Yöhävittäjät ?

tietoa...

Saksahan käytti II-Maailmansodassa pommikoneiden torjuntaan erikoistuneita yöhävittäjäyksiköitä. Onko jotain nettisivustoa, joka käsittelisi näitä öisiä taistelijoita ? Käyttiväkö muut sotaa käyneet maat yöhävittäjiä samassa laajuudessa ?

17

2980

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli käytössä

      Suomella oli toisessa maailmansodassa Saksassa erilliskoulutettu lento-osasto , joukkueesta isompi (en muista korrektia termiä), joka oli koulutettu yölentoon ja yötorjuntaan sekä saksalaisia lentokoneita, Mersuja.

      • edellistä

        Tarkennan edellistä - kone oli Messerschmitt 109-G6 - lisätietoja löytyy esim. Hannu Valtonen, "Me 109 ja Saksan sotatalous", ISBN 951-95688-7-5.


      • A. Punaniska
        edellistä kirjoitti:

        Tarkennan edellistä - kone oli Messerschmitt 109-G6 - lisätietoja löytyy esim. Hannu Valtonen, "Me 109 ja Saksan sotatalous", ISBN 951-95688-7-5.

        Yksikkö toimi Malmilta talvella -44 kahden viimeisen suurpommituksen aikana. Lemtäjät olivat saksalaisia. Koneissa ei ollut tutkaa


      • fi-889
        A. Punaniska kirjoitti:

        Yksikkö toimi Malmilta talvella -44 kahden viimeisen suurpommituksen aikana. Lemtäjät olivat saksalaisia. Koneissa ei ollut tutkaa

        Nachtjagdstaffel Finnland (4. Staffel/NJG 3) ( http://www.ww2.dk/oob/bestand/njagd/bnjfinn.html ), joka toimi Nautsista, ja sen kalustona oli tutkilla varustetut Bf 110G:t ja Ju 88G:t.

        Malmilta puolestaan toimi 1. Staffel/JG 302, (12 konetta) jonka kalustona olivat yksipaikkaiset Bf 109 G-6:t. He käyttivät Wilde Sau -taktiikkaa, jossa yksipaikkaiset hävittäjät hyökkäsivät pommitusten sytyttämien tulipalojen valossa visuaalisesti, ilman tutkaa, pommikoneiden kimppuun. http://www.histdoc.net/lauttasaari/airraid.html
        http://www.sci.fi/~fta/nightftr.htm

        Tallinnan naistenpäivän suurpommituksen yhteydessä 8.-9.3. 1944 suomalaiskoneet soluttautuivat paluumatkalla pommikonevirtaan. Koneiden laskeutuessa kentilleen suomalaiset iskivät, ja laskeutumisvalojen valaistessa venäläiskoneet he tuhosivat lukuisia pommikoneita sekä ilmassa että maassa. Tämä taktiikka tunnettiin Luftwaffessa nimellä "Gisela".


      • fi-889
        fi-889 kirjoitti:

        Nachtjagdstaffel Finnland (4. Staffel/NJG 3) ( http://www.ww2.dk/oob/bestand/njagd/bnjfinn.html ), joka toimi Nautsista, ja sen kalustona oli tutkilla varustetut Bf 110G:t ja Ju 88G:t.

        Malmilta puolestaan toimi 1. Staffel/JG 302, (12 konetta) jonka kalustona olivat yksipaikkaiset Bf 109 G-6:t. He käyttivät Wilde Sau -taktiikkaa, jossa yksipaikkaiset hävittäjät hyökkäsivät pommitusten sytyttämien tulipalojen valossa visuaalisesti, ilman tutkaa, pommikoneiden kimppuun. http://www.histdoc.net/lauttasaari/airraid.html
        http://www.sci.fi/~fta/nightftr.htm

        Tallinnan naistenpäivän suurpommituksen yhteydessä 8.-9.3. 1944 suomalaiskoneet soluttautuivat paluumatkalla pommikonevirtaan. Koneiden laskeutuessa kentilleen suomalaiset iskivät, ja laskeutumisvalojen valaistessa venäläiskoneet he tuhosivat lukuisia pommikoneita sekä ilmassa että maassa. Tämä taktiikka tunnettiin Luftwaffessa nimellä "Gisela".

        tällainen linkki:

        http://www.suomensotilas.fi/nettisotilas/NS_Pommari1.html


      • Kommarit sai nenilleen!!

      • Tietääkseni Suomesta lähetettiin vuonna 1944 pieni lentäjäjoukko Saksaan yöhävittäjäkoulutukseen.. Välirauhan tullessa joukko palautettiin eivätkä he saaneet asianmukaisia yöhävittäjäkoneita mukaansa. Hyvä, kun pääsivät hengissä kotiin.


    • kuvia
      • fi-889

        Varsinaisia yöhävittäjiä noista olivat Ju 88 R sekä Bf 110 G. Olen itse valokuvannut molemmat koneet samassa paikassa läpikotaisin.

        Ju 88 R oli siirtymätyyppi; kyseessä oli Ju 88 C, johon oli asennettu BMW:n tähtimoottorit, ja sitä rakennettiin vain parisataa kappaletta. Koneessa näkyy Telefunken FuG 212 Lichtensteinin "paistihaarukka"-antennit. (FuG = Funkgerät, tutka). FuG 212 jäi käytöstä loppuvuonna 1943.

        Bf 100 G oli Messerschmitt 110:n lopullinen sarjatuotantomalli. Pääosa tuotannosta meni yöhävittäjäkäyttöön. Koneessa on FuG 220 (SN-2) Lichtensteinin "peuransarvi"-antennit ("Hirschgeweich"). SN-2 tarjosi kuusi eri taajuusaluetta ja pitemmän kantaman kuin kahden taajuuden FuG 212, eikä sitä ollut yhtä helppoa häiritä kuin 212:ta. "Peuransarvi"-antennit myös aiheuttivat vähemmän ilmanvastusta kuin "paistihaarukat".

        Vasta sodan lopulla saksalaiset ottivat käyttöön SN-3 Berlin-tutkan, jossa oli lautasmainen antenni. Paitsi että lautasantenni antoi kapeamman ja voimakkaamman keilan kuin dipoliantenni, tämä antenni voitiin kätkeä Ju 88:n nokan sisään ja virtaviivaistaa, jolloin koneen huippunopeus parani välittömästi. Britit olivat käyttäneet Ferrantin lautasantenneja jo vuodesta 1942 lähtien Beaufightereissä, ja Mosquitoissa lautasantenni syrjäytti nopeasti dipoliantennin.


    • fi-889

      Netistä löytyy huomattavan paljon materiaalia hakusanoilla "night fighters". Paras sivusto, "Pauke, Pauke!" on hävinnyt autuaammille metsästysmaille. Kokeile http://medlem.spray.se/jabs/Nachtjagd.html

      Saksalaisilla oli kaikenkaikkiaan kymmenkunta Nachtjagdgeschwaderia (NJG), kunkin määrävahvuus 150 konetta. Eniten pudotuksia oli Heinz-Wolfgang Schnauferilla (NJG1, NJG4), 121. Helmut Lentillä (NJG2, NJG3) oli 110 ja Heinrich Prinz von und zu Sayn-Wittgensteinillä (NJG2, NJG5) 86. Yöhävittäjistä eniten käytettiin 1941-1943 Messerschmitt Bf 110G:tä, kunnes Junkers 88 G alkoi syrjäyttää sen 1944. Sodan lopussa lähes kaikkien Nachtjagdgeschwaderien kalustona oli Ju 88 G; eräät yksiköt kokeilivat lisäksi Messerschmitt 262:n kaksipaikkaista yöversiota.

      Saksalaisten ohella samassa laajuudessa yöhävittäjiä käyttivät britit. Royal Air Force organisoi yöhävittäjätoiminnan 1940 lopulla vastavetona Blitziin. Yöhävittäjätoiminta muodosti RAF:n Fighter Commandista merkittävän osan aina sodan lopulle saakka, jolloin yöhävittäjät toimivat pommikoneiden saattohävittäjinä torjuntahävittäjätoiminnan ohella. Eniten pudotuksia RAF:lla oli Branse Burbridgellä (29), John Brahamilla (26) ja John "kissansilmä" Cunninghamilla (25). Brittien kalustona oli aluksi yksimoottorisia koneita, 1941-1943 pääkalustona oli Beaufighter, ja 1943 eteenpäin pääasiassa Mosquito.

      Amerikkalaiset ja japanilaiset eivät käyttäneet yöhävittäjiä samassa mitassa kuin Euroopassa. Vaikka molemmat maat tuottivatkin erinomaisia yöhävittäjiä, kuten Nakajima J1N Gekko ja Northrop P-61 Black Widow, yöhävittäjätoiminta jäi molemmilla vaatimattomaksi. Tätä kuvaa amerikkalaisten huippuässän Carroll Smithin vaatimattomat 7 yöpudotusta. US Navy toimi myös tukialuksilta ja saaritukikohdista yökäyttöön varustetuilla Hellcateilla ja Corsaireilla pienimuotoisessa mitassa.

      • Zerstörer

        Muistaakseni Hornisseissa näkyi tutka-piikkejä nokalla? Paljonko niitä oli yökäytössä??


      • fi-889
        Zerstörer kirjoitti:

        Muistaakseni Hornisseissa näkyi tutka-piikkejä nokalla? Paljonko niitä oli yökäytössä??

        Hornisse oli Me-410. Sitä, samoin kuin 210:tä, oli yökäytössä vain lähinnä joitakin kappaleita. Sen laskeutumisominaisuuset eivät soveltuneet yökäyttöön, ja sitä tarvittiin päivähävittäjäksi (Zerstörer) pommikonetorjuntaan.

        Junkers 88 G oli Mosquiton ohella sodan paras yöhävittäjä, joskin jotkut ässät, kuten Schnaufer, pitivät enemmän Bf 110 G:stä. Junkers 88:n etuja olivat pitkä toimintasäde ja -aika, voimakkaat moottorit, hyvä nousukyky ja kokoon nähden hyvä ketteryys, raskas aseistus ja tilava ohjaamo, jonne sai varsin kattavan tutkavarustuksen. Bf 110:n etuja olivat hyvä näkyvyys ja miellyttävät lento-ominaisuudet. Mosquito kuitenkin oli Euroopan sotataivaan paras yöhävittäjä, osoittautuen jopa Black Widowiakin paremmaksi.

        Briteillä oli lopulta sodan paras tutka, ja he voittivat elson. BBC:n ja Ferrantin insinöörit osoittautuivat Telefunkenin virkaveljiään paremmiksi, eikä Raytheon onnistunut kehittämään kunnollista yöhävittäjätutkaa ennen Korean sotaa. Mosquitot koituivat lopulta monen Nachtjagd-Expertin kohtaloksi, kuten Wittgensteinin, Semraun, Geigerin ja Lippe-Weissenfeldin. Brittiässä Brahamin kaikki Mosquito-voitot olivat nimenomaan saksalaisia yöhävittäjiä vastaan.

        Korean sodassa yksi Corsair-lentäjä, luutnantti Guy Bordelon, tuli ässäksi. Hän oli sodan ainoa laivaston ässä, ainoa potkurikoneässä ja ainoa yöhävittäjä-ässä.


      • A. Punaniska

        Heinkel He-219 oli ainoa alunperin yöhävittäjäksi suunniteltu laite Luftwaffella (ja toinen koko kapinan osapuolten kalustossa, jenkkien Black Widow:n lisäksi), ja vieläpä h:tin hyvä sellainen.


      • fi-889
        A. Punaniska kirjoitti:

        Heinkel He-219 oli ainoa alunperin yöhävittäjäksi suunniteltu laite Luftwaffella (ja toinen koko kapinan osapuolten kalustossa, jenkkien Black Widow:n lisäksi), ja vieläpä h:tin hyvä sellainen.

        Heinkel 219 Uhu oli Erhard Milchin suosikki. Göring puolestaan liputti Bf 110:n puolesta - hänen mielestään pommikoneeksi suunnitellun Ju 88:n käyttö yöhävittäjänä oli "tappiomielialan lietsomista".

        Heinkel 219 oli todellakin erinomainen kone, mutta se joutui poliittisen ajojahdin uhriksi - Göring käveli Milchin yli. Toinen ongelma oli siinä, että He 219:n siipikuormitus oli luvattoman iso, mikä teki siitä kömpelön ja kampuran. 65 ilmavoiton ässä Manfred Meurer kaatui lentäessään Uhua hänen ammuttuaan 21.1. 1944 alas Halifaxin Schräge Musikilla; Meurer ei saanut kankeaa Uhua alta pois, ja kuolettavasti haavoittunut Halifax putosi suoraan Meurerin koneen päälle. (Sayn-Wittgensteinin prinssi kaatui samana yönä Mosquiton alasampumana Ju 88 C-6c:lla - hän saavutti viisi ilmavoittoa kuolinyönään, kaikki Lancastereja.)

        Verrattuna Bf 110:een Uhu oli lähes joka suhteessa paitsi kaartokyvyssä parempi. Se oli myös ensimmäinen sarjavalmisteinen heittoistuimella varustettu lentokone.


      • fi-889
        fi-889 kirjoitti:

        Heinkel 219 Uhu oli Erhard Milchin suosikki. Göring puolestaan liputti Bf 110:n puolesta - hänen mielestään pommikoneeksi suunnitellun Ju 88:n käyttö yöhävittäjänä oli "tappiomielialan lietsomista".

        Heinkel 219 oli todellakin erinomainen kone, mutta se joutui poliittisen ajojahdin uhriksi - Göring käveli Milchin yli. Toinen ongelma oli siinä, että He 219:n siipikuormitus oli luvattoman iso, mikä teki siitä kömpelön ja kampuran. 65 ilmavoiton ässä Manfred Meurer kaatui lentäessään Uhua hänen ammuttuaan 21.1. 1944 alas Halifaxin Schräge Musikilla; Meurer ei saanut kankeaa Uhua alta pois, ja kuolettavasti haavoittunut Halifax putosi suoraan Meurerin koneen päälle. (Sayn-Wittgensteinin prinssi kaatui samana yönä Mosquiton alasampumana Ju 88 C-6c:lla - hän saavutti viisi ilmavoittoa kuolinyönään, kaikki Lancastereja.)

        Verrattuna Bf 110:een Uhu oli lähes joka suhteessa paitsi kaartokyvyssä parempi. Se oli myös ensimmäinen sarjavalmisteinen heittoistuimella varustettu lentokone.

        Todettakoon vielä, että Euroopan sotataivaan ehdottomasti paras yöhävittäjä oli De Havilland Mosquito. Tämän vanerirakenteisen, kevyen koneen suorituskykarvot olivat erinomaiset, ja varustettuna Ferrantin kapeakeilaisella tutkalla se kykeni löytämään kohteensa nopeasti ja tarkasti. Koneen tulivoima hävittäjäversiossa oli hyvä: neljä 20 mm tykkiä nokan alla, ja joissakin versioissa lisäksi neljä konekivääriä.

        Mosquito oli briteille samaa kuin Ju 88 saksalaisille. Sen toimintasäde ja -aika oli pitkä, se oli nopea ja ketterä, ja sen pommikoneversio kykeni toimittamaan Berliiniin saman pommikuorman kuin paljon hypetetty B-17.

        Vaikka amerikkalaiset tapansa mukaan ovat puffanneet omaa P-61 Black Widowiaan, amerikkalainen yöhävittäjätutka ei ollut brittien tutkan veroinen. Mosquito-lentäjät olivat myös saksalaisten virkaveljiensä veroisia: Burbridgen ja Brahamin pudotusluvut ovat täysin verrannollisia Schnauferin ja Lentin lukuihin, jos otetaan huomioon potentiaalisten maalien lukumäärä ja heidän lentämänsä sotalennot, joilla he kohtasivat vihollisia. Brahamin yövoitot olivat kaikki saksalaisia yöhävittäjiä vastaan, kun taas saksalaisten voitot olivat pääsääntöisesti hitaita, raskaita ja kömpelöitä pommikoneita.

        Mosquitojen tappiot olivat myös yöhävittäjätoiminnassa vähäiset koneen hyvän suorituskyvyn ja lentäjien taidon vuoksi. Oikeastaan vasta Me 262 teki lopun Mosquiton voittamattomuudesta; Kurt Welterin väitetään ampuneen alas 17 Mosquitoa kaksipaikkaisella 262:lla sodan loppukuukausina.

        Ensimmäinen tutkaa ensisijaisesti apunaan käyttänyt yöhävittäjä-ässä oli John "Cat's Eyes" Cunningham. Hän saavutti 21 ilmavoittoa, joista suuri osa Blitzin aikana 1940-41. Hänen Beaufighterissään oli yöhävittäjätutka, jota pidettiin tuolloin salaisuutena. Hänen lempinimensä "kissansilmä" väitettiin tulevan erinomaisesta yönäöstä (joka hänellä toki oli) sekä runsaasta porkkanoiden syömisestä! Tosiasiallisesti hänen kissansilmänsä oli yöhävittäjätutka, joka tuolloin oli salainen ase.


      • hanskiv1
        fi-889 kirjoitti:

        Todettakoon vielä, että Euroopan sotataivaan ehdottomasti paras yöhävittäjä oli De Havilland Mosquito. Tämän vanerirakenteisen, kevyen koneen suorituskykarvot olivat erinomaiset, ja varustettuna Ferrantin kapeakeilaisella tutkalla se kykeni löytämään kohteensa nopeasti ja tarkasti. Koneen tulivoima hävittäjäversiossa oli hyvä: neljä 20 mm tykkiä nokan alla, ja joissakin versioissa lisäksi neljä konekivääriä.

        Mosquito oli briteille samaa kuin Ju 88 saksalaisille. Sen toimintasäde ja -aika oli pitkä, se oli nopea ja ketterä, ja sen pommikoneversio kykeni toimittamaan Berliiniin saman pommikuorman kuin paljon hypetetty B-17.

        Vaikka amerikkalaiset tapansa mukaan ovat puffanneet omaa P-61 Black Widowiaan, amerikkalainen yöhävittäjätutka ei ollut brittien tutkan veroinen. Mosquito-lentäjät olivat myös saksalaisten virkaveljiensä veroisia: Burbridgen ja Brahamin pudotusluvut ovat täysin verrannollisia Schnauferin ja Lentin lukuihin, jos otetaan huomioon potentiaalisten maalien lukumäärä ja heidän lentämänsä sotalennot, joilla he kohtasivat vihollisia. Brahamin yövoitot olivat kaikki saksalaisia yöhävittäjiä vastaan, kun taas saksalaisten voitot olivat pääsääntöisesti hitaita, raskaita ja kömpelöitä pommikoneita.

        Mosquitojen tappiot olivat myös yöhävittäjätoiminnassa vähäiset koneen hyvän suorituskyvyn ja lentäjien taidon vuoksi. Oikeastaan vasta Me 262 teki lopun Mosquiton voittamattomuudesta; Kurt Welterin väitetään ampuneen alas 17 Mosquitoa kaksipaikkaisella 262:lla sodan loppukuukausina.

        Ensimmäinen tutkaa ensisijaisesti apunaan käyttänyt yöhävittäjä-ässä oli John "Cat's Eyes" Cunningham. Hän saavutti 21 ilmavoittoa, joista suuri osa Blitzin aikana 1940-41. Hänen Beaufighterissään oli yöhävittäjätutka, jota pidettiin tuolloin salaisuutena. Hänen lempinimensä "kissansilmä" väitettiin tulevan erinomaisesta yönäöstä (joka hänellä toki oli) sekä runsaasta porkkanoiden syömisestä! Tosiasiallisesti hänen kissansilmänsä oli yöhävittäjätutka, joka tuolloin oli salainen ase.

        englannin mosguito oli hyvä, mutta kun tuli vastaan me 262 nähtiin että saksan poika osaa koneet tehdä toimi jopa yö hävittäjänä ,


      • Bravo fi-889
        fi-889 kirjoitti:

        Todettakoon vielä, että Euroopan sotataivaan ehdottomasti paras yöhävittäjä oli De Havilland Mosquito. Tämän vanerirakenteisen, kevyen koneen suorituskykarvot olivat erinomaiset, ja varustettuna Ferrantin kapeakeilaisella tutkalla se kykeni löytämään kohteensa nopeasti ja tarkasti. Koneen tulivoima hävittäjäversiossa oli hyvä: neljä 20 mm tykkiä nokan alla, ja joissakin versioissa lisäksi neljä konekivääriä.

        Mosquito oli briteille samaa kuin Ju 88 saksalaisille. Sen toimintasäde ja -aika oli pitkä, se oli nopea ja ketterä, ja sen pommikoneversio kykeni toimittamaan Berliiniin saman pommikuorman kuin paljon hypetetty B-17.

        Vaikka amerikkalaiset tapansa mukaan ovat puffanneet omaa P-61 Black Widowiaan, amerikkalainen yöhävittäjätutka ei ollut brittien tutkan veroinen. Mosquito-lentäjät olivat myös saksalaisten virkaveljiensä veroisia: Burbridgen ja Brahamin pudotusluvut ovat täysin verrannollisia Schnauferin ja Lentin lukuihin, jos otetaan huomioon potentiaalisten maalien lukumäärä ja heidän lentämänsä sotalennot, joilla he kohtasivat vihollisia. Brahamin yövoitot olivat kaikki saksalaisia yöhävittäjiä vastaan, kun taas saksalaisten voitot olivat pääsääntöisesti hitaita, raskaita ja kömpelöitä pommikoneita.

        Mosquitojen tappiot olivat myös yöhävittäjätoiminnassa vähäiset koneen hyvän suorituskyvyn ja lentäjien taidon vuoksi. Oikeastaan vasta Me 262 teki lopun Mosquiton voittamattomuudesta; Kurt Welterin väitetään ampuneen alas 17 Mosquitoa kaksipaikkaisella 262:lla sodan loppukuukausina.

        Ensimmäinen tutkaa ensisijaisesti apunaan käyttänyt yöhävittäjä-ässä oli John "Cat's Eyes" Cunningham. Hän saavutti 21 ilmavoittoa, joista suuri osa Blitzin aikana 1940-41. Hänen Beaufighterissään oli yöhävittäjätutka, jota pidettiin tuolloin salaisuutena. Hänen lempinimensä "kissansilmä" väitettiin tulevan erinomaisesta yönäöstä (joka hänellä toki oli) sekä runsaasta porkkanoiden syömisestä! Tosiasiallisesti hänen kissansilmänsä oli yöhävittäjätutka, joka tuolloin oli salainen ase.

        Hyvä ja asiantunteva kirjoitus, ilo lukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      285
      3023
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      216
      1921
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1582
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1370
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1241
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      266
      1178
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1041
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      981
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      841
    Aihe