Neuvokaa hyvä puukiuas

Sauna rakenteilla

Neuvokaa,mikä olisi hyvä puukiuas uuteen saunaani tilavuus 13 kuutiota,hankala valinta,kun ei pysty kiukaita koeajamaan,kiitän etukäteen vihjeistänne.

107

70680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narvin kiuas
      • setä

        ei esitteessä sanota, kuinka kuumina savukaasut poistuu savuhormiin.


      • olennainen
        setä kirjoitti:

        ei esitteessä sanota, kuinka kuumina savukaasut poistuu savuhormiin.

        Asia?


      • olli olennainen
        olennainen kirjoitti:

        Asia?

        Hyötysuhteesta.


      • No, onneksi
        olli olennainen kirjoitti:

        Hyötysuhteesta.

        puu ei maksa muuta kuin työn aiheuttaman hikoilun vaatimat janojuomat...


      • olennaisen olli
        No, onneksi kirjoitti:

        puu ei maksa muuta kuin työn aiheuttaman hikoilun vaatimat janojuomat...

        Tuskimpa noissa kiukaissa mitään käytännön eroja on. Jos valita pitäisi niin kyllähän ne janojuomat...


      • Lämminmies

        Kyllä sun saunasi on tdella pieni .Toivottavasti sisämittoja .Onko piippu sisällä ja palomuuri .Osta jokin pieni Kastori , Mutta laita rostista puolet umpeen uskon , että olet tyytyväinen


      • ilmanmuuta ja muut ilman
        Lämminmies kirjoitti:

        Kyllä sun saunasi on tdella pieni .Toivottavasti sisämittoja .Onko piippu sisällä ja palomuuri .Osta jokin pieni Kastori , Mutta laita rostista puolet umpeen uskon , että olet tyytyväinen

        Enpäs kerrokkaan. Katso itse testitulos: http://www.puukiuas.info


    • Jocu_
    • löyly

      Itse ostin juuri Mondexin Löylysammon ja olen tyytyväinen. Hinta on tosin sikamainen, mutta pehmeistä löylyista ja upeasta ulkonäöstä pitää maksaa. Narvin löylymestari on mielestäni kiinnostava. Kaverin sauna lämpenee kohtuullisen nopeasti ja löylyt ok. Jos tietysti haluaa seiskytlukulaiset halolla selkään -löylyt ja tulikuuman, kuivan saunan niin perinteiset jatkuvalämmitteiset, joita kyllä löytyy.
      Aitokiuas on tietysti oma lukunsa, mutta vaatii vähän enemmän aikaa ja paneutumista ja pitää sietää tuhkaa lauteilla.

      • ei ole häävi

        meillä on ja maine perustuu tietämättömyyteen jaa suuriin puheisiin: vituttaa kun on ostettu kallis/huono vehje. En ottais enää sitä: aluksi kuuma/kuiva ja hyytyy nopeasti vähänkin pitemmällä sessiolla tai isommalla porukalla. Lämmitys vielä miinuksena...ei hyvä.


      • saunatar
        ei ole häävi kirjoitti:

        meillä on ja maine perustuu tietämättömyyteen jaa suuriin puheisiin: vituttaa kun on ostettu kallis/huono vehje. En ottais enää sitä: aluksi kuuma/kuiva ja hyytyy nopeasti vähänkin pitemmällä sessiolla tai isommalla porukalla. Lämmitys vielä miinuksena...ei hyvä.

        Et vain yksinkertaisesti osaa. Tietämättömyyttä tosiaan siis. Kerropa miten kiukaasi lämmität niin mietitään yhdessä missä on vika. Kiukaassa se ei ole. Sen voin minä ja tuhannet muut aitokiukaan käyttäjät vahvistaa.


      • luulin ostavani lippu laivan.

        ostimme 2006 kesällä vanhan talon ja kiuas oli tehnyt tehtävänsä.aloimme sitten miettimään uutta entinen läpi ruosteessa ja pienen näköinen merkkiä en muista ei sitä enään ruosteen seasta nähnytkään.no k-rauta sitten mainosti huippu kastor kiuasta kovasti mietin minkä ostaa neuvoja ei tullut mistää.kastoria pidettiin tehokkaana löylyä pitäisi riitää vaikka tuli olisi pesässä palanutkin loppuun eli ei kiirettä löylyihin.näin ei kuitenkaan tunnu olevan.mainostetiin yhdellä pesällisellä sauna lämpiää löylykuntoon.en kuitenkaan vaadi aivan älyttömiä mutta maksoin mielestäni aika paljon 269e normaali hinta N:320e.kivimäärä yli 50kg sauna ei siis aivan pieni.sitten paikoilleen ja testejä tekemään.pettymys luin ohjeet,tein kaikki kommervenkit vähän työläs.sitten rupes potuttaa soitto k-_rautaan maininta kiukaasta ja myös sen alkavasta ruostumisesta.selittelyjä tuli soitin valmistajalle riihimäelle.sanoi joku pomo saunan olevan ehkä hiukan liian suuri kiukaalle, nämä mitat annoin K-rautaan.ruosteeseen ei oikein kantaa taaskaan.sittenpä tuli tehtaan myynti edustaja meille. olin siis itse kokeilut kiviä mylkäten ,ladoten noin 5 kertaa kyseisen määrän.nyt annoin edustajan tehdä hän tuntui tietävän,normaalia ruostetta ei hätää laitto kivet sanoi saunan olevan sopiva ei liian iso kyseiselle kiukaalle.edustaja lähti.kävin innokkaasti testaamaan kiuasta.voi hyvänen aika nyt lämmitykseen kului jo puolitoista tuntia.ei tuu mitään ei ees kunnon löylyjä.mitä teen olin siis asennuttanut kivetkin niin sanotulla kastor asian tuntijalla.taas kivien poisto tein itse laitoin kivet sitten kiukaaseen takaisin ja lämmitys aika 50-60 minuuttia mutta miten tämä kiuas on hyvä sauna ei lämpene tarpeeksi ei kovinkaan pienellä puu määrällä ja tauti pitkä aika lämmittää vieraita on nolo mennä kutsumaan kun ei kiukaalla tee mitään.siis hieno kyllä ulkoisesti on mutta siihen kaikki hyvä loppuukin.en siis tosiaan halua enää toista kastor kiuasta pakko kärsiä tai ensi kesänä jopa vaihtaa toiseen merkkiin.jos jollakin on saman merkkinen kiuas kirjoittakaa.


      • Apu pulmaan
        luulin ostavani lippu laivan. kirjoitti:

        ostimme 2006 kesällä vanhan talon ja kiuas oli tehnyt tehtävänsä.aloimme sitten miettimään uutta entinen läpi ruosteessa ja pienen näköinen merkkiä en muista ei sitä enään ruosteen seasta nähnytkään.no k-rauta sitten mainosti huippu kastor kiuasta kovasti mietin minkä ostaa neuvoja ei tullut mistää.kastoria pidettiin tehokkaana löylyä pitäisi riitää vaikka tuli olisi pesässä palanutkin loppuun eli ei kiirettä löylyihin.näin ei kuitenkaan tunnu olevan.mainostetiin yhdellä pesällisellä sauna lämpiää löylykuntoon.en kuitenkaan vaadi aivan älyttömiä mutta maksoin mielestäni aika paljon 269e normaali hinta N:320e.kivimäärä yli 50kg sauna ei siis aivan pieni.sitten paikoilleen ja testejä tekemään.pettymys luin ohjeet,tein kaikki kommervenkit vähän työläs.sitten rupes potuttaa soitto k-_rautaan maininta kiukaasta ja myös sen alkavasta ruostumisesta.selittelyjä tuli soitin valmistajalle riihimäelle.sanoi joku pomo saunan olevan ehkä hiukan liian suuri kiukaalle, nämä mitat annoin K-rautaan.ruosteeseen ei oikein kantaa taaskaan.sittenpä tuli tehtaan myynti edustaja meille. olin siis itse kokeilut kiviä mylkäten ,ladoten noin 5 kertaa kyseisen määrän.nyt annoin edustajan tehdä hän tuntui tietävän,normaalia ruostetta ei hätää laitto kivet sanoi saunan olevan sopiva ei liian iso kyseiselle kiukaalle.edustaja lähti.kävin innokkaasti testaamaan kiuasta.voi hyvänen aika nyt lämmitykseen kului jo puolitoista tuntia.ei tuu mitään ei ees kunnon löylyjä.mitä teen olin siis asennuttanut kivetkin niin sanotulla kastor asian tuntijalla.taas kivien poisto tein itse laitoin kivet sitten kiukaaseen takaisin ja lämmitys aika 50-60 minuuttia mutta miten tämä kiuas on hyvä sauna ei lämpene tarpeeksi ei kovinkaan pienellä puu määrällä ja tauti pitkä aika lämmittää vieraita on nolo mennä kutsumaan kun ei kiukaalla tee mitään.siis hieno kyllä ulkoisesti on mutta siihen kaikki hyvä loppuukin.en siis tosiaan halua enää toista kastor kiuasta pakko kärsiä tai ensi kesänä jopa vaihtaa toiseen merkkiin.jos jollakin on saman merkkinen kiuas kirjoittakaa.

        Sydän-kiukaalla saunan huoneilma lämpiää alas saakka, aivan eri tavalla kuin edellisellä, joka oli meilläkin Kastor merkkinen.
        Lisäksi se antaa todella lempeän pehmoisia löylyjä, aivan niin kiun valmistaja lupaa "savusaunanomaisia".
        Meillä saunomisesta on tullut oikeastaan huume.


      • aitoa sen olla pitää
        ei ole häävi kirjoitti:

        meillä on ja maine perustuu tietämättömyyteen jaa suuriin puheisiin: vituttaa kun on ostettu kallis/huono vehje. En ottais enää sitä: aluksi kuuma/kuiva ja hyytyy nopeasti vähänkin pitemmällä sessiolla tai isommalla porukalla. Lämmitys vielä miinuksena...ei hyvä.

        kertomasi perusteella aito kiukaasi on väärän kokoinen tai käytät sitä väärin... meillä ollut jo yli 20vuotta eikä missään ole ollut pehmeämpiä ja kosteampia löylyjä ja kaikki kaveritkin on kehuneet.
        Löylyä riittää ainakin kahdeksan tuntia. lämmittää pienillä puilla vajaa kaksi pesällistä n.3h ennen saunomista ja käyttää lämmintä löylyvettä ja sulkee kannen aina kun menee jäähylle. eikä sauan lämpötilanaan tarvitse ola kuin 65-75 astetta.. toivottavasti saat kiukaasi pelaamaan ja saat nauttia yhtä mahtavista löylyistä kuin mekin.


      • sj
        luulin ostavani lippu laivan. kirjoitti:

        ostimme 2006 kesällä vanhan talon ja kiuas oli tehnyt tehtävänsä.aloimme sitten miettimään uutta entinen läpi ruosteessa ja pienen näköinen merkkiä en muista ei sitä enään ruosteen seasta nähnytkään.no k-rauta sitten mainosti huippu kastor kiuasta kovasti mietin minkä ostaa neuvoja ei tullut mistää.kastoria pidettiin tehokkaana löylyä pitäisi riitää vaikka tuli olisi pesässä palanutkin loppuun eli ei kiirettä löylyihin.näin ei kuitenkaan tunnu olevan.mainostetiin yhdellä pesällisellä sauna lämpiää löylykuntoon.en kuitenkaan vaadi aivan älyttömiä mutta maksoin mielestäni aika paljon 269e normaali hinta N:320e.kivimäärä yli 50kg sauna ei siis aivan pieni.sitten paikoilleen ja testejä tekemään.pettymys luin ohjeet,tein kaikki kommervenkit vähän työläs.sitten rupes potuttaa soitto k-_rautaan maininta kiukaasta ja myös sen alkavasta ruostumisesta.selittelyjä tuli soitin valmistajalle riihimäelle.sanoi joku pomo saunan olevan ehkä hiukan liian suuri kiukaalle, nämä mitat annoin K-rautaan.ruosteeseen ei oikein kantaa taaskaan.sittenpä tuli tehtaan myynti edustaja meille. olin siis itse kokeilut kiviä mylkäten ,ladoten noin 5 kertaa kyseisen määrän.nyt annoin edustajan tehdä hän tuntui tietävän,normaalia ruostetta ei hätää laitto kivet sanoi saunan olevan sopiva ei liian iso kyseiselle kiukaalle.edustaja lähti.kävin innokkaasti testaamaan kiuasta.voi hyvänen aika nyt lämmitykseen kului jo puolitoista tuntia.ei tuu mitään ei ees kunnon löylyjä.mitä teen olin siis asennuttanut kivetkin niin sanotulla kastor asian tuntijalla.taas kivien poisto tein itse laitoin kivet sitten kiukaaseen takaisin ja lämmitys aika 50-60 minuuttia mutta miten tämä kiuas on hyvä sauna ei lämpene tarpeeksi ei kovinkaan pienellä puu määrällä ja tauti pitkä aika lämmittää vieraita on nolo mennä kutsumaan kun ei kiukaalla tee mitään.siis hieno kyllä ulkoisesti on mutta siihen kaikki hyvä loppuukin.en siis tosiaan halua enää toista kastor kiuasta pakko kärsiä tai ensi kesänä jopa vaihtaa toiseen merkkiin.jos jollakin on saman merkkinen kiuas kirjoittakaa.

        Partokämpän kiuas (kastor) nuohoojan käynnin jälkeen joutui lämmityskieltoon. Kannattaa kysyä nuohoojalta kommenttia uutta kiuasta varten. Tämä nuohooja sanoi Kastorista, että näitä on nähty. Eivät kestä. Suositteli Narvin Löylymestaria. On kalliimpi, mutta myös kestävämpi. Riippuu tietysti käytöstä ja saunan koosta yms.


      • HIKI-kiuasmies
        saunatar kirjoitti:

        Et vain yksinkertaisesti osaa. Tietämättömyyttä tosiaan siis. Kerropa miten kiukaasi lämmität niin mietitään yhdessä missä on vika. Kiukaassa se ei ole. Sen voin minä ja tuhannet muut aitokiukaan käyttäjät vahvistaa.

        Todennäköisesti väärän kokoinen. Meille tuli ostettua aikanaan suositusmittojen alarajalla ollut Aito kun ajateltiin että on siromman näköinen kuin pykälää suurempi tornisteri (ja kyllä, otettiin huomioon kivi-,betoni-, lasipinnat). Kyllä sen kuumaksi sai mutta kivimassa oli yksinkertaisesti liian pieni kun suurella porukalla saunoi, tai esimerkiksi kun muksut plutasivat järvessä tuntikaudet ja välillä piti lämmitellä. Vaikka kivet paahdettiin lähes valkohehkuun, ne vain yksinkertaisesti kylmenivät ja sen jälkeen loppui saunominen seuraavaksi kolmeksi tunniksi.

        Ja avaaja on oikeassa, lämmitys vaatii paneutumista, koko ajan pitää liekin palaa kuumana. Mökillä kun helposti puuhastaa kaikenlaista muuta ja sauna lämpiää taustalla, niin jos päästää pesän hiipumaan niin lämmittäminen vie paljon lisäaikaa ja/tai lopputulos on vetelähköt löylyt. Meillä sitten saunan pesusta tavallisesti vastaavat tahot lopullisesti kyllästyivät lievään nokeamistaipuumukseen, ohutta lentotuhkaa tulee väkisten vaikka kuinka nokilöylyt heitettiin. Ja aloin itsekin ajatella että kuinkahan hyvä ajatus on ensin paahtaa liekillä kivet valkohehkuun ja sitten niitä vedellä jäähdyttää. Sehän on se vanha esi-isien kiventyöstötapa, mutta missä määrin siitä mahtaa irrota kivipölyä hengitysilmaan, mihinkään muuallehan se ei pääse? Ja meillä oli vielä se vanha vuorivilla-versio jossa villat oli paljaana tulitiilien takana.


    • kokemusta

      Vaihdoimme vanhan puukiukaan uuteen kun oli
      palvellut meitä lähes 20v merkiltään Narvi.
      Tosi hyvä kiuas mielestämme,uusi on Harvia niminen ja kyllä kaduttaa ostaminen,siinä kyllä saa puuta polttaa eikä lämpee samalla lailla kuin Narvi.Kannattaa maksaa vähän enemmän niin saa kunnon kiukaan.

      • Nebula

        Ei ole NArvitkaan enää entisen veroisia. Kyllä nykyään on tingitty materiaaleista kestävyyden kustannuksella. Menneet ovat ne ajat jolloin peltikiuas kesti yli 20 vuotta.


      • Haaste kiuasvalmistajille

        Jatkuvalämmitteinen kiuas, että se lämmittää saunan alas saakka, tarvitsee läpivirtauksen tulipintojen kautta. Olen löytänyt markkinoilta Tornado nimisen kiukaan, jossa on sataprosenttinen läpivirtausperiaate. Valmistaja ilmoittaa VTT:n mittaaman hyötysuhteen olevan yli 70%. Kuka kiuasvalmistaja ilmoittaa kaminakiukaansa hyötysuhteen? Joka lienee 25-35 % luokkaa. Olen kyllästynyt huomaamaan kuinka meitä tietämättömiä kuluttajia suorastaan kusetetaan myymällä, lyhytikäsiä, päätä polttavia ja puusyöppöjä kaminakiukaita.


      • RKV
        Nebula kirjoitti:

        Ei ole NArvitkaan enää entisen veroisia. Kyllä nykyään on tingitty materiaaleista kestävyyden kustannuksella. Menneet ovat ne ajat jolloin peltikiuas kesti yli 20 vuotta.

        Pellin / tulipesän katon paksuus ei estä sen sulamista.
        Sulamisvaikutus vähenee kun siitä otetaan esim. läpivirtauksella lämpö talteen.
        Mikäli estät kaminan ympäriltä ilmankierron, et voi estää sen sulamista.


    • toimii varmasti
    • Jalmari

      Olet ehkä jo päätöksesi tehnyt, mutta omasta kokemuksesta suosittelen tutustumaan myös Iki-kiukaaseen. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen original-malliin. Palstalta löytyy keskusteluita, joissa kiukaasta on tietoa ja nettisivu löytyy.
      www.ikikiuas.com/

      • Sauna rakenteilla

        Tuntuvat niin kovin kehuvan Ikikiuasta,että taidan ostaa sen,merkillisen näköinen kallis kiuas,eniten ihmetyttää,mistä se saa ilmaa,kun siinä ei ole arinaa,lasiluukku ois plussaa,sitä ei kuulemma saa,niin merlillisen näkönen,että on hyvän näkönen kun kivet on asennettu,kokeillaan,olen intohimoinen saunan ystävä,kiitos.


      • habitare kävijä
        Sauna rakenteilla kirjoitti:

        Tuntuvat niin kovin kehuvan Ikikiuasta,että taidan ostaa sen,merkillisen näköinen kallis kiuas,eniten ihmetyttää,mistä se saa ilmaa,kun siinä ei ole arinaa,lasiluukku ois plussaa,sitä ei kuulemma saa,niin merlillisen näkönen,että on hyvän näkönen kun kivet on asennettu,kokeillaan,olen intohimoinen saunan ystävä,kiitos.

        Minusta juuri toivat esille lasiluukun kanssa IKI-Kiukaan messuilla, joten tarkasta se.
        Oli aika hieno lasiluukulla.


    • Tornadon omistaja

      Läpivirtauskiuas TORNADO on kiukaiden kunkku.
      Pitää paikkansa, että sauna lämpiää alas saakka
      Ei enää limaisia lauteita
      Saunassa ei polta eikä palele ja on hyvä hengittää
      Vie puolet vähemmän puita
      Etkä lämmitä harakoita
      Luvataan 5 vuoden puhkipalamattomuustakuu.

    • Mahtavat löylyt

      Hyvässä puukiukaassa on palokaasuille reilunkokoiset palotilat, sillä palokaasut tarvitsevat aikaa ja tilaa. Mikäli paloprosessi jatkuu hormistossa, se hajoittaa hormistoa ja lämpö karkaa taivaan tuuliin.
      Läpivirtauskiuas Tordanossa on ylivoimainen hyötysuhde / tekniikka ja siinä on pienet päästöt.
      Suosittelen Tornadoa, saunasi pysyy kuivana- ja terveenä, lisäksi se antaa herkuttelian löylyt.

    • tutkaile

      Sydän-kiuasta saat koeajaa 30 pivää palautusmahdollisuudella.
      On kova sana mihin tahansa.

      • Lämminmies

        En ostasi . Sydän enkä Tornadokiuasta MÖKILLE .Kyllä olen vamis suosittelmaan omakotitaloon.On tunnustettava tosiasiat. Kukatietää paremmin??


      • Maailmassa
        Lämminmies kirjoitti:

        En ostasi . Sydän enkä Tornadokiuasta MÖKILLE .Kyllä olen vamis suosittelmaan omakotitaloon.On tunnustettava tosiasiat. Kukatietää paremmin??

        Minä tiedän. Maailmassa ei ole Sydän-kiuasta parempaa jatkuvalämmiteistä puukiuasta, saunan sijainnista riippumatta.
        Tordaanossa hyödynnetyt patentit ovat siirtyneet, palvelemaan ja kehittämään yksinoikeudella, vielä paremman Sydän-kiukaan valmistusta.


      • Lämminmies
        Maailmassa kirjoitti:

        Minä tiedän. Maailmassa ei ole Sydän-kiuasta parempaa jatkuvalämmiteistä puukiuasta, saunan sijainnista riippumatta.
        Tordaanossa hyödynnetyt patentit ovat siirtyneet, palvelemaan ja kehittämään yksinoikeudella, vielä paremman Sydän-kiukaan valmistusta.

        Missä saunasi on , vai onko sinulla 2: ssa paikassa?Olet niin varma asiasta.Taidat olla vastuuton myyntimies , kun ett. tunnusta , tai tiedätotutta.


      • lisätietoja
        Lämminmies kirjoitti:

        Missä saunasi on , vai onko sinulla 2: ssa paikassa?Olet niin varma asiasta.Taidat olla vastuuton myyntimies , kun ett. tunnusta , tai tiedätotutta.

        www.sydankiuas.com


      • limaisia lauteita?

        Miten monta vuotta tuota läpivirtaajaa on palstalla kaupattu eri nimillä?


      • 5 vuotta (aivan suot
        limaisia lauteita? kirjoitti:

        Miten monta vuotta tuota läpivirtaajaa on palstalla kaupattu eri nimillä?

        Ensin tais olla Daavid, sitten Tornaado ja nyt sitten viimeisimpänä Sydän-kiuas? Sama laatikko eri nimillä.

        On varmaan nyt jossain messuilla pannunsa kanssa koska mainokset ilmestyy normaalisti päivittäin ja useasti?


    • Vuosimallia 2009

      Imatralla saimme tilaisuuden saunoa yli vuodenvaihteen ystävien Sydänkiuas-saunassa.
      Noin 18 m3 saunassa on yhdistetty musta Sydänkiuas sekä seinät ja katto sävytetty hyvin tummaksi lähes mustiksi.
      Tunnelmavalaistuksena ainoastaan kiukaan nokeentumaton luukun lasi joka riittää hyvin.

      Sydän-kiuas antoi savusauamaisen pehmeää, ihmisen mieleistä lämpöä koko iholle ja sauna läpesi kauttaalttaan.
      Minun mielestä Sydänkiuas-sauna on miellyttävämpi saunoa kuin savusauna, koska ilmassa ei ole kitkua eikä nokipölyjä.
      Saunassa OLIMME useita kertoja kuitenkaan väsymättä.
      Lämmön sekä kosteuden hallinta oli helppoa.

      Vaikka käytimme kuivia koivupuita niin liitospuki ei punottanut missään vaiheessa.

      Sydänkiuas-sauna on uudenpolven sauna.
      Kiitokset Imatralle ja kaikki 10 pistettä.

      • tuo

        Reiska kun "ystävien" saunaan pitää mennä omaa tuotetta kokeilemaan. Vai olisikohan kyseessä mainos? Oho mikä yllätys!


    • ensimmäisiä

      sekoiluja vuodelta 2005.Samoja satuja, samoine kirjoitusvirheineen.

      • ainakin

        10 Reijon viestiä pelkästään tässä keskustelussa!? Mielikuvitusystävät on näkojään ollut jo kauan kuvioissa. Säälittävä setä..


      • pano.
        ainakin kirjoitti:

        10 Reijon viestiä pelkästään tässä keskustelussa!? Mielikuvitusystävät on näkojään ollut jo kauan kuvioissa. Säälittävä setä..

        Sairas ihminen. Vuosia harrastanut sekoilua tälläkin palstalla. Juttujen perusteella kuuluisi suljettuihin sisätiloihin valvonnan alaiseksi. Hoitoon apua saamaan tuommoinen pitäisi saada. Tekee vielä jotain tyhmää?


      • EIKÄ SAUNAPALSTA?
        pano. kirjoitti:

        Sairas ihminen. Vuosia harrastanut sekoilua tälläkin palstalla. Juttujen perusteella kuuluisi suljettuihin sisätiloihin valvonnan alaiseksi. Hoitoon apua saamaan tuommoinen pitäisi saada. Tekee vielä jotain tyhmää?

        Jossain vanhemmassa viestiketjussa tämä sama kauppias kertoi kuinka oli saanut poistatettua sydän-kiuasta haukkuvan avauksen mutta itse sydän-mainoksiin ei vastaavasti puututa millään tavalla? Miten se voi olla mahdollista?

        Muilla palstoilla mainostajat poistetaan valvojien toimesta mutta täällä saman kauppiaan mainoksia on jo usealta vuodelta?
        Mihin pitää ottaa yhteyttä jos haluaa esittää kritiikkiä palstan valvonnasta ja varsinkin siitä ettei sitä ole? Eihän tämä palsta ole kuin yhden tuotevalmistajan mainospalsta!


    • löytyy
      • kauheeaaaaaaa

        ehkä niinku maailman rumin kiuas!! AIVAN HIRVEÄ


      • ihmettä?

        Uusin sydärikopio? Ai niin, eihän sydäri myy niin eihän sitä kopioi hullukaan..

        Aika törkee ikikopio! Kieltämättä ruma kaikenlisäksi. Mitenhän kauan noita kopiota työnnetään markkinoille? Olisi ihan hauska tietää kuinka moni kiuasvalmistaja on jo tehnyt oman verkkokiukaan? Vai pitäskö jo kysyä että moniko kiuasvalmistaja ei ole tehny ikikopiota?


      • terve vaaan
        ihmettä? kirjoitti:

        Uusin sydärikopio? Ai niin, eihän sydäri myy niin eihän sitä kopioi hullukaan..

        Aika törkee ikikopio! Kieltämättä ruma kaikenlisäksi. Mitenhän kauan noita kopiota työnnetään markkinoille? Olisi ihan hauska tietää kuinka moni kiuasvalmistaja on jo tehnyt oman verkkokiukaan? Vai pitäskö jo kysyä että moniko kiuasvalmistaja ei ole tehny ikikopiota?

        ekä kaikista rumin iki kopio


      • kyllä,

        Selkeästi parhaimman näköinen verkkokiuas.
        Parempi kuin ikipommi.


      • et kyl tajuu mitään
        kyllä, kirjoitti:

        Selkeästi parhaimman näköinen verkkokiuas.
        Parempi kuin ikipommi.

        vanha tulipesä ja uudet VITUN RUMAT kuoret päällä-- siinä vasta misa


      • mieltä
        kyllä, kirjoitti:

        Selkeästi parhaimman näköinen verkkokiuas.
        Parempi kuin ikipommi.

        ehdottomasti tyylikkäin.Aivan toista luokkaa kuin nyrkkipajojen tuherrukset (iki ja sydäri).


      • kyllä,
        et kyl tajuu mitään kirjoitti:

        vanha tulipesä ja uudet VITUN RUMAT kuoret päällä-- siinä vasta misa

        tyylitajua löytyy, toisin kuin sielläpäin.Kuulut selkeästi sivistymättömään roskaväkeen.


    • tulioli

      Tehoa voi säätää pienemmäksi tihentämällä ladontaa tai lisäämällä pintakivien määrää. Pienet halvat tarjouskiukaat ovat ns. kattilakiukaita,jossa kivet ovat tilassa missä ei tapahdu läpivirtausta. Pieni energian antopinta on halpa valmistaa ja ne ovat rautakaupoissa sisäänheittotuotteita. Suosittelisin saunaasi kiuasta jonka kylkilapussa on numero n. 20.

    • Löylyn lyömä

      Kyllä täällä on sitten monenlaista pöpöttäjää.
      Miten joku voi tietää toisen saunan löylyjä jo etukäteen?
      Onhan kiukaita monenlaisia,mutta löylyihin vaikuttaa ilmanvaihto,ja seinien materiaalit.
      Toinen haluaa kovat hiet,ja toinen haluaa kuumat korvia polttavat.
      Erilaiset kivet tuo erilaiset löylyt,ja lämmityksen hienosäädöllä saa halvastakin kamiinasta kelpolöylyt.
      Palokaasujen lämpötila,ja hyötysuhde pöpötykset on markkina jutskia,jokainen sauna on yksilö.
      Niin monta asiaa vaikuttaa,ja poltettava puulaji erintoten.
      Savusauna paras sauna!!

      • Tänään

        Saunan kuutiot ei yksin määrää ostettavan kiukaan tehoa!
        Lasi ovi,ja kiviseinien pinta-ala suurentaa huomattavasti kiukaan tarvitsemaa tehoa.
        Kaikki kiukaat kestää,kun muistetaan laittaa kuivatus pesällinen saunomisen jälkeen!


      • EI HYVÄ
        Tänään kirjoitti:

        Saunan kuutiot ei yksin määrää ostettavan kiukaan tehoa!
        Lasi ovi,ja kiviseinien pinta-ala suurentaa huomattavasti kiukaan tarvitsemaa tehoa.
        Kaikki kiukaat kestää,kun muistetaan laittaa kuivatus pesällinen saunomisen jälkeen!

        Miksi kiuas porisee ja romisee, kun heittän löylyvettä kiville?
        Jos taas lämmittän saunan kuumaksi, niin porina loppuu, mutta kiuas hehkuttaa pirusti (krematorio), että naamoja polttaa.
        Kiuas on perinteinen rosteri lasiluukulla.
        Huhtikuussa ostettu K-raudasta ja takaisin tuskin ottavat.


      • perinnekiuas.
        EI HYVÄ kirjoitti:

        Miksi kiuas porisee ja romisee, kun heittän löylyvettä kiville?
        Jos taas lämmittän saunan kuumaksi, niin porina loppuu, mutta kiuas hehkuttaa pirusti (krematorio), että naamoja polttaa.
        Kiuas on perinteinen rosteri lasiluukulla.
        Huhtikuussa ostettu K-raudasta ja takaisin tuskin ottavat.

        Eli ohuesta pellistä kasaan viritetty laatikko. Suomalaisen saunakulttuurin helmi?
        Ei hyvä ei, miksiköhän ikikopioita on kohta jokaisen kiuasvalmistajan mallistossa? Ongelmana on vain se että verkkokiuaskopiot on yleensä näitä perinteisiä peltivirityksiä, pelkästään ulkonäkö ja kivimäärät on esikuvan mukaiset. Toinen ongelma siinä on se että verkkokiukaiden maine menee koska kopiot ei kestä perinteisiä peltivirityksiä kauemmin. Sama paska eri paketissa. Sillä erolla että verkkokopiot mahd. palaa nopeammin puhki koska tekniikka ei riitä isojen kivimäärien lämmittämiseen. Se taas tarkottaa sitä että puuta työnnetään siihen verkolla vuorattuun perinnelaatikkoon entistä enemmän ja lopputulos on se perinteinen puhkipalaminen.


      • Metsäläis Juntti
        perinnekiuas. kirjoitti:

        Eli ohuesta pellistä kasaan viritetty laatikko. Suomalaisen saunakulttuurin helmi?
        Ei hyvä ei, miksiköhän ikikopioita on kohta jokaisen kiuasvalmistajan mallistossa? Ongelmana on vain se että verkkokiuaskopiot on yleensä näitä perinteisiä peltivirityksiä, pelkästään ulkonäkö ja kivimäärät on esikuvan mukaiset. Toinen ongelma siinä on se että verkkokiukaiden maine menee koska kopiot ei kestä perinteisiä peltivirityksiä kauemmin. Sama paska eri paketissa. Sillä erolla että verkkokopiot mahd. palaa nopeammin puhki koska tekniikka ei riitä isojen kivimäärien lämmittämiseen. Se taas tarkottaa sitä että puuta työnnetään siihen verkolla vuorattuun perinnelaatikkoon entistä enemmän ja lopputulos on se perinteinen puhkipalaminen.

        "Eli ohuesta pellistä kasaan viritetty laatikko. Suomalaisen saunakulttuurin helmi?"

        Tähän sitä on päädytty, halvoista materiaaleista huonosti kokoonkyhätty laatikko isoilla katteilla.

        Piti oikein avautua, kun eilen revin kynnestä kappaleen HELO 20S kiukaan luukun aukkoon. Kesäällä vaihdoin 5 vuotta kestäneen läpipalaneen Helon uuteen. Saman kokoinen ettei tarvinnut sovituksia uusia.
        Viimeistely on tuota tasoa, eli levyleikkurin partaveitsen terävät särmät poistamatta. Ihan varmasti muutkin on repineet kätensä tuon peltilaatikon kanssa. Se on pikkurälläkän kanssa mentävä korjaamaan tehtaan mokat.

        Kattilateräksien maahantuoja on tuossa lähellä. Eiköhän kestävä kiuas ole jo valmis kun tuokin HELO palaa puhki. Ei sitten tarvitse enää omana elinaikana kiuasta uusia. Ja viimeistelykin on ehkä parempaa, kun ei maksimaalisia katteita tarvitse hakea.


      • Käytössä
        Metsäläis Juntti kirjoitti:

        "Eli ohuesta pellistä kasaan viritetty laatikko. Suomalaisen saunakulttuurin helmi?"

        Tähän sitä on päädytty, halvoista materiaaleista huonosti kokoonkyhätty laatikko isoilla katteilla.

        Piti oikein avautua, kun eilen revin kynnestä kappaleen HELO 20S kiukaan luukun aukkoon. Kesäällä vaihdoin 5 vuotta kestäneen läpipalaneen Helon uuteen. Saman kokoinen ettei tarvinnut sovituksia uusia.
        Viimeistely on tuota tasoa, eli levyleikkurin partaveitsen terävät särmät poistamatta. Ihan varmasti muutkin on repineet kätensä tuon peltilaatikon kanssa. Se on pikkurälläkän kanssa mentävä korjaamaan tehtaan mokat.

        Kattilateräksien maahantuoja on tuossa lähellä. Eiköhän kestävä kiuas ole jo valmis kun tuokin HELO palaa puhki. Ei sitten tarvitse enää omana elinaikana kiuasta uusia. Ja viimeistelykin on ehkä parempaa, kun ei maksimaalisia katteita tarvitse hakea.

        Seuraa aikaa.
        Markkinoilta löytyy (ÄssÄ) takuuvarma kiuas.


      • aikaa?
        Käytössä kirjoitti:

        Seuraa aikaa.
        Markkinoilta löytyy (ÄssÄ) takuuvarma kiuas.

        Peltilaatikko on keksitty jo 1930-luvulla. Kovasti on uudella sukupuolella ikää? Edellä arvostellaan peltilaatikoita ja Reijo luonnollisesti pistää vastauksesi sytärimainoksen. Sydärihän on peltilaatikko. Sillä erolla että sen hinnalla saa kolme vastaavaa peltilaatikkoa. latutakuulla..


      • TM
        perinnekiuas. kirjoitti:

        Eli ohuesta pellistä kasaan viritetty laatikko. Suomalaisen saunakulttuurin helmi?
        Ei hyvä ei, miksiköhän ikikopioita on kohta jokaisen kiuasvalmistajan mallistossa? Ongelmana on vain se että verkkokiuaskopiot on yleensä näitä perinteisiä peltivirityksiä, pelkästään ulkonäkö ja kivimäärät on esikuvan mukaiset. Toinen ongelma siinä on se että verkkokiukaiden maine menee koska kopiot ei kestä perinteisiä peltivirityksiä kauemmin. Sama paska eri paketissa. Sillä erolla että verkkokopiot mahd. palaa nopeammin puhki koska tekniikka ei riitä isojen kivimäärien lämmittämiseen. Se taas tarkottaa sitä että puuta työnnetään siihen verkolla vuorattuun perinnelaatikkoon entistä enemmän ja lopputulos on se perinteinen puhkipalaminen.

        8/09


      • perinnekiuas
        TM kirjoitti:

        8/09

        11.08.2009/20:43


    • Metallinen narvi

      Mitä hyötyä on "hyvästä" puukiukaasta,kun eihän sitä voi lämmittää kuin sen yhden ainokaisen kerran?

      Ostakaa puulämmitteinen kiuas niin siitä voi nauttia vähän pidempään...

      • Sillä on Laatutakuu

        On olemassa vain yksi kiuas joka tekee hyvän saunan.


      • hoh hoijaa..
        Sillä on Laatutakuu kirjoitti:

        On olemassa vain yksi kiuas joka tekee hyvän saunan.

        Sillä on laatuTÄKY koska kauppa ei käy. Piste


    • mk

      Ylisuuri kiuas niin ei tartte niin paljon lämmittää ja säästää puita mutta kastorin tai oliko narva vai narvi tai joku sen niminen on myös hyvä kias. Myös semmoinen teräsverkolla oleva kiuas missä kivia paljon voi olla hyvä kius mutta kallis noin 1000€ kun normaali kiusas 300-700€ välillä.

      • nuuka naapuri

        Uusvanhoja saa edullisesti, jos ei saunasta sen kummemin perusta ja jaksaa lauteilla jalakoja nostella.
        Samalla saa naapurin niskaan kunnön päästöt ja vit?uiltua sydämmen täydeltä.


      • Avaajalle
        nuuka naapuri kirjoitti:

        Uusvanhoja saa edullisesti, jos ei saunasta sen kummemin perusta ja jaksaa lauteilla jalakoja nostella.
        Samalla saa naapurin niskaan kunnön päästöt ja vit?uiltua sydämmen täydeltä.

        Vain S-kiuasta saat koeajaa saunassasi 2 kk. ajan palautus mahdollisuudella.

        _____________________________________________________________

        14.3.2011 11:58 Kieltämättä kysymyksessä on kolmen palotilan kiuas, joista kaksi vastavirtapalotiloja, mahdollistavat paloprosesin tapahtuman kiukaan sisällä eikä vasta hormissa.

        Tuohon lisättävä tehokas lämmönsiirto kaikilta tulipinnoilta ensin kivitilaan.

        Eipä muuta tällä kertaa


    • Lisää tulee

      Reiska taas vastailee omiin avauksiin..

    • Aivan varmasti tulee

      No mä ainakin nopeella selauksella löysin 11 tai 12 Tornado tai Sydän mainosta samasta avauksesta oli avaajana kuka tahansa..

    • suosikki sauna
    • viherpeukalo.

      Toi tota www.harvia.fi

    • kato toi toi tota

      Avaus on vuodelta 2005, eiköhän se kiuas ole jo löytynyt?

    • satumeni

      Hanki mielummin raudasta tehty!
      - hekoheko...
      - Mutta jos saan vailla kokemusta suositella, niin mahdollisimman paljon kiviä suhteessa tehoon - jos pidät niistä kuuluisista pehmeistä ja kosteista löylyistä. Jos taas niistä tosikuumista, niin sitten ihan sama, polttelet vaan puuta pitkään ja riittävästi.
      Siis kokemusta on vain sähköisistä.

    • Saunan tonttu

      Käytän kolmea puupolttoista jatkuvalämmitteistä kiuasta, joista vanhinta vuosimallia 1964 alle kymmenen kertaa vuosittain vain kesäisin. Saattaa olla Kastor. Seuraavat kaksi Narvi- merkkisiä. Kumpikin noin 30- vuotiaita. Toinen kesä-, toinen talvikäytössä. Kaikki kolme täysin kelvollisia ja vielä täydessä iskussa.
      Ongelma on se, että nämäkin kiukaat tulevat ehkä joskus tiensä päähän. Perheemme on oppinut sietämään jatkuvalämmitteistä, mutta lasiluukku ei mielestämme kuulu saunaan. Onko millään valmistajalla enää läpinäkymättömiä luukkuja?

    • ämohohi

      Mitä sietämistä jatkuvalämmitteisessä on jos siinä on tarpeeksi kiviä? Kannattaa ehkä kokeilla ns. verkkokiuasta jos haluaa panostaa löylyihin?

      Lasiluukku on hyvä kun voi seurata puiden lisäys tarvetta ja ainakin sähköttömässä saunassa antaa valoa. Aina kun "lamppu sammuu" tietää että pitää lisätä puita eikä tarvitse erikseen kurkkia tulipesään. Lasittomia luukkuja on vielä monessa kiukaassa.

      • Saunan tonttu

        Perinteisen saunan ystävänä myönnän, että jatkuvalämmitteisen kiukaan kohina ja toistuva puiden lisääminen häiritsee rauhallista saunomisen tunnelmaa. Kertalämmitteisessä kiukaassa ei tällaisia ongelmia ole.
        En halua saunaani myöskään eksoottisia puulajeja, vilkkuvia värivaloja, stereoita, nojatuoleja enkä sohvia. Kelpuutan puulajiksi vain kuusen, senkin mieluiten höyläämättömänä.
        Avotulen katselu ei kuulu perinteiseen saunaan.
        Mutta ne lasiluukut. Missä lasittomat luukut piileskelevät. Ei ole tullut vastaan.


      • moduli-, valukota ym
        Saunan tonttu kirjoitti:

        Perinteisen saunan ystävänä myönnän, että jatkuvalämmitteisen kiukaan kohina ja toistuva puiden lisääminen häiritsee rauhallista saunomisen tunnelmaa. Kertalämmitteisessä kiukaassa ei tällaisia ongelmia ole.
        En halua saunaani myöskään eksoottisia puulajeja, vilkkuvia värivaloja, stereoita, nojatuoleja enkä sohvia. Kelpuutan puulajiksi vain kuusen, senkin mieluiten höyläämättömänä.
        Avotulen katselu ei kuulu perinteiseen saunaan.
        Mutta ne lasiluukut. Missä lasittomat luukut piileskelevät. Ei ole tullut vastaan.

        Eiköhän se ole oleellisempaa minkälainen rimpula se luukku on, oli siinä lasi tai ei?
        Miten se lasiluukku nyt häiritsee kun kiukaana on joka tapauksessa peltilaatikko mikä on ihan h..tin kaukana "perinteisestä saunasta"? Mitä tota listaamaan puulajeja, ledejä tms. jos kiukaan paikalla on kuitenkin kiukaan korvike? Meinaan että on aika ihmeellistä keskittyä yhteen yksityiskohtaan kun kaikki muukin on jo päin p"rsettä. Jos lasiluukku ei kuulu perinteiseen saunomiseen kanna nyt hyvä ihminen ensimmäisenä peltilaatikko saunasta saunan taakse ja palaa aiheeseen uudestaan.

        Luokittelet itsesi perinteisen saunan ystäväksi mutta samalla kerrot omistavasi kolme peltilaatikkoa? Kerrotko miten "perinteiset" saunomisolosuhteet kyseisillä kiukailla saavutetaan? On aika erikoista että kiukaan kohina häiritsee saunomista kun kiukaat on saunomisolosuhteiden puolesta mallia sadomaso. Eiköhän se häiritse saunomista hiukan enemmän ettei saunassa ole pirukaan viittä minuuttia pidempään kuin lasif..ckinluukku? Peltilaatikon pienin ongelma, lasiluukku. Avotulen katselu ei kuulu perinnesaunaan on ihan oikein. Aika v#ttumaista istua kertalämmitteisen kiukaan löylyissä jos pesässä on tulet.

        Kuusi on jees mutta höyläämätömänä aika hyvä p#skankerääjä. Haapa on vähintään yhtä paljon käytetty laudevärkki ja on from Finland. Parempi kun ei oo "pihkapuu" kuten kuusi.

        Palstan vakio#####t diggaa kovasti kun mainostan että yksi kiuas tuli mieleen missä ei ole lasiluukkua kuin vaihtoehtoina. Eikä ole mikään peltiflodja vaan enemmän perinteistä fiilistä eli kivikasa verkon sisällä ;)


      • Saunan tonttu
        moduli-, valukota ym kirjoitti:

        Eiköhän se ole oleellisempaa minkälainen rimpula se luukku on, oli siinä lasi tai ei?
        Miten se lasiluukku nyt häiritsee kun kiukaana on joka tapauksessa peltilaatikko mikä on ihan h..tin kaukana "perinteisestä saunasta"? Mitä tota listaamaan puulajeja, ledejä tms. jos kiukaan paikalla on kuitenkin kiukaan korvike? Meinaan että on aika ihmeellistä keskittyä yhteen yksityiskohtaan kun kaikki muukin on jo päin p"rsettä. Jos lasiluukku ei kuulu perinteiseen saunomiseen kanna nyt hyvä ihminen ensimmäisenä peltilaatikko saunasta saunan taakse ja palaa aiheeseen uudestaan.

        Luokittelet itsesi perinteisen saunan ystäväksi mutta samalla kerrot omistavasi kolme peltilaatikkoa? Kerrotko miten "perinteiset" saunomisolosuhteet kyseisillä kiukailla saavutetaan? On aika erikoista että kiukaan kohina häiritsee saunomista kun kiukaat on saunomisolosuhteiden puolesta mallia sadomaso. Eiköhän se häiritse saunomista hiukan enemmän ettei saunassa ole pirukaan viittä minuuttia pidempään kuin lasif..ckinluukku? Peltilaatikon pienin ongelma, lasiluukku. Avotulen katselu ei kuulu perinnesaunaan on ihan oikein. Aika v#ttumaista istua kertalämmitteisen kiukaan löylyissä jos pesässä on tulet.

        Kuusi on jees mutta höyläämätömänä aika hyvä p#skankerääjä. Haapa on vähintään yhtä paljon käytetty laudevärkki ja on from Finland. Parempi kun ei oo "pihkapuu" kuten kuusi.

        Palstan vakio#####t diggaa kovasti kun mainostan että yksi kiuas tuli mieleen missä ei ole lasiluukkua kuin vaihtoehtoina. Eikä ole mikään peltiflodja vaan enemmän perinteistä fiilistä eli kivikasa verkon sisällä ;)

        Valitan, että sohaisin muurahaispesään. En voinut kuvitellakaan, että noin tietäväiset voivat pillastua noinkin pahasti.
        Meidän saunoissa pihkaongelmaa ei ole ikinä ollut, vaikka lauteet on tehty varmasti kotimaisesta kuusesta.
        Saunakulttuuri on siis edelleen kehittynyt, koskapa niitä lasittomia luukkuja ei ole.
        Lopuksi: En ole mitenkään erityinen saunafanaatikko, mutta sähkökiuas ei kuulu saunaan vaan grilliin.


      • Tervaa se luukku!
        Saunan tonttu kirjoitti:

        Valitan, että sohaisin muurahaispesään. En voinut kuvitellakaan, että noin tietäväiset voivat pillastua noinkin pahasti.
        Meidän saunoissa pihkaongelmaa ei ole ikinä ollut, vaikka lauteet on tehty varmasti kotimaisesta kuusesta.
        Saunakulttuuri on siis edelleen kehittynyt, koskapa niitä lasittomia luukkuja ei ole.
        Lopuksi: En ole mitenkään erityinen saunafanaatikko, mutta sähkökiuas ei kuulu saunaan vaan grilliin.

        Saunassa ei saa olla lasiluukkua mutta peltilaatikko on muuten ihan jees perinne diggarille mutta sähkökiuas ei kuulu saunaan?

        Voi vitu kun katiskaperheen sähkösellaisen löylyt on huomattavasti lähempänä "perinteistä saunaa" saunomisolosuhteiden ja löylyjen puolesta kuin yhdelläkään peltilaatikolla voi saavuttaa oli se sitten puu- tai sähkölaatikko.

        Googlaa, eihän nyt kukaan lähde listaamaan kiukaita luukun perusteella kun se on aika epäoleellinen asia kiuasvalintoja tehdessä?


      • tonttuja hyvinkin
        Tervaa se luukku! kirjoitti:

        Saunassa ei saa olla lasiluukkua mutta peltilaatikko on muuten ihan jees perinne diggarille mutta sähkökiuas ei kuulu saunaan?

        Voi vitu kun katiskaperheen sähkösellaisen löylyt on huomattavasti lähempänä "perinteistä saunaa" saunomisolosuhteiden ja löylyjen puolesta kuin yhdelläkään peltilaatikolla voi saavuttaa oli se sitten puu- tai sähkölaatikko.

        Googlaa, eihän nyt kukaan lähde listaamaan kiukaita luukun perusteella kun se on aika epäoleellinen asia kiuasvalintoja tehdessä?

        Mulla on lasin tilalla taas pelti kun en jaksa sitä lasia aina uusia (kalliitakin ovat) kun anoppi tai anopin yhtä fiksu tytär onnistuu sen jollain käsittämättömällä tavalla rikkomaan. Jos halko ei kunnolla asetu pesään sitä voi kokeilla työntää tulipesään luukulla.....Missä on lasi? Jos ei kerralla mene käytetään enemmän voimaa jos järki sattui jäämään pukuhuoneen puolelle tai meni perintönä muille sisaruksille.
        Naapurin takka&leivinuunin takkaluukussakin on pelti lasin tilalla. Samasta syystä. Tarina ei kerro miten naapurin rouva onnistui rikkomaan takan luukunlasin koska tulipesään asetetaan puut pystyyn siinä takassa? Teoriassa ei pitäisi olla mitenkään mahdollista mutta käytäntö on tarua ihmeellisempää.


    • KiuasOnSaunanSydän

      "suosikki sauna16.3.2011 15:17
      Kato tota, http://www.sydankiuas.fi
      Päihittää muut, saunottu ja paljon on maailman paras. "

      • ei sytäriä

        Kaikkien saunapalojen äiti on tuo sytäri. Nokipalojen kruunamaton kuningas.


    • Sydänsauna

      Lämmitä "Sydämmellä" niin kaikki tykästyvät.

    • J
      • Kade kake

        Jopas on helvetin hieno kiuas!!!


    • J ailhouse

      Kannattaako mainostaa kopiota (teeseitseiki) jota ei saa myydä?

      • J

        jaa, Niin mitä kopiota? Mikä on kopioitu mistä??


      • k ädetön
        J kirjoitti:

        jaa, Niin mitä kopiota? Mikä on kopioitu mistä??

        Ukonkiuas. Tulisija 5mm:n teräsputkea. Hormikierukka valmiista mutkista hitsattu. Kivihäkki 8mm.n neliötankoa takkaraudaksi väännettynä. Pannat 50mm leveää lattaa. Koristeena kansipultinkantoja. Koko ulkokuori pulverimaalattu.

        Tuo varmaankin oli kohteena? Ikin pönttö ja kierukat. Verkon tilalla kalterit. Moniosaaja?


      • J
        k ädetön kirjoitti:

        Ukonkiuas. Tulisija 5mm:n teräsputkea. Hormikierukka valmiista mutkista hitsattu. Kivihäkki 8mm.n neliötankoa takkaraudaksi väännettynä. Pannat 50mm leveää lattaa. Koristeena kansipultinkantoja. Koko ulkokuori pulverimaalattu.

        Tuo varmaankin oli kohteena? Ikin pönttö ja kierukat. Verkon tilalla kalterit. Moniosaaja?

        No tekee herra itte, niin voidaan vertailla! Sitäpaitsi, et näe kuinka kierukka on vedetty!? EI kuitenkaan, kuten IKIssä! Vetoilmaa voi portaatomasti säädellä.....IKIssä EI! Mutta mitäs näistä, kuten sanotaan "Akkojen ja keskenkasvusten jorinoista ei pidä välittää"


      • jori noista
        J kirjoitti:

        No tekee herra itte, niin voidaan vertailla! Sitäpaitsi, et näe kuinka kierukka on vedetty!? EI kuitenkaan, kuten IKIssä! Vetoilmaa voi portaatomasti säädellä.....IKIssä EI! Mutta mitäs näistä, kuten sanotaan "Akkojen ja keskenkasvusten jorinoista ei pidä välittää"

        Miksi palkokasvi hengitystiehyeisiin jos joku neuvoo että kopsujen myymisestä saa rapsut?
        Vedonssätö löytyy ikistäkin, riippuen luukusta.
        _________________________________________________________________
        mik$ipäs ei
        13.2.2012 20:01
        Iki maksaa käräjät.

        Saa itselle hitsailla ikin jos ei kaupallisessa tarkoituksessa myy ulkopuolisille. Testitulosten jälkeen moni tekee itselleen ikin koska on helppo duunata samanlainen vaikka omassa autotallissa.


      • J
        jori noista kirjoitti:

        Miksi palkokasvi hengitystiehyeisiin jos joku neuvoo että kopsujen myymisestä saa rapsut?
        Vedonssätö löytyy ikistäkin, riippuen luukusta.
        _________________________________________________________________
        mik$ipäs ei
        13.2.2012 20:01
        Iki maksaa käräjät.

        Saa itselle hitsailla ikin jos ei kaupallisessa tarkoituksessa myy ulkopuolisille. Testitulosten jälkeen moni tekee itselleen ikin koska on helppo duunata samanlainen vaikka omassa autotallissa.

        Jos tekee ittelleen kiukaan, niin joku tulee ja antaa rapsut!?? Kylläpä perkele pelottaa. Lähdenpä tuonne HELLvetin hyviin löylyihin odottelemaan ja pelkäämään, koska se KRP oveen kolkuttelee.


      • KeRPele
        J kirjoitti:

        Jos tekee ittelleen kiukaan, niin joku tulee ja antaa rapsut!?? Kylläpä perkele pelottaa. Lähdenpä tuonne HELLvetin hyviin löylyihin odottelemaan ja pelkäämään, koska se KRP oveen kolkuttelee.

        Saa itselle hitsailla ikin jos ei kaupallisessa tarkoituksessa myy ulkopuolisille. Testitulosten jälkeen moni tekee itselleen ikin koska on helppo duunata samanlainen vaikka omassa autotallissa.
        ________________________________________________________________

        Menisikö kolmannella kerralla jakeluun?


    • mik$ipäs ei

      Iki maksaa käräjät.

      Saa itselle hitsailla ikin jos ei kaupallisessa tarkoituksessa myy ulkopuolisille. Testitulosten jälkeen moni tekee itselleen ikin koska on helppo duunata samanlainen vaikka omassa autotallissa.

    • Kopioitu

      Savustuspöntöstä.

      • J

        Mistähän kyseisen savustuspöntön löytää!!


      • S-pönttö sauna
        J kirjoitti:

        Mistähän kyseisen savustuspöntön löytää!!

        Täältä sydän4 palstalta. Pönttöilee päivittäin vuosien kokemuksella ja laatutabuilla


    • Kuoleeko vitutukseen

      Jos sinulla on aamulla ensimmäisenä iki mielessä , näetkö siitä myös painajaisia?

    • puuhärvelis
    • vetofani

      Veto 1 tai veto 2 on parhaita puukiukaita.Valmistaja Muko oy .Jälkipolttimella varustettu kiuas tuo kivan kosteuden saunaan ja on jo kostea sinne mennessä.Nopea lämpiämään ja hyvät löylyt.suosittelen!!

      • allas. Ilmankostutin

        (Jälkipolttimella varustettu kiuas tuo kivan kosteuden saunaan ja on jo kostea sinne mennessä.)

        Miellyttävän ja terveellisen peruskosteuden saavuttamiseksi VETO-kiuas on varustettu ilmankostuttimella, jona toimii kivitilan takana oleva valurautainen emaloitu allas. Ilmankostutin täytetään lämmityksen alkaessa vedellä, joka höyrystyessään kostuttaa saunan ilman. Haluttaessa kuivempaa saunailmaa, voidaan ilmankostutin jättää myös tyhjäksi.


    • Kuiskäi?

      Seitemän vuotta kulunut kysymyksestä. Joko on sauna valmistunut ja arvasitko ostaa mitään kiuasta? Mä en olis niitä p.askaropposia ostanut, olisin ottanut hien riehumalla.

    • RakentajaTervo

      Käsinveistetystä hirrestä tehty iso 25 m3 sauna, tiiltä ja ikkunaa. Pelkäsin että joutuu useamman tunnin lämmittämään ennenkuin pääsee saunomaan. Valitsin Kastor PK 37 kiukaan, koska tuossa kokoluokassa vaihtoehdot vähissä. Sauna 30 minuutissa saunomiskunnossa ja vielä seuraavana aamunakin lämmin. En voi kuin suositella.

      • Maasauna

        Samainen Kastori ei riittänyt maasaunan lämmitykseen. 2 vuotta poltettiin puita, kunnes kuultiin Sydänkiukaasta. Valmistaja lupasi rahat takaisin jos emme ole tyytyväisiä. Parempaa tuskin löytyy muistakaan merkeistä. SUOSITTELEN.


      • Maasauna

        On läsättävä koska ei uskottavaa kun väität, että 25 m3 hirrestä tehty sauna lämpiää Kastorilla 30 minuutissa ja on saunomiskunnossa vielä seuraavana aamuna. Samalla kiukaalla pienempi maasauna vaati 2-3 h lämmityksen 60 C, puita paloi tuhottomasti ja jalkatilaan ei lämpöä riittänyt.
        Tunnin lämmityksen jälkeen Sydän-saunasta voidaan nauttia täysillä, lämpö on pehmeää, sitä riittää jalkatilaan saakka ja puita kuluu murto-osa verrattaessa Kastoriin.


      • v.aletta

        Ihan selvä provo kohteen lisäksi ja maaliin meni suuren suureksi yllätykseksi mutta disinformaatio saavutti taas sellaiset mittasuhteet että siihen on ihan pakko kommentoida.

        TM:n testissä Sydänkiuas lämmitti testisauan paitsi hitaammin kuin kastor sen lisäksi kastor lämmitti saunan tasalämpöisemmäksi kuin sydänkiuas yhdellä ja samalla puumäärällä. Huomioitavaa edellisessä kuinka testisauna oli ns. lämpöeristetty mikä laskee lämpöenergian tuottotarvetta oleellisesti verrattuna esim. maa- tai hirsisaunaan joissa valtaosa ylösnostovaiheen energiankulutuksesta menee rakenteiden lämmittämiseen. Sydänkiukaalla meni 16m3:n testisaunan lämmittämiseen yli tunti aikaa eikä se todellakaan lämmitä suurta hirsisaunaa tai maasaunaa yhtään kastoria kummemmin eikä todellakaan nopeammin.


      • 8p5

        Jos pienellä puumäärällä haluaa nopeasti saunan kuumaksi perusharvia on 1. Lämmitti testisaunan alle 40:ssä minuutissa siinä missä kastorilla meni melkein tunti ja sydärillä yli. "Hyötysuhde" siis melkein 20% korkeampi kuin em:lla vaikka laskennallinen "oikea" hyötysuhde oli paljon huonompi. Nuhapumppuja nuo erikoiskiukaaksi itseään tituleeravat taviskiukaiden ollessa todellisuudessa tehokkaampia.


      • Parempaa.ei.oo
        v.aletta kirjoitti:

        Ihan selvä provo kohteen lisäksi ja maaliin meni suuren suureksi yllätykseksi mutta disinformaatio saavutti taas sellaiset mittasuhteet että siihen on ihan pakko kommentoida.

        TM:n testissä Sydänkiuas lämmitti testisauan paitsi hitaammin kuin kastor sen lisäksi kastor lämmitti saunan tasalämpöisemmäksi kuin sydänkiuas yhdellä ja samalla puumäärällä. Huomioitavaa edellisessä kuinka testisauna oli ns. lämpöeristetty mikä laskee lämpöenergian tuottotarvetta oleellisesti verrattuna esim. maa- tai hirsisaunaan joissa valtaosa ylösnostovaiheen energiankulutuksesta menee rakenteiden lämmittämiseen. Sydänkiukaalla meni 16m3:n testisaunan lämmittämiseen yli tunti aikaa eikä se todellakaan lämmitä suurta hirsisaunaa tai maasaunaa yhtään kastoria kummemmin eikä todellakaan nopeammin.

        Sydän-kiuas on vertailutestin voittaja kunnes toisin osoitetaan. Testissä sydän kiuaskiviä 60 kg, muissa vain puolet n. 20 -30 kg käyttöohjeen mukaisesta kivimäärästä. Totta helkkarissa kiuas lämmittää saunahuoneen nopeammin ilman kiviä. Mikäli kiukaassa on vain 20 kg kiviä, löylyt tulee 700 asteisesta teräksestä .

        Aito Narvi ja Harvia kiukaissa savukaasun lämpötila ylitti T600 lämpöluokan erittäin kevyessä lämmityksessä, jotka olisi pitänyt luokitella palorioskiksi, hylätä testistä ja poistaa markkinoilta.


      • siisniinkutä

        Vai lämmittää se kiuastyyppi saunan kivillä jonka lämmönsiirto perustuu pääasiassa tulipesän ja ulkovaipan välisiin virtauskanaviin..?? Se, että kommentin laukaisee kiuasvalmistaja jonka keksintö perustuu läpivirtaukseen kivitilan läpi asia saa jo huvittavia piirteitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe