Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Polkupyörän valo

niko

Mitenkä on,kelpaako suunnistuksessa käytettävä otsalamppu polkupyörän valoksi?Tällä tavalla, kun lamppu on otsalla, se ei enää ole kiinteästi asennettuna?

38

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nicko

      Siis kelpaako kenelle? Oman turvallisuutesi takiahan sä sitä valoa käytät, vai? Vai tarkotatko että antaako kytät sakot?

      • niko

        Ajattelin vaan ,että mikähän se virallinen kanta on.Kysäsin jo töissä kahvitunnilla ja joku muisti jonkun säännön ,että valo pitää olla kiinteästi asennettu polkupyörään?En sitten tiedä tarviiko kaikki olla tosiaan niin virallista kuten vastasitkin.Ostin tällaisen Otso Led-valaisimen (6.90e),mikä tuntuu valovoimassa aivan riittävältä.


      • nicke
        niko kirjoitti:

        Ajattelin vaan ,että mikähän se virallinen kanta on.Kysäsin jo töissä kahvitunnilla ja joku muisti jonkun säännön ,että valo pitää olla kiinteästi asennettu polkupyörään?En sitten tiedä tarviiko kaikki olla tosiaan niin virallista kuten vastasitkin.Ostin tällaisen Otso Led-valaisimen (6.90e),mikä tuntuu valovoimassa aivan riittävältä.

        sitten pyöränvalo pakollinen?


      • niko
        nicke kirjoitti:

        sitten pyöränvalo pakollinen?

        Ei ole pakollinen(outo ilmaus tuo pakollinen...ikään kuin ei tarvitsisi itse käyttää järkeä).Pimeään aikaan tulee käyttää valoa jotta näkee ajaa ja että toiset näkee pyöräilijän.Vaan pitääkö lyhty olla kiinteästi pyörään asennettuna?


      • SheDevil
        niko kirjoitti:

        Ei ole pakollinen(outo ilmaus tuo pakollinen...ikään kuin ei tarvitsisi itse käyttää järkeä).Pimeään aikaan tulee käyttää valoa jotta näkee ajaa ja että toiset näkee pyöräilijän.Vaan pitääkö lyhty olla kiinteästi pyörään asennettuna?

        Lainaan tähän pätkän fillarin valoja koskevasta laista: ...pimeässä, sumussa ja vastaavissa olosuhteissa ajettaessa lisäksi edessä valkoista valoa antava riittävän tehokas valaisin. Eli lain mukaan valon ei tarvitse olla kiinteä. Otsalamppuja olen nähnyt täällä Helsingissä usealla fillaristilla, mutta kunhan taas tapaan poliiseja, niin yritän muistaa kysyä tätäkin asiaa.

        Itselläni on paristoilla toimiva irroitettava valaisin, jossa on 3 halogeenipolttimoa.


      • Nasu
        niko kirjoitti:

        Ajattelin vaan ,että mikähän se virallinen kanta on.Kysäsin jo töissä kahvitunnilla ja joku muisti jonkun säännön ,että valo pitää olla kiinteästi asennettu polkupyörään?En sitten tiedä tarviiko kaikki olla tosiaan niin virallista kuten vastasitkin.Ostin tällaisen Otso Led-valaisimen (6.90e),mikä tuntuu valovoimassa aivan riittävältä.

        hei!

        itseltäni hajosi juuri lamppu,kun ajaessa tippui maahan ja hajosi sataan osaan. nyt pitäisi ostaa taas uusi lamppu. mistä ostit tuon em lampun? pimeällä kyllä lampu on must. on törmätä pimeässä muihin pyöräilijöihin. ei hyvä ollenkaan.


      • plaa plaa
        SheDevil kirjoitti:

        Lainaan tähän pätkän fillarin valoja koskevasta laista: ...pimeässä, sumussa ja vastaavissa olosuhteissa ajettaessa lisäksi edessä valkoista valoa antava riittävän tehokas valaisin. Eli lain mukaan valon ei tarvitse olla kiinteä. Otsalamppuja olen nähnyt täällä Helsingissä usealla fillaristilla, mutta kunhan taas tapaan poliiseja, niin yritän muistaa kysyä tätäkin asiaa.

        Itselläni on paristoilla toimiva irroitettava valaisin, jossa on 3 halogeenipolttimoa.

        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/kevytliikenne.php?we_objectID=5775

        Eipä niitä valoja omaa turvallisuutta varten pidetä, sillä onhan ainakin taajama-alueet erittäin hyvin valaistu ja talvella kun on lunta niin valoa on aivan riittävästi. Valkoista taustaa vasten erottaa hyvin.
        Kyllä sitä lamppua ihan kyttiä varten pidetään. Peijakkaat ku antavat sakot ja pitävät ratsioita asiasta.

        Olisihan se hauska tietää että antaako poliisi niitä sakkoja jos ajelee otsalampun kanssa.


      • TehokastaValoa

        Kyllä pyörän valon pitää olla niin tehokas, että sillä havaitsee kaikki vastaan tulevat valottomat pyöräilijät ja kävelijät..
        Vastaantulojoiden on turha valittaa liian kirkkaasta valosta. Eihän autolla ajessakaan koskaan katsota vastaantulijan auton valoihin, vaan tien reunaan, jolloin vastaantulijan valot eivät sokaise.


      • www2
        TehokastaValoa kirjoitti:

        Kyllä pyörän valon pitää olla niin tehokas, että sillä havaitsee kaikki vastaan tulevat valottomat pyöräilijät ja kävelijät..
        Vastaantulojoiden on turha valittaa liian kirkkaasta valosta. Eihän autolla ajessakaan koskaan katsota vastaantulijan auton valoihin, vaan tien reunaan, jolloin vastaantulijan valot eivät sokaise.

        Autojen valot suunnataan niin että ne eivät häikäise ja tämähän on asia mikä katsastuksessakin tarkistetaan. Autolla ajaessa katson kyllä ihan eteen enkä tien reunaan. Myös fillarin valon voi suunnata ala-viistoon niin ettei se häikäise muita. otsalamput on suunnistukseen ja fillareihin on sitten ihan omat lamppunsa.


      • www2
        plaa plaa kirjoitti:

        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/kevytliikenne.php?we_objectID=5775

        Eipä niitä valoja omaa turvallisuutta varten pidetä, sillä onhan ainakin taajama-alueet erittäin hyvin valaistu ja talvella kun on lunta niin valoa on aivan riittävästi. Valkoista taustaa vasten erottaa hyvin.
        Kyllä sitä lamppua ihan kyttiä varten pidetään. Peijakkaat ku antavat sakot ja pitävät ratsioita asiasta.

        Olisihan se hauska tietää että antaako poliisi niitä sakkoja jos ajelee otsalampun kanssa.

        Valoja kannattaa pitää omaa turvallisuuttaan ajatellen. Vaikka tiet olisikin valaistu niin valaisematon fillari tai jalankulkija ilman heijastinta erottuu todella huonosti.


    • Bingolappu-Simo

      Laissa on tietysti vaatimukset. Mutta jos jollakulla ei vielä lamppua ole, ja sellaisen aikoo hankkia, niin pari vinkkiä. Jos ajaa lyhyttä matkaa, niin tuollainen paristo- tai akkukäyttöinen on hyvä ratkaisu. Mutta jos ajelee pidempiä matkoja pimeässä, silloin dynamokäyttöinen on hyvä valinta. Nykyaikaiset dynamot eivät paljon hankaa vastaan, ja lisäksi ne toimivat talvella melko hyvin, vaikka renkaaseen tarttuisi vähän luntakin. Hinnat ovat 25 euron luokkaa lamppuineen.

      • cops

        tarkoitat varmaan napadynamoa (34,95 € valoineen -halpa-halli ), ei kai kukaan enää käytä sitä rengasta vasten hankaavaa dynamoa


      • atlatl

        ...niin olen hankkinut yhden kunnollisen otsavalon joka myös näyttää itselleni reittiä.
        Sillä melko usein kuitenkin on katuvaloja rikki niin turvaan oman näkemiseni.

        Otsavalo siksikin,että sama valaisin käy myös retkeilyyn,metsään,melontaan ja olenpa tuota käyttänyt jopa käsitöitä tehdessäni,kun on pitänyt nähdä tarkasti.

        Merkiltään on Fenix (tyyppiä en muista),mutta hihnat on niin että voidaan kiinnittää myös kypärään.
        Patterikotelo on takaraivolla ja irroitettavissa,jotta sen voi laittaa kylmällä vaikka povariin.
        Lumeneita 120.
        Ollut minulla nyt vuoden ja toimii erinomaisesti. Maksoi tarjouksessa jotain 80 eken pintaan.
        Noissa halvoissa saattaa olla luvattomasti ns maanantaikappaleita,eikä kestävyydestä ole takeita.
        Tosin on minulla Retken telttavalo,joka on kestänyt jo viisi vuotta... ;)

        Pyörään en enää väsää kiinni minkäänlaisia valoja kun patterit ei siten kestä kylmällä ja kaksi varastettiin.


      • ValoLoppui
        cops kirjoitti:

        tarkoitat varmaan napadynamoa (34,95 € valoineen -halpa-halli ), ei kai kukaan enää käytä sitä rengasta vasten hankaavaa dynamoa

        Mulla on vanhassa pyörässä tuollainen rengasta vasten hankaava dynamo, ei toimi talvella, kun renkaan sivu muuttuu liukkaaksi kylmässä, eikä pyöri dynamo sen jälkeen.


      • pyörä_ile

        Kuminen huppu dynamon nuppiin niin luisto loppuu. Tosin en ole varma saako niitä enää nykyään.


      • JosTykkää
        pyörä_ile kirjoitti:

        Kuminen huppu dynamon nuppiin niin luisto loppuu. Tosin en ole varma saako niitä enää nykyään.

        Ei taida saada mistään enää niitä vanhanliiton dynamoita, jotka laahasvat rengasta vasten, joten tuskin niitä kumisia huppujakaan. Eiköhän ne ala olee nykyään napadynamoita tai sitten akkulamppuja, kun se paristojen kanssa puljaaminenkin alkaa olla niin eilistä päivää. Onhan tuolla kaupoissa vielä paristolamppujakin, mutta mä kävin ostamassa USB-ladattavan lampun. Mä en enää jaksa niitä patterilamppuja, kun saa joka toisen iltalenkin jälkeen käydä hakemassa uudet patterit. Hirveitä syöppöjä.
        Jos haluaa välttämättä, vielä 2010-luvulla, renkaankylkeä hierovan dynamon, niin kannattaa kierrellä paljon kirppareita. Sieltä sitä antiikkia voi löytää. Ei tästä nyt montaa viikkoa ole, kun näin eräällä kirppiksellä viiskytluvun mummiksen, missä oli dynamo etuhaarukassa kiinni. Toistasataa euroa siitä mankelista huudettiin hintaa, että melko suolanen hinta. Mutta onhan siinä sitä patinaa.


      • akkumöaattorila
        JosTykkää kirjoitti:

        Ei taida saada mistään enää niitä vanhanliiton dynamoita, jotka laahasvat rengasta vasten, joten tuskin niitä kumisia huppujakaan. Eiköhän ne ala olee nykyään napadynamoita tai sitten akkulamppuja, kun se paristojen kanssa puljaaminenkin alkaa olla niin eilistä päivää. Onhan tuolla kaupoissa vielä paristolamppujakin, mutta mä kävin ostamassa USB-ladattavan lampun. Mä en enää jaksa niitä patterilamppuja, kun saa joka toisen iltalenkin jälkeen käydä hakemassa uudet patterit. Hirveitä syöppöjä.
        Jos haluaa välttämättä, vielä 2010-luvulla, renkaankylkeä hierovan dynamon, niin kannattaa kierrellä paljon kirppareita. Sieltä sitä antiikkia voi löytää. Ei tästä nyt montaa viikkoa ole, kun näin eräällä kirppiksellä viiskytluvun mummiksen, missä oli dynamo etuhaarukassa kiinni. Toistasataa euroa siitä mankelista huudettiin hintaa, että melko suolanen hinta. Mutta onhan siinä sitä patinaa.

        Yleensä ostetaan ladattavat akut niihinlamppuihin, ajaa saman asian kuin sisäänrakennetulla akulla jollaisen ostit mutta on pitkäikäisempi koska voit vaihtaa akun itse helposti, vaikka akku paristoihin aaa tai aa


    • retkuilija

      biker pro P7/900 lumenia ja piisaa valoa. Kestääpi kovemmallaki pakkasella ja siitä hyvä, että jo hyvissä ajoin, jalankulkijat edelläni rupeavat katselemaan taakseen, mikä sieltä tulee ku valastuu tie. Mukavaa myös kun ajelee pimeällä tiellä oikeata reunaa, niin myös vasen reuna tiestä näkyy. Valo kun pitää olla lain mukaan kiinteästi pyörässä...otsalamppu ei siis riitä lain mukaan.

      • ValoaKulkijoille

        Jalankulkijat kyllä väistää sivuun, kun kytkee 3000 lumenen led lampun strobo toiminnon päälle, niin luulevat, että joku iso kulkuneuvo lähestyy ja on viisainta siirtyä tien sivuun.


    • Pyoräilija
      • Työmatkafillaristi

        Tuossakin se vika että valoa kyllä piisaa mutta ei pala kuin 3-8 tuntia. Itse kun en ole mikään extreme-pyöräilijä niin en ole valmis kopeloimaan paristoja/akkuja useammin kuin ehkä kerran kuussa mikä omalla käytöllä tarkoittaisi noin 40-50 tuntia paloaikaa. Mikään ei ole ikävämpää kuin lähtiessä huomata että akut on lopussa. Polkupyörällä lähteminen kuin ei pidä olla ennakkosuunnitelua vaativa toimenpide. Tällä hetkellä käytössä on Princeton EOS joka palaa yli 100 tuntia mutta valoa ei lähde kuin se 50 lumenia mikä on hiukan liian vähän. Kyllä se halpisvalot hakkaa mutta ei tarpeeksi.

        Joten jos joku osaa ehdottaa laadukasta 100 lumenin fillarivaloa jossa paloaika jäisi tuonne 40-50 tunnin paikkeille niin se rupeaa mielestäni täyttämään "hyvän" valon tunnusmerkit.


      • PaloaikaKaksTuntia
        Työmatkafillaristi kirjoitti:

        Tuossakin se vika että valoa kyllä piisaa mutta ei pala kuin 3-8 tuntia. Itse kun en ole mikään extreme-pyöräilijä niin en ole valmis kopeloimaan paristoja/akkuja useammin kuin ehkä kerran kuussa mikä omalla käytöllä tarkoittaisi noin 40-50 tuntia paloaikaa. Mikään ei ole ikävämpää kuin lähtiessä huomata että akut on lopussa. Polkupyörällä lähteminen kuin ei pidä olla ennakkosuunnitelua vaativa toimenpide. Tällä hetkellä käytössä on Princeton EOS joka palaa yli 100 tuntia mutta valoa ei lähde kuin se 50 lumenia mikä on hiukan liian vähän. Kyllä se halpisvalot hakkaa mutta ei tarpeeksi.

        Joten jos joku osaa ehdottaa laadukasta 100 lumenin fillarivaloa jossa paloaika jäisi tuonne 40-50 tunnin paikkeille niin se rupeaa mielestäni täyttämään "hyvän" valon tunnusmerkit.

        1990-luvulla oli kunnon patterilamppuja. Kun ajelin syksyllä paljon iltalenkkejä, niin paristoja meni niin vallan perkeleesti. Ei yhet patterit riittänyt kuin yhdelle lenkille ja toisella lenkillä lamppu sammui kuin saunalyhty, kesken lenkin.


      • pyörä_ile

        Nykyiset led-valot on toista maata. Mullakin jäi led-otsalamppu jonka olin kiinnittänyt valoksi fillarini rungon etuosaan, päälle koko yöksi ja huomasin sen vasta seuraavana päivänä - se paloi iloisesti edelleenkin eikä valo ollut edes himmentynyt.


    • zykkelisti

      Näin se on että lain mukaan pitää olla kiinteä valo edessä joka näyttää valkoista valoa jatkuvasti palaen suoraan eteenpäin, ja se ei saa olla yli 1,3m korkeudessa maasta mitattuna.

      Käytännössä homma ei olekaan noin tikkutarkkaa, taannoin oli itäsuomesta liikkuvan poliisin ukkoa haastateltu ja se oli ihan tyytyväinen kunhan on edes joku valo edessä, ja itsekin olen ollut poliisin kanssa tekemisissä tilanteessa jolloin itsellä oli vain kypärävalo, kelpasi heille.

      Riittää kun on edes joku valo, mielellään semmonen millä tulee nähdyksi ja itsekin näkee muut

      • ValoTärkein

        Noinhan se on, tuskin kukaan vastaantulija mittanauhan kanssa tulee mittaamaan, että jaahas, mitataanpas valon korkeus.
        Sinullahan on valo liian korkealla, joten sammutappas valo, jollet saa sitä oikealle korkeudelle.


    • kirkas spotti huono

      Led otsalampusta.Omistan 1600 lumenin,4500mAh otsavalaisimen.Ostin kiinasta 36e postikuluineen.Autoa näkee hyvin korjata taivasalla,mutta ei sovi pyöräilyyn.Kun akun jännite hiipuu,lamppu sammuu äkisti.Kuin menisi rikki.Lataukseen 6 tnniksi niin taas valaisee samanmoisen ajan.Minusta ei hyvä pyöräilyyn jo pelkän suppean kuvion vuoksi.Näkee kilometrin päähän muttei sivulta 10m päästä tulevaa lainkaan.

    • Edeluxia

      Itse käytän nykyään fillaroinnissa pelkästään napadynamoa ja siinä tehokasta etuvalaisinta ja takavaloa, näin pääsee noista lataushuolista ja rajoitetusta toiminta-ajasta.

      Tuon napadynamon ylimääräinen vastus ei mielestäni näissä nykyajan dynamoissa ole enää mitenkään merkittävä. Itselläni dynamona Schmit Maschinenbaun SON ja etuvalaisimena saman firman Edeluxi.Takavalona on Bush&Mullerin Toplight. Molemmissa on myös ns. parkkivalo konkalla.

      • Nabendynamo = #1!

        Olen kanssasi samaa mieltä tuosta napadynamon erinomaisuudesta, en enää luovu siitä mistään hinnasta.

        Molemmissa etuvanteissa (siinä missä on kesäkumi ja toisessa missä on talvikumi valmiiksi asennettuna) on napadynamo. Töpseli irti, kiekko irti, toinen kiekko kiinni (ja vähän V-jarrupalojen säätöä) ja töpseli kiinni, homma oli siinä ja valot toimii kuin unelma. Takavalokin löytyy, B&M Toplight Line , joka näkyy tosi hyvin pimeässä.

        Etuvalossa ei ole sitä parkkivalotoimintoa mut en ole sitä osannut kaivatakkaan. Ainoa huono puoli on himmeähkö valo jos ihan hissukseen polkee, mut yleensä se kirkastuu siitä. Maastopyöräilyyn tämä napadynamo ei liene sovelias myöskään. "Ylimääräinen vastus" on lähinnä heikkokuntoisten höpinöitä, eihän elämä muutenkaan niin helppoa ole.

        Kaikista parasta tässä on myös se, että kun etenkin talvella joutuu veivaamaan autotiellä normaalia enemmän (kevyenliikenteen väyläLLE on aurattu autotien lumet), niin valot päällä ajaminen lisää näkyvyyttä ja turvallisuutta, koska uskontoni kieltää pyöräilykypärän käytön yksiselitteisesti, samoin huomioliivien käytön. Nastakumien käyttö on vähän siinä harmaalla alueella, mutta en ole siitä vielä kärähtänyt, onneksi.

        Olen käyttänyt valoja myös huonon näkyvyyden (lumisade, sumu, hämärä vuodenaika, jne...) aikana kevyenliikenteen väylillä samasta syystä. Eli napadynamovaloa voi siis käyttää niin paljon kuin ilman huvittaa ilman että tarvii murehtia kalliiden pattereiden/akkujen kestävyydestä tai että niitä pitäis kantaa kaupasta jatkuvasti. Ainoa kuluva osa on se etuvalon halogeenipoltin, joka maksaa huimat 4 € B-kaupassa, joka sitten ajanmittaan sitten himmenee, ehkä sillä nyt yhden talvikauden näkee polkea.

        Patterit sopii paremmin vaikka semmosiin tyttöjen leluihin mitä säilytetään yöpöydän ylimmässä laatikossa kuin polkupyörän lamppuihin.


      • Nabendynamo = #1!
        Nabendynamo = #1! kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä tuosta napadynamon erinomaisuudesta, en enää luovu siitä mistään hinnasta.

        Molemmissa etuvanteissa (siinä missä on kesäkumi ja toisessa missä on talvikumi valmiiksi asennettuna) on napadynamo. Töpseli irti, kiekko irti, toinen kiekko kiinni (ja vähän V-jarrupalojen säätöä) ja töpseli kiinni, homma oli siinä ja valot toimii kuin unelma. Takavalokin löytyy, B&M Toplight Line , joka näkyy tosi hyvin pimeässä.

        Etuvalossa ei ole sitä parkkivalotoimintoa mut en ole sitä osannut kaivatakkaan. Ainoa huono puoli on himmeähkö valo jos ihan hissukseen polkee, mut yleensä se kirkastuu siitä. Maastopyöräilyyn tämä napadynamo ei liene sovelias myöskään. "Ylimääräinen vastus" on lähinnä heikkokuntoisten höpinöitä, eihän elämä muutenkaan niin helppoa ole.

        Kaikista parasta tässä on myös se, että kun etenkin talvella joutuu veivaamaan autotiellä normaalia enemmän (kevyenliikenteen väyläLLE on aurattu autotien lumet), niin valot päällä ajaminen lisää näkyvyyttä ja turvallisuutta, koska uskontoni kieltää pyöräilykypärän käytön yksiselitteisesti, samoin huomioliivien käytön. Nastakumien käyttö on vähän siinä harmaalla alueella, mutta en ole siitä vielä kärähtänyt, onneksi.

        Olen käyttänyt valoja myös huonon näkyvyyden (lumisade, sumu, hämärä vuodenaika, jne...) aikana kevyenliikenteen väylillä samasta syystä. Eli napadynamovaloa voi siis käyttää niin paljon kuin ilman huvittaa ilman että tarvii murehtia kalliiden pattereiden/akkujen kestävyydestä tai että niitä pitäis kantaa kaupasta jatkuvasti. Ainoa kuluva osa on se etuvalon halogeenipoltin, joka maksaa huimat 4 € B-kaupassa, joka sitten ajanmittaan sitten himmenee, ehkä sillä nyt yhden talvikauden näkee polkea.

        Patterit sopii paremmin vaikka semmosiin tyttöjen leluihin mitä säilytetään yöpöydän ylimmässä laatikossa kuin polkupyörän lamppuihin.

        ".....Olen käyttänyt valoja myös huonon näkyvyyden (lumisade, sumu, hämärä vuodenaika, jne...) aikana kevyenliikenteen väylillä samasta syystä. Eli napadynamovaloa voi siis käyttää niin paljon kuin ilman huvittaa ilman että tarvii murehtia kalliiden pattereiden/akkujen kestävyydestä tai että niitä pitäis kantaa kaupasta jatkuvasti. Ainoa kuluva osa on se etuvalon....."


        Tuosta jäi siis se oleellisin pois eli PÄIVÄSAIKAAN HUONON NÄKYVYYDEN VALLITESSA voi napadynamovaloa käyttää huoletta ilman pelkoa pattereiden loppumisesta.... Pattereista olen edelleen samaa mieltä.


    • dynaamo

      no ei kai lain mukaan pelkkä otsalamppu kelpaa pyörän valoksi? Minulla on käytössä pyörän valo cat-eye hl-el530. Kirkas hyvä valo ja näkee tien ja tulen nähdyksi muille liikkujille. hinta oli suht kova n. 40 euroa mutta on toiminut jo useamman vuoden käytössä.

      • Määräysten_mukaa

        "Polkupyörässä tulee olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Näitä valaisimia saa olla useita.

        Polkupyörässä saa olla yksi tai useampi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.

        Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.

        Valaisimet voidaan korvata ominaisuuksiltaan vastaavilla polkupyöräilijään kiinnitetyillä valaisimilla. Tässä tapauksessa ei sovelleta vaatimuksia valaisimien enimmäiskorkeudelle tiestä."

        Trafin määräys pyörän valoista syyskuu 2015


        Tämän mukaan otsalamppu kelpaa. Sillä ei saa kuitenkaan häikäistä muiden ajoneuvojen kuljettajia.


    • penna8

      Ei taida enää laki vaatia kiinteää valoa fillariin?

    • Etninenmetsuris

      Voihan sen ohtalamun vetästä siihen pyöränsarveen kiini niillä hihnoilla. Sittenpähän ei tarvii kenenkää vänkyttää. Mulla on semmonen ohtalammppu, joka on yhtä tehokas ku autonvalo. Samaa lamppua olen käyttänyt tuulastaessa, kun olen himo kalamises kans ja hyvin toimii siinäki hommassa.
      Sitten jos tuolla korvessa kulkiessa syksypimeällä karhu sattuu lähettyville, niin se sokaistuu siitä valosta ja tulee toimintakyvyttömäksi. Harrastan myös sitä toimintaa, öin sekä päivin, sitä luonnossa liikkumista.

    • TehoaValoihin

      Tilasin pyörän valon, jossa max. tehoa 3000 lumenea. Saa sen vähemmälle teholle taajamassa, jossa on katuvalot ja pärjää vähemmällä valoteholla.
      Täytyy hankkia vielä punaiset led valot pyörän taakse, kun ajelen nojakilla, että näkee takaa tulevat mopot ja autot, muuten vaikea havaita matalaa nojakkia.
      On hyvä olla tehokas valaistus pyörässä näin syksyllä, kun maa on musta ja pimeää kaikkialla.
      Pitäähän ne jalankulkijat erottaa ja sitä varten täytyy olla tehokas valo.
      Ei sellaisella valolla tee mitään, jonka vain muut huomaavat, vaan kyllä se pitää olla sellainen, että valon käyttäjä näkee eteensä.

      • EiTeeMitään

        Kerran tuli vastaan semmonen pyöräilijä, että luulin aluks että nyt sieltä tulee taas joku valoton pyöräilijä. Vasta sitten, kun se oli 10 metrin etäisyydellä, niin näin, että oli sillä siinä tangolla joku onneton tuikku. Mikä lie viraton parin euron "valaisin" oli. Mitään se ei ainakaan valaissut, eikä sen kanssa tullut oikein kunnolla nähdyksikään.


      • lumeniiii

        Joista sinulla ei ole todellisia lumeneita kuin alle puolet luvatusta, on niitä oikeitakin jotka ilmoittaa todelliset lumenit ja voittaa kiinan roskat.


    • säkkipimeässä

      Se otsalamppu on hyvä siihen, että näkee mittarin lukemat, nopeuden, ajoajan tms. Sitten voi vielä erikseen olla joku oikea fillarin valaisin, siinä tangolla.

    • sateenkaari12

      Ostin syksyllä 2015 CAT EYE HL_EL 530 PYÖRÄNVALON! hiukan isompi lamppu kuin edellinen mutta paljon kirkkaampi ja kestävämpi. Pari kertaa tippunut asfalttiin ja ei ole hajonnut siitäkään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe