HARTELA RAKENTAA

Ostaisinko heiltä

Kertokaa te kaikki tietävät kansalaiset onko teillä kokemuksia Hartelan rakentamien talojen laadusta. Ainakaan näillä sivuilla ei ole enemmälti moitittu. Voinko luottaa heidän mainostamaan laatuun. Ovatko materiaalit olleet hyviä? Onko työn laatu asiallista? Onko takuu korjaukset toimineet ja yleensä ollut mitään isompaa korjattavaa? Te jotka olette ostaneet Hartelalta, oletteko olleet tyytyväisiä asuntoihinne? Kilpailijoita täällä on arvosteltu enemmänkin.

25

9536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      mutta hyvin tuntuvat kaupaksi menevän. Kerran olin kiinnostunut mutta kaikki oli jo myyty.

    • bena

      eiköhä se oo ihan ok.

    • 9999999999

      Tässä seurailen yhtä Hartelan tonttia ja mitään ei oikein tapahdu, kahvilla istutaan ja aina ei edes tulla töihin.
      Tuleva talo ei varmasti valmistu määräaikana.

      • 8882282828282828

        Paras rakennusfirma tähän mennessä (kokemus kolmesta eri firmasta).
        Hieman aikatauluongelmia muutostöiden kanssa. Aluksi ei tiedetty mitään päivämäärää ja yhtäkkiä oli alle viikko aikaa sopia muutostyöt.

        Takuukorjauksien hoitamisessa hieman ongelmia, mutta oli joka tapauksessa ensimmäinen firma joka siivosi jälkensä.

        Joka tapauksessa jokainen työmaa on oma yksilönsä, kaikki riippuu loppujen lopuksi mestarista ja hänen joukkueestaa.


      • Kale
        8882282828282828 kirjoitti:

        Paras rakennusfirma tähän mennessä (kokemus kolmesta eri firmasta).
        Hieman aikatauluongelmia muutostöiden kanssa. Aluksi ei tiedetty mitään päivämäärää ja yhtäkkiä oli alle viikko aikaa sopia muutostyöt.

        Takuukorjauksien hoitamisessa hieman ongelmia, mutta oli joka tapauksessa ensimmäinen firma joka siivosi jälkensä.

        Joka tapauksessa jokainen työmaa on oma yksilönsä, kaikki riippuu loppujen lopuksi mestarista ja hänen joukkueestaa.

        Älä osta Palmbergilta ei hoida mitään asioita kuntoon ja surkea palvelu kautta linjan.. Aina vastaus on ei ja senkin saaminen kestää kuukausia. Ei edes lakisääteiset asiat kunnossa.. Asunto alle aravatason mutta hinta luksuksen.
        Näin meillä Turus..

        Hartelalta piti ensin ostaa ja v.. suunnattomasti kun ostettiin Palmbergilta. Elämäni raskain töppi. Hartelasta vain hyvää sanottavaa...

        Kale


      • Hartelallakolaatua
        Kale kirjoitti:

        Älä osta Palmbergilta ei hoida mitään asioita kuntoon ja surkea palvelu kautta linjan.. Aina vastaus on ei ja senkin saaminen kestää kuukausia. Ei edes lakisääteiset asiat kunnossa.. Asunto alle aravatason mutta hinta luksuksen.
        Näin meillä Turus..

        Hartelalta piti ensin ostaa ja v.. suunnattomasti kun ostettiin Palmbergilta. Elämäni raskain töppi. Hartelasta vain hyvää sanottavaa...

        Kale

        Taitaa olla Hartelan oman myyntiorganisaation kirjoittamaa. Miten voi olla Hartelasta hyvää sanottavaa, jos ei edes ole ostanut Hartelaa?

        Työpaikoilla on virolaista ym. halvalla Suomenlahden yli tuotua porukkaa. Työnjohdollla ja työporukalla ei ole yhteistä kieltä. Väärinymmärrykset ja laatuun liittyvät ongelmat ovat arkipäivää.

        Seuraavassa linkissä kuvia Hartelan Vantaan Minttutien ja Leinikkitien Tikkurilan uudiskohteista. Tuusulassa myös puutteita. Eli onko pk-seudun rakentaminen Hartelalla hyvällä tolalla? http://nykanen.blogspot.com/2013/11/rakentamisen-virheista-hartelan.html?m=1

        Lisäksi Tuomo Niemisen ongelmakoti. https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001703669.html

        Lämpövuotoja, puutteellista työmaavalvontaa ja rakenteiden suojausta.


      • Anonyymi
        Hartelallakolaatua kirjoitti:

        Taitaa olla Hartelan oman myyntiorganisaation kirjoittamaa. Miten voi olla Hartelasta hyvää sanottavaa, jos ei edes ole ostanut Hartelaa?

        Työpaikoilla on virolaista ym. halvalla Suomenlahden yli tuotua porukkaa. Työnjohdollla ja työporukalla ei ole yhteistä kieltä. Väärinymmärrykset ja laatuun liittyvät ongelmat ovat arkipäivää.

        Seuraavassa linkissä kuvia Hartelan Vantaan Minttutien ja Leinikkitien Tikkurilan uudiskohteista. Tuusulassa myös puutteita. Eli onko pk-seudun rakentaminen Hartelalla hyvällä tolalla? http://nykanen.blogspot.com/2013/11/rakentamisen-virheista-hartelan.html?m=1

        Lisäksi Tuomo Niemisen ongelmakoti. https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001703669.html

        Lämpövuotoja, puutteellista työmaavalvontaa ja rakenteiden suojausta.

        Ei ole hyvää rakentamista ainakaan Painiityssä Espoossa ollut!!


    • xxxXxxx

      rakennusliikkeitä on vaikea vertailla, koska itse työn tekevät kuitenkin ihmiset. Eli pitäisikin kysyä ”Ostaisitko rkm Möttösen ja Timpuri Törösen tekemän talon?”
      Toki yrityksissä on laatu yms. järjestelmänsä, mutta kun ne on ihmiset jotka niitä sitten noudattaa tai jättää noudattamatta.

    • Pettynyt

      Minä olen pettynyt. Virheitä aivan liikaa ja korjukset eivät oikein kaikilta osin tahdo onnistua.
      Kadun asuntokauppaa.
      Asuntoni ei vastannut laadultaan läheskään sitä mitä odotin.
      En osta toiste kyseiseltä rakentajalta.

      • ostaja

        Moi! Voisitko kertoa mistäpäin Suomea ostit asunnon Hartelalta ? Olen juuri itse tekemässä kauppoja ja olisi kiva tietää vähän lisää, missä oli suurimmat ongelmat kyseisen yhtiön kanssa.


      • Bena
        ostaja kirjoitti:

        Moi! Voisitko kertoa mistäpäin Suomea ostit asunnon Hartelalta ? Olen juuri itse tekemässä kauppoja ja olisi kiva tietää vähän lisää, missä oli suurimmat ongelmat kyseisen yhtiön kanssa.

        Käytännön ostotoimet (muutostyöt yms.) on nihkeitä mutta pääasia eli laatu lienee kohdallaan. Osta pois! Takuu ja turva niissäkin on.

        Olen kuullut muilla rak.liikkeillä on vielä heikompaa.


      • harmittaa
        Bena kirjoitti:

        Käytännön ostotoimet (muutostyöt yms.) on nihkeitä mutta pääasia eli laatu lienee kohdallaan. Osta pois! Takuu ja turva niissäkin on.

        Olen kuullut muilla rak.liikkeillä on vielä heikompaa.

        Pääasia eli laatu lienee jossakin muualla, mutta ei minun asunnossani.
        Virheitä kyllä oli.


    • Betonielementti tuotepäällikkö

      ”Ostaisitko rakennusliike NN:n tekemän talon?”.
      Rakennusliikkeet tekevät, jopa osaston sisällä erilaista laatua tietoisesti (ns difrentoi tuotettaan). Viereisillä tonteilla saattaa olla saman rakennusliikkeen tekemänä, täysin erilaiset rakennukset.
      Esim

      Kerrostalo A:
      Sandwitch elementti
      Ontelolaatat
      Patterilämmitys
      MSE – ikkunat
      Parkettilattia
      yms.

      Kerrostalo B
      Paikallavalu runko lämpörappauksella
      Massiivivälipohja laatta
      Lattialämmitys
      MEK ALU - ikkunat
      Muovimatot
      yms.

      Eli tuotteet voivat olla ihan erilaisia. Tuskin on järkevää vertailla esim.
      Volkkarin Phaetonia ja Opelin Corsaa ja sen jälkeen sanoa, että Opel on paska…

      • samaa mieltä

        Tämänkin vuoden aikana on lehdissä ollut juttuja kuinka tunnetut LAATUMERKIT ovat kutsuneet valtavia määriä autojaan korjauksiin niissä havaittujen vikojen vuoksi.
        Asunnoissa on tilanne se, että virheiden löytäminen jää asukkaan kontolle. Pitää myös ymmärtää ajoissa reklamoida löytynyistä virheistä, jos mienaa saada rakentajan niitä korjaamaan.
        Aika harva asunnon ostaja ymmärtää rakentamisesta niin paljoa kuin pitäisi, että saisi rahoilleen täyden vastineen. Hyvin usein ongelmat tulevat esiin liian myöhään. Ei 10 vuoden vastuut ole mikään autuaaksi tekevä asia.
        Olen tutustunut kohteeseen jossa on nämä YSEt, RYLit, RILit, RT ovat rakentamisen tuoksinassa unohtuneet.
        TARKOITAN TÄLLÄ KIRJOITUKSELLANI RAKENTAMISTA YLEISESTI. NIMEÄMÄTTÄ KETÄÄN.


      • Betonielementti tuotepäällikkö
        samaa mieltä kirjoitti:

        Tämänkin vuoden aikana on lehdissä ollut juttuja kuinka tunnetut LAATUMERKIT ovat kutsuneet valtavia määriä autojaan korjauksiin niissä havaittujen vikojen vuoksi.
        Asunnoissa on tilanne se, että virheiden löytäminen jää asukkaan kontolle. Pitää myös ymmärtää ajoissa reklamoida löytynyistä virheistä, jos mienaa saada rakentajan niitä korjaamaan.
        Aika harva asunnon ostaja ymmärtää rakentamisesta niin paljoa kuin pitäisi, että saisi rahoilleen täyden vastineen. Hyvin usein ongelmat tulevat esiin liian myöhään. Ei 10 vuoden vastuut ole mikään autuaaksi tekevä asia.
        Olen tutustunut kohteeseen jossa on nämä YSEt, RYLit, RILit, RT ovat rakentamisen tuoksinassa unohtuneet.
        TARKOITAN TÄLLÄ KIRJOITUKSELLANI RAKENTAMISTA YLEISESTI. NIMEÄMÄTTÄ KETÄÄN.

        laatu yms. virheitä ei voi yleistää johonkin rakennusliikkeeseen. Tietenkin joissain rakenteissa voi olla tyyppivikoja. mutta kun jokainen rakennus suunnitellaan ja rakennetaan yksilöllisesti. Usein eri henkilöiden toimesta, vaikka saman rakennusliikkeen toimesta. On turha kysyä onko rakennusliikkeen N.N rakennus hyvä.

        Itse olin juuri eräässä palaverissa, jossa oli dokumentoitu 14:ta eri lappuun peruspulttien asennus ja mittapoikkeamat. Elementtipilarien tullessa työmaalle, huomattiin ettei ko pultteja oltu edes asennettu. Eli mielestäni olisi parempi kysellä eri rakennetyyppien eroista ja jos olisi mahdollista eri henkilöiden työnjäljestä (tämä ei varmaankaan ole käytännössä mahdollista).
        Itse yritysten sisällä on niin suuria eroja siinä, minkälaista laatua se tekee ja mitenkä se kohtelee asiakkaita.
        Ettei noihin kysymyksiin voi vastata uskottavasti.


      • Betonielementti tuotepäällikkö

    • PEras

      Hartela on yksi suomen laadukkaimista rakennusliikkeistä.

      • Vientirakentaja

        Hartelan talonrakennus taidoista en tiedä, mutta alue-/vientirakentaminen ainakin on ihan hukassa.

        Aikoinaan olin työnjohtajana Hartelalla Torfjanovka projektissa Venäjällä. Silloin ainakaan ei Hartelan johtajilla ei olut pienintäkään käsitystä alue- / vientirakentamisesta. Projektin henkilöstö siirtyikin aika nopeasti muiden ulkomailla projekteja toteuttavien yritysten palvelukseen.


      • Talojarakentamassa
        Vientirakentaja kirjoitti:

        Hartelan talonrakennus taidoista en tiedä, mutta alue-/vientirakentaminen ainakin on ihan hukassa.

        Aikoinaan olin työnjohtajana Hartelalla Torfjanovka projektissa Venäjällä. Silloin ainakaan ei Hartelan johtajilla ei olut pienintäkään käsitystä alue- / vientirakentamisesta. Projektin henkilöstö siirtyikin aika nopeasti muiden ulkomailla projekteja toteuttavien yritysten palvelukseen.

        Tampereella olen ollut monella Hartelan työmaalla hommissa ja loistoporukkaa ovat niin miehet kuin mestarit! :)


    • asukki

      Takuu korjaukset ei toimi, sillä niitä on nyt "parsittu" jo puolitoista vuotta ja loppua ei näy. Ongelma Hartelan rakentamisessa on selvästi valvonnassa, sillä työmailla on vain alihankkijoita, mitkä "fuskaavat" niin paljon kuin vain pystyvät. Meillä mukamas A -energialuokan talo, mutta lämpövuotoja useissa paikoissa mm. parvekeoven alusta, seinien laattasaumat lattiarajasta ja ilmastointikanavien reunat

    • laaaaaaaaaaaaatua

      "laatua" löytyy...


      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016091022286408_uu.shtml

    • Neljäpluskymmenen

      Kai se on paikkakunta kohtaista, millaisia tekijöitä on eri tasoilla organisaatiossa. Mutta Lahdessa ainakin on aluepäällikkö jolta voi odottaa että rakentaminen on asiallista asuntorakentamisessa , niin oli ainakin asuntorakentaminen ja remonttityömaat aikanaan kun hän oli isopomo Lahdessa Nccllä , siihen aikaan työmailla oli viel vanhan kolukunnan vastaaviamestareita ja muita rakennusalan ammattimiehiä että homma toimi varmaan siksikin että oli hyvää kokenutta suomalaista tekijää alalla, että varmaan helpottanut onnistumista hänen asemassaan siihen aikaan . No projektipäällikkönä on vanha luokkakaveri joka ainakin kouluaikana oli opinnot hyvin hoitava, eli jos se kertoo ihmisestä mitään niin ahkera, laskutaitoinen ja asiat hoitava projektipäällikkö hänestä varmaan on kasvanut. Että Lahdessa varmaan Hartelalla asuntotuotantoa jota uskaltaa harkita.

    • Anonyymi

      Hartela kyllä rakentaa niin täyttä p###kaa että morjens.

      • Anonyymi

        Voitko hieman täsmentää,mihin perustat tämän?
        Itsellä ei huonoa sanottavaa hartelasta ja olen ostanut asunnon useammastakin ns. isoista rakennusliikkeistä.


    • Anonyymi

      Ostin muutama vuosi sitten uuden asunnon Hartelalta ja laatu oli kaikilta osin (pl. parketti- ja sähkötyöt) surkea, osin jopa surkuhupaisa. Muutamia hajapoimintoja virheistä: maalatessa oli käytetty liian märkää telaa, mutta vastaavasti hinkattu yhdellä kastamisella liian pitkään. Tapettiakaan ei osattu kohdistaa, viidestä saumasta kolme väärin. Väärin asennetut viemärikaivot haisivat. Kaapit olivat viturallaan. Ikkunat eivät pitäneet lunta ja sälekaihtimet oli väärin asennettu. Paksut lämpöpatterit olivat vinossa, kuten myös liitosputket. Karmilistat oli naulattu liian kovalla paineella, rumasti liian syvälle. Ilmanvaihto on tehoton. Sauna oli mitoitettu RT-kortin vastaisesti. Ristimitta ja vesivaaka (laser) olivat ilmeisesti täysin tuntemattomia, esim. WC-koppi on muodoltaan vinoneliö. Laatoittajaa tämä ei haitannut, vaan hän aloitti piiloon jäävältä seinältä täydellä laatalla ja laittoi toiselle seinälle sitten kapenevia suiluja. Saumalaastiakin oli samalla seinällä kahta väriä. Parvekkeen lattiaelementti hammasti sentin verrran. Keskellä olohuoneen kattoa oli 2-3 m pitkä halkeama. Kivitason reunaa oli kolhittu jne., jne. Surkuhupaisin oli pesuhuoneen oven ylälistan kiinnitys 13 naulalla, joista yksikään ei pitänyt, koska listan takana oli pelkkää ilmaa. Näitä sitten korjailtiin ja "korjailtiin" vaikka kuinka pitkään, korjaustyönjohtajakin ehti sinä aikana vaihtua muistaakseni viidesti. Tässä siis osa yhden asunnon virheistä. Lisäksi itse talossa oli myös monenlaisia vikoja, vakaviakin. Minne on ammattitaito ja -ylpeys kadonnut, vai eikö sitä ole koskaan ollutkaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1385
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      153
      758
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe