Partakon kolarin syy oli kuorma-auton kuljettajassa

viisas kuski

Tämän päivän Lapin Kansassa oli uutisoitu Sevettijärventiellä Partakon itäpuolella torstaina aamupäivällä sattuneesta kolarista.

Heti pisti silmään, että kuorma-auto oli ajanut osittain vastaantulevan kaistalla muutenkin kapealla tiellä.
Tätä minä olen aina sanonut, että kun liikennekulttuuriimme kuuluu oikaista jyrkät mutkat aina osittain vastaantulevan kaistalla.

Minä en parhaalla tahdollakaan voi käsittää, että mikä siinä on niin vaikeaa pysyä omalla puolellaan. Itse kyllä kierrän jyrkästi vasempaan kääntyvän tien äärioikealla ajaen, mutta kaikki muut tekee sen samalla tavalla kuin tuo kuorma-auto, että oikaisevat pikkuisen.

Kolttien luottamusmies Veikko Feodoroff on kirjelmöinyt Lapin tiepiirille tien huonosta kunnosta, johon se vastasi: Tie täyttää normit.
Aivan oikein sanottu. Ei tie ole vaarallinen, vaan sitä ajavat ymmärtämättömät kuorma-autoilijat, jotka eivät osaa pitää tilannenopeutta pienenä.
Viimeksi viime viikolla oli iso rekka ajanut samalla suunnalla suoraan pöpelikköön koko mitallaan.
Eihän sitä voi millään ajaa ojaan, kun pidetään se vauhti tien kuntoon nähden sopivana, mutta kun ei tajuta yksinkertaista asiaa, että vauhtia ei saa olla liikaa.

Nytkin mutkaan tuli tämä kuorma auto paitsi vääräällä puolella, myös aivan liian lujaa.
Henkilöauto joutui ajamaan raviin ja silti pysyi omalla kaistallaan, mutta tämä kuorma-auton pölvästi törmäsi, kun tuli liian isolla vauhdilla mutkaan ja oikaisi sen.

Sevettijärven tiellä on sattunut talven aikana useita rekkaonnettomuuksia ja mistähän syystä.

No kun ei osata pitää tilannenopeutta kohdallaan.
Itketään, että kun pitää pysyä aikatauluissa, mutta sehän on aivan edesvastuutonta niin ajatella ja menetellä.
Muistetaanpa sitä konginkankaan turmaa. Siellä ei ollut rekkakuskin tilannenopeus kohdallaan ja ei se ole kohdallaan koskaan täälläkään sevettijärven kapealla tiellä.
Rekkakuskit paahtaa menemään kelistä ja tien kunnosta piittaamatta aina yhtä lujaa, vaikka nopeuksia pitäisi huomattavasti pudottaa.

Eikö ikinä opita tajuamaan sitä yksinkertaista asiaa, ettei tie ole koskaan vaarallinen, oli se missä kunnossa tahansa, vaan vaarallia ovat ainoastaan vaaralliset ajomiehet, jotka eivät tajua ajaa hitaasti.
Tätä hitaasti sanaa ei koskaan, eikä missään uskalleta käyttää, koska se on pahempi kuin kirosana liikenteessä.
Aina vaan sanotaan, että pitää ajaa varovasti, mutta miten sitä voi ajaa varovasti, jos ei nopeutta pudota. Vain nopeutta huomattavasti pudottamalla lisätään liikenne turvallisuutta.

Se liikennemerkin osoittama nopeus ei tarkoita, että sinun pitää aina ja kaikissa tilanteissa ajaa juuri tätä nopeutta.

Vaikka tästä asiasta on puhuttu niin kauan, kuin liikennettä on ollut olemassa, tollot autoilijat eivät opi sitä käsittämään.

19

2993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soikiopää

      Näin sanoo tien ylläpitäjän edustaja, kääntääkseen huomion tien kelvottomasta hoidosta toisaalle. Tiet ilmeisesti voi nyt jättää herran haltuun, ihmiset vain ajelevat sitten hiljaa ajokelvottomilla(lue vaarattomilla) teillä.
      Eikö muka tienylläpitäjällä ole enää mitään muuta tekemistä kuin kiusata ja syyllistää tien käyttäjiä jotka kuitenkin ovat myös veronmaksajia ja verorahoilla tiet myös pitäisi hoitaa??

      • viisas autoilija

        Niin, mehän tienkäyttäjät emme voi tien kunnolle mitään, mutta me voimme ajaa sillä tiellä kunnolla, eli niin hyvin, ettei mitään satu ja olen täysin varma, ettei satukkaan, kun ne vauhdit pudotetaan sellaiselle tasolle, että ajoneuvo on kaikissa tilanteissa hallittavissa.

        Tästähän lähtee tieliikenneasetuskin, että ajoneuvo on pystyttävä hallitsemaan kaikissa yllättävissä tilanteissa ja se on itsestä kiinni, pystyykö vai ei. Ja minä tiedän, että pystyy, kun sopeutetaan vauhti tien kunnon mukaiseksi.
        Ei niin huonoa tietä olekkaan, jota ei pysty ajamaan turvallisesti, mutta se vaatii siltä ajajalta malttia pitää se vauhti oikeana.
        Ja se kaamasen tie on sellainen, ettei sillä pidä ajaa satasta ensinkään.
        Täälä hetkellä oikea nopeus olisi 60 -70 km/h


      • saada

        tienpitäjäkin vastuuseen tekemisistään tai paremminkin tekemättä jättämisistään tämän päivän tienhoito on tosi surkeeta vähän joka puolella alkaa olla kilpailutettu jo ihan kuralle


    • koskee

      kyllä henkilöautoilijoitaki perkele, tänne lappiin pölähtää aina keväällä noita saatanan etelän variksia suksiboxit katolla ja voi vittu minkälaista menoa se on välillä, aivan kaheleita ohituksia ja kaahataan niin perkeleesti, petäjäskoskellaki se kolari joka oli niin tämmönen suksiboxi-kuski siinäki oli menettänny kotteronsa hallinnan ja pyyhkäs vastaantulijoitten kaistalle ja seurauksena yks kuollu, että niin perkele. ja tie oli liukas, mutta eipä ajettukkaan kelin mukaan...

      • ajuri

        Tää pakettiauto oli tullu kylki eellä vastaan tätä rekkaa, että eiköhän se pakukuskin vika oo, ku ei oo pysyny omalla kaistallaan. Pakusta olikin koko perä lähteny pois, ei muuten se onnistu, ellei paku ois tosiaan ollu poikittain tiellä!


      • hento nainen

        Ei yksin kuorma-autoilijat ole syyllisiä, vaan niinku sanoit, ne etelän pölvästit.
        Kun tänne lomalle tullaan, niin jättäisivät sen kiireen pois. Nuita norjalaisia pelkään, kun tulevat kovalla vauhdilla vastaan kapeilla teillä mutkissa. Ne ne vasta pöllöjä autokuskeja ovat.

        Mutta kyllä minä ajan kelin mukaan ja ajelis vaan kaikki muutkin, niin ei sattuis mitään vakavia turmia.


    • jäljet nähnyt

      Satuin näkemään onnettomuuspaikan aika tuoreeltaan. Rekka oli kyllä oikaissut mutkaa mutta siinä kohtaa missä autot oli törmänneet rekka oli omalla puolella ja oikean puolen renkaat penkkaa viistäen. Vastaan tulleen pakettiauton jarrutusjäljistä näki että sen oikean puolen renkaat olivat puolitoista metriä tien laidasta, eli melko keskellä sekin oli ajanut mutta ei osannut väistää. Törmäyshetkellä pakettiauto oli ollut osittain sivuluisussa, siitä syystä vain perästä kylki oli läjässä.
      Molemmilla puolin tienlaidoille oli tieltä pöllyttänyt irtolunta pari senttiä, niin kuin lähes koko tieosuudella. Joten ei ihme että autot olivat ajaneet lumettomalla osalla.
      Tielaitoksen haistapaskakriteerit osoitti että tie on normikunnossa. Keskellä tietä sai varovasti tepastella ettei töppöset livahda alta mutta laidoilla oli helppo kävellä lumen ansiosta. Viikon sisällä on useampi henkilöauto ajanut tieltä ulos Sevettijärven tiellä liukkauden takia. Tielaitos tuntuu odottavan että saavat tilastoihin kuolleita ennen kuin alkavat asialle tekemään mitään.
      Eiköhän vain Konginkankaan tiekin ollut Tielaitokselle normikunnossa aina siihen asti kun onnettomuus tapahtui, sitten alkoi urakoitsijoiden syyttely.
      En ole rekkamies mutta iljettää, että aina syytetään isojen autojen kuljettajia jos onnettomuus tapahtuu. Totuus on kuitenkin se että niitä ajaa ihmiset jotka ajavat enemmän kilometrejä vuodessa kuin moni henkilöautoilija kymmenessä.

      • korjaus

        tielaitos ei määrittele tienhoidon normeja eli ns. laatuvaatimuksia se on TIEHALLINTO joka tilaa ja valvoo tarjouskilpailussa kokonaishinnaltaan edullisimman tarjouksen jättäneen firman tienhoitoa toisaalta tielaitos on nimenä jo historiaa toisin sanoen ensin tais olla tvh->tvl->tielaitos->tieliikelaitos ja nyt 14.2.2007 alkaen DESTIA


      • Aurakuski
        korjaus kirjoitti:

        tielaitos ei määrittele tienhoidon normeja eli ns. laatuvaatimuksia se on TIEHALLINTO joka tilaa ja valvoo tarjouskilpailussa kokonaishinnaltaan edullisimman tarjouksen jättäneen firman tienhoitoa toisaalta tielaitos on nimenä jo historiaa toisin sanoen ensin tais olla tvh->tvl->tielaitos->tieliikelaitos ja nyt 14.2.2007 alkaen DESTIA

        Tielaitos, Tiehallinto, Tieliikelaitos ... kansan suussa sama asia. TVH:takin vielä kuulee käytettävän.
        Tienhoidon kilpailutus on sitä että etsitään kuka ajaa halvimmalla kilometritaksalla.

        Mitä valvontaan tulee niin tiemestari se on joka tilaa ja määrää mitä aliurakoitsija tiellä milloinkin tekee. Jos mestari ei tilaa pinnan tasoitusta/karhennusta tai hiekoitusta niin urakoitsija tekee sen sitten omalla kustannuksellaan .... ja tuskin tekee. Jos urakoitsija menee oma-aloitteisesti ajamaan "kalliimpia" kilometrejä niin haukut saa.

        Ihmiset eivät ole kaikissa asioissa yhtä taitavia toistensa kanssa. Oli sitten kysymyksessä tietokoneen käyttö, raha-asiat tai autolla ajaminen. Autotkaan eivät ole ominaisuuksiltaan yhdenveroiset. Siksi tienhoidossakin pitäisi ottaa huomioon tämän holhousyhteiskunnan pelisäännöt, asiat hoidetaan heikoimpia ajatellen.

        Kolareista on saanut lukea lehdistä tänä talvena harvase päivä ja kuolonkolareistakin aivan liikaa. Tuskin kaikki kuskit on olleet kaahareita vaikka niitäkin seassa on. Mutta kaahareitahan on ollut antiikin ajoista asti.

        Täytyy todeta että jos vertaa teiden talvikuntoa nyt ja 5-10 vuotta sitten niin kyllä tiet on nykyään luokattomassa kunnossa. Ainakin Inarin ja Sodankylän kunnissa. Minä en niille voi mitään, luokitus sanoo että tienpinnassa on riittävä kitkakerroin vaikka ei kävellä pystyisi.

        "asiantuntijat", ajovakautusautomatiikkoineen, eivät tule liikenteessä ajatelleeksi miltä ladapapoista tuntuu. Kai ne tiemestaritkin saavat ohjeistuksensa joiltain työpöytäinsinööreiltä joiden kodin ja työpaikan väli on suolattu kuivaksi kesät talvet.


      • se menee
        Aurakuski kirjoitti:

        Tielaitos, Tiehallinto, Tieliikelaitos ... kansan suussa sama asia. TVH:takin vielä kuulee käytettävän.
        Tienhoidon kilpailutus on sitä että etsitään kuka ajaa halvimmalla kilometritaksalla.

        Mitä valvontaan tulee niin tiemestari se on joka tilaa ja määrää mitä aliurakoitsija tiellä milloinkin tekee. Jos mestari ei tilaa pinnan tasoitusta/karhennusta tai hiekoitusta niin urakoitsija tekee sen sitten omalla kustannuksellaan .... ja tuskin tekee. Jos urakoitsija menee oma-aloitteisesti ajamaan "kalliimpia" kilometrejä niin haukut saa.

        Ihmiset eivät ole kaikissa asioissa yhtä taitavia toistensa kanssa. Oli sitten kysymyksessä tietokoneen käyttö, raha-asiat tai autolla ajaminen. Autotkaan eivät ole ominaisuuksiltaan yhdenveroiset. Siksi tienhoidossakin pitäisi ottaa huomioon tämän holhousyhteiskunnan pelisäännöt, asiat hoidetaan heikoimpia ajatellen.

        Kolareista on saanut lukea lehdistä tänä talvena harvase päivä ja kuolonkolareistakin aivan liikaa. Tuskin kaikki kuskit on olleet kaahareita vaikka niitäkin seassa on. Mutta kaahareitahan on ollut antiikin ajoista asti.

        Täytyy todeta että jos vertaa teiden talvikuntoa nyt ja 5-10 vuotta sitten niin kyllä tiet on nykyään luokattomassa kunnossa. Ainakin Inarin ja Sodankylän kunnissa. Minä en niille voi mitään, luokitus sanoo että tienpinnassa on riittävä kitkakerroin vaikka ei kävellä pystyisi.

        "asiantuntijat", ajovakautusautomatiikkoineen, eivät tule liikenteessä ajatelleeksi miltä ladapapoista tuntuu. Kai ne tiemestaritkin saavat ohjeistuksensa joiltain työpöytäinsinööreiltä joiden kodin ja työpaikan väli on suolattu kuivaksi kesät talvet.

        mutta kaikki eivät vaan tajua ja jos tiehallinnolla on löysä valvontalinja niin ei se paikallisen urakan tiemestari kyllä tilaakkaan aliurakoitsialta työtä kun viime pakossa mutta silti se tienhoitamattomuus kohdistuu yleensä sinne tekijä puolelle ja olen kyllä aivan varma että tiet tulee hoidettua kun vain maksaja löytyy


      • viisas autoilija

        Oli tie millaisessa kunnossa hyvänsä, ei hyödytä mitään arvostella ja syyttää tien hoitajia.

        Jos on viisas autoilija, hän kyllä näkee tien kunnon ja osaa määritellä sopivan ajonopeuden.
        Kun ajonopeus on kohdallaan, siis tilannenopeus, niin pystyy ajamaan turmitta aivan varmasti.

        Mutta harvapa se on sellainen, joka malttaa pudottaa ajonopeuttaan. Ajonopeus on kaiken A ja O tilannenopeutta määriteltäessä.

        Tääsäkin kolarissa, jos olisi älytty pudottaa nopeutta tarpeeksi, niin mutkassa kohtaminen olisi sujunut aivan varmasti kolaritta.

        Kun puhutaan varovasti ajamisesta, niin mitä se oikein käytännössä tarkoittaakaan?

        Se tarkoittaa sitä, että pitää ajaa hitaasti/hitaammin. KUn menee hitaammin, menee myös varman päälle, sanoo lauluntekijäkin.


      • jäljet nähnyt
        viisas autoilija kirjoitti:

        Oli tie millaisessa kunnossa hyvänsä, ei hyödytä mitään arvostella ja syyttää tien hoitajia.

        Jos on viisas autoilija, hän kyllä näkee tien kunnon ja osaa määritellä sopivan ajonopeuden.
        Kun ajonopeus on kohdallaan, siis tilannenopeus, niin pystyy ajamaan turmitta aivan varmasti.

        Mutta harvapa se on sellainen, joka malttaa pudottaa ajonopeuttaan. Ajonopeus on kaiken A ja O tilannenopeutta määriteltäessä.

        Tääsäkin kolarissa, jos olisi älytty pudottaa nopeutta tarpeeksi, niin mutkassa kohtaminen olisi sujunut aivan varmasti kolaritta.

        Kun puhutaan varovasti ajamisesta, niin mitä se oikein käytännössä tarkoittaakaan?

        Se tarkoittaa sitä, että pitää ajaa hitaasti/hitaammin. KUn menee hitaammin, menee myös varman päälle, sanoo lauluntekijäkin.

        Ajonopeuksien osalta olen kanssasi samaa mieltä. Tieliikennelakikin sanoo että auto tulee pystyä PYSÄYTTÄMÄÄN tien näkyvällä osalla. Jos autoilijat ottaisivat tämän huomioon niin poro-/hirvikolarit tipahtaisivat kymmenesosaan nykyisestä. Samoin kävisi muidenkin tieliikenneonnettomuuksien kanssa. Tilanne liikennekäyttäytymisen kanssa on Lapissa vielä kohtuullinen. Kun menee Etelä-Suomeen niin siellä se vastuuttomuus on huolestuttavalla tasolla. Minäminä -mentaliteetti on jo niin voimakas.
        Toisaalta voi hyvin ymmärtää että autolla ajetaan vähän lujempaa Sevettijärventien kaltaisilla tieosuuksilla. Siellähän liikennetiheys on yleensä aika vähäinen. Onnettomuuspäivänä vastaan tulleet henkilö- ja pakettiautot kuitenkin ajoivat pääsääntöisesti puolitoista metriä tien laidasta. Se johtui tienlaidassa olleesta irtolumesta.

