Mikä on hyvän kryssiveneen nousukulma? 90 astetta? Kartalta mitattuna, sorto huomioiden. Veneen vaihto mielessä ja haluan hyvin kryssivän veneen.
Purjeveneen hyvä nousukulma?
19
2501
Vastaukset
- Alehandr
Nykyisellä ja edelliselläkin veneellä (suomalaisia solakoita 11m pitkiä) pääsee 90 astetta itseskuuttaavalla ja 120-prossaisella vähän paremmin, arviolta 85. Kulmat siis plotterin ruudulta toteutuvia eli sorto huomioituna. Aallokko ja kova kallistus huonontavat nousukulmaa. Kaikki minkä pääsee alle 90 asteen on minusta hyvä ja ero matkan taittumisessa myös merkittävä. H-veneellä joskus laskeskeltiin vieläkin häijympiä kulmia, mutta mittalaitteisto oli alkeellisempi.
- laskelmatarkistus
Sorto huomioiden 90-asteen kryssikulmalla kryssienhän et pääsisi etenemään vastatuulen suuntaan lainkaan?
- Ylämäkeen
laskelmatarkistus kirjoitti:
Sorto huomioiden 90-asteen kryssikulmalla kryssienhän et pääsisi etenemään vastatuulen suuntaan lainkaan?
No ei se nyt ihan noin mene. Eli 45 asteen kulmassa tosituulen.
- laskelmatarkistus
Ylämäkeen kirjoitti:
No ei se nyt ihan noin mene. Eli 45 asteen kulmassa tosituulen.
Joo, 90-asteen kryssikulmalla sahattaisiin vaan edestakaisin pääsemättä mihinkään :-D
- Tällä.palstalla
Tuskin kannattaa kysellä enempiä?
- Ylämäkeen
Siltä vaikuttaa...
Kysymys lähti siitä että kaverin vene kryssii noin 80 astetta pienessä aallokossa sorto huomioituna. Onko se hyvä vai pääsekö ns. Normi cruiser/racereilla, x-boats, salona, finngulf, jne. parempiin kulmiin?- R33BlueEyes
Tuolla voi vertailla laskennallisia suorituskykyjä.
http://www.blur.se/IMS/
Katso beat angle. Esim. Dehler 29 ja 33. Itse tosin tein lopulta pienen myönnytyksen suorituskyvyssä mm. sisätilojen ja hinnan takia. - Joakim1
Siis sorto huomioituna (= GPS:stä katsottuna) halssien välinen erotus 80 astetta. Se on hyvä arvo tai ehkä paremminkin normaali C/R-veneille.
Arvo ei ole lainkaan vakio, vaan riippuu myös tuulen voimakkuudesta. Kevyessä (6-8 solmua) jo 90 astetta on OK.
Tuolla tarkoitetaan yleensä optimaalista kryssikulmaa, jolla edetään parasta vauhtia suoraan kohti tuulta. Piinaamalla voi ajaa 60-70 asteen kulmia, mutta silloin vauhti tippuu reilusti.
Tuoreempaa tietoa löytyy AMP:n kotisivuilta: http://avomeripurjehtijat.org/orc-mittakirjat/ tai maailmanlaajuisesti ORC Sailor Servicen kautta (ilmainen rekisteröinti vaaditaan): http://orc.org/ - Ruiserireiseri
Joakim1 kirjoitti:
Siis sorto huomioituna (= GPS:stä katsottuna) halssien välinen erotus 80 astetta. Se on hyvä arvo tai ehkä paremminkin normaali C/R-veneille.
Arvo ei ole lainkaan vakio, vaan riippuu myös tuulen voimakkuudesta. Kevyessä (6-8 solmua) jo 90 astetta on OK.
Tuolla tarkoitetaan yleensä optimaalista kryssikulmaa, jolla edetään parasta vauhtia suoraan kohti tuulta. Piinaamalla voi ajaa 60-70 asteen kulmia, mutta silloin vauhti tippuu reilusti.
Tuoreempaa tietoa löytyy AMP:n kotisivuilta: http://avomeripurjehtijat.org/orc-mittakirjat/ tai maailmanlaajuisesti ORC Sailor Servicen kautta (ilmainen rekisteröinti vaaditaan): http://orc.org/Mittakirjojen polaareissahan ei ole sortoa mukana. Eli normi 4 asteen sorrolla pitäisi polaarissa olla 36 asteen luovikulma, jotta gps trackissa on 40 asteen toteutuma. On mielestäni aika hyvä, eikä mikään asuntovaunujen keskiarvo.
- Joakim1
Ruiserireiseri kirjoitti:
Mittakirjojen polaareissahan ei ole sortoa mukana. Eli normi 4 asteen sorrolla pitäisi polaarissa olla 36 asteen luovikulma, jotta gps trackissa on 40 asteen toteutuma. On mielestäni aika hyvä, eikä mikään asuntovaunujen keskiarvo.
Kyllä on sorto mukana ORC- ja vanhemmissa IMS-mittakirjoissa tai paremminkin ORC ei edes ota kantaa siiihen mikä sorto on, vaan laskee veneen etenemissuunnan suoraan.
80 astetta on varsin tyypillinen C/R-veneen GPS-suuntien erotus halssilta toiselle. 90 astetta on jo paljon keskituulessa ja siitä ylöspäin. 75 taas olisi poikkeuksellisen kova arvo. Toisessa ketjussa mainittu CQS Maxi pitäisi pystyä tuohon 75 asteeseen 16-20 solmun tuulessa, mutta toisaalta sekin jää 90 asteeseen 6-10 solmun tuulessa 6 m syväyksestä huolimatta.
Veneiden "myyntipolaareissa" sen sijaan usein ei ole sortoa mukana. Niissä sitten voi näkyä 35 asteen tosituulikulmia eli 70 asteen erotuksia. - Ruiserireiseri
Joakim1 kirjoitti:
Kyllä on sorto mukana ORC- ja vanhemmissa IMS-mittakirjoissa tai paremminkin ORC ei edes ota kantaa siiihen mikä sorto on, vaan laskee veneen etenemissuunnan suoraan.
80 astetta on varsin tyypillinen C/R-veneen GPS-suuntien erotus halssilta toiselle. 90 astetta on jo paljon keskituulessa ja siitä ylöspäin. 75 taas olisi poikkeuksellisen kova arvo. Toisessa ketjussa mainittu CQS Maxi pitäisi pystyä tuohon 75 asteeseen 16-20 solmun tuulessa, mutta toisaalta sekin jää 90 asteeseen 6-10 solmun tuulessa 6 m syväyksestä huolimatta.
Veneiden "myyntipolaareissa" sen sijaan usein ei ole sortoa mukana. Niissä sitten voi näkyä 35 asteen tosituulikulmia eli 70 asteen erotuksia.Seison korjattuna. Targetit meni just uusiksi...
- milloin.mitäkin
Optimiolosuhteissa, siis harvoin, ollaan lähempänä 70 kuin 80 astetta. Normioloissa 90, epätoivoisissa 120 astetta. Vene on vanha IOR-vene, mutta uudempienkin rinnalla hyvä kryssillä. Haitari on siis laaja, oikeaa vastausta kryssikulmaan ei ole. Edellämainitut kulmat siis poimittu ja analysoitu plotteridatasta.
- ottakaaselvää
Kryssikulmana 120 astetta on umpisurkea, koska VMG on jo negatiivisen puolella, ankkuroiminen olisi jo parempi vaihtoehto.
Paras kryssikulma vaihtelee veneen ja olosuhteiden mukaan, mutta on yleensä välillä 30 astetta ... 55 astetta. Sen tunnistaa siitä että VMG on maksimissaan.
Joidenkin kannattaisi selvästikin tutustua käsitteiden merkitykseen ennen niiden käyttöä. - normit
"Normioloissa 90" ? = matkantekemisen kannaltahan se olisi yhtä kuin ankurissa oleminen. 120 astetta olisi peruuttelemista, kryssimistä, mutta väärään suuntaan. Vendan tekeminen olisi tuolloin omituista koska silloin kannattaisi jiipata.
- puheenaihe
Täällä taitaa toisten kryssikulma olla veneen kulkusuunnan ja tuulen välinen kryssikulma ja toiset taas laskevat yhteen sekä styyrpuurin että paapuurin kryssikulmat yhdeksi kryssikulmaksi eli kaksínkertaiseksi kulmaksi?
- Peltijennilaulaa
Nauticatin kryssikulma on 0 astetta.
- aito.ja.oikea
Ainoa oikea kryssikulma on veneen nopeusvektorin (veden suhteen) ja tosituulen välinen kulma.
Navigoinnissa kannattaa käyttää nopeutta pohjan suhteen, mutta se ei ole kryssikulma.
Apparenttia käytettäessä ei myöskään ole kyse kryssikulmasta.- 28-astetta
Kannattaa selvittää veneen polaarit. Tosin harvoin tavis pääsee optimaalisen kryssikulmaan tosituuleen polaarien perusteella. toki ven kulkee ko kurssia tosituuleen mutta sortaa kun veneen vaunti tippuuu. VMG- vastatuuleen on tietenkin eri asia kuin kuinka yläs vene pääsee.
- Örupp
Kuuden solmun tuulessa päästiin noin 80 vendaan plotterilta katsottuna. C/R vene, modernihko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Cynthia Woods
😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�07937- 1771755
- 771114
- 1131113
Nainen, millainen tilanne oli
kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin621031Persut petti duunarit
Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,193945Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus
https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet182920Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!
Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin271886Mitä ajattelen sinusta
Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu35823- 86707