Arvosteleva ystävä

Riikka2017

Mitä mieltä ootte? Ystävyytemme on kestänyt 20 vuotta, olemme 30 v. naisia. Ystävyytemme on minulle tärkeää, ja siinä on paljon hyviä puolia.. Mutta. Ystäväni on vuosien varrella tehnyt numeroa milloin ylipainostani, hiuksistani yms.. Arvostelee muiden kuullen, ei kaksin. Tilanteet ovat nöyryyttäviä.. Vaikka olemme jo aikuisia hän tekee tätä edelleen. Nykyisin hän ei voi kommentoida painoani, koska on itse lihonnut ja itse olen normaalipainoinen, mutta on löytänyt minusta uusia "virheitä". Hän pyrkii hiljentämään minut, jos minulla on hauskaa, kommentoimalla, että käytökseni on epäsopivaa. Samalla hän kuitenkin itse saattaa alkaa sanomaan, että näytäppäs nyt muillekkin kuinka oudot kädet sulla on.. Tilanteisiin liittyy aina miesystävä tai joku ketä tapailee.

20

3041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiltivihollisenapahimmat

      sun kaverillas on itsetunto ongelmia, tai jotain ongelmia. Kaikki ihmiset jotka on tollasia niillä on ongelmia. Tässä on kaksi asiaa mitä suosittelen tekemään 1)Anna samalla mitalla takasin, hauku lyttyy, tee siitä naurunaihe. 2) Jätä tollane ja ala puhumaan seläntakana paskaa.
      Kyllä ne yhteiset tutut tajuaa, jos oot ollu ite perus kiltti sitä ilkeetä kaverias kohtaa mistä kiikastaa.
      Mutta, jos nyt vaan kiilottelet itselles sädekehää ja ihmettelet miksi hän on sellainen sulle, niin sit en ehkä suosittele noita vaihtoehtoja.
      Jos nyt kuitenkin tiedät olleesi erittäin kiltti ja yhteiset tutut tietää sen sun perusluonteeks (Ei niin että oot huudella ja kiljunu kurkku suorana omaa kilteyttäs sosiaalisessa mediassa/oikeessa elämässä)nii anna mennä vaan, sympatiat on sun puolella.
      olen tehnyt ja teen vastedes jos tulee vastedes samanlainen tilanne vastaan 1 ja 2 mukaan. Eräs 'kaveri' sai ansionsa mukaan ja minä sympatiat.

    • Riikka2017

      Kiitos vastauksestasi. Näin kai se on. Haluaisin ystävyytemme jatkuvan. Pitäis saada sanottua hänelle vissiin ko. tilanteessa, että mitä paskaa oikein jauhaa. Nuorempana hän sai mut häpeämään itseäni, tuntuu vaan valitettavasti onnistuvan siinä vieläkin toisinaan.

    • ei.ole.ystävyyttä

      En käsitä miks nimität moista tyyppiä ystäväksesi. Sitä hän ei missään tapauksessa ole! Ilkeily ei kuulu ystävyyteen eikä lyttääminen. Sinuna etsisin uudet ystävät koska tämä tuttavasi käyttää vain sinua itsensä pönkittämiseen.

    • Kokenuttäääl

      Veikkaan että sun kaverilla on oikeasti todella huonoitsetunto, kokee alemmuutta ja automaattisesti dissaamalla toista yrittää saada itselle ylemmyyden tunnetta. Vaikka se ei todellisuudessa auta häntä itseään mitenkään. Itsellä oli vähän samanlainen kaveri ennen ja hän haukkui ja juorusi jopa omista läheisistä "tärkeistä" kavereista heidän seläntakana. Hänen parhaasta kaverista puhui minulle usein että se on vitun lellitty ja hirvee ämmä yms.. ja muista kavereista hän arvosteli usein heidän ulkonäköön liityyvistä asioista ja useimiten hän puhui mikä vika on kenenkin kropassa. "Hyi ku sillä on nii laihat jalat" "niillä on varmaan tosi heikko kunto kun ne on niin heiväröisen näköisiä" ja samaan aikaan hän valitti minulle siitä että hän haluaa laihtua ja ei ole tyytyväinen itseensä eikä omaan painoonsa.
      Oli aika läpinäkyvää minulle mistä se jatkuva seläntakana haukkuminen johtui ja jälkeenpäin mietin että miksi mä edes olin sen kaveri. Varmaan puhui minustakin samalaista paskaa muille..

    • Kokenuttääl

      Sano sun kateelliselle ja huonoitsetuntoiselle kaverille että lopeta toi, ei sun ystävän pitäisi kohdella sua noin. Ole rehellinen sun fiiliksistä.

    • Riikka2017

      Olen samaa mieltä hänen itsetunnostaan, mutta en halua uskoa, että olen hänelle pelkästään egon jatke tms.. Toisaalta olen niin kypsä hänen juttuihin. Varsinkin kun olen huomannut, että olen paljon vapautuneempi kaikkien muiden seurassa. Hänellä on myös kumma tapa vaihtaa mielipidettään sitä mukaan, kun keskustelu etenee, niin että hän on ollut koko ajan oikeassa. En jaksa sanoa hänelle siitä, ja niin pääsee helpommalla.

      • Kokenuttääl

        Hyvä että osaat suhtautua noin fiksusti ja kypsästi, mutta minusta ei olisi mitään väärää sanoa ja asiallisesti huomauttaa asiasta hänelle. Sillon ajattelin samalla tyylillä kuin sinä että helpommalla pääsee näin kun antaa olla vaan enkä halunnut ns. aiheuttaa lisää draamaa. vähän kaduttaa etten sanonut omalle entiselle kaverilleni silloin, koska olisi ollut oikein hänen kuulla suoraan asiasta joltakin😅Monet kaverit sanoivat että ärsyttää siinä tyypissä se haukkuminen ja juoruuminen ihan naurettavista asioista mutta kukaan ei mitään hänelle sanonut siitä mitään. Samaan aikaan oli mulle "hyvä kaveri" mutta selän takana ihan muuta, ei olis pitäny sellasta sietää jälkeenpäin vituttaa..


    • Riikka2017x

      Kiitos kaikista vastauksista. Asioiden "ääneen" sanominen auttoi näkemään tämän vähän eri valossa. Täytyy lakata olemasta hänen ovimattonsa, ja sanoa hänelle nämä asiat suoraan.

      • LähesSamanlainenTilanne

        Nimenomaan. Jos hänellä on paha olla itsensä kanssa, sinä et ole se johon se tulee purkaa. Etsiköön vaikka toisen henkilön. Tiedän kokemuksesta, että asioista saattaa olla vaikea mainita ongelmaksi koituneelle henkilölle suoraan mm. erilaisten pelkojen takia esimerkiksi: Kokeeko hän nyt tulleensa loukatuksi, kun kerroit suoraan hänelle asiat ja alkaa puhumaan pahaa selän takana ja tekemään perättömiä juoruja sen takia. Omassa ystäväpiirissäni on käynyt noin. Mutta kummasti se mieliala kohenee, kun sen taakaksi koituneen ihmisen jättää jälkeensä vaikka aluksi vaikeata olisikin.


    • Hei Riikka2017

      Oletkin jo saanut vastauksia siitä, että ystävyydessä ei tule sietää mitä tahansa.

      Mietin, miten voisit tukea itseäsi hankalan tilanteen tullessa opettelemalla vielä entistä selvemmin kertomaan tunteistasi ja laittamaan rajan? Jos toinen sanoo, että näytäs nyt muille omituisia käsiäsi, voitko ihan selkeästi sanoa, että en pidä tuosta, ei tuntunut yhtään kivalta.
      Joskus on niinkin, ettei 'töksäyttelijä' tajua miltä asiat toisesta tuntuvat. Ja muutenkin, on tärkeä oppia ilmaisemaan ääneen silloin, kun elämässä tavalla tai toisella joku ylittää omia rajoja ja asiallisuuden rajoja.

      Toivottavasti näillä keinoin voitte luoda ystävyydestänne uuden vaiheen, jossa entistä enemmän kunnioitetaan toisen ihmisen henkistä koskemattomuutta ja toisaalta sinäkin voit oppia paremmin ilmaisemaan itseäsi.

      Merja, diakoni

    • Riikka2017x

      Olen nyt itse harrastanut tätä seläntakana puhumista, ja kuullut muiltakin, että kokevat hänen lyttäävän melkein kaiken mitä hänelle kertoo tai sanoo. Siksi ottaneet etäisyyttä. Taidan tehdä samoin.

    • Tuleevaanmieleen

      Narsisti?

    • Foi fiddujen gewäd zaadana!

    • mieti_ittees_ensin

      Jos ystäväsi seurustelee jonkun kaverin kanssa, älä tuppaa niiden porukkaan, anna olla rauhassa.
      Toisekseen mieti omaa käytöstäsi, miten kohtelet ystävääsi. Arvosteletko häntä, puhutko selän takana pahaa, jyräätkö hänen ylitseen kaveriporukassa, esmes puhut hänen juttujen päälle tms.

      Jos koet olevasi täysin puhdas pulmunen, niin sano suoraan kun moittii, että hei toi ei ollut kivasti sanottu ja pidä huoli, ettet itse arvostele tätä kaveriasi, etkä ketään muutakaan. Et edessä päin etkä selän takana. Sellaset tyypit ovat täysiä shittejä jotka puhuvat selän takana pahaa muista.

    • oppeliini1

      Jos minun "ystäväni" käyttäyityisi kuten sinun , hän olisi nopeasti entinen "ystävä".
      Tuollainen käyttäytyminen ei ole sovelisata kenellekään. "Ystäväsi" jäätyä ilman seuraa, hän kenties tajuaa että itsessään on vika.
      Voithan tietysti kertoa hänelle tarinan jossa ihminen ihmetteli", olin yksin tai seurassa, aina haisi! Missä vika?"

    • viktvatkaa

      Ei seläntakan puhuminen ole fiksua .
      Älä vajoa alas,ns.ystäväsi tasolle = pohjaan.
      Kaikista parasta olisi joko että ei ole kuulevinaan tai sitten ottaisit huumorilla toisen jutut.
      ps.olen huomannut,että tytöt jotka aina haukkuu tuttaviaan lihaviksi paisuvat itse läskiasteelle jonkun vuoden kuluttua

    • PPHHP

      Tuo että miesten läsnäollessa ottaa esille ystävätteren ns. negatiiviset puolet esim. ulkonäössä ei oo kovin harvinaista naisten joukossa. Sillä kai halutaan saada toinen huonompaan valoon ja pyritään kohottamaan omaa arvoa. Saamaan sarjaan kuuluu sellainen käytös, että yritetään kiinnittää miehen huomio sellaiseen asiaan missä on itse vahvoilla ja ystävä heikoilla. Jos sulla on komee tukka ja ystävättärellä ohut luihuletti, niin miehen huomio yritetään kääntää hiuksiin. Miehet ei yleensä tuollaisia metkuja ymmärrä tai edes huomaa. Saattaa mennä miehiltä täysin yli hilseen ne negatiivisyydet, mihin "ystävä" halusi hänen kiinnittävän huomiota. Se, jonka arvoa yritetään alentaa, kokee yleensä tilanteen epämiellyttävänä. Ei ole mielestäni hyvän ystävän käytöstä se, että yrittää saada ystävänsä huonompaan valoon, kun pitäisi tehdä päinvastoin, eli yrittää antaa ystävästä mahdollisimman hyvä kuva.

    • oikeusloukkaantua

      Sano ensi kerran muiden kuullen että olipa ilkeästi sanottu. Seuraa vaiti mitä muut tekevät. Luulen että näkevät ystäväsi uudessa valossa ja ystäväsi munaa itsensä.

    • Hujoko

      Ei helppo tilanne. Kun hän ihmettelee vaikka niitä sun käsiksi, niin kysyä mikä niissä on outoa. Tai arvostelee jostain niin kysy mikä olisi parempi vaihtoehto. Tiedän ettei ole helppoa nopeasti reagoida sopivalla kysymyksellä. Mutta jos osaisin jotenkin "valimistautua".

    • Miettisit

      Tollasella 'ystävällä' ei tee mitään. Itse laitoin välit poikki lapsuuden ystävääni 4 vuotta sitten, (tunsimme 30v) koska hän osasi vain ja ainoastaan arvostella, nöyryyttää ja käyttää hyväksi. Muiden kuullen aina palasi joihinkin lapsuuden aikaisin asioihin, joita olin huimuuttani tehnyt tai sanonut, yritti olla liian läheisissä väleissä mieheeni, yritti tunkea itsensä osaksi meidän ydinperhettä, arvosteli Minua ja tapaani toimia, jne. Välien poikki mentyä syytti minua kaikesta, sen sijaan, että olisi edes yrittänyt mennä itseensä. Nyt on toinen ystävä, jonka ystävä olen ollut n. 10v. Hän on kova tuomaan omaa paremmuutta esille, mutta toistaiseksi ei ole puuttunut kuitenkaan ainakaan suoranaisesti minun tapaan toimia, joten ollaan kyllä tekemisissä. En tiedä vedänkö puoleeni tällaisia ihmisiä vai mikä on, vai olenko itse niin kriittinen.. Mutta sinuna miettisin tarvitsetko tuollaista 'ystävää'.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3915
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3042
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2980
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2818
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2774
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2515
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      2357
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      220
      2054
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1977
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1937
    Aihe