Autotallin lämmitystapoja

Arttush

Noin 70 m2 tuleva lämmin autotalli, josta varastotilaa n. 20 m2.

Minkälaisia lämmitysmuotoja olette käyttäneet tai käyttäisitte? Lattialämmitystä en aikonut asennella...

48

7489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joppehoppe

      Ilppi havaittu hyväksi. Daikin taitaa olla kuningas siinä.

      • kindai

        Toimii ilmeisesti tukilämmitysmuotona silloin kun lämpöjä pidetään 20 asteen tuntumassa?


      • marala
        kindai kirjoitti:

        Toimii ilmeisesti tukilämmitysmuotona silloin kun lämpöjä pidetään 20 asteen tuntumassa?

        Kyllä sillä 70m2 tallia lämpiää ILPolla kohtuupakkasillakin, lämmitintä avuksi niinä harvoina vuoden päivinä kun tarvitsee. Tuo pumpun soveltuvuus omaan tarpeeseen ja pienin mahdollinen lämpö vaihtelee merkeittäin/malleittain, kannattaa mennä lueskelemaan www.lampopumput.info/foorumi.
        Itselläni on ollut kuukauden päivät tallissa Panasonicin halpis-invertteri PE9 minimipyynnöllä 16 astetta. Tähän mennessä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa.


      • Kindai
        marala kirjoitti:

        Kyllä sillä 70m2 tallia lämpiää ILPolla kohtuupakkasillakin, lämmitintä avuksi niinä harvoina vuoden päivinä kun tarvitsee. Tuo pumpun soveltuvuus omaan tarpeeseen ja pienin mahdollinen lämpö vaihtelee merkeittäin/malleittain, kannattaa mennä lueskelemaan www.lampopumput.info/foorumi.
        Itselläni on ollut kuukauden päivät tallissa Panasonicin halpis-invertteri PE9 minimipyynnöllä 16 astetta. Tähän mennessä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa.

        Olen vain lukenut ja kuullut että vasta jos pitää tallin lämpimänä peruslämmöllä ja lämmöt suht korekalla saa ilpistä hyödyt irti. Ei siis soveltuisi päälämmönlähteeksi. Pakkaset on kuitenkin niitä jolloin lämmitystä eniten tarvitaan. Olen erittäin mielelläni väärässä uskossa koska itsekin olen ajatellut ilppiä.


      • Asijakas

        Keväällä on tietääkseni tulossa ilmalämpöpumppuja, joissa on ylläpitolämpö asetettavissa kymmeneen asteeseen.

        Sopisi autotalliin hyvin.


      • marala
        Kindai kirjoitti:

        Olen vain lukenut ja kuullut että vasta jos pitää tallin lämpimänä peruslämmöllä ja lämmöt suht korekalla saa ilpistä hyödyt irti. Ei siis soveltuisi päälämmönlähteeksi. Pakkaset on kuitenkin niitä jolloin lämmitystä eniten tarvitaan. Olen erittäin mielelläni väärässä uskossa koska itsekin olen ajatellut ilppiä.

        Riippuu pumpun merkistä/mallista. Jotkut tarvitsevat korkean sisälämpötilan, jotta sulatus toimisi kunnolla. Toisissa toimii 10 asteen peruslämmöllä.
        Hyötysuhde huononee pakkasten myötä, mutta yllättävän kovilla pakkasilla ihmiset ovat riittävät tehot repineet. Kannattaa käydä lukemassa juttuja www.lampopumput.info/foorumi, siellä kirjoittelee ihmisiä, jotka ihan oikeasti tietävät asiasta jotain.
        Kun pakkaset nousevat pumpulleni liian koviksi laitan irtopatterin tai pari avuksi. Täällä länsirannikolla niitä ei liikoja vuodessa ole.


      • marala
        Asijakas kirjoitti:

        Keväällä on tietääkseni tulossa ilmalämpöpumppuja, joissa on ylläpitolämpö asetettavissa kymmeneen asteeseen.

        Sopisi autotalliin hyvin.

        Nytkin ainakin IVT:ssä on peruslämpö, taisi olla muitakin. Lisää merkkejä ilmeisesti tosin keväällä tulossa.


      • Asijakas
        marala kirjoitti:

        Nytkin ainakin IVT:ssä on peruslämpö, taisi olla muitakin. Lisää merkkejä ilmeisesti tosin keväällä tulossa.

        Se merkki ei vaan toimi ja on rahastusta -> ei maksa itseään koskaan takaisin.

        Kts. TM Rak.maailman testi -> testihäviäjä ja kallein, takuu ei pelaa.


      • Asijakas
        marala kirjoitti:

        Nytkin ainakin IVT:ssä on peruslämpö, taisi olla muitakin. Lisää merkkejä ilmeisesti tosin keväällä tulossa.

        Piti vielä lisätä, ettei todellakaan ole 10 peruslämpöä.


      • marala
        Asijakas kirjoitti:

        Se merkki ei vaan toimi ja on rahastusta -> ei maksa itseään koskaan takaisin.

        Kts. TM Rak.maailman testi -> testihäviäjä ja kallein, takuu ei pelaa.

        Aika moni kyllä väittää laitteensa toimivan kohtalaisen hyvinkin ;-)
        Laite on kallis, se pitää paikkansa. Maksaako se itseään takaisin on kysymys, joka jokaisen täytyy itse miettiä. Useimmiten kuitenkin tilanteessa jossa sillä yritetään säästää talon sähkönkulutusta, tässähän ei ole siitä kysymys. Verrattuna mihin?
        RM:n testistä ollaan montaa mieltä. Aika monesti sitä mieltä, etteivät RAMK:n testaajat ole koskaan lämpöpumppua nähneetkään.
        Oleko lukenut mitä, ja ennenkaikkea miten testattiin? Sähkönsäästölaskelmassa taas mennään loogisestikin aika harakoille. Minulle tämä on kohtalaisen yhdentekevää, koska tallissa pöhisee Panasonicin halpis-invertteri PE9, mutta siihen testiin ei kyllä hirveästi kannata vedota. Vaikket uskoisikaan, niin vertaa niitä tuloksia kuitenkin vaikka VTT:n testeihin.


      • marala
        Asijakas kirjoitti:

        Piti vielä lisätä, ettei todellakaan ole 10 peruslämpöä.

        Jos sinua haittaa 10 kutsuminen peruslämmöksi, voin käyttää ylläpitolämpöäkin. Vai onko jokin kolmas nimi sinulle mieluisampi?


      • Asijakas
        marala kirjoitti:

        Aika moni kyllä väittää laitteensa toimivan kohtalaisen hyvinkin ;-)
        Laite on kallis, se pitää paikkansa. Maksaako se itseään takaisin on kysymys, joka jokaisen täytyy itse miettiä. Useimmiten kuitenkin tilanteessa jossa sillä yritetään säästää talon sähkönkulutusta, tässähän ei ole siitä kysymys. Verrattuna mihin?
        RM:n testistä ollaan montaa mieltä. Aika monesti sitä mieltä, etteivät RAMK:n testaajat ole koskaan lämpöpumppua nähneetkään.
        Oleko lukenut mitä, ja ennenkaikkea miten testattiin? Sähkönsäästölaskelmassa taas mennään loogisestikin aika harakoille. Minulle tämä on kohtalaisen yhdentekevää, koska tallissa pöhisee Panasonicin halpis-invertteri PE9, mutta siihen testiin ei kyllä hirveästi kannata vedota. Vaikket uskoisikaan, niin vertaa niitä tuloksia kuitenkin vaikka VTT:n testeihin.

        Tiedän että IVP:tä ei ole testattu VTT:llä. Sitäpaitsi sielläkään ei tehdä standardin mukaisesti testiä, joten ei ole vertailukelpoinen.

        TM:n testissä kaikki laitteet olivat samalla viivalla.

        Lue lämpömpumput.infosta IVP:n käyttökokemuksia, niin tiedät missä mennään. Panasonicit nyt sitten onkin aivan oma lukunsa ;)


      • Asijakas
        marala kirjoitti:

        Jos sinua haittaa 10 kutsuminen peruslämmöksi, voin käyttää ylläpitolämpöäkin. Vai onko jokin kolmas nimi sinulle mieluisampi?

        Otsikossa kaikki oleellinen. Näyttää välillä jäähdyttävänkin sisätiloja lämpömittarin perusteella.


      • marala
        Asijakas kirjoitti:

        Otsikossa kaikki oleellinen. Näyttää välillä jäähdyttävänkin sisätiloja lämpömittarin perusteella.

        Oho! Tuo kuulostaa aika erikoiselta. Siis IVT:n pumpustako puhut ja onko sellainen talossasi? Sulatusjakson aikanahan sisäkenno jäähtyy todella kylmäksi, mutta silloin puhalluksen ei pitäisi olla päällä?


      • marala
        Asijakas kirjoitti:

        Tiedän että IVP:tä ei ole testattu VTT:llä. Sitäpaitsi sielläkään ei tehdä standardin mukaisesti testiä, joten ei ole vertailukelpoinen.

        TM:n testissä kaikki laitteet olivat samalla viivalla.

        Lue lämpömpumput.infosta IVP:n käyttökokemuksia, niin tiedät missä mennään. Panasonicit nyt sitten onkin aivan oma lukunsa ;)

        Kiitos neuvosta, mutta olen jo kahlannut lampopumput.info:n artikkelit läpi. Viallisia laitteita/huonoja asennuksia löytyi joka valmistajalta. Paitsi IVP:ltä, sellaista merkkiä en löytänyt.
        RM:n testistä en käy väittelemään, siitä jokainen saa tehdä johtopäätöksensä itse. Viittauksella VTT:n testeihin tarkoitin lähinnä että tulokset heittävät aika raskaasti niissä, joissa voidaan vertailla.


      • Puupää?
        marala kirjoitti:

        Oho! Tuo kuulostaa aika erikoiselta. Siis IVT:n pumpustako puhut ja onko sellainen talossasi? Sulatusjakson aikanahan sisäkenno jäähtyy todella kylmäksi, mutta silloin puhalluksen ei pitäisi olla päällä?

        http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1330.0.html


      • ammmmmmmmm
        marala kirjoitti:

        Kiitos neuvosta, mutta olen jo kahlannut lampopumput.info:n artikkelit läpi. Viallisia laitteita/huonoja asennuksia löytyi joka valmistajalta. Paitsi IVP:ltä, sellaista merkkiä en löytänyt.
        RM:n testistä en käy väittelemään, siitä jokainen saa tehdä johtopäätöksensä itse. Viittauksella VTT:n testeihin tarkoitin lähinnä että tulokset heittävät aika raskaasti niissä, joissa voidaan vertailla.

        Et lukenut kovin tarkkaan. Fujitsulta ei löydy viallisia laitteita, ainakaan toistaiseksi. Se tuntuu olevan ainut viaton....olen käynyt näitä foorumeita läpi koska olisi tarkoitus löytää itselleni hyvä ja laadukas pumppu.


      • aammmmmmmmmmmmmm
        Asijakas kirjoitti:

        Otsikossa kaikki oleellinen. Näyttää välillä jäähdyttävänkin sisätiloja lämpömittarin perusteella.

        Ethän vain käytä AUTO-asetustan lämmityksessä: silloin laite jäähdyttää jos ylittää tavoitelämpötilan.


      • marala
        Puupää? kirjoitti:

        http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1330.0.html

        Olen lukenut ketjun jo aikaisemmin. Ajattelin josko löytyisi toinen tapaus.
        Huono kokemus ILPosta, kallis sellainen. Erittäin harmillista ja väärin asiakasta kohtaan. Tosin IVT:n pumppuun tyytyväisiä löytyy myös, joten täyttä yleistystä hiukan vaikea tehdä.
        Nyt kun herkesit henkilökohtaiseksi sanoisin sinullekin, että kirjoittele puupäistä sen jälkeen kun ensin opettelet kirjoittamaan oikein.


      • marala
        ammmmmmmmm kirjoitti:

        Et lukenut kovin tarkkaan. Fujitsulta ei löydy viallisia laitteita, ainakaan toistaiseksi. Se tuntuu olevan ainut viaton....olen käynyt näitä foorumeita läpi koska olisi tarkoitus löytää itselleni hyvä ja laadukas pumppu.

        Hienoa, että "viattomia" löytyy, huonoilta asennuksilta kun ei suojele edes hyvä laite.


      • drummmer
        marala kirjoitti:

        Hienoa, että "viattomia" löytyy, huonoilta asennuksilta kun ei suojele edes hyvä laite.

        Tuo on aivan totta. Voin lyödä vaikka veikkaa, että merkittävä osa ilpin laitevioista johtuu vääränlaisesta asenuksesta, ei itse laitteesta. Erityisesti tee-se-itse miehet ovat tässä tulilinjalla silloin kun pelailevat tyhjiöinnin ja kylmäaineiden kanssa (muutoinhan laite kannattaa asentaa tietysti itse, jos haluaa säästää).


      • sijoitus?
        Asijakas kirjoitti:

        Otsikossa kaikki oleellinen. Näyttää välillä jäähdyttävänkin sisätiloja lämpömittarin perusteella.

        Eli onko sisäyksikkö seinällä korkeussuunnassa puolessavälissä seinää vai katon rajassa?
        Lämmityskäytössä pitäisi olla melko alhaalla, jotta laite ei lämmitäisi sisään ottamaansa ilmaa. Silloin ei saisi ainakaan olla Auto asennossa, varmasti jäähdyttää välillä.


    • talli?

      Suora sähkö ja säädettävätehoinen, puhaltimella ja jäätymisenestolla varustettu patteri.
      Peruslämpö pysyy ~6:ssa asteessa, kun patteri on pienimmillään. Kun teen tallissa jotain, niin napsauta isommalle teholle ja tarvittaessa nopeutan lämpiämistä puhaltimella.
      Hirmuinen talli/varasto kyllä sulla, meidän autotalli/varastossa pinta-alaa on vain ~25 m2.

      • Arttush

        Haja-asutusalueella on helpompi rakentaa toimiva talli, kun ei tarvitse rakentaa postimerkin kokoiselle tontille :) Kahden auton talli ja kunnon varastotilat...siitä vaan tulee kokoa.


      • vastarannan kiiski
        Arttush kirjoitti:

        Haja-asutusalueella on helpompi rakentaa toimiva talli, kun ei tarvitse rakentaa postimerkin kokoiselle tontille :) Kahden auton talli ja kunnon varastotilat...siitä vaan tulee kokoa.

        Joillakin on tuon kokoisia tai hiukan suurempia rakennuksia nimeltään omakotitalo.Näkyvät vertailevan niiden lämmityskustannuksiakin!

        Mutta tuollaisessa verstas-tallirakennuksessa on oiva lämmityslaite tehokas puhallin!Sillä saa nopeasti nostettua tilan lämmön askartelulle sopivaksi,lisäksi sillä saa autotkin kuivamaan paljon nopeammin kuin patteri/lattialämmityksellä.


      • japi70
        Arttush kirjoitti:

        Haja-asutusalueella on helpompi rakentaa toimiva talli, kun ei tarvitse rakentaa postimerkin kokoiselle tontille :) Kahden auton talli ja kunnon varastotilat...siitä vaan tulee kokoa.

        Samat jutut mielessä. Kuvat piharakennuksesta työn alla ja lämmitysmuoto ollut jo pidempään harkinnassa.
        Meillekin tulee kesällä vanhan tallin tilalle n.60 m² lämmintä ja kylmää 100 m². Pohjan ala 165 m².
        Itsekin ilpiä harkinnut kun on talossakin, mutta tuo alhaisen peruslämmön säätö askarruttanut.
        Täytynee keväällä seurata mihin laitteet kehittyy.
        Laatan lämmityksessähän olisi etunsa varaavuutensa takia, mutta perustamiskustannukset nousevat aika lailla.
        Itselläni tallipuolella ei säilytettäisi autoja, vaan se olisi puuhastelutilana. Joten suuren oven availu ja lämmön nopea karkailu jää aika minimiin.
        Siksi mietin ilpiä ja sähköpuhaltimia.


      • Arttush
        vastarannan kiiski kirjoitti:

        Joillakin on tuon kokoisia tai hiukan suurempia rakennuksia nimeltään omakotitalo.Näkyvät vertailevan niiden lämmityskustannuksiakin!

        Mutta tuollaisessa verstas-tallirakennuksessa on oiva lämmityslaite tehokas puhallin!Sillä saa nopeasti nostettua tilan lämmön askartelulle sopivaksi,lisäksi sillä saa autotkin kuivamaan paljon nopeammin kuin patteri/lattialämmityksellä.

        ...pitää tallissa kylminä ja kosteina aikoina sellainen lämpö sisällä, että ei talli ala kasvamaan kasvustoa eikä auto pahasti kukkimaan. Hoitakoon puoliso nuo kasvit kukkamaalla ;)

        Tavallinen puhallin on mielestäni melkoinen sähkörosvo ja lämmön kanssa kikkailua varsinkin jos sen aikoo pitää koko syksyn ja talven puhaltamassa...tuli sekin testattua päätalon rakentamisen aikana ennenkuin saatiin maalämpöpumppu toimimaan. Tarkoitus ei ole tosiaankaan pitää lämpöä päällä vain silloin kun haluaa sulatella autoa tai muuten askarrella tallissa. Tarkoitus on ajatella rakenteiden kuntoa ja auton kunnossapitoa. Toki katos olisi siinä mielessä parempi vaihtoehto, mutta lämpimän tallin puolesta puhui se, että perheessä ja suvussa kädentaidot ovat arvossaan...ei siis pelkästään päätteellä työskennellessä.

        Ja mielestäni Ok-talon ja autotallin neliöitä ja lämmitystapoja on aivan eri vertailla, koska neliökustannukset kulkevat aivan eri sarjassa!


      • säilytykseen
        Arttush kirjoitti:

        ...pitää tallissa kylminä ja kosteina aikoina sellainen lämpö sisällä, että ei talli ala kasvamaan kasvustoa eikä auto pahasti kukkimaan. Hoitakoon puoliso nuo kasvit kukkamaalla ;)

        Tavallinen puhallin on mielestäni melkoinen sähkörosvo ja lämmön kanssa kikkailua varsinkin jos sen aikoo pitää koko syksyn ja talven puhaltamassa...tuli sekin testattua päätalon rakentamisen aikana ennenkuin saatiin maalämpöpumppu toimimaan. Tarkoitus ei ole tosiaankaan pitää lämpöä päällä vain silloin kun haluaa sulatella autoa tai muuten askarrella tallissa. Tarkoitus on ajatella rakenteiden kuntoa ja auton kunnossapitoa. Toki katos olisi siinä mielessä parempi vaihtoehto, mutta lämpimän tallin puolesta puhui se, että perheessä ja suvussa kädentaidot ovat arvossaan...ei siis pelkästään päätteellä työskennellessä.

        Ja mielestäni Ok-talon ja autotallin neliöitä ja lämmitystapoja on aivan eri vertailla, koska neliökustannukset kulkevat aivan eri sarjassa!

        parempi paikka kuin talli on katos.
        Vaikka rellukuskit, kuten Arttu väittävätkin, ettei ruostu, niin yhdistelmä lämmin talli / suolasohjo / pätkäajo / päivittäinen käyttö syö autoa.
        Ja nyt ei ole kyse yksin pelleistä, syöpyy se auto muualtakin. Vrt. esim. sähkölaitteet! Hapettuu ja sitten oikuttelee.
        Minä tekisin tallin / verstaan ja sen eteen katoksen.


    • 45m2

      Tarkoitus pitää puolilämpimänä ja mahd. edullisin kustannuksin tietysti.

    • patteri.

      Kaapeli lattiassa on peruslämmönlähde. Sen lisäksi laitan patterin ajastimella pätkien päälle kun pakkasta on yli 20 astetta. Patterin termostaatti pitäisi muuten liian suurta lämpöä. Noin 5 astetta riittää hyvin kovilla pakkasilla.
      Lisäksi laitan lämminilmapuhaltinen pienellä teholla kuivaaman auton alustan jos on ollut märkää.
      Mutta lattialämmitys on hyvä peruslämmönlähde. Eipä jäädy oven kumitiivistekään koskaan lattiaan.

    • myös 70#

      Jos näillä täytyy pitää noin korkeaa lämpöä.6-10 astetta riittäisi.Ollut nyt kokeilussa irtolämmittimiä,öljypatteri 1500w tarvittaessa puhallin 3kw.Harmillista käydä näitä kyttäilemässä kun laitekohtaiset termostaatit eivät seuraa huonelämpöä.Laitan vesijohtoon itsesäätyvän kaapelin,eipä sitten haittaa jos kävis pakkasellakin.Verkkosähkön armoilla kuitenkin olen.Kiuasta ja piippua ei viitsis,ehkä viritän varalle jonkin vanhan webaston tai wallaksen löpöllä.ILPO:t tuntuu vielä olevan jäähdytyslaitteista hätäisesti toisinpäin toimimaan kyhättyjä.Ei käy järkeen miksi kompressori on ulkona hukkaamassa häviötehonsa ja sitä pitää vielä erikseen vastuskaapelilla lämmittää.Käyntiäänikään ei sisällä varastotilassa häiritsisi.Höyrystinpatteri olisi tietenkin ulkona,ettehän luule sentään ikiliikkujan keksijäksi.Hyötysuhde olisi tietenkin parempi jos olisi käytössä vesistö tai maaputkisto mutta ne työt eivät kannata tähän tarpeeseen.

    • Länsi-Suomen Lämpöpojat OY

      Ilppi suosittelen!
      Osta joku hyvän merkkinen ilppi,mutta joku hyvä perusmalli! esim. Panasonic PE9 tai Fujitsun ASY7


      http://www.lampopojat.fi

    • peukku68

      lattialämmitys on ainoa oikea tapa ja järkevä. Kun alttai on lämmin niin siellä kuivaa kosteus joka autoista ehkä tulee. Lisäksi lämmön on tapana nousta ylös ja korkeassa tilassa sekin kannatta ahuomioida.

      Tallin lämpötilahan ei voi olla kovin korkea jos siellä aikoo jotakin tehdä, mutta maalatessa yms hommissa taas kuivumisen kannalta sen olisi hyvä nousta tarvittaessa. Patteri kannattaa laittaa siis lisäksi käyttötavan mukaan.

      Kahdessa tallissa ollut lattialämpö ja se on todella mukava kun on auton alla vaikka nosturinkin alla tai polvillaan tms touhussa.

      • Harkkoa vaan...

        Ei autotalliin kannata satsata liikaa. Sähköpuhallin 3KW riittää lämmittämään tallinpuolen aina kun on tarvis. Varaston puolelle sähköpatteri. Myös öljykäyttöinen lämmitin on hyvä ja ei tuu kalliiksi.
        Kaikki nämä on helppo vaihtaa jos tulee vikoja. Perustelen näitä lämmitys muotoja sillä että itselläni on ns. lämmintalli jota lämmittelen vain tarpeen mukaan. Jos haluat pitää tallin aina lämpimänä niin sitten nämä ei oikein sovi...


      • peukku68
        Harkkoa vaan... kirjoitti:

        Ei autotalliin kannata satsata liikaa. Sähköpuhallin 3KW riittää lämmittämään tallinpuolen aina kun on tarvis. Varaston puolelle sähköpatteri. Myös öljykäyttöinen lämmitin on hyvä ja ei tuu kalliiksi.
        Kaikki nämä on helppo vaihtaa jos tulee vikoja. Perustelen näitä lämmitys muotoja sillä että itselläni on ns. lämmintalli jota lämmittelen vain tarpeen mukaan. Jos haluat pitää tallin aina lämpimänä niin sitten nämä ei oikein sovi...

        sulla on siis lämmin talli aina kun viitsit sen lämmittää? Toisilla siellä on koneita ja erilaisia aineita joiden on oltava tietyissä asteissa jotta pysyvät kunnossa.

        Alkuperäisne ja meikäläisen kohdalla tilalla lienee aika aktiivinen käyttö eikä satunnainen rustailu..


      • Arttush
        peukku68 kirjoitti:

        sulla on siis lämmin talli aina kun viitsit sen lämmittää? Toisilla siellä on koneita ja erilaisia aineita joiden on oltava tietyissä asteissa jotta pysyvät kunnossa.

        Alkuperäisne ja meikäläisen kohdalla tilalla lienee aika aktiivinen käyttö eikä satunnainen rustailu..

        Totta! Ensinnäkin autotalli mätänee käsiin satunnaislämmityksellä ja autolle käy samoin...siinä sitten parin vuoden päästä viimeistään tulee laskettua, että mitä oikeasti tuli kukkarolle maksamaan tuo "säästö".

        Toki puhaltimella saa huoneen kohtuu nopeesti lämpimäksi, jos lämpöä kaipaa kun tallissa nikkaroi, mutta on varmasti tallin, auton ja muiden tavaroiden turma! Siitä tuskin ei ainakaan kukaan fiksu ala kiistelemään...


      • peukku68
        Arttush kirjoitti:

        Totta! Ensinnäkin autotalli mätänee käsiin satunnaislämmityksellä ja autolle käy samoin...siinä sitten parin vuoden päästä viimeistään tulee laskettua, että mitä oikeasti tuli kukkarolle maksamaan tuo "säästö".

        Toki puhaltimella saa huoneen kohtuu nopeesti lämpimäksi, jos lämpöä kaipaa kun tallissa nikkaroi, mutta on varmasti tallin, auton ja muiden tavaroiden turma! Siitä tuskin ei ainakaan kukaan fiksu ala kiistelemään...

        jossain vaiheessa joku asiaa tutkikin ja aika vähän siitä silloin kirjoiteltiin, mutta kuitenkin silmiin osui..

        Auton tulisi olla ainakin 18-asteisessa tallissa ja vähintään 16h jotta se talvell akuivuisi niin ettei lämpimässä säilyttämisestä ole enemmän haittaa kuin hyötyä korroosion kannalta.

        Paras tila säilyttää autoa on joko kylmä katos tai tuskin plussan puolella oleva tila.


      • Harkkoa vaan...
        Arttush kirjoitti:

        Totta! Ensinnäkin autotalli mätänee käsiin satunnaislämmityksellä ja autolle käy samoin...siinä sitten parin vuoden päästä viimeistään tulee laskettua, että mitä oikeasti tuli kukkarolle maksamaan tuo "säästö".

        Toki puhaltimella saa huoneen kohtuu nopeesti lämpimäksi, jos lämpöä kaipaa kun tallissa nikkaroi, mutta on varmasti tallin, auton ja muiden tavaroiden turma! Siitä tuskin ei ainakaan kukaan fiksu ala kiistelemään...

        Kappas kun aika monella tutulla ns.kylmiä-lämpimiä tslleja, eikä kellään oo mitään alkanu muhimaan. Ei se kuule kyproc paljoo muhi. Itellä on kyllä ns. peruslämpö mutta tuntuu välillä aika turhalta. Niinkuin jo aiemmin sanoin Puhallin ei sovi jos jatkuvaan lämmitykseen. Ja tosiaankaan auto ei tykkää tulla yöksi lämpimään, siitä voit olla varma!
        Mutta laitapa sinä sinne vaikka lattialämmitys sähköllä niin voit maata lattialla ja katella kun autos ruostuu ja jäät sulaa lattialle. Kai tajuut siihen viemärin tehdä??


      • Arttush
        Harkkoa vaan... kirjoitti:

        Kappas kun aika monella tutulla ns.kylmiä-lämpimiä tslleja, eikä kellään oo mitään alkanu muhimaan. Ei se kuule kyproc paljoo muhi. Itellä on kyllä ns. peruslämpö mutta tuntuu välillä aika turhalta. Niinkuin jo aiemmin sanoin Puhallin ei sovi jos jatkuvaan lämmitykseen. Ja tosiaankaan auto ei tykkää tulla yöksi lämpimään, siitä voit olla varma!
        Mutta laitapa sinä sinne vaikka lattialämmitys sähköllä niin voit maata lattialla ja katella kun autos ruostuu ja jäät sulaa lattialle. Kai tajuut siihen viemärin tehdä??

        T.Hanks....Laitanko muutaman kuvatuksen tulemaan, miten talli on alkanut kasvamaan, kun on lämmitetty kun on jaksettu?! (toki vaatii seinään eristyksen ja höyrynsulut...jos rakentaa lämmintä rakennetta). On nimittäin kokemusta jonkun verran...ei omasta tallista, mutta esim. jo työn puolesta tulee nähtyä! Ja tällä hetkellä kaverin ostama 2000-luvulla rakennettu talo, jonka talli kasvaa...En nyt jaksa enempää riipustaa rakennuksen kastepisteen muodostumisesta, mutta laita vaikka surffaten hakusanoilla...opit sinäkin jotain ;) Ja toiseksi...Cyproc muhii erittäin hyvin! Pahvi kun kastuu/kostuu niin kipsi murenee ja rapisee alas...sinä et taida kyllä rakentamisesta tietää yhtään mitään!

        Ota muutama kylmä huurteinen ja mene jäädyttämään se oman tallisi viemäri...vai puhaltaako siellä jo puhallin? ;)


    • kiuas

      Vanha puukiuas, rosteriputkesta hormi sulkevalla piipun hatulla ja tiiliä varaamaan lämpö. Hyvä ja halpa, kerran viikossa lämmitys riittää.

      • foir

        Paljonko tallissa asteita? Kunnon pakkasilla kiukaalla kerran viikossa lämmittäen ei meikäläisen uusi talli pysyisi edes plussan puolella.


      • kiukaan
        foir kirjoitti:

        Paljonko tallissa asteita? Kunnon pakkasilla kiukaalla kerran viikossa lämmittäen ei meikäläisen uusi talli pysyisi edes plussan puolella.

        teho lienee jotain 10-20 KW:n luokkaa.
        Teho riittää ja parilla pesällisellä talli on lämmin.
        Toivottavasti myös eristeet yms. kunnolliset, jottei mene lämpö heti harakoille.


      • Mahdoton yhtälö
        kiukaan kirjoitti:

        teho lienee jotain 10-20 KW:n luokkaa.
        Teho riittää ja parilla pesällisellä talli on lämmin.
        Toivottavasti myös eristeet yms. kunnolliset, jottei mene lämpö heti harakoille.

        Hetkellinen teho on usein tuo mainitsemasi 20kW, mutta sehän ei riitä, että talli lämpeää hetkeksi. Pelkkä tiilikasa ympärillä ei myöskään riitä varamaan lämpöä riittävän pitkäksi aikaa.

        Parista pesällisestä kuivaa koivuklapia saadaa puukiukaalla (hyötysuhde n. 60%) maksimissaan noin 30kWh talteen. Oletetaan että tästä saadaan varattua suurin osa ympäröiviin rakenteisiin. Kun viikossa on 168 tuntia on jatkuva lämmitysteho teoriassa keskimäärin 180 wattia (käytännössä alussa enemmän ja laskee nopeasti nollaan). Jokainen voi miettiä tykönään kuinka suuren alan 180 watin lämpöpatteri pitää lämpöisenä - ei koirankoppiakaan.


      • en ole tuo
        Mahdoton yhtälö kirjoitti:

        Hetkellinen teho on usein tuo mainitsemasi 20kW, mutta sehän ei riitä, että talli lämpeää hetkeksi. Pelkkä tiilikasa ympärillä ei myöskään riitä varamaan lämpöä riittävän pitkäksi aikaa.

        Parista pesällisestä kuivaa koivuklapia saadaa puukiukaalla (hyötysuhde n. 60%) maksimissaan noin 30kWh talteen. Oletetaan että tästä saadaan varattua suurin osa ympäröiviin rakenteisiin. Kun viikossa on 168 tuntia on jatkuva lämmitysteho teoriassa keskimäärin 180 wattia (käytännössä alussa enemmän ja laskee nopeasti nollaan). Jokainen voi miettiä tykönään kuinka suuren alan 180 watin lämpöpatteri pitää lämpöisenä - ei koirankoppiakaan.

        kiuasvaihtoehdon keskusteluun heittänyt.

        Kiuas on hyvä vaihtoehto. Mutta ei varmastikaan toimi yksistään, jos lämmitetään vain kerran viikossa todella kylmillä ilmoilla.
        Jos verstaassa tehdään jotain puuaskarointihommia, kaikenlaisella puujätteellä on samalla töitä tehdessä mahdollista lämmittää hiljalleen.
        Minä laittaisin tuollaiseen talliin tai vertaaseen peruslämmön tulemaan esim. sähköpatterilla tai lattialämmöllä ja sitten lisälämmön vaikkapa tuollaisella kiukaalla.
        Kun kiuasta lämmittää pesällisen-parin verran vaikkapa edellisenä iltana, nousee lämpö miellyttävälle tasolle.
        Pääsee myös palavista roskista kätevästi eroon.
        Kiuas tarvitsee kunnolliset paloeristykset ja suojaetäisyydet, tämä on syytä huomioida.


      • Kiukaasta
        en ole tuo kirjoitti:

        kiuasvaihtoehdon keskusteluun heittänyt.

        Kiuas on hyvä vaihtoehto. Mutta ei varmastikaan toimi yksistään, jos lämmitetään vain kerran viikossa todella kylmillä ilmoilla.
        Jos verstaassa tehdään jotain puuaskarointihommia, kaikenlaisella puujätteellä on samalla töitä tehdessä mahdollista lämmittää hiljalleen.
        Minä laittaisin tuollaiseen talliin tai vertaaseen peruslämmön tulemaan esim. sähköpatterilla tai lattialämmöllä ja sitten lisälämmön vaikkapa tuollaisella kiukaalla.
        Kun kiuasta lämmittää pesällisen-parin verran vaikkapa edellisenä iltana, nousee lämpö miellyttävälle tasolle.
        Pääsee myös palavista roskista kätevästi eroon.
        Kiuas tarvitsee kunnolliset paloeristykset ja suojaetäisyydet, tämä on syytä huomioida.

        Mulla on ollut jo vuosia kivetön Misa-kiuas
        ja metallisen savuputken ympärillä 300mm kierresaumainen ilmastintiputki sekä kiukaan päälle tein kartion
        ohjaamaan kiukaasta lämpimän ilman ylös putkeen.
        Katon rajassa ennen ulosmenoa on kaksiflektinen
        puhallin liitettynä vaippaan ja kytkin alhaalla.
        Hyvät puolet on siinä, että kun puutöitä teen tulee aina kaikenlaista jätettä josta pääsen näin eroon. verstaan koko 36m2.
        Lämpiää erittäin nopeesti muutamassa minutissa, vaikka polttaa vain pienellä tulella.
        Toinen lämppärini on Eberscbächer ilmalämmitin
        Diesel-malli 12v. Tallin ulkoseinällä alumiinisessa laatikossa ja palosuojavillalla vuorattu. se on 3,5kW sen laitan yleensä aamulla
        päälle ennenkuin menen töihin, on hiukan lämmennyt ennen töiden aloittamista.
        Verstaan vapaa korkeus 3 m


      • Kiukaasta2
        Kiukaasta kirjoitti:

        Mulla on ollut jo vuosia kivetön Misa-kiuas
        ja metallisen savuputken ympärillä 300mm kierresaumainen ilmastintiputki sekä kiukaan päälle tein kartion
        ohjaamaan kiukaasta lämpimän ilman ylös putkeen.
        Katon rajassa ennen ulosmenoa on kaksiflektinen
        puhallin liitettynä vaippaan ja kytkin alhaalla.
        Hyvät puolet on siinä, että kun puutöitä teen tulee aina kaikenlaista jätettä josta pääsen näin eroon. verstaan koko 36m2.
        Lämpiää erittäin nopeesti muutamassa minutissa, vaikka polttaa vain pienellä tulella.
        Toinen lämppärini on Eberscbächer ilmalämmitin
        Diesel-malli 12v. Tallin ulkoseinällä alumiinisessa laatikossa ja palosuojavillalla vuorattu. se on 3,5kW sen laitan yleensä aamulla
        päälle ennenkuin menen töihin, on hiukan lämmennyt ennen töiden aloittamista.
        Verstaan vapaa korkeus 3 m

        Ei se lämpö säily siellä tallista kovin kauan.
        Aamulla on yhtä kylmä.


      • Arttush
        Kiukaasta kirjoitti:

        Mulla on ollut jo vuosia kivetön Misa-kiuas
        ja metallisen savuputken ympärillä 300mm kierresaumainen ilmastintiputki sekä kiukaan päälle tein kartion
        ohjaamaan kiukaasta lämpimän ilman ylös putkeen.
        Katon rajassa ennen ulosmenoa on kaksiflektinen
        puhallin liitettynä vaippaan ja kytkin alhaalla.
        Hyvät puolet on siinä, että kun puutöitä teen tulee aina kaikenlaista jätettä josta pääsen näin eroon. verstaan koko 36m2.
        Lämpiää erittäin nopeesti muutamassa minutissa, vaikka polttaa vain pienellä tulella.
        Toinen lämppärini on Eberscbächer ilmalämmitin
        Diesel-malli 12v. Tallin ulkoseinällä alumiinisessa laatikossa ja palosuojavillalla vuorattu. se on 3,5kW sen laitan yleensä aamulla
        päälle ennenkuin menen töihin, on hiukan lämmennyt ennen töiden aloittamista.
        Verstaan vapaa korkeus 3 m

        Tässä tapauksesssa kiuas katsottaan tulityölaitteeksi ja tulitöiden tekeminen autotallissa on kielletty ellei käyttötarkoitus toisin rakennusluvassa ole mainittu. Toki harva tekee autotallia pelkkään nikkarointiin. Sitten kannattaa lukaista vakuutusyhtiön suojeluohjeet tai jos ei jaksa lukea, niin soitahan vakuutustarkastajalle, ja kysy korvataanko, jos käy tulivahinko. Ainakin harva korvaa ellet omista koko Keskoa...Ja suurin osa palotarkastajista kieltää tuon systeemin ellei sitten halua joskus istua raastuvassa kertomassa mitä tuli luvattua...tässä raapaisu lakipykälistä ja määräyksitä kyseistä lämmitystapaa koskien...


      • se vaan
        Arttush kirjoitti:

        Tässä tapauksesssa kiuas katsottaan tulityölaitteeksi ja tulitöiden tekeminen autotallissa on kielletty ellei käyttötarkoitus toisin rakennusluvassa ole mainittu. Toki harva tekee autotallia pelkkään nikkarointiin. Sitten kannattaa lukaista vakuutusyhtiön suojeluohjeet tai jos ei jaksa lukea, niin soitahan vakuutustarkastajalle, ja kysy korvataanko, jos käy tulivahinko. Ainakin harva korvaa ellet omista koko Keskoa...Ja suurin osa palotarkastajista kieltää tuon systeemin ellei sitten halua joskus istua raastuvassa kertomassa mitä tuli luvattua...tässä raapaisu lakipykälistä ja määräyksitä kyseistä lämmitystapaa koskien...

        verollinen polttoaine on parempi ja turvallisempi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe