Narsisti ja valheen paljastuminen

p..skaa.tuulettimessa

Kun narsisti jää valheesta tai muusta epämääräisestä kiinni, hän raivostuu asiasta kysyvälle, kuin tämä olisi rikollinen herjan heittäjä. Verhottuja sekä suoria solvauksia ja uhkauksia sinkoilee. Usein narsisti ottaa kaverin tuekseen ja mainitsee herkästi myös lakimiehen, poliisin sekä asiantuntijoita, jotka ovat valmiita todentamaan hänen oikeassa olemisensa.

Missään tilanteessa narsisti itse ei ole syyllistynyt mihinkään, eikä vastaa tekemisistään. Hän pelailee tiensä eteenpäin hetkestä toiseen. Manipulointitaidoillaan hän selittelee asiat ihmisille parhain päin ja matka jatkuu. Kannattajiensa silmissä narsisti on hyvä ihminen, joka toimii oikein.

Erityisen ällistyttävä narsistin toimintamalli on tyynesti kieltää teko, joka on selvästi todistettavista. Joissain tapauksissa hän saattaa teeskennellä, ettei kuule mitään. Tiukassa paikassa narsisti voi jopa myöntää tehneensä vilunkia ja sanoa korjaavansa asiat, jos hän sitä kautta pääsee pois tilanteesta. Kuitenkin jo seuraavaan päivään mennessä narsisti on järjestellyt asiat itselleen edulliseen valoon sumuttamalla kuvioon liittyvät ihmiset puolelleen. Syntyy yleinen vaikutelma, että pahantahtoinen, ilkeä ihminen on vääristellyt asioita, jotka eivät hänelle kuulu, mutta jalomielinen narsisti on valmis unohtamaan loukkauksen. Kosto seuraa tietysti enemmin tai myöhemmin, kuten aina.

13

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytär-1

      Minun narsistivanhempi valehteli koko ajan. Ja kun jäi kiinni siitä, syytti minua valehtelijaksi, vaikka en ollut sanonut mitään.

      Hänen lempiaiheensa oli levitellä juttuja minusta, kuinka olen *mielisairasvalehtelija*. Tähän hänellä oli syynsä ( oman selustan turvaaminen). Koska, kun hän jäi kiini omista valheistaan muille, Hänen oli helppo sanoa kysyjälle, että minua ei kannata koskaan uskoa, kun olen mielenvikainen valehtelija. (Narsistin oma diagnoosi)
      Siis narsistivanhempi siirsi omat huonot luonteenpiirteensä syyttömän lapsensa kannettavaksi.

      • perintö-kalu

        Näin ne tekevät. Minulla on useampi aikuinen kuka omat puutteensa on minuun heijastellut. Siinä on ollut ihmettelemistä kun toisten ongelmia on koetellut kaivella ihan väkisin itsestä ja käsitellä niitä heidän puolestaan. Näin meni elämä.


      • narsistitragedia
        perintö-kalu kirjoitti:

        Näin ne tekevät. Minulla on useampi aikuinen kuka omat puutteensa on minuun heijastellut. Siinä on ollut ihmettelemistä kun toisten ongelmia on koetellut kaivella ihan väkisin itsestä ja käsitellä niitä heidän puolestaan. Näin meni elämä.

        Sitten kun on itse hyvä useissa asioissa, missä N ei ole, hän välittömästi _mieltää_ olevansa yhtä hyvä, vaikka mitään oikeita tuloksia ei ole eikä tule. Kummallista tasapäistämistä, kun omat viat lyödään toisille ja toisten hyvät koetaan omiksi, vaikka mitään kykyjä ei ole.


    • traagisenkoomista

      Yksi ilmeinen keino narsistin tunnistamiseen on, että hän usein mainitsee lähettyvillään olevan valehtelijoita, hulluja ja rikollisia. Näitä narsistin diagnosoimia tapauksia löytyy niin naapureista, perheestä ja suvusta, työpaikalta, liikenteestä, kaupoista, missä nasse kulloinkin liikkuu. Narsisti on yhtä vakuuttunut toisten mielenvikaisuudesta kuin omasta järkevyydestään.

      • koomistahuomattuon

        Aivan, narsisti tekee jopa ilmoituksia toisten lapsista sosiaalitädeille, mutta ei huomaa, että ei se elo ole itselläänkään sen kummepaa, että yhtä huono vanhempi on itse salaelämässä pelehtiessään ja voisi itsestäänkin tehdä saman ilmoituksen. Aivan samoin kuin kärkkäästi ilmoittelee asioista eteenpäin, vaikka itse tekee sitä samaa mollaamista, josta tosia syyttää. Erikoista.


      • KoiratHaukkuu
        koomistahuomattuon kirjoitti:

        Aivan, narsisti tekee jopa ilmoituksia toisten lapsista sosiaalitädeille, mutta ei huomaa, että ei se elo ole itselläänkään sen kummepaa, että yhtä huono vanhempi on itse salaelämässä pelehtiessään ja voisi itsestäänkin tehdä saman ilmoituksen. Aivan samoin kuin kärkkäästi ilmoittelee asioista eteenpäin, vaikka itse tekee sitä samaa mollaamista, josta tosia syyttää. Erikoista.

        Ja... En tiedä kuka kommentoi, mutta kotoisaa huomata erään nassukan edelleen jatkuva obsessiivisuus ja paranoia. En ole kommaillut aikoihin, eikä hyttysen *** vertaa kiinnosta sinä, eikä jälkikasvusi.


      • vainoharhainenko
        KoiratHaukkuu kirjoitti:

        Ja... En tiedä kuka kommentoi, mutta kotoisaa huomata erään nassukan edelleen jatkuva obsessiivisuus ja paranoia. En ole kommaillut aikoihin, eikä hyttysen *** vertaa kiinnosta sinä, eikä jälkikasvusi.

        Oletkohan nyt ihan itse se koira, joka haukkuu?
        "En tiedä kuka kommentoi,"....??


      • TottakaiOlen

        Ainakin, jos sinulta kysytään. Eikös ne koirat pitäneetkään erityisesti minusta? :) Mulla olisi yksi kysymys. Jos ja kun tällä palstalla useampikin kirjoittaja kovasti huutelee faktojen ja totuuden perään, niin miksi eivät piittaa niistä lainkaan omalla kohdallaan?
        Rationaalinen ajattelu ei päde pershäröisen kanssa juu, mutta se pershäröinen pershäröisine jälkikasvuineen ja ystävineen voisi jättää yhden perheen ja suvun rauhaan. En hakkaa päätäni enää seinään, enkä vastaa enää tulee mitä provoa / vyön alle iskua tahansa.


    • kfjjfnfjfkf

      Olen usein ihmetellyt miten taitava ja uskottava narsisti voi olla suoltaessaan valheita. Voisiko vastaus löytyä dissosiaatiosta? Onko kellään kokemusta?

      ---

      Dissosiaatio. Narsisti erottaa todellisen vajavaisen minänsä, ja valheellisen ja liioitellun minänsä niin tehokkaasti toisistaan, että narsisti on vain hämärästi ja ajoittain tietoinen todellisesta minästään. Tämä erottelu ei kuitenkaan ole niin suurta kuin henkilöillä, joilla on dissosiatiivinen identiteettihäiriö (Samalla henkilöllä on kaksi tai useampi erillinen persoona, jotka eivät tunne toisiaan, tunteminen on yksisuuntaista tai jossain tapauksissa molemminpuolista, tai persoonat tuntevat toisensa vaillinaisesti. Usein dissosiatiivinen persoona on monimutkainen sekoitus edellisistä). Lisäksi narsistin persoonat ovat sosio-temporaalisesti eriytyneitä. Tämä tarkoittaa sitä, että kun narsisti vaihtaa sosiaalista kontekstia, hän vaihtaa persoonaansa vastaamaan uutta sosiaalista kontekstia ja hylkää vanhan, edelliseen sosiaaliseen kontekstiin muokatun persoonan. Narsisti vaihtaa tarvittaessa persoonallisuuksia kuin kameleontti väriään. Jos esim. narsisti on vanhan persoonallisuuden aikana (hänen työskennellessään uutistenlukijana) tehnyt jonkun rikoksen ja häntä syytetään siitä uuden persoonallisuuden aikana (hänen työskennellessään lehtitoimittajana uudella paikkakunnalla, uuden puolison kanssa ja uuden sosiaalisen piirin joukossa), hän kokee, että joku muu, häneen itseensä kuulumaton, kuollut ja haudattu, tai syväjäädytetty henkilö tai persoona on tehnyt sen. Narsisti kokee olevansa syytön ja että häntä syytetään aiheettomasti. Osin tämän takia narsisti voi olla erittäin vakuuttava puolusteluissaan. Jos uuden persoonan sosiaalisesta piiristä saatavat narsistiset lähteet alkavat heikentyä ja/tai vanhan syväjäädytetyn persoonan kautta avautuu mahdollisuuksia parempiin narsistisiin lähteisiin, narsisti voi herättää vanhan persoonan uudelleen henkiin.

      http://hiljaistapohdintaa.blogspot.fi/2013/03/narsistit-narsismi-ja-narsistinen.html

      • tosi-teevee

        Narsistin kameleonttimaisuuden voi havaita ihan päivittäin, kun paikalle kävelee henkilö, jolle nasse haluaa antaa itsestään tietyn vaikutelman. Nassella vaihtuu ryhti sekä puhetyyli ja juttu alkaa lentää tulijaa miellyttävään suuntaan. On kuin ammattinäyttelijä vaihtaisi roolista toiseen kesken lauseen. Ulkoisen olemuksen muuttuessa myös narsistin käsitys todellisuudesta muuttuu. Äsken hän valitteli rahapulaa, mutta nyt kailottaakin suureen ääneen lähtevänsä luksusristeilylle miljonäärin seurassa. Sisäisen maailman muuttuminen hetken ja tilanteen mukaan tehnee narsistista täydellisen valehtelijan. Hän elää valheissaan ja näkee valehtelijana sen, joka kehtaa muistuttaa häntä, miten asiat todellisuudessa ovat.

        Kuten kaikki uhrit tietävät, narsistin show ei ole pelkkästään tätä itsepetosta, vaan vaaralliseksi hänet tekee kyky vedättää useimpia muita ihmisiä lähes loputtomiin.


      • oksetuksenoloinen

        Ja hyi se tilanne kun tuo ällötys hymyilee sinulle jota hän on vuosia kiusannut. Hymyilee sairasta hymyään...kananlihalle ihan menee.


    • Vähän asian vierestä.
      "Narsistia" pienen ikänsä seurannut ihmettelee.
      Miten hän luulee pystyvänsä kaikkia huijjaamaan. Minua hän ei huijjannut, ei pystynyt. Siksi hän yritti saada minut aina kiinni jostain, että pääsisi rankaisemaan, alistamaan ja solvaamaan.
      Huonosti hän tässä onnistui. Olin oppinut hänen tavoilleen. Osasin häntä varoa.
      Kyse oli omasta isästäni. Hän oli kateellinen omille lapsilleenkin, aina. Se on minua ihmetyttänyt. Narsismi kyllä loppui aikanaan. Teot ja toimet vain tahtovat jatkaa kulkuaan sisarusparvessa.

      Narsismi loppui hänen osaltaan, kun suun päällä oli kuus jalkaa multaa.

      Nähtävästi se on periytyvää ja puhkeaa kukkaan oikeassa maaperässä. Teot ja tekotavat myöskin tahtovat periytyä.
      Olen tämän tiimoilta paljon asioita miettinyt ja kokemuksistani ottanut oppia, sekä itseäni pyrkinyt "kouluttamaan".
      Asian syvällinen tiedostaminen on auttanut asiaani. Toki itsestänikin olen huomannut, alkuaikoina omaa elämääni ajatellen, kuinka helppoa olisi jatkaa narsistin viitoittamaa tietä. Olisin varmasti siihen kyllä pystynytkin, mutta se olisi vaatinut melkoisesti töitä. Luonne olisi täytynyt muuttua melkoisesti. Tai sitten jonkin tapahtuman, joka olisi suistanut "terveen" ajattelun sairauden puolelle ja pahasti. Tässä se nähdään, nyt itse luulen olevani jopa terve.
      Jotkut puhuvat kyllä hyvästä itsetunnosta, jolloin ei tarvitse toisia alistaa, vaan kohdata ihminen ihmisenä.

      Toisaalta en ole koskaan nauttinut toisten alistamisesta, enkä tule siitä ikinä nauttimaankaan.
      Kontaktilajin urheilussa lopetin, koska minusta ei yksinkertaisesti ollut toisen maahanlyömiseen. Eli esim. voittaakseen täytyisi toinen sitoa mattoon tms.
      Siirryin ammunnan puolelle ja siinä olen kyllä pärjännytkin. Ammun vain itseäni vastaan.

      Käsittelen kaikkia ihmisiä ihmisenä, sen kummemmin mihinkään ominaisuuteen katsomatta, kunnes hän itse muuta todistaa.

      Vielä isääni. Hän puheli paljon itsekseen, ikäänkuin todistellakseen itselleen miten jokin asia oli. Tai todistellakseen itselleen miten jokin asia oli hoidettu tai tehty.

      Hän siis psyykkasi itseään ja lopulta uskoi todistelemansa asian olevan niinkuin hän oli sen ajatellut.
      Tiesin monet asiat olevan toisin, mutta hän jopa itse lopulta uskoi omat höpinänsä ja kertoili niitä toisille totuuksina. Kertaus on opintojen äiti, sanotaan.

      Tässähän saattaa olla kyllä jostain muustakin kyse, kuin pelkästä narsismista.

      Ei siis ole ihme jos minusta on tullut kovin kriittinen näiden asioiden suhteen. Eipä isukkikaan minusta ja minun sanomisistani pitänyt. Pyrki vielä aikuisenakin ollessani minua määräilemään. Tosin siinä hän ei onnistunut. Sekös häntä oikein vit...i ja kunnolla. Eipä ollut hänellä valtaa ei.

      Pelkäsin tosin loppuun asti, koska sieltä saattoi tulla mitä vain. Aika lopulta teki tehtävänsä.

      Olen tavannut ko. tyyppejä kohtalaisen paljon muuallakin. Ne kun tuppaavat kerääntyä toisten asioista päättäviin soluihin. Ja suoranainen valehtelu on tässäkin lahkosssa jokapäiväistä toimintaa ja hyväksyttyäkin, niissä piireissä. Solun sisäinen toiminta tukee itse kutakin solun jäsentä. Että Näin taas tällä kertaa.

      • juuri.niin.se.käy

        ".. tuppaavat kerääntymään toisten asioista päättäviin soluihin" . Olihan kuvaava ilmaisu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe