SOSIONOMIN PALKKA

maximi

Heissulivei kaikki sosionomit! Paljonko saatte palkkaa ja millaista työtä teette? =)

102

86735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minttu28

      ..palkka 2540 e/kk erään koulutuskonsulttifirman palveluksessa, Helsinki. ollut töissä valmistumisen jälkeen vajaat 2 vuotta...

      • valmistuin

        Siis nykyinen sosionomi (AMK):n suosituspalkka pk-seudulla. Lisäksi tulee ilta-, yö- ja pyhälisät, jotka on 200-400€/kk.

        Niin, ja valmistuin juuri kuukausi sitten. Työsopimus jo ennen valmistumista puoleksi vuodeksi, toivottavasti myös jatkoja tulee samassa paikassa.


      • valmistuin
        valmistuin kirjoitti:

        Siis nykyinen sosionomi (AMK):n suosituspalkka pk-seudulla. Lisäksi tulee ilta-, yö- ja pyhälisät, jotka on 200-400€/kk.

        Niin, ja valmistuin juuri kuukausi sitten. Työsopimus jo ennen valmistumista puoleksi vuodeksi, toivottavasti myös jatkoja tulee samassa paikassa.

        Hups, tulikin väärään paikkaan edellinen viestini.

        Mutta kiinnostaa kyllä millä valinnoilla saa n. 2500€ kuukaudessa palkkaa sosionomi (AMK) tutkinnolla? On meinaan ihan hyvä palkka meidän alalla, jos työkokemusta alle 2 vuotta. Mitä työnkuvaan kuuluu?


      • Samaa kysyn
        valmistuin kirjoitti:

        Hups, tulikin väärään paikkaan edellinen viestini.

        Mutta kiinnostaa kyllä millä valinnoilla saa n. 2500€ kuukaudessa palkkaa sosionomi (AMK) tutkinnolla? On meinaan ihan hyvä palkka meidän alalla, jos työkokemusta alle 2 vuotta. Mitä työnkuvaan kuuluu?

        Ei tainnut tuo 2500 euroa ihan pitää paikkaansa!
        Ei sellaista palkkaa makseta sosionomin(amk) tutkinnon suorittaneelle missään.


      • Sosiomin palkka
        Samaa kysyn kirjoitti:

        Ei tainnut tuo 2500 euroa ihan pitää paikkaansa!
        Ei sellaista palkkaa makseta sosionomin(amk) tutkinnon suorittaneelle missään.

        Kyllä sosionomille maksetaan tietyissä paikoissa. Itselläni kanssa 2500 euroa/kk ja työskentelen lastensuojelun parissa.


      • Näin meillä
        Sosiomin palkka kirjoitti:

        Kyllä sosionomille maksetaan tietyissä paikoissa. Itselläni kanssa 2500 euroa/kk ja työskentelen lastensuojelun parissa.

        Riippuu ihan paikasta missä olet töissä. Kunnalta- ja yksityiseltä et taatusti saa kun sen vähimmäispalkan mikä kuuluukin maksaa... Mutta esim.projekteissa työskennellessä palkka voi ollakkin tuo tai jos toimit esimiehenä tms.

        Myöskin joskus voi saada tietyissä paikoissa tehtäväkohtaisenlisän/suorituslisän palkkaan joka saattaa olla jopa 45% lisää rahaa... eli jos peruspalkka on 1800€,niin siihen voi tulla lisää jopa yli 800€ ja näin koko palkka onkin jo helposti yli 2500.


      • ettäpä joo

        Vai konsulttifirma... Ehkä sulla on sosionomin koulutus,mutta.... Yleensä näissä edellytetään enemmän sitä myyntihenkisyyttä ja mitä on MOL:n sivuilta katellu noiden ilmoituksia,niin eipä siellä paljoa koulutusta olla vaadittu, joihinkin on ihan laitettu,et työ sopii esim.kotiäidille tai opiskelijalle lisätiennestiksi. Ja konsullttifirmoissa työpäivät voivat venyä jopa 15-tuntiin... eli ei aina ole sitä tasaista aikaa. Itse kyllä arvostan koulutustani niin paljon,että en itseäni myisi tuommoiseen pilipalihommaan.


    • kukka

      N. 1700 vuorolisät n. 200-400 kuussa, 3-vuorotyö lastenkodissa!

      • Sara

        opiskelu sosionomiksi? Itse olen lähihoitaja ja peruspalkka 1620 e/kk lisät... ei sosionomin paljon enemmän näköjään tienaa!


      • Elina

        Valmistuttuani olen työskennellyt yksityisen säätiön palveluksessa, kolmivuorotyössä(mielenterveystyö). Puolitoista vuotta sitten palkka oli 2080/kk/ vuorolisät. Syyskuun alusta palkka 2135e/kk/ vuorolisät.

        Viitateen aikaisempiin viesteihin, joissa osa kertoo saavansa jopa 2500e on hyvinkin mahdollista, jos esim. yksityisellä säätiöllä tai projektissa. Myös "epäpätevänä" sosiaalityöntekijänä voi saada reilumman palkan. Kuntahan palkkaa myös sosiaalityöntekijän hommiin meitä sossu amk- laisia =D

        Nyt odotan innolla, miten palkkatuloni kehittyvät, kun vaihdan pian työpaikkaani. Tässä vaiheessa etsin kuitenkin mielenkiintoista pestiä, josta saa lisää kokemusta, joka poikii taas haastavampia töitä.

        p.s. Meidän liitto Talentia vastaa myös palkkoihin liittyvissä kysymyksissä!!!


      • peruspalkka
        Sara kirjoitti:

        opiskelu sosionomiksi? Itse olen lähihoitaja ja peruspalkka 1620 e/kk lisät... ei sosionomin paljon enemmän näköjään tienaa!

        on tainut lastenhoitajillakin (lähihoitaja) tuosta nousta, ainakin itse olen
        töissä eskariryhmässä ja täällä palkkaus hieman vajaa 2000 e /kk lisät!
        mut tiedän kyl et tääl meidän kunnassa on aina ollut lastenhoitajien palkat hieman paremmat kuin muissa kunnissa - toimii porkkanana kun vaikeampi saada tänne työntekijöitä päiväkotiin....!


      • Nainen71vm

        Alipalkattu olet jos sosionomin paperit ja 1700€ peruspalkka lastenkodissa.


      • nuumakuuma
        Nainen71vm kirjoitti:

        Alipalkattu olet jos sosionomin paperit ja 1700€ peruspalkka lastenkodissa.

        Juu todellakin alipalkattu olet! Olen pätevä koulunkäynnin ohjaaja ( perusasteen tutkinto) ja toimin iltapäiväkerhon ohjaajana. Tunteja siis yhteensä 144 h/kk. ( ei siis täysiä tunteja) Palkka on n. 1900€/kk. Kvtessin mukaan täysillä tunneilla se on n. 2018€. Ja nyt tulee 5 vuoden ikälisä päälle. Pääsin opiskelemaan sosionomiksi ja ihmettelen kyllä jos tulevaisuudessa työskentelen korkeakoulututkinnolla huonommalla palkalla kuin tällähetkellä.


    • Marjaana-79

      Saan 1503 euroa\kk. Töissä perhekodissa. Teen vain päivätyötä arkisin, joten muuta ei tule.

    • sosionomi 02

      Olen projektityöntekijänä, saan kuukaudessa 1680 € josta verot plus matkakorvaukset. Palkkaa ollaan nostamassa mitä ilmeisemmin 1700 € päälle lähiaikoina. Ihan tyytyväinen, koska työ on 8-16.
      Aikaisemmin olin 2-vuorotyössä, siihenkin palkkaan olin tyytyväinen. Teen töitä kun kerran sellaista oon saanut. Tärkeintä on se että tämä on haaveitani vastaavaa, ja haastavaa!

    • Omppu

      Eli teen työtä yksityisellä puolella ja työ on vuorotyötä ja kohderyhmänä erityisentuen tarpeessa olevat lapset ja nuoret.

    • kouluttautua sosionomiksi

      kun ei paljon lähihoitajan palkkaa isompi ole! Tarkoituksena olis nyt hakea keväällä.. :/

      • Satunnainen kävijä

        jaa,a. ihmettelen näin sivusta kun luin palkkauksistanne sitä, että jos opiskelee vuosia korkeakoulututkintoa ja palkkaus on tätä luokkaa, millä ihmeellä te tulette toimeen? Taitaa olla lähes jokaisella hyvin palkattu puoliso (m) sitten.


      • FM (tkt)
        Satunnainen kävijä kirjoitti:

        jaa,a. ihmettelen näin sivusta kun luin palkkauksistanne sitä, että jos opiskelee vuosia korkeakoulututkintoa ja palkkaus on tätä luokkaa, millä ihmeellä te tulette toimeen? Taitaa olla lähes jokaisella hyvin palkattu puoliso (m) sitten.

        no jos vertaa noin 3 vuotista amk-koulutusta ja 5 vuotista yo-koulutusta niin kyllä siinä on valmistuneiden osaamisen tasossa semmoinen ero että on syytäkin olla palkoissa selkeä ero.


      • mirkkuli45
        FM (tkt) kirjoitti:

        no jos vertaa noin 3 vuotista amk-koulutusta ja 5 vuotista yo-koulutusta niin kyllä siinä on valmistuneiden osaamisen tasossa semmoinen ero että on syytäkin olla palkoissa selkeä ero.

        on koulutuksessa ero, yo:sta valmistuneilla kun ei ole muuta kun teoriatietoa, kentällä tuskin opiskelun aikana käydään. Että toivottavasti amk:n kautta alalle tulleilla olis parempi palkka, heillä kun on jo kokemusta työstä käytännössäkin useiden kenttäharjoittelujen kautta!


      • FM (tkt)
        mirkkuli45 kirjoitti:

        on koulutuksessa ero, yo:sta valmistuneilla kun ei ole muuta kun teoriatietoa, kentällä tuskin opiskelun aikana käydään. Että toivottavasti amk:n kautta alalle tulleilla olis parempi palkka, heillä kun on jo kokemusta työstä käytännössäkin useiden kenttäharjoittelujen kautta!

        Itse kävin yhteensä yli vuoden työharjoittelua tekemässä opiskeluaikana. Suurin osa opiskelijoistamme on myös opiskeluaikanaan jo alan töissä, useimmat vieläpä project manager tms. -hommissa.


      • Biux
        FM (tkt) kirjoitti:

        no jos vertaa noin 3 vuotista amk-koulutusta ja 5 vuotista yo-koulutusta niin kyllä siinä on valmistuneiden osaamisen tasossa semmoinen ero että on syytäkin olla palkoissa selkeä ero.

        Mistähän olet tätä kattavaa vertailumateriaalia saanut?
        Onko siis ajateltavissa, että yliopisto antaa maksimaalisen osaamisen ja siihen verrataan muita koulutuksia? Erikoinen ajattelumalli...

        Vanha on viestisi ja toivon totisesti, että aika on sinuunkin jotain viisautta tuonut.


      • eräskeräs
        FM (tkt) kirjoitti:

        no jos vertaa noin 3 vuotista amk-koulutusta ja 5 vuotista yo-koulutusta niin kyllä siinä on valmistuneiden osaamisen tasossa semmoinen ero että on syytäkin olla palkoissa selkeä ero.

        Hei!

        Juuri tällaisen asenteen vuoksi (yo:n käyneet luulevat tietävänsä kaiken ja olevan parempia) sosiaalityön kenttä voi huonosti ja asiakkaat vielä huonommin. Sosionomin koulutus kestää 3,5v., jossa oppii paljon asoita, joita ei yo:ssa opi mm. asiakaslähtöisyydestä jne. Esim. niin sosiaalityöntekijän kuin sosiaaliohjaajan ammatit ovat PALVELUammatteja - kentällä olessaan on tullut huomattua, että sosionomit ovat sisäistäneet tämän huomattavasti sosiaalityöntekijöitä paremmin. On myös monia kaksoistutkinnon lukeneita (amk yo) - heillä lienisi se paras näkemys. Sosiaaliallalla työskennellessä etusijaista on kuitenkin ammatillinen etiikka ja hyvä itsetuntemus - jos ne ovat jääneet sisäistämättä opintojen ohessa, voi saada paljon tuhoa aikaiseksi. Siinä ei silloin mitkään koulutukset paljoa auta.


      • Toikkari
        eräskeräs kirjoitti:

        Hei!

        Juuri tällaisen asenteen vuoksi (yo:n käyneet luulevat tietävänsä kaiken ja olevan parempia) sosiaalityön kenttä voi huonosti ja asiakkaat vielä huonommin. Sosionomin koulutus kestää 3,5v., jossa oppii paljon asoita, joita ei yo:ssa opi mm. asiakaslähtöisyydestä jne. Esim. niin sosiaalityöntekijän kuin sosiaaliohjaajan ammatit ovat PALVELUammatteja - kentällä olessaan on tullut huomattua, että sosionomit ovat sisäistäneet tämän huomattavasti sosiaalityöntekijöitä paremmin. On myös monia kaksoistutkinnon lukeneita (amk yo) - heillä lienisi se paras näkemys. Sosiaaliallalla työskennellessä etusijaista on kuitenkin ammatillinen etiikka ja hyvä itsetuntemus - jos ne ovat jääneet sisäistämättä opintojen ohessa, voi saada paljon tuhoa aikaiseksi. Siinä ei silloin mitkään koulutukset paljoa auta.

        Mielestäni yo ei kyllä ole mikään tutkinto, jonka suorittamisesta jonkun muun kera voi käyttää nimikettä kaksoistutkinto. Mikään ammattitutkinto yo ei siis ole.


    • pete r

      tienaa vähintään 4000/kk amk tai ei koulutusta ollenkaan ! repikää siitä

      • huomaa..

        "ikinä en oo maitoa juonu - enkä juo"

        eli ei se koulutus ole pahasta noin niinkuin yleissivistävässä mielessä


      • Sosionomi

        Kyllähän sitä tienaa, jos haluaa tehdä työtä pölyn ja paskan keskellä. Itse tienaan 3500 €/kk ja siistit sisähommat.


      • kehtaatkin kehua

        Juu niinhän ne miesvaltaiset alat on aina ollu paremmin palkattuja kuin naisvaltaiset. Pitäiskö vaihtaa sukupuolta että sais parempaa palkkaa. Kyllä se on niin että esim. naispuolinen yh on aina pahemmassa jamassa taloudellisesti kuin se miespuolinen yh ihan juuri tuosta syystä. Siitäkin huolimatta että se naispuolinen olis käyny sen yliopistotutkinnon ja se miespuolinen ei, mutta palkka silti parempi. Miehethän ei tällaista suvaitsis alkuunkaan, naisten vaan täytyy.


    • SOSSUKO?

      Itse työskentelen erityiskoulussa ohjaajana ja palkkani 2300 kk. Työaika 8-16.

      • Juupeli juu

        Sair.hoitopiirissä 1900 €, lisät päälle. Luulin että on pieni palkka...


    • jellona101010101

      Itse yksityisellä puolella, palkka g21 kahdella kokemuslisällä joten peruspalkka 2056 euroa lisät riippuen kuustan. Teen kaksi vuorotyörä. Pian palkka nousee g23 koska siirryn vastaavan töihin. Silloin peruspalkka 2190.

      Kunnalla samasta vastaavan työstä peruspalkka 1913 euroa, joten sosionomeilla paremmat palkat yksityisellä kuin kunnassa. Meidän suunnalla olevalla säätiöllä taas lähihoitajat ja sosionomit kaikki ohjaaja nimikkeellä, joten peruspalkka sama ja taisi olla nyt 1800 euroa.

      • Ei sosionomiksi sittenkään

        Katselin näitä palkkaus ja muita tietoja, kun tarkoituksenani on ollut vaihtaa alaa SOSIONOMI AMK:ksi, vaan jos palkat on tätä tasoa, niin saa olla puolestani. Samantasoinen koulutus, tylsempi ja helpompi työ. Palkkaus noin 2 x sosionomin palkka, jos nämä tähän kirjoitetut pitää paikkansa.
        Tienasin pienen firman perusduunarinakin 2000 €/kk, ilman koulutusta.


      • Mimmikkä
        Ei sosionomiksi sittenkään kirjoitti:

        Katselin näitä palkkaus ja muita tietoja, kun tarkoituksenani on ollut vaihtaa alaa SOSIONOMI AMK:ksi, vaan jos palkat on tätä tasoa, niin saa olla puolestani. Samantasoinen koulutus, tylsempi ja helpompi työ. Palkkaus noin 2 x sosionomin palkka, jos nämä tähän kirjoitetut pitää paikkansa.
        Tienasin pienen firman perusduunarinakin 2000 €/kk, ilman koulutusta.

        Erityisosaamista, ei "tyypillisissä sosiaaliohjauksen tehtävissä", toimihenkilö, sosiaaliohjaajan nimikkeellä, kuntasektorilla, lähihoitajan ja sosionomin koulutus, perusbrutto 1939 e/kk(ilman kokemuslisiä ja henkilökohtaiseen osaamiseen perustuvaa palkanlisää). Kunnallista tai siihen verrattavaa palvelusuhdetta kestänyt yli 18 v. Lisineen brutto n.2258e /kk.


      • jamminen
        Ei sosionomiksi sittenkään kirjoitti:

        Katselin näitä palkkaus ja muita tietoja, kun tarkoituksenani on ollut vaihtaa alaa SOSIONOMI AMK:ksi, vaan jos palkat on tätä tasoa, niin saa olla puolestani. Samantasoinen koulutus, tylsempi ja helpompi työ. Palkkaus noin 2 x sosionomin palkka, jos nämä tähän kirjoitetut pitää paikkansa.
        Tienasin pienen firman perusduunarinakin 2000 €/kk, ilman koulutusta.

        Jos työpaikan valinta perustuu palkkaan niin ei, ei todellakaan kannata lukea miksikään sosiaali- ja terveydenhoitoalalta. Jos taas työ oikeasti kiinnostaa, niin palkasta riippumatta siihen kannattaa hakea. Kutsumusala on ehdottomasti...


      • juponen77
        Ei sosionomiksi sittenkään kirjoitti:

        Katselin näitä palkkaus ja muita tietoja, kun tarkoituksenani on ollut vaihtaa alaa SOSIONOMI AMK:ksi, vaan jos palkat on tätä tasoa, niin saa olla puolestani. Samantasoinen koulutus, tylsempi ja helpompi työ. Palkkaus noin 2 x sosionomin palkka, jos nämä tähän kirjoitetut pitää paikkansa.
        Tienasin pienen firman perusduunarinakin 2000 €/kk, ilman koulutusta.

        itse olen valmistumassa lähihoitajaksi ensi vuonna ja puntaroin että pitäisikö lähteä amk:iin työ kaverini keheoittivat minua menemään sosionomiksi mutta kun näitä viestejä katsoo niin ei oikein huvita ja paljon sitä joutuis olemaan sitten siellä amk:issa?


      • pökrään
        Mimmikkä kirjoitti:

        Erityisosaamista, ei "tyypillisissä sosiaaliohjauksen tehtävissä", toimihenkilö, sosiaaliohjaajan nimikkeellä, kuntasektorilla, lähihoitajan ja sosionomin koulutus, perusbrutto 1939 e/kk(ilman kokemuslisiä ja henkilökohtaiseen osaamiseen perustuvaa palkanlisää). Kunnallista tai siihen verrattavaa palvelusuhdetta kestänyt yli 18 v. Lisineen brutto n.2258e /kk.

        kyllä ei kouluttautuminen kannata.


    • rytky

      Kannattaa kysyjän vielä miettiä ja punnitaeri vaihtoehtoja. Mutta jos kuitenkin palkkaa haluaa realistisesti tarkastella, on muistettava myös se, että sellaisia sosionomeja, jotka ovat lähihoitajapohjalta lähteneen opsikelemaan, työskentelee aika paljon töissä, joihin lh-koulutus olisi riittävä. Esim monissa lastenkodeissa ja päiväkodeissa sekä yksityisellä sektorilla. Kuntapuolella sosionomit sijoittuvat ainakin toivottavasti, sellaisiin tehtäviin, joissa on myös vaativuustaso koulutksen mukainen ja sitä myötä myös palkkaus vastaa tehtävänkuvausta. Itse olen ollut melko tyytyvääinen omaan tilanteeseeni kunta-alalla, jossa työskentelen nimenomaan sosiaalialan korkeakoulututkintoa vaativassa tehtävässä. Palkka on n. 2400 euroa, kun en saa mitään lisiä ja työkokemusta on 4 vuotta.

      • jhbkjn

        En kyllä kähde opiskelemaan sosionomiksi jos palkkaus on noin huonoa.. itse toimin nyt iltapäiväkerhon ohjaajana, (vastaavana) ja palkka 11,50e/h, jos tosta laskis kokopäivätyön palkaksi niin lähemmäs kax tonnii.. ja millä koulutuksella!! Tähän ei tarvinu käyä ku näytöt ja tehä pari hassua tehtävää..
        Itselläni kuitenkin muutakin koulutusta taustalla, mutta ei vaikuta liksaan. Oon järkyttynyt, luulisi sosionomien saavan väh.2500e/kk kuitenkin 3,5v opiskelua.. Tietenkin se hyvä puoli joka sosiaalialan tutkinnossa että aina saa töitä, ainakin täältä pääkaupunkiseudulta!


      • hkbg
        jhbkjn kirjoitti:

        En kyllä kähde opiskelemaan sosionomiksi jos palkkaus on noin huonoa.. itse toimin nyt iltapäiväkerhon ohjaajana, (vastaavana) ja palkka 11,50e/h, jos tosta laskis kokopäivätyön palkaksi niin lähemmäs kax tonnii.. ja millä koulutuksella!! Tähän ei tarvinu käyä ku näytöt ja tehä pari hassua tehtävää..
        Itselläni kuitenkin muutakin koulutusta taustalla, mutta ei vaikuta liksaan. Oon järkyttynyt, luulisi sosionomien saavan väh.2500e/kk kuitenkin 3,5v opiskelua.. Tietenkin se hyvä puoli joka sosiaalialan tutkinnossa että aina saa töitä, ainakin täältä pääkaupunkiseudulta!

        Ihmeellisiä kuvitelmia, "en lähde opiskelemaan sosionomiksi kun noin huono palkka", vielä ei tähän mennessä kukaan ole tähän työhön RIKASTUAKSEEN mennyt, ihan muut tavoitteet ja motiivit tälle alalle!!
        Töitä kyllä riittää!
        Ai luulit että saavat 2500 kun 3,5v opiskelua?? Olen kohta valmis sosiaalityöntekijä, ja opiskeluun menee gradun valmistumisesta riippuen 5-5,5v, ja ei ole kyllä odotettavissa montaa satasta prempaa kun sosionomeilla (paitsi lastensuojelussa).. Että kun täällä surkutellaan sosionomin huonoa palkkaaa, se on huomattavasti parempi kuin sosiaalityöntekijällä, joka yliopistokoulutus.Kanditutkinto vastaa ikäänkuin sosionomitutkintoa, vaikkei vertailla voikaan, sen jälkeen vielä n. 2 v. opiskelua, ja palkka ei parane kuin muutaman hassun satalappusen (jos sitäkään).
        Mutta kuten sanoin, en tähän työhön rikastuakseni mennyt!

        Kun joku ylempänä valitteli,"on koulutuksessa ero, yo:sta valmistuneilla kun ei ole muuta kun teoriatietoa, kentällä tuskin opiskelun aikana käydään. Että toivottavasti amk:n kautta alalle tulleilla olis parempi palkka, heillä kun on jo kokemusta työstä käytännössäkin useiden kenttäharjoittelujen kautta" et ilmeisesti tiedä amk:n ja yliopiston eroa?Ja sosionomin ja sos.työntekijän? Kentällä käydään, enkä kyllä tiedä yhtään sosiaalityöntekijää, joka ei olisi kesät ollut harjoittelujen lisäksi töissä! Työtä voi hakea itsekin, kaikke aei tarvitse (koulun) puolesta järjestää! tottakai näin vaikeassa ammatissa ei käytännössä harjoittelu muodossa tai toisessa ole pahitteeksi jos olisi enemmän, , mutta yliopistolla tavoitellaankin teoreettista ymmärtämystä myös ongelmien taustoista ja niihin VAIKUTTAMISESTA yhteiskunnallisesti, sosionomit ovat niitä käytännön toimijoita, joilla hoiva ja huolenpito ja "käsillä tekeminen".

        ei kahta koulutusastetta olisi, jos hommat olisi samat, johtuisikohän tämä nyt omasta epätietoisuudestasi työn ja koulutuksen sisällöistä? !Kyse on eri töistä, vaikka sosiaalityöntekijöiden töitä teettekin pätevien sosiaalityöntekijöiden puutteessa. Sen sijaan että ollaan katellisia vai mistä tuo johtuu tuollainen puhe, tulisi kehittää ammatillisia eroja, niin että me, sosiaalialan YLPEÄT ammattilaiset voisimme toimia rinnakkain, toisiamme täydentäen, niin että sosiaaliala olisi kokonaisuudessaan toimiva kokonaisuus, käytännön ja teorian kannalta!


      • hilunpilttu
        hkbg kirjoitti:

        Ihmeellisiä kuvitelmia, "en lähde opiskelemaan sosionomiksi kun noin huono palkka", vielä ei tähän mennessä kukaan ole tähän työhön RIKASTUAKSEEN mennyt, ihan muut tavoitteet ja motiivit tälle alalle!!
        Töitä kyllä riittää!
        Ai luulit että saavat 2500 kun 3,5v opiskelua?? Olen kohta valmis sosiaalityöntekijä, ja opiskeluun menee gradun valmistumisesta riippuen 5-5,5v, ja ei ole kyllä odotettavissa montaa satasta prempaa kun sosionomeilla (paitsi lastensuojelussa).. Että kun täällä surkutellaan sosionomin huonoa palkkaaa, se on huomattavasti parempi kuin sosiaalityöntekijällä, joka yliopistokoulutus.Kanditutkinto vastaa ikäänkuin sosionomitutkintoa, vaikkei vertailla voikaan, sen jälkeen vielä n. 2 v. opiskelua, ja palkka ei parane kuin muutaman hassun satalappusen (jos sitäkään).
        Mutta kuten sanoin, en tähän työhön rikastuakseni mennyt!

        Kun joku ylempänä valitteli,"on koulutuksessa ero, yo:sta valmistuneilla kun ei ole muuta kun teoriatietoa, kentällä tuskin opiskelun aikana käydään. Että toivottavasti amk:n kautta alalle tulleilla olis parempi palkka, heillä kun on jo kokemusta työstä käytännössäkin useiden kenttäharjoittelujen kautta" et ilmeisesti tiedä amk:n ja yliopiston eroa?Ja sosionomin ja sos.työntekijän? Kentällä käydään, enkä kyllä tiedä yhtään sosiaalityöntekijää, joka ei olisi kesät ollut harjoittelujen lisäksi töissä! Työtä voi hakea itsekin, kaikke aei tarvitse (koulun) puolesta järjestää! tottakai näin vaikeassa ammatissa ei käytännössä harjoittelu muodossa tai toisessa ole pahitteeksi jos olisi enemmän, , mutta yliopistolla tavoitellaankin teoreettista ymmärtämystä myös ongelmien taustoista ja niihin VAIKUTTAMISESTA yhteiskunnallisesti, sosionomit ovat niitä käytännön toimijoita, joilla hoiva ja huolenpito ja "käsillä tekeminen".

        ei kahta koulutusastetta olisi, jos hommat olisi samat, johtuisikohän tämä nyt omasta epätietoisuudestasi työn ja koulutuksen sisällöistä? !Kyse on eri töistä, vaikka sosiaalityöntekijöiden töitä teettekin pätevien sosiaalityöntekijöiden puutteessa. Sen sijaan että ollaan katellisia vai mistä tuo johtuu tuollainen puhe, tulisi kehittää ammatillisia eroja, niin että me, sosiaalialan YLPEÄT ammattilaiset voisimme toimia rinnakkain, toisiamme täydentäen, niin että sosiaaliala olisi kokonaisuudessaan toimiva kokonaisuus, käytännön ja teorian kannalta!

        "mutta yliopistolla tavoitellaankin teoreettista ymmärtämystä myös ongelmien taustoista ja niihin VAIKUTTAMISESTA yhteiskunnallisesti, sosionomit ovat niitä käytännön toimijoita, joilla hoiva ja huolenpito ja "käsillä tekeminen"",,,,kyllä niitä yhteiskunnallista näkökulmia ja ongelmien taustoja ihan samalla tavalla amk:ssakin käsitellään ja opiskellaan, mutta siellä sitä myös käsitetellään käytännössä harjoittelujen kautta pyrkimällä ymmärtämään oikeeta ihmistä ja hänen ongelmia, eikä niitä paperi-ihmisiä joita ilmeisesti yliopistopuolella käytetään..


      • ylpeä sosionomi
        hilunpilttu kirjoitti:

        "mutta yliopistolla tavoitellaankin teoreettista ymmärtämystä myös ongelmien taustoista ja niihin VAIKUTTAMISESTA yhteiskunnallisesti, sosionomit ovat niitä käytännön toimijoita, joilla hoiva ja huolenpito ja "käsillä tekeminen"",,,,kyllä niitä yhteiskunnallista näkökulmia ja ongelmien taustoja ihan samalla tavalla amk:ssakin käsitellään ja opiskellaan, mutta siellä sitä myös käsitetellään käytännössä harjoittelujen kautta pyrkimällä ymmärtämään oikeeta ihmistä ja hänen ongelmia, eikä niitä paperi-ihmisiä joita ilmeisesti yliopistopuolella käytetään..

        Olen Sosionomi (AMK) ja työskentelen vanhuspuolella sosiaaliohjaajana. Teen tiivistä yhteistyötä sosiaalityöntekijän kanssa ja kyllä täytyy puolustaa myös heidän ammattitaitoaan! Koulutuksissa on eroa nimenomaan tuossa mitä hkbg kirjoitti, itse olen ainakin ylpeä sosionomi-koulutuksestani enkä pyri olemaan sosiaalityöntekijä. Teemme toki paljon samaa työtä mutta toisaalta meillä on myös selkeä tehtäväjako. Minulle kuuluu enemmän asiakkaiden palveluohjaus, mitä olen myös opiskellut suuntaavissa opinnoissa (vanhustyö) ja sosiaalityöntekijä saa enemmän pureutua "ongelmiin", lakipykäliin ym. Palkka voisi toki olla parempi (vajaat 2400€ yhdellä kokemuslisällä) mutta ei tätä alaa kukaan valitse rikastuakseen! Palkat ovat kuitenkin nousseet tasaisesti vuosittain eikä kukaan varmaan muista ettei tästä ole kauaa kun se oli noin 500 € vähemmän :O Mutta jokainen tekee omat valintansa, palkoista kannattaa ottaa selvää ennenkuin hakee edes opiskelemaan, ei sitten tule pettymyksiä ja tarvitse vaihtaa alaa/kouluttautua sen takia uudelleen ettei palkka miellytä. Ja vielä sosiaalityöntekijän koulutuksesta...heistä on jatkuva pula mutta miksi opiskelupaikkoja ei sitten lisätä?? Yliopistoon on todella vaikea päästä jos paikkoja on parisenkymmentä, suurin osa hakijoista jää rannalle ruikuttamaan :(


      • Sosionomiksi?
        ylpeä sosionomi kirjoitti:

        Olen Sosionomi (AMK) ja työskentelen vanhuspuolella sosiaaliohjaajana. Teen tiivistä yhteistyötä sosiaalityöntekijän kanssa ja kyllä täytyy puolustaa myös heidän ammattitaitoaan! Koulutuksissa on eroa nimenomaan tuossa mitä hkbg kirjoitti, itse olen ainakin ylpeä sosionomi-koulutuksestani enkä pyri olemaan sosiaalityöntekijä. Teemme toki paljon samaa työtä mutta toisaalta meillä on myös selkeä tehtäväjako. Minulle kuuluu enemmän asiakkaiden palveluohjaus, mitä olen myös opiskellut suuntaavissa opinnoissa (vanhustyö) ja sosiaalityöntekijä saa enemmän pureutua "ongelmiin", lakipykäliin ym. Palkka voisi toki olla parempi (vajaat 2400€ yhdellä kokemuslisällä) mutta ei tätä alaa kukaan valitse rikastuakseen! Palkat ovat kuitenkin nousseet tasaisesti vuosittain eikä kukaan varmaan muista ettei tästä ole kauaa kun se oli noin 500 € vähemmän :O Mutta jokainen tekee omat valintansa, palkoista kannattaa ottaa selvää ennenkuin hakee edes opiskelemaan, ei sitten tule pettymyksiä ja tarvitse vaihtaa alaa/kouluttautua sen takia uudelleen ettei palkka miellytä. Ja vielä sosiaalityöntekijän koulutuksesta...heistä on jatkuva pula mutta miksi opiskelupaikkoja ei sitten lisätä?? Yliopistoon on todella vaikea päästä jos paikkoja on parisenkymmentä, suurin osa hakijoista jää rannalle ruikuttamaan :(

        Ihan vain mielenkiinnon vuoksi alaa ja vanhustyötä kohtaan: Mitä vanhuspuolen sosiaaliohjaaja käytännössä tekee? :) Ja tämähän varmaan tuli väärään ketjuun, mutta jospa joku vastais..


      • ylpeä sosionomi
        Sosionomiksi? kirjoitti:

        Ihan vain mielenkiinnon vuoksi alaa ja vanhustyötä kohtaan: Mitä vanhuspuolen sosiaaliohjaaja käytännössä tekee? :) Ja tämähän varmaan tuli väärään ketjuun, mutta jospa joku vastais..

        Heippa! Itse työskentelen vanhusten kuntoutusosastolla, annan palveluohjausta eli kerron kotiin saatavista palveluista, autan kelan tukien hakemisessa, pidän muisteluryhmiä sekä viriketoimintaa. Useimmissa kaupungeissa sosionomi voi työskennellä myös omaishoidon tukeen ja erilaisten palvelujen järjestämiseen liittyvissä tehtävissä, nimike voi myös olla vaikka palveluneuvoja. Helsingissä sosiaaliohjaajia työskentelee mm. vanhainkoti-osastoilla, palvelutaloissa, kotihoidon esimiehinä. Toivottavasti tämä vähän valaisi asiaa :)


      • sosionomiksi?
        ylpeä sosionomi kirjoitti:

        Heippa! Itse työskentelen vanhusten kuntoutusosastolla, annan palveluohjausta eli kerron kotiin saatavista palveluista, autan kelan tukien hakemisessa, pidän muisteluryhmiä sekä viriketoimintaa. Useimmissa kaupungeissa sosionomi voi työskennellä myös omaishoidon tukeen ja erilaisten palvelujen järjestämiseen liittyvissä tehtävissä, nimike voi myös olla vaikka palveluneuvoja. Helsingissä sosiaaliohjaajia työskentelee mm. vanhainkoti-osastoilla, palvelutaloissa, kotihoidon esimiehinä. Toivottavasti tämä vähän valaisi asiaa :)

        Sosionomin ammattikuvaus (oppilaitosten sivuilla) on yleensä sellasta ympäripyöreää liirumlaarumia, josta on vaikea saada mitään "irti". Tuo auttoi valaisemaan asiaa :)


    • ffaffa

      Kolmessa eri työpaikassa lastensuojelulaitoksissa olin vuonna 2010. Otin lomia osittain rahana, välillä tuli hieman ylitöitä. 3-vuorotyötä ja ihan perus jamppana eikä minään vastaavana. Vuositulot oliva 37700€. Työkokemusta pari vuotta alalta.

      Työ on rankkaa, mutta jos siinä jaksaa niin työt ei lopu kesken. Palkka mielestäni kohtalainen, ei todellakaan hyvä.

    • sini-liisi

      Oon sairaanhoitopiirillä asumispalveluohjaajana ja mun peruspalkka on 2170 e/kk ja tunteja se 114, risat/ 3vk. Työ on kaksivuorotyötä viikonloppuisinkin myös, joten lisä tulee noin 200 e- 400 e/kk.

      Aion kyllä lähiaikoina vaihtaa työtä, jos löydän, koska sairaanhoitopiirillä aika paskat työolot ja työntekijää yritetään käyttää hyväksi minkä keretään. Esim tämä työ johon hain oli toimenkuvaltaan ihan eri kuin mitä se käytännössä on. Joten teen aika pitkälti pelkkää hoitotyötä, vaikka työpaikkailmoituksessa työn luvattiin olevan päivätyötä ja vain paperityötä sekä asukkaiden asioiden hoitoa yhdessä asukkaan kanssa ja viriketoiminnan suunnittelua.

      Syksyllä olin sosiaalitoimessa lastensuojelussa sosiaaliohjaajana ja palkkani oli silloin 2194e/kk. työ oli päivätyötä ja liukuvalla työajalla.

      Tein myös pitkään keikkatyötä kunnan vanhuspalveluissa. Työ pääosin hoitotyötä ja palkkani oli 11,26 e/tunti. Mutta tein oikeastaan pelkästään viikonloppuja, joten lisien takia se kannatti.

      Ei ole työ hyvin palkattua, mutta tuntuu ainakin työtä olevan. :) Ja työ on mielenkiintoista ja oppii joka päivä uutta ja joka päivä pn erilainen.

    • kuty

      työskentelen yksityisessä säätiössä kuntouttavan työtoiminnan ohjaajana, työkokemusta on 4 v. ja palkka 2300, joka lie aika keskiverto. Sossuna tai vuorotyössä tienaisi enemmän, tai projektinvetäjänä. Edellyttää kyllä vähän muutakin koulutusta kuin sosionomitutkintoa.

    • sosionomi amk

      Työ yksityisessä palvelukodissa mielenterveyskuntoutujien ohjaajana pk-seudun ulkopuolella. Olen vielä opiskelija, mutta yli puolet opinnoista käytynä. Palkka 1757,10 lisät kilometrit. Työ on 2-vuorotyötä. Palkkataso nousee kun valmistun, sillon palkkani olisi 1985,83 lisät.

    • jammipee

      Olen vastaavana työntekijänä yksityisellä työnantajalla päihdepuolella. Palkka on 2141€/kk ja työ 8-16 ma-pe. Palkka on työhön nähden ehdottoman surkea, mutta näköjään sitä huonompiakin löytyy, vaikka olen ajatellut, että olen ihan alapäässä palkoissa. Kun vakituinen työ tulee kehiin, ehdottomasti käynnistän palkkaneuvottelutkin.

    • Sirius10

      Mielenkiintoinen keskustelu. Itsekin sosionomina tätä lueskelin.

      Eniten pisti silmään paatokset tyyliin "tämähän on kutsumusammatti joten olisi syntiä vaatia enemmän palkkaa". Siis haloo (!) juuri tuollaisen asenteen takia alalla tulee vastaisuudessakin olemaan matalat palkat, paitsi yksityisellä tai kolmannella sektorilla kuten olen itsekin asian ymmärtänyt.

      En itse ainakaan pelkän kutsumuksen vuoksi opiskellut 3,5 vuotta vaikka soveltuvuustestit läpäisinkin ja lisäksi itselläni alla oli jo opistoasteen tutkinto. Mutta puuh, tätähän se juuri on kun ei ole miesvaltainen ala kyseessä...Esim päivähoidon puolella ainakin itse koin rankaksi sen että se todella oli fyysistä työtä mutta eniten rasittui pää sen metelin vuoksi. Lapset olivat ihania mutta ei ollut vaan minun työ täytyy sanoa.

      Olen aivan samaa mielä siitä että pitäisi tuon 3,5 vuoden opiskelun ja kenellä vielä mitä muutakin siihen opiskeltu lisäksi jo palkassakin näkyä työ- sekä HUOM. myös elämänkokemuksen. Olen laskeskellut että se näkyy tällä hetkellä n. 200-500 eur / kk jos vertaa opistoasteen palkkoihin n. 1700 eur/kk lisät. Ja puhumattakaan siitä että pitäisi sen näkyä myös yliopistotutkinnossa.

      Tottakai pitää aina katsoa työtehtäväkohtaisesti ja sen mukaan palkka. Alallamme on todella paljon henkisesti raskasta työtä, ja ylpeänä voimme kaikki alan ammattilaiset olla siitä että olemme testit läpäisseet ja kykenemme sellaiseen työhön ;). Palkassa se vaan saisi paremmin näkyä.

      Mutta älkäämme toverit olko turhan vaatimattomia =). Kyllä pitää osata vaatia hyvillä perusteluilla tottakai hiemankin parempaa palkkaa. Itse olen tällä hetkellä kotiäitinä joka "palkkauksen" suhteen sitten onkin jo ala-arvoista josta saisi aikaan jo oman keskustelunsa.

      Sos. ja korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia on osoite niille jotka haluavat palkasta lisätietoa saada. Itsekin sähköpostitse kyselin yhden paikan palkkausta ja vastaako se heidän mielestään todellisuutta. Vastauksen saamiseen vaan saattaa vierähtää n 2 viikkoa.

    • gerf

      Palkka vaihtelee lisien mukaan. Välillä ollut 3600 euroa kuussa ja välillä on n2800. Toki jos ylitöitä teet ja muuta reissua niin päivärahat ja muut tippuu myös tilille.

    • Marianne-82

      Olin yksityisellä firmassa tekemässä perhetyötä, peruspalkka 2596,23 (eli yksityisalojen G23 palkkaluokka). Työ vuorotyötä joten lisät päälle, käteen verojen jälkeen n. 2100.
      Työ loppui, nyt kuntapuolella, peruspalkka 1959.04/kk plus kolmivuorotyön lisät. Käteen 1800.

      • niminimimerkki

        Marianne, yksityisen G23 palkkaluokka on pk-seudulla 2121 ilman "ikälisiä" joten mitäs hyvää oot saanut siihen päälle?


    • karkkimarianne

      Aikaisemmin oli keskustelua sosionomien ja sosiaalityöntekijöiden työnkuvista sekä siitä, mitä sosionomi oikein tekee. Ajattelin linkittää tähä opinnäytetyön, joka käsittelee aihetta ja avasi ainakin omia silmiäni.:)

      https://publications.theseus.fi/handle/10024/25983

    • Leena Kovis

      Saan palkkaa siis bruttona noin 3500 euroa joa olen sosionomi. Katsokaas asiat pitää ajaa niin, että saa kunnon palkan.

    • antivaipanvaihtaja

      Sosionomi ei todellakaan ole mikään hoivaaja. Hoiva ja huolenpito on lähihoitajan työtä, sosiaalipedagoginen ohjaus ja palveluneuvonta sosionomin työtä. Mutta esimerkiksi vanhus- ja vammaispuolella sosionomit tekevät paljolti samoja hommia kuin lähihoitajat, ja itse olen kohdannut jopa ylenkatsetta lähihoitajilta, joiden mielestä minä en tee "oikeaa, tärkeää" työtä, kun en saa edes insuliinia pistää.

    • Akbar

      Minä olen pizareia saan 2500e kk ei ole mitään koulutus teillä huono palkka ja paljon koulua t.Akbar

    • Halpaa työvoimaa

      Sosionomin ja sosiaaliohjaajien palkka ainakin vanhuspuolella on lähinnä lähihoitajan tasoa eli mielestäni huono koulutukseen nähden.

      Monessa paikassa käytetään heitä joka paikan tehtävissä ja työ perushoidosta ns. erityistuntemukseen. Vanhuspuoli sekä palvelutalot maksavat huonoa palkkaa.

      Minusta sosinomeilla ja sosiaaliohjaajilla ei ole ns. hoidollista näkemystä koko terveydenhuollossa jos vertaa hoitalan ammattihenkilöihin. Heidän koultus aika suppea; lääkehoito, erityisosaaminen, muut hoitotoimenpiteet, sairauksien tuntemus ja ensiaputaidot jne.

      Ihmettelenkin miksi vanhuspuolella on menty tähän, että haetaan sosiaalipuolen henkilöitä sinne. He eivät osaa mielestäni hoitaa ihmistä erilaisine sairauksineen, lääkehoitoineen ja ns. laajalla skaalla.

      Mutta luulen, että tämä on palkkauspoliittinen kysymys eli pienellä rahalla saadaan henkilöstöä? Mutta todellisuudessa ammattitaito onkin puutteellinen asioiden kokonaishallinnassa!

    • Toverish

      Kyllä sosionomi tienaa semmosta 2200e, päiväkodeissa tuppaa olemaan vähän matalammat palkat ja vasta valmistuneet saavat yleensä tyytyä alle 2000e. Sosiaaliohjaa 5v työkokemuksella rupeaa tienaamaan sellasta 2500e. Riippuu tietysti paikasta ja siitä kehtaako sitä palkkaa lisää pyytää. Jos työnsä tekee hyvin ja pitää puolensa niin näkyy se palkassa.

    • Muska

      Itselläni on 9-vuotta kokemusta sosionomin työstä sosiaaliturvan puolelta (valtion leivissä) ja palkka 2700e luontaisedut (ruoka, hammashoito, yksityiset lääkäripalvelut jne). Eli kohtuu palkka. Tosin ne jotka ajautuvat sosiaalialalle on kutsumus työssä, tuskin tänne kukaan pelkän palkan takia ajautuu..

    • epäreilua

      Meillä kunnallisessa päihdehuollossa sos.ohj. palkka reilut 2100€, mutta samassa kaupungissa esim. aikuissos.työn sosiaaliohjaajien palkka yli 2500€. Eli voipi saman työnantajan palveluksessa sosionomi AMK:n palkka vaihdella näinkin paljon....

      • Toikkari

        Tänään mol:n sivuilla sosiaaliohjaajan paikka kaupungilla auki, palkka 2390. Peruspalkka siis. Tosin hakijoita todennäköisesti sen 38 yhtä paikkaa kohti.


    • Sosionomiksi

      Aloittessani sosionomiopiskelut pitkään töissä olleena, työnantaja on sanonut korottavansa palkkani 3000€:oon valmistuttuani. Tähän tulisi lisät päälle, kerran kuussa viikonlopputyölisät. Minulla on kaikki ikälisät jo alla.

    • ..

      8 v olen tehnyt ja palkka keskimäärin 3100e kuussa. Rikastumisesta on turha haaveilla. Työ neur.psyk. asikkaiden kanssa on aikaajoin henkisesti kuormittavaa. Toisaalta taas todella mielenkiintoista ja voimaannuttavaa.

    • Cälle

      Hoito- ja kasvatustyön ohjaajana yksityisellä puolella lastensuojelulaitoksessa, kolmivuorotyötä, en ole vielä valmistunut, mutta neuvotellut kuitenkin "valmistuneen" palkan itselleni. Lisien kanssa laskin että keskimääräinen bruttoansio tänä vuonna on ollut n. 3300€/kk

    • didii

      Lähes vastavalmistuneena sosionomina (AMK) pääsin tekemään kunnalliselle puolelle sosiaalityöntekijän (viransijaisuus) tehtäviä vanhuspalveluihin. Palkka reilut 2700e/kk.

    • ^^ansku^^

      Mitä luulette?? voiko perus lähihoitaja päästä "sosiaaliohjaajan" paikalle kun kysessä on toimeentulokien käsittelyä ja työllisyysasioita...?? mielestäni edellinenkään ei ole amk käyny.....työnantajana olisi kunta...

    • sosiaaliohjaaja

      "Mitä luulette?? voiko perus lähihoitaja päästä "sosiaaliohjaajan" paikalle kun kysessä on toimeentulokien käsittelyä ja työllisyysasioita...?? mielestäni edellinenkään ei ole amk käyny.....työnantajana olisi kunta..."

      Ei voi. Sosiaaliohjaaja nimikkeellä työskentelyyn vaadiaan Sosionomi (AMK) tutkinto. Mikäli haluat työskennellä sosiaaliohjaajana, lue sosionomiksi !
      Ärsyttävää, että ihmiset edes hakevat sellaisiin hommiin, joihin ei ole pätevyyttä.
      Itse en myöskään sosionomina ainakaan hakisi esimerkiksi sosiaalityöntekijän virkaan. Täytyy ajatella asiakkaan etua. Ei ole asiakkaan edun mukaista jos asioista on päättämässä epäpätevä henkilö.

      • ^^ansku^^

        jaa.


      • Epäpätevä on

        Hyvä pointti aihe-alue. Koska nyt näistä lähihoitajista on tullut ikään kuin riesa monessa paikassa. Heille maksetaan pientä palkkaa ja työtä roskien kuljettajasta- erityishoitoon. Siis tekevät kaiken.

        Ilmeisemmin ovatkin syrjäyttämässä monessa paikassa asiantuntijan työpaikkoja. Kuten sh, th ja sosiaalipuolen AMK-henkilöt. Työantajat luulevat sääsätävnsä mutta erityisosaaminen on suppea. Näytöin suoritettu muutaman päivän kliininen harjoittelu.

        Myös kotihoidossa heitä käytetään paljonkin ja palkkaus pieni sekä yksityisissä hoitolaitoksissa.

        Myös osaaminen ei ole laaja-alaista jos vertaa sh, th jne ammattihenkilöä ja laajaa koulutusta.

        Minusta lähihoitaja on toisenasteen koulutus ja kohdentuu lähinnä perushoitoon. Se ei ole asiantuntija tai erityisosaamista ei terveydenhuollossa tai sosiallipuolella ja koulutus ei anna siihen erityipätevyyttä miltään osin.


    • Sossuliini

      Lastensuojelulaitoksessa julkisella sektorilla peruspalkka n. 2100€ ilta-, yö-, viikonloppulisät. Ei oo hääviä siihen nähden, millaista työ välillä pahimmillaan on :)

    • Sosionomi AMK

      Opinnäytetyötä vaille valmis sosionomi, tehnyt vasta n. 1,5 v alan töitä. Paikkani vakinaistettiin, vaikka olen vielä koulun penkillä. Yksityisellä puolella mt-kuntoutujien ohjaajana, palkka 2100 €/kk lisät n. 200-600€/kk. Viihdyn työssäni, työnantaja tukee haluani kehittyä ja opiskella lisää, jatkokoulutus-suunnitelmat jo valmiina.

    • Sossussa

      Epäpätevänä lastensuojelun sosiaalityöntekijänä, peruspalkka kokemuslisineen 2750e, päälle sosiaalipäivystyksestä sun muusta noin 200-400e kuukaudessa.

    • Halpaa työvoimaako?

      Ilmankos siellä sosiaalihuollossa jokin mättää, kun suurin osa on työntekijöistä on epäpäteviä. Nythän sosiaalityöntekijän koulutus on yliopistokoulutus ja sosiaaliohjaajan/sosionomin koulutus korkeakoultutukinto Voiko hän työskennellä esimerkiksi lastensuojelussa yms sosiaalityöntekijänä.

      Miten päätöksenteko yms asiat, huostaanotot ja millä toimivaltuuksilla. Miksi sosiaalipuolella on niin paljon epäpäteviä hoitamassa todella tärkeitä asioita.
      Palkataanko heitäkin sen vuoksi työtehtäviin, koska voi maksaa pienempää palkkaa. Sama koskee vanhustenhoitolaitoksia ja sinne palkataan heitä, koska palkkaus pienempi.

      Palkka on huono jos vertaa koulutukseen ja sitten he menevät erilaisiin palvelukeskuksiin lähinnä lähihoitajan työhön tekemään perushoitoa.
      Eiköhän siinä mene koulutus ihan hukkaan?

      Tuolla aiemmin jokin kirjoitti, että he toimivat esimiehinä, mutta onko heillä koulutukseen liittyvää johtamisosaamista ja koulutusta. Tuskinpa. Sama kun valitaan sh/th osastonhoitajaksi ilman mitään hallinnollista tai johtamisen koulutusta AMK-tutkinnolla ja vieläpä ilman hoitototyön kokemusta. Ei ihme jos johtaminen ja työyhteisöt ovat kuralla ja voivat todella huonosti pienillä resursseilla.

      Ainakin palkkataso on kovin matala ja katselin, että alempi lähtöpalkka jossakin ilmoituksissa kuin lähihoitajan palkka, joten todella huono on palkkaus. Mutta ilmeisemmin työ onkin pelkkää perushoitoa. Vai eikö työnantajat osaa arvostaa heidän koulutusta laisinkaan ja missä on oman ammatin arvostus, että suostutaan lähes mihin vaan!

      • Sossussa

        Olen tuo epäpätevä sossu. Ennen epäpäteväksi sosiaalityöntekijäksi ryhtymistä olen työskennellyt vaille 10 vuotta lastensuojelussa, sekä avohuollossa että sijaishuollon puolella, perus ohjaajan tehtävissä, asiantuntijatehtävissä ja esimiestehtävissä. Opiskelen nytkin työn ohella yliopistossa sosiaalityötä. Vaikka muodollista pätevyyttä ei olekaan, niin lakiosaaminen, päätöksenteko, asiakkaan tilanteen arviointi sun muut onnistuu ihan yhtä hyvin kuin pätevillä. Itse asiassa perehdytän omien työtehtävien ohella uusia, vastavalmistuneita "päteviä" sosiaalityöntekijöitä, joista suurin osa on aivan kujalla tästä työstä.

        Ja epäpäteviä työskentelee paljon sosiaalityöntekijöinä yksinkertaisesti siitä syystä, että palkkaus ei vastaa koulutusta (mutta sosionomille palkka on hyvä!), työ on raskasta ja vaativaa ja siitä syystä päteviä ei saada virkoihin. Pätevät sosiaalityöntekijät haluavat parempipalkkaisiin kevyempiin hommiin, ja he niihin pääsevät. Jonkun ne työt on pakko tehdä lastensuojelussakin, ja jos päteviä ei löydy, niin sitten otetaan tilalle epäpäteviä, mutta HUOM! joilla on jo alan työkokemusta ja osaamista sekä tarkoitus kouluttautua päteväksi. Epäpäteväksi sosiaalityöntekijäksikään ei todellakaan pääse ilman riittävää substanssiosaamista ja työkokemusta.


      • Sossussa
        Sossussa kirjoitti:

        Olen tuo epäpätevä sossu. Ennen epäpäteväksi sosiaalityöntekijäksi ryhtymistä olen työskennellyt vaille 10 vuotta lastensuojelussa, sekä avohuollossa että sijaishuollon puolella, perus ohjaajan tehtävissä, asiantuntijatehtävissä ja esimiestehtävissä. Opiskelen nytkin työn ohella yliopistossa sosiaalityötä. Vaikka muodollista pätevyyttä ei olekaan, niin lakiosaaminen, päätöksenteko, asiakkaan tilanteen arviointi sun muut onnistuu ihan yhtä hyvin kuin pätevillä. Itse asiassa perehdytän omien työtehtävien ohella uusia, vastavalmistuneita "päteviä" sosiaalityöntekijöitä, joista suurin osa on aivan kujalla tästä työstä.

        Ja epäpäteviä työskentelee paljon sosiaalityöntekijöinä yksinkertaisesti siitä syystä, että palkkaus ei vastaa koulutusta (mutta sosionomille palkka on hyvä!), työ on raskasta ja vaativaa ja siitä syystä päteviä ei saada virkoihin. Pätevät sosiaalityöntekijät haluavat parempipalkkaisiin kevyempiin hommiin, ja he niihin pääsevät. Jonkun ne työt on pakko tehdä lastensuojelussakin, ja jos päteviä ei löydy, niin sitten otetaan tilalle epäpäteviä, mutta HUOM! joilla on jo alan työkokemusta ja osaamista sekä tarkoitus kouluttautua päteväksi. Epäpäteväksi sosiaalityöntekijäksikään ei todellakaan pääse ilman riittävää substanssiosaamista ja työkokemusta.

        Haluaisin vielä lisätä, että se epäpätevä sosiaalityöntekijä on 5% halvempi kuin pätevä, mutta ei voi tehdä tiettyjä lastensuojelun päätöksiä ja näin ollen työllistää esimiehiä ja muita sosiaalityöntekijöitä päätöksentekovaiheessa. Rahansäästö on vaivaan ja muihin siitä aiheutuviin ongelmiin nähden niin minimaalinen, että "halvan työvoiman" vuoksi ei varmasti missään kunnassa pidetä tarkoituksella epäpäteviä töissä. Minunkin palkka kokemus- ja "hyvän miehen"-lisineen on esimerkiksi isompi kuin vastavalmistuneen pätevän sosiaalityöntekijän.

        Lisäksi epäpätevä saa kerrallaan sopimuksen vain vuodeksi, ja sopimuksen loppuessa paikka pitää laittaa julkiseen hakuun. Jos paikkaa hakee pätevä, menee se suoraan epäpätevien ohi.


      • Mitä säästöä?
        Sossussa kirjoitti:

        Haluaisin vielä lisätä, että se epäpätevä sosiaalityöntekijä on 5% halvempi kuin pätevä, mutta ei voi tehdä tiettyjä lastensuojelun päätöksiä ja näin ollen työllistää esimiehiä ja muita sosiaalityöntekijöitä päätöksentekovaiheessa. Rahansäästö on vaivaan ja muihin siitä aiheutuviin ongelmiin nähden niin minimaalinen, että "halvan työvoiman" vuoksi ei varmasti missään kunnassa pidetä tarkoituksella epäpäteviä töissä. Minunkin palkka kokemus- ja "hyvän miehen"-lisineen on esimerkiksi isompi kuin vastavalmistuneen pätevän sosiaalityöntekijän.

        Lisäksi epäpätevä saa kerrallaan sopimuksen vain vuodeksi, ja sopimuksen loppuessa paikka pitää laittaa julkiseen hakuun. Jos paikkaa hakee pätevä, menee se suoraan epäpätevien ohi.

        Joo luullaan, että sääsätetään epätevillä ja Suomen lapset voi huonosti kun epäpätevät ei osaa tehdä päätöksiä tai heillä ei ole siihen lupaa.

        Tässäkö on se 5% säästö. Luulen, että pitemmässä juoksussa se on kallista.

        On todella surkuhupaisaa tämä sosiaali- ja terveydenhuollon osaaminen ja toiminta.

        Minustä näillä päättäjillä, jotka valitsevat näitä epäpäteviä pitäisi maksattaa heidän palkastaan nämä isot tappiot, joita epäpätevät saavat aikaan!


      • haloo kuuleko kukaan
        Mitä säästöä? kirjoitti:

        Joo luullaan, että sääsätetään epätevillä ja Suomen lapset voi huonosti kun epäpätevät ei osaa tehdä päätöksiä tai heillä ei ole siihen lupaa.

        Tässäkö on se 5% säästö. Luulen, että pitemmässä juoksussa se on kallista.

        On todella surkuhupaisaa tämä sosiaali- ja terveydenhuollon osaaminen ja toiminta.

        Minustä näillä päättäjillä, jotka valitsevat näitä epäpäteviä pitäisi maksattaa heidän palkastaan nämä isot tappiot, joita epäpätevät saavat aikaan!

        Luitko ollenkaan tuota ylempää viestiä? Kirjoittaja sanoi, että epäpätevän palkkaamisessa ei kunta oikeastaan säästä mitään, ja että epäpätevä voi olla oikeasti parempi työssään kuin se vastavalmistunut 23v pätevä tytöntyllerö.


      • muodollisesti pätevä
        Mitä säästöä? kirjoitti:

        Joo luullaan, että sääsätetään epätevillä ja Suomen lapset voi huonosti kun epäpätevät ei osaa tehdä päätöksiä tai heillä ei ole siihen lupaa.

        Tässäkö on se 5% säästö. Luulen, että pitemmässä juoksussa se on kallista.

        On todella surkuhupaisaa tämä sosiaali- ja terveydenhuollon osaaminen ja toiminta.

        Minustä näillä päättäjillä, jotka valitsevat näitä epäpäteviä pitäisi maksattaa heidän palkastaan nämä isot tappiot, joita epäpätevät saavat aikaan!

        Se ei useimmiten ole työnantajan valinta että muodollisesti epäpätevä palkataan. Epäpätevien palkkaus johtuu siitä, että sosiaalityön yliopistokoulutus haluaa ns. nostaa omaa professiotaan tekemällä opiskeluun pääsystä todella vaikeaa erityisesti pääkaupunkiseudulla. Hakijoita on vuosittain n. 600, sisään pääsee helsingissä 20 (!!). Lapissa yli 50, Kuopiossa tänä vuonna yli 60. Eli pk-seudun työntekijäpula on ilmeinen.


    • stidi van didi

      Tottakai voi saada ylikin 2500 € /kk sosionomin tutkinnnolla tehtävästä duunista. Kun on pätevä, sopiva ja työnsä osaava, saa palkkaa tekemisen mukaan.

    • sosionomi3

      Olen sosionomi (AMK), kunnallisessa lastensuojelussa esimiehenä vakituisessa virassa. Noin viisi vuotta alalla ollut, palkka 3200 e, päivätyö. Työ mielenkiintoista ja haastavaa. Sisältää lähinnä hallinnollisia sekä kehittämistehtäviä. Ei suoraa asiakastyötä, mikä ajoittain miinus.

      • FastSport1

        Sama palkka täällä. Sos.tt:n työtä kaikilla sosiaalialana alueilla mm. lastensuojelutyö


      • MiksiValehtelet?

        P4sk4puhetta tai lakia rikotaan.

        Kelpoisuusvaatimukset

        3 §

        Sosiaalityöntekijä

        Kelpoisuusvaatimuksena sosiaalityöntekijän tehtäviin on ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu pääaineopinnot tai pääainetta vastaavat yliopistolliset opinnot sosiaalityössä.

        10 §

        Sosiaalihuollon johtotehtävät

        Kelpoisuusvaatimuksena kunnan tai kuntayhtymän sosiaalihuollon tai sosiaali- ja terveydenhuollon pääasiassa hallinnollisiin johtotehtäviin on 3 §:n mukainen kelpoisuus tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja alan tuntemus sekä niiden lisäksi riittävä johtamistaito.

        Kelpoisuusvaatimuksena sosiaalityön ammatillisiin johtotehtäviin on 3 §:n mukainen kelpoisuus sekä riittävä johtamistaito.

        Sosionomi voi työskennellä epäpätevänä sosiaalityöntekijänä MÄÄRÄAIKAISENA JOS ei ole päteviä hakijoita. Eli lain mukaan vain sosionomin tutkinnon suorittanut ei voi toimia vakituisessa sosiaalityöntekijän virassa.

        Lähde: Finlex - Laki sosiaalihuollon kelpoisuusvaatimuksista.


    • sorry vaan sorry

      Ihan turha koko koulutus ja sosionomin ammatti.

      Valitettavasti. Samaa katoavaa ammattikuntaa kuin Datanomit

      • Iviovilv

        En tajuu mitä jengi valittaa tääl "huonoista" palkoista. Kyl kelpasi itelle toi pari tonnii kuus! Tällä hetkellä oon siivooja ja saan noin 1000€ kuussa ja sillä on pärjättävä!


    • päikkärisossu

      Olen lastentarhanopettajana yksityisessä päiväkodissa pk-seudulla työskentelevä sosionomi (AMK). Sain vakipaikan heti valmistuttuani ja palkka on vähän päälle 2200€. Töiden loppumista tuskin tarvitsee pelätä koskaan.

      Työllistyminen varhaiskasvatuksessa on äärimmäisen hyvää ja valmisteilla oleva lakialoite saattaa vahvistaa sosionomin jatkokoulutusmahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa esim. erityislastentarhanopettajan ja eskariopettajan pätevyyden hankkiminen saattaa tulla mahdolliseksi.

      Palkka ei toki päätä huimaa, esimerkkinä lähihoitaja-ystäväni joka tietää useamman satasen kuussa enemmän kuin minä. Koulutus ei määrää kaikkea, vaan palkat saattavat vaihdella paljonkin työtehtävästä toiseen. Sanoin palkkaan vaikuttavat yö-, ilta- ja viikonloppulisät, joita ei normivarhaiskasvatuksessa juuri tule, kun työskentely tapahtuu pääsääntöisesti klo 7-17.

      En ymmärrä miten tämä tutkinto olisi turha tai vanhenemassa. Ihmistä ei sosiaalialalla voi korvata. Se että haluaako tätä työtä tehdä on sitten ihan jokaisen itse mietittävä.

      • SOSIONOMIT

        pALKAT OVAT TOSI HUONOJA KUN AJATTELEE KOULUTUKSEN


    • "Vaan sosionomi"

      Hellurei.
      Sosionomi ja ohjaajana kehitysvammaisten ryhmäkodissa. Palkka 1870 lisät. Minulta vaadittiin sosionomin tutkinto, mutta työtehtäväni ja palkka on samat kuin lähihoitajilla. Otin paikan vastaan, koska tässä rikotaan mielestäni TES:iä ja uskoin että tuo palkka vielä nostetaan edes sosionomin ns. pohjapalkoille.... Noh, kohta puoli vuotta mennyt ja minkäänlaista muutosta ei ole tiedossa....

      • ristiriitaista

        1870 on epätodellisen huono palkka jos on amk-koulutusta vaativa työ kyseessä.
        itse saan 1954e työssä mihin ei vaadita mitään koulutusta.


    • jooh1

      Kannattasko alkaa soittelemaan jo liittoon tuossa vaiheessa.

    • enn2

      itse olen sosionomina lastensuojelun puolella, nimike sosiaaliohjaaja. palkka 2597 ja lisät.

      • PK1965

        Olen Lähihoitaja 2580e/kk


    • Ritchbitch

      Aikuissosiaalityössä pk-seudulla, olen sosionomi AMK kohta myös YAMK, palkka 2706e ja kun saan erityissosiaaliohjaajan paikan niin palkka 2872e. :)

    • sossunomi

      3000-euroa on palkkani ilman lisiä mitä tulee ehkäpä 100-euroa.

    • Kuntoon

      Olen valmistunut sosionomiksi 2009. Työskentelen kuntoutuslaitoksessa. Teen asiakastyötä sekä toimin lähiesimiehenä. Palkka on tällä hetkellä 3200,00/kk brutto

    • Homppelipoju

      Hei.Olen homppelimestois töissä ja olen itsekin vähän homppeli. Tienaan noin 5000e/kk sen mitä perse kestää.

    • Kohtuupalkka

      Helsingin kaupunki alkaa maksaa 2017 sosionomille/sosiaaliohjaajalle samaa palkkaa kuin sosiaalityöntekijälle, 2990e/kk.

    • Hoihoimohoi

      Onko siis oikeasti sosionomin palkka alle 2500e/kk? Itse harkitsen opiskelemaan lähtemistä mutta en tiedä kannattaako sillä palkalla. Olen siis tällä hetkellä lh ja palkka g22 eli n.2150, ja työ on rentoa eikä kiirettä ja vaikeissa tilanteissa vastuu on kuitenkin aina vastaavalla joka on sh.

    • kutsumusta

      2540e/kk kunnalla henk.koht ja ikälisä... oli tiputus, kun projektitehtävistä sosionomina sain 3300e peruspalkkana lisät

    • Sosionomi2010

      Valmistuessani palkka 2400€ päivystys ym lisät (mt kuntoutujat), ammatillisen kuntoutuksen puolella arkityö ja virastoaika 2500->2800-> 3000-> ja työpaikan vaihdon jälkeen 2800. Nyt päihdetyö 2730, mutta mukavin ja mielenkiintoisin työ tähän mennessä. Yli 7v. työkokemusta ja aina yksityisellä.

    • Anonyymi

      Minusta hyvä palkka. Täydet ikälisät, yhdistys työnantaja ja palkka 3180 joku euro päälle. Kokonaistyöaika, itsenäinen työ. I like.

      • Anonyymi

        Itse kunnalla hommissa täydet ikälisät 3880€/kk,saishan toi enemmänkin olla.Mielenterveyshoitajan toimessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      102
      3205
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      82
      3116
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      322
      1959
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1459
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1246
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      888
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      125
      817
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      757
    Aihe