Isolle naiselle työasu

Iso-Iitan vaateongelma

Katselin avoimia työpaikkoja, ja ajattelin kokeilla josko onnistaisi "kaupantätiksi" päästä.

Mietin kuitenkin, minkä kokoisia työvaatteita on saatavilla ketjuliikkeiden työntekijöille?? (k-kaupat, s-marketit, r-kioskit.. lähinnä nämä olisivat vaihtoehtoina tarjolla). Kuka myy/valmistaa noihin ketjuihin työasut, ja mihin asti kokoja on saatavilla?

Itse tarvisin työpaidan kokoa 56-58, riippuen siitä kuinka väljä on vatsan/pepun kohta. Housut taas tulisi samoin 56-58 (tiukassa mallissa jopa 60), ja sopiminen riippuu siitä, miten väljät lahkeet ovat reiden ja pohkeen kohdalta, ja miten paljon on tilaa vatsan kohdalla. 58 housussa on yleensä jo liian iso vyötärö ja liian pitkät lahkeet, ja paidassa liian pitkästi hihoja, mutta niistä selviää "tuunaamalla".

Ottavatko työnantajat edes tällaista töihin =/ ? Työhalua ja motivaatiota on, taitoa vähän alkajaisiksi, oppimishalua löytyy, rahantarvettakin aina löytyy, sairastelenkin vain työnpuutteesta johtuvaa apatiaa, ja kotona oleminen kyllästyttää.. Joka paikasta kuitenkin tulee "kiitos, mutta ei kiitos" vastauksia. Harvempi työnantaja sanoo suoraan, että koko on este työnsaannille, vaikka niin juuri olisi asian laita.

Onko joku töissä jossain ketjuliikkeessä ja tietäisi näistä vaatepuolen asioista kertoa? Onko XL-XXL suurin koko, vai löytyisikö Iso-Iitallekin työasu?

6

3221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta toisaalta

Oman kokemukseni perusteella ei taida isoja kokoja olla. Kun viime vuonna aloitin kolmen kuukauden pituisen työjakson Citymarketissa minulta kysyttiin vaatekokoa ja sanoin, että antakaa isoimmat kootmitä löytyy. Olen nainen ja kokoni on jotain l:n ja xl:n välistä. Kaikki vaatteeni ovat l tai xl. Esim. Lindexin ja muidenkin vastaavien paikkojen "isojen mallistosta" l sopii todella hyvinh, muuten todennäköisemmin xl tai ainakin sitä kokeilen ensdin. Joka tapauksessa takaisin asiaan minulle annettiin xl housut ja l- koon paita kun isompia ei sillä hetkellä ollut. Vähän pieni mielestäni oli, mutta se tainut haittaa, koska käärin hihat aina ylös kun tuli kuuma. Kuitenkin olen nähnyt eri kaupoissa töissä mielestäni itseäni isokokoisempia naisia,joten kyllä kai niitä kokoja täytyy olla. Miehien kokoja nyt ainakin täytyy olla isompia. Lisäksi täytyy vielä todeta, että paita olla sellaista materiaalia, että se ei hengittänyt yhtään. Pesin paitaa usein, mutta jo yhden päivän jälkeen haisi samalta kuin ennen pesua monen päivän käytön jälkeen.

• Nimetön

Onko aina näissä kaupoissa pidettävä niitä kaupan vaatteita? Itse olen ainakin ajatellut, jos joskus pääsen kauppaan töihin niin pitää jotain vastaavanlaista vaatetta. Onhan niillä sellaiset nimikyltit joista varmaan tunnistaa työntekijöiksi.

Ja jos vaatteiden valmistaja on suomalainen, niin siihen yritykseen voi olla yhteydessä jos ne valmistaisivat hieman isomman koon. Tai ostaa samanalista (tyylistä) kangasta ja valmistuttaa itselle omat työvaatteet.

Itse en ole ollut töissä paikoissa joissa on ollut työvaatteita. Mutta varmaan löytyy isompiakin kokoja, onhan joissan isoja ihmisiä töissä.

• omankokoiset

Hei!

Olen muulla kuin kaupan alalla töissä, mutta käytössä on työasu. Työpaikallemme tilattiin juuri jokaiselle uudet asut. Itselleni (olen kokoa 48-50) löytyi vielä valmiina vaatteet, mutta työkaverini tilasi omat vaatteensa teetettynä samasta firmasta omilla mitoilla. Työkaverini on samaa kokoa kuin sinä. Mittatilaustyönä vaatteen hinta on vähän korkeampi ja toimitusaika pidempi.

Jos sinua lykästää työnhaussa, ota selvää kuka toimittaa/valmistaa työvaatteet ja tiedustele mahdollisuutta saada vaatteita omilla mitoilla.

Sihen en osaa vastata, karsastavatko työnantajat isokokoisia, itselläni ei ole ollut ongelmia. Jos työ vaatii ruumiillisia ponnistuksia, saattaa työnantaja epäillä työntekijän jaksamista.

• khr

Olen ollut kaupan alalla vain yrityksessä, jossa sain pitää omia vaatteita. Minulle on kuitenkin esitetty jo työhaastattelussa pienimuotoista vihjailua siitä, että työvaatteet voivat olla ongelma. Tosin kyseessä on aina ollut osa-aikainen ja määräaikainen sopimus jolloin oman teettäminen ei ymmärrettävästi ole järkevää.

Muissa paikoissa joissa on ollut työasut miesten vaatteista on aina löytynyt jotakin, mikä menee päälle. On vain harmillista, että niitä ei ole sitten saanut muokata itselleen. Pidän edelleen esimerkiksi tämänhetkisessä työssäni moneen kertaan käärittyjä lahkeitani työturvallisuusriskinä. Suurimman osan työvaatevalmistajien omat naistenmallistot loppuvat viimeistään kokoon 52.

• 90G

Hei

En tiedä miten työnantajat suhtautuu isokokoisiin työntekijöihin, mutta oman kokemuksen perusteella voin sanoa, että jouduin sen vähän aikaa mitä eräässä paikassa olin, käyttämään "makkarankuoria". Ilmoitin jo työnhaku vaiheessa, että tarvitsen vaatteet naisten kokoa 56 ja minulle vakuutettiin sellaiset löytyvän. Töihin mennessä sitten -yllätys, yllätys- todettiin, että eipä niitä sopivia sitten löytynytkään, eli käytin liian pieniä, kiristäviä ja erittäin epämiellyttäviä vaatteita. Kyseessä ei tosin ollut kaupanalan yritys, mutta työvaatteet piti olla työnantajan puolesta (iso firma).

En tiedä sitten miten pomo tykkää, jos löydät muiden vaatteita muistuttavat vaatteet. Löysin netistä sellaisen firman kuin Hasnek Oy. Heidän nettisivuiltaan löytyy työvaatteita todella isoihin kokoihin asti (naisten 68-70). Laitoin kyseiseen paikkaan kyselyn joskus aikaisemmin ja sieltä vastattiin, että kaikkia vaatemalleja pitäisi saada kaikkia kokoja. En ole tuolta tosin mitään tilannut, eli en voi tietää, millaisia vaatteet sitten käytännössä ovat. Firman internetsivut löytyvät osoitteesta http://www.hasnek.fi

• Ison-Iitan vaateongelmat

..vastanneille :) !

Tuo linkki ainakin vaikutti lupaavalta.

Olen aika kädetön ompelun suhteen, varsinkin kun hyviä kaavoja ei ole. Joskus ompelen itselleni jotain uutta ja malliltaan yksinkertaista ratkomalla vanhan päälle mahtuvan vaatteen kaavoiksi (yleensä housut, koska juuri niissä sopivien löytyminen on kaikkein vaikeinta paksujen jalkojen takia).

Teettämiseen en oikein luota. En ole löytänyt hyvää ompelijaa omalta paikkakunnalta.. =( Parit housut olen teettänyt, mutta hukkaan on kankaat ja rahat menneet, sen verran epäonnistuneita "tekeleitä" olen saanut. Toiset olivat käyttöhousut, farkkutyyliset ja toiset verkkarit. Mittoja otettiin suuntaan jos toiseenkin ja kumpikin ompelija ovat ommelleet paljon, mutta ilmeisesti isojen tyttöjen vaatteet ovat jääneet vähemmälle harjoitukselle.. =(

Tässä omalla paikkakunnalla kaikissa päivittäistavarakaupoissa on näyttänyt kaikilla olevan työasut. Joillakin yläasteikäisillä työharjoittelijoilla/työhön tutustujilla on ollut omat vaatteet nimikyltti (joskus työliivi, jos sellainen on käytössä liikkeessä).

Tuosta töihin ottamisesta.. Kai se riippuu vähän paikkakunnasta ja työnantajastakin, katsotaanko kokoa vai ei. Omalla paikkakunnallani olen moneen otteeseen vuosien varrella käynyt kysymässä näistä liikkeistä, että josko jotain löytyisi. Aina on vastaus "ei oteta juuri nyt ketään/ ei ole avoimia paikkoja/ ei tarvita ketään". Siinä mielessä omituista, että viikon - kahden kuluttua kyseisissä paikoissa saattaa taas olla hyllyjen täytössä tai kassalla "uusi naama". Joku sievä ja simpsakka neitonen. Ei sillä, että minulla näitä ihmisiä vastaan mitään olisi, mutta kummastuttaa vain, että heille työpaikka irtoaa lähes välittömästi.

Tuttavani kanssa törmäsin siihen tosiasiaan, että ainakin joissakin paikoissa koko todellakin on syy olla ottamatta töihin. Olimme sattumalta kumpikin käyneet eräässä liikkeessä kysymässä töitä samana päivänä, minä ensin aamupäivän puolella (yhteystiedot otettiin, että jos tarvitaan joku) ja tuttavani iltapäivällä. Tuttavalleni luvattiin työpaikka ja aloitus kolmen päivän kuluttua kun on tarvetta työntekijöille. Tarvitseeko kertoa, että tuttavani on jokseenkin kokoa 38/40..? Työkokemusta hänellä ei ollut kaupan alalta päivääkään. En ole katkera, mutta kuitenkin ;) . ..Mutta tämäpä ei kuulu tälle palstalle, kun ei varsinaisesti ole vaatteisiin liittyvää.

Kiitos kuitenkin kaikille, jotka vastasivat aloitukseeni =) !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3500
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2316
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1701
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1418
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1236
    Aihe