Kotihoito vai vuodeosasto?

kohta valmistuva

Kumpaan kannattaisi mennä töihin ja miksi?

15

6184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta valmistuva

Tarkennos :)

• kotihoitoa!!

Itse oeln ollut kotihoidossa töissä nyt kohta kuusi vuotta ja en vaihtaisi. Välillä tuntuu, kun tulee kotiin, ettei töissä olisi ollutkaan:) Ainakin meillä porukka tosi mukavaa ja rentoa ja asiakkaat ihania(toki sekaan mahtuu aina vaikeitakin tapauksia). Itse pystyy aika pitkälle suunnittelemaan työpäivän ja on hyvin joustavaa. Eli jos on omia pakollisia menoja päivän aikana, pystyy ne sumplimaan.. Hyvä puoli on myös se, että työ on itsenäistä ja kukaan ei huohota niskaan tai ole neuvomassa ja mulkoilemassa, kuten monesti naisvaltaisilla aloilla muuten. Tässä tehdään kuitenkin sitä työtä yksin ja silloin harvoin kun nähdään työkavereita ei kukaan jaksa olla veemäinen:)
      Käyn kotona aina syömässä ja joskus aamuisin kahvillakin, ja niin tekee moni muukin, joka asuu tässä lähistöllä. Päivä menee yleensä tosi nopeasti. Viikonlopputöitä on 1-2 per kuuden viikon lista ja yötyötä ei ole. Iltoja on silloin tällöin.
      Taas odotellaan kesää, kun saa olla niin paljon työpäivästä ulkona. Jos on aikaa, ulkoillaan vanhusten kanssa ja aurinkoisilla keleillä on mahtava pyöräillä työmatkat. Talvisin kuljen omalla autolla.
      Tässä vähän omasta mielestä hyviä puolia. Kaikille tämä työ ei sovi. Jotkut ihmiset eivät tulisi kentälle töihin mistään hinnasta, ja onhan tässä vielä vähän sellainen vanhakantainen leima, että piikomassa vain käydään...:D Mutta suosittelen!

• toimii ko?

mut palkka on perseestä. itsekin opiskeluaikana tein hommat nopeesti ja loppupäivän otin palkallista aurinkoa! että sillein hei!
        Osastolla oot koko ajan kiinni potilaissa kiirettä pitää. Iltavuoron jälkeen oot väsyny ja seuraavana aamuna huonosti nukutun yön jälkeen on kiva mennä aikasin töihin. Nyt itse kyllä oon vakkarina palvelukeskuksessa mieleterveys- ja päihdepuolen yökkönä. Parempi palkka eikä aamuherätyksiä. MUTTA suosittelen että sinne mennään minne päästään!! Onnea työelämään!

• kotihoitoa!
        toimii ko? kirjoitti:

mut palkka on perseestä. itsekin opiskeluaikana tein hommat nopeesti ja loppupäivän otin palkallista aurinkoa! että sillein hei!
        Osastolla oot koko ajan kiinni potilaissa kiirettä pitää. Iltavuoron jälkeen oot väsyny ja seuraavana aamuna huonosti nukutun yön jälkeen on kiva mennä aikasin töihin. Nyt itse kyllä oon vakkarina palvelukeskuksessa mieleterveys- ja päihdepuolen yökkönä. Parempi palkka eikä aamuherätyksiä. MUTTA suosittelen että sinne mennään minne päästään!! Onnea työelämään!

Miten niin palkka perseestä? Saman kvtesin mukaan mennään kuin muuallakin, ja itse asiassa avopuolella on vielä pari kymppiä enemmän peruspalkka kuin osastolla, näin ainakin meillä. Se on totta, että lisiä ei kerry yhtä paljon kuin 3-vuorotyötä tekevillä, mutta eipä työ sitten haittaa vapaa-aikaakaan:)
        Ja kyllä tässä sentään täytyy olla ammattitaitoinen, että työ tehdään hyvin, eikä todellakaan niin, että äkkiä hommat pois, että loppupäivän saa lusmuilla. Toki niitäkin joukossa on, jotka lusmuilee ja työpanos on sitten mikä on..
        Kyllä avopuolelle pääsee varmasti töihin, jos haluaa. Ei ole mitenkään kovassa huudossa vastavalmistuneiden keskuudessa, mutta kyllä moni on jäänyt, jotka ovat tulleet tekemään lyhyttä sijaisuutta.

• Väsynyt Lähihoitaja

Missäpäin on noin leppoista kotihoito-työtä??????Itse olen Kainuun alueella kotihoidossa, ja kyllä taatusti tietää työssä olleensa kun kotiin tulee. Ja kolmen viikon listassa vähintään yksi viikonloppu, useimmiten kaksi. Ja ei ehdi haaveillakaan että ulkoilisi vahusten kanssa. Viikonloppuna on 15 käyntiä per vuoro, hyvä että ehtii syödä, ei tarvitse kahvitauosta haaveilla.
        Kaksi asiakasta on ihan lähes vuodepotilaita, nostetttavia heidän lisäkseen kolmas myös. Muistisairaita on paljon, ovihälytykset työllistää, työ on tosi rankkaa. Kuullostaa unelmalta tuo sinun kuvailema työ, mielelllään vaihtaisin.

• .................
        Väsynyt Lähihoitaja kirjoitti:

Missäpäin on noin leppoista kotihoito-työtä??????Itse olen Kainuun alueella kotihoidossa, ja kyllä taatusti tietää työssä olleensa kun kotiin tulee. Ja kolmen viikon listassa vähintään yksi viikonloppu, useimmiten kaksi. Ja ei ehdi haaveillakaan että ulkoilisi vahusten kanssa. Viikonloppuna on 15 käyntiä per vuoro, hyvä että ehtii syödä, ei tarvitse kahvitauosta haaveilla.
        Kaksi asiakasta on ihan lähes vuodepotilaita, nostetttavia heidän lisäkseen kolmas myös. Muistisairaita on paljon, ovihälytykset työllistää, työ on tosi rankkaa. Kuullostaa unelmalta tuo sinun kuvailema työ, mielelllään vaihtaisin.

Ei meilläkään nyt aina ole niin leppoista. Viikonloppuisin saa kyllä myös mennä, samoin sellainen 15-20 asiakaspaikkaa/aamu- tai iltavuoro. Ja kyllä arki-illoissakin kiirettä pitää. Mutta lähinnä arkiaamuvuorot ovat niitä löysempiä. Toisinaan asiakkaista on moni yhtä aikaa tk:ssa tai intervallilla, joten välillä saa keksimällä keksiä tekemistä. Mutta yleensä ottaen tämä työ on aika helppoa, jos niin voi sanoa. Ja ehkä siihen vaikuttaa se, etten yleensä asioista kovin paljoa stressaa ja pystyn kotiin tullessa samantien nollaamaan.
        Niin ja olen töissä kotihoidossa täällä Länsi-Suomessa..

• utelias kysyjä
        ................. kirjoitti:

Ei meilläkään nyt aina ole niin leppoista. Viikonloppuisin saa kyllä myös mennä, samoin sellainen 15-20 asiakaspaikkaa/aamu- tai iltavuoro. Ja kyllä arki-illoissakin kiirettä pitää. Mutta lähinnä arkiaamuvuorot ovat niitä löysempiä. Toisinaan asiakkaista on moni yhtä aikaa tk:ssa tai intervallilla, joten välillä saa keksimällä keksiä tekemistä. Mutta yleensä ottaen tämä työ on aika helppoa, jos niin voi sanoa. Ja ehkä siihen vaikuttaa se, etten yleensä asioista kovin paljoa stressaa ja pystyn kotiin tullessa samantien nollaamaan.
        Niin ja olen töissä kotihoidossa täällä Länsi-Suomessa..

Mitä kokemuksia os-työstä?

• ....................
        utelias kysyjä kirjoitti:

Mitä kokemuksia os-työstä?

Kyllä kokemusta löytyy palvelukodista, vanhainkodista, kehitysvammapuolelta ja lääkärin vastaanotosta. Minulle sopii paremmin tuollainen liikkuva ja vaihtelevampi työ. Tuntuu puuduttavalta tehdä samat rutiinit samaan kellonaikaan joka päivä. Kotihoidossa jokainen päivä on erilainen ja koskaan ei tiedä millainen päivä on tulossa.

• joka kuvaa paljon
        .................... kirjoitti:

Kyllä kokemusta löytyy palvelukodista, vanhainkodista, kehitysvammapuolelta ja lääkärin vastaanotosta. Minulle sopii paremmin tuollainen liikkuva ja vaihtelevampi työ. Tuntuu puuduttavalta tehdä samat rutiinit samaan kellonaikaan joka päivä. Kotihoidossa jokainen päivä on erilainen ja koskaan ei tiedä millainen päivä on tulossa.

Et tarvitse koko aika olla ns´ paikanpäällä kun olet kotihoidossa.Saat ottaa "happea" asikkaiden välillä.Osastolla olet koko aika läsnä.Toisissa paikoissa asiakkailla kellot mitä vielä soittavat joskus turhaankin.Kotihoidossa turva rannekkeeseen painava maksaa siittä ite, eipähän turhaan soittele puhelimmellekaan.Asikkaalle enemmän aikaa kuin jollakin osastolla,jossa viuhahtaen teet työtä tukkaputkella.
        Jatkuvaa jalan päällä oloa.Kotihoidossa sentään istut esim.kirjaamassa käyntisi.
        Ja samalla juttelet/jaat lääkkeet jne.
        Osastoilla vaikka pidät ruokataukoa.Saattaa se keskeytyä,kahvitauoista puhumattakaan.
        Ne kellot,kellot.
        Kotihoito on valintani,ei voi mitään.Molemmista kokemusta.

• Osastolainen
        joka kuvaa paljon kirjoitti:

Et tarvitse koko aika olla ns´ paikanpäällä kun olet kotihoidossa.Saat ottaa "happea" asikkaiden välillä.Osastolla olet koko aika läsnä.Toisissa paikoissa asiakkailla kellot mitä vielä soittavat joskus turhaankin.Kotihoidossa turva rannekkeeseen painava maksaa siittä ite, eipähän turhaan soittele puhelimmellekaan.Asikkaalle enemmän aikaa kuin jollakin osastolla,jossa viuhahtaen teet työtä tukkaputkella.
        Jatkuvaa jalan päällä oloa.Kotihoidossa sentään istut esim.kirjaamassa käyntisi.
        Ja samalla juttelet/jaat lääkkeet jne.
        Osastoilla vaikka pidät ruokataukoa.Saattaa se keskeytyä,kahvitauoista puhumattakaan.
        Ne kellot,kellot.
        Kotihoito on valintani,ei voi mitään.Molemmista kokemusta.

Itse olen osastolla töissä, teen 3-vuorotyötä ja päivästä riippuen on joko todella kiireistä tai sitten vähemmän kiireistä :)

Jos kaikki sujuu hyvin, jää aikaa myös potilaitten kanssa jutteluun ja olemiseen. Ja vaikka olisikin kiire, pyrin aina juttelemaan ohimennessäni, syöttämistilanteissa, aamutoimissa jne. En tee työtäni liukuhihnalla vaikka päiväjärjestys osastolla onkin.

Ja mitä kirjaamiseen, syömiseen yms. tulee niin kyllä minä osastolla nekin hoidan ihan istuen. Samoin syöttämistilanteessa haen jakkaran pehvani alle.

Osastolla on koko ajan joku muukin töissä keneltä voi kysyä neuvoa ja apua. Kaikkia potilaita ei edes saa mennä yksin esim. nostelemaan. Työyhteisö on enimmäkseen mukavaa, toki pari elämäänsä kyllästynyttä hoitajaa löytyy kuten varmaan monissa muissakin paikoissa. Mutta en välitä heistä. Ei heidänkään kanssa tarvi kylki kyljessä olla vaikka sattuisikin samaan vuoroon.

Itse olen tykännyt työstä osastolla. Päivät kuluu nopeaan kun on tekemistä :) aikaa kun kuluu niin kuntokin kasvaa ja nykyään 07-15 vuoron jälkeen jaksaa ihan hyvin vielä lenkille ja viettää aikaa perheen kanssa

Meillä on paljon karsittu noita illasta aamuun-vuoroja mutta kyllä niitäkin tulee pari kertaa kuukaudessa

Ruokatauko saattaa tosiaan keskeytyä mutta voin syödä samalla kun juttelen vanhuksen kanssa joka on rullannut pyörätuolinsa keittiön ovelle :)

Hälytyskelloon vastataan vuoronperään eikä meillä ainkaan se jatkuvasti soikaan

Kotihoidosta minulla on myös kokemusta. Pidin siitäkin kyllä mutta työtä hankaloitti suuresti pitkät välimatkat (alueeni sijaitsi maaseudulla)
        siinä oli useampanakin lumisateisen yön jälkeen autolla jumissa jossain ja sit loppupäivä myöhästelyä ja kiirettä :/// palkalla ei kuitenkaan saanut sitä maastoautoa hankittua :D

molemmissa on varmasti omat hyvät ja huonot puolensa. Kokeilemalla sen tiedät. Varmasti molempiin paikkoihin pääset jos kyselet.

• myös kotihoidossa...

Kaikki ylläolevat vastaukset ovat sangen asiallisia ja työnkuvaus on hyvä.Osastolla on aina joku toinen jolta voi kysyä apua/neuvoa ja lääkäri on aina saatavilla,mutta kotihoidossa päätöksiä joutuu tekemään sangen itsenäisesti.Itse työskentelen kotihoidossa jossa on yhdistetty kotisairaanhoito samaan organisaatioon,tällöin työtiimissä on vain lähihoitajia ja sairaanhoitaja.Lähihoitajat on saanet koulutuksen näytteenottoihin ja pistoskoulutuksen.Työ on haastavaa ja jokainen saa käyttää kaikki taitonsa kentällä työskennellessään.Itse olen sangen tykästynyt kotihoitomalliimme ja ilolla olen sen kehittämisessä mukana.Henkilökohtainen näkemykseni on,että jokaisen hoitajan pitäisi olla jossain vaiheessa kotihoidossa,tällöin ymmärtäisi paremmin osastolla ollessaan onko esim. kotiutettava asiakas siinä kunnossa että hänet tosiaan voi kotiuttaa.

Työniloa kaikille!

• Sh 5/08

Omalla paikkakunnallani(kuten varmaan kaikkialla muuallakin)on kova pula sh:sta, ja minua kyseltiin kesäksi kotihoitoon. Onko totta, että sh:t tekee vain arkivuoroja? Muutenkin kiinnostaa miten sh:n ja lh:n työkuva eroaa kotihoidossa? Kiitos vastauksista!:)

• lähihoitaja---
        Sh 5/08 kirjoitti:

Omalla paikkakunnallani(kuten varmaan kaikkialla muuallakin)on kova pula sh:sta, ja minua kyseltiin kesäksi kotihoitoon. Onko totta, että sh:t tekee vain arkivuoroja? Muutenkin kiinnostaa miten sh:n ja lh:n työkuva eroaa kotihoidossa? Kiitos vastauksista!:)

Itse olen lähihoitajana kotihoidossa ja meillä tekee sairaanhoitajat myöskin viikonloppuvuoroja, ei iltoja. On kai aika paljon paikkakuntaisia eroja miten sh:n ja lh:n työnkuvat eroavat. Mutta meillä ei kovin suurta eroa ole. Työskennellään tiimissä. Sairaanhoitajalla on sairaanhoidollinen vastuu tiimissä, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että häntä konsultoidaan tarvittaessa ja taas konsultoi lääkäriä ja hoitaa tiimin ja lääkärin välisen viestinnän. Tiiminvetäjänä meillä toimii lähihoitaja, joka huolehtii hps:n teot/päivitykset, kuukausittaiset laskutukset, työvuorolistat ym.
        Sairaanhoitaja ja lähihoitaja huolehtivat yhdessä asiakkaiden lääkkeet, injektiot, haavahoidot, katetroinnit ym. toimenpiteet. Lähihoitaja ei vaihda cystofixia, ei rokota, eikä ota suoninäytteitä. Muuten oikeastaan mennään samalla työnkuvalla.

• kumpikaan

hae yksityiselle, saat paremman työilmapiirin! Yli 10 vuoden ajan olin kodinhoitajan työssä kunnalla ja siirryttyäni yksityiselle sektorille voin todella tätä suositella kaikille! Ei iänikuista nokkimisjärjestystä ja rutinaa.

• ylempänä olevaa

"yksityisen hoivakodin edut/haita" keskustelu on sangen valaiseva!! Tutustu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      135
      2220
    2. Mies olet edelleen rakas ja tärkeä

Mutta nyt tuntuu, että se "terävin vaihe" on ohi. En millään tapaa halua tällä pahoittaa mieltä, halusin vain ilmoittaa.
      Ikävä
      87
      1809
    3. Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?

Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt
      Tanssii tähtien kanssa
      71
      1723
    4. Taas poistuu ABC, nyt Salossa

Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on
      Maailman menoa
      108
      1586
    5. Milloin meistä tulee pari?

Vai tuleeko koskaan? :( Miehelle
      Ikävä
      56
      1312
    6. Millainen luonne sinä olet?

Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä
      Ikävä
      179
      1154
    7. Kuvaile kaivattuasi ja tunteitasi

häntä kohtaan viidellä emojilla!!
      Ikävä
      57
      1137
    8. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      237
      1109
    9. Ihastuksen halaaminen

Oletko halannut mielitiettyäsi? Miltä ensimmäinen halaus tuntui, onko jäänyt mieleen? 🫂
      Ikävä
      49
      1092
    10. Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen

kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.
      Ikävä
      45
      1067
    Aihe