        Mutta asiatiedot onnettomuuden syistä aiemmassa kirjoituksessasi eivät aivan pitäneet paikkaansa. Ei kannata aina pitää koko totuutena mitä lehdissä kirjoitellaan. Lapin Kansan juttu ei pitänyt yhtä totuuden kanssa. Mm. oliko henkilöauton omalla kaistallaan.
        Toisaalta myös yleistykset ammattiautoilijoita kohtaan ovat yleensäkin ihmeellisiä. Rekkaonnettomuudet niiden ajamiin kilometreihin verrattuna on loppujen lopuksi aika pienet. Sitten kun sellanen sattuu niin se on monesti tuhoisa ja kaikki yleistäjät pomppaa haudoistaan.
        "Ei tie ole vaarallinen, vaan sitä ajavat ymmärtämättömät kuorma-autoilijat", "Nytkin mutkaan tuli tämä kuorma auto paitsi vääräällä puolella, myös aivan liian lujaa. Henkilöauto joutui ajamaan raviin ja silti pysyi omalla kaistallaan, mutta tämä kuorma-auton pölvästi törmäsi" ja "Rekkakuskit paahtaa menemään kelistä ja tien kunnosta piittaamatta aina yhtä lujaa, vaikka nopeuksia pitäisi huomattavasti pudottaa"
        Pistää miettimään, hmm..... asenteet, mitähän niillä tarkoitetaan?
        Se joka haluaa tietää poliisien tutkinnan tulokset onnettomuudesta niin ne löytyy oikeuden pöytäkirjoista sitten kun asia siellä käsitellään.

        Lopuksi: En ole rekka- enkä ammattiautoilija, suvussa ei ole yhtään eikä parhaat kaverinikaan ole ammattia-autoilijoita, joten turha tulla syyttelemään puolustelemisesta :)


    • tuosta kirjoituksesi

      ja lähin kyykky pa*****e.

      • viisas autoilija

        Tulosta vaan, mutta se ei auta sinua yhtään, kun ollaan ajaelemassa huonolla tiellä kovaa vauhtia.
        Kova vauhti on aina turmien syy, ei koskaan tien pinta. Vika on aina ratin ja penkin välissä.
        Tätä teoriaa ei voi millään argumentilla kumota.


    • Lapin poika

      Voisit oikeastaan keskustella isäni kanssa tapahtuneesta ja antaa samalla neuvoja, kuinka hänen tulisi työtapojaan muuttaa. Hän on ajanut isoa autoa nyt 27 vuotta hyvissä ja huonoissakin olosuhteissa, takana arviolta 5 miljoonaa kilometriä. Tämä oli ensimmäinen vakavampi onnettomuus, jossa siinäkin ihmisuhreilta säästyttiin pitkälti hänen rautaisen ammattitaitonsa ansiosta. Pyytämällä saat hänen numeronsa. Että niitä neuvoja, ANTAA SAATANA TULLA!

    • Rekka-kuskin toinen poika

      Kiekoissa ei ollut mitään vikaa mikä selvinee kohta eli kiire ei ollut mihinkään ja vauhti n.60-75 km/h täydellä lastilla rekkaa ei oikein kovempaa ajeta. Kuljettaja tiesi missä kunnossa tie oli ja törmäyskohdassa oli omalla kaistallaan matkalla ojaan sillä minkäs teet kun paku kuski tulee kylki edellä vastaan eli paku kuskilla on pettäneet hermot. Mistä joku on alunperin päätellyt että rekka-kuski on edes ajanut ylinopeutta? kiekot sanovat nimittäin tosiaan aivan toista. Kannattaa odottaa että tilanne selvitetään ennenkuin syytellään ja rekka-autolla ja kuorma-autolla on sitten eroa ja paljon rekka autossa on kärry perässä ja enemmän renkaita tässä tapauksessa oli kyseessä rekka-auto sinulle joka et sitä tiennyt, mutta osasit syytellä kyllä.

    • Pahhaatekinähä

      Entä se poro joka oli jätetty kitumaan tien varteen.

    • Partakkolainen

      Wau, oikein ratinvääntäjän poju uhoilee tällä palstalla, todella noloa.

      Kurki sieltä isäs selkäsi takaa ja pankaa molemmat lenkkitossut jalkaan että jaksatte juosta pakoon molemmat jos joku suuttuu.

    • NoloudenHuipulle

      Samaa mietin ja nauroin selkäkeikkanaurua kun joku pikkupoika uhosi isänsä puolesta. Olihan se omalla tavallaan nolouden huippua! Lapin poika nimimerkki on juuri niitä tyypillisiä mammanpoikia jotka vikisevät että "tuleppas sanomaan meijän iskälle." Säälittävää!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe