Eturauhassyöpä -- Psa

pappa

Ihmetyttää tuo suuri luottamus Psa- mittauksiin
ja niiden perusteella tehtyihin toimenpiteisiin.

Ensinnäkin psa- mittausjärjestelmän
"hälytysrajat" ovat muuttuneet moneen kertaan.
Koko ajan kiristyen, joka siis tietää sitä,
että "potilaita" löytyy aina enemmän ja
enemmän.
Joku täällä sanoikin, että mitä pidemmälle
lääketiede edistyy, sitä enemmän löyty
sairaita ihmisiä.

Kysykää siis lääkäreiltänne mitä mieltä
hän on psa- mittausten epätarkkuuksista.
Myöskin on hyvä kysyä, mistä hän on tietonsa
saanut.

Sitten Psa- mittauksissa on mittavirhettä
monien prosettien verran, jopa 10%.
Miten voidaan näinollen edes puhua prosentin
kymmenesosista Psa:n yhteydessä?

Psa:ta nostavat siemensyksyt,
kova vatsa, pyöräily.

En missään tapauksessa luota yhteen otettuun
Psa- näytteeseen, vaan niitä pitää ottaa
3-4 muutaman kuukauden välein.

Jos lääkäri tekee pitkälle meneviä
johtopäätöksiä yhden psa- kokeen perusteella
saattaa kysessä olla hoitovirhe.
Kysy lääkäriltä, mitä mieltä hän on?
Mutta sehaän se on kaikkein vaikeinta;
kysyä niitä asioita, jotka todella
askarruttavat mieltä.

potilas

15

4728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kari

      Niin Psa on lähinnä arvo jota on hyvä seurata muiden terveystarkastusten yhteydessä tai ihan erikseen jos on oireita (esim. tihentynyt tarve käydä pissalla) ja jos se alkaa kohota edelliseen mittaukseen verrattuna tai on ikätasoon nähden liian korkea on syytä mennä urologin vastaanotolle joka tekee tarvittaessa jatkotutkimuksia. Psa:n perusteella ei päätetä muuta kuin onko tarve mennä urologin vastaanotolle ja sitten urologi päätttää onko tarve tehdä jatkotutkimuksia.

    • jalmari

      mulle kyllä riitti yksi ainoa bsa näyte jonka perusteella urologille ja näytteistä paljastui pitkälle edennyt eturauhasen syöpä, joka oli muuten täysin oireeton. psa otettiin muuten vaan lääkärintarkastuksessa.

    • Toinen pappa

      PSA on todellakin epätarkka ja sittenkin vain labra-arvo. Pelkästään sen takia ei ketään hoideta. Iän mukana prostata kasvaa ja PSA nousee myös tulehtuessa. Syöpä on kovin usein aivan oireeton ja hoidon tulokset ovat parhaat jos se ei ole päässyt leviämään. Kapselin sisään jäänyt voidaan leikata, mikäli yleistila sen sallii ja myös sädehoitaa tehokkaammin ja pienemmin haitoin. Varhainen toteaminen on siten potilaan kannalta edullista. Tavallisesti hoidon tehokkuutta arvioidaan henkiin jäämisellä, mutta omalta kannaltani arvostan kyllä myös sen kivuttomuutta ja oireettomuutta hoidon jälkeen. Tutkimukset ja hoito eivät ole hauskoja enkä ole kuullut turhista hoidoista. Arvostan itse myös PSA arvoa 0 loistavana löydöksenä itselläni.

      • Kolmas pappa

        Muistaakseni se oli joko vuonna 1996 tai 1997, kun sain kutsun eturauhassyöpäseulontaan. Jälkikäteeen ajatellen, onnksi sain. PSA oli vähän yli 4. Minulta otettiin näytepalat (6 kpl) eturauhasesta. Syöpää ei löytynyt. Tämän jälkeen PSA-arvot tarkastettiin puolen vuoden välein ja ne olivat kohonneet joka kerta jonkin verran. Koska ne kohosivat, niin myös koepalat otettiin. Sitten vuonna 2000 PSA oli jonkin verra päälle 16, jälleen otettiin näytepalat, niin rauhasen vasemmasta kapselista löytyi 3mm:n syöpäkasvain. Urologini ehdotti radikaalileikkausta, koska olen nuori mies. Samalla hän sopi kanssani leikkauspäivän, mutta sitä ennen piti luusto kuvata. Syöpä ei ollut päässyt luustoon. Minut leikattiin ja siinä todettiin, ettei syöpä ollut levinyt kapselin ulkopuolle. Tänä syksynä tuli viisi vuotta leikkauksesta. Tämän viiden vuoden aikana minulta on otettu PSA puoli vuosittain ja se on ollut aina 0. Sain siis nyt syyskuussa terveen paperit. Onneksi sain kutsun seulontaan ja
        PSA:n kohoaminen on otettava vakavasti.


      • pappa myös
        Kolmas pappa kirjoitti:

        Muistaakseni se oli joko vuonna 1996 tai 1997, kun sain kutsun eturauhassyöpäseulontaan. Jälkikäteeen ajatellen, onnksi sain. PSA oli vähän yli 4. Minulta otettiin näytepalat (6 kpl) eturauhasesta. Syöpää ei löytynyt. Tämän jälkeen PSA-arvot tarkastettiin puolen vuoden välein ja ne olivat kohonneet joka kerta jonkin verran. Koska ne kohosivat, niin myös koepalat otettiin. Sitten vuonna 2000 PSA oli jonkin verra päälle 16, jälleen otettiin näytepalat, niin rauhasen vasemmasta kapselista löytyi 3mm:n syöpäkasvain. Urologini ehdotti radikaalileikkausta, koska olen nuori mies. Samalla hän sopi kanssani leikkauspäivän, mutta sitä ennen piti luusto kuvata. Syöpä ei ollut päässyt luustoon. Minut leikattiin ja siinä todettiin, ettei syöpä ollut levinyt kapselin ulkopuolle. Tänä syksynä tuli viisi vuotta leikkauksesta. Tämän viiden vuoden aikana minulta on otettu PSA puoli vuosittain ja se on ollut aina 0. Sain siis nyt syyskuussa terveen paperit. Onneksi sain kutsun seulontaan ja
        PSA:n kohoaminen on otettava vakavasti.

        Otin myös osaa seulontaan 1997 vaikka ei vaivoja ollutkaan PSA 10,75 ja leikkaukseen päädyttiin. Kävin 5v. 3kk. välein kontrollissa aina näytti nollaa, sitten ½v. välein, luulin minäkin että terveen paperit sain mutta eipä niin käynytkään. Tänä vuonna alkoi PSA taas nousta ensin 0,8 ja sitten 1,0 menin urologin vastaanotolle joka totesi että syöpä on uusinut. Tällä hetkellä ei tehdä mitään vaan seurataan nouseeko jatkossa ja kuinka nopeasti jos niin käy on edessä uudet hoidot. Ei muuta voi sanoa että syöpä sana pyörii ajatuksissani koko ajan.


      • pappa
        pappa myös kirjoitti:

        Otin myös osaa seulontaan 1997 vaikka ei vaivoja ollutkaan PSA 10,75 ja leikkaukseen päädyttiin. Kävin 5v. 3kk. välein kontrollissa aina näytti nollaa, sitten ½v. välein, luulin minäkin että terveen paperit sain mutta eipä niin käynytkään. Tänä vuonna alkoi PSA taas nousta ensin 0,8 ja sitten 1,0 menin urologin vastaanotolle joka totesi että syöpä on uusinut. Tällä hetkellä ei tehdä mitään vaan seurataan nouseeko jatkossa ja kuinka nopeasti jos niin käy on edessä uudet hoidot. Ei muuta voi sanoa että syöpä sana pyörii ajatuksissani koko ajan.

        kysyy. Todettiinko Sinulla myös, ettei syöpä ollut läpäissyt kapselia ?


      • pappa myös
        pappa kirjoitti:

        kysyy. Todettiinko Sinulla myös, ettei syöpä ollut läpäissyt kapselia ?

        epikriisissä ovat nämä tiedot:

        T2 Kasvain on rajoittunut eturauhaseen.

        N0 Ei etäpesäkkeitä alueellisissa imusolmukkeissa.

        M0 Ei etäpesäkkeitä kauempana.


      • papparainen
        pappa myös kirjoitti:

        epikriisissä ovat nämä tiedot:

        T2 Kasvain on rajoittunut eturauhaseen.

        N0 Ei etäpesäkkeitä alueellisissa imusolmukkeissa.

        M0 Ei etäpesäkkeitä kauempana.

        jälleen asialla. Mistä nämä epikriisi-tiedot saa ?
        Lääkärinlausunnossani todetaan mm. Gleason score 5, eikä mitään muita lukuja. Sinulla siis PSA alkoi kohota 8 vuoden jälkeen leikkauksesta, minulla siis pitäisi tämän mukaan olla armonaikaa 3 vuotta jäljellä. Kysyin urologiltani, että voisiko PSA alkaa nousta nyt viiden vuoden jälkeen, niin hän sanoi, että se olisi äärimmäisen harvinaista. Kaikesta huolimatta nautin elämän pienistä asioista ja lapsenlapsista sekä jatkan matkustelua kiertämällä mualimaa.


      • Toinen pappa
        pappa myös kirjoitti:

        Otin myös osaa seulontaan 1997 vaikka ei vaivoja ollutkaan PSA 10,75 ja leikkaukseen päädyttiin. Kävin 5v. 3kk. välein kontrollissa aina näytti nollaa, sitten ½v. välein, luulin minäkin että terveen paperit sain mutta eipä niin käynytkään. Tänä vuonna alkoi PSA taas nousta ensin 0,8 ja sitten 1,0 menin urologin vastaanotolle joka totesi että syöpä on uusinut. Tällä hetkellä ei tehdä mitään vaan seurataan nouseeko jatkossa ja kuinka nopeasti jos niin käy on edessä uudet hoidot. Ei muuta voi sanoa että syöpä sana pyörii ajatuksissani koko ajan.

        Olen myös oireeton. Rutiinitutkimuksessa vaimon kehoittamana todettiin PSA 10 tienoilla ja UÄ jälkeen biopsiassa Gleason 6 (3 3) mikä jäi myös löydökseksi operaation jälkeen. Syöåä oli siis melkoisen viriiliä tyyppiä vaikka vain n 15% levinneenä ja "turvarajan" sisällä kapselista. Gammakuvaukset ja imurauhaslöydökset 0.
        Toipuminen on ollut nopeaa ja itse operaatio ammattimaista rutiinia. PSA on 0 ja olen saanut "terveen" paperit. Odottelen siis seurannassa jatkoa. Kiinnostaisipa kovasti tietää uusiutuneiden kasvainten PAD luokitus. Pidän omaani (3 3) melkoisena riskinä uusiutumaan, mutta pessimismi on yleinen asenteena.
        Selityksenä: Gleason tarkoittaa kahden yleisimmän solutyypin muutosastetta asteikolla 1-5, siis käytännössä leviämisriskiä. Operaation rajana on 7 ja 70 vuotta.


      • Toinen pappa
        papparainen kirjoitti:

        jälleen asialla. Mistä nämä epikriisi-tiedot saa ?
        Lääkärinlausunnossani todetaan mm. Gleason score 5, eikä mitään muita lukuja. Sinulla siis PSA alkoi kohota 8 vuoden jälkeen leikkauksesta, minulla siis pitäisi tämän mukaan olla armonaikaa 3 vuotta jäljellä. Kysyin urologiltani, että voisiko PSA alkaa nousta nyt viiden vuoden jälkeen, niin hän sanoi, että se olisi äärimmäisen harvinaista. Kaikesta huolimatta nautin elämän pienistä asioista ja lapsenlapsista sekä jatkan matkustelua kiertämällä mualimaa.

        Tiedot saa kysymällä hoitavalta lääkäriltä. Eturauhasen koko mitataan ultraäänellä ja syövän levinneisyys leikkauksen jälkeen PAD:ssa. Eturauhanen siis käytännössä leikataan koepalaksi. Gleason on PAD mukaan annettu luokitus. Kirurgit käyttävät myös toista 1-3 luokitusta kliinisesti. Gleason 5 on järkevä operaation kannalta. PAD kannalta se on siis 3 2 ja se ensimmäinen on se riski. Se on kuitenkin vain PAD ja PSA on vain labralöydös. Mehän emme ole patologeja vai mitä?


      • papparainen
        Kolmas pappa kirjoitti:

        Muistaakseni se oli joko vuonna 1996 tai 1997, kun sain kutsun eturauhassyöpäseulontaan. Jälkikäteeen ajatellen, onnksi sain. PSA oli vähän yli 4. Minulta otettiin näytepalat (6 kpl) eturauhasesta. Syöpää ei löytynyt. Tämän jälkeen PSA-arvot tarkastettiin puolen vuoden välein ja ne olivat kohonneet joka kerta jonkin verran. Koska ne kohosivat, niin myös koepalat otettiin. Sitten vuonna 2000 PSA oli jonkin verra päälle 16, jälleen otettiin näytepalat, niin rauhasen vasemmasta kapselista löytyi 3mm:n syöpäkasvain. Urologini ehdotti radikaalileikkausta, koska olen nuori mies. Samalla hän sopi kanssani leikkauspäivän, mutta sitä ennen piti luusto kuvata. Syöpä ei ollut päässyt luustoon. Minut leikattiin ja siinä todettiin, ettei syöpä ollut levinyt kapselin ulkopuolle. Tänä syksynä tuli viisi vuotta leikkauksesta. Tämän viiden vuoden aikana minulta on otettu PSA puoli vuosittain ja se on ollut aina 0. Sain siis nyt syyskuussa terveen paperit. Onneksi sain kutsun seulontaan ja
        PSA:n kohoaminen on otettava vakavasti.

        > PSA:n kohoaminen on otettava vakavasti


        Miten sinä noin voit sanoa? Eihän kukaan tiedä,
        mitä olisi tapahtunut, jos ei olisi hoidettu.


      • Kolmas pappa
        papparainen kirjoitti:

        > PSA:n kohoaminen on otettava vakavasti


        Miten sinä noin voit sanoa? Eihän kukaan tiedä,
        mitä olisi tapahtunut, jos ei olisi hoidettu.

        lääkäri otti PSA:n kohoamisen vakavasti, niinkuin hänen kuuluukin ja myös minä itse. Jos ei olisi otettu, en lukisi nälväilyäsi nyt. Annan hyvän neuvon, sinunlaisesi ei kannata seurata PSA:ta ollenkaan.


      • papparainen
        Kolmas pappa kirjoitti:

        lääkäri otti PSA:n kohoamisen vakavasti, niinkuin hänen kuuluukin ja myös minä itse. Jos ei olisi otettu, en lukisi nälväilyäsi nyt. Annan hyvän neuvon, sinunlaisesi ei kannata seurata PSA:ta ollenkaan.

        >lääkäri otti PSA:n kohoamisen vakavasti, >niinkuin hänen kuuluukin ja myös minä itse. Jos >ei olisi otettu, en lukisi nälväilyäsi nyt. >Annan hyvän neuvon, sinunlaisesi ei kannata >seurata PSA:ta ollenkaan.

        Kuule.... hyvä ystävä... ei ole missään nimessä
        tarkoitus nälväillä.
        Olemme tekemisissä vakavan
        asian kanssa. Pahimmillaan tauti on kuolemaan
        johtava. Olen itse samassa veneessä.

        Nyt vaan on niin, että lääkäreitä on ainakin ¨
        kahta koulukuntaa. Toinen (enemmistö) sanoo, että
        on oireeton eturauhassyöpä on ehdottomasti hoidettava, toinen (vähemmistö) sanoo että suurin
        osa eturauhassyövistä ei eliniakana ehdi muodostua
        vaaralliseksi.

        Miten löytää vaaralliset eturauhassyövät? Siinä
        kysymys.

        Nyt on kyse siitä, minkälaisen lääkärin vastaanotolle halutaan hakeutua?

        Oireetonta eturauhassyöpää löytyy niin paljon kun
        Psa- kokeita otetaan niin paljon.


    • hannu6

      itlläni on psa 7 vielä keväällä 3,4 ollut riesana 3 vuotta nyt on edessä pad ja psa koe psa arvo on ollut vähän rauhaton.takana unettomia öitä.

    • syöpis

      12,8 lukema hälytti 7:n koepalan ottamiseen. Olin 7-viikkoa hermona koska keskussairaala oli kadottanut koepalojen tulokset. Niiden löydyttyä ei syövästä havaittu jälkiäkään.

      Nyt, 12-vuotta myöhemmin, PSA lukema on alle 2:n.

      Johtopäätökseni. Kohonnut PSA lukema ei välttämättä todista mitään mutta hälytykseen on syytä suhtautua vajavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe