TDI 1,9 kone laukesi (ketju tuossa alempana aiheesta, otsikolla "TDI 1,9 koneen tuhoaminen"), kun kampiakselin pultti aukesi. K.o. autolle on tehty moottoriremontti alta puoli vuotta sitten, ja remontti sisälsi uudet mm. männärenkaat, kampiakselin laakerit, hoonauksen ja nokkaremmin vaihdon. Tämä kaikki pystytään kuulemma - remontin tekijän mukaan - tekemään ilman, että kyseistä ruuvia avataan. Kysymys kuuluu, pystyykö ja jos pystyy, onko se tavanomaista.
Minä tässä tietysti mietin, onko remontin tekijä vastuussa pultin aukeamisesta, vai meneekö omaan piikkiin kansiremontti.
Ja ohjeena annettakoon 1,9 TDI miehille, että jos auto alkaa savuttaa ja käynnistyä huonosti, tarkistakaa pultti. Tämä on ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika näissä koneissa, ja kannattaa tarkistaa ajoissa, niin voi säästä vaivaa ja n. 1k€ rahaa.
Moottoriremontti ja kampiakselin pultti
15
5284
Vastaukset
- 1.9tdi
tulipa kuultua ensimmäinen tälläinen tapaus.
En kyllä alkaisi mistään tyyppivioista puhumaan, koska tuo kone on yki luotettavimmista vehkeistä ja sillä ajetaan samoja kilometrejä, kuin mersuilla ennen vanhaan.- TDI 1,9
En tunne itse konetta niin hyvin, että voisin tosiaan tyyppiviasta puhua, mutta kyllä pari tapausta tuli ihan tuttavapiiristä, että on löystynyt tämä kampiakselin päässä oleva pultti, siis siinä hihnapyörän yhteydessä oleva. Näissä tapauksissa vaan oli keritty kiristämään tämä pultti, ennen kuin mitään pahempaa pääsi sattumaan.
Konetyyppihän on loistava, ollut aikaansa edellä kovastikin vuonna 93.
- on virhe
Mikä mahtaa olla "kampiakselin pultti"
Onko se kampiakselin päässä olevan hihnapyörän pultti?
Jos on niin ei tuota nokkahihnaa kyllä pysty vaihtamaan tuota pulttia irroittamatta.
Samantien yhteys kuluttaja-asiamieheen.- TDI 1,9
Nimenomaan se kampiakselin päässä oleva hihnapyörän pultti.
Korjaamolla oltiin hieman hermostuneita kyselyistä, ja rempan tekijä sanoi, että ei ole koskenut hihnapyörän pulttiin. Sanoipa vielä, että jos olisi ollut kyseessä 2.5 TDI, niin siinä tapauksessa hihnapyörä olisi pitänyt vaihtaa nokkahihnan vaihdon yhteydessä. Selvittelen asiaa.
Tietääkö muuten joku, että pitääkö 1,9 TDI (-vm 93 ) koneessa hihnan vaihdon yhteydessä vaihtaa tämä hihnapyöräkin? - audisti...
TDI 1,9 kirjoitti:
Nimenomaan se kampiakselin päässä oleva hihnapyörän pultti.
Korjaamolla oltiin hieman hermostuneita kyselyistä, ja rempan tekijä sanoi, että ei ole koskenut hihnapyörän pulttiin. Sanoipa vielä, että jos olisi ollut kyseessä 2.5 TDI, niin siinä tapauksessa hihnapyörä olisi pitänyt vaihtaa nokkahihnan vaihdon yhteydessä. Selvittelen asiaa.
Tietääkö muuten joku, että pitääkö 1,9 TDI (-vm 93 ) koneessa hihnan vaihdon yhteydessä vaihtaa tämä hihnapyöräkin?tuo kampiakselin päässä oleva hihnapyörän pultti on avattava hihnan vaihdon yhteydessä, joten väitteet siitä ettei olisi avattu voit jättää omaan arvoonsa. Ilmeisesti vain yritetään selitellä, jotta päästäisiin korvausvelvollisuudesta kuin koira veräjästä. Kampiakselin päässä olevaa hihnapyörää ei tarvitse hihnan vaihdon yhteydessä uusia missään autossa ainakaan joka hihnan vaihdon yhteydessä. Tosin noita hihnapyöriä on mennyt palasiksi (myös allekirjoittaneen autosta jolla aj. 330000 kun särkyi). Hihnapyörässä on metallinen keskusta ja ulkokehä, jotka on yhdistetty toisiinsa vulkanisoidulla kumella ja se toimii värinän vaimentimena. Ajan saatossa kumi kovoo ja alkaa tulla säröjä ja jossain vaihteessa särkyy useimmiten katsastuksessa pakokaasu päästön mittauksessa jossa konetta huudatetaan jolloin keskipako voima tekee tehtävänsä. Edellisissä vastauksissa olevasta kehotuksesta ottaa yhteyttä kuluttaja asiamieheen olen samaa mieltä. Yritä toki sopia korjaamon kanssa ensin, mutta jos ei onnistu niin sitten vaikeamman kautta, mutta kyllä remontti menee ilman muuta liikkeen piikkiin. Liikkeille hyvin tyypillistä, että asiaa kierretään viimeisen asti, että saataisiin asiakas maksavaksi osapuoleksi. Älä anna periksi! Lycka till...
- TDI 1,9
audisti... kirjoitti:
tuo kampiakselin päässä oleva hihnapyörän pultti on avattava hihnan vaihdon yhteydessä, joten väitteet siitä ettei olisi avattu voit jättää omaan arvoonsa. Ilmeisesti vain yritetään selitellä, jotta päästäisiin korvausvelvollisuudesta kuin koira veräjästä. Kampiakselin päässä olevaa hihnapyörää ei tarvitse hihnan vaihdon yhteydessä uusia missään autossa ainakaan joka hihnan vaihdon yhteydessä. Tosin noita hihnapyöriä on mennyt palasiksi (myös allekirjoittaneen autosta jolla aj. 330000 kun särkyi). Hihnapyörässä on metallinen keskusta ja ulkokehä, jotka on yhdistetty toisiinsa vulkanisoidulla kumella ja se toimii värinän vaimentimena. Ajan saatossa kumi kovoo ja alkaa tulla säröjä ja jossain vaihteessa särkyy useimmiten katsastuksessa pakokaasu päästön mittauksessa jossa konetta huudatetaan jolloin keskipako voima tekee tehtävänsä. Edellisissä vastauksissa olevasta kehotuksesta ottaa yhteyttä kuluttaja asiamieheen olen samaa mieltä. Yritä toki sopia korjaamon kanssa ensin, mutta jos ei onnistu niin sitten vaikeamman kautta, mutta kyllä remontti menee ilman muuta liikkeen piikkiin. Liikkeille hyvin tyypillistä, että asiaa kierretään viimeisen asti, että saataisiin asiakas maksavaksi osapuoleksi. Älä anna periksi! Lycka till...
Kiitos vastauksesta,joka tuntuu olevan asiantunteva. Tuossa toisessa ketjussa kuitenkin joku on toista mieltä, eli hihnapyörän puolttia ei hänen mielestään tarvitse avata.
Aion kysellä asiaa merkkiliikkeestä, mutta asiantuntevia kommentteja otetaan mielellään vsataan. Mainittakoon nyt vielä, että autoon on tehty iso remontti, eli se on hoonattu, männänrenkaat vaihdettu, ja kampiakselin laakeritkin on vaihdettu. Näin maallikkona tulee mieleen, että eiköhän se hihnapyöräkin ole ollut irti.
Rempan tekijä sanoi, että nämä pystytään tekemään ilman tämän hihnapyörän pultin avaamista.
Kiitos kannustuksesta, ilmoittelen kyllä, miten asia etenee. - pultti
TDI 1,9 kirjoitti:
Nimenomaan se kampiakselin päässä oleva hihnapyörän pultti.
Korjaamolla oltiin hieman hermostuneita kyselyistä, ja rempan tekijä sanoi, että ei ole koskenut hihnapyörän pulttiin. Sanoipa vielä, että jos olisi ollut kyseessä 2.5 TDI, niin siinä tapauksessa hihnapyörä olisi pitänyt vaihtaa nokkahihnan vaihdon yhteydessä. Selvittelen asiaa.
Tietääkö muuten joku, että pitääkö 1,9 TDI (-vm 93 ) koneessa hihnan vaihdon yhteydessä vaihtaa tämä hihnapyöräkin?Hyvinkin pitää paikkansa, että kampiakselin päässä olevaan pulttiin ei ole tarvinnut koskea hihnan vaihdon yhteydessä. Tosin huolto-ohje määrää vaihdettavaksi kyseisen pultin hihnan vaihdon yhteydessä.
Se pultti pitää paikallaan ainoastaan hammashihnan ratasta. Apulaitteiden hihnapyörä on kiinni em. rattaassa neljällä M8 kuusiokolo tai Torx-ruuvilla, ei sillä pultilla.
Hihnapyörän vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. - ihmettelenvaan
pultti kirjoitti:
Hyvinkin pitää paikkansa, että kampiakselin päässä olevaan pulttiin ei ole tarvinnut koskea hihnan vaihdon yhteydessä. Tosin huolto-ohje määrää vaihdettavaksi kyseisen pultin hihnan vaihdon yhteydessä.
Se pultti pitää paikallaan ainoastaan hammashihnan ratasta. Apulaitteiden hihnapyörä on kiinni em. rattaassa neljällä M8 kuusiokolo tai Torx-ruuvilla, ei sillä pultilla.
Hihnapyörän vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan.Niin mutta puoli vuotta sittenhän tuosta oli vaihtettu myös kampiakselin laakerit, joten kait pultti on avattu silloin?
- pultti
ihmettelenvaan kirjoitti:
Niin mutta puoli vuotta sittenhän tuosta oli vaihtettu myös kampiakselin laakerit, joten kait pultti on avattu silloin?
Ilman muuta.
Akselin stefan vaihtaminen vaatii myös pultin ja rattaan irrottamisen. - TDI 1,9
pultti kirjoitti:
Ilman muuta.
Akselin stefan vaihtaminen vaatii myös pultin ja rattaan irrottamisen.Kiitoksia vinkeistä tähän ketjuun vastanneille. Näyttäisi siltä, että korjaamo tosiaan on tehnyt virheen, vaan sitä nyt ei vielä ole myönnetty. Ajan asiaa, toivottavasti sopuratkaisu löytyy. Jos ei löydy, pitää viranomaisilta kysellä apuja. Ilmoittelen tänne, mihin ratkaisuun päästään.
- TDI 1,9
pultti kirjoitti:
Hyvinkin pitää paikkansa, että kampiakselin päässä olevaan pulttiin ei ole tarvinnut koskea hihnan vaihdon yhteydessä. Tosin huolto-ohje määrää vaihdettavaksi kyseisen pultin hihnan vaihdon yhteydessä.
Se pultti pitää paikallaan ainoastaan hammashihnan ratasta. Apulaitteiden hihnapyörä on kiinni em. rattaassa neljällä M8 kuusiokolo tai Torx-ruuvilla, ei sillä pultilla.
Hihnapyörän vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan.Mistähän tuon huolto-ohjeen voisi varmistaa? Nimittäin minulle sanottiin, että pulttia ei tarvitse vaihtaa.
- tässäpä
TDI 1,9 kirjoitti:
Mistähän tuon huolto-ohjeen voisi varmistaa? Nimittäin minulle sanottiin, että pulttia ei tarvitse vaihtaa.
Siis jos kampiakselin laakerit on vaihdettu, niin kyllä se pulttikin on silloin irrotettu. Ja sama vanha pultti laitettu takaisin. Silloinhan sitä ei ole vaihdettu, mutta irrotettu. Ja kyllä ne vastuussa siitä on, että se pultti puoli vuotta kiinni pysyy?
- Anonyymi
audisti... kirjoitti:
tuo kampiakselin päässä oleva hihnapyörän pultti on avattava hihnan vaihdon yhteydessä, joten väitteet siitä ettei olisi avattu voit jättää omaan arvoonsa. Ilmeisesti vain yritetään selitellä, jotta päästäisiin korvausvelvollisuudesta kuin koira veräjästä. Kampiakselin päässä olevaa hihnapyörää ei tarvitse hihnan vaihdon yhteydessä uusia missään autossa ainakaan joka hihnan vaihdon yhteydessä. Tosin noita hihnapyöriä on mennyt palasiksi (myös allekirjoittaneen autosta jolla aj. 330000 kun särkyi). Hihnapyörässä on metallinen keskusta ja ulkokehä, jotka on yhdistetty toisiinsa vulkanisoidulla kumella ja se toimii värinän vaimentimena. Ajan saatossa kumi kovoo ja alkaa tulla säröjä ja jossain vaihteessa särkyy useimmiten katsastuksessa pakokaasu päästön mittauksessa jossa konetta huudatetaan jolloin keskipako voima tekee tehtävänsä. Edellisissä vastauksissa olevasta kehotuksesta ottaa yhteyttä kuluttaja asiamieheen olen samaa mieltä. Yritä toki sopia korjaamon kanssa ensin, mutta jos ei onnistu niin sitten vaikeamman kautta, mutta kyllä remontti menee ilman muuta liikkeen piikkiin. Liikkeille hyvin tyypillistä, että asiaa kierretään viimeisen asti, että saataisiin asiakas maksavaksi osapuoleksi. Älä anna periksi! Lycka till...
Keskipulttia ei todellakaan avata hihnaa vaihtaessa, hihnapyörä on kiinni 4 pienellä pultilla, olen vaihtanut satoja jakopäitä.
- Anonyymi
Jos pultti avataan, niin se kuuluu vaihtaa uuteen pulttiin. Pultilla on taipumusta venyä, niin tiukkaan se laitetaan.
- Anonyymi
Kannattaa ostaa oikee auto eikä leikkiä noiden munanjatkeiden kans.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
voitaisiinko unohtaa se sotku?
Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****604335- 852882
- 892151
Milloin nainen saan sinut?
Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e111482Ovatko persut tehneet jo päätöksen ulkopolitiikastaan?
Persujen olisi hallituspuolueena syytä tehdä jo päätöksiä siitä, aikovatko he olla pro-Ukraina vai pro-Trump eli pro-Put1781354Jee! Palsta toimii jälleen!
Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.231276Haluan että tiedät tämän
Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk841224- 261109
A, teksteistäni löydät itsesi
jos luet tarkkaan. Vain epäsuorasti voin tunteeni myöntää, en halua minkään rikki menevän. Kaipaan sinua ja odotan näkem171099- 121099