Sormen nivelet kipeät

miksi?

Eli mistä johtuu että on yhden kahden sormen viimeinen nivel arka? jos puristaa sivulta tai sitten yrittää taittaa väärään suuntaan varovasti niin on arka. Jatkunut pitkään

28

41218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..homma!

      Olen ammatiltani ompelija, joten paljon tulee käsillä tehtyä.

      Kolme viikkoa sitten oikean käden nivelet ja sormet turposivat. Nivelet on kipeät ja jäykät. Ekalla lääkärikerralla sanottiin, että kyseessä on rasitusvamma. Toka kerta sanottiin, että nivelet on tulehtuneet.

      Työpaikalla hermoillaan, kun olen ollut jo 2viikkoa sairaslomalla. Kun menin töihin tekemään sellasta hommaa kuin kykenen yksikätisenä, miuta hiillostettiin ompelemaan.

      Huomenna taas eri lääkäri kirjoittaa miulle sairaslomaa. Jahka lääkärit pikku hiljaa selvittäisivät, missä vika...

    • kleesius

      Minulla myös nivelvaivoja eli turpoamista sormissa ja varpaissa. Lähtee muutamassa päivässä pois mutta voivat tulla takaisin taas muutaman päivän kuluttua. Lääkäri myös määritteli "vain" rasitusvammaksi. Olis kiva tietää mistä oikeesti johtuu?

    • juu sama

      homma eli vasurin keskarin nivel kipeä ja sormi turvonnut, ollut nyt noin viikon verran tuo vaiva.. eipä tunnu itestään paranevan ainakaan

    • Ärsyttää

      Ollut jo kolme viikkoa vasemman käden etusormi hieman turvonnut ja sattuu, kun painelee sivulta tai kämmenen puolelta alta. Ei suoranaisesti ole kipeä kuin rasituksessa eli esim. kun painoa osuu sormelle tai kun koitan ottaa pinsettiotteella kiinni jostain, niin tuntuu. Aamulla sormi on kuitenkin ihan lepoasennossakin kipeä, koska sillä ei ole tehnyt mitään tunteihin, niin se on ihan tönkkö ja sitä saa aikansa taivutella.

      Kävin eilen terkalla, mutta antoi vaan lääkäriajan hamaan tulevaisuuteen ja käski vielä katsella ja ottaa yhteyttä, jos pahenee.

      En tiedä, mistä tullut, ehkä taannoisista töistä tai sitten ei. Ärsyttää vaan pirusti, kun eihän tämä nyt suoranaisesti ole kuolemanvakava vaiva, mutta häiritsevä vaiva kylläkin. Ja haluaisin minäkin tietää, että mikä mulla oikein on ja millä sen saa pois, kun minkään sortin edistystä ei kolmen viikon aikana ole tapahtunut parempaan suuntaan.

      • vanhis2

        kolmatta viikkoa sormi jo vaivaa.. onko jollekkin selvinnyt mistä voi johtua? kovasti ihmetyttää ja mietin pitäisikö käydä näyttämässä lääkärillä vai ei!? vastausta odotellessa....


      • fak u sormi
        vanhis2 kirjoitti:

        kolmatta viikkoa sormi jo vaivaa.. onko jollekkin selvinnyt mistä voi johtua? kovasti ihmetyttää ja mietin pitäisikö käydä näyttämässä lääkärillä vai ei!? vastausta odotellessa....

        mulla vaivannut keskisormen keskimmäinen nivel jo 4 kk röntgenissäkin käyty eikä mitään löytynyt!!! per...


      • KK
        fak u sormi kirjoitti:

        mulla vaivannut keskisormen keskimmäinen nivel jo 4 kk röntgenissäkin käyty eikä mitään löytynyt!!! per...

        Hei, sama homma täällä, oikean käden yksi sormi nivelestä kipeä. Vaivannut noin 2kk. Minulta otettiin röntgenit ja verikokeet, siis reuma, psorireuma,kihti ja kaikki mahdolliset tulehdusarvot. Röntgenissä ei näy mitään poikkeavaa kaikki kunnossa. Kuten myös verikokeet ok. Rasitusvammaa tarjosi myös lääkäri. Ja totesi että näillä veriarvoilla et kovin kipeä voi olla. Jos ei ala paranee niin uusitaan kokeet.


    • oikean käden

      sorminivelet muutamaksi kuukaudeksi noin vuosi sitten. Tämä tapahtui samanaikaisesti kuin "parantelin" polven rustovaivaa. Syy oli ilmeisesti se että polvet sökönä vietin liikaa aikaa tietsikan äärellä rallipelejä pelatessa. Ohjaus näppiksellä. Väittäisin että minulle tuli sorminiveliin " chondromalacia" (rasituksesta johtuva lievä rustopehmettymä). Olivat pirun kipeät, ihan oikeasti. Kevensin kuormitusta ja muutmassa kuukaudessa tilanne meni kokonaan ohi, eikä ole tullut uuudestaan. Todennäköisesti samantapaista kuormaa ja vaivaa voi saada aikaan ihan töitäkin tehdessä.

      Rustovaivat ovat lääkäreillekkin hämärän peitossa, pelkkä kuormitus ei aina riitä selitykseksi, taustalla voi olla muuta vaikka ei reumaa olisikaan.

      En kyllä teksisi sellaista josta sormi kipeytyy, mutta ei totaalilepokaan ole hyvästä.
      Suhtaudu kuitenkin vakavasti asiaan, nivelten oma kyky korjantuaa on lähes olematon. Rustoista sen verran että nehän ei näy ollenkaan röntgenissä, lääkäri vain "arvioi" luitten etäisyyden toisisteen ja samalla arvuuttelle rustojen tilaa( joka on vain pelkkä etäisyteen perustuva arvaus, ei muuta). Sikisi röntgenin perusteellä tulee usein vain selvässä nivelerikko tapauksessa sekeä dignoosi.

      Tsemppiä anyway

      • Näps näps näppis

        Minulla kipeytyi vuoden 2007 maaliskuussa vasemman käden etusormen keskinivel. Vaiva jatkui 6 viikkoa ja sitten menin lääkäriin, diagnoosi rasitusvamma ja kortisonia niveleen. Kortisonia auttoi ja sitä pistettiin vielä toisen kerran. Teen tietokoneella töitä joten.... aamuisin sormi oli jäykkä ja kipeä kun oli ollut pitään liikkumattomana.

        Nyt on sama homma keskimmäisessä, nimettömässä ja pikkusormessa. En edes viitsi mennä lääkäriin kun kuvissa ei näkynyt mitään. Olkoon vaan.

        Meinasin käydä reumalääkärillä tai fysiatrilla mutta kun tuli muita vaivoja niin sekin jäi. Jäädään siten eläkkeelle kun sormet lakkaavat toimimasta! Aika jännä juttu, että vasen käsi oireilee vai mitä?


    • jos ei ole nivelreumaa

      ovat nimeltaan mm. Heberdenin kyhmyjä jos niitä on kärkinivelissä(DIP on kärkinivel, distal interphalangeal joints (DIP)

      Heberden's node
      From Wikipedia, the free encyclopedia

      Ne ovat aika tavallisia iän mukana muodostuvia, kulkee vähän suvussakin.

      Sitten on toiset kyhmyt, Bouchardin kyhmyt, joita on tyvemmissä nivelissä(PIP nivelissä) proximal interphalangeal (PIP) joints , nekin ovat osteoarthroosia.

      • antaa kuvankin

        http://www.webmd.com/hw-popup/heberdens-and-bouchards-nodes

        kehittymiseen saattanee vaikuttaa rasitukset, tulehdukset, käsityön ankaruus, geenitausta, ravinnollakin voi olla merkitystä. Syitä on varmaan erittäin monia ja tuntemattomia, koska tätä tautia ilmenee eikä siihen paljon pystytä.
        Suosittelisin käsien jokapäiväsitä tarkkaa hoitoa, kaikkein tulehdusten pikaista hoitoa, käden ihon pitämsitä tarpeeksi notkeana ja kosteana, käsivoiteita, käsineitten käyttöä esim hiekkaa tai multa kosketeltaessa, käsien kylmettymisen välttämistä, hyviä nahkahansikkaita
        kesätösisä ja talvella ilmavia ja lämpöisiä hansikkaita, ranteen suojaaminen vilustuttamiselta.
        Akuuttiin särkyyn jotain NSAID tyyppistä lääkettä. Myös apteekin paikallishoitoon tarkoitetut nivellääkkeet saattavat sulattaa niveliä.


    • johon ei ole hoitoa

      kalsium-pyrofosfaattiartriitti on piinallisen kivulias kristlliartriitti ja sitä sanotaan pseudokihdiksi.

      Förebyggande behandling finns ej. Om vårdprogrammet: Pseudogikt (Pyrofosfatsynovit). Vårdprogrammet för kristallartriter, Karolinska Universitetssjukhuset, ...
      www.viss.nu/content/MUSKO.../pseudogikt/_VP/T_set.htm

      Ehkä ainoa tapa rukata aineenvaihduntaa tämän osalta on kohottaa ravinnon fytiini(inositoliheksafosfaatti)pitoisuutta, jotta saa kehosta erittymään pois fosfaattia munuaisten kautta ja munuaiskivienkin vaaraa vähennetään samalla. . Myös reumaan käytettyjä särkylääkkeitä on käytetty krsitalliartriitin kivuissa.

      Kristalleja tulee muihinkin kudoksiin kuin niveliin tässä taudissa.

      Kristalliartriittia voidaan taas sekoittaa Heberdenin tai Bouchardin kyhmyihin.

      • artriittia käsiin

        esim mahatulehduksista.

        Ruotsinkielinen aapinen artriiteista:
        http://www.lakartidningen.se/old/content_0436/2724.html


      • `mitäh
        artriittia käsiin kirjoitti:

        esim mahatulehduksista.

        Ruotsinkielinen aapinen artriiteista:
        http://www.lakartidningen.se/old/content_0436/2724.html

        Meitsil tuntuu vasemman käden keskisormen ensimmäisessä nivelessä kipua, kun sitä koukistelee. Sitten levossa alempaa niveltä käy pakottaa ! Mistä tääkin vois johtuu. Sillee aattelen et jos se vois olla semmost säteily kipuu jostaa muualta ?


      • kwdcufbkiefrc
        `mitäh kirjoitti:

        Meitsil tuntuu vasemman käden keskisormen ensimmäisessä nivelessä kipua, kun sitä koukistelee. Sitten levossa alempaa niveltä käy pakottaa ! Mistä tääkin vois johtuu. Sillee aattelen et jos se vois olla semmost säteily kipuu jostaa muualta ?

        Voi olla hermopinne. Varsinkin jos on myös puutumisen tunnetta. Kysypä lääkäriltä, voidaan leikata jos vaivaa kovasti.


    • pikkusormi pipi

      Mullakin nyt varmaan kohta viimeset 2kk on ollu tuo oikeen käden pikkusormen keskimmäinen nivel kipee taivuttaessa ja nyt pikkuhiljaa siitä on tullu myös kosketusarka ja parin päivän sisään turvonnut melkee kaksinkertaseks (no ei nyt ihan) mutta turvonnu kumminkin ! =( Ei pysty pistään kättä nyrkkiin kun pakottaa niin perkuleesti.
      Mullakin työ, jossa joudun käsillä tekeen, mutta en usko sen siitä johtuvan, koska oon vasta viikon tuota hommaa tehnyt.
      Ei mitään vakavaa, mutta onhan tuo todella kiusallinen.

    • Raha kelpaa

      Mulla vaikeuksia etusormen kanssa. Pinsetti ote tekee kipeää ja sivulle taivutus kivulias. Myös rystynen siitä turvonnut kuvattiin ja ei vikaa 150e kiitos.. Käskettiin tulla uudestaan jos jatkuu ja 80e kiitos ja hitto kun se alkoi jo keväällä. Lääkärit ei viitsi nykyään selvittää mitään.. Itse kun löytää vian niin kyllä ne lääkkeet kirjoittaa ja 80e kiitos, kiitos.

      • Ennilia

        Mulla alkoi kanssa yksittäisten sormien ja nivelten kipeytymisellä, aikojen kuluessa paheni ja laajeni muuallekkin nivelten läheisyyteen kunnes viime syksynä alkoi juilimaan myös jalkaterissä, pohkeissa yms. Rasitusvamma, jännetupentulehdus ja mahdollinen hermovaurio oli olleet aiemmin diagnooseja, mutta tuolloin todettiin fibromyalgia. "pehmytkudosreuma"... Kannattaa pyytää lääkäriä tutkimaan sekin vaihtoehto!


    • Kale7

      Vasemman käden nimetön turpeessa taas. Oon käyny lääkärissä ja kuvasivat ja käskivät syödä buranalla tulehduksen pois. Söin buranaa 2 viikkoa ja ei auttanut odotin kolme viikkoa ja turvotus hävisi. Nyt siitä on aikaa lähes vuosi. Sama sormi jälleen turpeessa. En tiiä tointaako lääkäriin mennä ku eivät osaa mitään tehä asian hyväks. Sormi on kosketus arka ja ei kärsi laittaa nyrkkiin...

      • Suopursu3

        Minä nyt kerron vaan oman stoorini, melkein 15v sitten tuli vasen nilkka hyvin kipeäksi ei kärsinyt juuri kävellä, kävin hyvin monella Ortobetilla koska ymmärsin että sieltä voisi löytyä apu. Kuvattiin ja tutkittiin ja kerrottiin ei ole mitään vikaa.
        Näin mentiin vuosi pari tuli toinenkin nilkka kipeäksi samalla tavalla, ei taaskaan löydy mitään, kortisonia laitettiin useamman kerran joskus auttoi muutama päivän joskus ei. Nyt on tilanne se kuljen kahdella kyynäräsauvalla ,on tehtävä ortopediset kengät on nivelrikko jalkaterät ja nilkat vääntyneet ntosin nyt saan lääkkeitä jotka auttavat kipuun vaan kävely on vaivalloista, puolivuotta sitten tulivat sormet kipeiksi ja turposivat yksitellen kaikki käsillä tekeminen on vaikeata on myös kipuja miksi lääke joka auttaa jalkoihin ei tehoa käsiin. Toivon että ette kukaan joudu kärsimään tätä, on hankalaa.


    • PATTISORMI

      Niin että mulla on kaikkien sormien nivelet paisunu. Ne painuu kasaan jos painaa mut karmeen näköset on. Oon kohta 12 v tyttö ja oon joskus naksutellu sormia. Nykyään vaikka en tekis juuri mitään niin kuuluu kauhee rusahdus ja on kipeet pitkään. Kertokaa miten sais patit pois. On ilmeisesti jotain kasaantunutta nivelkudosta.

    • Ai !!!

      Sama homma keskari on v**un kipeä

    • Ai !!!

      Sama homma keskari on v**un kipeä

    • Ai !!!

      Sama homma keskari on v**un kipeä

    • vemsa

      Sormet ovat kipeät ja jäykät. Avaimen kiertäminen, maitopurkin aukaiseminen ja kynän käyttö sekä muut vastaavat tuottavat jo suurta vaikeutta. Lääkärit eivät löydä sellaista syytä johon olisi lääkettä saatavilla. Ei edes akupunktio ole auttanut.
      Tietäisikö joku keinon millä sormet saisi edes jonkinlaiseen kuntoon?

    • PHI

      Mulla kun kaaduin kodinhoitohuoneessa satutin oikean käden sormet.Kävin lääkäri käski vain syömään Buranaa ei auta.Yhtenä päivänä kävin ruokakaupassa niin ei meinanut saada ostoksia kassiin.Ruokaa tehdessä sattuu sormiin.Kertokaa mitä mun täytyy tehdä?

    • Kipuileva

      Homeet aiheuttavat kaikenlaisia vaivoja.tulehduksia,kipuja,reumaattisia sairauksia!jne.näistähän vaietaan koska vastuu kanto olisi huomattava.kts.homeiden aih.sairaudet ym .tutkimuksia on tehty tuula putus esim.

    • klogfhlgh

      Monilla kirjoittajilla vaikuttaa tuo vaiva alkavalta nivelrikolta, Oireet vaihtelevat ja ovat välillä poissa, usein alkaa juurikin sorminivelistä. Kun tulehtuvat ja punoittavat ovat kovin kipeät, Kylmä auttaa paikallisesti, mutta myös tulehduskipulääkekuuri voi alkuvaiheessa helpottaa. Reumakoe kannattaa teettä, että jos vaiva on reumattista, niin pääsee ajoissa hoitoon.
      Hassua kyllä myös liikalihavuus aiheuttaa nivelrikkoa, vaikka luulisi ettei lihavuus paljon sormia rasita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe