säätöruuvit L ja H kummasta säädetään kumpaa siis pienet kierrokset ja isot kierrosket
moottorisahan säädöt
20
64058
Vastaukset
- puurastaja
niinkun taidetta se säätö, se pitää iskostaa korvien väliin ja sama kun lusikalla söisi. Niitä ruuveja ei kannata ihan summassa pyöritellä jos meinaa useamman vuoden sahailla, rikkaan puoleisella säädöllä ei tee niin pahaa vahinkoa kun laihalle säädetyllä. Mutta se L on matala kierros säätö ja sen yhteydessä säädetään myös sitä T. H on sitten se tehosäätö maksimikierros puolella. Joissain on T paikalla myös S jolla säädetään suoraan kaasuläpän vipua.
- Kalle 7v
L(=laiska)säätää sitä, kuinka hyvin kiihtyy
H (=hurja) säätää sitä, kuinka paljon ottaa kierroksia kaasu pohjassa
T (=tyhjäkäynti)säätää kierrokset tyhjäkäynnillä.
Perussäätö; L ja H yksi kierros auki, T siten, että pysyy käynnissä, mutta terä ei pyöri.
Ja sen ilmanputsarin on sitten oltava puhdas! - konevelho
suuttimet varovasti pohjaan ja kierros auki H ja L .
esin säädetään L ,pyöritä L ruuvia ja kuuntele korvalla milloin
koneen tyhjäkäynti on suurimillaan ja siitä suurimman
tyhjäkäynnin kohdalla käännä suutin hieman vastapäivään 1/4 kierrosta , jos koneen terä pyöriin pienennä T suutinta että terä ei pyöri ,ja sen jälkeen säädä H ,käytä konetta kaasupohjassa vähän aikaa noin 10 sekuntia ,kone ei saa ulvoa vaan äänen pitää hieman nelistää ,säädä tarpeen mukaa . - ruuvvari
sitten ihmettele jos ei meinaa kiihtyä ja ottaa kierroksia. Monissa vehkeissä joutuu sitä L- suutinta avaamaan 1,5 jopa lähelle 2 kierrosta ennenkuin alkaa kiihtyä kunnolla. Muutenkin on koneelle parempi jos L suutin on vähän reilummin auki eikä se karstotakkaan liikaa jos käytät kunnon öljyä etkä tee yli 2,5% seosta. Yksilöissäkin on eroja, saman mallin kone voi pelittää 1 kierroksella, toinen kone voi vaatia sen 1,5 kierrosta.
- mä vaan
Kiitos kaikille vastanneille!!
- oppii
mä vaan kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille!!
2-3 tankillista kun sahailee pikku ruuvimeisseli hampaitten välissä ja aina välillä ruuvvaa,alkaa säädöt olla kohillaan......;)
- Sama kokemus
Yli kierroksen on täytynyt säätää-L-suutinta auki, vähintään 1,5. Ei parane säikkyä, jos niin täytyy tehdä.
- säätöä
muista lämmittää moottori kunnolla,esim sahaamalla noin 10 minuuttia.Sahaa ei saa huudattaa pitkää aikaa ilman kuormitusta(max 10 sek.)
- JAA
HELPPO NAKKI L RUUVI= LEPO ELIKÄ TYHJÄKÄYNTI RUUVI JOSTA SÄÄDETÄÄN TYHJÄKÄYNTI ON LÄHEMPÄNÄ MÄNTÄÄ
H RUUVI ON TYÖKÄYNTI RUUVI ELIKÄ KUN KAASUTTELET H RUUVIN KATTA MENEE LISÄPOLTTOAINE MÄNNÄN PÄÄLLE SAMALLA VOITELEE MÄNNÄN JA MÄNNÄN RENKAAN PAREMMIN - parsia
Konevelholla on sahan säätäminen hallussa, juuri noin pitää saha säätää. lisään tuohon vielä kuitenkin että säädöt on hyvä aina tehdä sahan ollessa lämmin, jos säädöt tehään kylmänä niin saha ei kuumana käy tyhjäkäynnillä vaan tahtoo sammua.
- Anonyymi
Kumpi on teräväkärkinen säätöruuvi l vai h 235 husgvarna sahassa
- pertsa
Mistä johtuu kun saha tukehtuu kun antaa kaasua? Ja sammuu siihen. Käynnistyy aika huonosti sitten.
- vinkkiwilperi
Jos tämä johtuu siis kaasuttimen säädöistä niin tyhjäkäynti voii olla liijan pienellä tai L suuttimella säädettävät matalat kierokset liijan alhaalla eikä saha jaksa käydä, eikä myöskään saha ota kierroksia.
Mutta käynti ongelmiin vaikuttaa myös millasessa kunnossa kaasuttimessa on kalvot, tai onko kaasuttimessa roskia.
Saha ei yleensä reakoi kaasuttimen säätöön mitenkään, jos vika johtuu esim. Huonokuntosista Kampiakselin stefoista tai jos sylinterin tiiviste vuotaa. Varsinkin jos mangneeton puolen stefa vuotaa niin saha on todella vaivaloinen lähteen käymään.
- Anonyymi
Katsoin juutuubista että bucking billy suositteli säätämään H-ruuvin sahaten puuta vasten.
- Anonyymi
Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?
Siinä on pakoputki tukossa. Usko tai älä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä on pakoputki tukossa. Usko tai älä
Mutta kun kone käy ja mäntä näkyy pakoputki irrotettuna eikä parannusta näy!?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?
Ei sieltä yhtäkkiä säädöt mene pieleen eikä pakoputki tukkoon. Tuli vika. Leikkasi kiinni oliko öljyä bensan seassa?
- Anonyymi
Pitäisi testata niin dolmarin vika selviäisi heti.
Puristus, polttoaine, sytystys. Tiiveys ja osien kunto.
Vaimennin voi joissakin sahoissa / raivaussahoissa, trimmereissä tukkeutua esim karstan palasta ja sen jälkeen pyörii vain tyhjäkäyntiä. Sellainenkin tullut "korjattua"
Juuri yhteen hyvään sahaan jossa käyntihäiriöitä ja piti vedellä käyntiin. Puristukset aivan liian matalat, renkaat kuluneet liikaa ja mäntä. 30eur sai hyvät. Ja eri saha. - Anonyymi
Lisäät kaasua kone sammuu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683139
- 2002791
- 222588
- 492578
- 202446
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412295Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101733Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241677- 361535
- 181396