaani vielä jatkojalostaa.

      Entäpä sitten luvut. Teettekö selkeitä kohtausluetteloita? Millaisia tekniikoita käytätte tässä?

      • Orava_

        Minäkin ensin ajattelen henkilöhahmoja suhteessa toisiinsa ja miten he puhuvat toisilleen, käyttäytyvät tai reagoivat toistensa seurassa. Mitä he eivät kerro toisilleen tai käyttääkö kirosanoja vain tämän henkilön seurassa? Lähinnä syntyy kirjoittaessa, en etukäteen paljon mieti.

        Minulle tärkein tekniikka on miettiä mitä he haluavat ja mitä he tarvitsevat, motiiveja ja muuta. (Hahmojen pitää aina haluta jotakin) Kirjoitan esim.
        A haluaa elää yksin - tarvitsee ystäviä. Usein lisään juonen keksittyäni missä kohtaa henkilähahmo tajuaa, että hänen tahtonsa ei ole se mitä hän oikeasti tarvitsee (motiivi muuttuu -> hahmo muuttuu) Pidän tätä tärkeänä kohtana, joka kannattaa tehdä! Suosittelen sinullekin. Tähän voi vielä lisätä esim. Tavoitteet ja niitä estävät voimat.
        Esim. A tarvitsee ystäviä -> yrittää hankkia ystäviä <- hänen työnsä pistää läheiset ihmiset vaaraan.

        Lisäksi saatan lisätä joitakin pieniä yksityiskohtia, joita en muista päässäni. Esim. C kantaa mukanaan golf-palloa tai B ei mene hissiin -> myöhemmin selviää, että hänellä on hissikammo.

        Minulla on tapana tehdä kuulakynällä piirros henkilöistä. Tämän jälkeen tiedän miltä he näyttävät ja mitä kauemmin työskentelen henkilöhahmojeni kanssa, minusta alkaa tuntua, että piirustukset ovat kuvia läheisistä ystävistäni ja voin kuvia katsomalla muistaa täsmälleen minkälaisia "eläviä ihmisiä" he ovat.

        Muuta en tee, koska en koe tarpeelliseksi.

        Minun kohtausten suunnittelu on lähinnä tällaista:
        --
        • A ja B tapaavat
        -A yrittää ystävystyä
        -B paljastuu viholliseksi, koska golf-pallo
        "Sinä olet C!"
        "Ja sinä olet pian laatikkossa."
        • Pako
        -A käyttää tässä varastamaansa autoa hyödyksi
        -luulee, että pääsi pakoon
        -autoon törmätään ja A menettää tajunsa
        • Varastossa, sidottu
        "Kerro missä D on"
        -A pääsee irti
        -taistelu ja pako
        -päätyy hissiin, C voitolla
        -A painaa vahingossa nappulaa ja hissi alkaa liikkua
        -C hermostuu -> A pääsee voitolle
        • Lopetus
        -A saa työparin, joka vaikuttaa kivalta

        Suurin piirtein tuollaista. Usein kirjoittaminen ja suunnitelu etenee minulla tässä järjestyksessä
        1. Idea -> muutama luku suunnittelematta ideamyrskyn vallassa (usein nämä luvut ovat loppujen lopuksi keskellä tarinaa tai osa loppuhuipentumaa)
        2. Loppuratkaisun miettiminen päässä
        3. Alun suunnitelmaton kirjoittaminen (1-3 ensimmäistä lukua kirjoitan vain olemaan siellä, kunnes lopuksi kirjoitan ne kunnolla)
        4. Kohtaussuunnittelu

        Näin minulla homma toimii.


        Ps. tuo suunnitelma muodostui esimerkkieni pohjalta, ei oikea.


    • karhu_900

      Hei,

      toi 'mitä he eivät kerro toisilleen' on hyvä lisä, samoin se että motiivin muutos on henkilöhahmon muutos (mikä taas voi vaikuttaa tuleviin tilanteisiin ja niiden dynamiikkaan). Totta sekin, että henkilöiden kohtaama vastustus on tärkeä osa draaman kaarta.

      Minä mietin paljon omaa symbolista ajatteluani. Kirjoitan aamulla heti ensimmäisenä ylös uneni ja käyn läpi ne symbolisella tasolla. Ylipäätään pyrin kehittämään symbolista ajatteluani, koska uskon pystyväni symbolien kautta, välittämään viestini paremmin myös lukijalle. Esimerkkinä ihan näinkin yksinkertainen juttu, että jos kirjoitan vaikkapa huulista, mietin tarkkaan mitä huulet symboloi. Unet ohjaavat todella paljon kirjoitusprosessiani muutenkin. Esimerkiksi sitä kautta, että tutkin millaista vastustusta itse unissani kohtaan :-)! Ja millaisia tunteita ne herättää.

      Kirjoitan aika omakohtaisista aineksista, vaikka henkilöhahmot elävät omaa elämäänsä.

      Analysoin paljon tunteita myös. Kirjoitan henkilöille tunneluetteloita.

      Itse piirrän paljon. Ihan tikku-ukkoja ja pieniä ruutuja, joissa on merkitty kaikenlaista ylös lähinnä tilanteisiin liittyen. Yllättäen näihin tikku-ukkoihin olen saanut paljon elävyyttä, kehollisuutta ja "sävyjä". Kerronta on varmaan oikein sana tässä yhteydessä. Kuvat on muita muistiinpanoja helpompi palauttaa mieleen. Näissä kuvissa usein henkilöhahmot on usein jollain tapaa "vastakkain" ja siksi tämä on minulle paras väline ajatella dialogia kirjoittaessa.

      En koskaan lähesty tekstiäni käsitteellisesti vaan teen mitä hullumpia miellekarttoja. Vierelläni on kokoajan kynä ja lehtiö näitä mitä hullumpia miellekarttoja varten. Rakastan taustatyön tekemistä :-).

      Olen miettinyt, että tutustuisin hahmoterapian periaatteisiin ihan logiikan tasolla, pohtiakseni sitä voisiko siitä löytää joitain uusia periaatteita hahmojen kehittelyyn.

      Kirjoitan kiireessä, enkä ehdi nyt oikolukea tätä tekstiä, sori typot ja muut virheet. Halusin kuitenkin kirjoittaa tämän nyt, kun kiinnostava keskustelu heräsi :-).

      • Orava_

        Wau! Tuo symbolinen ajattelu kuulosti sinulla tosi mielenkiintoiselta ja hienolta. Joskus liika-symbolisuus voi sekoittaa, mutta useimmissa lukemissani kirjoissani, symbolisuus on ollut tunteikasta ja kertoo enemmän kuin " sanoilla voisi kuvata"
        Minulla on vain pieniä ripauksia symbolisuutta siellä täällä, jotka usein ilmestyvät sinne vahingossa, esim. Talo, jossa ei ollut ovea ja talo, jossa oli vain ovi. En edes itse tunnu ymmärtävän itseäni tässä asiassa (ouch!)
        Jos symbolisuuden osaa, se on kaunis elementti!!

        Hahmoterapia -siis ilmeisesti -hahmopsykologia -on ihan uusi juttu minulle. Googlasin tuon, mutta en ihan ymmärtänyt mitä hahmopsykologialla tarkoitetaan. Kuulostaa kyllä todella jännältä.

        Olen samaa mieltä kanssasi: kuvat ovat muita muistiinpanoja helpompi palauttaa mieleen. Joskus kuvilla pääsee myös helpommin takaisin sisään tarinaansa (esim. Tauon jälkeen) Jos tarinassa on vene, kuva veneestä saattaa viedä ajatuksen juuri sinne, veneeseen, ja kirjoittaminen voi taas jatkua.

        Tunneluettelot! Kuulostaisi siltä, että olet "syvällä" hahmoissasi :)


      • karhu_900

        Oikeastaan tulin ajatelleeksi koko hahmopsykologiaa sitä kautta, kun luin selkounista ja siinä yhteydessä puhuttiin hahmopsykologian menetelmistä unien tulkinnassa. Olen siitä onnekkaassa asemassa, että minulla on aikaa aamuisin kirjoittaa ja analysoida omat uneni. Olen huomannut, että siitä on huomattava apu kirjoittamiseen, koska sen kanssa käsikädessä kulkee se, että teksti tuntuu aina nytkähtävän eteenpäin... Ihan sama toisaalta, mikä näiden välinen suhde on, mutta joku merkitysyhteys kuitenkin löytyy. Olen huomannut, että piilotajuntani on päivätodellisuuttani älykkäämpi :-). Unia tulkitsemalla, minulle ei koskaan tule tunnetta, ettei kirja etene. Jos en tekisi sitä, todennäköisesti menettäisin otteen helpommin, näin luulen.

        Symbolisuudesta ei ole pitkä matka kuvallisuuteen. Monet tosi hyvät kirjat tuntuvat luovan mielikuvia toisia helpommin. Eli tarina kasvaa kuvalliseksi kuin itsestään. Tavallaan koko kielellisyys katoaa johonkin... Ja tekstistä nousee voimakkaita mielikuvia. Jotenkin kiehtoo se, miten siihen päästään?

        Tunneluettelot ehkä kuulostaa hienommalta, mitä se onkaan :-).

        Luulen, että en mene tarina edellä. Tai siis tiedän, etten mene tarina edellä. Tarina syntyy todella, todella, todella hitaasti. Todennäköisesti jopa vihoviimeisenä kaikesta.


    • karhu_900

      Hahmoterapiaa en niinkään tarkoittanut vaan hahmopsykologiaa. Hahmoterapia sana oli vähän harhaanjohtava. Kiire, kiire...

      • karhu_900

        ...jos haluat lukea symboliikasta aloita esimerkiksi Symbolit piilotajunnan kieli -kirjasta.


    • karhu_900

      Aika vanhanaikaista purkaa omaa turhautumistasi kirjoittajana täällä. Asenteessasi on jotain niin pahasti pielessä, että voin kertoa sulle, ettet koskaan tule julkaisemaan mitään. Et vaikka miten riehut.

    • roifh

      Minulla ei usein ole loppua mielessä kun lähden kirjoittamaan. On lähtöasetelma, hahmo hänen elämäntilanteensa. Se antaa sitten kertoa omaa tarinaansa. Välillä kirjoitan hyviä lauseita muistioon, joita ripottelen tekstiin. Joskus hahmottelen väliotsikoita ja aiheita pidemmälle eteenpäin, mutta useimmiten etenen kronologisesti. Opettelen tuntemaan henkilöt ja he ovat minulle selkeitä vaikka en tyypittele luetteloimalla ominaisuuksia, tietyt asiat poissulkevat heti toisia.

      Tärkeintä minulle on pitää henkilöt aitoina ja siitä kumpuaa myös aidon oloinen vuorovaikutus. Tarina syntyy rinnalla - niin kuin elämässäkin.

      Juuri nyt minulla on iso jumi, kun olen periaatteessa tuonut pitkään tarinaan (johon olen tapojeni vastaisesti luonut jo lopunkin) uuden henkilön, mutta en saa häntä elämään, en saa häneen luonnetta. Hän on tärkeä hahmo päähenkilön luonteen esiintuomisessa uudessa käänteessä , mutta jotenkin hän ei toimi enkä voi ketään kuvitella siihen tilallekaan. Olen epävarma, onko päähenkilöni sittenkin niin epäaito että tätä käännettä ei voi heijastella toisten hahmojen kautta? Mitä jos koko tarinani runko on valheellinen?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe