Meidän kerrostalossa on ukassi

pokkaeipidä

ettei ikkunoita saa avata eikä ilmanvaihtohormeja millään lailla saa itse säätää, siis noita venttiiliaukkoja tuolla katonrajoissa.

Mites sitten on kun tässäkin talossa on erikokoisia huoneistoja?

Neljä huonetta -asunnossa samat ilmavirtanopeudetko kuin on kaksiossa tai yksiössä????

Vanhukset eivät siedä vetoa, herkät ihmiset eivät myöskään pidä vedosta. Kyse ei ole vedontunteesta, vaan ihan aidosta jatkuvasta ilmavirrasta huoneistoissa. Sitä kun raapaisee tulitikun ja katsoo minne ja kuinka lujaa se savuvana oikein liikkuu, niin puhaltamatta tuli sammutetaan ja savu häviää hetkessä, koska ilmavirta on sen verran suuri huoneistossa.

Paljon on tullut myöskin valituksia huoneilmanlaaduista, vaikka sitten kuinka olisi säädöt kohdillaan,...homevauriot ym.

Kysyn. Kasvaako ilmanvaihtokanavissa bakteereita, hometta ym vastaavaa.???? Ymmärtääkseni ilmanvaihtokanaviin menee kosteutta varsinkin liesituulettimien kautta ja kylpyhuoneista. Rasvat ja pölyt ym sinne myös menee.

21

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskoviisaampiasi

      Älä koske kuten sinulle on sanottu.

      • joukoålapponh

        Joopa, on erikoista vuosi 2017 ja kodeissa vetää enemmän kuin rintamamiestaloissa sodan jälkeen rakennetuissa. 67 miehenä olen sitä mieltä, että, minun kotonani ei saa olla kylmä eikä siellä myöskään saa vetää. Ikkunat ovat kautta aikojen olleet tuulettamista varten. Kunnon tuuletus kerran päivässä PISTE.


      • aikakultaamuistoja
        joukoålapponh kirjoitti:

        Joopa, on erikoista vuosi 2017 ja kodeissa vetää enemmän kuin rintamamiestaloissa sodan jälkeen rakennetuissa. 67 miehenä olen sitä mieltä, että, minun kotonani ei saa olla kylmä eikä siellä myöskään saa vetää. Ikkunat ovat kautta aikojen olleet tuulettamista varten. Kunnon tuuletus kerran päivässä PISTE.

        Mitä jos vaikka vetäisit samat raappahousut ja lapikkaat jalkaa mitä sodan jälkeen pidettiin myös sisällä ja tulisit sen jälkeen juttelemaan vedosta uudestaan.


      • raharatkaiseetuuletuksen

        Kova buisnes tuo ilmanvaihtosuunnittelu ja kalliit laitteet sitten päälle.


    • raharatkaiseetuuletuksen

      Tuohon home ja bakteerikasvuun ei ole jostain syystä tullut vastausta!!!!!!

      • aikakultaamuistoja

        Mihinkä home- ja bakteerikasvustoon? Missä olet sitä nähnyt?


      • alkukantainen
        aikakultaamuistoja kirjoitti:

        Mihinkä home- ja bakteerikasvustoon? Missä olet sitä nähnyt?

        Aloittajallahan oli myöskin kysymys, johon hän odottaa vastausta(ilmeisesti odottaa), kukaan ei toistaiseksi ole jostain syystä kommentoinut eikä antanut asiallista vastausta. Hän kysyy " Kasvaako ilmanvaihtoputkistossa hometta tai muuta mikrobikasvustoa ( bakteerikasvustoa )? Kysymys perustuu siihen, koska ilmanvaihto vetää huoneistosta pölyt ja pienet likahiukkaset niin kuin liesituulittimen ym kautta rasvaa ja vesihöyryä. Kosteudessahan se tattikin kasvaa ja muhii.


    • vastauksialyhyesti

      Kun kyse on koneellisesta ilmanvaihdosta.

      Useimmissa taloissa on erikokoisia asuntoja.

      Kaksiossa ja kolmioissa, tai neliöissä ei ole samat ilmanvaihtomäärät. VIrtausnopeudet voivat olla samoja.

      Ei kasva hometta, tai mikrobeja sen enempää kuin muuallakaan. Tyypillisesti huomattavasti vähemmän, koska kanavistossa on kuivaa ja lämmintä.

      • pöpötpoiskanavista

        Olisiko home- ja mikrobikasvustosta jotakin tutkittua tulosta esittää täällä?


      • sittengooglaamaan
        pöpötpoiskanavista kirjoitti:

        Olisiko home- ja mikrobikasvustosta jotakin tutkittua tulosta esittää täällä?

        On. Suomen rakennuslainsäädäntö edellyttää, että rakennukset rakennetaan turvallisiksi ja terveellisiksi.

        Voinet itse hakea googlaamalla.


      • ikkunataukituuletus
        sittengooglaamaan kirjoitti:

        On. Suomen rakennuslainsäädäntö edellyttää, että rakennukset rakennetaan turvallisiksi ja terveellisiksi.

        Voinet itse hakea googlaamalla.

        Lainsäädäntö voi sanoa mitä vaan, mutta mistä sitten johtuu tuo homesairaalamäärät, homekoulumäärät, homeasuntomäärät. Miksi niitä lakeja ei sitten noudateta, jos kerran rakennukset homehtuvat?????
        Itse asun 1998 rakentamassani omakotitalossa, jossa on viisi huonetta, tilava keittiö, WC ja pesutilat ym varastotilaa. Talo on hirsirakenteinen. Urakalla rakennettiin sukulaisrakennusmiesten kanssa. Mitään ilmastointiin liittyviä putkia emme laitelleet. Ainoastaan lämpö ja vesi. Rakennus ja ihmiset voivat erinomaisesti ihan ikkunatuuletuksella. Toisekseen niin säästämme sähköä, kun ei tarvitse turhia koneita käytellä.
        Kuitenkin otimme huomioon asian, jos jossain vaiheessa ilmanvaihtoa tarvitsemme, sen voimme hankkia, mutta toistaiseksi menee oikein hyvin näin.
        Meillä on korkea tupakeittiö, joka toimii erinomaisesti ilman mitään liesituulettimia. Toisekseen niin isolla mikrolla saa paljon hyvää ruokaa laitettua niin kuin uunissakin.


      • tässäonsuurisalaliitto
        ikkunataukituuletus kirjoitti:

        Lainsäädäntö voi sanoa mitä vaan, mutta mistä sitten johtuu tuo homesairaalamäärät, homekoulumäärät, homeasuntomäärät. Miksi niitä lakeja ei sitten noudateta, jos kerran rakennukset homehtuvat?????
        Itse asun 1998 rakentamassani omakotitalossa, jossa on viisi huonetta, tilava keittiö, WC ja pesutilat ym varastotilaa. Talo on hirsirakenteinen. Urakalla rakennettiin sukulaisrakennusmiesten kanssa. Mitään ilmastointiin liittyviä putkia emme laitelleet. Ainoastaan lämpö ja vesi. Rakennus ja ihmiset voivat erinomaisesti ihan ikkunatuuletuksella. Toisekseen niin säästämme sähköä, kun ei tarvitse turhia koneita käytellä.
        Kuitenkin otimme huomioon asian, jos jossain vaiheessa ilmanvaihtoa tarvitsemme, sen voimme hankkia, mutta toistaiseksi menee oikein hyvin näin.
        Meillä on korkea tupakeittiö, joka toimii erinomaisesti ilman mitään liesituulettimia. Toisekseen niin isolla mikrolla saa paljon hyvää ruokaa laitettua niin kuin uunissakin.

        Osanottomme ankean elämäsi puolesta. Toivottavasti sinulla ei ole jälkikasvua ja he ovat oheiskärsijöitä.

        Itsekkin olen ihmetellyt tätä samaa. Kaikki ilmanvaihtolaitteet kiinni ja ikkunat raolleen, niin hometta ei enää ole.

        Suurin osa näistä homerakennuksista tosin on vailla koneellista ilmanvaihtoa, joten hieman pitää tätä teoriaa vielä tuunata, mutta oikea se on joka tapauksessa.


      • ikkunataukituuletus
        ikkunataukituuletus kirjoitti:

        Lainsäädäntö voi sanoa mitä vaan, mutta mistä sitten johtuu tuo homesairaalamäärät, homekoulumäärät, homeasuntomäärät. Miksi niitä lakeja ei sitten noudateta, jos kerran rakennukset homehtuvat?????
        Itse asun 1998 rakentamassani omakotitalossa, jossa on viisi huonetta, tilava keittiö, WC ja pesutilat ym varastotilaa. Talo on hirsirakenteinen. Urakalla rakennettiin sukulaisrakennusmiesten kanssa. Mitään ilmastointiin liittyviä putkia emme laitelleet. Ainoastaan lämpö ja vesi. Rakennus ja ihmiset voivat erinomaisesti ihan ikkunatuuletuksella. Toisekseen niin säästämme sähköä, kun ei tarvitse turhia koneita käytellä.
        Kuitenkin otimme huomioon asian, jos jossain vaiheessa ilmanvaihtoa tarvitsemme, sen voimme hankkia, mutta toistaiseksi menee oikein hyvin näin.
        Meillä on korkea tupakeittiö, joka toimii erinomaisesti ilman mitään liesituulettimia. Toisekseen niin isolla mikrolla saa paljon hyvää ruokaa laitettua niin kuin uunissakin.

        Lisään vielä. Jälkikasvua on, hyvin voivat. Rakennusmiehet ovat ammattilaisia suvussa ja tuttavapiirissä, itse ovat kokeilleet samaa kuin mekin. Eli on jätetty ilmanvaihdon putket pois. Hometilanne mitataan kerran kuukaudessa, toistaiseksi puhdasta on homeesta kaikki talomme tilat. Tämä hirsitalomme on siis valmistunut vuonna 1998. Home niin kuin muukin kasvusto mitataan ja seurataan usein. Hengitysilma on erinomainen. Tupakeittiö on todella suurikokoinen ja korkeutta on 6 metriä ja 70 centtimetriä. Rakennusmateriaalit kaikkialla kodissamme on huipputasoa.


    • Isännöi

      Vertaat itse tehtyä hirsitaloa kerrostaloon - haloo hei hieman eri asia. Koneellinen ilmanvaihto on liki välttämättömyys kerrostalossa jos ei haluta ongelmia. Ilmanvaihtokanavat tulisi nuohota määräajoin - paloturvallisuus vaati. Kerrostalo jossa ei ole koneellista ilmanvaihtoa ei ole tätä päivää.

      Jotkut tampiot eivät vain ymmärrä, että kun ilmanvaihto on mitattu ja säädetty siihen ei kosketa. Jos sekoitat oman ilmanvaihdon, sekoitat hyvässä lykyssä koko talon ilmanvaihdon. Ajalla miekka ja kivi toimittiin hieman eri tavalla kuin nyt.

    • 654

      """Sitä kun raapaisee tulitikun ja katsoo minne ja kuinka lujaa se savuvana oikein liikkuu, niin puhaltamatta tuli sammutetaan ja savu häviää hetkessä, koska ilmavirta on sen verran suuri huoneistossa."""
      Tuo on jo terveystarkastajan hommia. Ensimmäinen mahdollinen eli hapenpuute tappaa nopeasti.
      Toinen mahdollinen tolkuton veto tappaa myös, mutta hiukan hitaammin.
      ---
      Olettaisin hormissa voivan kasvaa hometta ja sieniä, mutta ei ne sieltä huoneistoon tule.

    • InsinööriX

      Periaatteessa poistohormeissa voi kasvaa hometta ja mikrobeja. Niissä voi jopa olla lepakoita ja linnunraatojakin niistä löytyy usein. Tämä ei kuitenkaan pilaa asunnon sisäilmaa koska noista poistokanavista ei koskaan saa tulla ilmaa sisälle päin! Painovoimaisessa ilmanvaihdossa varsinkin kesällä näin voi kuitenkin valitettavasti tapahtua esim. tuuliolosuhteista riippuen; tai imettäessä asuntoon ilmaa poistohormeista liesituulettimella tai kylppärin kosteudenpoistopuhaltimella.

      Sen sijaan tulokanavistoon (korvausilman virtaus ulkoa sisälle päin) ei oikein toimivassa ja hoidetussa IV-järjestelmässä pesiydy homeita tai muuta kasvustoa koska ne pysyvät kuivina. Väärin käytettynä eli laite ajoittain sammutettuna koneellisen tulo/poisto/LTO IV-järjestelmän suodattimiin ja pitkiin tuloilmakanavistoihin voi kuitenkin syntyä home- ja mikrobikasvustoa. Tämä on esim. usein syy koulujen yms. huonoon sisäilmaan maanantaiaamuisin: viikonlopuksi sammutettu IV-kone laitetaan käyntiin ja se pölläyttää kaikki pöpöt sisäilmaan!

      • ViveLaFrance

        Eikös legionella-bakteeri levinnyt juuri tuloilmapuhaltimen saastuneesta suodattimesta sisätiloihin?


      • voinäitäraasuja
        ViveLaFrance kirjoitti:

        Eikös legionella-bakteeri levinnyt juuri tuloilmapuhaltimen saastuneesta suodattimesta sisätiloihin?

        Joo ei. Eikö asia olisi helppo vaikka selvittää itse näin googlen ja wikpedian aikana? Ilmeisesti ei, vaan liian haastavaa joillekin.


      • ViveLaFrance
        voinäitäraasuja kirjoitti:

        Joo ei. Eikö asia olisi helppo vaikka selvittää itse näin googlen ja wikpedian aikana? Ilmeisesti ei, vaan liian haastavaa joillekin.

        Niin, onhan se sinusta varsin vittumainen juttu, jos suomalaiset keskustelee jostain.


      • hurjanvaikeeta
        ViveLaFrance kirjoitti:

        Niin, onhan se sinusta varsin vittumainen juttu, jos suomalaiset keskustelee jostain.

        Keskustelu ei näemmä sinulta onnistu, kuten ei googleettaminenkaan.


    • höyhhen

      "eikä ilmanvaihtohormeja millään lailla saa itse säätää, siis noita venttiiliaukkoja tuolla katonrajoissa."

      teroria ja käytäntö on kaksi eri asiaa näissä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1582
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      38
      1020
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      182
      676
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe