Miksi C-sharp on olemassa?

FailedTechnology

En tiedä ainuttakaan ammattisoftaa, joka olisi koodattu C#:llä. Kaikki vaativat jutut tehdään C/C :lla tai PHP/MySQL:llä webbipuolella. C# on Microsoftin oma lellipentu, kuin karamelli, maistuu hyvälle mutta käytännössä hyödytön. Ehkä johonkin olio-ohjelmoinnin opetukseen se kelpaa jotenkuten, muuta hyötykäyttöä sille en oikein keksi. Jopa Delphillä tehtyjä ohjelmia on enemmän liikenteessä kuin C#:llä!

En ihmettelisi vaikka joku päivä Microsoft huomaa epäonnistuneensa ja tapattaa koko kielen, kuten sillä on monesti ollut tapana, ja siirtyy sataprosenttisesti tukemaan C :aa.

8

3155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsad4gafds

      Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä. Lisäksi, mihin pohjaat väitteesi?

      • tfuhj

        "Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä"

        No hehheh, aivan varmasti. Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas.

        C# skriptikielenä taas ei liity juuri mitenkään itse pelimoottoriin, se voi ihan yhtä hyvin olla vaikka Visual Basic, skriptaaminen/pelilogiikka ei hirveästi prosessoritehoja syö.

        C# on suunniteltu bisnessoftiin, ei peleihin.


      • tfuhj kirjoitti:

        "Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä"

        No hehheh, aivan varmasti. Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas.

        C# skriptikielenä taas ei liity juuri mitenkään itse pelimoottoriin, se voi ihan yhtä hyvin olla vaikka Visual Basic, skriptaaminen/pelilogiikka ei hirveästi prosessoritehoja syö.

        C# on suunniteltu bisnessoftiin, ei peleihin.

        "Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas."

        Höpöhöpö. C# ei ole ikinä ollut hidas.


      • toisaaltaon
        M-Kar kirjoitti:

        "Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas."

        Höpöhöpö. C# ei ole ikinä ollut hidas.

        C# kuten muutkaan kielet eivät ole hitaita/nopeita vrt. Englannin tai Suomen kieli. Suoritettavan koodin nopeus/hitaus riippuu puhujasta eli tässä tapauksessa kääntäjästä, sekä ajonaikaisesta ympäristöstä.

        En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle, mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin.

        Peliohjelmointiin tarvitaan muuten melko paljon tietämystä rajapinnoista ja kun ne tuppaavat Linux maailmassa oleman usein avointa koodia, uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin. Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti.

        Kyse ei siis ole käytettävästä kielestä vaan ihan muista tekijöistä.


      • toisaaltaon kirjoitti:

        C# kuten muutkaan kielet eivät ole hitaita/nopeita vrt. Englannin tai Suomen kieli. Suoritettavan koodin nopeus/hitaus riippuu puhujasta eli tässä tapauksessa kääntäjästä, sekä ajonaikaisesta ympäristöstä.

        En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle, mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin.

        Peliohjelmointiin tarvitaan muuten melko paljon tietämystä rajapinnoista ja kun ne tuppaavat Linux maailmassa oleman usein avointa koodia, uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin. Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti.

        Kyse ei siis ole käytettävästä kielestä vaan ihan muista tekijöistä.

        "En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle"

        Microsoft julkaissut omansa avoimena koodina.

        "mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin."

        C#:a käännetään tavukoodiksi, ei prosessorin natiiviksi. Siinä on sitten JIT välissä että ajettaessa käännellään prosessorin mukaiseksi.

        "uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin."

        Kypsempi natiivitoteutus yleensä on vähän parempi.

        "Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti."

        Ei mitenkään selvää. C# on natiivia Windowsille, ja eri asiat toimii eri työkaluilla eri tavalla.

        Voihan noille tehdä testcaseja ja mittailla, mutta mitenkään selvästi jokin ei ole toista parempi ja se riippuu myös mitä tehdään.


    • The_Real_J

      Unityssä käytetään C#:ia. Voi siinä käyttää myös JavaScriptiä, mutta yleensä taidetaan käyttää C#:ia. Ja kun ottaa huomioon kuinka laajastu Unity on käytössä...

    • you.fail

      Siksi notta kaltaisesi IDIOOTIT voisivat esittää tyhmiä kysymyksiä!!

    • mees trolli tsekkaa vaikka muutama ohjelmointikielten suosiota mittava sivusto ja kato mihin C# sijoittuu. Palataan sitten asiaan, jooko :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe