Nykyinen c-alueen mies

b-alueelta tullut

Perin reilu vuosi sitten c-alueelta äitini kotitilan enoltani. Noin 8km päässä b-alueella sijaitsevasta kotitilastani. Jota olen viljellyt 12-vuotta.

Nyt alkaa olemaan ensimmäinen kokonainen vuosi täynnä emolehmien kasvatusta c-alueella. Ja vaikka c-alueen kollegat varmasti alkavat urputtamaan, niin tämä on ollut minulle kuin lotto voitto.
Pinta-alat ovat miltei samat, c-alueen tilalla on 3,2ha vähemmän peltoa kuin b-alueella. Ja molemmilla tiloilla oli aikaisemmin emolehmien kasvatusta. c-alueen tilalla oli emoja 41 ensi vuoden alusta noin 100. b-alueen tilalla oli emoja 52 ensivuoden alusta ei yhtään.

Vaikka minulla oli aikaisemmin b-alueella 11 emoa enemmän, niin silti kokonais tukeni oli c-alueella reilut 17000€ enemmän kuin b-aluella.
Ja nyt sitten asiat muuttuvat totaalisesti ensi vuoden alusta, kun alan kasvattamaan emoja pelkästään c-alueella. Saan tulevaisuudessa tukia noin 24000€ enemmän, eikä kokoajan tarvitse pelätä tukien muutosta toisin kuin b-alueella.

On se vaan kummaa kun muutta osoitteen kotoa 8km päähän, niin alkaa rahaa tulemaan niin että ranteet paukkuu. On se käsittämätöntä, että tähän epäkohtaan ei puututa millään lailla, eikä julkisuudessa puhuta tästä käytännöllisesti katsoen mitään.

16

846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiot..

tuollaisen määrän elikoita kunnialla hoitaa niin tuohon aikaan pitäis olla nukkumassa eikä koneen äärellä..
      Enkä kyllä tajua muutenkaan että mikä ongelmana,anna hyväntekeväisyyteen jos ei tilille enää mahdu.

• b-alueelta tullut

Ongelma on se, että olen viljellyt b-alueen puolella 12-vuotta ja siellä olisin halunnut edelleen asua kotitilallani ja kasvattaa emoja. Mutta koska emojen kasvatus on minulle kaikki kaikessa, eikä se enään oikein lyö leiville b-alueella, niin tämä tuki järjestelmän järjettömyys pakotti perheeni muuttamaan perimälleni äitini kotitilalle.
        Itse asiassa olisin tänä vuonna lopettanut karjan ja alkanut viljanviljelijäksi jos en olisi perinyt äitini kotitilaa.

Ongelmasta vielä sellainen asia, että en ennen tilan perimistä ymmärtänyt että alueitten tukiero on näin suuri, koska ajattelin aikaisemmin että se on se mikä se on, eikä sille mitään voi. Vaikkakin tottakai tiesin että c-alueen tuet ovat suuremmat, mutta en sitä että ero on näin käsittämättömän suuri, vaikka missään olosuhteissa ei ole mitään eroa. Pikemminkin päinvastoin.

Sen verran katkera tästä olen, vaikkakin nyt kun tuloni ovat huomattavasti suuremmat ja pystyn oikeastikin vaihtamaan auton uuteen joka vuosi, toisin kuin ennen. Niin hartain toiveeni on - että tästä järjettömästä ja järjettömän suuresta tuki erosta alettaisiin käymään julkisuudessa keskustelua oikein suuressa mittakaavassa ja saataisiin jollakin tapaa yhtenäistettyä nämä tuet. Niin minäkin voisin sitten muuttaa takaisin kotitilalleni kasvattamaan emoja.

• Paalinpyörittäjä
        b-alueelta tullut kirjoitti:

Ongelma on se, että olen viljellyt b-alueen puolella 12-vuotta ja siellä olisin halunnut edelleen asua kotitilallani ja kasvattaa emoja. Mutta koska emojen kasvatus on minulle kaikki kaikessa, eikä se enään oikein lyö leiville b-alueella, niin tämä tuki järjestelmän järjettömyys pakotti perheeni muuttamaan perimälleni äitini kotitilalle.
        Itse asiassa olisin tänä vuonna lopettanut karjan ja alkanut viljanviljelijäksi jos en olisi perinyt äitini kotitilaa.

Ongelmasta vielä sellainen asia, että en ennen tilan perimistä ymmärtänyt että alueitten tukiero on näin suuri, koska ajattelin aikaisemmin että se on se mikä se on, eikä sille mitään voi. Vaikkakin tottakai tiesin että c-alueen tuet ovat suuremmat, mutta en sitä että ero on näin käsittämättömän suuri, vaikka missään olosuhteissa ei ole mitään eroa. Pikemminkin päinvastoin.

Sen verran katkera tästä olen, vaikkakin nyt kun tuloni ovat huomattavasti suuremmat ja pystyn oikeastikin vaihtamaan auton uuteen joka vuosi, toisin kuin ennen. Niin hartain toiveeni on - että tästä järjettömästä ja järjettömän suuresta tuki erosta alettaisiin käymään julkisuudessa keskustelua oikein suuressa mittakaavassa ja saataisiin jollakin tapaa yhtenäistettyä nämä tuet. Niin minäkin voisin sitten muuttaa takaisin kotitilalleni kasvattamaan emoja.

Heinä kasvaa samalla tavalla molemmin puolin rajaa ja pikkupakkanen vähentää huomattavasti kuivikemenoja verrattuna vesikeleihin.
        B-alueen viljelijä on reuna-alueiden vuokramarkkinoilla "takamatkalla" sen 200 euroa hehtaarilta!

• Vara Kaani
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

Heinä kasvaa samalla tavalla molemmin puolin rajaa ja pikkupakkanen vähentää huomattavasti kuivikemenoja verrattuna vesikeleihin.
        B-alueen viljelijä on reuna-alueiden vuokramarkkinoilla "takamatkalla" sen 200 euroa hehtaarilta!

Muistakaa pojat yksi asia näissä tukikeskusteluissa, nimittäin tosiasia on että aina kun tukia muutetaan, niin ne vain alenee.

Mikäli C-alueella on liian suuri tuki B-alueelle verrattuna, niin ei sitä B-alueen tukea nosteta vaan C-alueen tukea lasketaan.

Joka kerta kun etelästä on jotain otettu pois EU:n vaatimuksesta, niin myös pohjoisessa on tuet tippuneet, vaikkei EU ole sitä vaatinutkaan missään vaiheessa.
        Tämä vaatimus on tullut ihan kotimaiselta taholta, jonkinalisen tasa-arvon nimessä ...

• Nimetön

Etkö ole lukenut näitä sivuja.Veronmaksajat yritämme saada tämän hölmöilyn loppumaan.Älä äännestä KEPUA ,varmin keino tukien vähentämiselle.

• hanurista

niinhän sä touho kuvittelet. Suomalaisen maajussin paras kaveri on ranskalainen sosialidemokraatti.

• parempi.

ettet puhuisi itsestäsi niin että edustaisit jotain suurempaa yksikköä ja samalla kehoittaisin sinua lukaisemaan eri puolueiden ohjelmat jotak maataloutukeen liittyvät. Mikään puolue ei ole maataloustukia lopettamassa Suomesta.

Tuki asiat päätetään Eu:ssa

• alueet

a-b-c tukialuejako oli sitte varmaan viljelijöitten oma keksintö. Liittymissopimuksessa EU vaati, että joka maasta on löydyttävä alue joka tulee toimeen muuta maata paremmin, eli ilman tukia. Ei c alueen viljelijä innosta hihku jos a-b alueen viljelijät on menettämässä tukia.Sehän on perinteisesti tarkottanu sitä, että sitten otetaan pois pohjosista tuista ja siirretään ne etelään. Kyllä kaiken lähtökohta pitäis olla, että tuottajahintoihin saadaan korotusta.

• Nimetön

Kaiken lähtökohta on:viljellään siellä missä luontoäiti on sen tarkoittanut.EI siellä ,minne Veikko Vennamo sodan jälkeen pakon sanelemana ihmiset asutti,kun ei ollut vaihtoehtoja.Nyt on.

• Utaljus
        Nimetön kirjoitti:

Kaiken lähtökohta on:viljellään siellä missä luontoäiti on sen tarkoittanut.EI siellä ,minne Veikko Vennamo sodan jälkeen pakon sanelemana ihmiset asutti,kun ei ollut vaihtoehtoja.Nyt on.

Sanopas nyt sitten paikka, missä ensivuonna tulee takuuvarmasti hyvä viljasato.

• Vara Kaani
        Nimetön kirjoitti:

No luontoäitihän ei koskaan oikeastaan tarkoittanut, että Suomi oli maatalousaluetta.

Ukraina ja Puola voisivat yksin tuottaa EU:n tarvitsemat elintarvikkeet ( nämä maathan on pelkkiä peltoja ) ja hinta olisi varmasti halvempi kuin nykyään.

• Paalinpyörittäjä

Minun tilani on kanssa tukialueen rajalla, mutta sen väärällä puolella, niimpä olenkin ajamassa tuotantoa alas, koska se 20000 euron ero minun noin 70 emon karjassani on juuri eläinten katteen verran. Täytyy myöntää että kateeksi käy...

Julkisuudessa asiasta ei esimerkiksi etujärjestö paljoa hiisku, ettei tukia alennettaisi myös C-alueelta. Tuo 20000 euroa merkitsee myös yli 200 euron kilpailuetua pellonvuokramarkkinoilla ja se on paljon se.

• lukenu että

Komissio tarkistaa c-alueen tukien vaikutuksen helmikuussa 2008?
        Tietty jos se pitää paikkansa että kepuloiset on kulissien takana neuvotelleet sopimuksen jotta tuotanto saakin nousta c alueella niin silloinhan ei ole ongelmaa. AB alueella tuotantohan ei olisi saanut nousta tukien vaikutuksesta, eikä se noussutkaan. Sehän laski varsin selvästi.
        Alkujaanhan tuet eivät saanneet nostaa millään alueella tuotantoa. Eikä myöskään investointituet koskeneet c-aluetta, vain a ja b aluetta pienemmän tuotantotuen takia jotta etelän tilat kasvaisivat ja tulisivat kilpailukykyisemmiksi. Vaan jossain käsittämättömässä välissä KEPULOISET menivät sotkemaan koko komission tavoitteen. Ja tästä tulee seuraamaan se, että pikku hiljaa tuet hukkuvat pohjoisestakin asenneilmaston muuttuessa ja kun etelän tilat on ajettu alas, KEPUN pitkän linjan tavoite maatalouden lopettamisesta Suomessa on saavutettu. Sen pituinen SE. s**tanan KEPULOISET!

• ykstoinen

Maidontuotannossa C-alueella tuotantoa laajentaneet ja rahoitusta hakeneet ovat maksaneet itsensä kipeeksi maitokiintiöistä. A-B -alueella kiintiöitä on saanut käytännössä rajattomasti hallinnollisella hinnalla. Hallinnon säännösten takia taas C-alueella kiintiöiden hinta on ollut moninkertainen Etelä-Suomeen verrattuna. Eräs laajennuksen toteuttanut isäntä oli laskenut, että häneltä menee viiden vuoden pohjoiset tuet pelkästään siihen, että hän maksaa kiintiöstä niin kovan hinnan. Että kannattaa sitä kadehtia!!

• Paalinpyörittäjä

Valtio juuri päätti siirtää 10 miljoonaa myymättä jäänyttä kiintiölitraa AB-alueelta C-alueelle.
        Ero etelän ja keskisuomen välillä on kaikkein räikein juuri emolehmien kansallisessa tuessa, liki 300 prosenttia!

• Vara Kaani

Toisaalta tämähän johtuu siitä, että EU on päättänyt, ettei missään maassa voi olla nämä vakavien vaikeuksien tuet täysimääräisiä koko valtion alueella.

Tukia voitaisiin tietenkin leikata yleisesti, mutta silloin täysin tuettoman alueen määrä kasvaisi, nythän sitä ei Suomessa taida olla ollenkaan.

Toisaalta, tässä kyllä jää huomioimatta sellainen asia, että kyllä se kasvukausi ja edellytykset on Varsinais-suomessa lähemäpänä Eurooppaa kuin Lappia.
      Eli siinä mielessä tuen tarve ei ole samanlainen, mutta ongelma on kai se, että mihin raja vedetään ja kuinka jyrkkänä.

Minulle kyllä kävisi, että vain kaksi pohjoisinta lääniä olisi näiden tukien piirissä ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      224
      8227
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      116
      6167
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5672
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3900
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      68
      3758
    6. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      30
      2958
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      26
      2783
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      28
      2695
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      25
      2657
    10. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2550
    Aihe