Eli itselläni on vuoden -94 mallinen volkkari. Ajan saatossa auton helmoihin ja alustaan on tullut ruostevaurioita ja myös takapäähän.
Kysymys kuuluukin kuinka hoidan auton ehostuksen itse, mitä aineita tarvitaan ja paljon tulisi noin suurin piirtein maksamaan?
Ruostealueet näkyvät selvästi ja aika syviäkin syöpymyksiä on tapahtunut...
-Millä suoritan hionnan?
-Tartteeko jotain "massausta" pohjalle / lasikuitumaalia?
-Pohjanmaali?
-Pintamaali, kuinka monta kerrosta?
-Yleensäkin työn eri vaiheet? (koska hiotaan, millä karheudella, kuivumisajat jne...)
-Hinta? (Paljon tuollaiset maalit yleensä maksaa?)
Auton ruostekohtien maalaaminen itse?
17
67259
Vastaukset
- man him self
tere!
Volkkareihin tulee yleensä sellasia isompia ruostepatteja? "Finnejä" tämä tarkoitttaa sitä että pelti on läpiastimätä eli joutuu tinaushommiin /hitsaus... patit johtuvat kai korinsinkityksestä ruostepääse pesiin peltiin ja tekee patin maalinalle - p- happo
Koetappas ruosteen poistoa fosforihapolla.
Hyvä ja helppo konsti.
Perusideana ensin otat mekaanisesti haperon pinnan pois. Sivelet n. 38% fosforihappoa siveltimellä ja parin minuutin kuluttua vesihuuhtelu.
Sitten pohjamaalaus -> pintaväri -> lakka tarvittaessa.
Googlaa vaikka "ruosteen poisto fosforihapolla", niin saat lisäinfoa. - atomipommipn
Tähän on varmasti tuhat ja yksi tapaa ja joka ammattilaisella on omat "varmat keinonsa".
Mutta:
1. Hio ruoste kokonaan pois paljaalle pellille asti
Todellakin kaikki näkyvä ruoste pois, että näkyy kirkasta peltiä. Jos käy niin, että menee puhki = ruostereikiä, niin täytyy hitsata. Reikiä ei voi korjata muuten kuin hitsaamalla, jos ei halua että paikka kukkii viikon päästä. Mutta oletetaan ettei tarvitse hitsata, eli pintaruostetta..
2) Rajaa alue sopivasti, esimerkiksi listaan tai oven reunaan.
Joudut maalaamaan koko alueen (esim. oven alapuoli, vaikka ruostetta olisikin vain ihan alareunassa. Häivytykset ym. ei amatööreiltä onnistu, joten helpointa on tosiaan maalta yksi alue kokonaan uudestaan.
3. Ne alueet joissa ei ruostetta ollut, mutta jotka maalataan, täytyy hioa.
Nämä kohdat hiotaan esimerkiksi 400 hiomapaperilla "mataksi" - muuten maali ei tartu.
4. Rajaa nyt se alue maalarinteipillä huolellisesti ja tarkasti. Kaikki ympärillä olevat pellit, ikkunat, listat jne. on peitettävä voimapaperilla, sanomalehdellä. Parasta on tietenkin tarkoitukseen tehty paperi.
Jos tämän vaiheen ohittaa huolettomasti, seuraa hankaluuksia. Usein pohjatyöt vie 95 % ajasta ja itse maalaus 5 %.
5. Maalaa rajattu alue pohjamaalilla.
TÄSSÄ ON KAKSI koulukuntaa. Jotkut levittää ensin pakkelin ja vasta sitten pohjamaalin, jotkut taas laittaa aina ensin pohjamaalin jonka päälle tasoituspakkelit. Mutta oma mielipiteeni - ruosteenestopohjamaalin päällä pysyy useimmat kitit, sinkkimaalien päällä kitti taas ei ehkä pysy.
Pohjamaalina kannattaa käyttää AINA ruosteenestopohjamaalia, mieluiten samaa merkkiä kuin pintamaali. Halvinta ei kannata ostaa.
Jotkut käyttää ns. happopohjamaalia. Varmasti paras, mutta hyvä ruosteenestopohjamaalikin riittää.
Mahdollinen tasoituskitti levitetään epätasaisuuksiin, hioutun alueen reunakohtiin lastalla OHUINA kerroksina. Kun kitti on kuivahtanut, se hiotaan hiomakoneella tasaiseksi. Ensin keskikarkea laikka 180 sitten 240 ja sitten 400 laikka. Todennäköisesti toimenpiteen joutuu toistamaan useita kertoja.
Mitä enemmän jaksat tätä vaihetta hioa sitä paremman näköinen lopputulos tulee. Kokeile sormella peltiä pitkin, ettei pakkelikohdassa tunnu epätasaisuuksia ja että pinta on yhtenäinen. Peilaa valoa vasten. Kun pinta on sileä hiotaan vielä vesihiomapaperilla 800 koko pohjamaalattava alue veden kanssa.
Kuivataan ja puhdistetaan alue huolellisesti tinnerillä, tärpätillä (ei mieeluusti). yhtään pölyä/kosteutta ei saa jäädä.
6. Pohjamaali suihkitaan useassa OHUESSA kerroksessa. Pintojen annetaan välillä kuivahtaa maalipurkin ohjeiden mukaan. Parin pohjamaalikerroksen jälkeen kannattaa hioa pinta veden kanssa hienolla hiomapaerilla 800 ja tarkastella valoa vasten miltä näyttää.
Tämän jälkeen kannattaa vetää vielä yksi kerros ja hioa 1000 paperilla veden kanssa.
Huom. yksi pohjamaalikerros EI missään nimessä RIITÄ. Tässä vaiheessa tulisi käyttää vielä merkkausvärejä jne. mutta amatöörille riittää että jaksaa vetää pohjamaalikerroksen, hioa hienolla paperilla, ja uuden pohjamaalikerroksen jne. Pohjamaali tasoittaa vielä joitakin pienen pienimpiä epätasaisuuksia.
ÄLÄ jätä pohjamaalia pintaan, niin ettei pintamaalia levitetä "samalta istumalta", eli siis autolla ei saa ajella kun on pelkkä pohjamaali kiinni. Pohjamaali on huokoinen ja kosteus pääsee läpi= ruostuu. Vasta pintamaali vetää pinnan "umpeen".
7. Puhdistetaan alue ja maalataan alue pintamaalilla maalipurkin ohjeiden mukaan.
Levitä ohuita kerroksia, ole kärsivällinen. Yhdellä kertaa ei saa esim. ovea maalattua.
Se vaatii useita mielellään 3-4 kerrosta.
Kerrokset levitetään maalipurkin ohjeiden mukaisella väliajalla. Jos vetää pintana vain ohuen harson, niin kukkii varmasti.
Ja huom. PINTAMAALI tulee hankkia automaalikaupasta /tai sekoituttaa liikkeessä värikoodin mukaan. Brändituotteet hyviä.
ÄLÄ MAALAA valmiilla kaupan hyllystä saatavilla biltema/motonet/rautakauppa/tarjoustalo-väreillä.
Väri ei ole silloin koskaan mitä on luvattu ja maalin laatu surkea, suutin huono ja ei ponneainetta.
OSTA MAALIT automaalikaupasta tai kysele autotarvikeliikkeistä jotka sekoittaa itse maalit värikoodin mukaan. Hinnat 13-22 euroa /purkki, kannattaa. Tämä on kaikista huonoin paikka säästää.
8. Kun maali on kuivunut, levitetään lakka.
Käytä saman valmistajan kirkaslakkaa kuin pintamaalisi oli, muuten kiehuu.
Levitä lakka todella maltillisesti. Liika on liika ja kun valuu, on homma tehtävä uudestaan -- valtava työ. Tee siis hyvin ohuin kerroksin purkin ohjeiden mukaan. Ja vaikka joku väittäisikin, ettei mitään lakkaa tarvitse muuta kuin metallivärin päälle niin suhtaudu skeptisesti. Selvitä perinpohjin tarvitseeko kyseinen maali lakan päälleensä.
9. Älä aja autolla ennen kuin maksimissaan 24 tunnin päästä. Maalin tulisi ylipäätään kuivua rauhassa. Pintakuiva ei ole sama kuin läpikuiva. Jos auton pihalla, pyri niin ettet maalaa illansuussa. Iltakaste pilaa koko homman. Maalin pitäisi saada kuivua 5-6 tuntia ennen kuin kosteus laskeutuu pinnalle. Tietysti kuiva tila on paras, mutta realiteetti on se että ulkona maalataan monessa paikassa..
Kun maalit on kuivunut pari viikkoa, täytyy pinta kevyesti myllyttää erittäin hienolla hiomatahnalla. Pinta vahataan.
Tarvikkeet:
-Hiomakone (älä edes kuvittele ilman konetta)
suosittelen epäkeskohiomakonetta, saa halvalla.
Siihen sitten 80-400 hiomalaikkasetti. Suosi tarrakiinnityksellä olevia.
-Käsihiomapaperia (vesipaperi) ainakin 400, 800 ja 1000. Hienohienta täytyy tehdä veden kanssa käsin. (pohjamaalin vesihionta.)
- Maalisprayt:
Automaalikaupasta / kunnon liikkeestä
älä säästä tässä. Ja maalin kulutus pitää yliarvioida. 1 400 ml purkki voi riittää 1 neliömetrin maalaamiseen, mutta kannattaa jakaa se kahdella. Mitä useampi kerros, sitä parempi kesto ja ulkonäkö. Eli esimerkiksi oven maalamiseen varaisin kaksi purkkia pintamaalia.
-Pakkelit
Muovikittiä (ns. hienokitti) viimeiseen siloitteluun, lasikuitukittiä karkeampiin hommiin.
Myös metallikitit jne. hienospackelit hyviä.
Mutta hyvä lasta tarvitaan.
Kertaus:
1. Älä tingi pohjatöissä, hiomista hiomista hiomista. KAIKKI ruostepilkut pois mikrobia myöten.
2. Vippaskonstit ei auta. Unohda ruosteensyöjät jne. näkyville pinnoille niitä ei kannata käyttää.
3. Osta tarvikkeet vain kunnon paikasta
Itse olen tämän virheen tehnyt niin monta kertaa että tiedän kantapään kautta. Vielä kerran, älä osta tavaratalojen valmiiksi sekoitettuja purkkeja - paitsi jos haluat tehdä turhaa työtä ja saada huonon tuloksen.
Ja kyllä tiedän, että on joitakin hyviä valmispurkkejakin, mutta pääsääntö on se ettei niihin kannata sotkeutua.- Amatööri79
Vielä pikku tarkennus: Eli autossani oven alapuolella on eniten ruostekohtia. Kun siis maalaan koko alaosan, niin kun olen pelkästään karhentanut terveen maaliosan, niin pitääkö siihen laittaa myös pohjamaali, vai suoraan pintamaali päälle?
- vcbxcv
Amatööri79 kirjoitti:
Vielä pikku tarkennus: Eli autossani oven alapuolella on eniten ruostekohtia. Kun siis maalaan koko alaosan, niin kun olen pelkästään karhentanut terveen maaliosan, niin pitääkö siihen laittaa myös pohjamaali, vai suoraan pintamaali päälle?
Tärkeintä on, että "ylimaalattava" alue on hiottu mataksi. Kiiltävään ei tartu maali. Käytännössä yleensä vanhan karhennetun maalipinnan päälle ei välttämättä tarvitse pohjamaalia.
Mutta itse vetäisin pohjamaalin sanhan pinnan päälle - tai käänteisesti se ei haittaa että päälle vedetään pohjamaali. Tärkeintä, että pohjamaali ja pintamaali samaa merkkiä ja niissä sama ohennin.
Muista, että pohjamaalilla tasoitetaan myös niitä pienimpiä epätasaisuuksia pinnassa ja jos karhennettu alue on liian "karhea" ja siihen vetää suoraan pintamaalin päälle niin hiontajäljet jää näkyviin. Pintamaali paljastaa kaikki pohjan virheet, joten jo siksiki vetäisin pohjamaalin karheentun alueenkin päälle, yleensä kun se pinta jää liian " viimeistelemättömäksi" vaikkei itse huomaisi. - Amatööri79
vcbxcv kirjoitti:
Tärkeintä on, että "ylimaalattava" alue on hiottu mataksi. Kiiltävään ei tartu maali. Käytännössä yleensä vanhan karhennetun maalipinnan päälle ei välttämättä tarvitse pohjamaalia.
Mutta itse vetäisin pohjamaalin sanhan pinnan päälle - tai käänteisesti se ei haittaa että päälle vedetään pohjamaali. Tärkeintä, että pohjamaali ja pintamaali samaa merkkiä ja niissä sama ohennin.
Muista, että pohjamaalilla tasoitetaan myös niitä pienimpiä epätasaisuuksia pinnassa ja jos karhennettu alue on liian "karhea" ja siihen vetää suoraan pintamaalin päälle niin hiontajäljet jää näkyviin. Pintamaali paljastaa kaikki pohjan virheet, joten jo siksiki vetäisin pohjamaalin karheentun alueenkin päälle, yleensä kun se pinta jää liian " viimeistelemättömäksi" vaikkei itse huomaisi.Kiitos tarkennuksesta:)
- oli kyllä
niin tyhjentävästi sanottu että ei voi paljon paremmin sanoa. Tulostin ohjeesi ja laitoin sen verstaani seinälle myös itselleni neuvoiksi kun aloitan vanhan autoni peltien paikkuun, kittauksen ja maalauksen. KIITOS.
- Startteri
Miten on mahdollista hioa pohjamaalia veden kanssa, ilman ettei pohjamaali ime kosteutta ja tästäjohtuen ruostu kohta kukalle??
Tämäkö ei siis haittaa, mikäli pohjamaalin antaa tämän jälkeen kuivua kunnolla ennen pintamaalia? - Anonyymi
Törmäsin tälläiseen. Hienoa että jotkut viitsivät. Vieläpä sellainen joka oikeasti osaa. Ei muhi tiedon päällä vaan laittaa osaamisensa jakoon. Toivottavasti saat itse joskus samankaltaista apua, muissa asioissa, kun sellaista tarvitset.
Respect Sir!
- käsittely
Onko helmoihin (joihin jo pesiytynyt ruostetta) mitään ideaa ruiskata punaista ruosteenestomaalia ja päälle kotelosuoja massa? Vai pitäiskö sen kotelosuojan päästä suoraan kosketuksiin ruosteen kanssa ennenku siitä on mitään hyötyä?
Ensin tietysti jynssäisi enimmät ruosteet ja moskat pois.- ghsdgh
Ensinnäkin kun auton pellissä on ruostetta, ei sitä prosessia pysäytä mikään. Jos pelti on pintaruosteessa vain toiselta puolelta, vaseliinin tervan tms. päälle laittaminen kyllä hidastaa ruostumista.
Mutta yleensä on niin, että kiinteänkin ruosteen päälle levitetyt mömmöt, maalit, rostexit jne. ei paljon auta, kun se ruostumisprosessi jatkuu "toisesta suunnasta. Jos olisi sellainen ideaalitilanne,että pellinpalan voisi upottaa kokonaan vaseliiniin tms. niin silloin ruostuminen kyllä pysähtyisi melkein kokonaan. Näin ei kuitenkaan auton pelleissä ole, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Käytännössä kaikki ruoste on saatava pois, ja jos sitä ei saa siihen täytyy laittaa uutta peltiä.
On puhuttu paljon fosforihaposta ja muista rost-stop litkuista jotka "passivoi" sen ruostepinnan mustaksi. Ne eivät pysäytä ruostumista kokonaan ja toisekseen niitten päälle ei oikein pintaa voi maalata. Nuo litkut sopii kyllä johonkin ei-näkyvään metalliosaan, minkä päälle ei maalia tule.
Mutta näkyvältä peltipinnalta on saatava kaikki ruoste pois. Ja tämä on totta. Jos hiottuun peltipintaan jäää edes pieniä ruoste"rakkoja" eli sellaisia kuoppia joista ei meinaa saada laikallakaan sitä ruostetta pois, on siinä uuden ruostekukan alku. Sen päälle maalaaminen tarkoittaa käytännössä pellin kukkimista parin kuukauden päästä.
Ruostuminen on ilmiö joka alkaa kirkkaassa, suojaamattomassa pellissä jo minuuteissa. Muutamassa tunnissa paljaalle pinnalle kertyy yli 50% kosteudessa jo silmin nähtävä rautaoksidikerros. Jostain syystä ihmiset eivät yleensä ymmärrä, että mitään vippaskonstia ruosteen peittelyyn mömmöillä ei ole.
Kun ruostumisprosessi jatkuu maalin alla (mikään maali ei auta, jos ruoste jää maalipinnan alle) alkaa pikkuhiljaa maalikerroksen ja rautaoksidin välille muodostua rako. Tämän huomaa esimerkiksi pieninä pullistumina maalipinnassa. Tässä tilanteessa korroosio alkaa levitä pisteestä peltiä pitkin joka puolelle ja maalilla ei ole asiantilalle kuin korkeintaan hidastava vaikutus.Tämän vuoksi maalipinnan ja pellin välinen sidos tulisi olla puhdas kaikesta ruosteesta.
Kotonakin on mahdollista korjata ruostevaurioita siististi ja pysyvästi, ne voidaan myös maalata kotikonstein siistiksi (puhun tässä nyt autoista, jotka eivät ole ihan pakasta vedettyjä). Se vaatii vaan todella paljon työtä ja huolellisuutta.
Usein kotikonstein tehdyt ruostekorjaukset eivät onnistu koska:
1) Kiirehditään --> pohjatyöt tekemättä kunnolla, teipataan vähän sinne päin ja ei anneta maalikerrosten kuivua tarpeeksi
2) Käytetään huonoja tarvikkeita--> halvoilla purkeilla tulee huonoa jälkeä ja se harmittaa. Hintaerot eivät ole niin suuret, että kannattaa säästää tässä. Oma työaika on kuitenkin sitä kalleinta (jos joudut huonojen maalien takia tekemään homman 2 kk päästä uudestaan)
3.)Ei poisteta kaikkea ruostetta. Tämä lienee se kaikista yleisin juttu. Ajatellaan ettei kai se pieni ruostehippunen siitä lähde kasvamaan tai että kyllä tämä ruosteenestomaali pitää ruosteen kurissa. Näin ei ole. Ruosteen päälle ei vedetä yhtään maalia, se poistetaan ensin.
4.) Säästellään. Ajatellaan, että vedetäänpäs vain yksi kerros pintamaalia, kyllähän se peittoon jo menee. - jfgjfjj
ghsdgh kirjoitti:
Ensinnäkin kun auton pellissä on ruostetta, ei sitä prosessia pysäytä mikään. Jos pelti on pintaruosteessa vain toiselta puolelta, vaseliinin tervan tms. päälle laittaminen kyllä hidastaa ruostumista.
Mutta yleensä on niin, että kiinteänkin ruosteen päälle levitetyt mömmöt, maalit, rostexit jne. ei paljon auta, kun se ruostumisprosessi jatkuu "toisesta suunnasta. Jos olisi sellainen ideaalitilanne,että pellinpalan voisi upottaa kokonaan vaseliiniin tms. niin silloin ruostuminen kyllä pysähtyisi melkein kokonaan. Näin ei kuitenkaan auton pelleissä ole, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Käytännössä kaikki ruoste on saatava pois, ja jos sitä ei saa siihen täytyy laittaa uutta peltiä.
On puhuttu paljon fosforihaposta ja muista rost-stop litkuista jotka "passivoi" sen ruostepinnan mustaksi. Ne eivät pysäytä ruostumista kokonaan ja toisekseen niitten päälle ei oikein pintaa voi maalata. Nuo litkut sopii kyllä johonkin ei-näkyvään metalliosaan, minkä päälle ei maalia tule.
Mutta näkyvältä peltipinnalta on saatava kaikki ruoste pois. Ja tämä on totta. Jos hiottuun peltipintaan jäää edes pieniä ruoste"rakkoja" eli sellaisia kuoppia joista ei meinaa saada laikallakaan sitä ruostetta pois, on siinä uuden ruostekukan alku. Sen päälle maalaaminen tarkoittaa käytännössä pellin kukkimista parin kuukauden päästä.
Ruostuminen on ilmiö joka alkaa kirkkaassa, suojaamattomassa pellissä jo minuuteissa. Muutamassa tunnissa paljaalle pinnalle kertyy yli 50% kosteudessa jo silmin nähtävä rautaoksidikerros. Jostain syystä ihmiset eivät yleensä ymmärrä, että mitään vippaskonstia ruosteen peittelyyn mömmöillä ei ole.
Kun ruostumisprosessi jatkuu maalin alla (mikään maali ei auta, jos ruoste jää maalipinnan alle) alkaa pikkuhiljaa maalikerroksen ja rautaoksidin välille muodostua rako. Tämän huomaa esimerkiksi pieninä pullistumina maalipinnassa. Tässä tilanteessa korroosio alkaa levitä pisteestä peltiä pitkin joka puolelle ja maalilla ei ole asiantilalle kuin korkeintaan hidastava vaikutus.Tämän vuoksi maalipinnan ja pellin välinen sidos tulisi olla puhdas kaikesta ruosteesta.
Kotonakin on mahdollista korjata ruostevaurioita siististi ja pysyvästi, ne voidaan myös maalata kotikonstein siistiksi (puhun tässä nyt autoista, jotka eivät ole ihan pakasta vedettyjä). Se vaatii vaan todella paljon työtä ja huolellisuutta.
Usein kotikonstein tehdyt ruostekorjaukset eivät onnistu koska:
1) Kiirehditään --> pohjatyöt tekemättä kunnolla, teipataan vähän sinne päin ja ei anneta maalikerrosten kuivua tarpeeksi
2) Käytetään huonoja tarvikkeita--> halvoilla purkeilla tulee huonoa jälkeä ja se harmittaa. Hintaerot eivät ole niin suuret, että kannattaa säästää tässä. Oma työaika on kuitenkin sitä kalleinta (jos joudut huonojen maalien takia tekemään homman 2 kk päästä uudestaan)
3.)Ei poisteta kaikkea ruostetta. Tämä lienee se kaikista yleisin juttu. Ajatellaan ettei kai se pieni ruostehippunen siitä lähde kasvamaan tai että kyllä tämä ruosteenestomaali pitää ruosteen kurissa. Näin ei ole. Ruosteen päälle ei vedetä yhtään maalia, se poistetaan ensin.
4.) Säästellään. Ajatellaan, että vedetäänpäs vain yksi kerros pintamaalia, kyllähän se peittoon jo menee.Ja vielä: kun ostatte korjauspeltiä - käyttäkää 1 mm peltiarkkia. Migillä hitsatessa helppoa, pystyy taivuttamaan, rälläköimään jne. Mutta vetelee vähemmän ja ei pala niin helposti puhki ja mitä paksummat pellit sitä kauemmin kestää ennen kuin se on taas puhki.
Kantaviin paikkoihin jneö kriittisiin paikkoihin paksumpia peltejä. Mutta en ymmärrä mikä into joillain on autonkorjauksessa käyttää aina vain 0.5-0.75mm peltejä. Kyllähän niitä on helppo muotoilla, mutta vetelee ja menee kuopalle. - fitg
jfgjfjj kirjoitti:
Ja vielä: kun ostatte korjauspeltiä - käyttäkää 1 mm peltiarkkia. Migillä hitsatessa helppoa, pystyy taivuttamaan, rälläköimään jne. Mutta vetelee vähemmän ja ei pala niin helposti puhki ja mitä paksummat pellit sitä kauemmin kestää ennen kuin se on taas puhki.
Kantaviin paikkoihin jneö kriittisiin paikkoihin paksumpia peltejä. Mutta en ymmärrä mikä into joillain on autonkorjauksessa käyttää aina vain 0.5-0.75mm peltejä. Kyllähän niitä on helppo muotoilla, mutta vetelee ja menee kuopalle.Ja vielä muistutan,että jos on 2 tai useampia pelti kerroksia (esim.ovien ala reunat.)ja ruoste on päässyt jylläämään siellä välissä. Ei pinta puolisilla ruoste korjuksilla ole mitään apua.Hitsaus hommiin vaan. Yök.
- Anonyymi
ghsdgh kirjoitti:
Ensinnäkin kun auton pellissä on ruostetta, ei sitä prosessia pysäytä mikään. Jos pelti on pintaruosteessa vain toiselta puolelta, vaseliinin tervan tms. päälle laittaminen kyllä hidastaa ruostumista.
Mutta yleensä on niin, että kiinteänkin ruosteen päälle levitetyt mömmöt, maalit, rostexit jne. ei paljon auta, kun se ruostumisprosessi jatkuu "toisesta suunnasta. Jos olisi sellainen ideaalitilanne,että pellinpalan voisi upottaa kokonaan vaseliiniin tms. niin silloin ruostuminen kyllä pysähtyisi melkein kokonaan. Näin ei kuitenkaan auton pelleissä ole, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Käytännössä kaikki ruoste on saatava pois, ja jos sitä ei saa siihen täytyy laittaa uutta peltiä.
On puhuttu paljon fosforihaposta ja muista rost-stop litkuista jotka "passivoi" sen ruostepinnan mustaksi. Ne eivät pysäytä ruostumista kokonaan ja toisekseen niitten päälle ei oikein pintaa voi maalata. Nuo litkut sopii kyllä johonkin ei-näkyvään metalliosaan, minkä päälle ei maalia tule.
Mutta näkyvältä peltipinnalta on saatava kaikki ruoste pois. Ja tämä on totta. Jos hiottuun peltipintaan jäää edes pieniä ruoste"rakkoja" eli sellaisia kuoppia joista ei meinaa saada laikallakaan sitä ruostetta pois, on siinä uuden ruostekukan alku. Sen päälle maalaaminen tarkoittaa käytännössä pellin kukkimista parin kuukauden päästä.
Ruostuminen on ilmiö joka alkaa kirkkaassa, suojaamattomassa pellissä jo minuuteissa. Muutamassa tunnissa paljaalle pinnalle kertyy yli 50% kosteudessa jo silmin nähtävä rautaoksidikerros. Jostain syystä ihmiset eivät yleensä ymmärrä, että mitään vippaskonstia ruosteen peittelyyn mömmöillä ei ole.
Kun ruostumisprosessi jatkuu maalin alla (mikään maali ei auta, jos ruoste jää maalipinnan alle) alkaa pikkuhiljaa maalikerroksen ja rautaoksidin välille muodostua rako. Tämän huomaa esimerkiksi pieninä pullistumina maalipinnassa. Tässä tilanteessa korroosio alkaa levitä pisteestä peltiä pitkin joka puolelle ja maalilla ei ole asiantilalle kuin korkeintaan hidastava vaikutus.Tämän vuoksi maalipinnan ja pellin välinen sidos tulisi olla puhdas kaikesta ruosteesta.
Kotonakin on mahdollista korjata ruostevaurioita siististi ja pysyvästi, ne voidaan myös maalata kotikonstein siistiksi (puhun tässä nyt autoista, jotka eivät ole ihan pakasta vedettyjä). Se vaatii vaan todella paljon työtä ja huolellisuutta.
Usein kotikonstein tehdyt ruostekorjaukset eivät onnistu koska:
1) Kiirehditään --> pohjatyöt tekemättä kunnolla, teipataan vähän sinne päin ja ei anneta maalikerrosten kuivua tarpeeksi
2) Käytetään huonoja tarvikkeita--> halvoilla purkeilla tulee huonoa jälkeä ja se harmittaa. Hintaerot eivät ole niin suuret, että kannattaa säästää tässä. Oma työaika on kuitenkin sitä kalleinta (jos joudut huonojen maalien takia tekemään homman 2 kk päästä uudestaan)
3.)Ei poisteta kaikkea ruostetta. Tämä lienee se kaikista yleisin juttu. Ajatellaan ettei kai se pieni ruostehippunen siitä lähde kasvamaan tai että kyllä tämä ruosteenestomaali pitää ruosteen kurissa. Näin ei ole. Ruosteen päälle ei vedetä yhtään maalia, se poistetaan ensin.
4.) Säästellään. Ajatellaan, että vedetäänpäs vain yksi kerros pintamaalia, kyllähän se peittoon jo menee."Ruosteenestopohjamaaleja" on monenmoisia. Jo 1980 luvusta lähtien on ollut käytössä Mastic-epokseja jotka on nimenomaan kehitetty tapauksiin joissa ruostetta ei saada kunnolla kokonaan pois. Käytetään mm. öljynjalostamoilla. Irtoruoste ja lika pois ja sitten maalia pirun paksu kerros päälle. Siistiä jälkeä on vaikea saada kun maali on tosi paksua ja joutuu levittämään sudilla. Mutta pitää kyllä ruosteen kurissa jopa aika hyvin vaikka olisi pelti jo vähän haperoakin. Ongelmana on ettei myydä missään pienissä erissä. Päälle voi vetää sitten jonkun sprayn. Itse olen käyttänyt 30 vuotta ja on ollut sinkkiepoksiakin parempaa. Toki ei pelasta jos ruostuminen jatkuu pellin toisella puolella kovaa vauhtia suolan avustuksella. Ne "spray- ruosteenestomalit" on melkein sama kuin vetelisi seinälateksia pintaan.
- Linkster
Noi on väliaikaisia korjauksia. Kestää ehkä vuoden, mutta nykyään niin kaikki tekeekin, kuhan vaan pääsee leimasta läpi ja saa ajaa taas vuoden. SILTI, kauhee homma ruveta itse korjaileen "kuplia" jotka on kuitenkin läpiruostuneet. Suosittelisin käymään ihan oikealla autopeltisepällä teettämässä tommosen homman.
Kunnon peltiseppä tekee kaiken sun puolesta ja kunnolla. Hitsauksineen, pohjistuksineen ja maalauksineen (jos sattuu osaamaan maalaamisen.) - ElämäntapanaGolf
Automaalaamo hiekkapuhaltaa kaikki pahat paikat. Toimii, tai ainakin 3 vuotta on pysynyt kunnossa.
- efvsfsf
1. Hio ruosteet pois mahdollisiman hyvin, ei niin väliä millä hioo kunahn mahdollisimman vähän ruostetta jää. Itsellä pieni paineilmakone 2'' laikalla
2. Kohdan voi mahdollisesti käsitellä Annitrolilla, en ole kokeillut mutta sitä pitäisi pystyä sivelemään auton pellillekin ja poistaa loputkin ruosteet.
3. Tärkein asia: kunnon pohjamaali. Unohda heti ensimmäiseksi spraypurkit, ei varmasti kestä. Ellei maaliruiskua löydy niin pensselillä. Jotain paksua sinkkipitoista, esim Zinc 182 pari kierrosta 3-4h välein ja sitten kuivaa vähintään 24h. Pinta puhdistetaan rasvasta tietenkin ennen pohjamaalia.
4. Jos haluaa tasoittaa niin pohjamaalin päälle kittiä tai hiontamaalia, vari hiomasta pohjamaalin läpi kuitenkin
5. Itse väri automaalikaupasta ja päälle kirkaslakka, spray käy mutta toki ruisku parempi. Lakkakin kannattaa ottaa laadukkaampi vaihtoehto oikein automaalikaupasta. Spray: ensin ohut suihkaus lähinnä pinnan tahmentamiseksi, sen jälkeen 2-3 paksumpaa suihkausta, ei kuitenkinn niin että valuu, muutaman miinuutin odottaa suihkutusten välissä. 20-30min voi väri kuivaa (kunnes pintakuiva) ja päälle samalla spray tekniikalla lakka.
6. Anna maalin kovettua vähintään 2 viikkoa ennen kuin päälle asentaa osia tai kiillottaa
7. Parhaan lopputuloksen saa kun 2 viikon jälkeen vielä myllytyskoneella kiillottaa sille sopivalla kiillotustahnalla, esim Mirka Polarshine
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167190- 1992577
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1082120En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761568Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911109- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46979- 87925
- 45739
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7738