Miksi MAP- kirkko ei ilmoita

Turust

jäsenlukuaan viralliseen tilastoon lakiemme mukaan?


"Luettelo rekisteröidyistä uskonnollisista yhdyskunnista Suomessa ja niiden jäsenmäärät 31.12.2003.
         
Jehovan todistajat   18241         
Suomen Vapaakirkko   13389         
Katolinen kirkko Suomessa   7890         
Suomen Adventtikirkko   4091         
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen
Kristuksen kirkko    3312         
Suomen baptistiyhdyskunta   1572         
Helsingin juutalainen seurakunta   1055         
Ortodoksinen Pyhän Nikolauksen Seurakunta   1037         
Suomen Helluntaikirkko   922         
Finlands svenska baptistsamfund   871         
Helsinki Islam Keskus   707         
Suomen Metodistikirkko   629         
Finlands svenska metodistkyrka   614         
Suomen Islam-seurakunta   609         
Tampereen Islamin Yhdyskunta   558         
Suomen vapaa evankelisluterilainen   540         
Suomen Bahai Yhdyskunta   455         
Suomen Islamilainen Yhdyskunta   395         
Yksityinen kreikkalais-katolinen kirkollinen
yhdyskunta Viipurissa   343         
Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko    303         
Luterilainen Sanan Yhdyskunta   170         
Suomen vapaa katolinen kirkko   140         
Turun juutalainen seurakunta   132         
Savon Islamilainen Yhdyskunta   112         
Suomen Anglikaaninen kirkko   99         
Tampereen islamilainen seurakunta   86         
Suomen Kristiyhteisö   75         
Suomen Islam-Keskus   73         
Anjuman-e-Islahul-Muslimeen of Turku Finland   70         
Krishnaliike Iskcon Suomessa   64         
Keski-Suomen Islamilainen Yhdyskunta   42         
Vörå Frikyrkoförsamling   41         
Buddhalainen Dharmakeskus   39         
The Islamic Rahma Center in Finland   36         
Jumalan seurakunta   30         
Suomen Uusapostolinen Kirkko   28         
Spaso-Preobrazenskaja   26         
Finlands svenska pingstsamfund   20         
Islam ja Rakkaus   20         
Jäseniä alle 20 henkilöä / Medlemmar under 20 personer         
Al-Risala Islamilainen Yhdyskunta             
Islamilainen Al-Hudaa Yhdyskunta Suomessa         
Kimbangun kirkkokunta             
Kristillisten Tekojen Kirkko         
Pohjois-Suomen Islamilainen Yhdyskunta             
Seitsemännen Päivän Adventistit Uskonpuhdistusliike         
Totuuden Ystävät             
Lisäksi Suomessa toimii Svenska Olaus Petriförsamlingen i Helsingfors -niminen
Ruotsin kirkkoon kuuluva seurakunta, jonka perustaminen on hyväksytty
valtioneuvoston päätöksellä 19.10.1922. Yhdyskunnassa on 1118 jäsentä.

I Finland verkar även Svenska Olaus Petriförsamlingen i Helsingfors, som
tillhör Sveriges kyrka. Grundläggandet av församlingen har erkänts i enlighet med
statsrådets beslut 19.10.1922. Samhället har 1118 medlemmar."

Tilastista - mikäli niihin on tehty säädöstemme edellyttämät ilmoitukset on helppo laskea esimerkiksi kunkin uskonnollisen yhdyskunnan kasvu.

Tässä alkaa väkisin hihat käryämään.

Turust

10

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain muuten vain? MAP-kirkko on lyhennys Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta, joka tunnetaan epäviralliselta nimeltään myös mormonikirkon nimellä.

      • Turust

        Minusta tuossa tilastossa lukee selvästi

        "Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen
        Kristuksen kirkko 3312" -jäsentä eikä suinkaan 4500 niinkuin täällä on usein väitetty. Vai ymmrränkö jotakin väärin? Käsitän tuon olevan juuri MAP- kirkko?

        Aina olen sinua uskonut kun olet minua oikaissut väärinymmärryksissäni. Muutoin runsaan neljänneksen ero jäsenluvussa on tolokuttoman iso.

        Ettei peräti maailman suurin?

        Tolokuton
        Turust


      • Turust kirjoitti:

        Minusta tuossa tilastossa lukee selvästi

        "Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen
        Kristuksen kirkko 3312" -jäsentä eikä suinkaan 4500 niinkuin täällä on usein väitetty. Vai ymmrränkö jotakin väärin? Käsitän tuon olevan juuri MAP- kirkko?

        Aina olen sinua uskonut kun olet minua oikaissut väärinymmärryksissäni. Muutoin runsaan neljänneksen ero jäsenluvussa on tolokuttoman iso.

        Ettei peräti maailman suurin?

        Tolokuton
        Turust

        eroavat, koska enää ei ole pakko rekisteröityä uuden uskonnolisen kirkon jäseneksi. Monet jäävät "roikkumaan" entiseen kirkkoonsa tai siirtävät kirjansa vain siviilirekisteriin.
        Kun minä liityin kirkkoon v. 1960, niin vaadittiin ensin ero entisestä. Oli osallistuttava myös papin puhutteluun ja sen jälkeen oli vielä harkinta-aika.


      • Turust
        Tapani1 kirjoitti:

        eroavat, koska enää ei ole pakko rekisteröityä uuden uskonnolisen kirkon jäseneksi. Monet jäävät "roikkumaan" entiseen kirkkoonsa tai siirtävät kirjansa vain siviilirekisteriin.
        Kun minä liityin kirkkoon v. 1960, niin vaadittiin ensin ero entisestä. Oli osallistuttava myös papin puhutteluun ja sen jälkeen oli vielä harkinta-aika.

        joskus laskeneen, että mikäli suomen väkiluku laskettaisiin yhteisöjen oman ilmoituksen mukaan, väestömme olisi kymmeniä miljoonia.

        Olen päätynyt siihen että kaikista yhteisöjen ilmoittamista jäsenluvuista on vähennettävä neljännes, niin ollaan varsin lähellä totuutta.

        Muutoin niihin sisältyy vähintään yksi sukupolvi joka on haudattu ja ehkä joissakin tapauksissa tullut jo toimitetuksikin.

        Tuosta mainitsemastasi "kuulustelusta" minulla on omakohtaista kokemusta samoina aikoina kuin sinullakin. Minulle julistettiin tuomiokin samalla hinnalla josta joskus olen kertonut. Nykyisin minulla on käsitys, ettei uskosta voi erota.

        Turust


      • Ent.mormoni
        Turust kirjoitti:

        joskus laskeneen, että mikäli suomen väkiluku laskettaisiin yhteisöjen oman ilmoituksen mukaan, väestömme olisi kymmeniä miljoonia.

        Olen päätynyt siihen että kaikista yhteisöjen ilmoittamista jäsenluvuista on vähennettävä neljännes, niin ollaan varsin lähellä totuutta.

        Muutoin niihin sisältyy vähintään yksi sukupolvi joka on haudattu ja ehkä joissakin tapauksissa tullut jo toimitetuksikin.

        Tuosta mainitsemastasi "kuulustelusta" minulla on omakohtaista kokemusta samoina aikoina kuin sinullakin. Minulle julistettiin tuomiokin samalla hinnalla josta joskus olen kertonut. Nykyisin minulla on käsitys, ettei uskosta voi erota.

        Turust

        Mormonien parissa on paljon eläkeläisiä, 1950- ja 1960-luvuilla kääntyneitä. tuolloin mormonismi oli melko uutta Suomessa ja amerikkalaisuus myötätuulessa.
        Arvelen, että jäsenistö koostuu tuosta käännynnäisjoukosta ja heidän kirkkoon jääneistä lapsistaan ja näiden lapsista.

        Uusia käännynnäisiä on saatu vähän 1970-luvulla, 1980- ja 1990-luvut eivät tuoneet parannusta. Amerikkalaisuus on menettänyt vetovoimaansa. Mormonismista on saatavissa nykyään paitsi uskontoa markkinoivaa myös sitä kritisoivaa tietoa. Lisäksi Suomessa on jo satoja kirkkoon pettyneitä henkilöitä, joiden omakohtainen kokemus kirkosta painaa enemmän kuin lähetyssaarnaajien sana.

        Suomalainen sananparsi "Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi" pätee tässäkin mormonien asiassa.


      • jäljellä
        Tapani1 kirjoitti:

        eroavat, koska enää ei ole pakko rekisteröityä uuden uskonnolisen kirkon jäseneksi. Monet jäävät "roikkumaan" entiseen kirkkoonsa tai siirtävät kirjansa vain siviilirekisteriin.
        Kun minä liityin kirkkoon v. 1960, niin vaadittiin ensin ero entisestä. Oli osallistuttava myös papin puhutteluun ja sen jälkeen oli vielä harkinta-aika.

        Nykyään on niin helppo erota mistä vaan uskonnollisesta yhteistöstä Suomessa, se käy joissakin seurakunnissa jopa sähköpostilla. Tampereen Vapaa-ajattelijoilla on jo noin puolisentoista vuotta ollut yleisölle tarjottavanaan tosi helppo ja ilmainen keino, nimittäin sivusto http://www.eroakirkosta.fi

        Siitä vaan täyttäämän erolomake, ja sieltä hoidetaan loput. Koskee kaikkia koko maassa. Ei maksa edes postimerkin vertaa.

        Kun homma hoituu näin helposti nykyään, niin ei ole mormoneilla edes pienintäkään syytä olla jäsenenä jossain vanhassa yhteisössä minuuttiakaan enempää kuin haluaa.

        Kukaan ei kysele perään eikä ole mitään pakkohaastatteluja, niitä ei muuten ole ollut kymmeniin vuosiin.

        Jos joku kuitenkin haluaa olla jäsenenä enemmässä kuin yhdessä uskonnollisessa yhteisössä kerrallaan, niin sopii ihmetellä sen henkilön vaikutteita! Miten mahtaa olla ne uskonasiat ja "todistus" mormonikirkon totuudesta!


      • Turust
        Tapani1 kirjoitti:

        eroavat, koska enää ei ole pakko rekisteröityä uuden uskonnolisen kirkon jäseneksi. Monet jäävät "roikkumaan" entiseen kirkkoonsa tai siirtävät kirjansa vain siviilirekisteriin.
        Kun minä liityin kirkkoon v. 1960, niin vaadittiin ensin ero entisestä. Oli osallistuttava myös papin puhutteluun ja sen jälkeen oli vielä harkinta-aika.

        Vuoden 1922 uskonnonvapauslain mukaan henkilö voi kuulua vain yhteen uskonnolliseen yhdyskuntaan kerrallaan. Tämä sääntö on voimassa vielä kolmen vuoden siirtymäajan eli 1.8.2006 asti.

        Siirtymäajan jälkeen uskonnonvapauslaissa ei enää estetä henkilöä kuulumista samanaikaisesti useampaan uskonnolliseen yhdyskuntaan. Yhdyskunnat päättävät itse, voivatko niiden jäsenet kuulua myös muihin yhdyskuntiin.

        Turust


      • Turust
        Tapani1 kirjoitti:

        eroavat, koska enää ei ole pakko rekisteröityä uuden uskonnolisen kirkon jäseneksi. Monet jäävät "roikkumaan" entiseen kirkkoonsa tai siirtävät kirjansa vain siviilirekisteriin.
        Kun minä liityin kirkkoon v. 1960, niin vaadittiin ensin ero entisestä. Oli osallistuttava myös papin puhutteluun ja sen jälkeen oli vielä harkinta-aika.

        oikeudellinen vastuu jäsenrekisteristä.

        Uskonnonvapauslaki 6.6.2003/453

        4 §
        Liittymis- ja eroamismenettely

        Henkilön, joka tahtoo liittyä uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi, tulee ilmoittaa siitä yhdyskunnalle.

        Henkilön, joka tahtoo erota uskonnollisesta yhdyskunnasta, tulee ilmoittaa eroamisesta kirjallisesti yhdyskunnalle tai maistraatille. Henkilö katsotaan eronneeksi siitä päivästä lukien, kun yhdyskunta tai maistraatti on saanut eroamisilmoituksen.

        Uskonnollisen yhdyskunnan tulee välittömästi ilmoittaa yhdyskunnan jäseneksi otetut ja yhdyskunnalle eroamisilmoituksen tehneet henkilöt väestötietolaissa (507/1993) tarkoitettuun väestötietojärjestelmään. Ilmoituksen tulee sisältää henkilön täydellinen nimi, syntymäaika tai henkilötunnus sekä liittymis- tai eroamispäivä. Ilmoitus väestötietojärjestelmään voidaan tehdä kirjallisesti taikka tietoliikenneyhteyksin tai muutoin konekielisesti.

        Maistraatin, jonka toimialueella henkilöllä on kotikunta tai väestökirjanpitokunta, on viipymättä talletettava väestötietojärjestelmään tieto uskonnolliseen yhdyskuntaan liittymisestä tai siitä eroamisesta ja toimitettava uskonnollisesta yhdyskunnasta eronneelle vahvistus eroamisesta. Maistraatin on viipymättä ilmoitettava uskonnolliselle yhdyskunnalle henkilöt, jotka ovat tehneet eroamisilmoituksen maistraatille.

        Jos eroamisilmoitus on jätetty muulle kuin 4 momentissa tarkoitetulle maistraatille, on ilmoituksen vastaanottaneen maistraatin viipymättä toimitettava ilmoitus 4 momentissa tarkoitetulle maistraatille.

        Tässä pykälässä maistraatille säädetyt tehtävät hoitaa Ahvenanmaan maakunnassa lääninhallitus.

        _________________________________________

        11 §
        Jäsenet ja jäsenrekisteri

        Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan jäsenenä voi olla yksityinen henkilö. Yhdyskunnan tulee pitää jäsenistään rekisteriä siten kuin siitä erikseen säädetään.

        ____________________________________

        30 §
        Uskonnollisen yhdyskunnan jäsentietoja koskevan ilmoitusvelvollisuuden rikkominen

        Joka laiminlyö 4 §:n 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuuden, on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, uskonnollisen yhdyskunnan jäsentietoja koskevan ilmoitusvelvollisuuden rikkomisesta sakkoon.

        Uskonnollisen yhdyskunnan jäsentietoja koskevan ilmoitusvelvollisuuden rikkomisesta voidaan jättää ilmoitus tekemättä, syyte nostamatta tai rangaistus tuomitsematta, jos ilmoitusvelvollinen on kehotuksen saatuaan täyttänyt velvollisuutensa tai jos rikkomus on muutoin vähäinen.

        Kaivelin nämä tiedot aivan mielenkiinnon vuoksi.
        Tästä kokonaisuudesta syntyy kyllä käsitys väestoreikisterin asiaa koskevien tietojen oikeellisuudesta, huomioiden viive joka nyt näyttää olevan 1-2 vuotta.

        Turust


    • Helluntailaisia

      on Suomessa n. 50 000.
      Nuo ilmoittamasi 922 ovat niitä, jotka ovat jo ennättäneet liittyä juuri rekisteröityneeseen Helluntaikirkkoon.
      Seurakuntien liittyminen perustettuun Helluntaikirkkoon etenee koko ajan.

      • Turust

        Tilasto on kuitenkin poikkeuksellisen tuore. Helluntailaisten osata tulee tapahtumaan merkittävä muutos.

        Turust


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      288
      704
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe