Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Rengaskoon muutos

VaihtamallaPareneeMikä

Autossani on alkuperäisenä renkaat kokoa 215/60R16. Jos unohdetaan kokonaan nämä jutut näyttävimmistä rankaista tai vanteista, niin mitä muutoksia huomaisin autoni ajokäytöksessä, jos vaihtaisin rengas-/vannekoon toiseksi? Eli jos esim. vaihtaisin renkaani rekisteriotteen vaihtoehtokokoon 215/55R17 jne.
Kannattaako vaihto siis ollenkaan, jos en hae näyttävyyttä, vaan pikemminkin mukavuutta?

19

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustajapyöreä

      Ajotuntumassa on eroa vain jos käytössä on saman valimstajan saman merkkinen rengas samalla kantavuudella ja nopeusluokalla. Toisen merkkiseen tai eri nopeusluokan/kantavuuden renkaaseen vertaaminen ei kerro koon muutoksen vaikutuksista mitään.

      Jos renkaat on muuten samanlaiset, niin matalprofiilinen on jäykempi, eli se reagoi ohjaukseen herkemmin ja on suuntavakaampi, koska vanteen ja tien välissä on vähemmän kumia. Tien epätasaisuudet tulevat helpommin läpi samasta syystä. Renkaiden pidossa, vierintävastuksessa ja melussa on usein pieniä eroja saman rengasmallin eri kokojen välillä. Saat myös vähän kalliimmat renkaat. Näyttää 215/55R17 olevan jonkin verran hintavampi, kuin 215/60R16.

    • cruzeideri

      Myös ne 17" vanteet on kalliimmat.

      Matalaprofiiliset vanteet kolhiutuvat helpommin katukiviin.

      Yleensä mitä pienempi vanne ja renkaan vierintäkehä, sen pienempi kulutus. Mitä korkeampi profiili, sen pehmeämpi kyyti. Melutaso taitaa riippua renkaan leveydestä eli mitä kapeampi sen hiljaisempi ja profiilin korkeudesta, mitä korkeampi sen paremmin välissä on vaimennusta.

      Ilmeisesti tosin kulutus, hiljaisuus ja kyydin mukavuus riippuvat myös automallista eli siitä, mille koolle auto on suunniteltu.

      Itse en yleensä vaihtaisi isompaan. Toisaalta ulkonäkösyistä katselin kyllä tuossa, että omassa autossani 16" 205/60 jättävät aika paljon tyhjää tilaa lokakaarien sisään, 17" täyttäisi tilan varmaan tyylikkäämmin. Mutta lisähinta ja todennäköisesti heikentyvät ominaisuudet sekä se, että nyt jo on kahdet 16" vanteet, taitaa estää vaihdon. Taloudellisuussyistä ennemmin vaihtaisin 15" vanteisiin pienemmällä vierintäkehällä, mutta taitaapa jäädä sekin tekemättä.

      Kannattaa kuitenkin katsoa tarkemmat rengaskohtaiset luokitukset tai vertailutiedot, sillä heittoja on suuntaan jos toiseenkin.

      Ai niin, isompi vierintäkehä hidastaa kiihtyvyyttä, mutta taitaa aavistuksen lyhentää jarrutusmatkaa.
      Kulutusta isompi vierintäkehä tosiaan kasvattaa useimmiten, mutta on siinäkin rajansa riippuen auton suunnittelusta ja tehoista sekä välityksistä. Joissain tapauksissa isommalla kehällä saatu alempi kierrosluku saattaa jopa alentaa polttoaineenkulutusta suurimmalla vaihteella ajettaessa.

      • sjhrhs

        Isompi vierintäkehä on ihan sama asia kuin vaihteen pidempi välitys. Eli kulutus kyllä pienenee varsinkin maantie ja moottoritienopeuksissa joissa useimpia autoja joutuu kierrättämään turhan paljon.


      • cruzeideri
        sjhrhs kirjoitti:

        Isompi vierintäkehä on ihan sama asia kuin vaihteen pidempi välitys. Eli kulutus kyllä pienenee varsinkin maantie ja moottoritienopeuksissa joissa useimpia autoja joutuu kierrättämään turhan paljon.

        Asiasta löytyy kyllä teorian lisäksi ihan tutkittuakin tietoa, joten turpa tukkoon nyt viimeinkin!

        Oletko ikinä miettinyt, että miksei autoihin näinä bensanpihistelyn aikoina sitten vaan tehtaalla laiteta entistä selvästi pidempiä vaihdevälityksiä, kun kerran se on idioottivarma tapa laskea kulutusta ja siten myös auton päästöverot laskisivat?


      • Ehkäisykuntoon
        cruzeideri kirjoitti:

        Asiasta löytyy kyllä teorian lisäksi ihan tutkittuakin tietoa, joten turpa tukkoon nyt viimeinkin!

        Oletko ikinä miettinyt, että miksei autoihin näinä bensanpihistelyn aikoina sitten vaan tehtaalla laiteta entistä selvästi pidempiä vaihdevälityksiä, kun kerran se on idioottivarma tapa laskea kulutusta ja siten myös auton päästöverot laskisivat?

        Oletko ikinä ajatellut miksei isäsi käyttänyt kondomia? Tai laskenut edes lakanoilleen?


      • cruzeideri
        Ehkäisykuntoon kirjoitti:

        Oletko ikinä ajatellut miksei isäsi käyttänyt kondomia? Tai laskenut edes lakanoilleen?

        Sinnehän se taantui taas keskustelu amiskalla.

        Korjaan / lisään nyt vielä aiempiin väitteisiini, ettei se vierintäkehän pienentäminenkään mikään patenttiratkaisu ole. Varsinkin siis maantie- / moottoritienopeuksissa tosiaan on jossain se optimi, jonka alla vierintäkehän pienentäminen alkaa nostaa liikaa moottorin kierroksia suhteessa vierintäkehän pienentämisellä saatuihin hyötyihin ilmanvastuksessa sekä renkaan pyörittämiseen vaadittavassa pienemmässä työmäärässä. Tämä optimi tietenkin autokohtainen, riippuu suunnittelusta, moottorista ja vaihteistosta.

        Teoriassa kai minimikulutukseen päästäisiin suunnittelemalla tehtaalla auto kulkemaan minimaalisilla pyörillä ja vaihteisto säädettäisiin tämän mukaan. Omat selvät haittansa tuostakin kuitenkin ja siksi minirenkaita ei nykyautoissa nähdä.

        Kaupunkiajossa kyllä renkaiden pienentäminen laskee aina kulutusta, sillä vaihteistovälitykset eivät tule vastaan. Eli jos ei aja juurikaan maantiellä, niin pienin mahdollinen vierintäkehä olisi taloudellisin niin renkaan ostohinnassa kuin polttoaineenkulutuksessakin ja bonuksena saisi parhaan kiihtyvyyden.


      • rywryrye
        cruzeideri kirjoitti:

        Asiasta löytyy kyllä teorian lisäksi ihan tutkittuakin tietoa, joten turpa tukkoon nyt viimeinkin!

        Oletko ikinä miettinyt, että miksei autoihin näinä bensanpihistelyn aikoina sitten vaan tehtaalla laiteta entistä selvästi pidempiä vaihdevälityksiä, kun kerran se on idioottivarma tapa laskea kulutusta ja siten myös auton päästöverot laskisivat?

        Cruzeiderilla on hassu auto kun kuluttaa 100km/h nopeudessa vähemmän 4-vaihteella kuin 5-vaihteella. Tai sitten Cruzeiderilla ei ole pienintäkään hajua fysiikasta, erityisesti voimanvälityksestä.


      • Kylläsiltäriittää
        rywryrye kirjoitti:

        Cruzeiderilla on hassu auto kun kuluttaa 100km/h nopeudessa vähemmän 4-vaihteella kuin 5-vaihteella. Tai sitten Cruzeiderilla ei ole pienintäkään hajua fysiikasta, erityisesti voimanvälityksestä.

        Sillä ole hajuakaan mistään. Kohta kertoo käyneensä Michelin Cross Climate renkailla rukalla runkkaamassa pieni pippelistien partion kanssa. Sorallakin ajanut kuulemma ainakin 25km ja 2km/h kovempaa mutkassa kuin muut. Isillä rengasfirma.


      • cruzeideri
        rywryrye kirjoitti:

        Cruzeiderilla on hassu auto kun kuluttaa 100km/h nopeudessa vähemmän 4-vaihteella kuin 5-vaihteella. Tai sitten Cruzeiderilla ei ole pienintäkään hajua fysiikasta, erityisesti voimanvälityksestä.

        Taidat olla jonkun sortin autisti, kun hirttäydyt tuohon yhteen ymmärtämääsi tekijään eli siihen, että yhtä monta kertaa pyörähtäessään suurempi rengas vie pidemmälle. Muita yhtälöön vaikuttavia seikkoja et lainkaan kykene huomioimaan.

        Tarpeeksi kovassa ylämäessä tai riittävän suurta taakkaa vedettäessä nelosella kulutus saattaisi ollakin pienempää kuin vitosella satasta ajettaessa.
        Vitonen on kuitenkin suunniteltu siihen satasen ajamiseen ja sopinee siihen optimaalisesti, jos unohdetaan nuo kuvaamani erikoisolosuhteet. Mutta sehän ei tarkoita, että jos samaan autoon rakennettaiisiin kuudes, pidempivälitteinen vaihde, että kulutus automaattisesti laskisi.


      • Onneksisinäetlisäänny

        Kysy jo isältäs miksei käyttänyt kumia tai laskenut lakanoille. Oletko koskaan ajatellut että olet helvetin tyhmä perverssi pikku pippelin etsijä. Apukoulun käynyt apina.


      • cruzeideri
        Onneksisinäetlisäänny kirjoitti:

        Kysy jo isältäs miksei käyttänyt kumia tai laskenut lakanoille. Oletko koskaan ajatellut että olet helvetin tyhmä perverssi pikku pippelin etsijä. Apukoulun käynyt apina.

        Miten kouluja käymätön kirjoitustaidoton kehtaa puhua apukoululaisista tuohon sävyyn?

        Lisäännytty on muuten jo.


      • cruzeideri
        cruzeideri kirjoitti:

        Miten kouluja käymätön kirjoitustaidoton kehtaa puhua apukoululaisista tuohon sävyyn?

        Lisäännytty on muuten jo.

        Älkää mulle alkako! Mun isillä on rengasliike. Mulla on Michelin Cross Climatet alla, olen rukallakin käynyt, sorallakin ajanut niillä ainakin 25km, mutkassakin pääsen 2km/h kovempaa kuin muut. Muut renkaat huonoja. Rukalla oli pieni pippelisten runkkaus partioleiri. Järkihän mulla seisoo päässä, kuin paska junttilan tupani seinässä. Lisääntymisestä en tiedä muuta, isäni olisin pitänyt käyttää ehkäisyä. Perähikiän peruskoulun kävin, tosin muutaman kerran jäin luokalleni. Kovasti päden täällä asioista, mistä ei minulla hajuakaan. Mutta vängättävä on.


      • 32532532
        cruzeideri kirjoitti:

        Taidat olla jonkun sortin autisti, kun hirttäydyt tuohon yhteen ymmärtämääsi tekijään eli siihen, että yhtä monta kertaa pyörähtäessään suurempi rengas vie pidemmälle. Muita yhtälöön vaikuttavia seikkoja et lainkaan kykene huomioimaan.

        Tarpeeksi kovassa ylämäessä tai riittävän suurta taakkaa vedettäessä nelosella kulutus saattaisi ollakin pienempää kuin vitosella satasta ajettaessa.
        Vitonen on kuitenkin suunniteltu siihen satasen ajamiseen ja sopinee siihen optimaalisesti, jos unohdetaan nuo kuvaamani erikoisolosuhteet. Mutta sehän ei tarkoita, että jos samaan autoon rakennettaiisiin kuudes, pidempivälitteinen vaihde, että kulutus automaattisesti laskisi.

        Koita nyt ymmärtää että käytännössä kaikissa autoissa on ainakin 1500rpm lähtien tarpeeksi tehoa 100km/h nopeuden ylläpitoon. Toki hyötysuhde voi olla parempi korkeimmilla kierroksilla mutta kyllä se kulutuskin nousee aina rpm mukaan, vaikkei yhtä jyrkästi kuin teho. Pointtina tässä on ettei maantienopeusten ylläpitoon tarvita juurikaan tehoa, jopa 45hv Fiatilla pääsi aikoinaan 120km/h.

        Jos esim 2000rpm menisi enemmän polttoainetta kuin 2500rpm, mihin se ylimääräinen polttoaine muka menisi? Kun kerran 2000rpm tehot riittää mainiosti 100km/h ylläpitoon.

        Useimmissa autoissa suurin vaihde on kompromissi kulutuksen ja kiihtyvyyden välillä. Valitettavasti monissa suurin vaihde on silti liian lyhyeksi välitetty, esim oman auton 5 vaihde (suurin) on 100km/h 3000rpm. Tuo kierrosluku tuottaa paljon enemmän tehoa kuin mitä nopeuden ylläpitoon tarvittaisiin, eli ihan turhaan kuluttaa paljon kun ajan maantietä 100km/h. Suuremmalla renkaan vierintäkehällä saan kulutusta laskettua jos kierrokset olisivatkin vain 2950rpm kun ajan 100km/h. Ei suuri ero mutta silti hitusen pienempi kulutus. Vaikka kuluttaisi vain muutaman millilitran minuutissa tuo 50rpm, kun sen kertaa matkan sadoilla minuuuteilla, säästää jopa litroja polttoainetta matkalla.


      • cruzeideri
        32532532 kirjoitti:

        Koita nyt ymmärtää että käytännössä kaikissa autoissa on ainakin 1500rpm lähtien tarpeeksi tehoa 100km/h nopeuden ylläpitoon. Toki hyötysuhde voi olla parempi korkeimmilla kierroksilla mutta kyllä se kulutuskin nousee aina rpm mukaan, vaikkei yhtä jyrkästi kuin teho. Pointtina tässä on ettei maantienopeusten ylläpitoon tarvita juurikaan tehoa, jopa 45hv Fiatilla pääsi aikoinaan 120km/h.

        Jos esim 2000rpm menisi enemmän polttoainetta kuin 2500rpm, mihin se ylimääräinen polttoaine muka menisi? Kun kerran 2000rpm tehot riittää mainiosti 100km/h ylläpitoon.

        Useimmissa autoissa suurin vaihde on kompromissi kulutuksen ja kiihtyvyyden välillä. Valitettavasti monissa suurin vaihde on silti liian lyhyeksi välitetty, esim oman auton 5 vaihde (suurin) on 100km/h 3000rpm. Tuo kierrosluku tuottaa paljon enemmän tehoa kuin mitä nopeuden ylläpitoon tarvittaisiin, eli ihan turhaan kuluttaa paljon kun ajan maantietä 100km/h. Suuremmalla renkaan vierintäkehällä saan kulutusta laskettua jos kierrokset olisivatkin vain 2950rpm kun ajan 100km/h. Ei suuri ero mutta silti hitusen pienempi kulutus. Vaikka kuluttaisi vain muutaman millilitran minuutissa tuo 50rpm, kun sen kertaa matkan sadoilla minuuuteilla, säästää jopa litroja polttoainetta matkalla.

        Koita nyt ymmärtää, että yhtälöön vaikuttavat muutkin tekijät, jotka mainittu yllä ja että asiaa on kyllä ihan mitattukin, siitä vaan Google laulamaan.

        Autistina ymmärrät tuon yhden tekijän ja hirttäydyt siihen.


      • Idioottiautistiolet
        32532532 kirjoitti:

        Koita nyt ymmärtää että käytännössä kaikissa autoissa on ainakin 1500rpm lähtien tarpeeksi tehoa 100km/h nopeuden ylläpitoon. Toki hyötysuhde voi olla parempi korkeimmilla kierroksilla mutta kyllä se kulutuskin nousee aina rpm mukaan, vaikkei yhtä jyrkästi kuin teho. Pointtina tässä on ettei maantienopeusten ylläpitoon tarvita juurikaan tehoa, jopa 45hv Fiatilla pääsi aikoinaan 120km/h.

        Jos esim 2000rpm menisi enemmän polttoainetta kuin 2500rpm, mihin se ylimääräinen polttoaine muka menisi? Kun kerran 2000rpm tehot riittää mainiosti 100km/h ylläpitoon.

        Useimmissa autoissa suurin vaihde on kompromissi kulutuksen ja kiihtyvyyden välillä. Valitettavasti monissa suurin vaihde on silti liian lyhyeksi välitetty, esim oman auton 5 vaihde (suurin) on 100km/h 3000rpm. Tuo kierrosluku tuottaa paljon enemmän tehoa kuin mitä nopeuden ylläpitoon tarvittaisiin, eli ihan turhaan kuluttaa paljon kun ajan maantietä 100km/h. Suuremmalla renkaan vierintäkehällä saan kulutusta laskettua jos kierrokset olisivatkin vain 2950rpm kun ajan 100km/h. Ei suuri ero mutta silti hitusen pienempi kulutus. Vaikka kuluttaisi vain muutaman millilitran minuutissa tuo 50rpm, kun sen kertaa matkan sadoilla minuuuteilla, säästää jopa litroja polttoainetta matkalla.

        Sinun pikkuauto kokoelmasi vie kaurapuuroa, helvetin kehitysvammanen, lakanoille laskettava apinan. Niin paljon kulutat kun pöriset.


      • huonojahalpojapaskoja
        32532532 kirjoitti:

        Koita nyt ymmärtää että käytännössä kaikissa autoissa on ainakin 1500rpm lähtien tarpeeksi tehoa 100km/h nopeuden ylläpitoon. Toki hyötysuhde voi olla parempi korkeimmilla kierroksilla mutta kyllä se kulutuskin nousee aina rpm mukaan, vaikkei yhtä jyrkästi kuin teho. Pointtina tässä on ettei maantienopeusten ylläpitoon tarvita juurikaan tehoa, jopa 45hv Fiatilla pääsi aikoinaan 120km/h.

        Jos esim 2000rpm menisi enemmän polttoainetta kuin 2500rpm, mihin se ylimääräinen polttoaine muka menisi? Kun kerran 2000rpm tehot riittää mainiosti 100km/h ylläpitoon.

        Useimmissa autoissa suurin vaihde on kompromissi kulutuksen ja kiihtyvyyden välillä. Valitettavasti monissa suurin vaihde on silti liian lyhyeksi välitetty, esim oman auton 5 vaihde (suurin) on 100km/h 3000rpm. Tuo kierrosluku tuottaa paljon enemmän tehoa kuin mitä nopeuden ylläpitoon tarvittaisiin, eli ihan turhaan kuluttaa paljon kun ajan maantietä 100km/h. Suuremmalla renkaan vierintäkehällä saan kulutusta laskettua jos kierrokset olisivatkin vain 2950rpm kun ajan 100km/h. Ei suuri ero mutta silti hitusen pienempi kulutus. Vaikka kuluttaisi vain muutaman millilitran minuutissa tuo 50rpm, kun sen kertaa matkan sadoilla minuuuteilla, säästää jopa litroja polttoainetta matkalla.

        Mikä tanan Corolla sulla on jossa on vain viisi vaihdetra ja konetta pitää huudattaa jo satasen vauhdissa.
        Meillä uusissa länsiautoissa on oikeasti tehoa ja vääntöä ettei tarvitse konetta huudattaa.


    • VaihtamallaParaneeMikä

      Jahah... Noh, kiitos nyt asiallisista vastauksista... joillekin.

      • cruzeideri

        Onko mun vastauksissa valittamista?


      • VaihtamallaParaneeMikä
        cruzeideri kirjoitti:

        Onko mun vastauksissa valittamista?

        Sinäkin yritit varmaan parhaasi. Hiukan on noissa vastauksien tasoissa keskusteluissa yleensäkin on havaittavissa erilaisuutta, kuten tieraivon määrässä yleensäkin. Joillakin on kärsivällisyyttä, joillakin ei.
        Noh, itse tällaisena hyvinkin rauhallisena keskustelijana ja/tai tienkäyttäjänä en aiheuttane kiihtymystä, ellei asiallinen käytös jotain provosoi juuri raivoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe