Poisto

TYHMÄ-

Mitä tarkoittaa verotuksessa poisto? Jos se on esim 25%?

15

4467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maraani

      poistolla tarkoitetaan kirjanpidossa liikevaihdosta tehtävää vähennystä, joka aiheutuu isosta investoinnista. Normaali (pieni) tuotantoon osoitettava kustannus eli kulu voidaan vähentää kokonaisuudessaan eikä tehdä poistoja. Sen sijaan isoa investointia, jonka käyttöikä on monta vuotta (esimerkiksi kone, rakennus jne.) ja joka maksaa paljon, ei voi vähentää kerralla. Siitä tehdään poisto eli vähennetään osa useampana vuonna. Esimerkiksi jos pitoaika on neljä vuotta, voi tehdä 25 % tasapoiston jolloin kustannusvaikutus jakaantuu neljälle vuodelle.

      On huomattava, että kirjanpitosäädökset määrittävät maksimipoistoprosentin eri laatuisille investoinneille.

      • -Haastaja-

        "Esimerkiksi jos pitoaika on neljä vuotta, voi tehdä 25 % tasapoiston jolloin kustannusvaikutus jakaantuu neljälle vuodelle."

        Verottaja ei hyväksy yleensä tasapoistoa (eläimistä hyväksyy), vaan poisto tehdään poistamattomasta pääomasta:
        Esimerkkitapuksessasi 4 vuoden pitoajalla 10 000 euron investointi:
        1. vuoden poisto 25% = 2500, jäännös 7500.
        2. vuoden poisto 25% = 1875, jäännös 5625.
        3. vuoden poisto 25% = 1406, jäännös 4219.
        4. vuoden poisto 25% = 1054, jäännös 3165.
        Eli neljän vuoden jälkeen sinulla on poistamatta 3165, jos myyt laitteen tällöin eteenpäin 4000:lla, vähennät 835 euroa poistamattomasta pääomasta(4000-3165=835).
        Mikäli poistamatonta pääomaa ei ole, 835 euroa siirretään suoraan verotettavaksi tuloksi


    • investoinnin vähentämistä

      verotuksessa asteittain, esim. juuri 25%, tämä siksi, että koneet kuluvat, rakennukset vanhenevat ja salaojat vaativat korjauksia tietyn ajan jälkeen.
      Jos ostat uuden traktorin, et voi kirjata sitä kokonaan vähennyskelpoiseksi menoksi suoraan, vaan voit poistaa vuosittain tuosta hankintahinnasta 25% verotuksessa.
      Homma menee 100000euron traktorista on poisto 25000euroa, seuraavana vuonna voit tehdä jäljellä olevasta 75000eurosta on poisto 18750euroa jne. Eli traktorisi ei ole neljän vuoden jälkeenkään kokonaan poistettu.
      Poistoja ei ole pakko tehdä täysimääräisinä, jolloin voi säädellä hieman verotusta.

      • TYHMÄ-,

        Okei, eli ilmeisesti alvittomasta hinnasta. Käytännössä: jos vaikka minulla olisi paljon tuloja (alveja), minun kannataisi tehdä isoja ostoksia, että saisin tasattua suuria tulojani!?


      • -Haastaja-
        TYHMÄ-, kirjoitti:

        Okei, eli ilmeisesti alvittomasta hinnasta. Käytännössä: jos vaikka minulla olisi paljon tuloja (alveja), minun kannataisi tehdä isoja ostoksia, että saisin tasattua suuria tulojani!?

        Juuri näin, eli poistot alvittomasta hinnasta, mikäli olet alv-velvollinen.

        "paljon tuloja (alveja)"
        Varoituksen sana: Älä ikinä hanki mitään alv vähennyksen takia, sillä alv;n joudut joka tapauksessa maksamaan saman suuruisena, sen perii joko kauppias tai verottaja.

        Muutenkin ostoksissa pitää painottaa sitä, että ostos maksaa jatkossa itsensä, ts. ei kannata hakata metsiään koneisiin/rakennuksiin, että kaupunkilaiset saisivat pilkkahintaista ruokaa.


      • omapää
        -Haastaja- kirjoitti:

        Juuri näin, eli poistot alvittomasta hinnasta, mikäli olet alv-velvollinen.

        "paljon tuloja (alveja)"
        Varoituksen sana: Älä ikinä hanki mitään alv vähennyksen takia, sillä alv;n joudut joka tapauksessa maksamaan saman suuruisena, sen perii joko kauppias tai verottaja.

        Muutenkin ostoksissa pitää painottaa sitä, että ostos maksaa jatkossa itsensä, ts. ei kannata hakata metsiään koneisiin/rakennuksiin, että kaupunkilaiset saisivat pilkkahintaista ruokaa.

        ""ts. ei kannata hakata metsiään koneisiin/rakennuksiin""

        Oikein, hullua hakata metsänsä ja sijoittaa ne rahat kannattamattoman tuotannon ylläpitämisee, ellei esimerkiksi navetasta tai sikalasta saaduilla tuloilla pystytä edes kustannuksia kattamaan pitäis ymmärtää lopettaa aikanaan kannattamaton toiminta.

        Oli mukava tehdä loppukesästä puukaupat kun hinnat oli vielä huipussaan, ne rahat menee talteen kasvamaan korkoa.

        Kai osaa laajentajista sumutetaan hakkaamaan metsänsä sileiksi ja laittamaan ne navetanseiniin.


      • investointi varauksen
        TYHMÄ-, kirjoitti:

        Okei, eli ilmeisesti alvittomasta hinnasta. Käytännössä: jos vaikka minulla olisi paljon tuloja (alveja), minun kannataisi tehdä isoja ostoksia, että saisin tasattua suuria tulojani!?

        jolla voit säädellä verotustasi, jolloin ei heti tarvitse ostella mitään, jos on niitä suuria tuloja. Antaa harkinta-aikaa investointiin taikka aikaa suunnitellla huolella.

        Jos olet Alv-velvollinen, niin pelataan alvittomilla hinnoilla.


      • teet isoja ostoja
        TYHMÄ-, kirjoitti:

        Okei, eli ilmeisesti alvittomasta hinnasta. Käytännössä: jos vaikka minulla olisi paljon tuloja (alveja), minun kannataisi tehdä isoja ostoksia, että saisin tasattua suuria tulojani!?

        ja voit vähentää alvia käy taloutesi persnetolla.


    • maajussi41

      Poisto on tosiaan kulu, jonka pitää vastata omaisuusesineen taloudellista arvonalennusta eli kulumista.

      Maataloudessa on perinteisesti kirjanpidollinen ja verotuksellinen poisto vastanneet toisiaan, mutta esim. osakeyhtiömuotoisessa toiminnassa poistot ovat oikeasti kirjanpitoon merkittäviä eriä.

      Maataloudessahan poistot tehdään yleensä könttäeränä poistamattomasta menojäännöksestä sen suuruisena kuin vuoden verotettavat tulot antavat myöten,kun taas yritysmuotoisessa seurataan omaisuuskohteita enemmän yksilöittäin ja poisto on ns. poistosuunnitelman mukainen, joka on päätetty jo ennen omaisuuserän hankintaa säännösten mukaisissa rajoissa.

      Paljon investoivat tilat yleensä eivät tuota paljoa verotettavaa tuloa johtuen isoista poistoista. Nämä viljelijäperheet siis usein elävät osin tällä poistolla.

      • -Haastaja-

        "Paljon investoivat tilat yleensä eivät tuota paljoa verotettavaa tuloa johtuen isoista poistoista. Nämä viljelijäperheet siis usein elävät osin tällä poistolla"

        Ei poistoilla voi mitenkään elää, ne rahat ovat menneet investointiin ja yleensä lainalyhennys pyritään pitämään suunnilleen samansuuruisena kuin poisto.


      • Paalinpyörittäjä
        -Haastaja- kirjoitti:

        "Paljon investoivat tilat yleensä eivät tuota paljoa verotettavaa tuloa johtuen isoista poistoista. Nämä viljelijäperheet siis usein elävät osin tällä poistolla"

        Ei poistoilla voi mitenkään elää, ne rahat ovat menneet investointiin ja yleensä lainalyhennys pyritään pitämään suunnilleen samansuuruisena kuin poisto.

        Ikävä kyllä nykyään monella tilalla eletään juuri poistoilla. Yksi naapurini ja asiakkaani on juuri tällainen. Muutama vuosi sitten tehnyt metsärahoilla isohkon laajennuksen ja nykyisin ei ole verotettavia tuloja ollenkaan! Elämiseen raha tulee juuri poistojen kautta tuloutettavina metsärahoina. Minun mielestäni niitä metsätuloja ei kannattaisi kierrättää navetan kautta ison työmäärän säestämänä, mutta täytyy todeta, että jokainen tyylillään ja kun osaisi edes omaa taloansa asua...


      • maajussi41
        -Haastaja- kirjoitti:

        "Paljon investoivat tilat yleensä eivät tuota paljoa verotettavaa tuloa johtuen isoista poistoista. Nämä viljelijäperheet siis usein elävät osin tällä poistolla"

        Ei poistoilla voi mitenkään elää, ne rahat ovat menneet investointiin ja yleensä lainalyhennys pyritään pitämään suunnilleen samansuuruisena kuin poisto.

        Poistoilla eläminen on tosi yleistä investoinnin jälkeen, sillä aika harva saa uudessa tuotantorakennuksessa esim. tuotantoa heti pyörimään täysillä.

        Ongelmana on tietenkin näissä tapauksessa kassavirran hallinta sekä käyttöpääoman riittävyys.


      • -Haastaja-
        maajussi41 kirjoitti:

        Poistoilla eläminen on tosi yleistä investoinnin jälkeen, sillä aika harva saa uudessa tuotantorakennuksessa esim. tuotantoa heti pyörimään täysillä.

        Ongelmana on tietenkin näissä tapauksessa kassavirran hallinta sekä käyttöpääoman riittävyys.

        Tarkoitat ilmeisesti, että lyhennykset ovat pienemmät kuin poistot?

        Mun mielestä se ei ole mitään poistoilla elämistä, vaan velaksi elämistä.

        Tai sitten kuten paalipyörittäjä sanoi, "metsärahojen kierrättämistä navetan kautta".
        Tossa menee hukkaprosentti helposti liian suureksi:)


      • kierrätetään muita rahoja
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Ikävä kyllä nykyään monella tilalla eletään juuri poistoilla. Yksi naapurini ja asiakkaani on juuri tällainen. Muutama vuosi sitten tehnyt metsärahoilla isohkon laajennuksen ja nykyisin ei ole verotettavia tuloja ollenkaan! Elämiseen raha tulee juuri poistojen kautta tuloutettavina metsärahoina. Minun mielestäni niitä metsätuloja ei kannattaisi kierrättää navetan kautta ison työmäärän säestämänä, mutta täytyy todeta, että jokainen tyylillään ja kun osaisi edes omaa taloansa asua...

        Olen kanssa seurannut, miten monella metsärahat, sora ja tontit kiertää maatilan kautta, yleensä vielä navetan, että varmasti on työlästä rahaa, kun viimein palautuu, jos palautuu takasin tilille.
        Kerran yhdelle kaverille huomautin tuosta "rahan pesusta", että kannattaako sitä navetan kautta kierrättää, johon vastaus oli: Onhan se niin komeeta!
        Moni pyörittää melkoista sirkusta, ymmärtämättä miksi!


    • Eipasjuupas

      Rakennuksen hankintameno määräytyy eri tavoin riippuen siitä, miten omaisuus on aikanaan saatu. Rakennuksen hankintameno pienenee vuosittain tehtyjen poistojen määrällä eikä poistoina vähennettyä osaa hankintamenosta voi vähentää enää luovutusvoittoa tai -tappiota laskettaessa.
      Ts. kun teet poistot vuosittain vuokratuloista, niin tämä tulee vastaan kiinteistöä myytäessä ja maksat silloin nämä "säästyneet" verot luovutusvoiton verotuksena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      65
      1468
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1309
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1152
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1109
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      891
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      775
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      51
      674
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      88
      618
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      617
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    Aihe