Focus ja turbon putket murtuu

Hämis

Töissä on jo kahdesta vuoden 2006 Focuksesta murtunut turbonvälijäähynputki ihan samasta kohtaa mutkan kohdalta. Roiskii hiukan öljyä konehuoneeseen ja tehot heikkenee.

Tulee vain fiilis että taas on säästetty oikeasta kohdasta. Edellisessä mallista ruostui paikat, vetonivelet paukkui ja vaihdelaatikot hajoili. Saas nähdä mitä näistäkin hajoaa vielä talven tullessa.

15

3597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vetoniveliä

      Käsittääkeseni vetoniveliä on jo vaihdettu.

    • omastani vaihdetti tuo putki 10/2005 (oli murtunut). Nytkin putki on märkä öljystä.

      Mistä kohtaa tarkkaanottaen putki murtuu?
      Ulkokaarelta vaiko sisäkaarelta?

      Minulle kerrottiin että uusi putki maksaa non 170€!
      Mitenköhän tuon korjaisi kotikonstein?

      • Imukanavassa on jälleen hiusmurtuma putken ylä kannattimen hitsaus kohdassa.
        Itselläni tämä oli helppo havaita. Öljyä oli ympäristössä aika lailla.

        Putki on kiinnitetty jäykästi kiinnikkeellä moottoriin kylkeen. Joustavasti putki on kiinnitetty turboon ja välijäähdyttimeen.

        Ilmeisesti tuo alaosan liityntä välijäähdyttimeen ei ole riittävän joustava vaan putkeen tulee moottorijarrutuksessa ja kiihdytyksessä vääntöä. => Hitsaus liitos väsyy ja murtuu.

        Elikä ajoneuvo on C-Max 1.6 TDCi (109 hv) moottorilla vm 2/2004. Mittarissa on nyt 92 000 km.

        10/05 61 000 alumiininen imukanava turbolta IC:lle uusittu ekan kerran samasta syystä. (meni silloin takuuseen)

        Tässä hiukan tietoa putkesta ja ongelmasta aiemmalta kertaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=575&posting=22000000014352556#22000000014352556

        Paikkasin tuon väliaikaisesti teippaamalla, kun tuo varaosa on hyvin kallis.

        Sanoivat liikkeessä että "koska auton takuu on loppunut niin kyseisen putki ei mene takuuseen".
        Näin on vaikka putki on alle vuoden ikäinen! :-(
        "Varaosatakuu loppuu auton takuuajan loppumiseen jos varaosa on vaihdettu takuuseen."

        Kaikki joilla on vastaavia ongelmia, niin ottakaapa yhteyttä maahantuojaan.
        Kyseessä on selvä tyyppivika, virheellinen asennus tai suunnitteluvirhe!!


      • aina samaa
        janti kirjoitti:

        Imukanavassa on jälleen hiusmurtuma putken ylä kannattimen hitsaus kohdassa.
        Itselläni tämä oli helppo havaita. Öljyä oli ympäristössä aika lailla.

        Putki on kiinnitetty jäykästi kiinnikkeellä moottoriin kylkeen. Joustavasti putki on kiinnitetty turboon ja välijäähdyttimeen.

        Ilmeisesti tuo alaosan liityntä välijäähdyttimeen ei ole riittävän joustava vaan putkeen tulee moottorijarrutuksessa ja kiihdytyksessä vääntöä. => Hitsaus liitos väsyy ja murtuu.

        Elikä ajoneuvo on C-Max 1.6 TDCi (109 hv) moottorilla vm 2/2004. Mittarissa on nyt 92 000 km.

        10/05 61 000 alumiininen imukanava turbolta IC:lle uusittu ekan kerran samasta syystä. (meni silloin takuuseen)

        Tässä hiukan tietoa putkesta ja ongelmasta aiemmalta kertaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=575&posting=22000000014352556#22000000014352556

        Paikkasin tuon väliaikaisesti teippaamalla, kun tuo varaosa on hyvin kallis.

        Sanoivat liikkeessä että "koska auton takuu on loppunut niin kyseisen putki ei mene takuuseen".
        Näin on vaikka putki on alle vuoden ikäinen! :-(
        "Varaosatakuu loppuu auton takuuajan loppumiseen jos varaosa on vaihdettu takuuseen."

        Kaikki joilla on vastaavia ongelmia, niin ottakaapa yhteyttä maahantuojaan.
        Kyseessä on selvä tyyppivika, virheellinen asennus tai suunnitteluvirhe!!

        Koittavat aina samaa...

        Takuun loppu ei haittaa.
        Virhevastuu on voimassa, osan oletettu käyttöikä on huooooooooomattavasti pidempi.

        Samanlaista ilmastoinnin letkujen kanssa.
        Tyyppivikaa pukkaa.

        Ei muuta kuin vänkäämään.


      • MESE ON paska

        Niin, kateus vie kalatkin järvestä.


      • kalaton
        MESE ON paska kirjoitti:

        Niin, kateus vie kalatkin järvestä.

        Ei Sinulla mitään järveä ole.
        Tai jos onkin, se on umpijäässä.


      • tosiaan...
        aina samaa kirjoitti:

        Koittavat aina samaa...

        Takuun loppu ei haittaa.
        Virhevastuu on voimassa, osan oletettu käyttöikä on huooooooooomattavasti pidempi.

        Samanlaista ilmastoinnin letkujen kanssa.
        Tyyppivikaa pukkaa.

        Ei muuta kuin vänkäämään.

        kannattaa vähän tututustua kuluttajansuojalakiin. esim www.finlex.fi sivuilta löytyy.

        Osan tulisi kestää sen verran kun kuluttajalla on perusteltua aihetta olettaa sen kestävän. Valitus kuluttajavalituslautakuntaan on muuten ilmainen.


      • vaan
        tosiaan... kirjoitti:

        kannattaa vähän tututustua kuluttajansuojalakiin. esim www.finlex.fi sivuilta löytyy.

        Osan tulisi kestää sen verran kun kuluttajalla on perusteltua aihetta olettaa sen kestävän. Valitus kuluttajavalituslautakuntaan on muuten ilmainen.

        http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6515&id=9314&mode=readdoc#5

        Vaikka takuuaika olisi päättynyt, myyjän ja aikaisemman myyntiportaan virhevastuu ei silti pääty, jos tavaralta voidaan yleisen mittapuun perusteella odottaa takuuaikaa pidempää kestoikää. Käytännössä virhevastuu alenee asteittain siitä riippuen, kuinka pitkä aika kaupanteosta on kulunut. Jos tuotteen oletettu kestoikä on lopuillaan, myyjä tai aikaisempi myyntiporras osallistuvat yleensä kohtuullisella osuudella korjauskustannuksiin.


      • tapaus tässä
        janti kirjoitti:

        Imukanavassa on jälleen hiusmurtuma putken ylä kannattimen hitsaus kohdassa.
        Itselläni tämä oli helppo havaita. Öljyä oli ympäristössä aika lailla.

        Putki on kiinnitetty jäykästi kiinnikkeellä moottoriin kylkeen. Joustavasti putki on kiinnitetty turboon ja välijäähdyttimeen.

        Ilmeisesti tuo alaosan liityntä välijäähdyttimeen ei ole riittävän joustava vaan putkeen tulee moottorijarrutuksessa ja kiihdytyksessä vääntöä. => Hitsaus liitos väsyy ja murtuu.

        Elikä ajoneuvo on C-Max 1.6 TDCi (109 hv) moottorilla vm 2/2004. Mittarissa on nyt 92 000 km.

        10/05 61 000 alumiininen imukanava turbolta IC:lle uusittu ekan kerran samasta syystä. (meni silloin takuuseen)

        Tässä hiukan tietoa putkesta ja ongelmasta aiemmalta kertaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=575&posting=22000000014352556#22000000014352556

        Paikkasin tuon väliaikaisesti teippaamalla, kun tuo varaosa on hyvin kallis.

        Sanoivat liikkeessä että "koska auton takuu on loppunut niin kyseisen putki ei mene takuuseen".
        Näin on vaikka putki on alle vuoden ikäinen! :-(
        "Varaosatakuu loppuu auton takuuajan loppumiseen jos varaosa on vaihdettu takuuseen."

        Kaikki joilla on vastaavia ongelmia, niin ottakaapa yhteyttä maahantuojaan.
        Kyseessä on selvä tyyppivika, virheellinen asennus tai suunnitteluvirhe!!

        http://www.kuluttajavalituslautakunta.fi/paatokset.php?action=read&id=189

        Sama maksajakin :-))


      • cmax04
        janti kirjoitti:

        Imukanavassa on jälleen hiusmurtuma putken ylä kannattimen hitsaus kohdassa.
        Itselläni tämä oli helppo havaita. Öljyä oli ympäristössä aika lailla.

        Putki on kiinnitetty jäykästi kiinnikkeellä moottoriin kylkeen. Joustavasti putki on kiinnitetty turboon ja välijäähdyttimeen.

        Ilmeisesti tuo alaosan liityntä välijäähdyttimeen ei ole riittävän joustava vaan putkeen tulee moottorijarrutuksessa ja kiihdytyksessä vääntöä. => Hitsaus liitos väsyy ja murtuu.

        Elikä ajoneuvo on C-Max 1.6 TDCi (109 hv) moottorilla vm 2/2004. Mittarissa on nyt 92 000 km.

        10/05 61 000 alumiininen imukanava turbolta IC:lle uusittu ekan kerran samasta syystä. (meni silloin takuuseen)

        Tässä hiukan tietoa putkesta ja ongelmasta aiemmalta kertaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=575&posting=22000000014352556#22000000014352556

        Paikkasin tuon väliaikaisesti teippaamalla, kun tuo varaosa on hyvin kallis.

        Sanoivat liikkeessä että "koska auton takuu on loppunut niin kyseisen putki ei mene takuuseen".
        Näin on vaikka putki on alle vuoden ikäinen! :-(
        "Varaosatakuu loppuu auton takuuajan loppumiseen jos varaosa on vaihdettu takuuseen."

        Kaikki joilla on vastaavia ongelmia, niin ottakaapa yhteyttä maahantuojaan.
        Kyseessä on selvä tyyppivika, virheellinen asennus tai suunnitteluvirhe!!

        ..ja Ford korvasi vain 40% tuosta murtuneesta turbon putkesta vaikka ensimmäisen kerran valitettu jo takuuaikana! (Onhan autolla tietenkin ajettu jo 72tkm ja tuon takuuaikana tehdyn valituksen jälkeen noin 10tkm..)

        Maksoi muuten 137,85 euroa töineen Fordin ruhtinaallisen korvauksen jälkeen.. putki on muuten erilainen kuin tuo alkuperäinen eli ovat huomanneet ongelman.

        Pitänee laittaa kuluttajavalituslautakuntaan ratkaistavaksi ja odottaa. Kuinkahan kauan mahtaa kestää?


      • homman eteenpäin
        cmax04 kirjoitti:

        ..ja Ford korvasi vain 40% tuosta murtuneesta turbon putkesta vaikka ensimmäisen kerran valitettu jo takuuaikana! (Onhan autolla tietenkin ajettu jo 72tkm ja tuon takuuaikana tehdyn valituksen jälkeen noin 10tkm..)

        Maksoi muuten 137,85 euroa töineen Fordin ruhtinaallisen korvauksen jälkeen.. putki on muuten erilainen kuin tuo alkuperäinen eli ovat huomanneet ongelman.

        Pitänee laittaa kuluttajavalituslautakuntaan ratkaistavaksi ja odottaa. Kuinkahan kauan mahtaa kestää?

        Kyllä sieltä selko tulee aikanaan.
        Et voi tuossa mitään hävitä.

        On se kyllä ihme, ettei näitä voi hoitaa ilman tappelemista. Maksaa maahantuojalle varmaan kauhean paljon osat...

        Jokatapauksessa huonomaku jää hommasta.


    • foc

      kyselen, että mikä kone?
      1.6/1.8/2.0 tdci

    • myös mulla

      Turbon ja jäähdyttimen välinen rööri murtui minunkin focuksesta (1.6 90 hv diesel) n 15000 km kohdalla. Uusi putki ei onneksi ole samanlainen kuin alkuperäinen. Ovat näköjään huomanneet, että alkuperäisen mallinen putki on kulutustavaraa. Toivottavasti uuden mallinen kestää paremmin...

      Vaan kyllä ovat tehtaalla laittaneet pirun kovaääniset Hankookin renkaat autoon! Ja painetta piisasi alle laittaessani välillä 3,2 - 3,4 kiloa!

      • Tuolle putkelle löytyi Fordilta ~6 kpl varosanumeroita.

        => Putken rakennetta on muutettu muutamaan otteeseen.

        Uusin konstruktio on kiinteästi kiinnitetty moottoriin ainostaan putken alapäästä. Yläpäässä ei ole kiinteää kiinnitystä ollenkaan, ainostaa putken joustava kiinnitys turbolta lähtevään "putkeen".


      • janti kirjoitti:

        Tuolle putkelle löytyi Fordilta ~6 kpl varosanumeroita.

        => Putken rakennetta on muutettu muutamaan otteeseen.

        Uusin konstruktio on kiinteästi kiinnitetty moottoriin ainostaan putken alapäästä. Yläpäässä ei ole kiinteää kiinnitystä ollenkaan, ainostaa putken joustava kiinnitys turbolta lähtevään "putkeen".

        Elikä putkessa oleva halkeama on edullisesti korjattavissa MIG-hitsaamalla.

        Ylä kannatin kantsii samalla jättää irti taikka poistaa kokonaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      130
      12579
    2. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      210
      11682
    3. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      159
      9697
    4. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      71
      9060
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      76
      8776
    6. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      16
      7515
    7. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      11
      7212
    8. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      34
      6414
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      91
      5895
    10. 125
      5437
    Aihe