Ilmakuvaus

IPetteri

Hei. Kysyisin tietoa kuvaoikeuksista. Minulta on tilattu koulutapahtumaan ilmakuvaamaan. Säilyykö minulla kuvaoikeudet ja tilaajalla on pelkästään julkaisuoikeudet eikä saa luovuttaa kuvia kolmannelle osapuolille. Kiitos kaikista vinkeistä.

7

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khjadhasf

      Miten sovitte.
      Oikeudet kuviin säilyy normaalisti kuvaajalla, ellei tämä luovu niistä sopimuksella, tai ole jonkun yrityksen työntekijä joka kuvaa ko. yritykselle yrityksen välineillä.

      Onko kuvauskohde sellainen, että yleensäkään voit julkaista kuvia itse? Kaikkia kuvia ei kohteen yksityissyistä voi julkaista ilman kohteen suostumusta, varmuudenvuoksi kirjallista.
      Asia ei kuitenkaan vaikuta kuvaajan kuvien kuvaajaoikeuksiin, ainoastaa kuvien julkaisumahdollisuuteen. Yksityistilaisuuksien/henkilöiden kuvia ei normaalisti voi julkaista, kuin kuvien tilaaja. Originaalit säilyy kuvaajalla, vaikka digitaalisuus mahdollistaa asian kiertämisen, jos kuvat luovutetaan tiedostona, eikä paperikuvina on vaikea valvoa, minne ne lopulta päätyy.
      Parasta, että laadit kirjallisen sopimuksen julkaisuehdoista.

    • OisinLoisin

      Ollaan suomes, eli lähtökohtana kantsii pitää kaikessa kuvaamisessa että se on kielettyä ja luvanvaraista kuvasipa mitä ja missä tahansa, niin valtio haluaa osingoille ;D

    • andjusticeforall

      Olisin enemmän huolissani lennätyspaikasta kuin kuvien julkaisu oikeuksista.
      Trafi määrittelee aika tarkkaan miten ilmakuvausta saa tehdä vaarantamatta yleisöä siinä samalla jo muutenkin. Kai saat hommaattua suljetun laskeutumis/nousu alueen kopperille talon vierestä ja suljettua yleisön pääsyn näihin? Eli kuvaat tapahtuman paikasta talon katon päältä, jonne ei mahdollisuutta mennä kopterin ollessa ilmassa.

      • pipo.vaan.kiristyy

        Jos Trafista olisi kiinni niin he varmaan vaatisivat kuljettajatutkinnon ja joka 5. vuosi uusittavan ajokortin henkilöautojen pienoismallejakin varten ja rekka-autojen pienoismalleja varten ammattitutkinnon vielä päälle...


      • andjusticeforall

        Varmasti, mutta nyt puhutaan lentävästä esineestä ja mahdollisesti yleisön päällä tapahtuvasta kuvaamisesta.
        Henkilöautojen sekä rekkojen pienoismallit menevät tietty trafin kuljettaja tutkintojen mukaan ja näissä täytyy muistaa myös onko kyseessä täysperä vai tavallinen rekka.


    • Kannattaalukea
    • zxxxxcccc

      Jos se tilaaja ostaa ja maksaa ne kuvat, myös oikeudet siirtyy hänelle. Jos esim tilaa häihin valokuvaajan, ja kuvista maksetaan kuten tehdystä työstä, kaikki oikeudet kuviin siirtyvät tilaajalle, yleensä se on se hääpari. Hääpari saa tehdä kuville ihan mitä itse haluaa, kuvaajalla ei ole asiaan mitään vaikutusvaltaa. Mutta jos itse otan kuvia vaikka Helsingin kesäillasta, ilman mitään tilaajaa, silloin kuvat omistan tietysti minä itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      260
      2880
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2210
    3. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      126
      1735
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      19
      1628
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      98
      1454
    6. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1280
    7. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      23
      1090
    8. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1043
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1013
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      61
      998
    Aihe