Umpisuoli

Jokunen

Mahtaisko olla kyseessä umpisuolen kipu kun on ollut pientä pistoa oikealla alavatsassa.Välillä ei kipua tunnu,kipuja on ollu yli kuukauden.Kysyisinki että millasia oireita on umpisuolen kipeytyessä ja kuinka kauan umpisuoli kestää ennen kun täytyy lähteä lääkärille?

8

23957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut

      Umpilisäke oireilee ensin koko vatsan alueen kipuna, onka jälkeen pistävän kivun tunne siirtyy selkeästi oikealle alavatsan puolelle. Ainakin minun tapauksessani 24 tuntia kivun alkamisesta oli pakko lähteä lääkäriin. Umpisuoli kuitenkin kai voi oireilla ensin lievemmin ennen varsinaista tulehtumista. LÄÄKÄRISSÄ KANNATTAA KÄYDÄ VARMASTI, ei kannata missään tapauksessa odotella!

    • Sippa

      Minultakin on umpisuoli leikattu. Itselläni se alkoi huonona olona, joka vain huononi, ja huononi tylpäksi kivuksi asti... Kun en huonoa oloa eikä kipua enää kestänyt oli pakko lähteä lääkäriin. Siinä vaiheessa olo oli jo niin heikko että tuntui että silmät muljahtelee päässä, jalat vapisi kuin maratonin jälkeen kun kylmä hiki otsalla raahauduin terveysasemalle. Ensioireista lääkäriin lähtöön meni noin 3-4 tuntia.
      Umpisuoli voi oireilla kuitenkin hyvinkin eri tavoilla. Valitettavasti lääkärit ei tunnu ottavan sitä vakavissaan ennen kuin on todella viime hetket käsillä.
      Oletko nainen? Jos olet niin toinen vaihtoehto voisi olla että oikeassa munasarjassa on jotain oikkuilua?

    • Doc

      Sulla umppari vaivaa, jos on yli kuukauden kipuillut. Yleensä umppari on korkeintaan muutaman päivän episodi joka päätyy leikkaukseen. Oirekirjo vaihtelee runsaasti. Ylensä tautiin kuuluu vatsakivut, jotka painottuvat oikealle alavatsalle. Alussa monesti kivut tuntuvat koko vatsalle. Tärinäarkuus on miltei aina (esim kipu hyppelyssä, kuopat autossa jne). Yskäisy myös monesti tuottaa kipua oikealla alavatsalla. Kuumetta on usein muttei aina. Oksenteluakin saattaa joskus olla. Itse olen kuitenkin oppinut, että tuskin on mitään niin tyypillistä kuin epätyypillinen umppari. Tämän vuoksi kannattaakin aina käydä lääkärissä jos vatsakipuja on.

      Jos olet nainen, niin suosittelisin sinulle ensisijaisesti gynekologilla käyntiä. Kipu saattaa tulla sisäsynnyttimistä.

    • pajuntu

      Minulla oireet alkoivat aamuyöstä, ja puolen päivän aikaan kivut olivat jo niin mahtavat, että ainoa vaihtoehto oli suunnata suoraan kohti sairaalaa. Harmi että jouduin jonottamaan tunti tolkulla Peijaksessa ennen kuin sain kipulääkkeitä, ja pääsin leikkaukseen. Leikkaukseen pääsin seuraavana yönä yhden aikoihin, mutta se ilta oli yhtä helv....iä. Toivoi jopa "leikillään" että kuolisi päästäkseen kivuista, mutta oikeasti ei, koska kotona odotti 8kk ikäinen esikoinen, ja toinen tulossa keväällä.

      Eli...omakohtaiset ja työkavereiden ja tuttavien kokemukset ovat, että YLEENSÄ kun umppari alkaa vaivata, mieluummin tuntien kuin päivien sisällä makaat leikkauspöydällä. Prosessi yleensä on suht nopea. Poikkeuksia suuntaan jos toiseenkin saattaa olla, mutta yleensä kai ensioireista aika nopeasti kivut pahenevat yli sietokynnyksen.

      Terv. 1999 umpparistaan eroon päässyt onnellinen isukki.

      • eikekkase

        Joo mullakin on vaivannu umpisuoli nyt päivän... Aluksi kipu ilmeni koko vatsassa, särkyä aivan hirveesti ja en voinut liikkua. vatsakipu kumminkin hävisi parin tunnin aikana, kun olin paikoillani ja silloin kipu siirtyi umpisuolen kohalle. Menin sairaalaan ja multa mitattiin verenpaineita yms kokeita tehtiin minulle. 5 tunnin aikana he kertoivat minulle tulokset ja sanoivat että on lievä tulehdus. Lähettivät minut kottiin ja sanoivat että jos kipu pahenee tai mitään vastaavaa niin heti leikattavaksi vain. Sekä sanoivat vielä että syö kevyesti. No tässä sitä nyt ollaan, pientä kipua on oikeella alavatsassa. Minulla ei ole minkäänlaisia oireita.


    • merja

      jos olet nainen sinulla voi olla kysta oikeassa munasarjassa sillä itse epäilin umpisuolta mutta sitten selvisikin että oireet johtuivat oikean puoleisen munasarjan kystakasvaimesta...

      • uteliaana#

        Moi merja täytyykö tuota munasarjan kytakasvainta leikata vai meneekö se itsestään ohi..?


      • -
        uteliaana# kirjoitti:

        Moi merja täytyykö tuota munasarjan kytakasvainta leikata vai meneekö se itsestään ohi..?

        Mulla tuntui alavatsassa oikeella kipua, jota epäilin umpisuoleksikin mutta viikon lievän kipuilun jälkeen selvitin asian ja vesikysta löytyi oikeasta munasarjasta. Ne yleensä sulavat itsestään pois, joten sitä tyydyttiin vaan seurailemaan ja käskettiin tulla uudestaan 3 kk kuluttua jos vaivaa. Kysta tuntui n. kuukauden verran kunnes tunne hävisi, joten ilmeisesti kysta on joko hävinnyt tai pienentynyt..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      261
      2894
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2244
    3. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      127
      1745
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      19
      1648
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      98
      1464
    6. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1290
    7. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      23
      1150
    8. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1043
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1023
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      61
      998
    Aihe