Perässä roikkuminen

turvallista

Mulla oli työkaveri, joka väitti että on turvallista ajaa ihan lähellä edellä ajavaa. Jos ajat sen perään, kun se törmää johonkin, niin törmäys ei ole niin paha kuin jos ajaisit kauempana. Oliko tyhmä?

19

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on että

      se edellä ajava auto toimii hyvänä iskuvaimentimena. Edessä ajavan kannalta vain on ikävää että siihen kohdistuva törmäysvoima on kaksinkertainen tavalliseen törmäyksen verrattuna (jos autot likimain samanpainoisia). Edessä ajavaa siinä siis olet tapattamassa.

      Todellisuudessa törmäys tuskin kuitenkaan tapahtuu siististi "jonossa" vaan toinen tai kumpikin kääntyvät enemmän tai vähemmän sivuttain.

    • vielä..

      Edellä ajava auto rikkoo ilmamassan ja aiheuttaa jopa imun, sen perässä on taloudellista ajaa.
      Tuon huomasin, kun omistin alitehoisen moottoripyörän, rekanperässä se kulki 100 ja ilman rekkaa 80.

      Moottoripyörällä en haluaisi törmätä rekkaan, edes takaapäin, enkä moottoripyörää ole omistanut 30 vuoteen.

      Tuohon perässäroikkumiseen.
      Mitä lähenpänä edelläajavaa roikut, sitä varmememmin törmäät siihen ja ihkavarmasti olet se peräremontin maksumies.

    • minä.,.,

      Kyllä minä olen työkaverisi kanssa samaa mieltä. On paljon turvallisempaa ajaa kolari, kuin väistää/jarruttamalla pysähtyä ennen törmäystä.

      • ja luulenkin

        Jos se kolari on ajettava ,eikä jarruttamiset ja väistämiset kiinnosta ,niin kaikki riippuu siitä mihin se edellä ajaava törmää.

        Jos se törmää seinään ,niin on ihan sama miltä etäisyydeltä se seuraava siihen jarruttamatta törmää.

        Jos se törmää johonkin sellaiseen esteeseen,että sen eteenpäin vievä liike vielä jatkuu,niin siihen kannattaa törmätä mahdollisimman läheltä,jolloin nopeusero on mahdollisimman pieni,ja nämä kaikki kolme hidastuvat sitten samassa limpissä.


    • Hassu autoilija

      Kerro kaverillesi että siellä jalkatilassa on jarrupoljin. Sitä kun painaa, niin vauhti hidastuu ja lopulta pysähtyy ilman kolariakin. Jos nimittäin on tarpeeksi välimatkaa edellä ajavaan.

    • kyllä

      harvinaisen tyhmä.

    • Vanha ukko

      En oikein näe hyvin miten tie menee ja onko siellä esteitä. Kun roikun toisen perävaloissa, niin on erittäin todennäköistä, että toinen näkee paremmin ohjata, ja minä ajelen turvallisesti perässä.

      • nuori ja vetree

        et kai ole tosissasi? Toivottavasti se lääkäri ottaa pian sulta kortin pois.


    • Ohittaja

      On se perässä roikkuminen pirullista, jos ei aiokkaan ohittaa, koska silloin yleensä tekee takaa tulevien ohitusyritykset mahdottomiksi.

      Jos ei aio ohittaa, tai ei uskalla ohittaa niin on fiksumpaa jättää takaa tuleville tilaa ja aikaa. Näin liikenne sujuu paremmin ja turvallisemmin. Ohittaminen sinällään ei ole vaarallista, mutta jos sitä tarpeettomasti hankaloitetaan, niin siitä tulee sellaista viimeistään psykologisista syistä.

      Liikennesääntöjen ja -ohjeiden orjallinen noudattaminen on kuitenkin vain hurskas toive. Liikenteessä kannattaa aina huomioida reaalinen todellisuus, ihmismielen koukerot mukaanluettuina.

      Kaikki eivät kuitenkaan noudata nopeusrajoituksia tai ohituskieltoja yms. Joillakin ihmisillä on oikeasti kiire jonnekin jopa heistä itsestään riippumattomista syistä.

      Itse en halua ajaa esim. pakettiauton perässä, koska en näe mitä edessä tapahtuu. Mieluummin suoritan ohituksen, jotta näen taas eteeni kunnolla. Ohitukseni teen kuitenkin aina huolella ja mahdollisimman turvallisesti.

      • airfoiljokaeikirj

        "Jos ei aio ohittaa, tai ei uskalla ohittaa niin on fiksumpaa jättää takaa tuleville tilaa ja aikaa. Näin liikenne sujuu paremmin ja turvallisemmin. Ohittaminen sinällään ei ole vaarallista, mutta jos sitä tarpeettomasti hankaloitetaan, niin siitä tulee sellaista viimeistään psykologisista syistä."
        Tämä ei ole tiellä jossa on ohituskaista hyvä neuvo.
        Liian pitkä väli sallii vain yhden auton ohituksen. Seuraavan ohi ei ennätä kuin nostamalla nopeutta tolkuttomasti.


    • Törmör

      Miten voi olla turvallista törmätä läheltä tai vaarallista törmätä kaukaa?
      Jos törmää niin ei ole välimatkaa.

      • luulisin

        Ajatellaampa tilannetta Autot A,B ja C ajavat peräkkäin tiellä suurinpiirtein samalla nopeudella. B ajaa jostain syystä A:n perään,jolloin autot jatkavat yhdessä matkaa ja jonkin ajan kuluttua pysähtyvät.
        Jos nyt auto C ajaa kaukana takana ,ja hänen on siis pakko väistämättä ja jarruttamatta ajaa kolari,niin autot A ja B ehtivät pysähtyä ennen törmäystä ja C ajaa pysähtyneeseen esteeseen ja kolari on aika kova.
        Jos se C ajaa B:n puskurissa ,niin autot A ja B ovat vielä eteenpäin vievässä liikkeessä ,ja se pakosti ajettava kolari on huomattavasti köykäisempi.


      • fefwfweew

        Tyhmää roikkua takapuskurissa.


      • fefwfweew kirjoitti:

        Tyhmää roikkua takapuskurissa.

        Tässä tapauksessa tyhmyydestä myös sakotetaan, sillä liian lähellä edelläajavaa pysytteleminen on laitonta.


      • tyhmää-ja-tyhmää

        Liikenne on nykyään niin hektistä että kaikenlainen muun liikenteen, risteysten, ohittajien, hidastelijoiden, liikennemerkkien, rajoitusten, opasteiden, sään ym.ym jatkuva huolellinen tarkkailu vie lähes kaiken huomiokyvyn ja tekee matkanteosta rasittavaa.
        Kaikki nämä ja peltipoliisien kamerakuvatkin välttää ajamalla edellä olevan lähellä, voi hyvällä mielin ja turvallisemmin keskittyä muihin aktiviteetteihin ja ekologinen omatuntokin paranee kun säästää polttoainetta ja vähentää ruuhkien syntymistä.
        Ainoa haitta on tietysti poliisien tyly asenne, mutta meneehän ne sakot hyvään tarpeeseen, valtio kun kerää omansa kuitenkin tavalla tai toisella.


      • tyhmää-ja-tyhmää kirjoitti:

        Liikenne on nykyään niin hektistä että kaikenlainen muun liikenteen, risteysten, ohittajien, hidastelijoiden, liikennemerkkien, rajoitusten, opasteiden, sään ym.ym jatkuva huolellinen tarkkailu vie lähes kaiken huomiokyvyn ja tekee matkanteosta rasittavaa.
        Kaikki nämä ja peltipoliisien kamerakuvatkin välttää ajamalla edellä olevan lähellä, voi hyvällä mielin ja turvallisemmin keskittyä muihin aktiviteetteihin ja ekologinen omatuntokin paranee kun säästää polttoainetta ja vähentää ruuhkien syntymistä.
        Ainoa haitta on tietysti poliisien tyly asenne, mutta meneehän ne sakot hyvään tarpeeseen, valtio kun kerää omansa kuitenkin tavalla tai toisella.

        Pitämällä riittävän turvavälin ehtii ja pystyy keskittymään niihin liikenteen muihin riskitekijöihin ja huomiota vaativiin seikkoihin.


      • Asutko_Lapissa
        Kollimaattori kirjoitti:

        Pitämällä riittävän turvavälin ehtii ja pystyy keskittymään niihin liikenteen muihin riskitekijöihin ja huomiota vaativiin seikkoihin.

        Kuinka pitkiä turvavälejä voi pitää vaikkapa Tuusulantiellä jossa kulkee 7000 autoa tunnissa kahta kaistaa ja vielä viisaampi neuvo olisi kuinka siihen sekaan saadaan rampeista muutama sata aina lisää jollain ihme vetoketju-taikakeinolla kun joukossa on aikamäärä vähän sedania pitempiä raskaita kuljetusammattilaisia.
        Käytäntö on karu, jos jätät edellisen perään auton mentävän välin niin siihen menee auto välittömästi, kertoipa nämä "liikenteen Riihelät" mitä hyvänsä.


    • Autoilija_

      Minä älöän homoautoja, jotka pyrkivät minun autoni pakoputkeen. Kuski on takuulla samaa sorttia. Kerran ajattelin heittää kattoluukusta kilon vasaran, että etäisyyttä tulisi.

      • HanaaKerpele

        Tunsin kaverin, jolla oli tarkoitusta varten keskisormea näyttävä valotaulu takaikkunalla. Siihen sai sähköt etupaneelissa olevasta kytkimestä. Eräänlainen lisäjarruvalo siis.

        Kannatti kuulemma katsoa että perään liimaantuneen auton kuskilla olisi mahdollisuus ohitukseen heti sen keskarimerkin päälle kytkemisen jälkeen. Ne eivät yleensä enää tuossa vaiheessa vaivautuneet tarkkailemaan liikennettä vaan lähtivät sokkona kaahaamaan...

        Itsekin olen miettinyt että pitäisikö tuollaista auton takaikkunan kautta viestiä lähettävää systeemiä kokeilla vai aiheuttaako se liian suuren roa.d-rag.e riskin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe