Moottori on kuvitteellinen ja saanut innoituksensa Nissanin autosta, jossa polttomoottori lataa ja sähkömoottori kuljettaa. Kaikista häviöistä huolimatta polttoaineenkulutus on saatu testienkin mukaan mukavan matalaksi. Nissanin akkua ei voi ladata.
Olisiko polttomoottorin vauhdittamasta sähkömoottorista iloa venekäytössä? Saavutettaisiinko sillä jotain etuja?
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nissan-note-e-power-vain-fossiilisilla-toimiva-sahkoauto/
V-P-Janimar Note e-POWER - uuden ajan venemoottori
9
205
Vastaukset
- seppomartti
Ensimmäiseksi tulee mieleen, että sähkömoottori on pieni ja keveä, kenties pitkäikäinen ja vähän huoltotarvetta. Tarvittava agregaatti voidaan sijoittaa ison akuston kera painopisteeseen vapaammin .
Haittapuolelle pistän kalliin hinnan. Jostain syystä agregaatti on n. 2 x dieselmoottorin hintainen. Ja jos kerran tarvitaan akut, dieselmoottori virran tuottoon ja polttoainetankit niin yksinkertaisempi ja halvempi ratkaisu on pyörittää potkuria dieselmoottorilla mekaanisesti eikä sähköllä.- Sökkölöllönen
Tuo Noten akku ei ole mitenkään hirvittävän suuri, 1,5 kWh. Sehän toimii vain välivarastona, joka tarjoaa sähköauton ajo-ominaisuudet bensa-auton ominaisuuksilla.
- moottorillaniinväliä
Googlaa azibod!
- tuttu.laivoista
Azipod on rungon alla laivan ulkopuolella käänneltävä sähkömoottori potkureineen jolle laivan dieselmoottori tuottaa sähköä. Purjeveneessäkö se sijoitettaisiin köliin?
- hydrauliveto
tuttu.laivoista kirjoitti:
Azipod on rungon alla laivan ulkopuolella käänneltävä sähkömoottori potkureineen jolle laivan dieselmoottori tuottaa sähköä. Purjeveneessäkö se sijoitettaisiin köliin?
Yhtä hyvin dieseli voi pyörittää potkuria hydrauliletkussa kulkevalla nesteellä hydraulisesti, niin ei tarvita akkuja. Näitä oli ennen purjeveneissä, ja diesel-moottorin voi sijoittaa mihin tahansa.
- seppomartti
Tosi on. Hydrauliikkaa käyttämällä moottori saatettiin sijoittaa vaikka laipion etupuolelle ja pakoputki kyljestä ulos. Keulallaan kelluva vene sai hyvää kallistuskokeessa ja miehistön paino palautti asennon. Eipä ole 50 v aikana yleistynyt.
- Joakim1
Autossa merkittävä etu tulee jarrutuksen hyödyntämisenä akkujen lataamiseen, jolla siis saadaan muuten hukkaan menevä energia talteen. Lisäksi akusta voi ottaa lyhytaikaisesti lisätehoa kiihdytyksiin jolloin voi polttomoottorin jättää pieneksi, joka toimii normaaleilla vauhdeilla tehokkaammin kuin ylisuuri moottori.
Veneessä kumpikaan näistä ei toteudu. Veneen hybdriditoteutusta on tutkittu laajassa HYMAR EU-projektissa. Lopputulos oli, että Noten kaltainen systeemi ei tuo etua veneessä pelkkään dieseliin nähden.
Sen sijaan laittamalla samalle akselille sekä diesel että sähkömoottori mekaanisella kytkimellä voidaan etua saada. Hitaat ajot sähköllä, hiukan nopeimmat dieselillä niin, että samalla ladataan akkujakin, sitten lopetetaan lataus ja huipputehoa tarvittaessa ajaetaan sekä sähköllä että dieselillä.
Näin vältetään moottorin käyttö epätaloudellisella alueella ja ylisuuren sähkö- ja dieselmoottoreiden asennus. Kokonaisuus on kuitenkin hyvin kallis ja vaatii hyvän automatiikan.- hhgrtf
Vanhaa sukellusvenetekniikkaa tuo viimeksimainittu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2194137
- 1214006
- 483622
- 612942
- 2002731
- 492508
- 222498
- 202396
- 412279
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412235