Suomen Marion 7400 hengissä vieläkin?

Heikki

Tulipa tuollainen juttu vastaan. Osaako kukaan kertoa asiasta enempää? Eli voisiko tuo kone vielä olla ehjänä työkunnossa tai edes olemassa ruotsissa? Tuo kaivoksen nimi on ilmeisesti aitik eikä aitek. Olisi hieno nähdä tuo Suomessa ollut kone, jos se nyt sitten on sama kone.

http://www.masinistit.com/keskustelu/1628.html

38

30162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silminnäkijä

      Suomen molemmat Marion 7400 -koneet on valitettavasti romutettu.

      Oulujokivarressa työskennelleen yksilön pääsin katsastamaan Utasen voimalaitostyömaalla konehuoneesta sakastiin saakka joskus 1950-luvun puolivälissä. Ikää minulla oli 4 tai 5 vuotta, joten puikkoihin eivät päästäneet.

      Näin saman yksilön vielä Muhoksen Leppiniemessä 1970-luvulla. Siellä se hiljakseen ruostui joenpenkalla odottamassa joutumista pillimiesten käsittelyyn. Oli se kummasti kutistunut parissakymmenessä vuodessa, mutta komeankokoinen värkki vieläkin.

      Hatti Jahusen mainiossa nettisivustossa on kuvia ja juttua Iin Raasakan Marionista.
      http://www.hattijahunen.com/marion/index.html

      Noita Marion 7400 -koneita sanottiin 1950-luvulla "Euroopan suurimmiksi". Liekö mitään perää - maailmalla joka tapauksessa toimii tänä päivänäkin moninkertaisesti suurempia laahakauhakoneita. Tutustumaan pääseee vaikkapa täällä: http://www.stripmine.org/

      • TKH

        masinistit.com jutussa mainitaan toisen olevan kiirunassa jonkun rikastealtaan tyhjennyskäytössä,pitäneekö paikkansa?


      • Heikki
        TKH kirjoitti:

        masinistit.com jutussa mainitaan toisen olevan kiirunassa jonkun rikastealtaan tyhjennyskäytössä,pitäneekö paikkansa?

        Niitä koneita oli kolme kaiken kaikkiaan. Ei kaksi kuten ylläoleva kirjoittaja kertoo. Juuri tuota tässä ajoinkin takaa, että onko se kolmas kone tuolla ruotsissa. Mutta kuitenkin joka tapauksessa se Ruotissa oleva/ollut kone on Marion 7400 ilmeisesti kuten tuossa masinistien jutussa kerrotaan?

        Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.

        Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.

        1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.

        Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.

        Marionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.

        Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.

        Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen?


      • Hadzi
        Heikki kirjoitti:

        Niitä koneita oli kolme kaiken kaikkiaan. Ei kaksi kuten ylläoleva kirjoittaja kertoo. Juuri tuota tässä ajoinkin takaa, että onko se kolmas kone tuolla ruotsissa. Mutta kuitenkin joka tapauksessa se Ruotissa oleva/ollut kone on Marion 7400 ilmeisesti kuten tuossa masinistien jutussa kerrotaan?

        Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.

        Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.

        1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.

        Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.

        Marionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.

        Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.

        Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen?

        Molemmat koneet on tuhottu . Tämä on kaaripyssyjen ja sarvikuonojen maa, valitettavasti.


      • kiinostunut
        Heikki kirjoitti:

        Niitä koneita oli kolme kaiken kaikkiaan. Ei kaksi kuten ylläoleva kirjoittaja kertoo. Juuri tuota tässä ajoinkin takaa, että onko se kolmas kone tuolla ruotsissa. Mutta kuitenkin joka tapauksessa se Ruotissa oleva/ollut kone on Marion 7400 ilmeisesti kuten tuossa masinistien jutussa kerrotaan?

        Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.

        Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.

        1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.

        Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.

        Marionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.

        Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.

        Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen?

        Tuo vesi-pekan historia kiinostaa kovasti,varsinkin alkuajat mistähän siitä saisi tietoa?


      • kuskin poika
        Hadzi kirjoitti:

        Molemmat koneet on tuhottu . Tämä on kaaripyssyjen ja sarvikuonojen maa, valitettavasti.

        vesipekan marioni tuli leppikoskelle kajaani oy osti koneen vesipekka sai koneen kun ruoppas leppikosken alakanavan sääli vain että jälki polvi ei ole ymmärtäny säilyttää näitä koneita niin näitä isoja marioneita kun pienempää marion 93 jossa oli catin v 12 diesel kolme niitäkin oli suomessa muut cammissin koneella yks kajaani yhtiöllä kaks muuta vanhenpaa myllykoski oy ne oli tehty kestämään


      • Anonyymi
        Heikki kirjoitti:

        Niitä koneita oli kolme kaiken kaikkiaan. Ei kaksi kuten ylläoleva kirjoittaja kertoo. Juuri tuota tässä ajoinkin takaa, että onko se kolmas kone tuolla ruotsissa. Mutta kuitenkin joka tapauksessa se Ruotissa oleva/ollut kone on Marion 7400 ilmeisesti kuten tuossa masinistien jutussa kerrotaan?

        Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.

        Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.

        1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.

        Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.

        Marionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.

        Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.

        Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen?

        2 romutettu. 1 myyty takas amerikkaan. Kaivanut melkein tähän päivään saakka kalkkikivikaivoksella Pohjois- Karoliinassa.


      • Anonyymi
        kuskin poika kirjoitti:

        vesipekan marioni tuli leppikoskelle kajaani oy osti koneen vesipekka sai koneen kun ruoppas leppikosken alakanavan sääli vain että jälki polvi ei ole ymmärtäny säilyttää näitä koneita niin näitä isoja marioneita kun pienempää marion 93 jossa oli catin v 12 diesel kolme niitäkin oli suomessa muut cammissin koneella yks kajaani yhtiöllä kaks muuta vanhenpaa myllykoski oy ne oli tehty kestämään

        Olen ajanut marion 93 ja marion 91.


    • maallikko

      Ilmeisesti kone oli iso?? olisi kiva tietää koneen paino koko ulottuvuus mottoritiedotkaan ei pahitteeksi kuin käynnistettiin oliko apumottori?? utelias ei millin tarkkaa tiedon tarvitse olla!!

      • Topias

        Tässäpä vähän tietoa Marionista:

        Käyttövoimana oli sähkö, joka johdettiin 20 kV:n voimalinjasta käsivarrenpaksuisella kaapelilla koneessa olevaan 3000 kVA muuntajaan, joka puolestaan syötti tasavirtaa käyttäviä sähkömoottoreita.

        Tiedot konetehosta vaihtelevat 550-700:n hevosvoimaan. Sähkömoottorit olivat Westinghousen valmistamia.

        Kone oli miltei äänetön ulkopuolelta, mutta konetilassa ja ohjaamossa kerrotaan olleen melkoisesti melua.

        Maalismaan ja Kierikin välillä koneelle kertyi työtunteja 18 000. Marionin työt loppuivat Raasakan yläkanavan valmistuttua 1972.

        Epätietoisuus Kollajan-ja Siuruanaltaiden rakentamisesta jatkui 26 vuotta, jonka aikaa Marion 7400 odotteli mahdollisten töiden alkamista Raasakan voimalaitoksen läheisyydessä.

        Yhdysvaltalainen yritys valmisti Marion 7400-mallia yhteensä 92 kappaletta vuosina 1940-1974. Yritys on yhä olemassa ja valmistaa samantyyppisiä kaivinkoneita edelleen.

        Marion pilkottiin romuradaksi lin Raasakassa lokakuussa 1996, sillä Pohjolan voimalla ja tytäryhtiö Iijoen Voimalla ei ollut käyttöä koneelle 25 vuoteen. Marionia ei kannattanut kuljettaa pikkutyömaille, ja suuret urakat kuten Siuruan ja Kollajan tekoaltaat oli vuosien saatossa haudattu.

        Konetta ei myöskään onnistuttu kauppaamaan ulkomaille kannattavasti. Iijoen Voima tarjosi kaivinkonetta lin kunnalle lahjaksi, mutta kunnanhallitus päätti ettei kunnalla ole varoja entistää ja pitää kunnossa kaivinkonetta nähtävyytenä vesistörakentamisesta. Marionin osat sulatettiin Tornion terästehtaalla.

        lin kunta säilyttää Marionista kymmenen kuutiometrin vetoista kauhaa voimalaitosrakentamisen muistomerkkinä.

        Kuvia kauhasta esimerkiksi täältä:
        http://taimetsoi.fi/galleriat/muhos-kierikki-2005/kuva16.html
        http://taimetsoi.fi/galleriat/muhos-kierikki-2005/kuva17.html

        --


      • löytyy

        Tutkipa mitä tuolta linkkien takaa löytyy, niin tiedät enemmän.


      • Lieto Lemminkäinen
        Topias kirjoitti:

        Tässäpä vähän tietoa Marionista:

        Käyttövoimana oli sähkö, joka johdettiin 20 kV:n voimalinjasta käsivarrenpaksuisella kaapelilla koneessa olevaan 3000 kVA muuntajaan, joka puolestaan syötti tasavirtaa käyttäviä sähkömoottoreita.

        Tiedot konetehosta vaihtelevat 550-700:n hevosvoimaan. Sähkömoottorit olivat Westinghousen valmistamia.

        Kone oli miltei äänetön ulkopuolelta, mutta konetilassa ja ohjaamossa kerrotaan olleen melkoisesti melua.

        Maalismaan ja Kierikin välillä koneelle kertyi työtunteja 18 000. Marionin työt loppuivat Raasakan yläkanavan valmistuttua 1972.

        Epätietoisuus Kollajan-ja Siuruanaltaiden rakentamisesta jatkui 26 vuotta, jonka aikaa Marion 7400 odotteli mahdollisten töiden alkamista Raasakan voimalaitoksen läheisyydessä.

        Yhdysvaltalainen yritys valmisti Marion 7400-mallia yhteensä 92 kappaletta vuosina 1940-1974. Yritys on yhä olemassa ja valmistaa samantyyppisiä kaivinkoneita edelleen.

        Marion pilkottiin romuradaksi lin Raasakassa lokakuussa 1996, sillä Pohjolan voimalla ja tytäryhtiö Iijoen Voimalla ei ollut käyttöä koneelle 25 vuoteen. Marionia ei kannattanut kuljettaa pikkutyömaille, ja suuret urakat kuten Siuruan ja Kollajan tekoaltaat oli vuosien saatossa haudattu.

        Konetta ei myöskään onnistuttu kauppaamaan ulkomaille kannattavasti. Iijoen Voima tarjosi kaivinkonetta lin kunnalle lahjaksi, mutta kunnanhallitus päätti ettei kunnalla ole varoja entistää ja pitää kunnossa kaivinkonetta nähtävyytenä vesistörakentamisesta. Marionin osat sulatettiin Tornion terästehtaalla.

        lin kunta säilyttää Marionista kymmenen kuutiometrin vetoista kauhaa voimalaitosrakentamisen muistomerkkinä.

        Kuvia kauhasta esimerkiksi täältä:
        http://taimetsoi.fi/galleriat/muhos-kierikki-2005/kuva16.html
        http://taimetsoi.fi/galleriat/muhos-kierikki-2005/kuva17.html

        --

        Eipä johdettu sähköä Marioniin sähkölinjasta. Se kun tuotti koneillaan itse sähkön omiin generaattoreihinsa. (Katseli Saimaan kanavalla kaivajaa. K. Turkia.


      • Anonyymi
        Lieto Lemminkäinen kirjoitti:

        Eipä johdettu sähköä Marioniin sähkölinjasta. Se kun tuotti koneillaan itse sähkön omiin generaattoreihinsa. (Katseli Saimaan kanavalla kaivajaa. K. Turkia.

        Tervehdys!
        Kylläpäs johdettiin sähkö kaapeleilla kaikkiin Suomen 3:een 7400-sarjan Marioniin.
        Vaihtovirtageneraattori pyöritti tasavirtageneraattoreita, jotka taas pyörittivät nosto- ja vetomoottoreita!
        Näin on!


    • TKH

      Nykyinen työkaverini oli aikoinaan kaivamassa Saimaan kanavatyömaalla tuon Marionin apuna teräsmiehellä,kuvia oon nähnyt.Yritän laittaa niitä johonkin galleriaan...

    • Topias
    • jos et ole nähnyt
    • TKH
      • Heikki

        Onkohan sinun työkaverilla lisää kuvia marionista? Tuossa oli yksi kuva isosta puskukoneesta ja miehen kasvot oli peitettynä. Miteiskelin vain, kun isoisä oli tuolla saimaan kanavalla puskukoneella töissä. Ajattelin, että jos sinun työkaverilla olisi lisää kuvia sieltä ja tiedä vaikka jos olisi isoisästä kuvia? Voin vaikka antaa sähköpostiosoitteen.


      • TKH
        Heikki kirjoitti:

        Onkohan sinun työkaverilla lisää kuvia marionista? Tuossa oli yksi kuva isosta puskukoneesta ja miehen kasvot oli peitettynä. Miteiskelin vain, kun isoisä oli tuolla saimaan kanavalla puskukoneella töissä. Ajattelin, että jos sinun työkaverilla olisi lisää kuvia sieltä ja tiedä vaikka jos olisi isoisästä kuvia? Voin vaikka antaa sähköpostiosoitteen.

        Lisää kuvia,ja se puskukonekuva on lokomon tehtailta otettu,lokomo myi niihin aikoihin erimerkkisiä maanrakennuskoneita omiensa lisäksi.


      • telafriikki
        TKH kirjoitti:

        Lisää kuvia,ja se puskukonekuva on lokomon tehtailta otettu,lokomo myi niihin aikoihin erimerkkisiä maanrakennuskoneita omiensa lisäksi.

        puskukoneista ja telakuormaajista? kiinnostais hirveesti ;) aiak harvalla on noin mahtava arkisto =)


    • mixsu

      www.pienoismetalli.com
      Kyseisillä sivuilla on lima 2400B :sta 1/12 pienoismalli kokonaan raudasta tehty ja toimii niin ku oikea(sähköllä):).....tai ei ihan vielä hieman kesken sähköjen asennus:)
      Tämä kone painaa luonnossa n.240 tonnia. Pienoismalli
      painaa yli 100kiloa
      Tähän pienoismalliin upposi yli 80 kuulalaakeria toimiakseen.100% mustaa rautaa !
      Rakenteilla on caterpillarin 793c louhosauton malli
      samalla mittasuhteella.Kertokaahan mielipiteitä kyseisistä malleista? Onko aiva syvältä?

      • Heikki

        Hienon näköinen on tuo pienoismalli. Kävittekö paikan päällä katsomassa konetta ja kuvasitte vai mistä saitte tarkat tiedot? Tiedätkö kenen omistuksessa tuo Lima 2400 kone nykyään on ja missäpäin Suomea. Kerran olen koneen nähnyt vuonna 1996 ja hieno oli. Missä tuo pienoismalli olisi mahdollista nähdä?


      • mixsu
        Heikki kirjoitti:

        Hienon näköinen on tuo pienoismalli. Kävittekö paikan päällä katsomassa konetta ja kuvasitte vai mistä saitte tarkat tiedot? Tiedätkö kenen omistuksessa tuo Lima 2400 kone nykyään on ja missäpäin Suomea. Kerran olen koneen nähnyt vuonna 1996 ja hieno oli. Missä tuo pienoismalli olisi mahdollista nähdä?

        Pienoismalli on pohjanmaalla jurvassa.Joskus kuvasin
        koneen ajessa kyseistä konetta.Konetta ei ny niin millin tarkkuudella ole tehty mutta äärimitat ja siitä sit vaan suhteutettu loput.
        Tämä lima seisoo tällä hetkellä porvoon sondbyyssä.
        Omistaja Korpi Jukka OY.Samanlaisia koneita on suomessa muistaakseni kolme,tämä mistä kerroin ja YIT:llä on yks ja terramarella.Terramare on myiny koneen hiljattain ja se kone on tällä hetkellä tornion satamassa.


      • Muhoksella
        mixsu kirjoitti:

        Pienoismalli on pohjanmaalla jurvassa.Joskus kuvasin
        koneen ajessa kyseistä konetta.Konetta ei ny niin millin tarkkuudella ole tehty mutta äärimitat ja siitä sit vaan suhteutettu loput.
        Tämä lima seisoo tällä hetkellä porvoon sondbyyssä.
        Omistaja Korpi Jukka OY.Samanlaisia koneita on suomessa muistaakseni kolme,tämä mistä kerroin ja YIT:llä on yks ja terramarella.Terramare on myiny koneen hiljattain ja se kone on tällä hetkellä tornion satamassa.

        Minä poikkesin Muhoksella katselemassa konetta
        joskus , se oli vandaalien rökittämänä hieman
        puutteellinen , puomistoa ei oltu saatu hajalleen
        eikä laahakauhaa , olisin ajanut volvoni kauhaan
        kuvattavaksi mutta ei ollut sahaa eikä kirvestä
        että eteen kasvaneet puut olisin katkonut .
        Konehan siirtyi sellaisten pontoonien tapaisten
        kalossien avulla ja kääntökehä laskeutui aina
        maahan . Koneeseen johdettiin todella paksulla
        kaapelilla virta käyttövoimaksi .. Sille myös
        tasattiin tasainen alusta penkereelle mistä
        kone toimi.


      • töissä tuolla
        mixsu kirjoitti:

        Pienoismalli on pohjanmaalla jurvassa.Joskus kuvasin
        koneen ajessa kyseistä konetta.Konetta ei ny niin millin tarkkuudella ole tehty mutta äärimitat ja siitä sit vaan suhteutettu loput.
        Tämä lima seisoo tällä hetkellä porvoon sondbyyssä.
        Omistaja Korpi Jukka OY.Samanlaisia koneita on suomessa muistaakseni kolme,tämä mistä kerroin ja YIT:llä on yks ja terramarella.Terramare on myiny koneen hiljattain ja se kone on tällä hetkellä tornion satamassa.

        terramaren lima on RAAHESSA ei toiminnassa.


      • marionkin
        töissä tuolla kirjoitti:

        terramaren lima on RAAHESSA ei toiminnassa.

        Hienoja kaappeja kerrassaan


      • ggggggggggggh

      • Anonyymi
        töissä tuolla kirjoitti:

        terramaren lima on RAAHESSA ei toiminnassa.

        Niin on. Moottori kuulemma jumissa. Olin kasaamassa konette kun tuli uutena Amerikasta Pomarkkuun. Yksi insinööri tuli mukana opstamaan koneen kasauksessa. Me annettin insinöörille nimi etunimen mukaan. Äkkiä en muista mikänimi annetti. Konette kasattii noin 2 viikkoa. Kun lähti menemään pellon yli Pomarkun joelle kaivamaan. muistaaksen Harjankoski joka kaivettii ensin joella. Niin kone painui peltoon kiinni. Tehtiin motapäivää töitä että kone saatiin irti ja joelle. Kuskit olivat Pentti Lindhom, Veikko Kaukoranta. Kauko Kiiski. Ehkä aluksi oli vain 3 kuskia. Myöhemmin 4, eli jatkuva kolmivuorotyö, pyhätkin.


    • SAMI VAARI

      EN TIEDÄ ASIASTA

      • Jyrämane

        tuntu pohjoisen voimalaitostyömailla luoneen hyvissä olosuhteissa 15000 m3ktr vuorokaudessa.Ja maa ei ollut jääny koneen viereen kun puomia oli ollut tuollaiset toistasataa metriä. Tuntuu vaan ihmeeliseltä että miten kuskit oli vetäny 100 metriä pitkiä kanavanluiskia kertavedolla yön pimeydessä ja räntäsateissa sen ajan valonheittimillä.


      • De Soto.
        Jyrämane kirjoitti:

        tuntu pohjoisen voimalaitostyömailla luoneen hyvissä olosuhteissa 15000 m3ktr vuorokaudessa.Ja maa ei ollut jääny koneen viereen kun puomia oli ollut tuollaiset toistasataa metriä. Tuntuu vaan ihmeeliseltä että miten kuskit oli vetäny 100 metriä pitkiä kanavanluiskia kertavedolla yön pimeydessä ja räntäsateissa sen ajan valonheittimillä.

        Turkulaiset konekuskit.Onks HAIHAMMAS vielä hengissä.Kaivo reikiä maahan ja teki markkinoilla krääsäkauppaa.Olen vaan utelias kasettikuski.


    • Raimo.A

      Olin siirtämässä Marionia, Vanttauskoskelta keskiruotsiin Backe nimiselle paikkakunnalle, Asuimme Backessa, Fjällsjögården nimisessä hotellissa. Kävin heinäkuussa 2012 katsastamassa ko. paikkakunnan. Hotellia en löytänyt koska se oli paikallisten mukaan palanut 1993 hirvipeijaisten jälkeen.

      • Anonyymi

        Oli Kemijoki Oy:kone. Ruotsista myyty takaisin Amerikkaan. Kaivanut kalkkikivikaivoksella ihan viimevuosina.


    • Marion 7400 Walking
    • Kemijoen Marion

      Hieno foorumi laahakaivinkoneaiheesta

      http://www.kaivinkoneet.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=312&start=30

      http://www.kaivinkoneet.com/forum/viewforum.php?f=33&sid=58c1944740de90cabbb4a2ae1831a734



      Kemijoen Marion

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/1529676


      Tässä satellittikuva jossa Kemijoen Marion työskentelee nykyään:

      http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&om=1&ll=34.366345,-77.841938&spn=0.000987,0.00143&z=19


      Tuossahan se taitaa olla, on meinaa liikkunut sitten viime näkemän:

      https://maps.google.com/?ll=34.368896,-77.831016&spn=0.000625,0.000862&t=h&om=1&z=20

      • Marion7400

        Ei taida olla. Filmin alussa ehkä, muuten liian tuoretta kuvaa. Kemijoen Marion vuokrattiin ruotsiin 1975 ja se tuli takaisin sieltä 1979. Kone on ollut osina Rovaniemen maalaiskunnassa Petäjäskosken voimalaitoksen varikolla on näkynyt 4-tiellekin pari vuotta 79-80. Kone myytiin amerikkaan ja se lähti turun satamasta 1.1.1981.
        2013 ilmestyneestä Pyörteistä voimaa -kirjassa on varma tieto, että Kemijoen Marion on vielä 2012 ollut töissä pohjois-carolinassa Castle Haynesin kaivoksella. Koneen puomia on jatkettu 90 metriseksi ja tarkoitus pitää käytössä kaivoksen loppuun saakka 3-4 vuotta eli nyt todennäköisesti jo romutettu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe