Saaristoni

Henrik Tikkanen

Tietääkö kukaan missä päin saaristomereä Henrik Tikkanen vietti kesänsä 50- ja 60-luvulla. Kirjassa 'min älskade skärgård' tikkanen kuvaa saariston ihmisiä ja olisi kiinnostavaa tietää mitä saariryhmiä hän kuvailee.

16

2282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jahti

      Kirjassaan Ulkosaaristossa H.Tikkanen kertoo kaiken lempipaikoistaan

    • muistikuva

      että hän olisi ollut gastina ministeri Henrik Ramsayn Reginassa. HR:n kirjoittamat kirjat "Regina och Gullkronan" ja "Vind och segel" (??)) löytyvät kirjastosta (myös käännettynä suomeksi). Muistaakseni HT on piirtänyt kirjan kuvat.

      • muistikuva

        HT kuvaa käsitykseni mukaan pää-asiassa ihmisiä Turun saaristosta.

        Jos tuon tyyppiset kirjat kiinnostavat sinua, olet ehkä lukenut Benedict Zilliacuksen "Ulkosaaret". Löytyy myös kirjastosta.


      • Segel och Sommar(?)

        ...


      • oikeassa
        Segel och Sommar(?) kirjoitti:

        ...

        ...siksi laitoin kysymysmerkit kirjan nimen kohdalle!


      • ???
        Segel och Sommar(?) kirjoitti:

        ...

        ___


      • kannattaa jankuttaa
        ??? kirjoitti:

        ___

        Jos menee kirjastojen yhteiselle hakupalvelulle "Helmet" ja laittaa kirjailijan hakusanaksi "Ramsey", niin eiköhän oikea titteli löydy!

        Inhoan tällaista uusavuttomuutta! Vastasin alkuperäiseen viestiin, koska ilman hakusanaa "Ramsay" vastausta olisi ollut vaikeaa löytää! Kokeilepa joskus itse Google.

        http://www.kolumbus.fi/k.voutilainen/Regina/Regina.html

        http://www.6mr.fi/DAS/yachts/981119-121956.html

        Vaikka muistaisin että Henrik Tikkanen oli mukana en ole täysin varma. Se mistä olen varma on että toinen tunnettu merikuvaaja, Björn Landström (tunnettu eepoksesta "Skeppet", tästä nimestä on jo vaikeampaa saivarrella) oli mukana.

        Ramsey kuoli aika pian ns. sotarikollisuustuomionsa jälkeen, eli kenen kanssa Henrik Tikkanen purjehtii sen jälkeen on minulle tuntematonta ("Seilissä" hän kuitenkin oli, Hänen vaimonsa Jutta Zilliacus kirjoitti kirjan alkoholistin kanssa elämisestä).

        Henrik itse kirjoitti sarjan kirjoija joiden nimet olivat katuosoitteita Helsingissä missä hän oli asunnut. Menivät usein vähän vyötärön alapuolelle. Kirjoittamisen ohella hän veisteli dildoja puusta (ei voida syyttää kunnianluokkauksesta, itse hän kerskailee tästä kirjoissaan).

        Mutta tällä ei ole väliä, nyt keskustellaan jo jostain aivan muusta kuin alkuperäisestä kysymyksestä. Saatte jatkaa ilman minua.


      • suuresti
        kannattaa jankuttaa kirjoitti:

        Jos menee kirjastojen yhteiselle hakupalvelulle "Helmet" ja laittaa kirjailijan hakusanaksi "Ramsey", niin eiköhän oikea titteli löydy!

        Inhoan tällaista uusavuttomuutta! Vastasin alkuperäiseen viestiin, koska ilman hakusanaa "Ramsay" vastausta olisi ollut vaikeaa löytää! Kokeilepa joskus itse Google.

        http://www.kolumbus.fi/k.voutilainen/Regina/Regina.html

        http://www.6mr.fi/DAS/yachts/981119-121956.html

        Vaikka muistaisin että Henrik Tikkanen oli mukana en ole täysin varma. Se mistä olen varma on että toinen tunnettu merikuvaaja, Björn Landström (tunnettu eepoksesta "Skeppet", tästä nimestä on jo vaikeampaa saivarrella) oli mukana.

        Ramsey kuoli aika pian ns. sotarikollisuustuomionsa jälkeen, eli kenen kanssa Henrik Tikkanen purjehtii sen jälkeen on minulle tuntematonta ("Seilissä" hän kuitenkin oli, Hänen vaimonsa Jutta Zilliacus kirjoitti kirjan alkoholistin kanssa elämisestä).

        Henrik itse kirjoitti sarjan kirjoija joiden nimet olivat katuosoitteita Helsingissä missä hän oli asunnut. Menivät usein vähän vyötärön alapuolelle. Kirjoittamisen ohella hän veisteli dildoja puusta (ei voida syyttää kunnianluokkauksesta, itse hän kerskailee tästä kirjoissaan).

        Mutta tällä ei ole väliä, nyt keskustellaan jo jostain aivan muusta kuin alkuperäisestä kysymyksestä. Saatte jatkaa ilman minua.

        >Hänen vaimonsa Jutta Zilliacus kirjoitti
        >kirjan alkoholistin kanssa elämisestä

        Eiköhän Henrik Tikkasen vaimo ollut sentään Märta Tikkanen eikä Jutta Zilliacus?


      • tein paljon
        kannattaa jankuttaa kirjoitti:

        Jos menee kirjastojen yhteiselle hakupalvelulle "Helmet" ja laittaa kirjailijan hakusanaksi "Ramsey", niin eiköhän oikea titteli löydy!

        Inhoan tällaista uusavuttomuutta! Vastasin alkuperäiseen viestiin, koska ilman hakusanaa "Ramsay" vastausta olisi ollut vaikeaa löytää! Kokeilepa joskus itse Google.

        http://www.kolumbus.fi/k.voutilainen/Regina/Regina.html

        http://www.6mr.fi/DAS/yachts/981119-121956.html

        Vaikka muistaisin että Henrik Tikkanen oli mukana en ole täysin varma. Se mistä olen varma on että toinen tunnettu merikuvaaja, Björn Landström (tunnettu eepoksesta "Skeppet", tästä nimestä on jo vaikeampaa saivarrella) oli mukana.

        Ramsey kuoli aika pian ns. sotarikollisuustuomionsa jälkeen, eli kenen kanssa Henrik Tikkanen purjehtii sen jälkeen on minulle tuntematonta ("Seilissä" hän kuitenkin oli, Hänen vaimonsa Jutta Zilliacus kirjoitti kirjan alkoholistin kanssa elämisestä).

        Henrik itse kirjoitti sarjan kirjoija joiden nimet olivat katuosoitteita Helsingissä missä hän oli asunnut. Menivät usein vähän vyötärön alapuolelle. Kirjoittamisen ohella hän veisteli dildoja puusta (ei voida syyttää kunnianluokkauksesta, itse hän kerskailee tästä kirjoissaan).

        Mutta tällä ei ole väliä, nyt keskustellaan jo jostain aivan muusta kuin alkuperäisestä kysymyksestä. Saatte jatkaa ilman minua.

        suuremman virheen kuin se että en muistannut "Sommar och segel" (joka on Ramsayn kirjoittama) on se että väitin että hän olisi kirjoittanut "Regina och Gullkronan". Tämän kirjan on kirjoittanut Björn Landström, tässä meni ihana viisastelukohde ohi suun!


      • olet, tästähän
        suuresti kirjoitti:

        >Hänen vaimonsa Jutta Zilliacus kirjoitti
        >kirjan alkoholistin kanssa elämisestä

        Eiköhän Henrik Tikkasen vaimo ollut sentään Märta Tikkanen eikä Jutta Zilliacus?

        on tulossa oikea kirjakerho. Sekoitin ulkonäköä :)


      • Henrik Tikkanen
        tein paljon kirjoitti:

        suuremman virheen kuin se että en muistannut "Sommar och segel" (joka on Ramsayn kirjoittama) on se että väitin että hän olisi kirjoittanut "Regina och Gullkronan". Tämän kirjan on kirjoittanut Björn Landström, tässä meni ihana viisastelukohde ohi suun!

        Olen lukenut Björn Landströmin kirjoittaman kirjan 'sommar och segel' (en ole varma nimestä), jossa hän kertoo kesän purjehdusretkestä H Ramsayn kanssa. Hyvä kirja joka kertoo sodanjälkeisestä ajasta hieman romanttisessa hengessä. Kirjassa on mukana paikkojen nimet ja joissakin olen käynyt.

        Henrik Tikkanen kirjoitti 'min skärgård', jossa on mainioita kuvauksia saariston ukoista ja akoista. Kirja perustuu Tikkasen omiin kesäkokemuksiin saaristomerestä vuokraamassaan mökissä. Kirjassa ei kutenkaan ole saariryhmien nimiä ja itse arvelen tapahtumien sijoittuvan Nötö-Aspö-Kökar akselille.

        Se mitä hain oli: että onko jollain tietoa millä saarella tai saarilla Tikkanen vietti kesänsä tai onko hahmot esim. kerätty sieltä täältä kuultujen tarinoiden pohjalta - kirjahan on kuitenkin tarinakokoelma, joskin hyvä sellainen.


      • suuresti
        olet, tästähän kirjoitti:

        on tulossa oikea kirjakerho. Sekoitin ulkonäköä :)

        Henrik Tikkasen komeita piirroksia, joita oli esillä Amos Andersonin museossa reilu (?) vuosi sitten. Kävin itse asiassa talossa samanaikaisen Ilkka Lammin retrospektiivisen näyttelyn vuoksi, mutta Tikkasen taideanti oli ihan yhtä kiinnostava. Toista niinkin erilaisista tekijöistä ei voinut asettaa toisen edelle.

        Tikkasen kirjallinen tuotanto oli näyttelyssä myös esillä.

        Helsingin Sanomissa Tikkasen särmikkäälle taiteilijapersoonalle ja inhimillisille heikkouksille suotiin runsaasti tilaa ja ymmärrystä hänen ilmeisen neroutensa ja luomisvoimansa tähden.

        Hienoa kynänjälkeä! Kirjallinen puoli on jäänyt minulle vieraammaksi.


      • 7391
        Henrik Tikkanen kirjoitti:

        Olen lukenut Björn Landströmin kirjoittaman kirjan 'sommar och segel' (en ole varma nimestä), jossa hän kertoo kesän purjehdusretkestä H Ramsayn kanssa. Hyvä kirja joka kertoo sodanjälkeisestä ajasta hieman romanttisessa hengessä. Kirjassa on mukana paikkojen nimet ja joissakin olen käynyt.

        Henrik Tikkanen kirjoitti 'min skärgård', jossa on mainioita kuvauksia saariston ukoista ja akoista. Kirja perustuu Tikkasen omiin kesäkokemuksiin saaristomerestä vuokraamassaan mökissä. Kirjassa ei kutenkaan ole saariryhmien nimiä ja itse arvelen tapahtumien sijoittuvan Nötö-Aspö-Kökar akselille.

        Se mitä hain oli: että onko jollain tietoa millä saarella tai saarilla Tikkanen vietti kesänsä tai onko hahmot esim. kerätty sieltä täältä kuultujen tarinoiden pohjalta - kirjahan on kuitenkin tarinakokoelma, joskin hyvä sellainen.

        Tuo kirja "Sommar och Segel" eli suomeksi "Purjehtijan muistelmia" on Henrik Ramsayn (jatkosodan aikaisen oikeusministerin) kirjoittama kirja, jossa hän kuvaa purjehtijanuraansa alkaen Suomenvedenpohjasta Viipurin läheltä KSSS:n Sandhamnin vesillä käymiinsä kilpapurjehduksiin. Aiemmin säikeessä mainittu Ramsayn vene "Regina" mainitaan myös kirjassa ja ainakin sen suomenkielisessä painoksessa on myös "Reginan" poikkileikkauskuva ympyränmuotoisine radiosuuntima-antenneineen.


      • 7391
        7391 kirjoitti:

        Tuo kirja "Sommar och Segel" eli suomeksi "Purjehtijan muistelmia" on Henrik Ramsayn (jatkosodan aikaisen oikeusministerin) kirjoittama kirja, jossa hän kuvaa purjehtijanuraansa alkaen Suomenvedenpohjasta Viipurin läheltä KSSS:n Sandhamnin vesillä käymiinsä kilpapurjehduksiin. Aiemmin säikeessä mainittu Ramsayn vene "Regina" mainitaan myös kirjassa ja ainakin sen suomenkielisessä painoksessa on myös "Reginan" poikkileikkauskuva ympyränmuotoisine radiosuuntima-antenneineen.

        Ramsay oli tietenkin Ragnellin hallituksessa ministeri kansanhuoltoministeriössä, ministeri ulkoasiainministeriössä ja kansanhuoltoministeri ja sen jälkeisessä Linkomiehen hallituksessa ulkoasiainministeri ja ministeri kansanhuoltoministeriössä. Tämä selviää eduskunnan ministeritietokannasta.


    • vietti kesänsä

      Inkoon saaristossa Orslandetin vieressä olevassa saaressa jonka nimi on Ramsö.
      Hänen leskensä Märta Tikkanen sekä lapset ja lasten lapsetkin tuntuvat viihtyvän siellä hyvin.
      Melkein naapuri jo vuodesta 1947.

      • Henrik Tikkanen

        Kiitos vastauksesta. Oletko lukenut kirjan 'min skärgård' ja tunnistatko siitä Inkoon miljöön ja menneen kulttuurin.

        Kirja oli hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe