Meganen venttiilit paukuttelee

AKo

Rellun (1.6 16v -99) venttiilit alkoi viikonloppuna pitämään aikamoista napsetta. Moottori veti ihan normaalisti joten kaikki pytyt näyttäis kuitenkin pelittävän ihan OK.

Onkohan tulossa venttiiliremotti vaiko menisköhän venttiilien säädöllä? Koneella on ajettu 70tkm joten ennyt ihan vielä odotellut mitään isompaa tulevaksi...

Onko lukijakunnalla tietoa onko tuolle 1.6 16v
koneelle tehty huolloissa jotain "vakiokorjausta"?

-Ari

12

3158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ana

      jo itestään "säätyvät" venttiilit....

      • tmex

        näemmä se on totuus että säätöä vaativa on parempi ? mites uudemman venat säätyy, öljynpaineella?


    • Pete

      Tarkistitko öljymäärän?

      • AKo

        jeps - katoin öljyt. oli aika tarkalleen
        min:in ja max:in välissä. Vuosihuolto alkaa
        lähestyä ja öljyillä on ajeltu n. 11kk
        (n.15tkm). Voiskohan huonot öljyt olla syynä...?

        -Ari


      • Sami
        AKo kirjoitti:

        jeps - katoin öljyt. oli aika tarkalleen
        min:in ja max:in välissä. Vuosihuolto alkaa
        lähestyä ja öljyillä on ajeltu n. 11kk
        (n.15tkm). Voiskohan huonot öljyt olla syynä...?

        -Ari

        Ottamatta kantaa syyhyn,miksi naputtaa..
        Mutta ainakin Renaultin koneissa (ei tosin kaikissa) on perusnaputus aina.. Nyt kyllä tiedän mitä kysymysketjun aloittaja tarkoitti. Eihän se naputus ole normaalia. Mikäli öljymäärä on minimin ja maksimin välissä ja edellisestä öljybvaihdosta on jo 11 kk ja ajat vielä noinkin vähän, niin öljy on luonnollisesti jo aikas vanhaa. Eikö kuitenkin olisi ollut fiksumpaa tarkistaa öljynmäärä konehuoneesta aina sillointällöin (näkyy myös mittaristossa!) ja lisätä sitä tarpeeksi. Omassa autossani tietenkin kylmällä ilmalla naputtaa, ja joskus myös kun kone on lämmin,mutta naputus johtuu kyllä siitä että konetta kuormitetaan ja siellä ei ole tarpeeksi öljyä. Nyt eräänä päivänä lisäsin koneeseen noin LITRAN verran ihan tavallista 10-40 tavallista öljyä, mittatikku tuli "täyteen" samaten näyttö, aivan piripintaan. Auto käynnistyy kylmänä nyt erinomaisesti. Ja naputusta ei ole edes kylmänä. Ilm. öljy voitelee nyt hyvin. En tiedä naputuksesi syytä, mutta epäilen että syynä on EHKÄ öljyn vähäinen määrä jo senkin takia että ajanjakso on ollut ehkä pitkä tai liian pitkä, joilloin moottori on ollut ns. ilman öljyä. Ehkä tämä sepustukseni on nyt vähän kankeaa,mutta mutta selvan kai saatte..?

        Onko jollakin muulla samanlaisia tai erilaisia kommentteja?


      • Tmex
        Sami kirjoitti:

        Ottamatta kantaa syyhyn,miksi naputtaa..
        Mutta ainakin Renaultin koneissa (ei tosin kaikissa) on perusnaputus aina.. Nyt kyllä tiedän mitä kysymysketjun aloittaja tarkoitti. Eihän se naputus ole normaalia. Mikäli öljymäärä on minimin ja maksimin välissä ja edellisestä öljybvaihdosta on jo 11 kk ja ajat vielä noinkin vähän, niin öljy on luonnollisesti jo aikas vanhaa. Eikö kuitenkin olisi ollut fiksumpaa tarkistaa öljynmäärä konehuoneesta aina sillointällöin (näkyy myös mittaristossa!) ja lisätä sitä tarpeeksi. Omassa autossani tietenkin kylmällä ilmalla naputtaa, ja joskus myös kun kone on lämmin,mutta naputus johtuu kyllä siitä että konetta kuormitetaan ja siellä ei ole tarpeeksi öljyä. Nyt eräänä päivänä lisäsin koneeseen noin LITRAN verran ihan tavallista 10-40 tavallista öljyä, mittatikku tuli "täyteen" samaten näyttö, aivan piripintaan. Auto käynnistyy kylmänä nyt erinomaisesti. Ja naputusta ei ole edes kylmänä. Ilm. öljy voitelee nyt hyvin. En tiedä naputuksesi syytä, mutta epäilen että syynä on EHKÄ öljyn vähäinen määrä jo senkin takia että ajanjakso on ollut ehkä pitkä tai liian pitkä, joilloin moottori on ollut ns. ilman öljyä. Ehkä tämä sepustukseni on nyt vähän kankeaa,mutta mutta selvan kai saatte..?

        Onko jollakin muulla samanlaisia tai erilaisia kommentteja?

        Ei saamari. On se hyvä että sorruin bensa rosvo 8 venttiili koneeseen. 10 tkm ajon jälkeen EI TARVI lisätä öljyä. Olen pitänyt vaihtoväliä 10 tkm:ssa ja ajanut synteettisillä. 16v koneella ajava ei kertonut mitä öljyä käyttää. Eli rellun moniventtiilikoneet hörppii öljyä? Ymmärtäisin jos öljypinta on aivan alarajalla ja sitten venttiilit naputtelisivat.


      • Sami
        Tmex kirjoitti:

        Ei saamari. On se hyvä että sorruin bensa rosvo 8 venttiili koneeseen. 10 tkm ajon jälkeen EI TARVI lisätä öljyä. Olen pitänyt vaihtoväliä 10 tkm:ssa ja ajanut synteettisillä. 16v koneella ajava ei kertonut mitä öljyä käyttää. Eli rellun moniventtiilikoneet hörppii öljyä? Ymmärtäisin jos öljypinta on aivan alarajalla ja sitten venttiilit naputtelisivat.

        Hyvä Tmex.. Tosiaan unohdin sanoa että NYT tämä kyseessä oleva auto ei suinkaan ollut 16V,Ei edes Megane vaan ihan 8V 467 tkm ajettua R 21. Mutta silti se joskus naputtaa, kun öljyä on vähän koneessa, se että koneessa on vähän öljyä ei johdu siitä että koneessa olisi vikaa,vaan se johtuu yksinkertaisesti siitä että se öljy vaan valuu kaikista tiivisteistä ulos..=) Muistaakseni Sinulla oli se kuuluisa "bensasyöppö" 75 heppanen 1.6-96? Ei minun mielestäni sekään mikään syöppö ole..? Kaverillani on kyllä se 90 heppanen -96 ja jos sitä vertaan omaan 150 heppaseen -96, niin ihan pihi se on varsinkin kaupunkiajossa! Pitkällä matkalla ei eroa huomaa! En mielestäni nyt voi sanoa että Meganet nyt mitenkään kuluttavia olisi, ihan omasta kaasujalasta se kait riippuu. Harmi että Sinun karvalakissasi sitä ajotietokonetta ei ole, tosin ei mullakaan! Se olisi kiva lelu, oikeastaan mukavuusväline.


      • Tmex
        Sami kirjoitti:

        Hyvä Tmex.. Tosiaan unohdin sanoa että NYT tämä kyseessä oleva auto ei suinkaan ollut 16V,Ei edes Megane vaan ihan 8V 467 tkm ajettua R 21. Mutta silti se joskus naputtaa, kun öljyä on vähän koneessa, se että koneessa on vähän öljyä ei johdu siitä että koneessa olisi vikaa,vaan se johtuu yksinkertaisesti siitä että se öljy vaan valuu kaikista tiivisteistä ulos..=) Muistaakseni Sinulla oli se kuuluisa "bensasyöppö" 75 heppanen 1.6-96? Ei minun mielestäni sekään mikään syöppö ole..? Kaverillani on kyllä se 90 heppanen -96 ja jos sitä vertaan omaan 150 heppaseen -96, niin ihan pihi se on varsinkin kaupunkiajossa! Pitkällä matkalla ei eroa huomaa! En mielestäni nyt voi sanoa että Meganet nyt mitenkään kuluttavia olisi, ihan omasta kaasujalasta se kait riippuu. Harmi että Sinun karvalakissasi sitä ajotietokonetta ei ole, tosin ei mullakaan! Se olisi kiva lelu, oikeastaan mukavuusväline.

        Tarkoitin tuon viestini AKo:lle. Jos vertaan 1.6 karvalakki relluani 1,4 zx:ään jolla myös ajelen niin rellu on syöppö. Kynällä ja paperilla se kulutusmittaus hoituuu , epäilen automaatioinssinä kovasti varsinkin vähäsen vanhempien ranskisten "ajotietokoneiden" bensiinin kulutusmittausten luotettavuutta.


    • AKo

      Huonot tulpat, vanhat öljyt tukkoinen ilmansuodatin saivat aikaan epätasaisen käynnin jonkun resonanssiäänen jota sitten pidin venttiilien nakutuksena....eli homma meni oman huolimattomuuden piikkiin.

      Hyvää palvelua sain Vantaan Veromiehenkylästä Autotaito-merkkisestä pajasta (p. 09-8703776). Huoltoon sain ajan samaksi päiväksi kun aamulla kävin näyttämässä.

      Nokkahihnan vaihto on kuulemma sen verran kimurantti että työkalut siihen on vain merkkihuollossa. Vaiko onko joku onnistunut vaihdattamaan Rellun 16v koneeseen hihnan muualla
      kuin merkkihuollossa?

      -Ari

      • naultti

        Otinkin heti lafkan nimen ja numeron ylös. Täytyy käydä tsekkaamassa, kun tulee huollon tarvetta. Nämä tiedot ovat monesti rahanarvoisia. Kiitos.


    • AKo

      Huonot tulpat, vanhat öljyt tukkoinen ilmansuodatin
      saivat aikaan epätasaisen käynnin jonkun resonanssiäänen jota sitten pidin venttiilien nakutuksena....eli homma meni oman huolimattomuuden piikkiin.


      Hyvää palvelua sain Vantaan Veromiehenkylästä Autotaito-merkkisestä pajasta (p. 09-8703776). Huoltoon tuli aika samaksi päiväksi kun aamulla kävin näyttämässä.

      Nokkahihnan vaihto on kuulemma sen verran kimurantti että työkalut siihen on vain merkkihuollossa. Vaiko onko
      joku onnistunut vaihdattamaan Rellun 16v koneeseen hihnan muualla kuin merkkihuollossa?

      -Ari

    • raskaankalustonasentaja

      olen ihan ite vaihtanut nokkaremmin kiristimen ja vesipumpun ,ei siinä mitään erikoistyökaluja tarvi. no lattaraudan pätkän nokkien päihin lukitukseksi. tuo öljyn vähyys nakutukseen ihmetyttää? eikös silloin pitäs öljyvalonkin jo palaa? oliko bensalla ohentunut öljy koneessa ja lisäämällä kankeampaa uutta öljyä nakutus poistui.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      295
      2183
    2. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      210
      2099
    3. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      46
      1315
    4. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      87
      1251
    5. Oletko kaivattusi

      Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      101
      1193
    6. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      82
      1191
    7. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

      Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      43
      1175
    8. Martina makkarankuori päällä

      Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1121
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      1060
    10. Tykkäätkö kuinka

      Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      60
      954
    Aihe