Maallemuutto?

Arveluttaa, kokemuksia?

Ollaan harkitsemassa muuttoa maaseudulle, matkaa töihin tulisi n.35km. Kertokaa nyt kokemuksia ja näkemyksiä, onko liian hankalaa? Kun ei enää tässä iässä ole tärkeää kaupungin läheisyys,eikä viihde siellä.

45

3818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalla on mukavaa

      ihana asua jos arvostaa idylliä, ja ulkoilee.
      Eläimiä saa pitää.Itse asun n.tunnin juna matkan päässä hesasta ja ihanaa käydä joskus jossain kaupungissa, mutta on ihanaa päästä pois kaupungin hulinasta, nauttii kotiin paluusta todella.Kyllä suosittelen.

      • missä ihmiset oli?

        pelottaa se hiljaisuus kun on tottunut kaupungin ääniin.Tuli koettua kun kävin pohjoisessa hiljaisella paikkakunnalla,ja oli taas ihanaa palata takasin kaupungin hulinaan.


      • helmiina
        missä ihmiset oli? kirjoitti:

        pelottaa se hiljaisuus kun on tottunut kaupungin ääniin.Tuli koettua kun kävin pohjoisessa hiljaisella paikkakunnalla,ja oli taas ihanaa palata takasin kaupungin hulinaan.

        tarkoita samaa kuin peltojen keskellä. Käy useammin maalla niin tiedät millaista siellä on!


    • on mahdollisuus

      niin käytä ihmeessä sitä hyväksesi,eihän tuo matka ole mikään nykyisin.Itselläni koulumatkakin oli pidempi.

      • jos haluaa yli puolituntia aamuisin (35km) ja iltaisin uhrata aikaa työmatkoihin ja on haluja muuttaa maaseudulle omatoimiseen ympäristöön puuhastelemaan.

        Kyllä nämä asumistottumukset vie silti oman aikansa, ellei ole aiempaa kokemusta maaseutuelämästä. Itsekin maaseudun kasvattina voin sanoa, että talvet on pimeitä, lumitöitä piisaa, kaivot saattaa kuivua, huolehtimista lämmityslaitteista, pumpuista,likakaivon tyhjentämisestä yms, tiet saattaa olla huonokuntoisia, julkiset kulkuneuvot kuten linja-auto liikkuu harvakseltaan ja pysäkki voi olla kilometrien päässä, kaupat/posti kaukana yleensä, hiljaisuutta piisaa ja kaikkea omatoimista askaretta riittää polttopuiden teosta lähtien, eli askareitten määrä riippuu siitä, minkälaisilla mukavuuksilla asunto on varustettu ja asunnon kunnosta.

        Mikäli yllämainitut asiat kiehtovat, niin tervemenoa maaseudulle, näin positiivisessa mielessä kuitenkin sanottuna.


      • maaseudun poika
        Mettäläinen kirjoitti:

        jos haluaa yli puolituntia aamuisin (35km) ja iltaisin uhrata aikaa työmatkoihin ja on haluja muuttaa maaseudulle omatoimiseen ympäristöön puuhastelemaan.

        Kyllä nämä asumistottumukset vie silti oman aikansa, ellei ole aiempaa kokemusta maaseutuelämästä. Itsekin maaseudun kasvattina voin sanoa, että talvet on pimeitä, lumitöitä piisaa, kaivot saattaa kuivua, huolehtimista lämmityslaitteista, pumpuista,likakaivon tyhjentämisestä yms, tiet saattaa olla huonokuntoisia, julkiset kulkuneuvot kuten linja-auto liikkuu harvakseltaan ja pysäkki voi olla kilometrien päässä, kaupat/posti kaukana yleensä, hiljaisuutta piisaa ja kaikkea omatoimista askaretta riittää polttopuiden teosta lähtien, eli askareitten määrä riippuu siitä, minkälaisilla mukavuuksilla asunto on varustettu ja asunnon kunnosta.

        Mikäli yllämainitut asiat kiehtovat, niin tervemenoa maaseudulle, näin positiivisessa mielessä kuitenkin sanottuna.

        itse alkujaan.Monia eivät tuollaiset "pikkuasiat" vaivaa.


      • uusjuntti
        Mettäläinen kirjoitti:

        jos haluaa yli puolituntia aamuisin (35km) ja iltaisin uhrata aikaa työmatkoihin ja on haluja muuttaa maaseudulle omatoimiseen ympäristöön puuhastelemaan.

        Kyllä nämä asumistottumukset vie silti oman aikansa, ellei ole aiempaa kokemusta maaseutuelämästä. Itsekin maaseudun kasvattina voin sanoa, että talvet on pimeitä, lumitöitä piisaa, kaivot saattaa kuivua, huolehtimista lämmityslaitteista, pumpuista,likakaivon tyhjentämisestä yms, tiet saattaa olla huonokuntoisia, julkiset kulkuneuvot kuten linja-auto liikkuu harvakseltaan ja pysäkki voi olla kilometrien päässä, kaupat/posti kaukana yleensä, hiljaisuutta piisaa ja kaikkea omatoimista askaretta riittää polttopuiden teosta lähtien, eli askareitten määrä riippuu siitä, minkälaisilla mukavuuksilla asunto on varustettu ja asunnon kunnosta.

        Mikäli yllämainitut asiat kiehtovat, niin tervemenoa maaseudulle, näin positiivisessa mielessä kuitenkin sanottuna.

        mettäläinen tietää mistä puhuu. Sellaista se maalaiselämä on.
        ei ole talkkaria jolle soittaa jos telkkari ei näy, pitää vain itse kiiveta sinne katolle.
        pitää vain itse sulattaa putket jos sattuvat talvella jäätymään.
        pitää vain osata itse tehdä erilaisia asioita , ja
        senhän oppii !!
        itse muutin ihan korpeen v.2000, ja hyvin olen oppinut kaupunkilaistytöksi
        enkä ole katunut päivääkään. en todellakaan kaipaa katuvaloja, täällä näkyy tähdetkin yöllä


      • Anonyymi
        Mettäläinen kirjoitti:

        jos haluaa yli puolituntia aamuisin (35km) ja iltaisin uhrata aikaa työmatkoihin ja on haluja muuttaa maaseudulle omatoimiseen ympäristöön puuhastelemaan.

        Kyllä nämä asumistottumukset vie silti oman aikansa, ellei ole aiempaa kokemusta maaseutuelämästä. Itsekin maaseudun kasvattina voin sanoa, että talvet on pimeitä, lumitöitä piisaa, kaivot saattaa kuivua, huolehtimista lämmityslaitteista, pumpuista,likakaivon tyhjentämisestä yms, tiet saattaa olla huonokuntoisia, julkiset kulkuneuvot kuten linja-auto liikkuu harvakseltaan ja pysäkki voi olla kilometrien päässä, kaupat/posti kaukana yleensä, hiljaisuutta piisaa ja kaikkea omatoimista askaretta riittää polttopuiden teosta lähtien, eli askareitten määrä riippuu siitä, minkälaisilla mukavuuksilla asunto on varustettu ja asunnon kunnosta.

        Mikäli yllämainitut asiat kiehtovat, niin tervemenoa maaseudulle, näin positiivisessa mielessä kuitenkin sanottuna.

        Äkki menee kaupungissa 5km matkalla sama aika, kun maaseudulla kymmeniä kilometrejä

        Maalainen 11km kaupungin keskipisteeseen


    • Kaupunkilainen

      Jokainen tekee omat ratkaisunsa sen mukaan, mitä asioita arvostaa. Jos pitkä matka ei tunnu liian hankalalta siihen nähden, että saa omaa rauhaa ja tilaa, siitä vain!

      Minä puolestani en voisi kuvitellakaan muuttavani mihinkään kauemmas niin kauan kuin töissä pitää käydä. Minusta jokainen minuutti yli puolen tunnin työmatkassa on hukkaan heitettyä aikaa.

      Toinen piirre, jota viime aikoina olen paljonkin ajatellut, on turvallisuus. Sitten, kun tulee vanhemmaksi ja ehkä sairastelee enemmän, haluan asua sellaisessa paikassa, että apu on lähellä. Niinpä en enää suunnittele muuttavani edes pienemmälle paikkakunnalle vaan päinvastoin, ehkä takaisin Helsingin keskustaan, josta 20 vuotta sitten muutin pois.

      • juntti

        Kasvoin maalla,vaikka keskellä kirkonkylää ja olen
        työn perässä kulkeutunut suurehkon kaupungin liepeille. Sanon liepeille koska työni on ollut kaupungissa mutta asunut olen vähintään 15 kilometrin etäisyydellä työpaikastani.Tämä seutu on yhtä kun se lapsuuteni kirkonkylä ja viihdyn täällä.
        Vaimoni on ajanut viimeiset 7 vuotta 30 kilometrin päässä töissä eikä ole hermostunut työmatkaan.


    • kaskisara

      Olen muuttanut tosi syvälle maaseudulle pieneen kylään luonnon, lintujen ja kosken kohinan keskelle Helsingistä. Ja tämä on oikeasti luksusta! Tottahan toki tontti ja talo on hoidettava, lumityöt tehtävä, puut kannettava, lähin kauppa on kuuden kilometrin päässä...
      Mutta jos haluaa puhdasta luontoa ympärilleen, kiireettömiä jutusteluja lenkillä ihmisten kanssa, jos haluaa kokea, mitä on naapuriapu, ottaa aamukahvimukin kesällä ulos ja aloittaa päivän kuuntelemalla lintuja, syksyllä sienikori mukaan ja lähimetsään. Talvella toppatakki päälle ja pihalle kynttilämeri ja tähdet tulevat syliin... Mistä enemmästä voisi edes haaveilla?

      • retros

        muuttanut myös Helsingistä,tosin jo 15 vuotta sitten ja syvällä metsässä.Olisi hauska joskus kirjoitella kokemuksista minäkin niin tykkäisin piirrellä ja maalata!


      • sen sinulle

        minulla on melkein yhtä hyvin, mutta se rakas mies (huomioi sana rakas) puuttuu tästä vielä. Siitä minä haaveilen vielä!


      • kaskisara
        retros kirjoitti:

        muuttanut myös Helsingistä,tosin jo 15 vuotta sitten ja syvällä metsässä.Olisi hauska joskus kirjoitella kokemuksista minäkin niin tykkäisin piirrellä ja maalata!

        Tästä maalla asumisen ihanuudesta voisi puhua vaikka kuinka paljon, se piirtely ja maalailu on vain pieni osa.. Jopa puunkanto on ihanaa! Jutellaan vaan!


      • kaskisara
        sen sinulle kirjoitti:

        minulla on melkein yhtä hyvin, mutta se rakas mies (huomioi sana rakas) puuttuu tästä vielä. Siitä minä haaveilen vielä!

        ole hassumpaa, on siinäkin puolensa. Ei miestä täälläkään löydy edes huhuilemalla! Mutta jatketaan haaveilua, unelmat ovat ihmiselle hyväksi..


    • tumpelo

      tänne maaseudun rauhaan. muutettiin muutama vuos maalle. todella mielenkiintoista on mukavia naapureita on myös sellainen joka yrittää kaikesta saada riitaa aikaan, puuttuu joka asiaan. ja mik'äpä parhain riidan aihe maalla on kuin TIE.
      kevät kun koittaa niin alkaa multahommat siinä riittää työtä se on antoisaa. syksystä en pidä kun on pimeetä ja kuraista mutta ne kuulaat syyspäivät ovat ihania.
      talvella on omat hyvät ja huonot puolet. se tähti taivas iltaisin on UPEA.
      laita lista omista hyvistä ja huonoista puolista, niin ei tuu yllätyksiä.
      ajan omalla autolla työmatkat 40 km eikä se oo matka pahemmin rassanut. oon huono liikkumaan linurilla, kesällä käyn kaupalla pyörällä 15km.
      kyllä täältäkin pääse illalla kapunkiin jos haluaa.
      suosittelen lämpimästi

    • ajatuksesi

      Näin maalla asuvana olen tavannut muutamia
      jotka pitkään kaupungissa asuneina tulivat
      maalle. Ja kuinkas kävikään ystävät ja elämä
      kuitenkin jäivät kaupunkiin , ikävähän siinä
      tulee. Joten lykkää ajatusta työmatkakin on
      aika tyhmää .

    • Muutokseen tyytyväinen

      Ja koen asuvani ihan maaseudulla. Kun kesäisin fillaroin kilometrin toiseen suuntaan, näen maanviljelijän pellolla, lehmät ja hevoset laitumella. Kilometri toiselle puolelle, niin olen pienessä keskustassa jossa on riittämiin kauppoja, marketteja ja myös erikoisliikkeitä. Jos jotain tavaraa ei ole, kauppias tilaa sen mielihyvin ja sen saattaa saada jopa samana päivänä. Kaikki virastot ovat lähekkäin, osa saman katon alla joten asiointi on helppoa. Ihmiset tuntevat toisensa, se on sekä hyvä että huono. Suurempaan kaupunkiin on 30 km joten sekään ei ole kaukana ja voisin ajaa tuollaisen matkan, ajallisesti menisi nopeammin kuin Helsingin liepeiltä keskustaan. Eikä maalla äänetöntä ole, ellet ole ihan korpeen muuttamassa.
      On kuitenkin muistettava, että maaseudulla on ihmisten kesken tietty hierarkiansa vielä tänäkin päivänä. Asia josta ei paljoa puhuta.

      • Kaupunkilainen

        Mielenkiintoisen pointin otit esiin, pikkupaikkakuntien hierarkiat. Tärkeämpää vielä kuin kuka tai mikä olet on se, kenelle olet sukua tai ketä tunnet. Pienellä paikkakunnalla tunnetaan vakituiset asukkaat ja heidän historiansa, tiedetään tarkkaan, kenen tyttöjä ja poikia ollaan ja sillä on myös merkitystä. Omalla mökkipaikkakunnallani kunnan tärkeimmät virat ja lautakuntapaikat on miehitetty saman suvun jäsenillä ainakin jos nimestä voi mitään päätellä.

        Tällaiseen seuraan "sisään" pääseminen voi viedä vuosikymmeniä. Voit olla asunut paikkakunnalla 20 vuotta, mutta sinua pidetään edelleen tulokkaana, ellei sinulla ole siellä (vaikutusvaltaista) sukua tai tuttavia korkeassa asemassa.

        Kaupungissa voi paremmin olla rauhassa oma itsensä ja etsiä itseä miellyttävän seuran sieltä, mistä haluaa. Yksinäiseksi voi itsensä tuntea myös vieraalta paikkakunnalta muuttanut maalla, vaikka sosiaalisia suhteita olisi paljonkin - ja maallahan on melkein pakko seurustella naapureiden kanssa, koska heistä on riippuvainen apua tarvitessaan.


      • helmiina
        Kaupunkilainen kirjoitti:

        Mielenkiintoisen pointin otit esiin, pikkupaikkakuntien hierarkiat. Tärkeämpää vielä kuin kuka tai mikä olet on se, kenelle olet sukua tai ketä tunnet. Pienellä paikkakunnalla tunnetaan vakituiset asukkaat ja heidän historiansa, tiedetään tarkkaan, kenen tyttöjä ja poikia ollaan ja sillä on myös merkitystä. Omalla mökkipaikkakunnallani kunnan tärkeimmät virat ja lautakuntapaikat on miehitetty saman suvun jäsenillä ainakin jos nimestä voi mitään päätellä.

        Tällaiseen seuraan "sisään" pääseminen voi viedä vuosikymmeniä. Voit olla asunut paikkakunnalla 20 vuotta, mutta sinua pidetään edelleen tulokkaana, ellei sinulla ole siellä (vaikutusvaltaista) sukua tai tuttavia korkeassa asemassa.

        Kaupungissa voi paremmin olla rauhassa oma itsensä ja etsiä itseä miellyttävän seuran sieltä, mistä haluaa. Yksinäiseksi voi itsensä tuntea myös vieraalta paikkakunnalta muuttanut maalla, vaikka sosiaalisia suhteita olisi paljonkin - ja maallahan on melkein pakko seurustella naapureiden kanssa, koska heistä on riippuvainen apua tarvitessaan.

        ennenkuin muutimme "maalle". Kesän olemme täällä asuneet ja jo nyt koko kylä tuntuu tietävän keitä olemme ja mistä tulemme. Mutta se YSTÄVÄLLISYYS. Meidät on ainakin otettu todella hyvin vastaan, enimmäkseen on toivotettu tervetulleiksi, yhtäkään negatiivista kommenttia en ole vielä kuullut.


    • työmatka 40km

      Asutaan n.40km:n päässä Helsingistä, maalla...sanovat jotkut.Työmatka ei ole ollut ongelma, itseasiassa pääsen täältä jopa nopeammin töihin kuin Helsingissä asuvat kollegat, jotka saapuvat työpaikalle julkisilla kulkuneuvoilla.Itse kuljen junalla.

    • ___öö

      35 km työmätkaa on luksusta. Tämä on tosiasia suuremmalle osalle ihmisiä.. "Maalla" merkitsee eri ihmisille eri asioita. Kannattaa ensiksi tehdä selväksi, mitä itse käsittää maaseudulla asumisella.

      • lyhytmatkahan tuo

        Ei mustakaan tuo työmatka pahalta vaikuta. Miten sen sitte kulkee? Jos ei ole busseja, junia? Oma auto ainoa vaihtoehto. Hyväkuntoinen fillaroisi.


      • Anonyymi
        lyhytmatkahan tuo kirjoitti:

        Ei mustakaan tuo työmatka pahalta vaikuta. Miten sen sitte kulkee? Jos ei ole busseja, junia? Oma auto ainoa vaihtoehto. Hyväkuntoinen fillaroisi.

        Huonokuntoisenkin kannattaisi, kunto kasvaisi kohisten. - Nm. Liike on lääke


    • Maaseudulla on mukavaa ja tilaa harrastaa, jos osaa tehdä jotakin. Sitä myös oppii nauttimaan erilaisista asioista, kuin kaupungissa asuessa.
      Tietysti on ihmisten suhteen erilaisia kaupunkeja ja kaupunginosia, mutta minä en ole maaseudulla kohdannut ihmisiä, joista olisi ollut samallatavoin harmia kuin kaupungeissa.
      Maalla on mukavaa.

    • No muutitteko maalle? Kysymyshän on esitetty jo melkein viisi vuotta sitten, ja nyt se on ongittu esille jälleen! Aiheista pulaa vai?

      • Maalla on mukavaa

        Hyvinhän tämä avaus näyttää tänne mahtuvan. Meille hyvinkin ajankohtainen aihe. Saimme juuri vapaa-ajan asuntomme muutettua ympärivuotiseen käyttöön, eli sieltä sitten ajellaan töihin 70 km suuntaansa.


      • Maalla on mukavaa

        Alle tunti suuntaansa, pääkaupunkiseudulla asuessa meni yleensä yli tunti. Nyt on työmatkat kuin vapaata kun saa autolla körötellä ilman ruuhkia. Käydään töissä 3 päivänä viikossa ja tehdään 12 tunnin työpäiviä.


    • ?

      No, muutitteko te silloin, muinoin, 5 vuotta sitten?????????
      Typerää nostella ikivanhoja ketjuja.
      Tehkää uusi, jos osaatte!!
      Nasse-täti on hyvin, hyvin vihainen.

    • Sehän riippuu ja roikkuu, monesta asiasta, eikä vähiten teistä itsestänne.
      Itse nyt kolme vuotta asuttu maaseudulla 30 vuoden kaupunkiasumisen jälkeen, eikä kaduta pätkääkään maalle muutto. Rakastan maaseudun rauhaa niin, että 40 km työmatka ei tunnu missään.

    • Kannattaa selvittää julkiset kulkuyhteydet, lähin pankkiautomaatti, lähin kauppa ja mahdollinen teollisuusmelu. Sunnuntaisin asuntoesittelyillä ei kuule kaikkia melun aiheuttajia. Naapuripihojen siisteys kertoo jotain asukkaista ja tulevasta asumisviihtyisyydestä. Sotkupihat saattavat viitata yökaudet örisevään remusakkiin.

      Asun maaseutukylässä reilun kolmenkymmenen kilometrin päässä kaupungista. Junia kulkee tunnin välein, ja matka taittuu parissa kymmenessä minutissa kaupunkiin. Asemalle kävellessä tai pyöräillessä saa mukavasti päivittäistä liikuntaa. Helsingissä asuessani työmatkoihin kului bussilla aina yli puoli tuntia suuntaansa.

      Viihtyisin oikeastaan rauhallisemmassa miljöössä, vaikka ihan metsässä. Tai en sentään. Metsissä on hirvikärpäsiä, ja joutuisin kulkemaan kesät sukkahousut päässä. Asuinpaikkani on vanha tiuhaan asuttu mäkitupalaisalue. Vanhimmat käytössä olevat talot ovat kohta 100 vuotta vanhoja. Yhdessä sun toisessa kiinteistössä tehdään remonttia. Sahat soi ja naulapyssyt nakuttaa. Nytkin kuuluu kaivinkoneen ääni ja aamulla kuului piikkauskoneen ääni omasta kellarikerroksesta. Hiljaisempaakin vois olla.

      • Jatkoa vielä. Pitkä pihaanajotien lumityöt voivat olla tuskainen urakka aamulla ennen töihin lähtöä, jos kulkee autolla. Jos kiinteistö ei ole kunnallisen viemäröinnin piirissä, niin jätevesien käsittelyn saattaminen lain vaatimalle tasolle voi tulla kalliiksi. Turhan pienet umpikaivot täyttyvät nopeasti, ja ne vähän haisevatkin.


    • alkkis13

      itse maalaisena nyt 9v. liian tarkka naapuri, ei mitään elikkoa saisi olla ei ystäviä koska kyntäminen ja lehmät ei ole top 100 listalla ei julkisia kulkuneuvoja kauppaan 15km . maalla voi olla mukavaa, mutta vittumainen narisija pilaa sen

    • naapurin eki

      Auvoista näkyy olevan elämä niin stadissa kuin landellakin.

      Tulee jopa mieleen että mistähän se Hannu Karpo juttunsa aiheet sai ja vielä niin monena vuotena ?:)

      • Anonyymi

        Vielä kesämaalainen,syntynny maalla kuitenki.En lähtis etelään jos ei olis pakko.Kaikki puusavotat kaikki niin mukavaa tehdä,puuhailla.Pihalla riittää työtä,jos ei pihal painun mettään sielläkin riittää työtä.Se on vaan ihanaa nyt 10v,Tuota paikkaa rakennellu.Luonto likellä miljoona lintua,ilves,susi.Pihalla peurat,kaunis näky.Karhukin mennyt ohi joku talvi.Mahdutaan kaikki samaan reviiriin.Aivan huikeeta..en vaihtas mölinään,ja liikennekaaokseen.Hermostuttaa semmonen häirintä.Naapurimelu,ei kiitos.


    • Anonyymi

      sellainen asia kannattaa ottaa huomioon hoitaako ko. kunnan sairaanhoitopiiri jos sairastuu.on sellaisia sairaanhoitopiirjä missä homma ei toimi.ainakin etelä-karjalassa päin.ikää tulee ja saattaa sairastua.muutto pois myös hankalaa kun ostajat puuttuu.niin akuan kun terveyttä riittää pärjää.

    • Anonyymi

      Muuta Romaniaan.

    • Anonyymi

      Pieksämäen esikaupunkiin muutat vai ? 35 km:n päähän "kaupungista"....

    • Anonyymi

      Maalla on mukavaa , ei tarvitse edes töihin lähteä jos ei saa tieltään itse aurattua puolen metrin tuiskulumikerrosta kun auraajaa ei kuulu eikä näy , viemäri on tukossa ja sakokaivo täynnä viemärin alapäässä ja viemärit ja vessanpönttö tulvivat lattialle ja kaiken lisäksi vesijohto vuotaa keittiössä lattian alle eikä putkimies ennätä ennakolta sovituilta urakoiltaan pikkukylälle lähteä eikä sakokaivon tyhjentäjää löydy sillä hetkellä mistään , siitäkin saat itse mättää vessajätteet ja likavedet ulos pitkään puukeppiin sidotulla vanhalla painavalla sinkkiämpärillä ja kantaa ne toisella ämpärillä jonnekin minne niitä ei saa laittaa ympäristörikoksen välttämiseksi . Uunin savut tulevat sisälle kun savupiippu on noesta tukossa kun nuohooja on pudonnut katolta ja katkaissut jalkansa eikä ole nuohonnut ja uutta nuohoojaa ole tilalle löytynyt . Rannalla on vesi noussut ja vienyt veneen järven toiselle puolelle ja airot ja mela on kadonnut tuuliajolla eri osoitteeseen ja katiskat ja verkot ovat kuolleita liiskaisia haisevia kaloja täynnä . Jänikset , myyrät ja kauriit ovat jyrsineet kaikki pihaistutukset , hedelmäpuut ja puutarhan pilalle . Myrsky on käynyt ja kaatanut pihapuun talon päälle ja vienyt osan kattoa eikä kukaan pääse apuun ja sähkökin on poikki jo viidettä päivää ja autokin on katosta lytyssä kaatuvan puun latvan lyötyä sitä , eikä siinä kaikki tiekin on tukossa kaatuneitten puitten takia . Rakas lemmikkikoira on löytänyt kuukausia mädäntyneen kissanraadon ja syönyt siitä parhaat palat ja oksentaa , vääntelehtii ja uikuttaa ja autollahan ei pääse eläinlääkäriin kun tie on kaatuneita puita täynnä . Maalla tapahtuu paljon muitakin onnettomuuksia joista täytyy selviytyä oman perheen voimin tai veläkin useammin yksin eikä edes vakuutus korvaa niin uskomattomia tapahtumia .

    • Anonyymi

      Nälkiintyneitä susia kiertelee pihapiirissä ja syövät kaikkea tippuneista omenista alkaen tinttien ruokintarasvapalloihin asti . Kauniita ovat tietenkin katsella .

    • Anonyymi

      Mitä hankalaa on 35 km:ssä, jos on oma auto, jolla kulkee? - Nm. Julkisilla voi olla

    • Anonyymi

      Tie voi olla ajoittain osittain ajokelvoton tai peräti ajokelvoton ja yksitystie niin täysin lumen pettämä että ainoastaan traktori pääsee siitä läpi ja keväisin se saattaa olla kosteus- ja routa-vaurioitten takia niin pahasti sortunut ettei siitä pääse läpi ennenkuin saa tilaamansa sepelikuorman ja se on levitetty sortuman täytteeksi . Auto hakkautuu kuopissa ja hiekka pilaa helman maalipinnan , hulluna ajavien vastaantulijoitten takaa sataa kiviä tuulilasiin . Voi varautua vaihtamaan auton useammin niissä oloissa vaikkei rahaa siihen olisikaan .

    • Anonyymi

      Ja asunnon lämmitys , siitä vastaat itse , tee polttopuut metsurihommina moottorisahan ja traktorin avulla josta työtunteja kertyy parhaallekin paljon tai luota sähkön saantiin joka ei ole aina varmaa käytitpä sitten suoraa sähkölämmitystä tai maalämpöä tai öljykeskuslämmitystä jonka kiertovesipumput eivät toimi ilman sähköä . Maalämmön ja keskuslämmityksen saat toimimaan hyvällä oikeaa sähkön vaihtovirtapulssimuotoa tuottavalla aggrekaatilla kunhan polttoainetta riittää . Traktorille saat ostaa tankkausta varten riittävän suuren varastopolttoainesäiliön sillä moottoripolttoöljyä ei toimiteta pieninä erinä , 1500 litraa voi vielä toistaiseksi saada tilattua etäiseenkin sijaintiin useimmissa kunnissa . Ja jos sairastut olet liemessä korviisi asti sillä maalla täytyy vastata asumisestaan , ruoastaan ,tiestään ja lemmikkieläimistään silloinkin itse ja vain itse , et voi luottaa naapuriapuun tai ostopalveluihin .

    • Anonyymi

      Ilman muuta pienempi paikkakunta. Esim. pääkaupunkiseudun ihmispaljous ja vilinä ahdistaa. Muutaman kerran vuodessa siellä joutuu pakon vuoksi käymään ja aina on yhtä ihana päästä sieltä pois.

    • Anonyymi

      Paikka ja paikkakunta kannattaa valita huolella , yhteydet ja palvelut tarkastellen ja katsoa hyvät /huonot naapuritkin ja myös mahdolliset muut tiekunnan tieosakkaat ennen päätöstä ja laatia lista sijainnin virheistä ja miinuksista ensin kun ne jäävät helposti taka-alalle . Perintönä tuleva paikka voi olla pirullinen kun mukana tulee vuosikymmenten tai jopa vuosisatojen sukuvihat ja kummalliset omistuskiistat myös perintönä . Mahdolliset lainhuudotkaan eivät takaa niin perijöiltä kuin ostajiltakaan etteikö joku yrittäisi kiistää vesijätöksi väittämänsä ranta-alueen omistusta vuosikymmenten tai yli sadan vuoden takaisilla epäselvillä perusteilla ja vuosittain muutama siinä onnistuukin vaikka asia jääkin epäselväksi historian hämäryyden takia kun vanhat arkistot eivät ole täydellisiä ja usein siinä tapauksessa voi epäillä virheellistä maamittarin tai maaoikeuden päätöstä .

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      233
      1800
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1403
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1085
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      940
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      811
    Aihe