ohjeita jakoketjuun

noviisi cbr

tai oikeammin sen vaihtoon... eli voisko joku kertoa esim internet sivut, mistä löytyisi hyvät ohjeet cbr 1000 jakoketjun vaihtoon....tiesti tässäkin otetaan vinkkejä vastaan...KIITOS!

2

3171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vitjan vaihtanut

      Elikkäs mikäs vuosimalli kyseessä? Tämä jutska pätee ainakin SC24:een ja uudempiinkin. Todennäköisesti myös vanhempiin.

      Vaihda samaan syssyyn myös kiristäjä!!

      Ensimäisenä ohjeena, katso miten palikat ovat kannessa ennen kuin purat ne!!

      Elikkä tossa vimputtimessa jakoketju on keskellä mottia, 2 ja 3 pyttyjen välissä.

      Ainoa mahdollisuus vaihtaa ketju konetta purkamatta on pistää sinne niitattava avoketju. Periaate on se että alkuperäinen kettinki katkaistaan paikallaan yhdestä niitistä. Uusi ketju liitetään vanhan toiseen päähän ja kampiakselia pyörittämällä rullataan uusi vanhan paikalle. Tämän jälkeen irroitetaan ketjut toisistaan ja niitataan uusi ketju umpeen.

      Pura värkki niin että nokka-akselit näkyvät.

      Ensiksi kannattaa löysätä nokka-akselien hammaspyörien pultit.

      Seuraavaksi ketjun kiristäjä kannattaa painaa ruuvimeisselillä aukiasentoon... painamalla sen vivustoa ruuvarilla keskiosasta suoraan alaspäin. Silloin laahari löysää ketjun. Keskellä on peltisessä rakenteessa pieni reikä. Siihen kannattaa työntää 2mm. paksu rautalangan pätkä joka lukitsee kiristäjän auki. Nyt pyörittelee nokkapyörien pultit irti ja pudottaa rattaat niiden paikoiltaan irti. Ketju vapautuu löysäksi.

      Koneessa on neljä nokka-akselin laakeripukkia joissa on paikkamerkinnät jokaisessa. Nuo on aina laitettava kasatessa juuri oikeille paikoilleen.

      Ota ensin irti toinen nokka-akseli löysäilemällä tasaisesti pukit, ei niin että kerralla yksi pultti pois. Pukeissa on ohjainholkit. Josku se jumittavat hieman, joten tarkkaile että pukit nousevat tasaisesti. Irroita pukit ja vedä nokka-akselit ketjun sisältä pois.

      Pura kiristinsysteemi pois, neljä pulttia. Laahari irtoaa kahdella sokalla.

      Kun ne on pois, katkaise alkuperäinen ketju mutta älä sitten pudottele niitinpätkiä ja ketjua koneeseen. Niitin hiomiseen ei ole tarvetta. Sopivaa taustaa vasten niitti lähtee napauttamalla pois. Sitten uusi ketju vaikka rautalangalla kiinni vanhaan ja pyörittää kampiakselia itsestä katsoen vasemmalle. Kampiakselin pään saa näkösälle vasemmalta puolen kun irroittaa muovisen pyöreän peitinlätkän ja sen alta alumiinisen suojatulpan.

      Kun uusi vitja on kohdillaan, erottaa uuden ja vanhan ja niittaa uuden umpeen. Katso ennen niittausta että ketju on viety läpi oikeista paikoista... muuten kasvaa sarvi ottaan. Niittaus kannattaa tehdä huolellisesti!!

      Kasaa kiristäjä takaisin. Uuteen kiristimeen laita öljyuä öljykuppiin ja pumppaa muutaman kerran niin että tunnet sen alkavan vaimentaa.

      Jätä kampiakseli kohtaan jossa akselin päässä olevat ajoitusmerkit ovat 90 astetta etäällä toisistaan. Silloin männät ovat n. puolivälissä pyttyjä -> ei törmäysvaaraa venoihin.

      Aseta nokka-akselit nokkapyörineen pukeille. IN on imupuolen ja EX on pakopuolen keppi. Nuo merkit pitää olla ylös päin. Sitten ei muuta laakeripukit kiinni. KÄYTÄ MOMENTTIAVAINTA!!!!!

      Laita nokkapyörät löysästi pulteilla kiinni akseleihin niin että pakonokan pyörän EX merkki on kannen yläreunan(tiivistepinnan) kohdalla ja imunokan pyörän IN merkki vastaavalla tavalla. Kun pyörät on kiinni, liikauta merkit nyt tarkasti kohdalleen!! Nyt voit pyörittää kampiakselin ajoitusmerkit kohdalleen ilman törmäystä venttiileihin. Irroita nokkapyörät, nosta ketju niiden päälle niin että ajoitukset ovat kohdallaan ja tietty nosta nokkapyörät jälleen paikoilleen. Kun kaikki merkit ovat kohdallaan eli vitja on oikeilla hampaillaan kiristä nokkapyörien pultit. Käytä nokkapyörien pulteissa lukitetta.

      Loppuksi vapauta kiristäjä. Pyöritä kampiakselia useampi kerta ympäri, katso että merkit ovat kohdallaan ja että venttiilit eivät osu mäntiin.

      Jos teit kaiken oikein, ei muuta kuin hanaa..

      • noviisi

        asiallisista ohjeista, yritetäänpä ja katotaan.Kunhan ei toteutus yrityksen ja erehdyksen laki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pitkään kestänyt ihastuminen

      Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      124
      1700
    2. Torniolainen Tiiliä lukemaan

      Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1456
    3. Charlie Kirk murha

      Erikoista. Valtamedian neutraalilta vaikuttava juttu tästä murhasta, jossa ei esiinny lainkaan sanoja "äärioikeisto" tai
      Maailman menoa
      241
      1428
    4. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

      Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      251
      1269
    5. Kumpa kaikkeen vois palata

      Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      13
      1096
    6. Sen uskon että et

      Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      51
      812
    7. Mies nähdäänkö?

      Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      56
      751
    8. Yrittäjien ahdinko

      Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      16
      707
    9. Huvittaa tää

      Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      39
      663
    10. Koska me sitten tavattaisiin?

      Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?
      Ikävä
      44
      658
    Aihe